Europaudvalget 2008-09
2918 - Landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
630462_0001.png
MILJØMINISTERIET
EU og Internationalt politisk sekretariat
7. januar 2009
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg om Rådsmøde (land og fisk) den 19.
januar 2009 - Miljødelen
4) Forslag til forordning om fastsættelse af krav til virksomheder, der
markedsfører træ og træprodukter
.
Politisk drøftelse
6) Ansøgning om godkendelse til markedsføring i EU af genetisk
modificerede nelliker (C/NL/06/01)
Vedtagelse
Side 2
Side 9
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
PUNKT 4.
Kommissionens forslag til Europaparlamentets og Rådets forordning om fastsættelse af krav
til virksomheder, der markedsfører træ og træprodukter.
KOM (2008) 644 endelig
Politisk drøftelse
Revideret notat
Resume:
Med forslaget pålægges virksomheder, der markedsfører træ og træprodukter på EU’s marked, en
pligt til at udvise påpasselighed (”due dilligence”) i forhold til at sikre sig, at træet er lovligt fældet
i oprindelseslandet. Virksomhederne skal etablere sporings- og kontrolmekanismer, som med
tilstrækkelig sikkerhed kan spore træet til en kilde, hvor der er ringe risiko for, at det er ulovligt
fældet. Forpligtelsen vil alene gælde den virksomhed, som første gang markedsfører et træprodukt
på EU’s marked. Forslaget vil supplere den allerede vedtagne frivillige licensordning for import af
træprodukter til EU: dels vil den være generel og omfatte både importeret træ og EU’s eget træ,
dels vil den omfatte en bredere vifte af træ- og træbaserede produkter. Medlemslandene skal
udpege kompetente myndigheder, som skal administrere ordningen. Som led heri skal
myndighederne godkende overvågningsorganisationer, som har etableret en
”påpasselighedsordning” og som certificerer virksomheder til at følge dette. Der åbnes herved
mulighed for at bygge på allerede etablerede ordninger, der tjener det formål at verificere lovligt
fældet træ.
1. Status
Kommissionen har den 20. oktober 2008 sendt ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175, og skal derfor vedtages med kvalificeret flertal efter
proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Et foreløbigt samlenotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 21.oktober 2008 i
forbindelse med samråd i Folketingets Europaudvalg den 24. oktober forud for land og fisk
rådsmødet og nærhedsnotat er oversendt den 4. november 2008.
Europaparlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
Kommissionen præsenterede forslaget på rådsmødet (land og fisk) den 27. – 28. oktober 2008.
2. Formål og indhold
Det overordnede formål med forslaget er at supplere og understøtte EU’s nuværende politik og
støtte den internationale kamp mod ulovlig skovhugst og den dertil knyttede handel.
Forslagets hovedsigte er at forhindre, at ulovligt fældet træ markedsføres på EU’s marked, herunder
at opstille fælles krav til virksomheder, der markedsfører træ og træprodukter i EU.
Et generelt formål med forslaget er at bane vej for en mere bæredygtig drift af verdens skove.
Ulovlig tømmerhugst bidrager således flere steder i verden til ubæredygtig drift med skovrydning
og skovødelæggelse og store afledte skadevirkninger: Offentlige kasser mister hugstafgifter og
skatter, korruption stimuleres og der opstår unfair konkurrence på træmarkedet. CO2-udslippet og
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den globale opvarmning øges, og der opstår væsentlige tab af biologisk mangfoldighed. Samtidig
tilsidesættes rettigheder og hensyn til lokale og indfødte folk, som lever i afhængighed af skove.
Forslaget er en udløber af EU’s såkaldte FLEGT-handlingsplan fra 2003 om skovlovshåndhævelse,
samfundsforvaltning og handel. Forslaget vil gennem etablering af ny, generel regulering supplere
igangværende EU-initiativer, herunder den allerede vedtagne FLEGT-licensordning for import af
træ og træprodukter (Rådets forordning (EF) nr. 2173/2005). Licensordningen indebærer, at eksport
af visse typer af træ fra frivilligt medvirkende partnerlande skal ledsages af en licens, som
blåstempler, at træet er lovligt fældet i - eller lovligt importeret til – det pågældende partnerland, før
eksport fra partnerlandet til EU. Under licensordningen har EU afsluttet partnerskabsaftale med
Ghana, og der forhandles om partnerskab også med Cameroun, Congo, Malaysia og Indonesien.
Der er endnu ingen licenser i markedet, da der først skal indgås partnerskabsaftaler, og den
fornødne administrative kapacitet opbygges i partnerlandene.
Virksomheders pligt til at indføre en påpasselighedsordning (due dilligence system)
Med forslaget pålægges virksomheder der markedsfører træ og træprodukter på EU’s marked, en
generel forpligtelse til at udvise fornøden påpasselighed i forhold til at sikre sig, at træet i de
pågældende træbaserede produkter er lovligt fældet i oprindelseslandet. Forpligtelsen indebærer
specifikt, at virksomheder skal etablere et system med sporings- og kontrolmekanismer som med
tilstrækkelig sikkerhed kan spore træet til en kilde, hvor der er ringe risiko for, at det er ulovligt
fældet - i det følgende benævnt en påpassselighedsordning.
Forpligtelsen til at etablere en påpasselighedsordning vil alene gælde den virksomhed, som første
gang markedsfører et træprodukt på EU’s marked.
Forpligtelsen vil gælde både for træ, der importeres til EU, og træ, der fældes og handles i EU.
Påpasselighedsordningen skal sikre adgang til følgende informationer om det træ og de
træprodukter, som en virksomhed markedsfører på EU’s marked:
-
-
-
-
-
en beskrivelse af produktet
landet, træet er fældet i (hugstland)
volumen og/eller vægt
I givet fald navn og adresse på den virksomhed, der har leveret træ og træprodukter
(underleverandører)
oplysning om overholdelse af relevant lovgivning i oprindelsesland
Systemet skal endvidere indeholde en procedure for risikovurdering og muliggøre kontrol.
Mere detaljerede kravspecifikationer for påpasselighedssystemet skal fastlægges af Kommissionen
efter en komiteprocedure (forskriftsprocedure med kontrol). Det gælder bl.a. og især kriterier for
bedømmelse af risikoen for, at ulovligt fældet tømmer markedsføres på EU’s marked.
Omfattede produkter
Forslaget omfatter en bred vifte af træ- og træbaserede træprodukter, herunder kævler, groft
tildannet træ samt finer og krydsfiner (som FLEGT-licensordningen) og derudover tillige papir- og
papirmasse, træbaserede møbler, præfabrikerede bygninger, brænde, flis og savsmuld, spånplader,
fiberplader, træ-rammer, paller og kasser mv.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630462_0004.png
Træ og træprodukter, der er omfattet af og opfylder handelsbetingelserne i CITES-reguleringen
eller den frivillige FLEGT-licensordning skal efter forslaget anses som værende lovligt produceret.
Forslaget vil derfor ikke for disse produkter etablere yderligere krav.
Energitræ er ikke omfattet af forslaget, eftersom træ og træprodukter som anvendes til vedvarende
energikilder i forslaget anses for at være indeholdt i Rådets direktiv (EF) nr XX/XX
1
om fremme af
anvendelsen af vedvarende energikilder. Følgende deraf tilstræbes det ikke at pålægge branchen
yderligere administrative byrder. Direktivet er endnu ikke vedtaget.
Kommissionen kan justere listen af omfattede produkter. Den justerede liste skal godkendes efter en
komiteprocedure (forskriftsprocedure med kontrol).
Godkendelse af overvågningsorganisationer
Medlemslandenes kompetente myndighed skal godkende overvågningsorganisationer, som har
etableret et påpasselighedssystem og som certificerer virksomheder til at følge dette. Vilkår for
godkendelse er bl.a. at virksomhederne skal være forpligtet til at følge systemet, og at der skal være
en overvågningsmekanisme samt procedurer for opfølgning i tilfælde af konstaterede mangler.
Medlemslandene skal indenfor tre måneder tage stilling til ansøgninger om godkendelse af
overvågningsorganisationer; de skal foretage lejlighedsvis kontrol af at de opfylder betingelserne
for godkendelse og de skal tilbagetrække godkendelse i tilfælde af manglende opfyldelse.
Kommissionen skal inden for to måneder notificeres af de kompetente myndigheder om
beslutninger om tildeling, afvisning og tilbagetrækning af godkendelser.
Mere detaljerede bestemmelser for godkendelsesprocedurerne skal fastlægges af Kommissionen
efter en komiteprocedure (forskriftsprocedure med kontrol).
Kommissionen skal offentliggøre en liste over godkendte overvågningsorganisationer og sikre en
jævnlig opdatering.
Kontrol og rapportering
Medlemslandenes kompetente myndighed skal kontrollere, at virksomheder har etableret og følger
et påpasselighedsordning som beskrevet ovenfor. Virksomhederne skal assistere myndigheden med
at foretage kontrol. Myndigheden kan pålægge virksomheden at foretage fornødne justeringer.
Myndigheden skal rapportere om hvert kontrolbesøg, herunder med en beskrivelse af de pålagte
justeringer. Rapporter skal gemmes i mindst 10 år og et sammendrag af rapporten skal gøres
offentligt tilgængelig i overensstemmelse med reglerne for offentlig adgang til miljøinformation.
Straf
Medlemsstaterne skal fastlægge bestemmelser for straf og sikre at strafudmålingen for overtrædelse
af reglerne er effektiv, proportional og har afskrækkende effekt.
Administration og samarbejde
Hvert medlemsland skal udpege en eller flere kompetente myndigheder med ansvar for
implementering af forordningen. De kompetente myndigheder i medlemslandene skal samarbejde
med hinanden og med Kommissionen samt med myndigheder i tredjelande. Kommissionen
assisteres af komiteen for træhandel.
1
Henvisning indsættes, når direktivet er vedtaget.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Medlemslandene skal pr. 30. april hvert andet år sende en rapport til Kommissionen om ordningens
gennemførelse og administration de to foregående år. På basis heraf udarbejder Kommissionen
hvert andet år en rapport herom til Europaparlamentet og Rådet.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europarlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at ulovlig tømmerhugst overvejende er et problem i lande uden for EU,
men at der for at sikre overholdelse af internationale handelsforpligtelser er behov for et instrument,
som er ikke diskriminerende og som dermed også omfatter træ fældet i EU. Samtidig er der behov
for at sikre, at instrumentet er proportionalt i forhold til problemets (ringe) omfang i EU, således at
træbranchen ikke pålægges unødige administrative byrder. Kommissionen finder, at det fremsatte
forslag sikrer en fornuftig balance, og at en fællesskabsindsats med harmoniserede krav vil være
administrativt mindre byrdefuld for branchen og sikre bedre konkurrence end nationale tiltag – og
samtidig være væsentlig mere effektfuld. Regeringen kan tilslutte sig denne vurdering og finder på
den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der eksisterer i dag ikke nogen regler, som effektivt forhindrer, at ulovligt fældet træ sælges på
EU’s marked. I Danmark har vi dag en straffelovning om hæleri, pengehvidvaskning mv. og
særlovgivning om handel med truede dyr og planter, herunder enkelte træsorter. Fældning og salg af
ulovligt træ sker dog i række tilfælde under omstændigheder, der ikke kan henføres under danske
straffebestemmelser. Derfor er der i praksis ikke tilstrækkelige muligheder for at straffe for eller
sanktionere imod import og salg af ulovlig fældet træ på det danske marked.
Med Kommissionens forslag er der tale om en forordning og derfor vil forslaget være bindende i sin
helhed og have umiddelbar retsvirkning i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
I Danmark vil ordningen pålægge en række virksomheder på træmarkedet at stramme op i deres
sporings- og kontrolprocedurer (for at kunne leve op til påpasselighedsordningen). Det medfører
øgede administrative byrder og øgede omkostninger. Samtidig vil ordningen ifølge Kommissionens
vurdering afstedkomme en mere fair og lige konkurrence på træmarkedet, hvor virksomheder der
har en god sporingskontrol og godt styr på træets lovlige oprindelse, ikke i samme grad som hidtil
vil kunne underbydes af virksomheder, der har mindre godt styr på det.
De(n) kompetente myndighed(er) i Danmark vil skulle sikres kapacitet til at administrere
ordningen, hvilket vil være udgiftskrævende.
Kommissionen opgør i sin risikovurdering af virkning på miljøet af de administrative omkostninger
for virksomheder omfattet af forslaget, vil beløbe sig til ca. 120 millioner kr. om året samlet set i
EU. De administrative omkostninger for myndighederne opgøres til ca. 7,5 millioner kr. om året
samlet set for hele EU. Fordelt simpelt efter BNP vil disse tal svare til at de administrative
omkostninger for hhv. virksomhederne og myndighederne i DK beløber sig til.ca. 2 millioner og ca.
150.000 kr. årligt.
Miljømæssige konsekvenser
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget forventes umiddelbart at have den største og mest positive miljøeffekt i de lande, som har
størst problemer med ulovlig tømmerhugst, herunder bl.a. mange tropiske lande og Rusland.
6. Høring
Forslaget er sendt i høring den 3. november 2008 med frist den 14. november 2008.
Høringen har givet anledning til følgende bemærkninger:
Dansk Skovforening (DS)
finder det positivt, at Kommissionen tager problemet med ulovlig
tømmerhugst op. DS anfører samtidig, at en regulering af den pågældende art vil have begrænset
virkning selv i forhold til de lande, hvor ulovlig tømmerhugst er et stort problem, fordi ”kun en
forsvindende andel at det træ, der afskoves, importeres til EU”. DS påpeger en uklarhed i den
danske oversættelse, hvor ”place on the market” er oversat til ”markedsføring” og nærmere
specificeret som ”førstegangsindførsel” af træ og træprodukter, hvilket (fejlagtigt) kan forlede til
den forståelse, at forslaget alene omfatter træ og træprodukter, der importeres til EU. (Efter den
officielle engelske version står det klart, at forslaget omfatter både træ fra EU og træ, der importeres
til EU). DS finder det urealistisk, at forordningen kommer til at omfatte så bred en vifte af
træprodukter, som forslaget lægger op til, og henviser eksempelvis til de vanskeligheder, der vil
kunne være forbundet med at dokumentere emballagetræs lovlige oprindelse. DS finder ikke, at de
anførte påpasselighedsregler er realistiske, eksempelvis ikke kravet om at ”hugstland” skal kunne
oplyses (det land træet er fældet i). DS har også reservation overfor kravet om, at navn og adresse
på den virksomhed, der har leveret træ, skal kunne oplyses, idet det enten er utilstrækkeligt (hvis
kun sidste led i kæden skal oplyses) eller urealistisk (hvis alle led skal oplyses). DS noterer, at alle
virksomheder, der markedsfører træprodukter, skal kunne godtgøre, om deres produkter er købt
inden eller uden for EU og vurderer, at dette ”vil kræve uanede mængder af administrative
procedurer og dermed omkostninger både for virksomhederne og til kontrolforanstaltninger”. DS
bemærker, at de foreslåede straffebestemmelser står i kontrast til, at der er tale om
”påpasselighedskriterier” (og ikke ”objektivt fastsatte krav”) og anfører, at der i forhold til
overtrædelse af sådanne påpasselighedskriterier ikke vil kunne fastsættes sanktioner, der er
”effektive” og har ”afskrækkende virkning”.
Dansk Træforening (DT)
støtter, at der udarbejdes EU-lovgivning på området, men påpeger
samtidig, at kun ganske få af foreningens medlemmer individuelt har resurser til at imødekomme
forslagets forpligtelser. DT ytrer bekymring over, at ”helt centrale elementer” i det konkrete forslag
overlades til gennemførselsbestemmelserne. DT støtter principielt, at forslaget omfatter en bred
vifte af træprodukter, så der stilles samme krav til råtræ som til forarbejdede produkter, men
betvivler, at det vil være gennemførligt at kontrollere alle de omfattede produktgrupper. DT undrer
sig samtidig over, at træ til bioenergi ikke er omfattet. DT påpeger en række uklarheder i forslaget,
herunder: 1) hvad der konkret menes med en ”førstegangsindførsel” af træ og træprodukter og
hvilke virksomheder, der vil være omfattet af forordningen, 2) hvad der nærmere skal indgå i den
”beskrivelse” virksomheder skal kunne levere for træ og træprodukter, 3) hvordan hugstland skal
specificeres for sammensatte produkter og hvordan dette relateres til toldbestemmelser ift.
