Europaudvalget 2008-09
2929 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Samlenotatet sendes efterfølgende til Videnskabsudvalget
Rådsmøde (konkurrenceevne) (det indre marked, industri, forskning)
den 5.-6. marts 2009.
Forskningsdelen:
Punkt 1:
Lissabon agendaen: Key Issues Paper (KIP)
- Udveksling af synspunkter vedrørende forskningsdelen af
Key Issues Paper og links til Ljubljana processen.
ESFRI Roadmap
-
Udveksling af synspunkter
side 2
18. februar 2009
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Punkt 2:
side 5
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Punkt 3:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
side 8
om Fællesskabets deltagelse i et europæisk program for
metrologisk forskning, der gennemføres af flere med-
lemsstater - KOM(2008) 814
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (konkurren-
ceevne) den 5.-6. marts 2009, men forventes sat på dags-
ordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagel-
se.
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
Sagsbehandler
Lise Lotte Toft
Telefon
Telefax
E-post
3392 9713
3544 6201
[email protected]
Sagsnr.
Dok nr.
Side
09-048260
839575
1/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 1:
Lissabon agendaen: Key Issues Paper (KIP)
- Udveksling af synspunkter vedrørende forskningsdelen af Key Issues Paper og
link til Ljubljana-processen.
1.
Resumé
KIP notatets forskningsrelaterede del beskrives i afsnittet vedrørende forøgede
og bedre investeringer i viden, uddannelse og forskning. Formandskabet påpeger
i KIP notatet behovet for fortsat at øge investeringerne i uddannelse, forskning
og innovation samt at styrke samarbejdet mellem universiteter, forskningsinstitu-
tioner og erhvervsliv, herunder også at styrke karriere- og mobilitetsmuligheder-
ne for forskere. Det anbefales, at koordinere investeringer i medlemslandene og
på fællesskabsplan med henblik på at opnå en velfungerende forskningsinfra-
struktur i Europa. Endvidere opfordres medlemslandene til at samarbejde inden-
for de nyoprettede high-level grupper for henholdsvis fælles programlægning og
internationalt FoU-samarbejde.
Det forventes, at der på Rådets (konkurrenceevne – forskningsdelen) møde den
5.-6. marts 2009 vil blive udvekslet synspunkter vedrørende forskningsdelen af
Key Issues Paper og link til Ljubljana-processen.
2.
Baggrund
Det tjekkiske EU-formandskab har den 5. januar 2009 fremlagt udkast til Key Is-
sues Paper (KIP), som er Rådets (konkurrenceevne) bidrag til Det Europæiske
Råd i marts 2009 samt et revideret udkast den 23. januar 2009.
Formandskabets udkast til KIP notat bliver vedtaget under Konkurrenceevnerå-
dets industridel, hvorfor sagen er behandlet i Økonomi- og Erhvervsministeriets
kommenterede dagsorden til Rådsmødets industripunkter.
Under Rådets (konkurrenceevne – forskningsdelen) møde skal der være en drøf-
telse af de forskningsrelaterede emner, herunder hvordan videreudviklingen af
Det Europæiske Forskningsrum bedst fremmes.
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
KIP notatet lægger overordnet op til en række proaktive anbefalinger som svar på
den økonomiske afmatning. Anbefalingerne falder i fem hovedafsnit:
1)
2)
3)
4)
Afhjælpning af tilbageværende barrierer i det indre marked.
Reduktion i omfanget af administrative byrder.
Forbedrede rammevilkår for erhvervsliv og innovation med
særligt fokus på SMV’ers konkurrenceevne.
Forøgede og bedre investeringer i viden, uddannelse og forsk-
ning.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
645755_0003.png
5)
Fokus på den eksterne dimension af konkurrenceevnen.
Formandskabet påpeger i KIP notatet behovet for fortsat at øge investeringerne i
uddannelse, forskning og innovation samt at styrke samarbejdet mellem universi-
teter, forskningsinstitutioner og erhvervsliv, herunder også at styrke karriere- og
mobilitetsmulighederne for forskere. Det anbefales, at koordinere investeringer i
medlemslandene og på fællesskabsplan med henblik på at opnå en velfungerende
forskningsinfrastruktur i Europa. Endvidere opfordres medlemslandene til at
samarbejde indenfor de nyoprettede high-level grupper for henholdsvis fælles
programlægning og internationalt FoU-samarbejde.
Det tjekkiske formandskab lægger op til en diskussion af KIP papirets link til
Ljubljana-processen. Ljubljana-processen har til formål at få en bedre organise-
ring og forvaltning af Det Europæiske Forskningsrum og blev iværksat på forsk-
ningsministrenes møde i Ljubljana i maj 2008. Første skridt i Ljubljana-
processen var at opnå enighed om en vision for Det Europæiske Forskningsrum,
hvilket skete på forskningsministrenes møde i december 2008. Næste skridt er at
drøfte en bedre organisering og styring af ERA.
Formandskabet vil centrere drøftelsen på rådsmødet omkring to spørgsmål. Det
første spørgsmål lægger op til en drøftelse af, hvordan man bedst og mest effek-
tivt håndterer styrkelsen af investeringer i forskning og udvikling. Det andet
spørgsmål lægger op til en drøftelse af, hvilke mål i 2020 visionen for Det Euro-
pæiske Forskningsrum – i lyset af den økonomiske afmatning - som bør priorite-
res.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
KIP notatet har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9.
Høring
KIP notatet har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning. Ved hørings-
fristens udløb den 15. januar 2009 havde Forsknings- og Innovationsstyrelsen
modtaget høringssvar fra LO.
LO understreger i høringssvaret, at det er væsentligt, at der sættes ambitiøst ind
for at styrke virksomhedernes adgang til viden og samarbejde med videninstituti-
oner, hvilket kan opnås gennem netværksskabende ordninger og rådgivende
funktioner.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering støtter overordnet, at der skal være et tæt samspil mellem
Lissabon-strategien og Ljubljana-processen, herunder at dette sker med udgangs-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
3/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
punkt i en fortsat implementering af instrumenterne til virkeliggørelsen af Det
Europæiske Forskningsrum.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der på Rådets (konkurrenceevne – forskningsdelen) møde den
5.-6. marts 2009 vil blive udvekslet synspunkter vedrørende forskningsdelen af
Key Issues Paper og link til Ljubljana-processen, på baggrund af de af formand-
skabet fremsatte spørgsmål. Formandskabets spørgsmål har endnu ikke været
drøftet blandt medlemsstaterne, men der forventes bred opbakning til et samspil
mellem de to processer.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Iværksættelse af Ljubljana-processen blev forelagt Folketingets Europaudvalg i
forbindelse med rådsmødet (Konkurrenceevne) den 29. – 30. maj 2008. Sagen
vedrørende koblingen mellem Ljubljana-processen og Key Issues Paper har ikke
tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
4/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 2:
ESFRI Roadmap
-
Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Rådet (konkurrenceevne - forskningsdelen) opfordrede i 2007 ”European Stra-
tegy Forum on Research Infrastructures”(ESFRI) til at opdatere den eksisteren-
de roadmap for fremtidige investeringer i forskningsinfrastruktur af pan-
europæisk interesse.
ESFRI´s opdaterede roadmap blev offentliggjort i efteråret 2008, og den inde-
holder i alt 44 forslag til forskningsinfrastrukturer.
Det tjekkiske formandskab ønsker, at Rådet (konkurrenceevne – forskningsdelen)
på sit møde den 5.-6. marts drøfter europæiske investeringer i større infrastruk-
turer generelt, herunder hvordan infrastrukturinvesteringer kan spille en positiv
rolle i lyset af den økonomiske afmatning og Kommissionens genopretningsplan.
2.
