Europaudvalget 2008-09
2935 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
Nr. 6 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2002/15 om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter
Generel indstilling
KOM (2008) 650 af 15. oktober 2008)
Revideret notat
1.
Resumé
I henhold til det gældende sektordirektiv 2002/15 om arbejdstid i
vejtransportsektoren skulle Kommissionen inden 2009 komme med et forslag i
relation til anvendelsen af arbejdstidsbestemmelserne på selvstændige chauffører,
hvilket er sket ved nærværende forslag. Der lægges op til, at arbejdstids-
bestemmelserne ikke skal finde anvendelse på selvstændige chauffører, men at der
indføres en definition af ”falske selvstændige” i direktivet og i forlængelse heraf en
bestemmelse om håndhævelse gennem inspektion. Desuden foreslås definitionen af
natarbejde ændret, og endelig indeholder ændringsdirektivforslaget mindre
ændringer af teknisk karakter.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 15. oktober 2008 fremsat forslag om ændring af direktiv
2002/15 om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, KOM(2008)650. Forslaget blev modtaget i en dansk
sprogversion den 22. oktober 2008.
Direktiv 2002/15, der er implementeret ved lov nr. 395 af 1. juni 2005, indeholder i
artikel 2 en bestemmelse om, at Kommissionen senest 2009 skal fremsætte et forslag
om, hvordan direktivets bestemmelser kan anvendes i forhold til selvstændige
chauffører eller om, at selvstændige chauffører ikke skal være omfattet af direktivet.
Desuden er det i artikel 7 i direktivet anført, at bestemmelsen om natarbejde skal
evalueres, og at der om nødvendigt skal fremsættes ændringsforslag til direktivet i
den henseende.
3.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 71 og artikel 137, stk. 2. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
4.
Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet. Det begrundes med, at forslaget i alt væsentligt sigter mod at
tydeliggøre rækkevidden af eksisterende fællesskabsregler og forbedre håndhævelsen
heraf, hvilket ikke kan opnås ved en indsats i hver medlemsstat for sig.
Forslaget er
efter regeringens opfattelse i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet. Såvel konkurrencehensyn som hensynet til arbejdsmiljø og
trafiksikkerhed taler for, at der er ensartede regler i medlemsstaterne for så vidt angår
arbejdstidsregler i vejtransportsektoren.
5.
Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge forslaget skal selvstændige chauffører ikke omfattes af direktivet. I stedet
foreslås definitionerne ændret, så det klart fremgår, at ”falske selvstændige
chauffører” er omfattet af direktivet for derved at imødegå omgåelse af
bestemmelserne i direktivet,
jf. nedenfor.
I forlængelse heraf foreslås en ny artikel
11a om håndhævelse ved arbejdsinspektører indsat i direktivet. Endelig er der visse
tekniske ændringer samt en ændring af definitionen af ”natarbejde”.
Natarbejde
defineres herefter som arbejde, der udføres i en arbejdsperiode, som omfatter
mindst to timers arbejde udført i natperioden, hvor der hidtil ikke har været
krav til varigheden i definitionen.
Under det tjekkiske formandskab har der været en teknisk gennemgang af
ændringsforslaget i Rådets arbejdsgruppe. Formandskabet har på den
baggrund den 13. marts fremlagt et kompromisforslag med visse mindre
ændringer til Kommissionens oprindelige forslag. De væsentligste ændringer er:
Definitionen af ”falske selvstændige” er præciseret. Det fremgår nu klart af
direktivteksten, at når alle 3 kriterier er opfyldt, skal personen betragtes
som mobil lønmodtager. Definitionen lyder herefter:
”Begrebet ’mobil arbejdstager’ omfatter også enhver, der ikke er bundet
til en arbejdsgiver ved en ansættelseskontrakt eller en anden form for
arbejdsmæssigt hierarkisk afhængighedsforhold, men:
1. som ikke er frit stillet til selv at tilrettelægge de relevante
arbejdsopgaver, og
2. hvis indtægt ikke afhænger direkte af overskuddet, og
3. som ikke er fritstillet til selv eller via et samarbejde mellem
selvstændige chauffører at have forbindelse med flere kunder.”
Det fremgår nu også klart af direktivets betragtninger, at der ikke er noget
til hinder for, at et medlemsland selv vælger, at selvstændige chauffører skal
være omfattet af direktivet.
Endelig er der foretaget mindre ændringer af håndhævelsesbestemmelsen,
og på dansk foranledning er det i direktivets betragtninger præciseret, at
bestemmelsen ikke er til hinder for, at arbejdsmarkedets parter kan stå for
deres del af kontrollen og håndhævelsen.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Traktatens artikel 251 om fælles beslutningstagen skal iagttages.
Parlamentets beskæftigelsesudvalg forkastede den 2. marts 2009 Kommissionens
ændringsforslag, primært fordi der i udvalget var skuffelse over , at
selvstændige chauffører ikke bliver omfattet af direktivets arbejdstidsregler.
Parlamentets endelige holdning skal dog bekræftes i plenarforsamlingen til maj.
Der er endnu ingen indikationer på, hvordan det nye kompromisforslag vil blive
modtaget af Parlamentet.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Jf. ovenfor vurderes ”falske selvstændige” – som disse defineres i
formandskabets kompromisforslag – allerede at falde inden for det danske
lønmodtagerbegreb, fordi de bl.a. ikke er frit stillet med hensyn til
tilrettelæggelse af arbejdsopgaven. Det vil på den baggrund ikke have betydning
for dansk praksis, at ”falske selvstændige” omfattes af direktivet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
657482_0003.png
Den nye artikel 11a vurderes heller ikke at have betydning for dansk ret, idet
der i kompromisforslaget på dansk foranledning er indsat en betragtning om, at
implementering og håndhævelse af direktivet fortsat kan overlades
arbejdsmarkedets parter]
Der ventes kun behov for mindre ændringer i lov nr. 395 af 1. juni 2005 som
konsekvens af forslaget til en ændret natperiode.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Formandskabet kompromisforslaget vurderes ikke at få konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien eller miljøet.
I forhold til beskyttelsesniveauet bemærkes, at kompromisforslaget tilsigter at
tydeliggøre, at kredsen af mobile lønmodtagere også omfatter ”falske
selvstændige”. Da ”falske selvstændige” i praksis må antages at være
lønmodtagere, synes forslaget at være neutralt i forhold til dansk praksis på
området.
9.
Høring
Kommissionens oprindelige forslag blev den 29. oktober 2008 sendt i høring i
EU-specialudvalget om Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold med frist den 19.
november 2008. Efterfølgende er forslaget den 9. december 2008 sendt i høring
af medlemmerne i Transportministeriets Specialudvalg med frist den 6. januar
2009.
Følgende høringssvar er modtaget:
Landsorganisationen i Danmark (LO) har noteret sig, at forslaget er et skridt
fremad i forhold til at skabe bedre sundheds- og sikkerhedsbeskyttelse for
sektorens mobile medarbejdere, og har forelagt forslaget for sine
medlemsforbund og karteller.
3F Transport har over for LO fremhævet, at forslaget er en konsekvens af
beslutningen om evt. at omfatte de selvkørende vognmænd. Direktivet
inkluderer kun i begrænset omfang disse, nemlig de såkaldt ”falske
selvkørende”. Det vil sige vognmænd, der står i et afhængighedsforhold til større
firmaer. 3F er grundlæggende uenig i denne begrænsning.
Arbejdstidsdirektivet er ikke kun et beskyttelsesdirektiv for den enkelte
lønmodtager, når det drejer sig om mobile vejtransporter, men har også en
færdselssikkerhedsmæssig effekt. Denne effekt er helt uafhængig af en chaufførs
eventuelle afhængighedsforhold til et andet firma. Færdselssikkerheden er alene
i den forbindelse et resultat af, hvorvidt den pågældende chauffør er udhvilet
eller ej. Dertil kommer, at bedre færdselssikkerhed direkte betyder et mere
sikkert arbejdsmiljø for alle mobile arbejdstagere.
Skulle det vise sig politisk umuligt at fastholde synspunktet om, at alle
selvkørende vognmænd skal omfattes af direktivet, bør bestemmelserne i artikel
3 under alle omstændigheder strammes op. Man må frygte, at den foreslåede
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
657482_0004.png
afgrænsning af mobile arbejdstagere vil åbne muligheden for en række nye
konstruktioner, der tager sigte på at omgå bestemmelserne. Dertil kommer, at
det er uklart i hvor høj grad man skal være frit stillet til at tilrettelægge
arbejdsopgaverne eller samarbejde med andre kunder udover hovedkunden for
ikke at være omfattet af direktivet.
Endelig tager 3F afstand fra ændringerne i reglerne omkring natarbejde. Reelt
set vil natperioden blive reduceret med 2 timer, idet arbejdet vil blive tilrettelagt
på en sådan måde, at kørslen vil foregå ind i natperioden i op til 2 timer,
ligeledes til ugunst for færdselssikkerheden.
Spørgsmålet om håndhævelse har været til diskussion både på europæisk niveau
og i Danmark, og forbundet finder, at den nye artikel 11a er et positivt skridt i
forbindelse med en effektiv håndhævelse, omend man godt kunne have ønsket
sig lidt strammere bestemmelser i form af kvalificerbare kontroller, som det
eksempelvis kendes i forordningen om køre- hviletidsbestemmelser.
3F støtter yderligere i et selvstændigt høringssvar, at man fastholder det
oprindelige indhold i direktivet, således at alle selvkørende vognmænd bliver
omfattet af regelsættet. Forsøget på at etablere to grupper af selvkørende
vognmænd vil i praksis medføre forsøg på at blive undtaget fra reglerne, og 3F
anser, at fortolkningsproblemerne vil give anledning til en lang række tvister
mellem myndighed og den enkelte vognmand.
3F frygter klart, at en undtagelsesbestemmelse, som foreslået af Kommissionen,
vil medføre konkurrenceforvridning, idet den selvkørende vognmand
grundlæggende kan fastsætte sine egne marginalomkostninger til nul, såfremt
dette betyder, at han vil kunne få en given transportopgave.
Samtidig mener 3F, at Kommissionen totalt overser det forhold, at
transporterhvervet i modsætning til stort set alle andre erhverv er et erhverv,
hvor aktiviteten foregår i det offentlige rum, nemlig i trafikken blandt
trafikanter fra det omliggende og civile samfund.
Chaufførers træthed påvirker helt klart færdselssikkerheden, og der bør ikke
herske tvivl om, at en længere periode forud for selve kørslen med både
administrativt arbejde samt af- og pålæsning, herunder eventuelt lagerarbejde,
klart vil have en negativ effekt på færdselssikkerheden.
Til forslaget om at ændre definitionen af natarbejde, peger 3F på, at talrige
undersøgelser viser, at opmærksomheden under natarbejde er reduceret i
forhold til dag- og aftenarbejde. 3F kan derfor ikke støtte den foreslåede
ændring.
3F hilser Kommissionens forslag om at sikre en håndhævelse velkomment og
udtaler støtte til, at der indføjes en artikel som beskrevet i artikel 11a.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) finder, at direktivforslaget indeholder nogle
positive elementer, som kan smidiggøre den praktiske anvendelse af direktivet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
657482_0005.png
Principielt er det efter DA’s opfattelse forkert på europæisk niveau at udstrække
regler for beskyttelse af lønmodtagere til grupper af selvstændige.
På det danske arbejdsmarked eksisterer en gruppe af selvstændige, som i visse
sammenhænge kan sammenlignes med lønmodtagere – gruppen er blevet
betegnet ”den 3. gruppe” af forskere m.m. Hidtil har man i Danmark valgt at
holde denne gruppe uden for den ansættelsesretlige lovgivning. Det er DA’s
opfattelse, at man - også i spørgsmålet om direktivet om mobil vejtransport -
skal fastholde dette standpunkt.
For så vidt angår forslaget til art. 11a om håndhævelse går DA ind for en
effektiv håndhævelse af de fastsatte regler. Den væsentligste del af håndhævelsen
af regler på det danske arbejdsmarked udføres af arbejdsmarkedets parter, og
bestemmelsen bør naturligvis afspejle dette forhold.
Gennemførelsesbestemmelsen bør også indeholde en bestemmelse om, at
direktivet kan gennemføres af arbejdsmarkedets parter.
Tilsvarende synspunkter er tilkendegivet i et selvstændigt høringssvar fra DI
Transport til rammenotatet.
Dansk Transport og Logistik (DTL) finder det positivt, at Kommissionen med
dette forslag har udfordret og lagt afstand til direktivets udgangspunkt om, at
alle selvstændige fra 2009 skal være omfattet af direktivet. I den forbindelse skal
det bemærkes, at køre- og hviletidsbestemmelserne allerede i forvejen fastlægger
en begrænsning for køretiden – også for selvstændige chauffører.
Desuden hilser DTL det velkomment, at Kommissionen foreslår, at
arbejdstidsreglerne for natarbejde alene skal gælde, når der er tale om en samlet
arbejdstid på mindst to timer.