oprindelsesland (som refererer til det land, hvori et produkt sidst har undergået en væsentligt
værdiforøgende bearbejdning), 4) om adgangen til (ofte følsomme) informationer, som
virksomheder skal kunne levere, 5) om kravene til dokumentation for legalt produceret træ, 6) hvad
der nærmere vil blive krævet af en risikostyringsprocedure og i hvilket omfang erhvervet vil blive
inddraget i den endelige fastlæggelse af sådanne krav, 8) efter hvilke kriterier den kompetente
myndigheds anerkendelse af overvågningsorganer vil ske, 9) hvordan der sikres en ensartet
implementering på tværs af EU samt 10) hvordan det nedsatte Udvalg for Træhandel skal
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammensættes. DT finder det afgørende, at der i Danmark og resten af EU afsættes de fornødne
resurser til at sikre en gnidningsløs implementering og håndhævelse af bestemmelserne.
Greenpeace (GP)
udtrykker tilfredshed med, at Kommissionen har fremsat forslag på området, men
finder at det lider af en række mangler. GP fremhæver: 1) at forslaget ikke gør det obligatorisk at
”lovligt tømmer” lever op til principper om bæredygtig skovforvaltning, men begrænser sig til
”overensstemmelse med hugstlandets lovgivning”, 2) at besiddelse, handel og markedsføring af
”illegalt tømmer” i EU ikke eksplicit gøres til en strafbar lovovertrædelse, 3) at virksomheder ikke
bliver pålagt at bevise ”lovligheden” af de produkter de markedsfører, men kun til at udøve
”fornøden omhu” for at ”mindske risikoen” samt 4) at de organer, som skal overvåge
virksomhedernes overholdelse af fornøden omhu, ikke obligatorisk er forpligtet til at være udstyret
med ressourcer til at foretage dybdeborende undersøgelser af ulovligheder. Derudover savner GP en
logisk begrundelse for, at træ og træprodukter til energiproduktion ikke er omfattet at forslaget. GP
foreslår følgende ændringer: 1) at der fastsættes specifikke og strenge krav til definitionen af
”lovlige” træ og træ produkter, der reelt hjælper til at beskytte skov og biologisk mangfoldighed,
begrænser menneskeskabt klimaforandring og respekterer ”skov-afhængige” samfund og
oprindelige folks rettigheder, 2) import, salg og besiddelse af illegalt tømmer gøres til en
lovovertrædelse og gør det til et krav, at virksomheder fremlægger bevis for lovligheden af de
produkter de markedsfører, 3) at forslaget fastlægger regler for et pålideligt sporingssystem
byggende på tredjepartsverifikation og uafhængig overvågning samt at der skal udarbejdes
vejledning til virksomheder samt 4) at overvågningsorganer og/eller kompetente myndigheder
udstyres med magtmidler og beføjelser til såvel at kontrollere træprodukterne, efterforske
ulovligheder og til at retsforfølge lovovertrædere.
Brancheforeningen for kontor og papir i Danmark (KONPA)
hilser generelt forslaget velkomment
på baggrund af de bagvedliggende intentioner. KONPA anfører dog samtidig, at det er foreningens
opfattelse, at det er ”uhensigtsmæssigt og unødvendigt at indføre et nyt udgiftskrævende regelsæt,
som bliver et tillæg til de eksisterende og tilstrækkelige procedurer for papir og papirmasse”. KP
henviser til, at der på skovbrugsområdet findes certificeringssystemer, som også kan finde
anvendelse på papirprodukter (FSC og PEFC, som KONPA anslår til at dække 80 % af skovarealet
i Norden).
Nepenthes (NP)
vurderer sammenfattende, at den foreslåede model ikke står mål med omfanget og
konsekvenserne af den ulovlige tømmerhugst samt at den ”kun i ringe grad vil begrænse importen
af ulovligt træ til EU”. Blandt kritikpunkterne anfører NP konkret 1) at forslaget ikke i praksis
forbyder markedsføring og import af ulovligt træ i EU samt at det overlades til virksomhederne at
indføre systemer og udføre egenkontrol og at dette giver konkurrencefordele ift. virksomheder, der
anvender tredjepartsverifikation for lovligt træ, 2) at kravet om egenkontrol kun gør sig gældende
første gang en virksomhed markedsfører et produkt i EU og at en virksomhed ”ikke behøver spore
oprindelsen af sit træ, når det pågældende produkt først er markedsført i EU”, 3) at det er uklart
hvad der menes med at en virksomhed skal udvise ”påpasselighed”, og at dette giver rum for meget
vide fortolkningsmuligheder og dermed uklarhed om ”hvilken salgs træ som faktisk vil blive tilladt
importeret til EU”. NP anbefaler, at man anvender enten en model med ”grænsekontrol for at
forhindre import af ulovligt fældet træ” eller ”lovkrav om, at kun lovligt fældet træ og træprodukter
heraf må markedsføres”. Disse modeller finder NP bedre vil tilgodese virksomheder, som allerede i
dag stiller krav til sine leverandører ved at engagere sig i skovcertificering. NP anbefaler at man
indfører et nationalt forbud mod handel med og markedsføring af illegalt træ i Danmark, herunder
med kategorisering af lande efter risiko for forekomst af ulovligt fældet træ, således at fx
dokumentation for dansk fældet træ samtidig vil gælde som dokumentation for lovligt fældet træ.
