Retsudvalget 2009-10
L 184
Offentligt
841352_0001.png
841352_0002.png
841352_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. maj 2010Strafferetskontoret2010-733-0057RAJ41423
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningenvedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågningog kontrol) (L 184), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-nisteren den 13. april 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarenHækkerup (S).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af

ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under inten-

siv overvågning og kontrol) (L 184):

”Hvordan er ministeren kommet frem til, at det netop er 60yderligere afsonere, der vil komme i betragtning såfremt ord-ningen udvides fra 3 til 5 måneder?”

Svar:

Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at man har foretaget enberegning, der viser, hvor stor effekten af en udvidelse af fodlænkeord-ningen fra 3 måneder til 5 måneder forventes at være på det gennemsnit-lige belæg af fodlænkeafsonere.Beregningen er i hovedtræk foretaget på grundlag af statistiske oplysnin-ger om tilgangen af ubetingede fængselsdomme, dømte omfattet af dennugældende fodlænkeordning samt oplysninger om gennemførelsesgra-den i den nugældende ordning.Udgangspunktet for beregningerne har været de fængselsdomme, somudvidelsen potentielt vil omfatte, dvs. domme med en straflængde påover 3 måneder og indtil 5 måneder. Der er tale om historiske oplysnin-ger, idet grundlaget har været fængselsdomme inden for ovennævntestraflængde, som er anmeldt til afsoning i kriminalforsorgens fængsler ogarresthuse i perioden 1. december 2008 til 30. november 2009. Der ersåledes som udgangspunkt beregnet en såkaldt bruttoeffekt, hvor der ef-terfølgende er taget højde for fradrag i afsoningslængden som følge afreglerne for prøveløsladelse efter afsoning af to tredjedele af straffensamt for eventuelt forudgående ophold i varetægt. Bruttopotentialet eropgjort til at udgøre et gennemsnitligt årligt belæg på i alt 157 indsatte.Bruttopotentialet er herefter reduceret med 60 pct., hvilket svarer til denandel, som bruttopotentialet i den nugældende ordning i gennemsnit re-duceres med, enten fordi de dømte ikke ansøger om at afsone i fodlænke,eller fordi kriminalforsorgen ikke finder dem egnet til afsoning i fodlæn-ke. Det oprindelige bruttopotentiale på 157 belægsenheder er såledesnedskrevet til et nettopotentiale på 63 belægsenheder.Erfaringerne med den nuværende fodlænkeordning viser, at ca. 7 pct. affodlænkeafsonerne overtræder afsoningsvilkårene, hvorefter de overføres2
til videre afsoning i et fængsel. På grund af dette er der foretaget en re-duktion i nettopotentialet på 4 pct., hvorved det endelige nettopotentialeudtrykt i gennemsnitligt årligt belæg ender på ca. 60 indsatte ved denomtalte udvidelse.
3