Europaudvalget 2008-09
2931 - Økofin Bilag 1
Offentligt
647024_0001.png
19. februar 2008
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 10. marts 2009
1.
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
a)
Stabilitets- og konvergensprogrammerne
- Vedtagelse af rådsudtalelser
b)
2.
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
FF
(ikke på dagsorden for kommende ECOFIN)
Side 2
Side 3
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Key Issues Paper
- Vedtagelse
EU input til G20
Landespecifikke integrerede anbefalinger
- Vedtagelse af rapport til Det Europæiske Råd
Nedsat moms
- Politisk enighed
Finansiering inden for en global klimaaftale
- Rådskonklusioner
Bedre regulering
- Rådskonklusioner
Side 4
Side 5
Side 6
Side 10
Side 13
Side 14
Side 19
3.
Rådets prioriteter for EU’s budget for 2010
- Rådskonklusioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 1a:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
- Stabilitets- og konvergensprogrammerne
Følger snarest.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 1b:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
- Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
Følger snarest.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Dagsordenspunkt 2a:
Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009
- Key Issues Paper
Følger snarest.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Dagsordenspunkt 2b:
Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009
- EU input til G20
Følger snarest.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Dagsordenspunkt 2c
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20.
marts – Landespecifikke integrerede anbefalinger
Resumé
ECOFIN ventes at drøfte et udkast til landespecifikke anbefalinger i forlængelse af dels de
integrerede retningslinjer for 2008-2010 vedtaget af Det Europæiske Råd i marts 2008 og dels
den europæiske økonomiske genopretningsplan vedtaget af Det Europæiske Råd i december
2008.
De landespecifikke anbefalinger er revideret i lyset af den økonomiske krise og hensynet til gen-
nemførelsen af den europæiske økonomiske genopretningsplan. Det fremgår af anbefalingerne, at
den væsentligste udfordring for landene er at accelerere strukturelle reformer i tråd med Lissabon-
strategien, herunder for at sikre de offentlige finansers holdbarhed og fremme omstillingen til en
grøn og videnbaseret økonomi
Vurderingen af Danmarks reformarbejde er positiv, og Danmark er et af fire lande, hvor der
ikke foreslås egentlige anbefalinger. Fokusområder for Danmark er fortsat styrkelse af arbejds-
udbuddet og produktiviteten samt en forbedring af konkurrencen for at mindske spændet i for-
brugerprisniveauet i forhold til andre EU-lande.
Baggrund
Det Europæiske Råd bekræftede i marts 2008, at de hidtil gældende integrerede
retningslinjer bestående af de overordnede økonomi-politiske retningslinjer
(BEPG) og beskæftigelsesretningslinjerne (EG) fortsat var gældende og skulle
anvendes for perioden 2008-2010. Dermed lancerede Det Europæiske Råd den
anden treårige cyklus i den fornyede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse.
I samme forbindelse gav Det Europæiske Råd sin tilslutning til de landespecifikke
henstillinger om de økonomiske politikker og beskæftigelsespolitikker for med-
lemsstaterne og euroområdet, som ECOFIN-rådet havde udarbejdet på grundlag
af Kommissionens forslag.
ECOFIN-rådet har efterfølgende formelt vedtaget de integrerede retningslinjer og
de landespecifikke anbefalinger på et rådsmøde i maj 2008.
Det Europæiske Råd vedtog i december 2008 en europæisk økonomisk genopret-
ningsplan, som udover midlertidige målrettede finanspolitiske lempelser bl.a. lagde
vægt på at accelerere strukturelle reformer i tråd med Lissabon-strategien, herun-
der sikring af de offentlige finansers holdbarhed samt fremme af omstillingen til
en grøn og videnbaseret økonomi.
Kommissionen har den 28. januar 2009 fremlagt et udkast til de årlige landespeci-
fikke anbefalinger, jf. KOM(2009) 34.
ECOFIN ventes den 10. marts 2009 at opnå enighed om de landespecifikke anbe-
falinger på basis af Kommissionens udkast hertil. De landespecifikke anbefalinger
vil herefter blive sendt til DER’s forårsmøde den 19.-20. marts 2009, hvor de lan-
despecifikke anbefalinger forventes at blive godkendt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Indhold
På linje med sidste år er der udarbejdet landespecifikke anbefalinger/henstillinger
som supplement til de integrerede retningslinjer. Anbefalingerne fremgår i kon-
klusionsteksten for hver landevurdering og afspejler en vurdering af, hvor der for
det enkelte land ligger særlige udfordringer og er behov for øget indsats til håndte-
ring af disse. Konklusionsteksten udpeger desuden nogle generelle fokusområder
for landenes videre reformarbejde.
De landespecifikke anbefalinger bærer dette år præg af den økonomiske og finan-
sielle krise, herunder ikke mindst hensynet til gennemførelsen af den europæiske
økonomiske genopretningsplan, som blev vedtaget på Det Europæiske Råd i de-
cember 2008. Det gælder særligt planens vægt på at accelerere strukturelle refor-
mer i tråd med Lissabon-strategien, herunder sikring af de offentlige finansers
holdbarhed samt fremme af omstillingen til en grøn og videnbaseret økonomi.
Der er således i de landespecifikke anbefalinger generelt fokus på, at de anbefalede
strukturreformer gennemføres hurtigt, samt at krisetiltagene ikke medfører en
varig svækkelse af de offentlige finanser eller modvirker gennemførselen af re-
formprogrammerne i øvrigt.
De landespecifikke anbefalinger er derudover i vid udstrækning fortsat fokuseret
på styrkelsen af effektiviteten af arbejdsmarkedspolitikkerne blandt andet gennem
flexicurity, forbedring af finanspolitisk holdbarhed, styrket forskning og udvikling
samt forbedring af konkurrencen på vare- og tjenesteydelsesmarkederne og inden-
for infrastrukturer (energi-, jernbane mv.). Landeanbefalingerne er generelt bredt
formulerede, således at der inden for de enkelte områder er stor frihed for landene
i den praktiske politikimplementering.
Vurdering af Danmarks reformarbejde
For Danmark og tre andre lande (Luxembourg, Finland og Sverige) er der ikke
foreslået egentlige landespecifikke anbefalinger, men alene fokusområder. Dette
afspejler, at Danmark er blandt de lande, der er nået længst med implementerin-
gen af initiativerne i sit nationale reformprogram.
Teksten peger på, at Danmark har lempet de offentlige finanser med ca. 1 pct. i
2009. Kommissionen tilkendegiver, at den på samme måde som for de øvrige
lande vil vurdere Danmarks tiltag mod den økonomiske krise ud fra principperne i
den europæiske økonomiske genopretningsplan.
Vurderingen af Danmarks reformarbejde er generelt meget positivt, som det har
været tilfældet i tidligere år. Navnlig noteres der fremskridt i det forløbne år ved-
rørende tiltag, der yderligere har fremmet arbejdsudbuddet, herunder lavere mar-
ginalskatter.
Det noteres som et generelt fokusområde, at Danmarks vækst afhænger af fortsat
fremgang i arbejdsudbud og produktivitet, herunder af at fremme afkastet af inve-
steringer i uddannelse, forskning og udvikling. En anden udfordring er at øge
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
konkurrencen i Danmark for at mindske spændet i forbrugerprisniveauet i forhold
til de øvrige EU-lande.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udvalg for økonomi og valuta har den 20. februar 2008 afgivet
betænkning om de integrerede retningslinjer for 2008-2010, som generelt støtter
retningslinjerne og understreger vigtigheden af at implementere Lissabonstrategien.
Europa-Parlamentet er ikke blevet hørt om Kommissionens udkast til landespecifik-
ke anbefalinger.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.
I det omfang landene gennemfører reformer på linje med de landespecifikke ret-
ningslinjer, kan det have væsentlige positive effekter for europæisk og dansk øko-
nomi. Tilsvarende kan manglende gennemførsel af anbefalingerne, ikke mindst for
så vidt angår de offentlige finansers holdbarhed, have negative samfundsøkono-
miske konsekvenser i form af en langsommere genopretning efter den økonomi-
ske krise for EU-landene som helhed.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen noterer med tilfredshed den positive vurdering af Danmarks nationale
reformprogram
Regeringen finder det positivt, at der med den europæiske økonomiske genopret-
ningsplan udover finanspolitiske ekspansioner er lagt vægt på at accelerere struk-
turelle reformer i tråd med Lissabon-strategien og sikre, at tiltagene mod krisen
ikke svækker de offentlige finansers holdbarhed, samt at dette er afspejlet i de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
landespecifikke anbefalinger. Regeringen støtter derudover generelt de konkrete
anbefalinger.
Andre landes holdning
Der ventes at være generel tilslutning til udkastene til landespecifikke anbefalinger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Dagsordenspunkt 2c
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20.
marts – Nedsat Moms
Resumé
Der ventes en fortsat drøftelse af nedsatte momssatser. Formandskabet ventes at forsøge at opnå
enighed om en politisk aftale.
Baggrund og indhold
Kommissionen kom i juli 2007 med en meddelelse, som lægger op til en bred po-
litisk debat om løsningsmodeller for nedsatte satser. Dette skete på baggrund af
en rapport udarbejdet af Copenhagen Economics om hensigtsmæssigheden af
nedsatte momssatser. Rapporten konkluderer bl.a., at én momssats i hvert enkelt
medlemsland er det bedste valg ud fra et rent økonomisk synspunkt. Rapporten
anbefaler endvidere, at medlemslandene i hvert enkelt tilfælde nøje overvejer, om
andre redskaber end nedsat moms med fordel kan tages i brug for at nå et givent
politisk mål.
På kort sigt mener Kommissionen, at der bør foretages en række udvidelser af
systemet for nedsatte satser af hastende karakter i relation til områder, der efter
Kommissionens opfattelse ikke kræver yderligere undersøgelser. Formålet med
det oprindelige forslag, KOM(2008)428, er ifølge Kommissionen at sikre lige mu-
ligheder for medlemslandene, større gennemsigtighed og et velfungerende Indre
Marked for så vidt angår nedsatte momssatser for ydelser, der leveres lokalt, her-
under arbejdskraftintensive ydelser og restaurationsydelser.
Et muligt kompromisforslag fra det tjekkiske formandskab ventes bl.a. at indehol-
de følgende væsentlige elementer fra Kommissionens oprindelige forslag: Listen
med lokale
arbejdskraftintensive ydelser
flyttes fra momssystemdirektivets anneks IV
til anneks III vedrørende varer og tjenester, således at alle medlemslande perma-
nent kan anvende nedsat moms for arbejdskraftintensive ydelser.
Restauranter
op-
tages i momssystemdirektivets anneks III. Visse medlemslande har i dag særlig
tilladelse til at have nedsat moms på restaurantydelser, og med forslaget ønskes
der at blive fastsat lige muligheder for alle medlemslande.
Kommissionen har desuden meddelt, at den i løbet af foråret 2009 vil fremlægge
en analyse og eventuelle forslag i relation til nedsatte momssatser på energibespa-
rende materialer og på andre miljøvenlige produkter eller ydelser.
Retsgrundlag
Traktatens art. 93, som kræver enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
Nærhedsprincippet
Kommissionen mener, at det oprindelige forslag skaber ens muligheder for alle
medlemslande og ligebehandling af borgere. De nuværende regler om nedsatte
momssatser kan kun ændres ved eller forlænges ved en fællesskabsretsakt og der-
for er forslaget i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Høring
Kommissionens oprindelige forslag har været sendt til høring hos relevante er-
hvervsorganisationer. Høringssvarerne er vedlagt som bilag til grundnotatet.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på alle de katego-
rier, der er mulighed for efter Kommissionens oprindelige forslag, skønnes det at
medføre et provenutab for staten på ca. 10,5 mia. kr. årligt. Differentieret moms
må desuden forventes at medføre et produktivitetstab og øget spekulation.
Anvendelse af nedsatte satser kræver større informations- og kontrolressourcer og
medfører derfor øgede omkostninger for staten.
En større anvendelse af nedsat moms i andre lande kan, hvis det alene vedrører
lokale ydelser, have begrænsede negative direkte konkurrenceforvridninger for
Danmark. En forskydning af forbrug til mere lokale ydelser vil imidlertid medføre
mindre handel og eksportmuligheder.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på en eller flere
kategorier af varer og ydelser, skønnes det at medføre øgede administrative om-
kostninger for de erhvervsdrivende, som skal håndtere flere momssatser.
Modstykket til et offentligt provenutab vil være en økonomisk gevinst for den del
af erhvervslivet, der tilgodeses. Størrelsen afhænger af, hvor meget erhvervslivet
vælger at øge fortjenesten henholdsvis sætte prisen på de relevante varer og ydel-
ser ned. En differentiering af momsen, som er fuldt finansieret indenfor momssy-
stemet, vil medføre en omfordeling af omsætning mellem sektorer.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på en eller flere
kategorier af varer og ydelser, vil forslaget medføre ændringer i momsloven.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 6. februar 2009 forud for
ECOFIN den 10. februar. Et grundnotat blev oversendt til udvalget den 6. okto-
ber 2008.
Holdning
Dansk holdning
Danmark er imod anvendelsen af nedsat moms. Det skyldes, at de effekter man
typisk ønsker at opnå gennem anvendelsen af nedsatte momssatser enten ikke er
til stede eller kan opnås mere effektivt med andre midler.
Dertil kommer, at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Nedsat moms giver store provenutab, der skal kompenseres af andre poten-
tielt mere forvridende skatter.
Nedsat moms øger erhvervslivets administrative byrder.
Nedsat moms på udvalgte varer eller tjenester medfører ikke nødvendigvis
lavere priser, men fører delvist eller helt til højere avance.
Den samlede beskæftigelse øges ikke.
Nedsat moms på en ydelse, der kan grænsehandles, vil skabe et pres for
nedsat moms i nabolandet.
Nedsat moms på f.eks. reparationsydelser kan medføre, at efterspørgslen
efter nye varer falder.
Danmark ønsker ikke at medvirke til isolerede løsninger, der udvider anvendel-
sesområdet for nedsat moms.
Andre landes holdninger
Der ventes divergerende holdninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Dagsordenspunkt 2e:
Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009
- Finansiering inden for en global klimaaftale
Følger snarest.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Dagsordenspunkt 2f:
Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009
- Bedre regulering
Resumé
Rådet (ECOFIN) ventes på mødet den 8.-9. marts 2009, som forberedelse af Det Europæiske
Råd den 19.-20. marts, at drøfte Kommissionens meddelelse om den tredje strategiske gennemgang
af bedre regulering i EU og drage rådskonklusioner.
Baggrund
Kommissionen præsenterede i januar 2007 et handlingsprogram for administrative
lettelser. Her foreslog Kommissionen at introducere en fælles målemetode til at
opgøre de administrative byrder, at opstille et reduktionsmål på 25 pct. for admi-
nistrative byrder i EU inden 2012 og at etablere en særlig enhed til at kvalitetssikre
Kommissionens konsekvensvurderinger (IA). Endelig præsenterede Kommissio-
nen en liste over 13 prioriterede indsatsområder, hvor der skulle foretages målin-
ger med henblik på forenkling, samt en liste over 10 såkaldte ’fast track’-
forenklingsforslag, det vil sige forenklingsforslag, der med relativt simple tiltag vil
kunne reducere virksomhedernes administrative byrder inden for en kort tidshori-
sont.
Det Europæiske Råd (DER) hilste på forårstopmødet i marts 2007 Kommissio-
nens handlingsprogram velkommen og tilsluttede sig dets målsætninger.
I januar 2008 vedtog Kommissionen den anden strategiske meddelelse om bedre
regulering i EU. I meddelelsen blev status og nye tiltag beskrevet. Kommissionen
udsendte den 10. marts 2008 en ny liste med 11 ”fast track” forenklingsforslag.
Indhold
Rådet (ECOFIN) ventes på mødet den 8. marts 2009 at drøfte Kommissionens
meddelelse om den tredje strategiske meddelelse om bedre regulering i EU
(KOM(2009)15), som blev udsendt den 28. januar 2009. Sammen med meddelelsen
vedtog Kommissionen to arbejdspapirer, som redegør mere detaljeret for fremskridt
med henholdsvis forenklingen af lovgivningen og med implementeringen af hand-
lingsprogrammet for bedre regulering.
Den strategiske meddelelse indeholder en overordnet status for det hidtidige arbej-
de med bedre regulering (forenkling af lovgivning, handlingsprogrammet og kon-
sekvensvurderinger) samt fremhæver, hvor der er behov for yderligere indsats.
Meddelelsen skal ses som bidrag til Det Europæiske Råds drøftelse af indsatsen.
Kommissionens såkaldte rullende regelforenklingsprogram er opdateret med for-
slag til vedtagelse i 2009 og indeholder nu 185 regelforenklingsinitiativer, hvoraf
132 er vedtaget i Kommissionen. 75 forslag er endeligt vedtaget af Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet. Kommissionen har identificeret en række forslag, som den
kommende Kommission kan arbejde videre med.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Målingerne af de administrative byrder på de 13 prioriterede områder er nu færdig,
og der er identificeret byrder for 115
– 130
mia. euro. Målingerne viser, at sel-
skabsret og moms er de mest byrdetunge områder og Kommissionen har derfor i
sinde at udarbejde regelforenklingsforslag herom. Dette gælder et e-
faktureringssystem på momsområdet (som forventes et lettelsespotentiale på 18
mia. euro) og mulighed for undtagelse af mikrovirksomheder for nogle af regn-
skabsdirektiverne (forventet lettelsespotentiale 8 mia. euro) Kommissionen har
ligeledes noteret sig, at 21 lande nu har sat nationale reduktionsmål.
Derudover vil Kommissionen fremadrettet identificere specifikke regelforenk-
lingsforslag på de 13 prioriterede områder. Kommissionen håber på, at det vil
være muligt at få fremlagt disse forslag før denne Kommissions afgang.
Kommissionen opfordrer endvidere Rådet og Europa-Parlamentet til at vedtage
forslag til EU-forenkling, som venter på vedtagelse i disse institutioner.
Kommissionens konsekvensvurderingssystem strammes desuden yderligere op.
Kommissionen søger bl.a. at skabe større ejerskab i tjenestegrenene ved at gene-
raldirektøren skal godkende konsekvensvurderingen før den kvalitetssikres i ”Im-
pact Assessment Boardet”. Derudover vil vejledning i udarbejdelse af konse-
kvensvurderinger blive styrket. Nye it-redskaber bl.a. til at kvantificere potentielle
administrative byrder i nye forslag vil blive introduceret for medarbejdere i tjene-
stegrenene.
Alle tre institutioner bør prioritere arbejdet med at evaluere den ”fælles tilgang til
konsekvensvurdering” (Common Approach to Impact Assessment) fra 2005.
Som det også er beskrevet i ”En Small Business Act for Europa”, vil Kommissio-
nen hvor muligt anvende fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettede direkti-
ver og forordninger.