NP anbefaler, at EU definerer kriterier for bæredygtig skovforvaltning – og mål for anvendelse af
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
træ herfra – samt at der indføres bindende regler for offentligt indkøb af træ i Danmark med
minimumskrav om dokumenterbart lovligt produceret træ, krav om at det tilstræbes også at købe
bæredygtigt træ og fastsættes mål for, hvornår alt indkøbt træ skal være bæredygtigt.
PEFC Danmark (Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes - PD)
finder det
positivt, at forslaget rummer mulighed for at private frivillige initiativer kan fungere til opfyldelse
af de foreslåede krav og vurderer umiddelbart, at PEFC ville kunne udgøre en sådan, dog med
forbehold at de nærmere gennemførelsesbestemmelser, som vil blive fastsat af kommissionen. PD
påpeger nogle uklarheder i forslaget, fx mht. hvad der forventes indeholdt i en
risikostyringsprocedure, hvor ofte revisioner, som skal sikre en effektiv anvendelse af ordningen,
skal gennemføres og mht. den nærmere udfyldelse af de – forskellige – roller der tiltænkes de i
forslaget omtalte ”overvågningsorganer”.
Træets Arbejdsgiverforening (TA)
”støtter Kommissionens kamp mod illegal hugst”, men har en
række reservationer i forhold til forslaget. TA finder det uacceptabelt med en ”omvendt
bevisbyrde”, og påpeger at forslaget er uklart og efterlader mange detaljer til Kommissionens
gennemførelsesbestemmelser. TA frygter, at forslaget i sin nuværende form vil skabe ”yderligere
bureaukratiske byrder og ekstra administration, der slet ikke står i forhold til problemets omfang”.
Konkret anfører TA en række uklarheder, som er tilsvarende beskrevet i høringssvar fra Dansk
Træforening (jf. ovenstående).
Sagen har endnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et revideret
grundnotat blive orienteret om resultatet af specialudvalgshøringen.
7. Forhandlingssituationen
Flere lande har ligesom Danmark på forskellig måde presset på for at få Kommissionen til at
fremsætte et forslag til yderligere regulering for forbud imod handel med ulovligt fældet træ.
Forslaget blev drøftet i rådets arbejdsgruppe den 4. november og 3. december 2008.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkommen.
Danmark har i årevis haft kamp mod ulovlig tømmerhugst og relateret handel som en prioriteret
mærkesag - både i den hjemlige offentlige indkøbspolitik, i EU og i internationale
skovforhandlinger.
Danmark har endvidere i EU gennem længere tid særligt betonet behovet for at se på mulighederne
for yderligere generel regulering, som kan supplere den frivillige licensordning for import af træ.
Regeringen er på den baggrund grundlæggende positivt stemt overfor indførelse af ny EU-
regulering på området.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. oktober forud for rådsmødet (land
og fisk) den 27.-28. oktober 2008 jf. foreløbigt samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg
den 21.oktober 2008.
Grundnotat om forslaget er oversendt den til Folketingets Europaudvalg den 1. december 2008.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630462_0009.png
PUNKT 6.
Ansøgning om godkendelse til markedsføring i EU af genetisk modificerede nelliker
(C/NL/06/01) i henhold til Europa-parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF
KOM (2008) 754 endelig
Vedtagelse
Revideret notat
1. Status
Den 30. marts 2007 modtog Danmark en ansøgning om godkendelse til markedsføring i EU af
genetisk modificerede nelliker (FLO-40689-6) fra Europa-Kommissionen. Ansøgningen er
udarbejdet efter reglerne i del C i direktiv 2001/18/EF om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer, herefter kaldet udsætningsdirektivet. Ansøgningen er indleveret til
myndighederne i Nederlandene af Florigene Limited.
Ansøgningen omhandler genetisk modificerede nelliker med den unikke identifikationskode FLO-
40689-6. Den genetisk modificerede linie har fået overført gener, der ændrer på nellikens farve. Der
er også overført gener, der giver tolerance overfor ukrudtsmidler, som indeholder det aktive stof
sulfonylurea.
Ansøger har udelukkende søgt om godkendelse til import af genetisk modificerede afskårne
blomster. Der er således ikke søgt om tilladelse til dyrkning eller anvendelse som foder eller
fødevarer. De nederlandske myndigheder har udarbejdet en vurderingsrapport. I rapporten indstilles
det, at der gives godkendelse til import af den genetisk modificerede nellike.
Medlemslandene havde 60 dage til at anmode om yderligere oplysninger, fremsætte bemærkninger
eller komme med begrundede indvendinger mod ansøgningen og den nederlandske indstilling.
Fristen udløb den 27. maj 2007. Et eller flere medlemslande fremkom med begrundede indsigelser
og opretholdt disse. Jf. 18 i direktivet skal Kommissionen tage en beslutning i sagen efter
konsultation med forskriftskomiteen under udsætningsdirektivet (jf. art 30.2 i direktivet) såfremt et
eller flere medlemslande opretholder deres indsigelser efter fristens udløb.
Forslaget blev behandlet på et møde i forskriftskomiteen den 15. september 2008, hvor der ikke var
kvalificeret flertal for en godkendelse. Kommissionen oversendte forslaget til rådet den 18.
november 2008 og sagen er sat på til afstemning på det kommende rådsmøde (land og fisk) den 19.
januar2009.
Folketingets Europaudvalg er tidligere orienteret om ansøgningen i notat og grundnotat om sagen
den 16. maj 2007 og ved revideret notat og grundnotat den 8. september 2008.
