Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
832919_0001.png
832919_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. april 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
EJB/ J.nr. 2010-795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 32 (L169).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 32:”Vil ministeren redegøre for og give konkrete eksempler på, hvordan og ihvilket omfang lovforslaget vil bidrage til at styre udgifternes stigning frem-over?”
Svar:Lovforslaget udmønter, som det fremgår af forslagets bemærkninger, aftalenmellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2010 med hensyntil sammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsansvar pådet specialiserede socialområde.Lovforslaget er et af flere initiativer, der skal forbedre kommunernes mulig-hed for at styre økonomien på det specialiserede socialområde. Et andetinitiativ er pjecen ”Det specialiserede socialområde – redskaber til styring ogprioritering”, udarbejdet af regeringen og KL i fællesskab. Pjecen præsente-rer 25 konkrete redskaber, der har til formål at inspirere kommunernes ar-bejde med at styre og tilrettelægge opgaverne på det specialiserede social-område, kombineret med at den faglige kvalitet understøttes.Kommunerne har efterlyst sådanne initiativer til bedre styring af økonomienpå det specialiserede socialområde.Bedre sammenhæng mellem betalings- og handlekommune er et af redska-berne hertil. Princippet om sammenhæng mellem visitationskompetence ogfinansieringsansvar er hovedreglen og det bærende princip for den kommu-nale opgavevaretagelse.
2
Med forslaget får den enkelte kommunalbestyrelse på den måde bedreoverblik over og indflydelse på den økonomiske udvikling i kommunen på detspecialiserede socialområde. Forslaget vil hermed gøre det mere gennem-skueligt for kommunerne at benytte tilbud i andre kommuner ved at sikre, atkommunerne fortsat har indflydelse på sagsforløb og serviceniveau i dissetilfælde.Et eksempel på, at forslaget giver en kommune bedre mulighed for økono-mistyring på det specialiserede socialområde, kunne være en mindre kom-mune, der har visiteret et antal borgere til specialiserede botilbud i andrekommuner. Den visiterende kommune, der fortsat er betalingskommune, harvanskeligt ved at budgettere udgifterne til hjælp til disse borgere efter ser-viceloven korrekt, idet kommunen først efterfølgende bliver bekendt med, atborgerens nye opholdskommune – f.eks. på grund af væsentlige ændringer iborgerens tilstand - har fundet grundlag for at træffe afgørelse om væsentli-ge ændringer i indsatsen over for den enkelte.Med den ordning, der foreslås ved L 169, vil det være den oprindelige op-holdskommune, som også er betalingskommune, der træffer afgørelse ved-rørende de pågældende borgere, og kommunen vil løbende have et bedreoverblik over sine udgifter på det specialiserede socialområde.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen