Europaudvalget 2008-09
2935 - transport, tele og energi Bilag 5
Offentligt
658935_0001.png
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
23. marts 2009
Internationalt Kontor
Supplerende samlenotat om forslag om fælles regler for tildeling af
ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne
KOM (2009) 121
Nyt notat
Resumé
Den gældende forordning om tildeling af ankomst- og afgangstids-
punkter (slots) i Fællesskabets lufthavne giver luftfartsselskaberne ret
til at videreføre slots fra trafikperiode til trafikperiode, hvis de har ud-
nyttet mindst 80 pct. af de tildelte slots. I den nuværende økonomiske
krise er det for mange selskaber nødvendigt at reducere trafikbetje-
ningen, men for ikke at miste slots vil de kunne se sig nødsaget til at
opretholde ulønsom beflyvning. Kommissionen foreslår, at kravet om
udnyttelse af mindst 80 pct. af de tildelte slots suspenderes midlerti-
digt, for sommersæsonen 2010 målt i forhold til sommersæsonen
2009. Desuden skal Kommissionen have mulighed for at forlænge
ordningen i én periode. Forslaget har endnu ikke været behandlet i
Rådets transportarbejdsgruppe. Forslaget kræver ikke dansk lovæn-
dring.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsat den 10. marts 2009 under henvisning særlig til
Traktatens artikel 80, stk. 2, og skal vedtages efter proceduren i artikel
251 (om fælles beslutningstagen med Parlamentet).
Den gældende forordning nr. 95/93 af 18. januar 1993 med senere æn-
dringer fastsætter fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstider
(slots) for luftfartsselskaberne i Fællesskabets største lufthavne.
Et luftfartsselskab er i medfør af forordningen normalt berettiget til at
få tildelt samme slots i næste tilsvarende fartplansæson. Denne ret kal-
des ”grandfather rights” (hævdvundne rettigheder). Det fremgår imid-
lertid af forordningens artikel 10, at dette kun gælder, hvis luftfartssel-
skabet har udnyttet disse tidspunkter i mindst 80 pct. af tilfældene.
Denne bestemmelse kaldes ”use it or lose it”-bestemmelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658935_0002.png
Side 2/7
Bestemmelsen, som administreres af lufthavnens uafhængige slotsko-
ordinator, kan fraviges, bl.a. hvis den manglende udnyttelse skyldes
uforudsigelige og uafvendelige forhold, som luftfartsselskabet ikke har
nogen indflydelse på, og som medfører alvorlig forstyrrelse af operatio-
nerne i de pågældende lufthavne.
Kommissionen anfører i forbindelse med fremlæggelsen af forslaget, at
den verdensomspændende økonomiske og finansielle krise nu også på-
virker luftfartsselskabernes aktiviteter i betydelig udstrækning. Krisen
har medført en markant nedgang i lufttrafikken i vinterfartplansæsonen
2008/2009, og sommerfartplansæsonen 2009 vil også blive påvirket.
Kommissionen anfører videre, at den aktuelle krise og de deraf følgende
tilpasninger af udbuddet udgør ekstraordinære omstændigheder, som
påvirker luftfartsselskaberne negativt. Kommissionen angiver, at slots-
koordinatorerne i lufthavnene derfor bør fortolke bestemmelserne i den
gældende forordning således, at luftfartsselskaberne får sikkerhed for,
at de ikke risikerer i den næste tilsvarende fartplansæson at miste deres
ubenyttede slots, når dette er en følge af den økonomiske krise. Uden en
sådan beslutning med sigte på at bevare de hævdvundne rettigheder til
slots risikerer selskaberne ifølge Kommissionen at være nødsaget til at
opretholde den aktuelle kapacitet, selv om efterspørgselen mindskes be-
tydeligt, hvilket vil forværre selskabernes nuværende økonomiske van-
skeligheder.
Der er desuden ifølge Kommissionen risiko for, at medlemsstaterne i
den aktuelle situation fortolker forordningen uensartet, og Fællesska-
bets indgriben er derfor nødvendig for utvetydigt at garantere retssik-
kerheden. Noget tilsvarende blev gennemført i 2002 og 2003 på bag-
grund af begivenhederne den 11. september 2001, krigen i Irak og ud-
bruddet af SARS-sygdommen.