2. Formål og indhold
Formålet med ansøgningen er at få godkendelse til at importere genetisk modificerede nelliker som
afskårne blomster.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den genetisk modificerede nellike har fået indsat to forskellige gener (dfr og
F3’5’H),
som ændrer
farven på blomsten så den i stedet for at være hvid, bliver lavendelblå. Nelliken har også fået indsat
et gen (SuRB), som medfører, at den kan tåle ukrudtsmidler, som indeholder det aktive stof
sulfonylurea. Herbicidtolerance-egenskaben er udelukkende anvendt i forbindelse med den
indledende selektion af transformerede nellikeceller.
Ansøger har ikke påvist farer i miljørisikovurderingen. Derfor er der kun udarbejdet en generel
overvågningsplan for uønskede virkninger, som ikke er forventelige.
Myndighederne i Nederlandene konkluderer, at den foreslåede anvendelse er sikker, idet der ikke er
taget stilling til eller ansøgt om at godkende nelliken, nellikefrø eller restprodukterne heraf til
dyrkning eller anvendelse som fødevarer eller foder. Myndighederne mener, at kvalitetssikring og
generel overvågning er tilstrækkelig.
Æsker indeholdende den genetisk modificerede nellike vil blive mærket i henhold til kravene stillet
i bilag IV i direktiv 2001/18/EC. Informationen vil blandt andet inkludere den unikke
identifikationskode, navnet på transformationsbegivenheden, information om, at nelliken er
genetisk modificeret, og at den udelukkende er produceret til dekorative formål.
Nederlandene indstiller, at der gives en godkendelse med følgende vilkår:
a) Godkendelse gives til Florigene Ltd. Godkendelse gives til import, distribution og detailhandel
af den genetisk modificerede nellike med den unikke kode FLO-40689-6. Godkendelsen
omfatter linie 123.8.12 med produktnavnet Florigene Moonaqua. Godkendelsen omfatter ikke
dyrkning eller brug af nelliken til foder eller fødevarer.
b) Godkendelsen gælder i 10 år fra udstedelsen.
c) I forbindelse med markedsføring af produktet skal ansøger garantere, at information om
produktet følger med produktet. Informationen skal indeholde en erklæring om, at blomsterne er
genetisk modificerede samt angive at de ikke er til konsum eller foderbrug og ikke til dyrkning.
Derudover skal betegnelsen for den unikke linie 123.8.12 angives som FLO-040689-6.
d) Godkendelsens indehaver skal informere operatører og brugere direkte om produktets
sikkerhedsmæssige og generelle egenskaber og om betingelserne for overvågning, herunder om
passende forvaltningsforanstaltninger i tilfælde af utilsigtet dyrkning.
e) Godkendelsens indehaver skal på forlangende stille positive og negative kontrolprøver af
produktet, dets genetiske materiale eller referencemateriale for linien 123.8.12 til rådighed for
myndighederne under udsætningsdirektivet.
f) Godkendelsens indehaver skal i de 10 år godkendelsen er gældende - i overensstemmelse med
den generelle overvågningsplan - overvåge og 1 gang årligt rapportere om resultatet af
overvågningen til kommissionen og de nationale myndigheder efter udsætningsdirektivet.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630462_0011.png
g) Godkendelsens skal gælde fra den dato, hvor EF-referencelaboratoriet har valideret den
specifikke detektionsmetode for nelliken, linje 123.8.12.
3. Nærhedsprincippet
Der er ikke særskilt redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en
ansøgning om godkendelse til markedsføring i henhold til en allerede vedtaget rådsretsakt
(udsætningsdirektivet (2001/18/EF)).
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: En godkendelse til markedsføring vil ikke få
lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der er tale om en ansøgning, der er reguleret af direktiv
2001/18/EF om udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer og om ophævelse af
Rådets direktiv 90/220/EØF. Direktivet er implementeret i dansk ret med lovbekendtgørelse nr. 981
af 3. december 2002 og bekendtgørelse nr. 1319 af 20. november 2006 om godkendelse af
udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer.
Økonomiske og administrative konsekvenser: En godkendelse forventes ikke at få væsentlige stats-
eller kommunaløkonomiske konsekvenser. Der forventes en mindre administrativ byrde i
forbindelse med behandling af sagen. Eventuelle meromkostninger vil blive afholdt indenfor
eksisterende rammer.
Beskyttelsesniveau:
Ansøgningen vurderes, ikke at have indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
De hørte eksperter, jf. nedenfor, har foretaget en vurdering af konsekvenserne for menneskers og
dyrs sundhed, og for natur og miljø, hvis nelliken markedsføres. Skov- og Naturstyrelsen har
anmodet eksperterne om at gennemføre vurderingerne i forhold til de nederlandske myndigheders
indstilling, og de har til deres vurdering fået stillet hele ansøgningen til rådighed.
Som det fremgår af nedenstående udtalelser, vurderer eksperterne ikke, at der vil være miljø- og
sundhedsmæssige konsekvenser forbundet med godkendelse til at importere den genetisk
modificerede nellike som afskårne blomster.
Danmarks Miljøundersøgelser (DMU):
Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) har vurderet havenellikens biologi i dansk kontekst, samt
foretaget den økologiske risikovurdering af sandsynligheden for uønskede økologiske
konsekvenser.
DMU udtaler:
” Den genmodificerede Moonaqua-havenellike 123.8.12, adskiller sig fra konventionelle nelliker
ved at have indsat gener der ændrer blomsterfarven til lavendelblå. Desuden indeholder nelliken et
markørgen, der gør den tolerant over for sulfonylurea herbicider. Nelliken søges kun godkendt til
import og videresalg som afskårne blomster, men ikke til dyrkning eller opformering. Den kan
derfor kun forårsage uønskede effekter på naturen, hvis der sker en utilsigtet spredning”.