Med hensyn til indførelsen af det nye begreb ”falske selvstændige” i forslaget er
DTL som udgangspunkt positivt indstillet over for at skabe rammerne for at
forsøge at isolere tilfælde, hvor der reelt er tale om, at en selvstændig
erhvervsdrivende har pantsat sin virksomhed til én kunde, som helt alene har
instruktionsbeføjelsen over den selvstændiges totale råderum. Men DTL ser også
en række implikationer i forslaget i forhold til i praksis at få isoleret tilfælde af
falske selvstændige fra virksomheder, der i sagens natur fortsat bør anses som
selvstændige. Dette må særligt gælde, hvis sondringen fraviger fra, hvordan man
ellers efter dansk ret ud fra danske erhvervsforhold eller dansk skattepraksis
afgør, hvorvidt en person er selvstændig eller ej. Derfor skal DTL henvise til de
synspunkter, som måtte gøres gældende af høringssvar fra DA.
Som eksempel på et gråzoneområde i praksis bør kørsel for alene én kunde ikke
i sig selv være et kriterium for at betegne en selvstændig som ”falsk
selvstændig”. Der kan nemlig være forhold i markedet, der gør, at vognmanden
kun har én kunde. Et eksempel kan være det tilfælde, hvor en selvkørende
vognmand i Danmark kører for et større slagteri, der er det altdominerende
slagteri i landet. Desuden vil en selvkørende vognmand uden ansatte, der driver
forretning med kun én lastbil, ofte kun have kapacitet til at betjene alene én
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kunde, hvis denne kunde er en større virksomhed. Det gælder fx kørsel for store
supermarkedskæder eller bygningsentreprenører.
Elementer i en vurdering af, hvorvidt en person de facto agerer som
arbejdstager og dermed omgår arbejdstidsreglerne ved at være ”falsk”
selvstændig vil derfor i sagens natur bero på en række indikatorer og elementer,
der skal afgøres i det konkrete tilfælde. Disse elementer kan fx være, om kunden
ejer lastbilen, om kunden bestyrer vognmandens løbende faste
driftsomkostninger, om kunden direkte afholder driftsomkostningerne i forhold
til vognmandens leverandører, om kunden til daglig varetager alle vognmandens
administrative opgaver, om kunden har fuldmagt til at agere i vognmandens
sted på centrale områder osv.
I dansk skattemæssig praksis findes en række kriterier for, hvornår en person
skattemæssigt kan anses for ”selvstændig”, og disse kriterier bør derfor også
indgå i forbindelse med vurderingen af, om der er tale om en ”falsk
selvstændig”. Det bør ikke være sådan, at man i dansk skattemæssig henseende
betragtes som selvstændig, men man i direktivets forstand pludselig anses som
”falsk selvstændig”.
Det er derfor afgørende nødvendigt, at der i den videre bearbejdning af forslaget
i dansk regi sker en afklaring af afgrænsningen og rækkevidden af begrebet
”falske selvstændige” i Kommissionens ændringsforslag.
Med hensyn til forslagets tanker om at pålægge medlemsstaterne at indføre et
kontrol og overvågningssystem til håndhævelse af arbejdstidsreglerne –
herunder tilstrækkelig med ”offentlige styrelser og kontrollanter”, finder DTL
det afgørende, at hele konstruktionen af den danske aftalemodel fordrer, at
kontrol og håndhævelse fortsat kan finde sted blandt arbejdsmarkedets parter
for at så vidt angår mobile arbejdstagere.
Med hensyn til muligheden for at lokalisere de ”falske selvstændige” må man
kontrollere selvstændige og her synes der at være en helt særlig udfordring, idet
denne form for kontrol af gode grunde ikke kan lægges på arbejdsmarkedets
parter. Det bør derfor indgående analyseres, om der vil være en mulighed for at
efterkomme Kommissionens forslag på dette område.
Efterfølgende har DTL dog udtrykt bekymring for den udvikling, der er sket i
forhandlingerne om direktivet, navnlig i forhold til, at direktivet automatisk vil
omfatte selvstændige chauffører pr. 23. marts 2009, hvis ikke Kommissionens
forslag vedtages. DTL har på den baggrund sendt en kraftig opfordring til, at
direktivforslaget vedtages med det hovedprincip, som Kommissionen anlægger.
Brancheforeningen International Transport Danmark udtrykker betænkelighed
ved at introducere et nyt begreb, som hedder ”falske selvstændige”. ITD
bemærker, at arbejdstidsreglerne er lavet for at beskytte lønmodtagere og skal
derfor ikke udstrækkes til også at omfatte selvstændige erhvervsdrivende. ITD
kan bakke op om den skeptiske holdning, som der er givet udtryk for i
rammenotatet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
657482_0007.png
Kommunernes Landsforening mener, at området for direktivet ikke berører
kommunerne som arbejdsgivere direktiv. Alligevel finder KL begrebet ”falske
selvstændige” uheldigt, fordi det kan få afsmittende effekt på andre
arbejdsmarkedsdirektivet. Begrebet kan ikke implementeres ved aftale og går
derfor den forkerte vej i forhold til den danske model, som KL er tilhænger af.
Forbrugerrådet hverken vil tages til indtægt for at støtte forslaget eller for at
gøre det modsatte.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er principielt enig i Kommissionens konklusion om, at arbejds-
tidsbestemmelserne ikke bør omfatte selvstændige chauffører. Kommissionen
har således konkluderet, at direktivets regler ikke lader sig håndhæve over for
de selvstændige chauffører. Dette stemmer overens med, at vi i Danmark heller
ikke på andre områder kender til, at selvstændige bliver omfattet af
lønmodtagerlovgivning om arbejdstid. Regeringen støtter på den baggrund
Kommissionens konklusion, mens man dog fra regeringens side vil være
fleksibel over for andre lande, der på dette punkt måtte ønske at gå videre.
Som nævnt i grundnotatet har den foreløbige danske holdning umiddelbart
været skeptisk over for forslaget om, at ”falske selvstændige” skal defineres på
EU-niveau. Efter den tekniske gennemgang i Rådet, hvor forslaget og dets
konsekvenser nu er tydeliggjort, vurderes det imidlertid, at den nuværende
danske praksis omkring afgrænsningen mellem lønmodtager og selvstændig ikke
bliver berørt.
Den foreløbige danske holdning har også umiddelbart været skeptisk i relation
til den oprindeligt forslåede artikel 11a om håndhævelse. Fra dansk side har det
været af særlig betydning at sikre, at arbejdsmarkedets parter fortsat har
mulighed for at implementere direktivet ved overenskomst og for fortsat gennem
det faglige system at kunne stå for kontrol og håndhævelse af de
overenskomstbaserede rettigheder og pligter. På dansk initiativ er der indsat en
betragtning herom i forslaget. Dansk praksis vurderes også på dette punkt at
kunne opretholdes.
De øvrige elementer i ændringsdirektivforslaget har regeringen været mere
positiv overfor, blandt andet, at der i forhold til den ændrede ”natperiode” sker
en tilnærmelse af definitionen i forhold til den i det almindelige
arbejdstidsdirektiv (hvori kriteriet dog er mindst 3 timers arbejde i
natperioden).
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Drøftelserne i regi af Rådets arbejdsgruppe har vist, at der blandt
medlemslandene overvejende er tilslutning til Kommissionens konklusion om, at
selvstændige ikke bør være omfattet af direktivet.
Til gengæld har der været en længere diskussion af forståelsen og rækkevidden
af den nye definition af ”falske selvstændige”, hvor der bredt har været udtrykt
behov for en afklaring af Kommissionens forslag, herunder bekymring for, om
definitionen kolliderer med national praksis. Dette er søgt imødekommet med
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
præciseringerne i formandskabets kompromisforslag. Derudover har enkelte
lande været betænkelige ved forslaget om ændring af definitionen af
”natperiode/-arbejde”. Her er Kommissionens forslag dog fastholdt i
formandskabets kompromisforslag. Endelig har forslaget til håndhævelses-
bestemmelse – og særligt rækkevidden af medlemsstaternes forpligtelser i den
anledning – været genstand for debat. Her er Kommissionens forslag revideret –
bl.a. ved at den danske arbejdsmarkedsmodel nu er tilgodeset.
Samlet set lader det til, at det tjekkiske formandskabs indsats for at finde en
fleksibel løsning, som i videst muligt omfang tilgodeser de forskellige
betænkeligheder, kan føre til, at der kan opnås enighed om formandskabets
kompromisforslag på rådsmødet den 30. marts.
12.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat blev den 27. november 2008 sendt til Folketingets Europaudvalg til
orientering.
8