Europaudvalget 2008-09
2924 - Transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
642547_0001.png
S AM L E N O T AT
10. februar 2009
J.nr.
Ref. SVF
Side 1/4
Forordning om etablering af et program for støtte til økonomisk genopretning gennem
Fællesskabets finansielle assistance til energiprojekter
KOM(2009)xxx
Nyt notat
1. Resumé
Rådet af energiministre ventes den 19. februar 2009 under frokosten at have en generel drøf-
telse af Kommissionens forslag til forordning om støtte til energiprojekter under den økono-
miske genopretningsplan. Forordningen rummer en liste over konkrete energiprojekter, der
foreslås støttet med i alt 3.5 mia. euro.
2. Baggrund
I lyset af den finansielle og økonomiske krise vedtog EU-landene en økonomisk stabilise-
ringsplan (’European Economic Recovery Plan’ - EERP) i forbindelse med Det Europæiske
Råd den 11.-12. december 2008. EU-planen er baseret på en meddelelse fra Kommissionen af
26. november og konklusioner fra økonomi- og finansministerrådet af 2. december 2008.
Planens hovedelement er at stimulere den økonomiske aktivitet svarende til 1,5 pct. af EU’s
BNP i form af dels finanspolitiske lempelser i EU-landene og dels EU-finansierede initiativer,
og planen udgør en fælles ramme med principper og retningslinjer for disse tiltag på nationalt
og europæisk niveau.
Forordningen om etablering af et program for støtte til økonomisk genopretning gennem Fæl-
lesskabets finansielle assistance til energiprojekter fremlægges som led i implementeringen af
den EU-finansierede del af EERP. Sammen med forslag inden for bredbånd og udvikling af
landområderne er forslaget et specifikt svar på Det Europæiske Råds anmodning til Kommis-
sionen om at fremlægge en detaljeret og balanceret liste af aktioner.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med udgangspunkt i Traktatens artikel 156 og 175 (1) og skal vedtages
efter proceduren med fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
642547_0002.png
Kommissionen anfører, at formålet med forslaget ikke kan opnås alene på medlemsstatsni-
veau af bl.a. følgende grunde:
en sammenhængende og effektiv respons på den økonomiske krise kræver en koordineret
indsats vedr. investeringer på EU-niveau
mange af de identificerede projekter er af transnational karakter
fremme af sammenkobling, vedvarende energi og CO2 indsamling og deponering er for
kort tid siden blevet defineret som fælles mål for EU
en indsats alene fra de enkelte lande ville bremse for gennemførelsen af en koordineret
indsats.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
5. Formål og indhold
Formålet med forordningen er dels at respondere på den økonomiske krise, dels at råde bod på
manglerne i EU’s sikkerhed, som bl.a. blev illustreret med gaskrisen i januar 2009.
Kommissionen foreslog i december 2008 som et led i genopretningsplanen at allokere 3.5
mia. euro til en række forskellige energiprojekter inden for el- og gasinfrastruktur, offshore
vindkraft. CO2 opsamling og deponering (CCS) samt energieffektivitet og ren transport i by-
erne..
Med forordningen fremlagde Kommissionen den 28. januar 2009 en væsentligt mere fokuse-
ret liste over konkrete mulige energiprojekter inden for områderne gas- og elsammenkob-
lingsprojekter, offshore-vindkraftprojekter, samt CCS.
Der er tale om en indikativ liste, som ikke er ensbetydende med, at medlemslandene er for-
pligtet til at gennemføre projekterne. Den konkrete stillingtagen til ansøgning om EERP-
midler vil skulle tages efterfølgende i hvert medlemsland.
Inden for el- og gassammenkoblingsprojekter er der i forslaget afsat i alt 1.750 mio. euro. Det
største enkeltprojekt er Nabucco (gastransmissionsledning syd om Rusland med gas fra bl.a.
Kaukasus til EU) med et beløb på 250 mio. euro.
Danmark er særlig berørt af Skanled-projektet (gastransmissionsledning fra Norge via Dan-
mark og Sverige til Polen), som støttes med 150 mio. euro.