Det forventes at ECOFIN vil drage rådskonklusioner, der generelt byder Kom-
missionens strategiske gennemgang velkommen, og støtter det fortsatte arbejde
med at reducere de administrative byrder. Kommissionen opfordres til at præsen-
tere forenklingsforslag på alle 13 prioriterede områder inden en ny Kommission
udpeges i 2010 og at der fortsat fokuseres på at begrænse byrderne i ny regulering.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Omkring 40 pct. af danske virksomheders administrative byrder kan relateres til
EU og den nationale implementering af EU-lovgivning. Regeringens mål om at
reducere byrderne med op til 25 pct. i 2010 gør det derfor relevant både at fokuse-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
re på byrder som følge af danske love og regler og byrder afledt af EU-regulering.
Regeringen finder, at sagen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
Gældende dansk ret
Der er ingen direkte påvirkning af gældende dansk ret.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Gennemførelsen af konkrete
regelforenklinger i EU kan derimod medføre både lovgivningsmæssige og statsfi-
nansielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Generelt vil administrative lettelser for virksomheder have positive samfundsøko-
nomiske konsekvenser for Danmark.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Hovedformålet med at gennemføre konkrete regelforenklinger i EU er at reducere
europæiske virksomheders administrative byrder.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Bedre regulering har været forelagt Folketingets Europaudvalg flere
gange bl.a. forud for rådsmødet (konkurrenceevne) den 4. december 2006 til ori-
entering, forud for rådsmødet (ECOFIN) den 30. januar 2007 til orientering, for-
ud for rådsmødet (konkurrenceevne) den 19. februar 2007 til orientering, for
rådsmødet (konkurrenceevne) den 21. maj 2007 til orientering, forud for rådsmø-
det (ECOFIN) den 9. oktober 2007 til orientering samt forud for rådsmødet
(konkurrenceevne) den 22.- 23. november 2007.
Endelig har Kommissionens handlingsprogram været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg den 26. januar 2007 i forbindelse med ECOFINs behandling af Kommis-
sionens handlingsprogram den 30. januar 2007 til orientering.
Kommissionens anden strategiske meddelelse har været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering den 8. februar 2008 forud for rådsmødet (ECOFIN) den 12.
februar 2008 samt til orientering den 23. maj og 19. september 2008 forud for råds-
mødene (konkurrenceevne) den.30. maj og 25. september 2008.
Holdning
Dansk holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Regeringen støtter aktivt arbejdet med bedre regulering i EU. Arbejdet i EU ligger
i naturlig forlængelse af indsatsen for regelforenkling og administrative lettelser i
Danmark.
Regeringen støtter Kommissionens handlingsprogram og Kommissionens hensigt
om at måle administrative omkostninger og reducere virksomheders administrative
byrder. Regeringen støtter, at der er fastsat et fælles, overordnet reduktionsmål på
25 pct., og at dette omfatter regulering med oprindelse i EU-regulering såvel som
national regulering. Regeringen arbejder aktivt for, at der på de mest byrdetunge
reguleringsområder opstilles kvantitative mål for reduktionen af de administrative
byrder i EU. Regeringen arbejder for, at reduktionsmålet bliver et nettomål, så der
også tages højde for byrderne i ny regulering. Man vil fra regeringens side vurdere
de enkelte forenklingsforslag fra sag til sag.
Endelig støtter Regeringen, at et kvantitativt reduktionsmål ikke forhindrer gen-
nemførelse af ny velbegrundet regulering på EU-niveau, herunder f.eks. i de til-
fælde, hvor EU-reguleringen aflaster national lovgivning.
Regeringen støtter desuden, at Kommissionen tager udgangspunkt i Standard
Cost Modellen (på dansk: AMVAB) som fælles metode til måling af de admini-
strative byrder i EU. Regeringen støtter, at den fælles målemetode anvendes på de
mest byrdefulde områder, da målemetoden er et godt udgangspunkt for systema-
tisk regelforenkling. Regeringen lægger vægt på, at metoden anvendes til både
konsekvensvurdering af nye regler og forenkling af eksisterende regulering.
Regeringen lægger vægt på, at Kommissionens regelforenklingsarbejde og konse-
kvensvurderinger forbedres og styrkes, samt at der fastholdes en central koordine-
ring i tråd med det hidtidige arbejde. Regeringen lægger vægt på, at der er etableret
en central enhed til bedre koordinering og styring af arbejdet med konsekvensana-
lyser på tværs af Kommissionens tjenestegrene. Regeringen lægger vægt på, at der
bliver udarbejdet grundige konsekvensanalyser forud for al lovgivning og i forbin-
delse med væsentlige ændringsforslag i Rådet og Europa-Parlamentet, med fokus
på at sikre omkostningseffektive løsninger samt at der foretages en mere kvalifice-
ret vurdering af administrative konsekvenser, miljø- og forbrugerhensyn i forbin-
delse med konsekvensvurderinger.
Regeringen støtter udvælgelsen og indsatsen over for de såkaldte ”fast track” for-
enklingsforslag, da det anses for væsentligt, at man allerede tidligt i processen kan
registrere mærkbare resultater, mens målingerne af prioritetsområderne står på.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om generelt at prioritere vedtagelsen af
forenklingsforslag i den interinstitutionelle beslutningsproces ved hjælp af en ”fast
track” procedure indenfor traktatens rammer. Regeringen støtter, at der arbejdes
videre med implementeringen af en egentlig ”fast track” procedure i forbindelse
med nye forenklingsforslag fra Kommissionen, idet det forudsættes, at der sker
den fornødne koordinering på tværs af ressortområder. Det drejer sig specifikt om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
art. 36 i den Interinstitutionelle Aftale om Bedre Regulering, der blev vedtaget af
Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet i 2003 og som netop har til hensigt
at sikre, at forslag til regelforenklinger gennemføres så hurtigt og effektivt som
muligt.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at give virksomhederne mulighed
for at indberette digitalt i stedet for at dette skal foregå ved hjælp af papirblanket-
ter. De danske erfaringer viser, at digitale løsninger kan medvirke til at reducere de
administrative byrder.
Regeringen støtter, at bedre regulering som udgangspunkt sker ud fra en risikoba-
seret tilgang, således at håndhævelsen af erhvervsreguleringen kan målrettes områ-
der, hvor problemerne er størst, og risikoen ved overtrædelser er mest alvorlig.
Regeringen støtter, at bedre regulering sker ud fra en balanceret og integreret til-
gang, som ikke sænker arbejdsmiljøbeskyttelsen, miljøbeskyttelsesniveauet, føde-
varesikkerheden, forbrugerbeskyttelsen eller sundhedsstandarder. Regeringen ser
endvidere bedre regulering som en mulighed for også at kunne forbedre beskyttel-
sesniveauet.
Regeringen kan generelt støttet udkastet til rådskonklusioner.
Regeringen lægger stor vægt på, at momentum i arbejdet med administrative let-
telser opretholdes i Kommissionen. Målingerne af de administrative byrder er nu
afsluttet. Regeringen finder det centralt, at Kommissionen udarbejder mærkbare
forenklingsforslag på alle de målte områder. Kommissionen bør bære deres del af
ansvaret for forenkling ligesom medlemslandene er ansvarlige for forenkling af
den nationale implementering.
Andre landes holdninger
Der er generelt støtte til indsatsen for at måle og reducere de administrative byr-
der i EU. Landenes holdning til Kommissionens meddelelse kendes endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
Dagsordenspunkt 3:
Rådets prioriteter for EU’s budget for 2010
Resumé
Rådet vil have en drøftelse af Rådets prioriteter for næste års budget, således at disse kan fremfø-
res i god tid, før Kommissionen fremlægger sit budgetforslag for 2010 i maj måned. De statsfi-
nansielle konsekvenser af EU’s budget for 2010 afhænger af det endelige budget, som forventes
vedtaget i december 2009.
Baggrund og indhold
Rådet vil have en drøftelse af Rådets prioriteter for næste års budget, således at
disse kan fremføres i god tid, før Kommissionen fremlægger sit budgetforslag for
2010 i maj måned.
