Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
771985_0001.png
771985_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 8. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov omændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse person biler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen – II).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 49 af 4. december 2009. Spørgsmå-let er stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 49:

”Vil ministeren oplyse, hvorfor Færdselsstyrelsen er af den opfattelse, at filtre til varebilerskulle kræve særlig tilpasning til den enkelte biltype, udover den helt normale tilpasning,og vil ministeren endvidere bekræfte, at et principgodkendt filter kan anvendes også til per-son- og varebiler, jf. DR’s tv-avis 3. december 2009 kl. 18.30?”

Svar:

Færdselsstyrelsen oplyser, jf. svar på spørgsmål 25,at principgodkendte partikelfiltre er beregnet til tunge køretøjer, og at disse filtrekræver individuel tilpasning til hver enkelt bil, f.eks. mht. rørføring og positione-ring, heraf udtrykket særlig tilpasning. De åbne filtre, som er godkendt efter den ty-ske ordning, kræver kun normal tilpasning, da hvert filter er forberedt til monteringpå en specifik bilmodel.Færdselsstyrelsen oplyser endvidere, at de principgodkendte partikelfiltre er udvik-let og godkendt med henblik på anvendelse på tunge køretøjer, men at styrelsenformoder, at filtrene også vil kunne anvendes på lette køretøjer, forudsat de vedli-geholdes.Færdselsstyrelsen oplyser endvidere, at baggrunden for at godkende eftermonteringaf åbne filtre som grundlag for fritagelse for afgiften på 1000 kr. er følgende (hvil-ket også fremgår af styrelsens høringsbrev om udkastet til bekendtgørelse om parti-kelfiltre til person- og varebiler):”Disse filtre er overkommelige i pris og enkle at montere. Der findes egentli-ge partikelfiltre, der kan nedbringe partikeludslippet med over 90 %, men dis-se systemer er meget dyrere, er teknisk komplicerede og kræver vedligehold.Færdselsstyrelsen vurderer, at den valgte ordning vil føre til eftermonteringaf et stort antal partikelfiltre med en større miljøeffekt til følge, end hvis derblev stillet krav om eftermontering af de mest effektive partikelfiltre, og derkun blev eftermonteret få af disse.Jeg henholder mig hertil.
Side 2