Europaudvalget 2008-09
2936 - RIA
Offentligt
1453809_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
8478/09 (Presse 83)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2936. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Luxembourg, den 6. april 2009
Formand
Jiří POSPÍŠIL
Den Tjekkiske Republiks justitsminister
Ivan LA GER
Den Tjekkiske Republiks indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
8478/09 (Presse 83)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0002.png
6.IV.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende rammeafgørelsen om forebyggelse og
bilæggelse af
konflikter om jurisdiktion i straffesager.
Justitsministrene havde en indledende udveksling af synspunkter vedrørende nye forslag til intensi-
vering af indsatsen mod
seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
og
menneskehandel.
På migrationsområdet fortsatte indenrigsministrene deres gennemgang af et kommende instrument
til indførelse af en
kombineret tilladelse og et sæt fælles rettigheder for arbejdstagere fra tredje-
lande
i EU.
De noterede sig resultaterne af det besøg, som en EU-delegation i marts 2009 aflagde hos USA's
nye regering i Washington.
Blandt punkter vedtaget uden debat vedtog Rådet en afgørelse om at ændre Den Europæiske Politi-
enhed (Europol) til et EU-agentur. Europols mandat vil ligeledes blive udvidet til også at omfatte
grov grænseoverskridende kriminalitet med henblik på at bistå medlemsstaterne med deres efter-
forskning af lovovertrædelser på tværs af grænserne. Der blev endvidere med enstemmighed ud-
nævnt en ny direktør for Europol.
*
*
*
På miljøområdet vedtog Rådet formelt de forskellige retsakter, der udgør
klima- og energipakken.
Det vedtog desuden en genopretningsplan for
almindelig tun
i det østlige Atlanterhav og
Middelhavet.
8478/09 (Presse 83)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0003.png
6.IV.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
KONFLIKTER OM JURISDIKTION I STRAFFESAGER ...............................................................7
SEKSUEL UDNYTTELSE AF BØRN ...............................................................................................8
MENNESKEHANDEL........................................................................................................................9
BESKYTTELSE AF SÅRBARE OFRE............................................................................................10
KOMBINERET TILLADELSE OG FÆLLES RETTIGHEDER FOR ARBEJDSTAGERE
FRA TREDJELANDE .......................................................................................................................11
EUROPOL..........................................................................................................................................12
SAMARBEJDE MELLEM EUROPOL OG RUSLAND OM UDVEKSLING AF
OPLYSNINGER ................................................................................................................................13
DET BLANDEDE UDVALG............................................................................................................14
EVENTUELT.....................................................................................................................................16
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
1
Konvention om internationale sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr ....................................................................18
Erstatning til skadelidte for skader forårsaget af fly og skader som følge af ulovlige handlinger .........................18
Udvikling af Sirenekontorerne inden for rammerne af Schengeninformationssystemet........................................18
Det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre ............................................................................20
Samarbejdsaftale mellem Europol og Israel ..........................................................................................................20
Samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet................................................................................20
EU-aftaler med tredjelande om visumfritagelse for kortvarige ophold..................................................................21
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
8478/09 (Presse 83)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.IV.2009
EKSTER E FORBI DELSER
EU og Belarus........................................................................................................................................................21
HA DELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - tovværk og kabler af stål - støbegods ...................................................................22
UDVIKLI GSPOLITIK
Mauretanien - Konsultationer i henhold til AVS-EF-aftalen .................................................................................23