Der er afsat i alt 500 mio. € til offshore vindkraft. Danmark berøres af to af de største af de
opførte projekter, nemlig Kriegers Flak
1
(150 mio. euro), som er et samarbejdsprojekt om tre
offshore vindmølleparker i Østersøen hvor dansk, svensk og tysk territorialfarvand mødes,
inkl. ilandføring via ny samkøringsforbindelse mellem de tre lande, og North Sea Grid (150
mio. euro), som er et samarbejdsprojekt om etablering af et stort sammenhængende transmis-
sionsnet i Nordsøen (samt Det Irske Hav), der skal forbinde og ilandføre elektriciteten fra ek-
1
I tilknytning til Kriegers Flak støttes også Baltic I og II (offshore vind i polsk-tysk område).
Side 2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sisterende og planlagte nye store offshore vindmølleparker i dansk, tysk, hollandsk, britisk og
irsk farvand.
Til CCS demonstrationsprojekter er der i alt afsat 1.250 mio. euro. Der er opført 11 CCS pro-
jekter på listen, fordelt på 6 lande. Et af projekterne er et fælles projekt mellem Spanien og
Portugal. De øvrige lande er Tyskland, Holland, Polen og UK. Ifølge forordningen vil der kun
kunne gives støtte til 5 CCS demonstrationsprojekter i alt, og intet land kan få mere end ét
projekt. Kommissionen skal ifølge forordningen senere foretage en udvælgelse af 5 projekter
blandt de 11 ud fra bestemte udvælgelseskriterier.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig endnu.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der er ikke dansk ret på området.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget indebærer en udgift på EU’s budget på 3,5 mia. euro. Danmark betaler ca. 2 pct. af
EU’s udgifter, svarende til ca. 525 mio. kr. Udover de udgifter der dækkes af EU, vil der være
udgifter til støtte til produktionen af havvindmøllestrøm (hvilken form denne støtte vil have er
ikke afgjort) samt udgifter for det statsejede selskab Energinet.dk. Gennemførelse af projek-
terne foreslået i forordningen vil kunne have positive strukturelle samfundsøkonomiske kon-
sekvenser. Forslaget vil kunne have positive konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesni-
veauet i form af færre udledninger som følge af en større udbredelse af vedvarende energi og
reduktion af CO2-udslippet.
9. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring, når den danske version foreligger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag til forordning samt den foreslåede liste
over energiprojekter, idet de vil udgøre et vigtigt bidrag til at styrke EU’s energisikkerhed og
bekæmpelse af klimaforandringer. Forslaget vil, særligt på længere sigt, have en stimulerende
effekt på økonomien. Man hilser det særligt velkommen, at offshore vindkraft har fået en høj
prioritering blandt indsatsområderne og at udbygningen af energiinfrastrukturen i Østersøre-
gionen såvel som Nabucco-projektet samtidig ydes særskilt støtte.
Fra dansk side havde man gerne set, at investering i udvikling af energiteknologier havde op-
trådt på listen, samt at energieffektivisering og ren transport indgik som et instrument i pla-
nen. En bred indsats for energieffektivisering vil have en hurtig og mærkbar effekt på såvel
økonomi og beskæftigelse som på energiforsyningssikkerheden. Regeringen arbejder derfor
på at få sat tiltag til forbedret energieffektivitet på listen.
Der indgår ingen danske CCS-projekter på listen, og regeringen vil derfor arbejde for, at et el-
ler flere danske projekter optages på listen med CCS-demonstrationsprojekter. Den danske
undergrund er velegnet til CCS, og i Danmark findes der teknisk avancerede CCS-projekter,
som vil kunne kombinere teknologien med vedvarende energi. Det er afgørende, at fordelin-
gen af midler til CCS-projekter på listen ikke præjudicerer den efterfølgende fordeling af mid-
Side 3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ler fra de 300 mio. kvoter under det reviderede kvotehandelsdirektiv til CCS-
demonstrationsprojekter.
Regeringen har endnu ikke taget stilling til, hvorvidt de konkrete energiprojekter i givet fald
vil blive gennemført i Danmark.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
EU-landene ventes at støtte indholdet af den foreslåede liste over energiprojekter, mens
spørgsmålet om finansiering stadig er uafklaret.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens genopretningsplan blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for ECOFIN den 20. januar 2008 og forud for ECOFIN den 2. december 2008, hvor
EU-planens overordnede og finanspolitiske aspekter blev forelagt til orientering, mens pla-
nens EU-budgetmæssige aspekter blev forelagt til forhandlingsoplæg. Sagens energipolitiske
aspekter har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4