Mht. spredning af de indsatte gener til vilde nellike-arter ved krydsbestøvning finder DMU. at
sandsynligheden herfor er meget lille da havenelliken har ringe evne til at krydse med vilde nelliker
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og da der ikke søges om dyrkningstilladelse i EU. DMU vurderer således den miljømæssige risiko
som ubetydelig.
Desuden vurderes det at planterester ikke vil få nogen uønskede effekter på jordorganismer eller
planteædende pattedyr. ,
Plantedirektoratet:
Plantedirektoratet forholder sig i sin risikovurdering af anmeldelser af markedsføring af genetisk
modificerede planter særligt til det indsatte genetiske materiale, de nye enzymer/proteiner og
indholdsstoffer, som produceres som resultat af den genetiske modifikation, særlige
dyrkningsmæssige aspekter forbundet med dyrkningen af den genmodificerede plante, den
eventuelle foderanvendelse samt mærkning af frø og andre produkter. Da anmeldelsen udelukkende
omfatter import af den genetisk modificerede nellike som snitblomster, er såvel de
dyrkningsmæssige aspekter som en foderanvendelse ikke relevant.
Plantedirektoratet konkluderer på baggrund af deres risikovurdering følgende:
”Plantedirektoratet vurderer, at der i anmeldelsen er fremlagt oplysninger, som sandsynliggør, at det
nye genetiske materiale i ”123.8.12”-nelliken er indsat som beskrevet i anmeldelsen.
Plantedirektoratet vurderer ud fra de data og undersøgelser, der er fremlagt i anmeldelsen, at der
ikke synes at være nogen risiko for menneskers eller dyrs sundhed eller for miljøet forbundet med
import til EU af de genetisk modificerede nellike-snitblomster.
Da udviklingstiden for nellikefrø er mindst 5 uger, og snitblomster af nelliken højst vil befinde sig
ude hos køberne i 3 uger, vil der ikke være nogen mulighed for produktion og efterfølgende
spredning af GM-nellikefrø. Spredning af pollen fra GM-nellikesnitblomster til andre nelliker
kræver, at GM-nellikerne besøges af sommerfugle ude hos forbrugerne, som derefter gennemfører
bestøvning af andre nelliker. Sandsynligheden for at dette vil ske må betragtes som meget lille.
Skulle de indsatte gener mod al sandsynlighed blive spredt til andre nelliker, vil de tilhørende
egenskaber ikke medføre nogen konkurrencemæssig fordel for disse nelliker. Den ændrede
blomsterfarve vurderes ikke at give øgede konkurrencemæssige fordele i forhold til andre nelliker.
Det samme gælder herbicidtolerancegenet, da nelliker ikke udgør noget ukrudtsproblem i Europa.
Plantedirektoratet vurderer, at de angivne foranstaltninger til monitering og sporing af den
genmodificerede nellike er tilstrækkelige.
Afskårne nelliker skal altid ledsages af et plantesundhedscertifikat og importkontrolleres ved det
første indgangssted til EU. Importører i Danmark skal være registreret som importør hos
Plantedirektoratet.
Den PCR-analysemetode, som Florigene har udviklet, er kvalitativ, men da nelliken hverken skal
anvendes til fødevarer eller foder, er det ikke relevant at udvikle en kvantitativ analysemetode.
Analysemetoden bør dog valideres af EU’s Referencelaboratorium, før nelliken tillades til
markedsføring.”
Fødevareinstituttet, Danmarks Tekniske Universitet:
Fødevareinstituttet, Danmarks Tekniske Universitet har vurderet den molekylære sammensætning
af den genetiske modificerede nellike og de toksikologiske og komparative undersøgelser fortaget
af ansøger. Desuden har Fødevareinstituttet vurderet allergeniciteten af de nye proteiner dannet i
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630462_0013.png
nelliken.
Fødevareinstituttet sammenfatter deres kommentarer således:
”I ansøgningen er gensplejsningen på molekylært niveau dokumenteret i gm-nellike 123.8.12 ved
Southern blot hybridisering og ved fuld sekventering af de tre indsættelsessteder, herunder
sekventering ud i plantegenomet. Ansøger har ved Southern blot hybridisering dokumenteret fravær
af backbone sekvenser fra plasmidet pCGP1991, dvs også fravær af tetracyklin resistens.
Ansøgeren har ved en række forsøg vist at gm-nellike 123.8.12 ikke har hverken toksikologiske
karakterer eller allergene karakterer for de nye produkter. De nye anthocyanin produkter er
velkendte i fødevaresammenhæng, fx indeholder blåbær og solbær noget højere koncentration af de
nye anthocyanin produkter. Produktet, en muteret form for acetolactate synthase, der kan tåle
herbicider af chlorsulfuron typen er velkendte fra en række fødevareplanter (dannet ved traditionel
forædling). Vi vurderer, at der ikke er grundlag for at forvente at gm-nellike 123.8.12 vil kunne
udgøre et sundhedsmæssigt problem ved utilsigtet indtagelse. Vi har vurderet at der ikke for den
sundhedsmæssige vurdering er behov for yderligere dokumentation fra ansøgeren.”