Aftalen om handel og udvikling mellem EU og Sydafrika - Protokol om EU-udvidelsen ....................................23
Økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-lande - Dialog på højt niveau ...........................................................23
Revision af AVS-EF-Cotonouaftalen - Den Europæiske Investeringsbank...........................................................24
FISKERI
Almindelig tun – Genopretningsplan*...................................................................................................................24
SU DHED
Lægemidler - Supplerende beskyttelsescertifikat ..................................................................................................25
MILJØ
Klima-energi-lovgivningspakken*.........................................................................................................................25
Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte ...............................................................................26
8478/09 (Presse 83)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0005.png
6.IV.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jean DE RUYT
Bulgarien:
Mihail Raykov MIKOV
Den Tjekkiske Republik:
Jiří POSPÍŠIL
Ivan LANGER
Danmark:
Birthe Rønn HORNBECH
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Rein LANG
Jüri PIHL
Irland:
Conor LENIHAN
Fast Repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og integration
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Viceminister, Ministeriet for Lokalsamfund, Land-
distriktspørgsmål og Spørgsmål vedrørende det Gæliskta-
lende Område, Uddannelses- og Videnskabsministeriet
samt Justitsministeriet og Ministeriet for Ligestilling og
Lovreformer, med særligt ansvar for integrationspolitik
Generalsekretær, Indenrigsministeriet
Generalsekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær for retlige anliggender
Statssekretær for indvandrings- og udvandringsspørgsmål
Seglbevarer, justitsminister
Justitsminister
Statssekretær for indenrigsspørgsmål
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Vicestatssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Justitsminister og minister for statens finanser og budget
Viceminister med ansvar for udenrigsspørgsmål og ind-
vandring
Justits- og retshåndhævelsesminister
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Justits- og
Retshåndhævelsesministeriet
Grækenland:
Patroklos GEORGIADIS
Constantinos BITSIOS
Spanien:
Juan Carlos CAMPO MORENO
María Consuelo RUMÍ IBÁÑEZ
Frankrig:
Rachida DATI
Italien:
Angelino ALFANO
Nitto Francesco PALMA
Cypern:
Loukas LOUKA
Neoklis SYLIKIOTIS
Letland:
Reinis BĒRZI Š
Inga SKUJINA
Litauen:
Paulius GRICIUNAS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Tibor DRASKOVICS
Judit FAZEKAS LÉVAYNÉ
8478/09 (Presse 83)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0006.png
6.IV.2009
Malta:
Carmelo MIFSUD BONNICI
ederlandene:
Ernst HIRSCH BALLIN
Østrig:
Claudia BANDION-ORTNER
Maria FEKTER
Polen:
Andrzej CZUMA
Piotr STACHAŃCZYK
Portugal:
Rui PEREIRA
João Tiago SILVEIRA
Rumænien:
Dan NICA
Gabriel TANASESCU
Slovenien:
Boštjan ŠKRLEC
Slovakiet:
Robert KALIŇÁK
Anna VITTEKOVA
Finland:
Tuija BRAX
Antti PELTTARI
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Phil WOOLAS
Lord BACH
Fergus EWING
Justits- og indenrigsminister
Justitsminister
Forbundsjustitsminister
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Understatssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Vicepremierminister, indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Vicepremierminister og indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Migrationsminister
Viceminister for grænsespørgsmål og indvandring
Statssekretær, Justitsministeriet
Minister for sikkerhed i samfundet (den skotske regering)
Kommissionen:
Jacques BARROT
Næstformand
8478/09 (Presse 83)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0007.png
6.IV.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
KO FLIKTER OM JURISDIKTIO I STRAFFESAGER
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende et udkast til rammeafgørelse om fore-
byggelse og bilæggelse af konflikter om jurisdiktion i straffesager
(5208/09).
Enigheden om den generelle indstilling (i afventen af Europa-Parlamentets udtalelse) blev opnået i
forlængelse af en debat, hvor der blev fokuseret på uafklarede spørgsmål, bl.a. Eurojusts rolle i sa-
ger, hvor de kompetente myndigheder ikke kan nå til enighed; samspil med reglerne i Det Europæi-
ske Fællesskabs konkurrencelovgivning og gennemførelsesperioden for ny lovgivning.
I overensstemmelse med ministrenes drøftelser den 27. februar 2009 er instrumentets anvendelses-
område blevet indskrænket til situationer, hvor de(n) samme person(er) er genstand for parallelle
verserende straffesager i forskellige medlemsstater, som vedrører de samme faktiske omstændighe-
der, hvilket kan føre til overtrædelse af princippet om ne bis in idem.
