Europaudvalget 2008-09
2922 - Økofin
Offentligt
1453711_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
6069/09 (Presse 32)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2922. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den. 10. februar 2009
Formand
Miroslav KALOUSEK
Den Tjekkiske Republiks finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9548 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6069/09 (Presse 32)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0002.png
10.II.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet så på gennemførelsen af den
europæiske økonomiske genopretningsplan,
der blev godkendt
i december, med henblik på, at Det Europæiske Råd kan foretage en samlet vurdering på sit
forårsmøde den 19.-20. marts.
Rådet vedtog en henstilling til Europa-Parlamentet om decharge til Kommissionen for
gennemførelsen af EU's almindelige
budget for 2007.
Rådet vedtog konklusioner om en
aftale med Liechtenstein om bekæmpelse af svig,
med henblik på
at opnå sådanne ændringer, at der sikres effektiv administrativ bistand og adgang til oplysninger
med hensyn til alle former for investeringer, særlig fonde og truster.
Rådet vedtog konklusioner om det
fælles eurobetalingsområde
(SEPA). Det bekræftede sin støtte til
initiativet, men noterede sig den aktuelle langsomme optagelse af SEPA-produkter, der især synes
at fokusere på grænseoverskridende betalinger. Det fandt, at lanceringen af SEPA-ordningen med
direkte debitering, der forventes iværksat den 1. november 2009, vil sætte ny gang i overflytningen
til SEPA; det understregede behovet for klarhed omkring prisfastsættelsen på lang sigt, og
opfordrede samtidig branchen til at øge tempoet i forberedelserne til en vellykket lancering.
Det godkendte også etableringen af en
"europæisk 112-dag",
der skal skabe større opmærksomhed
omkring og udveksle erfaringer og netværksaktiviteter om brugen af 112 som et fælles
telefonnummer til kontakt af alarmtjenester.
6069/09 (Presse 32)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0003.png
10.II.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE............................................ 7
Europæisk økonomisk genopretningsplan........................................................................................ 7
Dokument om nøglespørgsmål vedrørende økonomiske og finansielle anliggender ......................... 9
Nedsatte momssatser..................................................................................................................... 10
BUDGETSPØRGSMÅL............................................................................................................... 11
EU's almindelige budget for 2007 ................................................................................................. 11
EVENTUELT ............................................................................................................................... 12
Short selling af værdipapirer og cheflønninger .............................................................................. 12
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................. 13
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMI OG FI A S
Undersøgelsen af det indre marked -
Rådets konklusioner
................................................................................15
Det fælles eurobetalingsområde -
Rådets konklusioner
.....................................................................................17
Fælles retningslinjer for de nationale sider og udstedelsen af euromønter –
Rådets konklusioner
.......................18
Moms - Grænsebroer mellem Tyskland og Den Tjekkiske Republik.................................................................20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6069/09 (Presse 32)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2009
EKSTER E FORBI DELSER
Aftale med Liechtenstein om bekæmpelse af svig -
Rådets konklusioner
..........................................................20
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - Restriktive foranstaltninger over for ekstremister ..............21
UDVIKLI GSSAMARBEJDE
EU og Cariforumlandene - Økonomisk partnerskabsaftale................................................................................21
Den Europæiske Udviklingsfond - Decharge for 2007......................................................................................21
ALMI DELIGE A LIGGE DER
Drøftelser i andre rådssammensætninger ..........................................................................................................22
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Undtagelse fra visumkravene af indehavere af indonesiske diplomatpas ...........................................................22
Schengeninformationssystemet - Budget for 2007 ............................................................................................22
E ERGI
Krav til miljøvenligt design - Forskriftsproceduren med kontrol .......................................................................23
TRA SPORT
Fartøjer på indre vandveje - Forskriftsproceduren med kontrol .........................................................................23
TELEKOMMU IKATIO
Etablering af en "europæisk 112-dag" ..............................................................................................................23
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................25
CVU-Centret for Virksomhedsudvikling..........................................................................................................25
6069/09 (Presse 32)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0005.png
10.II.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Plamen Vassilev ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Tomáš ZÍDEK
Danmark:
Lars Løkke RASMUSSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Estland:
Raul MÄLK
Irland:
Brian LENIHAN
Grækenland:
Ioannis PAPATHANASIOU
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Atis SLAKTERIS
Litauen:
Algirdas Gediminas ŠEMETA
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Ungarn:
János VERES
Malta:
Tonio FENECH
ederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Reinhold LOPATKA
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Vicefinansminister, afdelingen for internationale
forbindelser og finanspolitik
Finansminister
Forbundsfinansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Finansminister
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Vicepremierminister, finansminister
Statssekretær, forbundskanslerens kontor
6069/09 (Presse 32)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0006.png
10.II.2009
Polen:
Ludwik KOTECKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien:
Gheorghe POGEA
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Ján POČIATEK
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Alistair DARLING
Understatssekretær, Finansministeriet
Ministro de Estado, finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Siim KALLAS
Joaquín ALMUNIA
Dalia GRYBAUSKAIT
László KOVÁCS
Neelie KROES
Charlie McCREEVY
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Frank MOSS
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Generaldirektør i Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
6069/09 (Presse 32)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0007.png
10.II.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Europæisk økonomisk genopretningsplan
Rådet:
så på gennemførelsen af den europæiske økonomiske genopretningsplan, som Det
Europæiske Råd godkendte i december som svar på den globale finanskrise og økonomiske
afmatning
udvekslede synspunkter om de finansielle aspekter af forslag, der har til formål at yde
supplerende støtte under den europæiske økonomiske genopretningsplan til investeringer
på energiområdet og i infrastruktur, herunder bredbåndsadgang til internettet og udvikling
af landdistrikterne.
Det Europæiske Råd vil på forårsmødet den 19.-20. marts evaluere, hvor godt genopretningsplanen
er blevet gennemført.
Hvad angår supplerende investeringer på energiområdet var en række delegationer bekymrede over
finansieringen af projekterne og bad Kommissionen om at revidere forslaget. Formanden for Rådet
sagde, at der vil blive taget hensyn til de synspunkter, der er kommet til udtryk, når Rådet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) drøfter spørgsmålet den 23. februar med henblik
på at nå til enighed med Europa-Parlamentet og Kommissionen før mødet i Det Europæiske Råd.
Supplerende EU-investeringer inden for energi og infrastruktur
Den europæiske økonomiske genopretningsplan opstiller en ramme for foranstaltninger, som
træffes af den enkelte medlemsstat, og indkredser en række aktioner, der skal gennemføres på EU-
plan. I forbindelse med planens vedtagelse i december henstillede Det Europæiske Råd til Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen at træffe de afgørelser, der er nødvendige for dens
gennemførelse snarest og i fuld overensstemmelse med EU's finansielle overslag for perioden 2007-
2013 og procedurerne i den interinstitutionelle aftale
1
.
1
Aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig
økonomisk forvaltning (EUT C 139 af 14. juni 2006, s. 1).
6069/09 (Presse 32)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2009
Kommissionen har efterfølgende forelagt forslag om yderligere 5 mia. EUR fra EU's budget til
investeringer inden for energi og infrastruktur:
en forordning vedrørende energisektoren med en liste over projekter til i alt 3,5 mia. EUR,
herunder 1,75 mia. EUR til gas- og elforbindelser, 1,25 mia. EUR til kulstofopsamling og
-lagring og 500 mio. EUR til offshore-vindkraftanlæg
en forordning og en afgørelse om udvikling af landdistrikterne, som vedrører i alt
1,5 mia. EUR, herunder 1 mia. EUR til bredbåndsinfrastrukturer og 500 mio. EUR til at
tage udfordringer op som bl.a. klimaforandringer, vedvarende energi, vandforvaltning,
biodiversitet og foranstaltninger i forbindelse med omstruktureringen af mejerisektoren.
Til finansiering af disse investeringer foreslår Kommissionen:
for så vidt angår projekter i energisektoren at anvende overførsler fra margenen for 2008 i
udgiftsområde 2 (beskyttelse og forvaltning af naturressourcer) til udgiftsområde 1A
(konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) til et beløb på 1,5 mia. EUR i 2009 og
2 mia. i 2010. Dette nødvendiggør en revision af de finansielle overslag
for så vidt angår foranstaltninger til udvikling af landdistrikterne at anvende margenen
under loftet i udgiftsområde 2 for 2009 i de finansielle overslag.
6069/09 (Presse 32)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2009
Dokument om nøglespørgsmål vedrørende økonomiske og finansielle anliggender
På grundlag af en skitse fra formandskabet til dokumentet om nøglespørgsmål udvekslede Rådet
synspunkter om de vigtigste budskaber til Det Europæiske Råd på forårssamlingen (19.-20. marts)
for så vidt angår økonomiske og finansielle anliggender.
Rådet anmodede Det Økonomiske og Finansielle Udvalg om at udarbejde dokumentet om
nøglespørgsmål med henblik på vedtagelse på samlingen i Rådet den 10. marts.
Formandskabets dokument indeholder en skitse over de vigtigste spørgsmål, der skal overvejes, idet
følgende temaer fremhæves:
2009: et år med økonomisk recession og usikkerhed
finansmarkederne: genoprettelse af stabiliteten og modernisering af reglerne
realøkonomien: lettelse af et hurtigt og støt opsving
Den Økonomiske og Monetære Union: fremme succesen i turbulente tider.
6069/09 (Presse 32)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2009
edsatte momssatser
Rådet drøftede spørgsmålet om nedsatte momssatser i forbindelse med den økonomiske
genopretningsplan, som Det Europæiske Råd godkendte i december.
Formandskabet sagde, at det vil overveje, hvordan denne sag kan fremmes for at imødekomme Det
Europæiske Råds anmodning om, at spørgsmålet løses senest i marts 2009. Der forventes endnu en
drøftelse på samlingen i Rådet den 10. marts forud for mødet i Det Europæiske Råd den
19.-20. marts.
Muligheden for, at medlemsstater, der ønsker det, kan anvende nedsatte momssatser i visse
sektorer, er en af de foranstaltninger, der nævnes i den økonomiske genopretningsplan.
EU's gældende momsbestemmelser er fastsat i direktiv 2006/112/EF. De er resultatet af diverse
initiativer, der er taget i årenes løb, herunder afgørelsen fra 1992 om indbyrdes tilnærmelse af
momssatserne som led i EU's indre marked, afgørelsen fra 2000 om tilladelse til midlertidig
anvendelse af nedsatte momssatser for arbejdskraftintensive lokale ydelser med henblik på at
stimulere beskæftigelsen og de undtagelser, der i 2004 blev givet til de nye medlemsstater. Desuden
har Kommissionen meddelt, at den i april forelægger et forslag om specifik anvendelse af nedsatte
satser på miljøvenlige produkter og tjenesteydelser med fokus på energieffektiviteten i bygninger.
Kommissionen har også foreslået et direktiv, der tillader samtlige medlemsstater på permanent
grundlag at anvende nedsatte satser på arbejdskraftintensive tjenester, der leveres lokalt, herunder
restaurationsydelser.
6069/09 (Presse 32)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0011.png
10.II.2009
BUDGETSPØRGSMÅL
EU's almindelige budget for 2007
Rådet vedtog med kvalificeret flertal en henstilling til Europa-Parlamentet om decharge til
Kommissionen for gennemførelsen af EU's almindelige budget for 2007 (5587/09
ADD 1).
Henstillingen er udarbejdet på grundlag af Revisionsrettens årsberetning
1
. Den nederlandske
delegation stemte imod.
Rådet vedtog også henstillinger om meddelelse af decharge til direktørerne for 21 EU-agenturer og
tre EU-forvaltningsorganer for gennemførelsen af deres budget for 2007 (5588/09
ADD 1 +
5589/09
ADD 1),
samt konklusioner om en række af Revisionsrettens særberetninger (5587/09
ADD 2).
Henstillingerne og konklusionerne vil blive forelagt Europa-Parlamentet i overensstemmelse med
proceduren for meddelelse af decharge for budgettet.
1
EUT C 286 af 10.11.2008, s. 1.
11
6069/09 (Presse 32)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0012.png
10.II.2009
EVE TUELT
Short selling af værdipapirer og cheflønninger
Rådet noterede sig et indlæg fra den nederlandske delegation, som anmoder om, at der tages skridt
til at sikre større konvergens både mellem medlemsstaterne og på internationalt plan i de
midlertidige foranstaltninger, der træffes med hensyn til short selling af værdipapirer.
Den svenske minister rejste også spørgsmålet om bonusser og cheflønninger i finanssektoren.
Formanden for Rådet bad Kommissionen om at se nærmere på disse spørgsmålet og gav udtryk for,
at Rådet støtter Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalgs igangværende arbejde med hensyn til
short selling.
6069/09 (Presse 32)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0013.png
10.II.2009
MØDER I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
Der blev afholdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
Møde med Europa-Parlamentet
Rådets trojka (det nuværende og de to følgende formandskaber) holdt møde med en delegation fra
Europa-Parlamentet den 9. februar for at drøfte forberedelserne til G20-topmødet om den globale
finansielle styring den 2. april i London og det hidtidige resultat af EU's økonomiske
genopretningsplan.
Dialog om makroøkonomisk politik med arbejdsmarkedets parter
Rådets trojka holdt den 9. februar sin halvårlige dialog om makroøkonomisk politik med
arbejdsmarkedets parter (repræsentanter for europæiske erhvervsorganisationer, fagforeninger,
offentlige virksomheder og SMV'er). Repræsentanter fra Kommissionen, Eurogruppen, Den
Europæiske Centralbank og centralbanker uden for euroområdet deltog også i mødet.
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 9. februar.
Morgenmadsmøde om den økonomiske situation
På morgenmadsmødet fik ministrene en debriefing om Eurogruppens drøftelser den 9. februar, den
makroøkonomiske politiske dialog med arbejdsmarkedets parter den 9. februar og mødet mellem
suppleanterne for G20 den 31. januar - 1. februar.
De drøftede også den økonomiske situation og udviklingen på finansmarkederne samt behandlingen
af værdiforringede aktiver i finansielle redningspakker med henblik på finanssektoren. Ministrene
blev i den forbindelse enige om følgende:
"Ministrene drøftede gennemførelsen af de finansielle redningspakker. De var enige om, at det er en
prioritet at genoprette kreditkanalernes funktion fuldstændigt, og at den strategi, der blev vedtaget i
oktober 2008, i den henseende stadig gælder fuldt ud. I den forbindelse er det vigtigt, at sunde
banker kan styrke deres kapitalstruktur på passende betingelser, så man undgår yderligere
kreditstramning i økonomien.
6069/09 (Presse 32)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2009
Ministrene var også enige om, at det for at sikre stabilitet inden for banksektoren i specifikke
tilfælde kan være nyttigt at supplere de aftalte instrumenter med foranstaltninger til håndtering af
værdiforringede aktiver. Disse foranstaltninger bør fortsat være i overensstemmelse med de
principper, der blev fastlagt i oktober 2008, navnlig i) sikring af finansiel stabilitet og genopretning
af kreditydelse og långivning til økonomien, ii) sikring af lige konkurrencevilkår i det indre marked,
og iii) begrænsning af indvirkningen på de offentlige finanser.
Ministrene var enige om, at der er behov for en fælles og koordineret tilgang, og vedtog følgende
principper:
En korrekt og sammenhængende evalueringstilgang er af central betydning for at fastholde
lige konkurrencevilkår.
De banker, der er omfattet af sådanne ordninger, bør bevare en del af risikoen, og der skal
eventuelt indføres nogle specifikke ledelsesrelaterede betingelser for at begrænse moralske
risici.
Der bør være en vis fleksibilitet i forbindelse med valget af relevante aktiver, men der bør
sikres fuld gennemsigtighed.
Det er af afgørende betydning, at gennemførelsen af sådanne foranstaltninger overvåges
nøje.
Denne form for indgreb rejser komplekse tekniske spørgsmål f.eks. med hensyn til prissætningen af
aktiver og forsikringsgebyrerne. Kommissionen vil sikre overholdelse af reglerne for statsstøtte og
kravene om omstrukturering i forbindelse med redningen af aktiver og de øvrige
redningsforanstaltninger. Kommissionen har i samarbejde med ECB udarbejdet nogle vejledende
elementer, der udgør et godt grundlag for at fastlægge en fælles EU-ramme med henblik på navnlig
at sikre, at de fælles spilleregler overholdes. EFC opfordres til at fortsætte arbejdet i tæt samarbejde
med Kommissionen og ECB."
*
*
*
På frokostmødet drøftede ministrene opfølgningen efter 2010 af EU's Lissabonstrategi for vækst og
beskæftigelse. De drøftede også spørgsmålet om nedsatte momssatser.
6069/09 (Presse 32)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0015.png
10.II.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMI OG FI A S
Undersøgelsen af det indre marked -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet, der henviser til konklusionerne fra mødet i Det Europæiske Råd den 13.-14. marts 2008,
som anmoder om en effektiv årlig opfølgning af undersøgelsen af det indre marked, UDTRYKKER
TILFREDSHED med Kommissionens statusrapport "The Single Market Review: one year on" og
TILSLUTTER SIG dens generelle vurdering.
Fuld tilslutning til det indre markeds principper og prioriteter
Økofin-Rådet UNDERSTREGER, at det indre marked er et af EU's mest værdifulde resultater og
fortsat er en hoveddrivkraft for forbedring af EU's globale konkurrenceevne. Et velfungerende indre
marked uden hindringer vil styrke den europæiske økonomis modstandskraft og øge
vækstpotentialet, jobskabelsen og de europæiske borgeres velstand.
Økofin-Rådet UNDERSTREGER, at det indre marked er et enestående aktiv, som man bør værne
om i forbindelse med den aktuelle finanskrise og økonomiske afmatning. Når medlemsstaterne
beslutter sig for foranstaltninger, herunder som svar på den aktuelle krise, bør de undlade at vedtage
politikker, der begrænser de fire friheder og forvrider konkurrencen, men samtidig er det
nødvendigt, at alle aktører imødekommer behovet for en hurtig og fleksibel indsats.
Gennemførelsen af den europæiske økonomiske genopretningsplan bør følge de samme principper
som dem, der gælder for det indre marked (f.eks. ikke-forskelsbehandling og proportionalitet), og
bør fuldt ud overholde reglerne for statsstøtte. Når disse regler overholdes, vil det indre marked
udgøre et godt grundlag for den økonomiske genopretning.
Økofin-Rådet FINDER, at de vigtigste politiske indsatsområder med hensyn til det indre marked er
en styrkelse af forbrugernes tillid, en forenkling af erhvervsvilkårene og en reduktion af den
administrative byrde for små og mellemstore virksomheder, en styrkelse af konkurrencen inden for
hele økonomien, navnlig inden for markedet for tjenesteydelser (snarlig gennemførelse af
servicedirektivet) og netværksindustrierne (f.eks. energi, transport og telekommunikation), øget
effektivitet inden for finansielle tjenesteydelser i detailleddet, en styrkelse af den finansielle
stabilitet, fjernelse af hindringer på arbejdsmarkedet, skabelse af innovationsvenlige markedsvilkår,
herunder indførelse af et EF-patent, investering i arbejdstagernes kompetencer og fremme af åbning
udadtil. I den forbindelse UNDERSTREGER Rådet, at det er nødvendigt snarest at gennemføre de
strukturreformer, der er omhandlet i Fællesskabets Lissabonprogram.
6069/09 (Presse 32)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0016.png
10.II.2009
Resultater ved hjælp af mere effektive midler
Økofin-Rådet UNDERSTREGER, at en koordineret indsats er nødvendig, og at der - navnlig på
baggrund af den aktuelle økonomiske afmatning - er behov for dynamiske og fleksible politiske
rammer, der sikrer lige konkurrencevilkår. Sådanne rammer bør baseres på en vifte af politiske
instrumenter, der er skræddersyet med henblik på specifikke politiske løsninger, og bør bygge på et
partnerskab mellem Kommissionen og medlemsstaterne. Der bør lægges særlig vægt på en
evidensbaseret og resultatorienteret tilgang og på bedre og mere effektiv gennemførelse for at opnå
det fulde udbytte for borgerne og erhvervslivet.
Økofin-Rådet NOTERER SIG de fremskridt, der er opnået med hensyn til
markedsovervågningsinitiativet, navnlig hvad angår sektorscreening på europæisk plan, og
UDTRYKKER TILFREDSHED med, at Kommissionen allerede har iværksat en grundig
overvågning af fødevareforsyningskæden, detailhandelen, den elektrotekniske industri og
lægemiddelindustrien. Det OPFORDRER medlemsstaterne til at støtte det videre arbejde med disse
emner, samt overveje lignende screeninger på nationalt plan. Desuden OPFORDRER Økofin-Rådet
medlemsstaterne og Kommissionen til på passende vis at gennemføre den foreslåede køreplan for at
få fødevareforsyningskæden til at fungere bedre i 2009, og det OPFORDRER Kommissionen til at
afslutte den grundige markedsovervågning inden for detailhandelen, den elektrotekniske industri og
lægemiddelindustrien inden udgangen af 2009 samt iværksætte yderligere grundige
markedsovervågningstiltag, når dette er hensigtsmæssigt. Økofin-Rådet OPFORDRER
Kommissionen til at aflægge en statusrapport om markedsovervågningen inden udgangen af 2009.
Økofin-Rådet OPFORDRER Kommissionen til at undersøge, hvordan anbefalinger vedrørende
markedsovervågning bedst kan støtte den nuværende europæiske og nationale beslutningsprocedure
med henblik på gennemførelse af nødvendige strukturreformer på EU-plan og på nationalt plan, og
ANMODER Kommissionen om at aflægge rapport til Udvalget for Økonomisk Politik. Økofin-
Rådet OPFORDRER Kommissionen til at indhøste yderligere erfaringer med udformning og
gennemførelse af markedsovervågning i tæt samarbejde med medlemsstaterne og på en måde, der
indebærer færrest muligt byrder, og ANMODER Udvalget for Økonomisk Politik om at drøfte
vejen frem med hensyn til den anvendte metode (data, valg af sektorer osv.) og til at fremme
udveksling af erfaringer. Et nært samarbejde mellem Kommissionen og medlemsstaterne kan
forbedre datakvaliteten."
6069/09 (Presse 32)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2009
Det fælles eurobetalingsområde -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
BEKRÆFTER, at det støtter målet for det fælles eurobetalingsområde (SEPA), som er at
opnå et integreret og konkurrencedygtigt indre marked for betalinger i euro, og
UDTRYKKER TILFREDSHED MED forelæggelsen af den første årlige statusrapport om
overflytningen til SEPA, som Kommissionen har udarbejdet i samarbejde med ECB;
UDTRYKKER TILFREDSHED MED betalingsformidlingsbranchens vellykkede opera-
tionelle lancering af SEPA-kreditoverførselsordningen den 28. januar 2008, NOTERER
SIG, at der skal en betydelig indsats til for at accelerere det nuværende langsomme tempo,
som overflytningen til SEPA foregår i, og som ser ud til mest at være fokuseret på
grænseoverskridende betalinger, og UNDERSTREGER, at det fulde udbytte af SEPA kun
kan opnås gennem en fuldstændig overflytning af de indenlandske betalinger;
OPFORDRER derfor branchen til aktivt at markedsføre konkurrencedygtige SEPA-
produkter af høj kvalitet, som overholder nulforringelsesprincippet, og OPFORDRER
brugerne, herunder navnlig dem med store betalingsvolumener såsom offentlige
myndigheder, store virksomheder og store enheder, til at engagere sig aktivt i at benytte
SEPA-produkterne til indenlandske betalinger. De offentlige myndigheder spiller en
central rolle i denne forbindelse;
ANERKENDER de gode fremskridt, som de offentlige myndigheder i nogle
medlemsstater har gjort, og som Kommissionen har kunnet observere i sin undersøgelse
om de offentlige myndigheders overflytning til SEPA, ERKENDER vigtigheden af en god
koordination af de offentlige myndigheders overflytning på nationalt plan, og STØTTER
Kommissionens mål om at udarbejde en resultattavle, der kan blive et nyttigt instrument til
overvågning af de videre fremskridt;
ER AF DEN OPFATTELSE, at SEPA-ordningen med direkte debitering, der forventes
iværksat den 1. november 2009, vil sætte ny gang i overflytningen til SEPA, UNDER-
STREGER behovet for klarhed omkring prisfastsættelsen på lang sigt, OPFORDRER
branchen til at øge tempoet i forberedelserne til en vellykket lancering heraf og GEN-
TAGER betydningen af hurtigt at sikre den fortsatte juridiske gyldighed af eksisterende
direkte debiteringsmandater, hvor det er relevant og nødvendigt, således som det allerede
er sket i nogle medlemsstater;
6069/09 (Presse 32)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2009
ERKENDER, at den aktuelle finanskrise og økonomiske afmatning giver anledning til
store effektivitetsforbedringer og omkostningsbesparelser, som vil kræve et øget
engagement fra alle parter i projektet, og OPFORDRER Kommissionen, ECB og
eurosystemet til at fortsætte med at varetage deres roller med hensyn til at identificere de
aktioner, der er nødvendige for at opnå et godt resultat."
Fælles retningslinjer for de nationale sider og udstedelsen af euromønter –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet udtrykker tilfredshed med de fælles retningslinjer for de nationale sider og udstedelsen af
euromønter, som er bestemt til at sættes i omløb, som Kommissionen forelagde i sin henstilling af
19. december 2008, og som blev udformet i tæt samarbejde med medlemsstaterne.
Kommissionens nye henstilling konsoliderer og træder i stedet for Kommissionens to tidligere
henstillinger på dette område, som Rådet godkendte henholdsvis den 8. december 2003 og
den 7. juni 2005.
Rådet er navnlig nået til enighed om følgende supplerende eller ændrede elementer:
Euromønter, som er bestemt til at sættes i omløb, bør sættes i omløb til pålydende værdi.
Dette udelukker ikke, at en mindre andel af de udstedte euromønter sælges til en højere
pris, hvis der er særlige grunde hertil, som f.eks. særlig kvalitet eller emballage. Denne
regel bør gælde fra 1. januar 2010 for de lande, der har indgået monetære aftaler med Det
Europæiske Fællesskab. Kommissionen opfordres til at undersøge, hvordan de
eksisterende monetære aftaler har fungeret, og overveje, om lofterne for udstedelse af
mønter bør forhøjes.
På den nationale side af euromønter, som er bestemt til at sættes i omløb, bør det nationale
design samt årstallet og angivelsen af den udstedende medlemsstats navn være omgivet af
de 12 europæiske stjerner. De europæiske stjerner bør afbildes som på det europæiske flag.
De design, der anvendes til de nationale sider på de almindelige euromønter, som er
bestemt til at sættes i omløb, og som lyder på euro eller cent, bør ikke ændres, undtagen i
tilfælde, hvor det statsoverhoved, der henvises til på en mønt, udskiftes. De udstedende
medlemsstater bør imidlertid have tilladelse til at opdatere designet på euromønter, der
afbilder statsoverhovedet, hvert 15. år for at tage hensyn til en ændring i statsoverhovedets
udseende. Det forhold, at stillingen som statsoverhoved midlertidigt er ledig eller besættes
foreløbigt, bør ikke give ret til at ændre de nationale sider på de almindelige euromønter,
som er bestemt til at sættes i omløb.
6069/09 (Presse 32)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2009
Medlemsstaterne kan udstede euroerindringsmønter, som er bestemt til at sættes i omløb,
og som har et andet nationalt design end designet på de almindelige euromønter, som er
bestemt til at sættes i omløb. Sådanne erindringsmønter bør kun udstedes til minde om
temaer af større national eller europæisk relevans. Euroerindringsmønter, som er bestemt
til at sættes i omløb, og som udstedes kollektivt af alle euroområdets medlemsstater, bør
kun udstedes til minde om temaer af største relevans for Europa, og udstedelsen bør
godkendes af Rådet.
Antallet af udstedelser af euroerindringsmønter, som er bestemt til at sættes i omløb, bør
begrænses til én pr. udstedende medlemsstat pr. år, undtagen i tilfælde, hvor:
euroerindringsmønter, som er bestemt til at sættes i omløb, udstedes kollektivt af alle
euroområdets medlemsstater
en eventuel euroerindringsmønt, som er bestemt til at sættes i omløb, udstedes i
anledning af, at stillingen som statsoverhoved midlertidigt er ledig eller besættes
foreløbigt.
Randskriften på euroerindringsmønter, som er bestemt til at sættes i omløb, bør være den
samme som på almindelige euromønter, som er bestemt til at sættes i omløb.
Medlemsstaterne bør underrette hinanden om udkastet til design på nye nationale sider på
euromønterne, herunder randskriften, og om størrelsen af udstedelsen, inden de formelt
godkender disse design. Til det formål fremsender den udstedende medlemsstat udkastet til
de nye design på euromønter til Kommissionen, hvilket som regel skal ske mindst seks
måneder før den planlagte udstedelsesdato. Kommissionen bør kontrollere
overensstemmelsen med reglerne og straks underrette de andre medlemsstater via Det
Økonomiske og Finansielle Udvalgs relevante underudvalg. Når og hvis Kommissionen
mener, at de fælles retningslinjer ikke er overholdt, afgør Det Økonomiske og Finansielle
Udvalgs relevante underudvalg, om designet skal godkendes. Det Økonomiske og
Finansielle Udvalgs relevante underudvalg bør endvidere godkende designene på
euroerindringsmønter, som er bestemt til at sættes i omløb, og som udstedes kollektivt af
alle euroområdets medlemsstater.
Der kræves ingen ændringer af den nationale side og randskriften på almindelige
euromønter og euroerindringsmønter, som er bestemt til at sættes i omløb, og som for
første gang blev udstedt eller godkendt i henhold til den aftalte informationsprocedure,
inden disse konklusioner blev vedtaget."
6069/09 (Presse 32)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0020.png
10.II.2009
Moms - Grænsebroer mellem Tyskland og Den Tjekkiske Republik
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Den Tjekkiske Republik og Forbundsrepublikken
Tyskland til at anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 5 i direktiv 2006/112/EF
om det fælles merværdiafgiftssystem (5199/09).
Formålet med beslutningen er, for så vidt angår leveringen af varer og ydelser og erhvervelsen af
varer inden for Fællesskabet, der er bestemt til opførelsen og vedligeholdelsen af de pågældende
grænsebroer, at anvende den momssats, der er gældende i den medlemsstat, som er ansvarlig for
opførelsen eller vedligeholdelsen af grænsebroerne. Uden denne undtagelse ville det i henhold til
territorialitetsprincippet være nødvendigt for hver levering af varer og ydelser og erhvervelse af
varer inden for Fællesskabet at fastsætte, om beskatningsstedet var Den Tjekkiske Republik eller
Tyskland.
EKSTER E FORBI DELSER
Aftale med Liechtenstein om bekæmpelse af svig -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet noterer sig, at Kommissionen den 11. december 2008 fremsatte et forslag til Rådets
afgørelse om undertegnelse på Fællesskabets vegne af en aftale om samarbejde mellem Det
Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Fyrstendømmet
Liechtenstein på den anden side om bekæmpelse af svig og enhver anden ulovlig aktivitet til
skade for deres finansielle interesser (17247/08).
I forlængelse af drøftelsen på samlingen i Rådet den 4. november 2008 opfordrer Rådet
kraftigt Kommissionen til at fortsætte forhandlingerne med Liechtenstein, i overensstemmelse
med mandatet fra 2006, med henblik på at opnå sådanne ændringer i teksten til aftaleudkastet,
at der sikres effektiv administrativ bistand og adgang til oplysninger med hensyn til alle
former for investeringer, særlig fonde og truster.
For så vidt angår videregivelse af oplysninger på skatteområdet til medlemsstaterne forventer
Rådet, at Liechtenstein i aftalen med Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater vil
inkludere forpligtelser af mindst samme omfang som det, Liechtenstein for nylig har aftalt
med tredjelande.
Rådet opfordrer Kommissionen til at aflægge rapport om fremskridtene på en af sine
kommende samlinger, dog senest i maj."
2.
3.
4.
6069/09 (Presse 32)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0021.png
10.II.2009
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - Restriktive foranstaltninger over for
ekstremister
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse af gyldigheden og ændring af fælles
holdning 2004/133/FUSP om restriktive foranstaltninger over for ekstremister i Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien (FYROM) (5403/09).
Den fælles holdning forlænges med yderligere fem måneder indtil den 10. juli, og syv personer
udgår fra den liste, der er indeholdt i bilaget hertil. Den fælles holdning indeholder nu navne på 10
personer, der er omfattet af visumforbud.
Foranstaltningerne tager sigte på at forhindre indrejse i EU for personer, som aktivt fremmer eller
deltager i ekstremistiske voldshandlinger, der anfægter Ohridrammeaftalens grundlæggende
principper om FYROM's stabilitet, territoriale integritet samt multietniske karakter, og/eller som
med forsæt underminerer og lægger hindringer i vejen for aftalens gennemførelse gennem
udenomsparlamentariske aktioner.
UDVIKLI GSSAMARBEJDE
EU og Cariforumlandene - Økonomisk partnerskabsaftale
Rådet besluttede at sende et udkast til afgørelse om indgåelse af en økonomisk partnerskabsaftale
med Cariforumlandene til Europa-Parlamentet med henblik på samstemmende udtalelse. Når
Europa-Parlamentet har godkendt udkastet, vil Rådet godkende aftalens indgåelse.
Cariforumlandene består af Antigua og Barbuda, Bahamas, Barbados, Belize, Dominica, Den
Dominikanske Republik, Grenada, Guyana, Jamaica, Saint Kitts og Nevis, Saint Lucia, Saint
Vincent og Grenadinerne, Surinam og Trinidad og Tobago.
Den Europæiske Udviklingsfond - Decharge for 2007
Rådet vedtog henstillinger om decharge fra Europa-Parlamentet til Kommissionen for
gennemførelsen af transaktionerne under Den Europæiske Udviklingsfond (7., 8. og 9. EUF) for
regnskabsåret 2007 (5042/09
+
5044/09 + 5045/09
+
5045/09
COR 1).
Det vedtog tillige en
erklæring om Revisionsrettens revisionserklæring om 7., 8. og 9. EUF for 2007 (5047/09).
6069/09 (Presse 32)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0022.png
10.II.2009
ALMI DELIGE A LIGGE DER
Drøftelser i andre rådssammensætninger
Rådet noterede sig en rapport om drøftelserne i andre rådssammensætninger (5440/09).
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Undtagelse fra visumkravene af indehavere af indonesiske diplomatpas
Rådet vedtog en beslutning om ændring af bilag 2, liste A, i de fælles konsulære instrukser til de
diplomatiske og konsulære repræsentationer
1
for så vidt angår visumkrav for indehavere af
indonesiske diplomatpas og tjenestepas
(16194/08).
Bilag 2, liste A, i de fælles konsulære instrukser indeholder en liste over lande, hvis statsborgere
ikke er visumpligtige i en eller flere Schengenstater, når de er indehavere af diplomatpas, officielle
pas eller tjenestepas.
Østrig ønsker at undtage indehavere af indonesiske diplomatpas og tjenestepas fra visumkravene.
De fælles konsulære instrukser ændres derfor i overensstemmelse hermed. Beslutningen anvendes
fra den 1. marts 2009.
Schengeninformationssystemet - Budget for 2007
Medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, godkendte beretningen om forvaltningen af gennemførelsen af
C.SIS's anlægs- og driftsbudget for 2007.
1
EUT C 326 af 22.12.2005, s. 1.
22
6069/09 (Presse 32)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0023.png
10.II.2009
E ERGI
Krav til miljøvenligt design - Forskriftsproceduren med kontrol
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om
gennemførelse af direktiv 2005/32/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design af eksterne
strømforsyningers strømforbrug i ubelastet tilstand og deres gennemsnitlige virkningsgrad i aktiv
tilstand.
Efter EU's forskriftsprocedure med kontrol kan Rådet modsætte sig Kommissionens vedtagelse af
retsakter. Medmindre Europa-Parlamentet fremsætter indvendinger, kan Kommissionen derfor
vedtage forordningen.
TRA SPORT
Fartøjer på indre vandveje - Forskriftsproceduren med kontrol
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/87/EF om fastsættelse af tekniske forskrifter for
fartøjer på indre vandveje.
Efter EU's forskriftsprocedure med kontrol kan Rådet modsætte sig Kommissionens vedtagelse af
retsakter. Medmindre Europa-Parlamentet fremsætter indvendinger, kan Kommissionen derfor
vedtage forordningen.
TELEKOMMU IKATIO
Etablering af en "europæisk 112-dag"
Rådet vedtog følgende fælles trepartserklæring om etablering af en "europæisk 112-dag":
"Europa-Parlamentet, Rådet for Den Europæiske Union og Europa-Kommissionen, som erindrer
om, at 112 er det gratis telefonnummer der skal bruges, fra både fastnettelefoner og mobiltelefoner,
til at ringe til alarmcentraler i alle lande i Den Europæiske Union (EU),
6069/09 (Presse 32)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2009
som erindrer om, at det i 1991 blev besluttet at indføre nummeret 112 som det fælleseuropæiske
alarmcentralnummer for at forenkle telefonopkald til alarmcentraler, især for rejsende indenfor EU,
som erindrer om, at 112 kan benyttes i alle EU's medlemsstater, og at det er det eneste nummer, der
kan bruges i alle EU's medlemsstater, og at det i de fleste medlemsstater eksisterer sideløbende med
et eller flere særlige nationale numre,
som erindrer om, at der har været stadig stigende mobilitet i de senere år blandt EU's borgere af
arbejds-, studie- og fritidsmæssige årsager, og at det er en fordel for borgere, der befinder sig i en
nødsituation i udlandet, at der findes et pålideligt alarmsystem i hele enhedsmarkedet,
som erindrer om, at EU-borgere kan benytte 112 i alle nødsituationer, og at alle opkald til 112 bør
besvares og håndteres på den måde, der svarer bedst til den nationale organisering af
alarmsystemerne, og at information om, hvor den opkaldende befinder sig, bør være tilgængelig for
alarmcentralen,
som erindrer om betydningen af, at EU forstærker kapaciteten til at håndtere alle faser af katastrofer
(beredskab, forebyggelse, respons og genopbygning) hvor tidlige advarselsmeddelelser kan drage
fordel af den information, der allerede er indtelefoneret til 112 af borgerne.
som gør opmærksom på betydningen af alarmcentraler, der yder assistance til borgere i nød, og
nødvendigheden af fortsat at fremme medlemsstatens igangværende bestræbelser ved at fremhæve
de fordele, der kan opnås ved at udbygge netværket og udveksle erfaringer om forskellige tekniske,
økonomiske, juridiske og organisatoriske spørgsmål på EU-niveau,
som erindrer om den sociale betydning af, at EU's borgere kan identificere nummeret 112 som et af
de signifikante resultater, som EU har opnået,
som erindrer om, at kun 24% af EU's borgere i øjeblikket identificerer 112 som det nummer, der
skal anvendes i forbindelse med en nødsituation et sted i Europa, og at kun 30% af borgerne finder,
at de er blevet informeret nok om eksistensen af nummer 112,
som understreger nødvendigheden af at forøge synligheden af og bevidstheden om det
fælleseuropæiske nummer til alarmcentraler – 112 – hvis fordele for borgerne skal fejres hvert år,
godkender indførelsen af en "europæisk 112 dag" som skal fejres den 11. februar hvert år, navnlig
ved at tilrettelægge oplysnings- og netværksaktiviteter samt udveksling af erfaringer"
6069/09 (Presse 32)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453711_0025.png
10.II.2009
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af medlemmer for den resterende del af mandatperioden,
dvs. indtil den 25. januar 2010:
Robert BRIGHT, Councillor, Newport City;
Emilia MÜLLER, Staatsministerin für Bundes- und Europaangelegenheiten in der
Bayerischen Staatskanzlei.
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af suppleanter for den resterende del af mandatperioden,
dvs. indtil den 25. januar 2010:
André Jorge DIONÍSIO BRADFORD, Secretário Regional da Presidência, Ponta Delgada,
Açores;
Horst SEEHOFER, Bayerischer Ministerpräsident.
CVU-Centret for Virksomhedsudvikling
Rådet vedtog en afgørelse om udnævnelse af direktøren for Centret for Virksomhedsudvikling for
en mandatperiode, der slutter den 28. februar 2010:
Mabousso THIAM (Senegal).
6069/09 (Presse 32)
25
DA