Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
833252_0001.png
833252_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 23. april 2010
E-mail [email protected]
EJB/ J.nr. 2010-795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 48 (L169).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Marie Geisler Andersen(RV).
Spørgsmål nr. 48:”Mener ministeren, at det er muligt at udelukke, at en konsekvens ved lov-forslaget kan blive, at usikkerheden ved ikke at få alle pladser besat i et so-cialt tilbud beliggende i en kommune gennem modtagelse af borgere fraandre kommuner kan betyde, at den gennemsnitlige pris vil blive fastsatsåledes, at der er plads til en vis ”tomgang”, altså at prisen vil blive fastsathøjere pga. frygt for ikke at få alle pladser besat?”
Svar:Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, er forslaget en udmøntningaf aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2010med hensyn til sammenhæng mellem visitationskompetence og finansie-ringsansvar på det specialiserede socialområde.Formålet med forslaget er at give kommunerne bedre mulighed for at styreøkonomien på det specialiserede socialområde.Forslagets formål er altså ikke at begrænse kommunernes anvendelse afbotilbud i andre kommuner, men derimod at gøre dette mere gennemskueligtved at sikre kommunerne fortsat indflydelse på sagsforløb og serviceniveau,når de benytter tilbud i andre kommuner.Ved udmøntningen af aftalen med KL har det været væsentligt at sikre, atlovændringen ikke vil have negativ indvirkning på kommunernes incitament
2
til at etablere og drive højt specialiserede botilbud og tage imod borgere fraandre kommuner.Det skal endvidere bemærkes, at reglerne om revisitation ikke ændres vedlovforslaget. Den kommune, der bliver handlekommune efter forslaget, vilsåledes ikke kunne beslutte flytning for borgere, der i dag har ophold i etbotilbud i en anden kommune, i videre omfang end kommunen efter de gæl-dende regler kan for personer, der er visiteret til et botilbud inden for kom-munens grænser.Vedrørende kommunernes fastsættelse af takster for deres tilbud fremgårdet allerede af de gældende regler, som ikke ændres med forslaget, at tak-sten skal omfatte omkostningerne til tomme pladser.Da forslaget som nævnt sikrer sammenhæng mellem visitationskompetenceog betaling ved benyttelse af tilbud i andre kommuner, vurderer jeg ikke, aten konsekvens af lovforslaget vil være højere takster i sociale tilbud somanført i spørgsmålet.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen