Skatteudvalget 2009-10
L 16
Offentligt
750451_0001.png
750451_0002.png
J.nr. 2008-611-0031Dato: 2. november 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 16 - Forslag til Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomstmellem Danmark og Israel.Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 28. oktober 2009. Spørgsmålet erstillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen/ Ivar Nordland

Spørgsmål 2:

Det bedes oplyst, i hvilket omfang aftalen tillægger Danmark en beskatningsret, som derikke er intern dansk hjemmel til at benytte, og hvilke beløb den tilsvarende beskatningsrettil Israel vil koste i lempelse af dansk skat.

Svar:

Dobbeltbeskatningsoverenskomster tillægger de to stater enrettil at beskatte forskelligeformer for indkomster, som erhverves af en modtager i den ene stat fra kilder i den anden.Overenskomsterne pålægger ikke staterne enpligttil faktisk at beskatte. For at Danmarkkan beskatte en indkomst, som modtages fra Israel, skal det således være muligt såvel efterdobbeltbeskatningsoverenskomsten som efter den interne danske lovgivning.Dette er der intet usædvanligt i. Dobbeltbeskatningsoverenskomster er malet med den bredepensel efter de principper, der er indeholde i OECD’s model for dobbeltbeskatningsover-enskomster, og det ville i praksis være meget vanskeligt at udforme en dobbeltbeskatnings-overenskomst sådan, at den lige præcis rammer den interne lovgivning i begge stater. Derville i øvrigt meget hurtigt opstå problemer, når den ene eller begge staters interne lovgiv-ning blev ændret.For den nye dansk-israelske dobbeltbeskatningsoverenskomsts vedkommende tillæggesDanmark beskatningsret i følgende tilfælde, hvor beskatningsretten efter dansk lovgivningikke kan udnyttes:Artikel 7 tillægger Danmark ret til at beskatte et fast driftssted, som et dansk foreta-gende har i Israel. Danmark anvender territorialprincippet ved beskatning af danskeselskabers faste driftssteder i udlandet. Et dansk selskabs faste driftssted i Israel vilsåledes ikke indgå i beskatningen i Danmark – hverken hvad overskud eller under-skud angår. (Danmark vil derimod beskatte et israelsk foretagendes faste driftssted iDanmark.)Artikel 11 tillægger Danmark en ret til at beskatte renter til en modtager i Israel.Denne ret kan ikke udnyttes.Artikel 13 tillægger Danmark ret til at beskatte avancer erhvervet af en person i Is-rael på aktier, hvis værdi for mere end 50 pct.’s vedkommende direkte eller indirek-te hidrører fra fast ejendom beliggende i Danmark. Danmark kan ikke udnytte den-ne beskatningsret.Artikel 16 tillægger Danmark ret til at beskatte israelske kunstnere og sportsfolk,som optræder i Danmark. Danmark kan kun udnytte denne beskatningsret i det om-fang, at de pågældende opholder sig i Danmark i mindst seks måneder.
Det forhold, at Danmark undlader at udnytte en beskatningsret, resulterer ikke i størredansk lempelse for israelske skatter, end det elles ville have været tilfældet. Dobbeltbeskat-ningsoverenskomstens lempelsesmetode er credit. Danmark skal således i intet tilfælde giveen lempelse, der er større end den danske skat, der falder på den pågældende indkomst.I de tilfælde, hvor Danmark somkildestatundlader at udnytte sin beskatningsret – f. eks. pårentebetalinger – vil resultatet være, at modtageren i Israel kommer til at betale fuld israelskskat. Der vil ikke være nogen dansk skat at give lempelse for i Israel.
Side 2