Kommissionen foreslår derfor at indføje en ny artikel, 10c, i den gæl-
dende forordning. Ifølge denne artikel skal luftfartsselskaberne være
berettiget til den samme serie ankomst- og afgangstidspunkter i som-
merfartplansæsonen 2010, som de var tildelt i sommersæsonen 2009.
Kommissionen skal desuden fortsat analysere konsekvenserne for luft-
fartssektoren af den økonomiske krise. Hvis situationen fortsat forvær-
res i løbet af vintersæsonen 2009-2010, vil Kommissionen kunne be-
slutte at forlænge ordningen helt eller delvis for vintersæsonen 2010-
2011; dette skal i givet fald ske ved en forskrifts-komitologiprocedure.
Sommerfartplansæsonen 2009 i luftfarten indledes den 29. marts 2009.
Den foreslåede bestemmelse bør derfor træde i kraft hurtigst muligt,
idet der ellers ifølge Kommissionen består en betydelig risiko for sags-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658935_0003.png
anlæg fra luftfartsselskaber, som har fået tildelt slots i lufthavne, hvor
koordinatorerne ikke har accepteret, at den økonomiske krise udgør
ekstraordinære omstændigheder for sommersæsonen 2009.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget til ændring af forordningen kræver ikke dansk lovændring.
3. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos Airport Coordination Denmark
A/S, Billund Lufthavn, Cimber Air, Danish Air Transport, Dansam,
Dansk Erhverv, DI Transport, Erhvervsflyvningens Sammenslutning,
Jet Time, Københavns Lufthavne A/S, SAS, Star Air, Sun-Air of Scandi-
navia og Thomas Cook Airlines Scandinavia.
Af høringssvarene fremgår følgende:
Airport Coordination Denmark A/S mener, at en ophævelse af 80 pct.-
reglen vil være et skridt i den forkerte retning. Enhver ændring af den
gældende regel bør rent teknisk gennemføres ved en ændring til en an-
den procentsats, fx 70 pct. En suspension som foreslået vil gøre stor
skade på koordinatorernes system, og der bør findes en mere enkel me-
tode. Arbejdet med sommersæsonen har været i gang siden oktober
2008, og det vil derfor både praktisk og teknisk blive meget svært at ef-
terleve forslaget, som vil kræve en meget tung og langsom manuel
håndtering, hvilket vil sætte erhvervet mere end 15 år tilbage. Koordina-
torerne skal betjene alle luftfartsselskaber og lufthavne fair og neutralt,
men med forslaget vil det blive svært at betjene og optimere brugen af
lufthavnene, og det vil blive meget svært at betjene luftfartsselskaber,
der i udgangspunktet har relativt få eller ingen slots i en lufthavn.
Grundlæggende er den aktuelle krise lige for alle involverede parter, og
der er derfor slet ikke brug for en ændring af reglerne.
Billund Lufthavn er enig i de af Airport Coordination Denmark fremfør-
te synspunkter. Man finder det ikke nødvendigt at fastfryse en situation,
fordi der er en øjeblikkelig krise i branchen, idet krisen har ramt alle de-
le af branchen.
Danish Air Transport (DAT) mener, at der er tale om en hjælpepakke til
de ”gamle” luftfartsselskaber, der i forvejen nyder en stor del beskyttel-
se. Disse bør ikke beskyttes i dårlige tider – andre selskaber får ingen
hjælp, når det kniber. Vil man nyde i de gode tider, må man også yde i
de dårlige, så enten lever man efter reglerne, eller også trækker man sig
permanent. Derfor støtter DAT ikke forslaget; men man finder det nyt-
Side 3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658935_0004.png
teløst at spørge, idet det alligevel vil ende, som Lufthansa og Air France
vil have det.
DI Transport mener principielt, at man bør lade markedskræfterne råde
og dermed generelt undlade ændringer. Man er dog opmærksom på, at
den konkrete situation er af ekstraordinær karakter og dermed kan for-
dre en tænkepause. Man lægger i den forbindelse vægt på to forhold.
