Europaudvalget 2008-09
2927 - RIA Bilag 1
Offentligt
642984_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
7. februar 2015
Internationalt
2007/4050-1251
Orientering om EU’s samlede migrationsstrategi
Resumé:
Formålet med EU’s samlede migrationsstrategi, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd i
2005, er at håndtere udfordringerne ved migration til EU, herunder at bekæmpe den ulovlige
indvandring. Strategien fokuserer på tre hovedområder: Det operative samarbejde mellem
medlemsstaterne, dialog og samarbejde med Afrika og samarbejde med nabolande. Migrati-
onsstrategien er gradvist blevet intensiveret og udbygget. Senest fremgik det bl.a. af råds-
konklusionerne fra december 2008, at indgåelse af de såkaldte frivillige mobilitetspartner-
skaber er et godt udgangspunkt for den måde, som EU anvender migrationsstrategien i for-
hold til tredjelande, dvs. aftaler om samarbejde på migrationsområdet for at fremme lovlig
indvandring og bekæmpe ulovlig indvandring. Regeringen støtter en effektiv gennemførelse
af migrationsstrategien med fokus på såvel kortsigtede og langsigtede initiativer med henblik
på at bekæmpe den ulovlige indvandring og sikre en styret migration.
Baggrund
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 8.-9. december 2008
blev der vedtaget konklusioner om en udvidelse og styrkelse af EU’s samlede migrations-
strategi. Det fremgik bl.a. bl.a. af rådskonklusionerne, at indgåelse af frivillige mobilitetspart-
nerskaber er et godt udgangspunkt for den måde, som EU anvender migrationsstrategien i
forhold til tredjelande, dvs. aftaler om samarbejde på migrationsområdet for at fremme lovlig
indvandring og bekæmpe ulovlig indvandring.
EU’s samlede migrationsstrategi er ikke sat på som dagsordenspunkt på rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 26.-27. februar 2009.
Integrationsministeren blev imidlertid i forbindelse med samråd i Folketingets Europaudvalg
den 26. november 2008 forud for rådsmødet for retlige og indre anliggender den 27.-28. no-
vember 2008 anmodet om at redegøre for sagen på et senere tidspunkt med fokus på de til-
tag, der vedrører lovlig indvandring.
Formål og indhold
Det Europæiske Råd (DER) vedtog den 15.-16. december 2005 en samlet migrationsstrategi
med fokus på Afrika og Middelhavet.
Baggrunden var, at EU havde oplevet et stigende antal ulovlige indvandrere, særligt ad sø-
vejen fra Afrika. Særligt havde begivenhederne i efteråret 2005 i de spanske enklaver Ceuta
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og Melilla, hvor ulovlige indvandrere havde stormet pigtrådshegnene, der danner grænsen
mellem Melilla og Marokko, i et forsøg på at komme ind i denne del af Europa, med tydelig-
hed vist, at der var et akut behov for en styrket indsats på området.
Formålet med den samlede migrationsstrategi er, at et styrket praktisk samarbejde mellem
oprindelses-, transit- og destinationslande om håndtering af migrationsstrømme skal medvir-
ke til at bekæmpe de egentlige årsager til ulovlig indvandring, som fattigdom, dårlige be-
skæftigelsesudsigter, manglende respekt for menneskerettighederne mv. Dertil kom, at der
skulle ske en styrkelse af EU’s kapacitet til at bidrage til forvaltningen af medlemsstaternes
ydre grænser. Strategien fokuserede på tre hovedområder: Det operative samarbejde mel-
lem medlemsstaterne, dialog og samarbejde med Afrika og samarbejde med nabolande.
Siden DER i december 2005 vedtog den samlede migrationsstrategi er samarbejdet om mi-
gration inden for EU gradvist blevet intensiveret og udbygget.
I 2006 blev strategiens anvendelsesområde udvidet til EU’s østlige og sydøstlige grænsere-
gioner, og det blev besluttet at gennemføre EU-missioner til en række afrikanske lande for at
sondere terrænet for at oprette samarbejdsplatforme for migration og udvikling. I 2007 be-
sluttede DER, at EU snarest skulle tage kontakt til et begrænset antal tredjelande med hen-
blik på at indgå aftale om mobilitetspartnerskaber, dvs. aftaler om samarbejde på migrati-
onsområdet for at fremme lovlig indvandring og bekæmpe ulovlig indvandring.
EU har foreløbig indgået aftale om pilotpartnerskaber med henholdsvis Moldova og De Kap-
verdiske Øer. Enhver aftale om et mobilitetspartnerskab, som EU indgår med et tredjeland,
vil være forskellig alt efter, hvilket land der er tale om. Alle tredjelande vil have deres egne
særlige interesser i et partnerskab med EU på migrationsområdet, ligesom EU naturligvis
også kan have forskellige interesser i forhold til de enkelte tredjelande. Som konkret eksem-
pel på, hvad der indgår i partnerskabet med Moldova er projekter om kapacitetsopbygning af
de moldoviske udlændinge- og grænsemyndigheder samt projekter, der sigter mod at op-
bygge landets kapacitet til at styre arbejdskraftindvandring og til at forbedre reintegrationen
af tilbagevendte statsborgere på arbejdsmarkedet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. november 2008 blev der godkendt
konklusioner om en udvidelse og en styrkelse af EU’s samlede migrationsstrategi, herunder
om mobilitetspartnerskaber med tredjelande. Rådskonklusionerne blev herefter vedtaget af
på rådsmødet (generelle anliggender og eksterne relationer) den 8.-9. december 2008. Det
fremgår bl.a. af konklusionerne, at indgåelse af frivillige mobilitetspartnerskaber er et godt
udgangspunkt for den måde, som EU anvender migrationsstrategien i forhold til tredjelande,
og at de igangværende pilotpartnerskaber skal evalueres i 2009. Det fremgår også, at der
skal gøres en indsats for at fremme arbejdskraftindvandring for visse persongrupper, f.eks.
studerende, videnskabsmænd, forretningsfolk, højtkvalificerede og sæsonarbejdere, samti-
dig med at man skal undgå ”hjerneflugt” (brain drain) og ”hjernespild” (brain waste).
Side 2