Socialudvalget 2009-10
L 57
Offentligt
766082_0001.png
766082_0002.png
766082_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 30. november 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
ABA/ J.nr. 2009-6700
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 11. november2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 1 (ad L 57).
Spørgsmål nr. 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10/11-09 fra Danske DøvesLandsforbund, jf. L 57 - bilag 4.”
Svar:Det er Indenrigs- og Socialministeriets vurdering, at den afsatte ramme tiltimebanken sikrer, at forbruget holder sig inden for den afsatte økonomiskeramme.Der vil således årligt blive foretaget en vurdering af, om timebankens størrel-se skal justeres på baggrund af det faktiske forbrug af tolkning i den fællestolkeløsning. Formålet med vurderingen er ikke at skaffe flere oplysningerom efterspørgslen efter tolk, men alene at vurdere, om der inden for denøkonomiske ramme er mulighed for at justere timetallet i timebanken.Hvis det efterfølgende viser sig, at forbruget har været lavere end forventet,og at forbruget i det kommende år forventes at kunne holdes inden for denøkonomiske ramme, kan timebanken justeres i forhold til det faktiske forbrugallerede efter det første år.Interesseorganisationerne har ønsket en ubureaukratisk og smidig model fortolkning. Det er derfor prioriteret at lave en model, hvor brugeren ikke skalsandsynliggøre eller dokumentere behovet for tolk. Samtidig er det priorite-ret, at så mange som muligt af de afsatte midler skal bruges direkte til tolk-ning - og ikke til administration af ordningen.
2
I forhold til de fem cases beskrevet i henvendelsen fra Danske DøvesLandsforbund er der følgende svar:1) Hvis en person på efterløn ønsker tolk til at læse på Folkeuniversitetet,skal dette dækkes over timebanken.2) Forældre har ubegrænset tolkning til aktiviteter i deres børns skole ogdagtilbud. Aktiviteter af interessebaseret karakter dækkes over timebanken.3) I forhold til eksemplet, hvor en person har lavet et netværk for personermed hørehandicap, og har brug for tolk til netværkets aktiviteter, skal detbemærkes, at frivilligt arbejde dækkes over timebanken. Hvis netværket er iprivat regi, og flere døve deltager i netværket, er det muligt at benytte grup-petolkning, og forbruget af tolk vil dermed blive fordelt forholdsmæssigt pådeltagerne. I det konkrete eksempel vil hver tolkebruger i mødet skulle brugeunder 5 minutter af timebanken.Det bemærkes, at hvis netværket ligger i regi af en handicapforening, dæk-kes aktiviteten ubegrænset.4) Personer med et kombineret syns- og hørehandicap, de døvblinde, er ensærligt udsat gruppe, der er helt afhængige af en tolk i kommunikationenmed andre. Her adskiller døvblinde sig fra eksempelvis tegnsprogsbrugere,der netop ved hjælp af tegnsprog kan kommunikere med andre, der kantegnsprog, uden brug af tolk. Døvblinde har således et helt særligt behov fortolkning.Efter aftale med satspuljepartierne vil der derfor blive iværksat en forsøgs-ordning i 2010 med en udvidet timebank til døvblinde. Ordningen vil blivefinansieret af uforbrugte midler, der er afsat til den fælles tolkeløsning i 2009.Det skal understreges, at timebanken for døvblinde fortsat er et supplementtil den ubegrænsede tolkning til aktiviteter, der er nødvendige for deltagelse isamfundslivet.Den særlige timebank til døvblinde vil indgå i den årlige vurdering af, om derskal foretages ændringer i timebanken på baggrund af det faktiske forbrug aftolkning. Derudover vil der i forbindelse med revisionen af lov om tolkning tilpersoner med hørehandicap i 2013 være mulighed for at vurdere, om derskal foretages ændringer i selve modellen.5) Det skal endelig bemærkes, at deltagelse i fødselsforberedelse og fødseler dækket via Sundheds- og Forebyggelsesministeriets lovgivning.Indenrigs- og Socialministeriet vil undersøge muligheden for i samarbejdemed de øvrige sektorer at udarbejde en håndbog, der klart og overskueligt
3
beskriver de forskellige sektorers tolkeordninger og klagemuligheder, samttolkemyndighedens opgaver i forhold til tolkebrugerne.
Karen Ellemann/ Karin Ingemann
Bilag vedlagt:Henvendelse af 10. november 2009 fra Danske DøvesLandsforbund, jf. L 57 - bilag 4.