Trafikudvalget 2009-10
L 170
Offentligt
836254_0001.png
836254_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
29. april 20102010-486
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 3 ved-rørende L 170 – Lov om ændring af lov om jernbane og lov om offentlige vejeog om ophævelse af lov om veteranbaner, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 3:

"Vil ministeren, sammen med Banedanmark og veteranbaneforeningerne,undersøge mulighederne for, at der kan opretholdes et antal restbaner ogsidespor med henblik på fortsat kørsel med veteranbanetog?"

Svar:

Det bemærkes, at det stillede lovforslag ikke medfører ændringer for så vidtangår restbaner.Det kan dog oplyses, at når en jernbanestrækningstrækning formelt nedlægges,betyder det, at Banedanmark uden videre f.eks. kan fjerne spor mv.Dvs. at strækningen definitivt tages ud af det danske jernbanenet, hvorfor Ba-nedanmark kan frasælge jorden til andre formål. Det være sig kommunalecykelstier, byggegrunde el.lign. ”Andre formål” kan også omfatte veteranbane-kørsel.Dette udelukker ikke, at f.eks. en virksomhed eller en kommune erhverver enstrækning eller dele heraf, hvis man f.eks. vil sikre sig muligheden f.eks. forsenere godstransport, veterantogskørsel eller andet.Som udgangspunkt er det i dette tilfælde kommunen, der som planmyndighedkan sætte rammerne for den fremtidige anvendelse.Veterantogskørsel er ikke en opgave Banedanmark har midler til at støtte,hvorfor også et lokalt ønske om veterantogskørsel på en strækning i givet faldmå finansieres lokalt.Uanset at der er veterantogskørsel på en formelt nedlagt strækning, ændrerdette således ikke på strækningens status som nedlagt, og at den dermed er udeaf det offentlige danske jernbanenet.
Der henvises i øvrigt til orientering af Trafikudvalget ved brev af 13. marts2007.Det bemærkes, at veterantogskørsel forudsætter en tilladelse fraTrafikstyrelsens sikkerhedsmyndighed.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt