Erhvervsudvalget 2009-10
L 190
Offentligt
848108_0001.png
848108_0002.png
848108_0003.png
848108_0004.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2010

Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 190 stillet af Erhvervsudvalget den

11. maj 2010.

Spørgsmål 1:

Ministeren bedes kommentere materialet fra Foreningen RegistreredeRevisorers foretræde for udvalget den 11. maj 2010, jf. L 190 - bilag 4.

Svar:

Foreningen Registrerede Revisorer FRR (FRR) havde ved deres foretræ-de for udvalget den 11. maj 2010 tre hovedbudskaber:1) at revision ikke er en byrde,2) at FRR støtter lovforslaget, og3) at FRR lægger særlig vægt på, at der etableres en ny enhedsuddan-nelse.Jeg har i særlig grad hæftet mig ved, at FRR grundlæggende støtter lov-forslaget, der som bekendt indeholder et lettelsespotentiale for erhvervs-virksomhederne på omkring 450 mio. kr.Da virksomhederne har en direkte omkostning ved at efterleve det lov-mæssige krav om revision, er kravet om revision en administrativ byrde.Dette følger også af den internationalt anerkendte målemetode AMVAB,der anvendes af EU-Kommissionen og alle EU-landene.Det er imidlertid ikke i modstrid med, at virksomheder kan opleve, at re-visionen tilfører virksomheden en værdi. Lovforslaget balancerer da net-op også med sit element af frivillighed meget fint de forskelligartede be-hov, der måtte være i virksomhederne. Lovforslaget indebærer, at virk-somheder med en omsætningsgrænse under 8 mio. kr. frit kan vælge, omde ønsker revision af årsregnskabet. Det vil altså være op til den enkeltevirksomhed at vurdere, om det giver bedst mening at til- eller fravælgerevision ud fra virksomhedens forhold.

Der er flere fejl og mere fusk i ureviderede regnskaber

SKAT og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har begge undersøgt antallet affejl i reviderede og ikke-reviderede selskaber. Begge undersøgelser viser,at derikkeer tale om væsentlige forskelle i antallet af fejl i reviderede ogureviderede årsrapporter.Erhvervs- og Selskabsstyrelsens seneste evaluering af årsrapporter for
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/4
regnskabsåret 2007 viste, at der var fejl i 24,4 pct. af de reviderede regn-skaber sammenholdt med 29,5 pct. i de ikke-reviderede. Desuden viserevalueringen, at Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet ikkehar haft straffesager, som involverer virksomheder, som har fravalgt re-vision.De undersøgelser, der ligger til grund for evalueringen, foregår ved engennemgang af en stikprøve blandt de modtagne årsrapporter for at kon-statere åbenbare overtrædelser af lovgivningen. Åbenbare overtrædelserdækker over fejl, som direkte kan konstateres ved en kontrol af regnska-bet, eller som konstateres ved at spørge ind til nærmere forhold i regn-skabet.Der er dermed tale om fejl, der både dækker over forhold, som ikke harbetydning for årsrapportens retvisende billede og forhold, som har be-tydning for årsrapportens retvisende billede.Fejl, som ikke har betydning for det retvisende billede, dækker f.eks.over,at dirigenten på generalforsamlingen har glemt at underskrive årsrap-portenat virksomheden ikke har oplyst om fravalg af revisionat ledelsen mangler at erklære, at betingelserne for fravalg af revisioner opfyldt.Fejl, der har betydning for det retvisende billede, dækker over fejl, derhar betydning for tallene i regnskabet, og fejl vedrørende oplysninger,der har betydning for forståelsen af regnskabet. Sådanne fejl dækkerf.eks. overmanglende afskrivning på ejendommemanglende oplysninger om anvendt regnskabspraksis, f.eks. om vær-diansættelsesmetodermanglende egenkapitalopgørelsemanglende oplysninger om eventualforpligtelserDerimod har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ikke mulighed for at udføreen egentlig revision af de modtagne årsrapporter hverken de revideredeeller de ureviderede årsrapporter. Det er således ikke muligt at kontrolle-re den fysiske tilstedeværelse på balancedagen af f.eks. varelageret ellerkassebeholdningen, eller at kontrollere om kvaliteten af varelageret påbalancedagen burde have ført til en nedskrivning.De fejl, som styrelsen konstaterer, indebærer ofte også, at der er fejl i detunderliggende materiale. Det er naturligvis vanskeligere at konstaterebevidst snyd og bedrag. Men dette er jo også tilfældet for reviderede års-rapporter. PriceWaterhouseCoopers har i 2009 lavet en undersøgelse omvirksomhedskriminalitet i Danmark. Undersøgelsen viser, at det kun i énpct. af alle tilfælde er den eksterne revisor, der afdækker virksomheds-
3/4
kriminalitet.Ifølge en compliance undersøgelse, som SKAT har foretaget, er der hel-ler ikke væsentlig forskel på antallet af fejl i selvangivelserne for selska-ber henholdsvis med og uden revideret årsrapport. SKATs undersøgelseviste, at der var fejl i 41 pct. af selvangivelserne fra de selskaber, der ik-ke havde fået revideret årsrapporten, mens det tilsvarende tal for de revi-derede selskaber var 35 pct. Undersøgelsen viste altså, at der alene er taleom en forskel på 6 pct. point.SKAT vil i forbindelse med sine compliance undersøgelser følge regelef-terlevelsen hos virksomheder, som har fravalgt revision. Resultaterne vilindgå i grundlaget for tilrettelæggelsen af SKATs risikobaserede kontrol.Den risikobaserede indsatsplanlægning sikrer, at der sættes ind der, hvorressourcerne udnyttes bedst muligt. Ved en risikobaseret kontrol er detnaturligt, at der inddrages forskellige faktorer, herunder om og i hvilkenudstrækning en revisor har været involveret i årsrapporten.FRR henviser til undersøgelser i skattecentre i Jylland. Det skal hertilbemærkes vedrørende en undersøgelse udført af skattecenter Horsens, atundersøgelserne ikke retter sig mod selskaber, der har pligt til efter års-regnskabsloven at udarbejde, indsende og offentliggøre årsrapporter.Undersøgelsen er alene rettet mod personligt selvstændige erhvervsdri-vende, hvor der er begrænset gennemsigtighed bl.a. fordi, de ikke harpligt til efter årsregnskabsloven at udarbejde, indsende og offentliggørederes årsrapporter. Resultatet er imidlertid ikke sammenholdt med en til-svarende undersøgelse blandt reviderede regnskaber. Det skal endviderebemærkes, at denne type virksomheder ikke er omfattet af lovforslaget.Compliance-undersøgelsen udført af SKAT er derimod foretaget blandtsammenlignelige virksomheder og giver derfor et mere retvisende billedevedrørende de virksomheder, der berøres af lovforslaget.

Revisors uddannelse

FRR fremhævede ved deres foretræde for Erhvervsudvalget særligt, atforeningen lægger vægt på, at revisoruddannelsen ændres, herunder atder etableres en ny enhedsuddannelse som alternativ til de to revisorud-dannelser, der eksisterer i dag (henholdsvis registreret og statsautoriseretrevisor).Kravene til revisoruddannelsen har stort set været uændret i en årrække,og i takt med at reglerne om revisionspligt ændres, er det naturligt samti-dig at foretage et serviceeftersyn af uddannelsen. Det er vigtigt, at ud-dannelsen afspejler den virkelighed og hverdag, som revisorerne befindersig i. Det er meget positivt, at FRR er enige i, at der er behov for at mo-dernisere de gældende revisoruddannelser.
4/4
Revisorkommissionen vil blive bedt om at se på uddannelseskravene, ogkommissionen vil i dette arbejde inddrage relevante interessenter. Detgælder naturligvis ikke mindst revisorforeningerne, og FRR vil derfor fårig lejlighed til at komme med input til og udtrykke synspunkter omkringde fremtidige uddannelseskrav.Når resultatet af Revisorkommissionens arbejde foreligger, vil der væreet grundlag for at drøfte og træffe beslutning om eventuelle ændringer tilrevisorernes uddannelse.