Først, at anvendelse af ”use it or lose it”-reglen i den konkrete situation
ville medføre en klar risiko for væsentligt forringede forbindelser mel-
lem danske lufthavne og de helt centrale europæiske og internationale
knudepunkter, hvilket vil kunne være til klar skade for dansk erhvervs-
liv. Desuden, at Kommissionen selv påpeger, at der uden midlertidige
tiltag vil være risiko for, at medlemsstaterne fortolker den gældende
forordning forskelligt. Det kan lede til forskellige konkurrencebegræn-
sende foranstaltninger, hvilket forslaget vil modvirke.
På dette grundlag finder DI Transport, at forslaget kan accepteres. Man
lægger dog afgørende vægt på, at der kun bliver tale om en ”tænkepau-
se”, dvs. at suspensionens tidsbegrænsning som foreslået fastholdes, og
at det i øvrigt sikres, at der er tale om et engangstilfælde.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning kan ikke godkende forslaget i den
foreliggende form. Forslaget synes udelukkende at være til gavn for luft-
fartsselskabernes mulighed for at kunne bevare deres slotsrettigheder,
men luftfartsselskaberne bør ikke kunne undlade at benytte tildelte
slots efter forgodtbefindende og sikre sig mod andres fremtidige anven-
delse. Hvis man ikke vil benytte sig af tildelte slots, men ønsker at beva-
re dem til senere, skal dette offentliggøres, men med risiko for tab til
andet selskab. Sådanne slots kan koordinatorerne omfordele til andre
selskaber, og de skal tildeles efter ”use it or lose it”-princippet.
Man kan ifølge Erhvervsflyvningens Sammenslutning ikke forvente, at
selskaber vil påbegynde en rute uden at kunne opnå slots til ruten som
hævdvundne rettigheder. Luftfarten er ikke luftfartsselskabernes alene,
men offentligheden har krav på at kunne blive transporteret, når sel-
skaber måtte ønske at påtage sig denne opgave. En løsning, hvor luft-
fartsselskaber lukker en rute og takket være deres rådighed over hævd-
vundne slots blokerer for andre selskabers muligheder, må betragtes
som værende umulig. Kommissionsforslaget er så langt fra lighed inden
for EU om friheder og ligeret, at det kan synes at være i strid med EU’s
almindelige principper.
Københavns Lufthavne A/S har ingen bemærkninger til forslaget.
SAS minder om, at regelsættet for tildeling og bevaring af slots er en
konsekvens af, at kapaciteten i en række europæiske lufthavne er util-
Side 4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658935_0005.png
strækkelig. Reglerne efterspørges således som udgangspunkt ikke af
luftfartsselskaberne, men er nødvendige for, at de kan foretage de nød-
vendige investeringer i flymateriel og personale mv. og planlægge tra-
fikken. Når en så alvorlig krise som den nuværende medfører massivt
bortfald af trafikken, virker de gældende regler om slots som en forhin-
dring for at tilpasse sig markedssituationen, idet en række selskaber vil
se sig tvunget til at benytte slots i de foreskrevne 80 pct. af tiden for ikke
at miste dem, selv om det ud fra en snæver økonomisk betragtning er
ulønsomt.
Kapaciteten og dermed 80 pct.-reglen er ikke et aktuelt problem i Kø-
benhavns Lufthavn, men i store lufthavne som London, Paris, Frankfurt
og Bruxelles. Her er slots i allerhøjeste grad en mangelvare, og en afgi-
velse af slots gør det nærmest umuligt at få dem tilbage. SAS finder på
den baggrund forslaget velbegrundet.
Argumentet herimod kunne være, at det ikke er rimeligt, at adgangen til
en knap ressource forhindres i et marked, hvor andre luftfartsselskaber
ville kunne anvende slotsen. Til det anfører SAS, at slots i de berørte
lufthavne er så værdifulde, at andre selskaber med stor sandsynlighed
ansøger om de afgivne slots for at anvende dem, uden at der består en
efterspørgsel på markedet her og nu. Derimod vil mange selskaber kun-
ne forsvare en ulønsom benyttelse af slots som en investering i en frem-
tid, hvor efterspørgselen vender tilbage. Hermed er intet opnået. Lige-
ledes vil en tvungen afhændelse af slots i visse lufthavne indebære, at
slots vil blive solgt (byttet) til meget høje priser, og heller ikke i den si-
tuation er det nødvendigvis passagerernes aktuelle efterspørgsel, der
dikterer købet, men snarere en langsigtet investeringskalkule. Der er så-
ledes ingen garanti for, at anvendelsen af ”use it or lose it”-reglen kom-
mer markedet og dermed kunderne til gode. Medmindre danske selska-
ber har været skrevet op til slots i de pågældende lufthavne i lang tid el-
ler har mulighed for at betale en høj byttepris i nogle lufthavne, er der
næppe stor sandsynlighed for, at en bevarelse af 80 pct.-reglen kommer
danske selskaber eller danske ruter til gode.
Danske luftfartsselskabers afgivelse af slots betyder ikke, at slotsene vil
blive anvendt på de samme ruter, som slotsene blev anvendt på før.
Skulle SAS eksempelvis opgive en slot i London Heathrow, som anven-
des til flyvninger til København, vil den pågældende slot i stedet blive
anvendt til flyvninger fra London til en anden destination end Køben-
havn. SAS’ opgivelse af en slot i London vil således betyde en permanent
forringelse af flybetjeningen af en af Danmarks vigtigste forretningsde-
stinationer.
Ud fra en samlet betragtning synes en midlertidig suspension af regler-
ne for anvendelse af slots at være den mest hensigtsmæssige løsning i
Side 5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658935_0006.png
den nuværende krise. Ligeledes er det som foreslået af Kommissionen
nødvendigt løbende at analysere situationen for at vurdere, om ordnin-
gen skal udvides til endnu en trafikprogramperiode.
Star Air kan generelt tilslutte sig de af Airport Coordination Denmark
fremførte synspunkter.
Sun-Air of Scandinavia finder, at man må protestere mod forslaget.
Man mener, at frie slots skal kunne bruges af nye selskaber, der har
ventet i årtier for at komme i gang og har ført en forsvarlig økonomisk
politik omkring udvikling af nye ruter. Man håber, at de danske myn-
digheder vil protestere mod forslaget.
Thomas Cook Airlines Scandinavia lægger som rent charterflyselskab
mest vægt på, at man, til trods for helt forskellige sommer- og vinter-
programmer, fortsat kan bevare slots fra foregående sæson. I øvrigt be-
mærker man, at til trods for den gældende forordnings principper om,
at tildelingen af slots varetages på en uafhængig, neutral og ikke-
diskriminerende måde, opleves det i dagligdagen noget anderle-
des. Man ville derfor hilse det meget velkommen, hvis der reelt kunne
sikres helt ens regler for koordinatorerne i alle medlemsstaterne. Man
støtter helt forslaget om, at luftfartsselskaberne tildeles samme slots for
sommeren 2010, som de fik tildelt for sommeren 2009.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative
konsekvenser af forslaget
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for
Danmark. Forslaget vil kunne påvirke lufthavnenes indtægter, men det-
te er ikke muligt at forudberegne, idet det vil afhænge af trafikkens om-
fang i forhold til det, der ellers ville blive realiseret.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om at ændre en bestemmelse i en gældende
forordning.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er i den gældende forordning om slots foretaget en afvejning mel-
lem hensynet til kontinuitet, forsyningssikkerhed og forretningsmæssig
sikkerhed over for ønsket om dynamik og større konkurrence. Regerin-
gen mener umiddelbart, at man ud fra et ønske om at sikre luftfartssel-
skaber, der er nye eller kun har få slots i en given lufthavn, større mu-
lighed for at komme ind på markedet, principielt ikke burde støtte
Kommissionens forslag. Det bemærkes dog i den forbindelse, at der vil
Side 6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658935_0007.png
være en vis risiko for, at afgivelse af slots i udenlandske storlufthavne
kan medføre en forringelse af trafikbetjeningen til og fra Københavns
Lufthavn på lidt længere sigt. En afvejning af de forskellige hensyn fø-
rer derfor til, at Danmark bør arbejde for, at der i stedet for en fuld-
stændig suspension af ”use it ot lose it”-reglen eksempelvis stilles krav
om udnyttelse af en mindre procent af de tildelte slots end de normalt
gældende 80 pct.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag har endnu ikke været behandlet i Rådets Trans-
portarbejdsgruppe, og der er ikke kendskab til andre medlemslandes
holdninger hertil. Det er dog forventningen, at flertallet af landene vil
støtte forslaget, ikke mindst de store lande med de store ”etablerede”
luftfartsselskaber.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7