Baggrund
European Strategy Forum on Research Infrastructures (ESFRI) er et forum, hvor
repræsentanter for EU-landene, de associerede lande samt Kommissionen mødes
for at drøfte emner relateret til forskningsinfrastruktur af europæisk betydning. ES-
FRI’s formål er at støtte en sammenhængende og strategibaseret tilgang til forsk-
ningsinfrastruktur i Europa samt at fungere som fødselshjælper for internationale
forhandlinger om konkrete initiativer.
Rådet opfordrede på sit møde den 25.-26. november 2004 ESFRI til at udarbejde
en europæisk, strategisk roadmap på forskningsinfrastrukturområdet. Omkring
1000 europæiske eksperter på alle fagområder blev involveret i den efterfølgende
proces med udarbejdelse af roadmap. Den 19. oktober 2006 offentliggjorde ES-
FRI sin rapport omfattende i alt 35 projekter.
Kommissionen har ikke fremsat forslag til, hvordan ESFRI´s roadmap eventuelt
skal føres ud i livet. Kommissionen har dog søgt at spille en faciliterende rolle,
idet der under det syvende rammeprogram (særprogrammet for
Kapaciteter)
er
givet støtte til en række forprojekter, der indgår i ESFRI’s rapport. Formålet med
dette tilskud vil være at modne et infrastrukturprojekt juridisk og finansielt, såle-
des at der i givet fald kan træffes endelige internationale aftaler. Det er op til de
enkelte lande at vurdere i hvilket omfang, de ønsker at deltage i realiseringen af
de enkelte infrastrukturprojekter. ESFRI´s roadmap skal således betragtes som en
kvalificeret ønskeliste med henblik på at styrke den europæiske forskningskapa-
citet.
Videnskabsministeriet sendte i november 2006 rapporten i høring blandt forsk-
ningsinstitutioner, forskningsråd og offentlige forskningsfonde. Høringen viste,
at den danske interesse samler sig om ca. 12 af de 35 forslag.
Som opfølgning på det første ESFRI-roadmap opfordrede Rådet på sit møde den
21.-22. maj 2007 ESFRI til at opdatere roadmap med jævne mellemrum for at
kunne holdt trit med den hastige udvikling i forskernes behov for på forsknings-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
5/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
området. På den baggrund offentliggjorde ESFRI et opdateret roadmap i decem-
ber 2008.
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
Det tjekkiske EU-formandskab har lagt op til, at drøftelsen på rådsmødet centre-
rer sig om 3 spørgsmål. Det første spørgsmål lægger op til en drøftelse af, hvor-
dan investeringer i infrastrukturer kan bidrage til Europas konkurrenceevne. Det
andet spørgsmål lægger op til en drøftelse af, hvorledes investeringer i infrastruk-
tur – set i relation til Kommissionens genopretningsplan – kan understøtte de in-
volverede industrier. Det tredje spørgsmål lægger op til en drøftelse af, hvilke til-
tag medlemsstaterne lægger vægt på med henblik på optimal fordeling af infra-
strukturer i Det Europæiske Forskningsrum.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9.
Høring
Sagen har været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning, hvilket ikke gav
anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter som udgangspunkt ESFRI´s arbejde med at tilvejebringe et eu-
ropæisk,
strategisk
roadmap
forskningsinfrastrukturområdet.
Regeringen vurderer, at etableringen af større forskningsinfrastrukturer kan spille
en vigtig rolle i at sikre den fortsatte udviklingen af konkurrenceevnen i de euro-
pæiske samfund.
Det er regeringens holdning, at det ved etableringen af større europæiske forsk-
ningsinfrastrukturer er vigtigt, at styrke brobygningen mellem forskningsfacilite-
ten og erhvervslivet i det omgivne samfund. På den baggrund er det regeringens
holdning, at europæiske forskningsinfrastrukturer med fordel kan etableres med
støtte fra strukturfondsmidlerne.
Det er dog samtidig regeringens holdning, at etableringen og lokaliseringen af
fælleseuropæiske infrastrukturer ikke bør ske på baggrund af regionalpolitiske
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
6/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hensyn. Etableringen af forskningsinfrastrukturer skal derfor ske ud fra hensynet
til kvalitet i forskningen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det tjekkiske formandskabs tre spørgsmål har endnu ikke været drøftet. Holdnin-
gen blandt de øvrige medlemslande er derfor endnu ikke klarlagt.
Traditionelt har flertal af medlemslandene delt den danske regerings synspunkter
på området. En række af de nyere medlemslande har imidlertid ved flere lejlighe-
der argumenteret for, at det regionale hensyn bør spille en rolle ved lokaliserin-
gen af nye infrastrukturer, og at de nye medlemslande i den sammenhæng bør
forfordeles i forhold til de ”gamle medlemslande”.
12.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
ESFRI´s første roadmap blev behandlet på møde i Rådet (Konkurrenceevne – in-
dustri, indre marked, forskning) den 21.-22. maj 2007.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
7/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 3:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om Fællesskabets del-
tagelse i et europæisk program for metrologisk forskning, der gennemføres
af flere medlemsstater - KOM(2008) 814
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 5.-6. marts
2009, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på
vedtagelse.
1. Resumé
Forslaget vedrører beslutning om Fællesskabets deltagelse i et europæisk pro-
gram for metrologisk forskning (EMRP).
Metrologi handler om måleteknik og finder anvendelse både i erhvervslivet og i
forskningen. Metrologi har stor betydning for forskning, videnspredning og inno-
vation.
Formålet med EMRP er at integrere nationale programmer fra 22 deltagerlande i
et enkelt fælles forskningsprogram og derved understøtte målsætningerne for de
nationale målesystemer i Europa. EMRP fremskynder udviklingen, valideringen og
udnyttelsen af nye måleteknikker, -standarder, -processer, -instrumenter, -
referencematerialer og -viden, der fremmer innovativ udvikling inden for industri
og handel, forbedrer kvaliteten af data til videnskab, erhvervsliv og politik og støt-
ter udviklingen og gennemførelsen af direktiver og forordninger.
2.
Baggrund
De europæiske metrologiske aktører udgør et specialiseret samfund, som er løst
knyttet til forskningsinstitutioner eller den akademiske verden. Det er yderst op-
splittet og består af enkelte førende centre, som vil kunne drage fordel af bred
konkurrence på internationalt plan.
Metrologi er ikke et særlig synligt område, men afgørende for moderne handel og
kommunikation. Metrologisk forskning er i høj grad i offentlighedens interesse
og er en af de vigtigste støtteaktiviteter for myndighedernes regulering og stan-
dardisering. Alle større økonomiske magter i verden har erkendt, at FoU vedrø-
rende metrologi er afgørende for langsigtet økonomisk vækst. På denne baggrund
står Europa over for, hvad der kaldes det europæiske metrologidilemma; dvs.
uden tilførsel af nye eller supplerende ressourcer at skabe overensstemmelse mel-
lem den metrologiske forskning, som skal følge med de stadig mere komplekse
og dermed ressourcekrævende samfundsbehov, samtidig med at de eksisterende
"traditionelle" krav stadig skal opfyldes.
Skønt Europas metrologiske forskersamfund har adgang til en række programmer
under rammeprogrammet, er der ingen særordning, som kan opfylde behovet på
metrologiområdet.
Der er dog en lang tradition for samarbejde på området, hvilket har ført til etable-
ring af det europæiske program for forskning inden for metrologi, EMRP. I første
omgang i 2007-2009 som et ERA-NET plus program (iMERA plus), der fokuse-
rer på koordinering og integration af nationale forskningsprogrammer under 7.
rammeprogram. Kommissionen afsatte i den forbindelse 21 mio. EUR til pro-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
8/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
grammet oven i den nationale medfinansiering fra de deltagende lande på 42 mio.
EUR. Nu ønskes yderligere integration via etablering af EMRP som artikel 169-
initiativ. Artikel 169-initiativer giver Fællesskabet mulighed for at yde finansiel
støtte til et program etableret af flere medlemsstater, herunder deltage i de orga-
nisatoriske strukturer, der er nødvendige for at implementere initiativet. Der er
tale om mere end ren koordination af programmer, eftersom de deltagende lande
søger en integration af de forsknings- og/ eller innovationsfaglige, administrative
og finansieringsmæssige aspekter af det fælles program. Formålet er at sikre fæl-
lesskabsmedfinansiering som supplement til de nationale programmer, og der
lægges vægt på, at kriterierne om managementintegration, videnskabelig integra-
tion og finansiel integration er opfyldt.
Målet er at bidrage til at strukturere det europæiske forskningsrum gennem bedre
koordination og herigennem håndtere Europas fælles udfordringer, øge pro-
grammernes indvirkning samt fjerne barriererne mellem de nationale program-
mer.
Initiativet er vigtigt både for udviklingen og moderniseringen af det europæiske
metrologiforskningssystem og som støtte for de industrier og forskningsområder,
der har behov for stadig mere avancerede metrologiaktiviteter. Initiativet blev an-
nonceret i særprogrammet "Samarbejde" til gennemførelse af 7. rammeprogram.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget til EMRP er baseret på artikel 169 i traktaten om oprettelse af Det Euro-
pæiske Fællesskab. Af artikel 169 fremgår det, at Fællesskabet i forståelse med de
pågældende medlemsstater åbner mulighed for deltagelse i forsknings- og udvik-
lingsprogrammer, der iværksættes af flere medlemsstater, herunder deltagelse i de
strukturer, der oprettes for at gennemføre disse programmer.
Konkurrenceevnerådet vedtager forslaget efter den fællesbeslutningsprocedure, jf.
artikel 172, afsnit 2 og artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
5. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at forbedre effektiviteten og virkningen af offentlig me-
trologisk forskning gennem oprettelsen af EMRP, der omfatter 22 nationale pro-
grammer.
Hensigten er at øge de tilgængelige ressourcer. Det kræver, at der tages udgangs-
punkt i de eksisterende nationale systemer med henblik på at integrere disse i et
ægte europæisk program, hvorved de eksisterende nationale systemer intensive-
res og moderniseres. EMRP giver mulighed for at reducere omfanget af overlap-
pende arbejde og styrke de fælles ambitioner.
Følgende medlemsstater eller lande, der er associeret med syvende
rammeprogram (FP7), deltager: Østrig, Belgien, Den Tjekkiske Republik, Dan-
mark, Estland, Finland, Frankrig, Tyskland, Ungarn, Italien, Nederlandene, Po-
len, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige og Det Forene-
de Kongerige samt Norge, Schweiz og Tyrkiet. Desuden kan Institut for Referen-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
9/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
645755_0010.png
cematerialer og -målinger under Kommissionens Fælles Forskningscenter (FFC)
associeres med programmet.
Andre lande kan deltage i EMRP i overensstemmelse med kriterierne.
Programmet består af to elementer: ”Joint Research Projects” (projekter) og tre ty-
per ”Mobility Grants” (legater). Dertil kommer drift af EMRP sekretariatet.
Der er tre aktivitetsområder i programmet:
1) Metrologiens tværfaglige udfordringer for at understøtte de europæiske socio-
økonomiske mål indenfor sundhed, energi, miljø og nye teknologier.
2) Udfordringer for den fortsatte udvikling af det globale måleenhedssystem.
3) Udfordringer indenfor de fokuserede faglige discipliner
1
og anvendt metrologi
(for eksempel længde, elektricitet, akustik, kemi osv.) for at understøtte innovati-
on, teknologisk udvikling, produkter og services, herunder myndighedskrav.
Forsknings- og
I EMRP programmets løbetid, der forventes at være syv år fra vedtagelsen, for-
ventes gennemført fem opslag.
