Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
768548_0001.png
768548_0002.png
768548_0003.png
768548_0004.png
768548_0005.png
768548_0006.png
NotatJ.nr. 2009-511-0042Den 2. deceember 2009
Samrådsspørgsmål A til L 24”Ministeren bedes redegøre for de økonomiske og miljømæssige kon-sekvenser af lovforslaget for så vidt angår eftermontering af partikelfil-tre og de efterfølgende konsekvenser for kravene i kommende miljøzo-ner og kravene i EU-lovgivningen, til miljøministeren og skatteministe-ren.”
Svar1.Jeg svarer på den del af spørgsmålet, der vedrører eftermontering afpartikelfiltre, mens miljøministeren svarer på den del af spørgsmålet,der vedrører miljø og miljøzoner.
2.Først vil jeg gerne gøre status over lovforslaget.
Side 1 af 6
2
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 205 fra foråret 2009 med deændringer, der fulgte af Folketingets behandling af L 205. Genfremsæt-telsen skyldes manglende notifikation af lovforslaget over for EU-Kommissionen efter informationsproceduredirektivet.
Efter lovforslaget indføres et partikeludledningstillæg på 1.000 kr. årligtfor dieseldrevne personbiler og nye varebiler uden partikelfilter.
Efter lovforslaget bemyndiges Færdselsstyrelsen til at udstede regler forgodkendelse af eftermonterede partikelfiltre. Der skal ikke betales tillægfor biler med et godkendt eftermonteret partikelfilter.
Færdselsstyrelsen har haft et udkast til bekendtgørelsen i ekstern høring.Efter udkastet stilles der krav om, at et eftermonteret partikelfilter redu-cerer partikeludledningen med mere end 30 pct. Disse krav følger dekrav, der stilles i Tyskland til eftermonterede partikelfiltre for lempelseaf årlig afgift og for kørsel i miljøzoner for visse køretøjer.
Færdselsstyrelsen har her i november meddelt Skatteministeriet, at demodtagne høringssvar ikke giver Færdselsstyrelsen anledning til at æn-dre udkastet til bekendtgørelsen.
Side 2 af 6
3
Loven skulle træde i kraft den 1. januar 2010. Men som følge af bl.a.problemer med Færdselsstyrelsens notifikation af udkast til denne be-kendtgørelse over for EU-Kommissionen, har jeg stillet ændringsforslagtil 2. behandlingen.
Efter ændringsforslaget bemyndiges skatteministeren til dels at be-stemme tidspunktet for ikrafttræden af de dele af loven, hvorefter Færd-selsstyrelsen bemyndiges til at udstede bekendtgørelsen, og dels til atbestemme tidspunktet for afgiftens indførelse.
Som jeg har tilkendegivet i svaret på spørgsmål 8, vil jeg sætte afgiften ikraft den 1. april 2010, hvis Færdselsstyrelsen udsteder bekendtgørelseninden årsskiftet. Det forudsætter, at Folketinget vedtager loven senest iuge 50.
Færdselsstyrelsen har nu oplyst, at EU-Kommissionen har kvitteret forden foretagne notifikation af udkastet til bekendtgørelsen, således at be-kendtgørelsen kan udstedes straks, loven er klar.
EU-Kommissionen har netop afgivet en bemærkning til notifikationenaf selve lovforslaget. EU-Kommissionen vil sikre, at tillægget på 1.000
Side 3 af 6
4
kr. årligt ikke overstiger omkostningerne ved eftermontering af et parti-kelfilter. Det er der umiddelbart ikke problemer med.
3.Efter samrådsspørgsmålet ønskes en redegørelse for de økonomiskekonsekvenser af lovforslaget for så vidt angår eftermontering af parti-kelfiltre.
Jeg kan herom oplyse, at prisen for at få eftermonteret et partikelfilterforventes at komme til at ligge fra 4-8.000 kr. Efter pressen tilbydes ef-termontering for omkring 6.000 kr.
Det vurderes på baggrund heraf, at det kan betale sig at eftermonterepartikelfilter, hvis bilen er under 8 år gammel.
I runde tal er der omkring 400.000 dieseldrevne personbiler i 2010. Afdisse er omkring 100.000 født med et partikelfilter. Dermed er der om-kring 300.000 dieseldrevne personbiler uden partikelfilter. Hvis ingen afdisse biler fik eftermonteret et partikelfilter, ville det umiddelbare pro-venu blive på 300 mio. kr. årligt., og give en varig virkning på omkring35 mio. kr.
Side 4 af 6
5
Hertil kommer så et provenu fra nye varebiler uden partikelfilter påomkring 50 mio. kr.
Ved at antage, at den nuværende aldersfordeling for dieselpersonbi-ler gælder for de omkring 300.000 dieselbiler uden partikelfilter, eromkring 75.000 dieselbiler over 8 år gamle. Der er som udgangs-punkt ikke et økonomisk incitament til at eftermontere partikelfilterpå disse gamle biler.
Tilbage er omkring 225.000 dieselbiler under 8 år. Der er som ud-gangspunkt et økonomisk incitament til at eftermontere partikelfilterpå disse nyere biler.
På denne baggrund skønnes det umiddelbare provenu reduceret medomkring 225 mio. kr. årligt, og den varige virkning heraf er 25 mio.kr.
Samlet set er provenuet for persondieselbiler efter adfærd i 2010 påomkring 75 mio. kr., og 10 mio. kr. i varig virkning.
Side 5 af 6
6
4.Samlet set er det min vurdering, at forslaget om et partikeludled-ningstillæg på 1.000 kr. er et godt forslag, der med et forsigtigt øko-nomisk virkemiddel må forventes at reducere den sundhedsskadeligepartikeludledning mærkbart.
Side 6 af 6