Rammeafgørelsen indeholder følgende foranstaltninger:
en procedure for, hvordan medlemsstaternes kompetente myndigheder etablerer kontakt til
hinanden med henblik på at fastslå, om der er tale om parallelle verserende straffesager for
så vidt angår samme faktiske omstændigheder og samme person(er)
regler for udveksling af oplysninger gennem direkte høringer mellem de kompetente myn-
digheder i to eller flere medlemsstater, hvor der verserer sådanne parallelle straffesager,
med henblik på at nå til enighed om en effektiv løsning, der kan medvirke til at undgå de
negative følger af parallelle retssager.
Rammeafgørelsen påvirker ikke personers ret til at kræve at blive retsforfulgt ved deres egen eller
ved en anden ret, hvis de har denne ret ifølge national lovgivning.
Forslaget er et fælles initiativ, som Den Tjekkiske Republik, Polen, Slovenien, Slovakiet og Sverige
forelagde i januar.
8478/09 (Presse 83)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0008.png
6.IV.2009
SEKSUEL UD YTTELSE AF BØR
Rådet havde en indledende udveksling af synspunkter vedrørende et udkast til en rammeafgørelse
med henblik på intensivering af indsatsen mod seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn
(8150/09).
Debatten lå i forlængelse af Kommissionens forelæggelse af forslaget herom den 25. marts 2009.
Medlemsstaterne gav tilsagn om flere initiativer og midler til bekæmpelse af disse former for lov-
overtrædelser.
Det nye forslag, der skal træde i stedet for rammeafgørelse 2004/68/RIA, omfatter en række hoved-
prioriteter vedrørende:
straffelovgivning: grove former for seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn, der for
øjeblikket ikke er omfattet af EU-lovgivningen, gøres strafbare
anvendelse af nye teknologier: nye former for seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse ved
hjælp af internettet gøres strafbare, herunder f.eks. "grooming" (online-hvervning af børn
til seksuelle formål)
strafferetlig efterforskning og indledning af retssager: der vil blive indført en række be-
stemmelser vedrørende efterforskning af lovovertrædelser og tiltalerejsning, hvis børneof-
ret ikke selv indgiver anmeldelse
retsforfølgning af lovovertrædelser begået i udlandet: reglerne om jurisdiktion ændres for
at sikre, at personer fra EU, der misbruger eller udnytter børn seksuelt, vil blive retsfor-
fulgt, selv om de overtræder loven uden for EU
beskyttelse af ofre: sikre, at børn, der har været udsat for misbrug, har let adgang til
retsmidler og ikke lider under at deltage i en straffesag
forebyggelse af lovovertrædelser: særlige programmer, der skal gennemføres i hele EU, og
mekanismer, der skal vedtages for at blokere adgangen til websteder, der indeholder bør-
nepornografi.
8478/09 (Presse 83)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0009.png
6.IV.2009
ME
ESKEHA DEL
Rådet havde en indledende udveksling af synspunkter om et udkast til rammeafgørelse med henblik
på at øge indsatsen mod menneskehandel
(8151/09).
Debatten lå i forlængelse af Kommissionens forelæggelse af forslaget herom den 25. marts 2009.
Medlemsstaterne gav tilsagn om flere initiativer og midler til bekæmpelse af disse former for lov-
overtrædelser.
Det nye forslag, der skal træde i stedet for rammeafgørelse 2002/629/RIA, tager sigte på at forbedre
de eksisterende instrumenter i kampen mod menneskehandel og på støtte til ofrene, herunder:
definition af lovovertrædelsen, skærpende omstændigheder og strengere sanktioner
ekstraterritorial kompetence, hvorved EU-borgere kan retsforfølges for lovovertrædelser
begået i udlandet, og mulighed for anvendelse af efterforskningsmæssige redskaber, f.eks.
telefonaflytning og adgang til finansielle oplysninger
særlig behandling af ofrene under straffesager, herunder at ofrene ikke pålægges sanktioner
for deres involvering i ulovlige handlinger
højere standarder for beskyttelse af og bistand til ofre. Der påtænkes særlige beskyttelses-
foranstaltninger for børn
beskyttelsesforanstaltninger med sigte på at søge at mindske den efterspørgsel, der medfø-
rer menneskehandel.
Med det nye forslag lægges der op til yderligere styrkelse af medlemsstaternes forpligtelser for så
vidt angår forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel, der oftest rammer kvinder og børn.
Forslaget vil medvirke til en tilnærmelse af de nationale lovgivninger på dette område og til øget
international retshåndhævelse og retligt samarbejde.
Det omfatter alle de retsinstrumenter, der omhandler afgørelser vedrørende retsforfølgelse, støtte til
ofrene, forebyggelse og overvågning.
8478/09 (Presse 83)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0010.png
6.IV.2009
BESKYTTELSE AF SÅRBARE OFRE
Rådet noterede sig formandskabets konklusioner om den konference om beskyttelse af sårbare ofre
og deres stilling i straffesager, der blev afholdt den 17.-18. marts 2009 i Prag.
Konklusionerne findes i
7855/1/09.
8478/09 (Presse 83)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0011.png
6.IV.2009
KOMBI ERET TILLADELSE OG FÆLLES RETTIGHEDER FOR ARBEJDSTAGERE
FRA TREDJELA DE
Rådet havde en politisk debat om forslaget om indførelse af én enkelt ansøgningsprocedure for en
kombineret tilladelse til tredjelandsstatsborgere til at opholde sig og arbejde på en medlemsstats
område og om et sæt fælles rettigheder for arbejdstagere fra tredjelande, der har lovligt ophold i en
medlemsstat.
Meningsudvekslingen tog primært fokus på direktivets anvendelsesområde og foregik på grundlag
af en kompromistekst fra formandskabet. Rådet pålagde sine forberedende organer at fortsætte be-
handlingen af forslaget med henblik på at afslutte forhandlingerne om direktivet hurtigst muligt.
Formålet med forslaget er at forenkle procedurerne for indrejse til arbejdsformål og således sikre en
bedre kontrol af indvandringen. Med henblik herpå indføres et "one-stop-shop"-system for tredje-
landsstatsborgere, som ønsker at bosætte sig og arbejde i en medlemsstat. Det lægger op til én en-
kelt ansøgningsprocedure, hvilket forenkler, forkorter og fremskynder proceduren for både arbejds-
giverne og migranterne.
Vilkårene for, at en tredjelandsstatsborger kan få tilladelse, er ikke fastsat i forslaget, og hører sta-
dig under medlemsstaternes ansvarsområde. Hvis arbejds- og opholdstilladelsen indrømmes, skal
den udfærdiges i form af et kombineret dokument. Den "kombinerede tilladelse" vil skulle udfor-
mes i henhold til den eksisterende fælles EU-model for opholdstilladelser.
I erkendelse af, at tredjelandsstatsborgere, der er lovligt beskæftiget, bidrager til den europæiske
økonomi på samme måde som EU-borgerne, giver forslaget også disse tredjelandsstatsborgere
grundlæggende socioøkonomiske rettigheder på lige fod med EU-borgerne. Ligebehandlingen om-
fatter arbejdsvilkår, arbejdsmiljø, uddannelse og erhvervsuddannelse, anerkendelse af kvalifikatio-
ner, social sikring, overførsel af pensioner m.m.
Forslaget
(14491/07),
som Kommissionen forelagde i oktober 2007, har været genstand for indgå-
ende drøftelser under tidligere formandskaber, hvilket har ført til udbredt enighed om en lang række
bestemmelser. Det skal vedtages med enstemmighed i Rådet.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse i november 2008.
8478/09 (Presse 83)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0012.png
6.IV.2009
EUROPOL
- Udnævnelse af ny direktør
Rådet vedtog en afgørelse om udnævnelse af Rob WAINWRIGHT (Det Forenede Kongerige) til ny
direktør for Europol for en fireårig periode.
Rob WAINWRIGHT træder i stedet for Max-Peter RATZEL (Tyskland), hvis mandat som Euro-
pols direktør udløber den 15. april 2009.
- Oprettelse af Europol som et EU-agentur
Som punkt vedtaget uden debat vedtog Rådet en afgørelse om oprettelse af Den Europæiske Politi-
enhed (Europol), hvorved Europol bliver et fællesskabsagentur fra den 1. januar 2010
(8706/3/08).
Ændringen af status, der sker som følge af den politiske enighed, Rådet opnåede i april 2008, tager
sigte på at forbedre den måde, Europol fungerer på operationelt og administrativt.
