Europaudvalget 2008-09
Ekstraordinært transport, tele og energi 12/1-09 Bilag 1
Offentligt
631149_0001.png
S AM L E N O T AT T I L F O L K E T I N G E T S
E U R O P AU D V AL G – G AS S T R I D E N M E L L E M
R U S L AN D O G U K R AI N E
9. januar 2009
J.nr. 2901/1293-0001
Ref. ASJ/NCL
Side 1/3
Gasstriden mellem Rusland og Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resume
På baggrund af den reducerede gasforsyning til Europa som følge af gasstriden mellem Rus-
land og Ukraine, har det tjekkiske EU-formandskab indkaldt til ekstraordinært rådsmøde
(energi) den 12. januar 2009. På rådsmødet vil der være en udveksling af synspunkter. Der
lægges op til vedtagelse af rådskonklusioner.
2. Baggrund
Baggrunden for Ruslands afbrydelse af gasleverancerne til Ukranie bunder i uenighed om pri-
sen for levering af gas pr. 1. januar 2009, uenighed om restancer for tidligere gasleverancer
samt uenighed om prisen for transit af gas gennem Ukraine.
Rusland kræver en forhøjelse af prisen for gas i forhold til den kontrakt, der udløb ved årets
udgang. Tidligere har Rusland leveret gas til Ukraine til meget lave priser, som ligger betyde-
ligt under den europæiske gaspris. Endvidere strides parterne om den pris, som Rusland skal
betale for transport af gas til Europa gennem det ukrainske gastransmissionssystem. Endelig
er parterne uenige om, hvorvidt Ukraine fuldt ud har betalt for tidligere leverancer af gas. Det
er imidlertid uklart hvilke øvrige parametre, der indgår i forhandlingerne samt hvilke konkrete
vilkår, der eksisterer for hidtidige indgået gasaftaler. Dertil kommer, at konflikten formodent-
lig også har baggrund i ikke-kommercielle politiske faktorer.
Som følge af uenighed mellem de to lande reducerede det russiske Gazprom pr. 1. januar
2009 gasforsyningen svarende til Ukraines gasforbrug. Gazprom beskyldte endvidere Ukraine
for at ”stjæle” dele af transitgassen til EU til eget forbrug. Ifølge ukrainske myndigheder re-
ducerede Gazprom imidlertid gasmængden så meget, at det gik ud over transitleverancerne,
hvorfor Ukraine har været nødsaget til at supplere transitgassen til EU-lande fra egne lagre.
Gazprom har øget gasforsyningerne til EU-lande via Belarus, men langt fra i et omfang, der
kan kompensere for reduktionen via Ukraine.
Rusland afbrød den 6. januar 2009 helt gasforsyningerne til Ukraine, hvilket forværrede kon-
flikten betydeligt. Tolv medlemslande modtager normalt russisk gas via Ukraine. I øjeblikket
er der ikke klarhed over, hvor meget disse leverancer reelt er reduceret, men særligt Slovakiet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ungarn, Tjekkiet, Rumænien, Bulgarien, Polen og Grækenland er hårdt ramt. Bl.a. har Slova-
kiet og Ungarn indført rationering af gasforsyningen til virksomheder, idet forsyningen til
husholdninger og hospitaler prioriteres. Polen er dog delvist blevet kompenseret gennem øge-
de leverancer via Yamal-ledningen fra Hviderusland.
Kommissionen opfatter, med støtte fra medlemslandene, konflikten mellem Rusland og Ukra-
ine som et kommercielt anliggende. Det tjekkiske formandskab og Kommissionen har i en
fælles erklæring meddelt, at situationen er uacceptabel for EU og krævet at forsyninger til EU
straks genoptages.
Senest har udenrigsministrene på deres uformelle rådsmøde den 8. januar vedtaget en erklæ-
ring om gasstriden.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Grundet den manglende fremdrift i forhandlingerne mellem Ukraine og Rusland og de heraf
afledte konsekvenser for gasleverancerne til Europa, har det tjekkiske EU-formandskab som
nævnt indkaldt til et ekstraordinært rådsmøde (energi) den 12. januar 2008. På rådsmødet vil
der være en udveksling af synspunkter og ske vedtagelse af rådskonklusioner om sagen.
Udkastet til rådskonklusioner er endnu ikke modtaget, men det er forventningen, at rådskon-
klusionerne vil fokusere på følgende:
medlemslandenes vurdering af den aktuelle situation på energimarkedet
de virkemidler, der kan gøres brug af for at afhjælpe konsekvenserne af forsyningskri-
sen, indtil gasforsyningen er genoprettet
nødvendige tiltag på det lidt længere sigte for at imødekomme konsekvenserne af
fremtidige afbrydelser i gasforsyningen
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljømæssige konsekvenser
samt konsekvenser for beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark er selvforsynende med naturgas, så danske forbrugere vil ikke blive ramt af Rus-
lands afbrydelse til Europa, men gasforsyningsafbrydelsen har skabt en alvorlig situation for
mange lande i Europa. Regeringen lægger derfor stor vægt på, at Rusland og Ukraine får løst
krisen så hurtigt som muligt, så gasleverancerne til Europa kan genoprettes.
Regeringen støtter endvidere, at man her og nu fra EU’s side undersøger mulighederne for
koordinerede tiltag, der kan medvirke til at imødegå konsekvenserne af de reducerede gasle-
verancer.
Regeringen finder ydermere, at gasstriden bekræfter nødvendigheden af at prioritere forsy-
ningssikkerhed højt i EU samt at reducere Europas afhængighed af olie og gas, bl.a. i kraft af
øget energieffektivitet og øget brug af alternative energikilder som vedvarende energi.
Regeringen er dog af den opfattelse, at det ekstraordinære rådsmøde skal fokusere på den
akutte situation, og finder derfor, at nødvendige tiltag på længere sigt bør drøftes på et ordi-
nært rådsmøde.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel tilslutning til de rådskonklusioner, der skal vedtages.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3/3