Skatteudvalget 2009-10
L 16
Offentligt
749625_0001.png
749625_0002.png
J.nr. 2008-611-0031Dato: 30. oktober 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 16 - Forslag til Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomstmellem Danmark og Israel.Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 27. oktober 2009.
Kristian Jensen/ Ivar Nordland

Spørgsmål 1

Ministeren bedes bekræfte, at den gældende dobbeltbeskatningsoverenskomst med Israelfra 1966 er en for Israel gunstig dobbeltbeskatningsoverenskomst, idet den bygger påexemptionsprincippet, og oplyse hvad overenskomsten har betydet for Israel.

Svar

Jeg kan bekræfte, at den gældende dansk-israelske dobbeltbeskatningsoverenskomst er fra1966, og at den bygger på exemptionsprincippet, men jeg er ikke enig i, at exemption somgenerel lempelsesmetode nødvendigvis skulle være gunstigt for Israel – lige så lidt som deter det for Danmark.Anvendelse af exemptionsmetoden indebærer generelt, at Israel som bopælsstat ikke vilkunne beskatte indkomst, som en person i Israel modtager fra kilder i Danmark. Hvis dendanske skat er højere end den israelske, har dette ingen praktisk betydning i forhold til an-vendelse af creditmetoden, idet Israel vil skulle nedsætte sin skat til 0. Hvis den israelskeskat derimod er højere end den danske, vil Israel ved anvendelse af creditmetoden kun skul-le nedsætte sin skat med det beløb, der er betalt i Danmark. Skattebetalingen til Israel vilsåledes blive forskellen mellem den israelske og den danske skat.Skatteministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger, der kan give grundlag for beregningerover, hvad den eksisterende dobbeltbeskatningsoverenskomst har betydet for Israel. Jeg kanblot konstatere, at genforhandlingen af overenskomsten skete efter et fælles ønske, og at dervar enighed om at ændre lempelsesbestemmelsen fra exemption til credit.
Side 2