Afgørelsen udvider desuden Europols mandat til også at omfatte grov kriminalitet, der ikke direkte
er relateret til organiseret kriminalitet, for at lette den støtte, som Europol yder til medlemsstaterne i
forbindelse med efterforskning af lovovertrædelser på tværs af grænserne, hvor det ikke fra starten
er påvist, at der er tale om organiseret kriminalitet.
Europol finansieres over EU's almindelige budget.
Derudover vil Europa-Parlamentets kontrol med Europol blive øget, og det demokratiske tilsyn med
Europol på europæisk plan vil blive styrket.
8478/09 (Presse 83)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0013.png
6.IV.2009
Der er tilføjet en række overgangsbestemmelser for at sikre en smidig overgang.
Den Europæiske Politienhed (Europol) blev oprettet i 1995 på grundlag af en konvention mellem
medlemsstaterne.
Den har hovedsæde i Haag, Nederlandene.
Jf. også:
http://www.europol.europa.eu/
SAMARBEJDE MELLEM EUROPOL OG RUSLA D OM UDVEKSLI G AF
OPLYS I GER
Rådet udvekslede synspunkter vedrørende en eventuel bemyndigelse af Europol til at indlede for-
handlinger med Rusland om indgåelse af en samarbejdsaftale på det operationelle plan.
Det enedes om at sætte dette spørgsmål på dagsordenen for næste ministertrojkamøde i Kaliningrad
i maj måned.
Rådet godkendte i 2003 en aftale mellem Rusland og Europol, der ikke omfatter udveksling af per-
sonoplysninger.
Rådet optog i 2000 Rusland på listen over tredjelande og ikke-EU-organer, hvormed Europols
direktør kan indlede forhandlinger med henblik på indgåelse af aftaler.
8478/09 (Presse 83)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0014.png
6.IV.2009
DET BLA DEDE UDVALG
I tilknytning til Rådets samling noterede Det Blandede Udvalg sig (EU-landene samt Island,
Liechtenstein, Norge og Schweiz), hvor langt man er nået med anden generation af Schengeninfor-
mationssystemet, "SIS II", i forlængelse af de konklusioner, Rådet vedtog den 26. februar 2009
(6896/09).
Inden for rammerne af SIS drøftede ministrene i Det Blandede Udvalg konklusionerne om udvik-
lingen af Sirenekontorerne
1
. Disse konklusioner vedtog Rådet i dag
(8107/09).
Det Blandede Udvalg blev af formandskabet og Kommissionen orienteret om situationen med hen-
syn til anvendelsen af visuminformationssystemet (VIS).
Det noterede sig desuden situationen, efter at man den 29. marts 2009 afskaffede grænsekontrollen
for Schengenområdet i schweiziske lufthavne. Kontrollen ved landgrænserne med Schweiz blev
ophævet den 12. december 2008.
Det Blandede Udvalg blev orienteret om Schengenrelaterede spørgsmål i forlængelse af næstfor-
mand Jacques Barrots og den tjekkiske indenrigsminister, Ivan Langers, besøg i USA den
16.-17. marts.
Guantánamo
Indenrigsministrene i Det Blandede Udvalg udvekslede synspunkter om Guantánamospørgsmålet.
Til slut opsummerede formandskabet debatten således:
"Indenrigsminister Ivan Langer og kommissær Jacques Barrot orienterede ministrene om deres vel-
lykkede rejse til Washington. USA gav EU en række oplysninger, og arbejdet kan på det grundlag
videreføres.
1
Sirene står for "anmodning om supplerende oplysninger ved det nationale grænseovergangssted"
("Supplementary Information Request at the National Entry"), hvilket er hovedopgaven for Sirene-
kontorerne, der er oprettet i samtlige Schengenlande. Sirenekontorerne giver supplerende oplysnin-
ger om indberetninger og koordinerer foranstaltninger i forbindelse med indberetninger til SIS.
8478/09 (Presse 83)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.IV.2009
På topmødet mellem EU og USA den 5. april i Prag anmodede præsident Obama om EU-bistand til
lukningen af Guantánamo i form af en EU-støtteramme for rehabilitering af tidligere indsatte.