5. Høring
I perioden den 13. april 2007 til den 31. april 2007 gennemførte Skov- og Naturstyrelsen en høring
af 55 danske interesseorganisationer, forskningsinstitutioner og myndigheder. Høringsmaterialet
bestod af et af ansøger udarbejdet sammendrag af ansøgningen samt de nederlandske myndigheders
vurderingsrapport. Skov- og Naturstyrelsen har også gennemført en offentlig høring ved
annoncering i landsdækkende aviser og på styrelsens hjemmeside. Skov- og Naturstyrelsen har
modtaget høringssvar fra nedennævnte:
Forbrugerstyrelsen
Lægemiddelstyrelsen
Novo Nordisk
Forsknings- og Innovationsstyrelsen, Videnskabsministeriet
Den Danske Dyrlægeforening
Forbrugerstyrelsen vurder, at den fremsendte høring falder uden for Forbrugerstyrelsens
kerneområder, og styrelsen har derfor ikke behandlet høringsskrivelsen.
Lægemiddelstyrelsen har ingen bemærkninger til det fremsendte.
Novo Nordisk har ingen kommentarer til materialet.
Forsknings- og Innovationsstyrelsen, Videnskabsministeriet, har hørt Forskningsrådet for Teknologi
og Produktion som vurderer følgende:
”Det vurderes på baggrund af omstændighederne for vækst og distribution, at det er usandsynligt, at
de genetiske modificerede nelliker vil interagere med andre organismer, påvirke økosystemet eller
udvise toksiske effekter. På affaldsstadiet er blomsterne enten allerede døde eller vil dø hurtigt, og
vil ikke inkorporeres i menneske- eller dyrefødekæder.”
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630462_0014.png
Den Danske Dyrlægeforening kan tilslutte sig den foreslåede mærkning ”This product is a
genetically modified carnation. Not for human or animal consumption nor for cultivation”, men
oversat til dansk for sådanne afskårne nelliker, der forhandles i Danmark.
Rammenotat om forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget vedrørende miljøspørgsmål i maj
2007, hvor der er kommet følgende høringssvar:
Fagligt Fælles Forbund (3F) oplyser at Forbundet er betænkelige ved at der gives tilladelse til
markedsføring af C/NL/06/01. 3F mener at det bør sikres at kunderne i f.eks. en blomsterbutik
bliver gjort opmærksom på, at nelliken er gensplejset, også når blomsterne bliver købt som del af en
buket. 3F spørger desuden hvor stor restkoncentrationen af herbicidet sulfonylurea er i de nelliker,
der sendes til det danske/europæiske marked. På baggrund af disse betænkeligheder og spørgsmål
anmoder 3F om at få oplyst, om markedsføring af C/NL/06/01 har en samfundsmæssig nytteværdi.
3F finder at man først kan overveje om tilladelsen skal gives, når de ovennævnte spørgsmål er
belyst, og såfremt nelliken har en samfundsmæssig nytteværdi.
Det reviderede rammenotat har været i høring i EU-Specialudvalget vedrørende miljøspørgsmål i
september 2008, hvor der er kommet følgende høringssvar:
Dansk Industri og Landbrugsraadet støtter indstillingen. Fagligt Fælles Forbund (3F) mener fortsat
at det er vigtigt at de stillede spørgsmål besvares, samt at det belyses om der er en samfundsmæssig
nytteværdi ved GMO nelliker, inden der gives tilladelse til markedsføring.
Det reviderede rammenotat har været i høring i EU-Specialudvalget vedrørende miljøspørgsmål i
januar 2009, hvor der er kommet følgende høringssvar:
Dansk Industri og Landbrugsraadet støtter indstillingen. NOAH tilslutter sig bemærkningen fra
Fagligt Fælles Forbund. Ligeledes finder NOAH, at det er af største væsentlighed, at produktet
mærkes, så kunderne i blomsterbutikkerne kan se, hvorvidt de købte blomster er gensplejsede.
Endvidere anfører NOAH, at spørgsmålet om nellikerne udgør en miljømæssig risiko i
dyrkningslandet bør tages op til overvejelse, inden en endelig tilladelse til import.
6. Dansk holdning
Ansøgningen er vurderet på baggrund af de nederlandske myndigheders indstilling til godkendelse,
hvilket betyder, at der gives tilladelse til markedsføring, distribution og detailsalg af den genetisk
modificerede nellike. Hvis der efterfølgende skal gives en godkendelse ud over det, som de
nederlandske myndigheder indstiller, vil dette kræve en fornyet dansk vurdering.
I forhold til høringsbemærkningerne fra 3F kan det oplyses at de genmodificerede nelliker vil blive
mærket ved, at der i transportkasserne med afskårne blomster lægges en seddel. Samme mærkning
vil være trykt på de plastikhylstre, som nellikebuketterne vil blive pakket i. Yderligere vil
klistermærker, mærkesedler og gavekort blive mærket. Det anses ikke for praktisk muligt at mærke
snitblomster individuelt. Det bemærkes også, at man ikke kan forvente rester af sulfonylurea, idet
tolerence-egenskaben overfor sulfonylurea udelukkende er anvendt i forbindelse med den
indledende selektion af transformerede nellikeceller. Der vil således ikke blive anvendt sulfonylurea
herbicider i forbindelse med dyrkningen.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630462_0015.png
Ansøgningen har været forelagt Skov- og Naturstyrelsens sagkyndige rådgivere, der har vurderet at
der ikke kan forventes uønskede økologiske og/eller sundhedsmæssige konsekvenser for
mennesker, dyre- og plantelivet ved markedsføring af nelliken i Danmark.
Danmark tilslutter sig, at analysemetoden bør valideres af EU’s Referencelaboratorium, før nelliken
tillades til markedsføring, sådan som det fremgår af Nederlandenes indstilling til vilkår.
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere orienteret om ansøgningen i notat og grundnotat om sagen
den 16. maj 2007 og ved revideret notat og grundnotat den 8. september 2008.
15