En væsentlig prioritet for Rådet vil være at sikre budgetdisciplin, som det også
sker i medlemslandene. Således skal de finansielle perspektiver overholdes med
tilstrækkelig margen i hver udgiftskategori til uforudsete udgifter, hvilket ses som
udtryk for god finansforvaltning, ligesom der skal ske en retvisende og realistisk
budgettering.
Vedr. både betalings- og forpligtelsesbevillingerne forventes understreget, at disse
skal afspejle reelle og veldefinerede behov med inddragelse af absorptionskapaci-
tet samt tidligere budgetgennemførelse og ligge inden for rammerne af de finan-
sielle perspektiver.
Vedr. betalingsbevillingerne (der er bestemmende for medlemslandenes faktiske
EU-bidrag) forventes Rådet at understrege Kommissionens ansvar for budgette-
ringen og vigtigheden af at holde bevillingerne under stram kontrol, herunder via
konstant overvågning og forbedring af budgetgennemførelsen.
I lyset af den aktuelle økonomiske krise forventes Rådet herudover at understrege
vigtigheden af gennemførelsen af den europæiske genopretningsplan, som blev
støttet af DER i december 2008. Dertil forventes Rådet at komme med specifikke
anbefalinger for en række konkrete udgiftsområder på 2010-budgettet:
Konkurrenceevne og vækst:
For at efterleve af konklusionerne fra DER i december
2008 forventes der lagt særlig vægt på investeringer i infrastruktur- og energisekto-
rerne samt i energisikkerhed.
Landbrug:
Som i tidligere år lægges der vægt på, at Kommissionen foretager et rea-
listisk skøn for udgifterne til EU’s landbrugsordninger, herunder særligt at der
sker en retvisende budgettering af betalingsbevillinger til landdistriktsstøtte.
Strukturfonde:
Det forventes, at Rådet vil understrege betydningen af, at Kommis-
sionen i samarbejde med medlemslandene fortsat arbejder for at opstille realistiske
og præcise betalingsniveauer under strukturfondene. Herudover ventes det, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Rådet vil understrege vigtigheden af, at Kommissionen sikrer at bestemmelserne
på området fremstår klare og utvetydige.
Interne politikker:
Rådet forventes at understrege vigtigheden af at der afsættes til-
strækkelige midler til EU’s immigrationspolitik.
Eksterne politikker:
Rådet forventes at understrege, at det er centralt at sikre en
tilstrækkelig margin indenfor denne udgiftskategori, således at EU vil være i stand
til at handle hurtigt og effektivt i tilfælde af uforudsete behov og kriser. Det for-
ventes i den forbindelse påpeget, at bevillingerne til FUSP (den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik) bør afspejler det aftalte i forbindelse med IIA’en.
Administration:
Rådet forventes at understrege behovet for, at der løbende sker
effektiviseringer, som det også sker i medlemslandene. Rådet forventes i forlæn-
gelse heraf at gentage vigtigheden af, at alle institutioner fremlægger dækkende
analyser af institutionernes administrative ressourcer. Herudover ventes Rådet, at
bede Kommissionen præsentere tal for udgifterne til pensioner for EU-ansatte
frem til 2013.
Agenturer:
Det forventes, at Rådet i lighed med tidligere år vil understrege behovet
for retvisende budgettering af bevillingerne til agenturer for at undgå tidligere års
tendens til over-budgettering.
Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Høring
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for økonomisk politik.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rådets konklusioner har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konse-
kvenser. De statsfinansielle konsekvenser af EU’s budget for 2010 afhænger af det
endelige budget, som forventes vedtaget i december 2009.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådets konklusioner har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Holdning
Dansk holdning
De forventede konklusioner kan støttes, idet der fra dansk side lægges stor vægt
på budgetdisciplin, herunder overholdelse af udgiftslofterne i de finansielle per-
spektiver og sikring af en tilstrækkelig margen til uforudsete udgifter.
Andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande kan støtte konklusionerne.