EMRP bygger på en aftale mellem deltagerlandene om at koordinere og gennem-
føre fællesaktiviteter, der bidrager til EMRP, med en samlet værdi på 200 mio.
EUR plus en finansieringsreserve på 100 mio. EUR. Fællesskabets deltagelse be-
står i at yde en økonomisk støtte svarende til deltagerlandenes – dvs. højst 200
mio. EUR.
Fællesskabsstøtten er betinget af, at deltagerlandene indgår forpligtelser med
hensyn til ressourcer og til rent faktisk at betale deres økonomiske bidrag. De
deltagende medlemsstater og de øvrige deltagende stater skal give tilsagn om at
bidrage med deres respektive andel af finansieringen af EMRP og at hæve dette
bidrag med en finansieringsreserve på 50 % for at kunne håndtere en stor succes-
rate.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens forslag til beslutning har ikke konsekvenser for gældende dansk
ret.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Kommissionens forslag til beslutning har ikke i sig selv konsekvenser for sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Kommissionen lægger op til en fællesskabsfinansiering på maksimalt 200 mio. eu-
ro i perioden 2009-2013. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til
Innovationsstyrelsen
Side
10/11
1
Forslaget beskriver følgende faglige discipliner: ioniserende stråling, elektricitet og magnetisme, tid og frekvens,
fotometri og radiometri, termometri, masse og tilhørende mekaniske størrelser, længde, kemi, bioteknologi, nye
materialer, samt matematik og informationsteknologi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en indirekte dansk udgift på op til 4 mio. euro (ca. 30 mio. kr.) i perioden. Fælles-
skabets finansielle bidrag tages fra de budgetbevillinger, der allerede er tildelt alle
de relevante temaer i særprogrammet "samarbejde" til gennemførelse af syvende
rammeprogram, dvs. sundhed, fødevarer, landbrug og bioteknologi, nanoviden-
skab, energi og miljø.
Dansk deltagelse i programmet finansieres af Rådet for Teknologi og Innovation
henhørende under Videnskabsministeriet og gennem egenfinansiering hos de dan-
ske deltagere i programmet.
9.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i DaniaMet, sammenslutningen af metrologiinsti-
tutter i Danmark, som hilser forslag til beslutning velkomment uden yderligere
kommentarer.
Sagen har tillige været behandlet i EF-Specialudvalget for forskning.
DI bakker op omkring en artikel 169-institution og en fælles europæiske forsk-
ningsindsats. En fremadrettet og aktiv forskningsindsats på metrologiområdet har
stor betydning for danske industrivirksomheder, da pålidelige og sporbare målinger
er væsentlige både for produktudvikling og for global handel. Det er DI’s opfattel-
se, at den foreslåede konstruktion og et fælles europæisk forskningsprogram for
metrologi vil betyde en væsentlig bedre udnyttelse af den eksisterende viden i Eu-
ropa samtidig med, at der kan opnås en positiv synergi. Da de områder, der er fo-
kus på, netop er områder, hvor danske metrologiinstitutter er ganske langt fremme,
vil det give gode muligheder for at få danske partnere i flere projekter. Hermed kan
trækkes ny viden til Danmark.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering hilser Kommissionens forslag velkommen. Det er regeringens
umiddelbare vurdering, at etablering af et europæisk program for metrologisk
forskning baseret på EF-traktatens artikel 169 vil styrke det europæiske samarbejde
til fordel for europæisk forskning og erhvervsliv.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev præsenteret af Kommissionen og drøftet første gang i Forsknings-
gruppen den 7. januar 2009. Der er generel bred opbakning til forslaget.
Forslaget er ikke på dagsordenen på rådets møde den 5. – 6. marts 2009 (konkur-
renceevne - forskningsdelen), men forventes sat på dagsordenen med henblik på
vedtagelse på et snarligt rådsmøde.
12.
Tidligere forelæggelse for Folketingets
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
11/11