Ministrene blev enige om at arbejde i retning af et svar fra EU på lukningen af Guantánamo.
Afgørelser om at modtage indsatte vil blive truffet fra sag til sag og er udelukkende værtsmedlems-
statens ansvar. Medlemsstaterne vil uafhængigt af USA foretage en risikovurdering i forbindelse
med modtagelse af bestemte fanger, hvilket bl.a. vil ske på grundlag af omfattende oplysninger og
efterretninger fra USA.
I overensstemmelse med Schengenreglerne vil én medlemsstats afgørelse om at modtage en tidlige-
re indsat være relevant for de øvrige medlemsstater. Der er derfor behov for konsultationer og ud-
veksling af oplysninger mellem medlemsstaterne. Island, Norge og Schweiz bør associeres. Det er
første gang, ministrene drøfter dette spørgsmål med Schengenpartnerne.
Ministrene pålagde EU's Faste Repræsentanters Komité (Coreper) at forelægge forslag til en EU-
ramme for medlemsstaters modtagelse af indsatte. Coreper vil ligeledes skulle tage stilling til andre
uafklarede spørgsmål, bl.a. et eventuelt aftalememorandum med USA.
Lukningen af Guantánamo og bistanden fra EU vil for begge parters vedkommende bane vej for en
styrkelse af samarbejdet om terrorbekæmpelse og retlige og indre anliggender fremover."
8478/09 (Presse 83)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0016.png
6.IV.2009
EVE TUELT
E-justice: oversigt over disponible EU-midler
Rådet blev af Kommissionen orienteret om de EU-midler, der aktuelt er til rådighed for
e-justiceprojektet. E-justiceportalen forventes åbnet i december 2009.
Finanskrisen - "Hvad kan der gøres på det retlige område?"
Hvad angår reaktionerne på finanskrisen noterede Rådet sig formandskabets og andre medlemssta-
ters orientering om lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger og andre ini-
tiativer, der er taget på det retlige område for at tilpasse de relevante instrumenter til den nye situa-
tion og imødegå nogle af de negative aspekter af den økonomiske krise.
Konference om arv og testamenter i Europa
Rådet blev orienteret af formandskabet om forberedelserne til en konference om arv og testamenter
i Europa, der vil blive afholdt den 20.-21. april 2009 i Prag.
Orientering om mødet mellem G8-landenes justits- og indenrigsministre
Rådet noterede sig orienteringen fra den italienske delegation om det forestående G8-ministermøde,
der skal afholdes den 28.-30. maj 2009 i Rom.
8478/09 (Presse 83)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.IV.2009
EU-delegationsbesøg den 16.-17. marts i Washington
Rådet blev af Kommissionens næstformand, Jacques Barrot, og den tjekkiske indenrigsminister,
Ivan Langer, orienteret om resultaterne af mødet med den amerikanske regering. Mødet var en lej-
lighed til at få drøftet spørgsmål af fælles interesse, bl.a. visumfritagelsesprogrammet samt grænse-
og migrationsspørgsmål, anvendelse af moderne teknologi, status over ratifikationen af aftalerne om
gensidig retshjælp og om udlevering, luftfartsselskabers PNR-oplysninger og lukningen af
Guantánamofangelejren. Parterne var enige om det hensigtsmæssige i at styrke det transatlantiske
samarbejde.
Tredje globale forum om migration og udvikling
Rådet noterede sig den græske delegations orientering om forberedelserne af forummets tredje mø-
de, der finder sted den 2.-3. november 2009 i Athen.
Det globale forum om migration og udvikling er en mellemstatslig og uformel høringsproces mel-
lem alle de stater, der er medlem af eller observatør i FN.
Offentlig høring: "European conscience and crimes of totalitarian communism: 20 years af-
ter"
Rådet blev af formandskabet orienteret om den offentlige høring, der fandt sted den 18. marts 2009
i Europa-Parlamentet.
8478/09 (Presse 83)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0018.png
6.IV.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Konvention om internationale sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af konventio-
nen om internationale sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr (Cape Town-konventionen) og proto-
kollen hertil om flymateriel
(15013/08).
Erstatning til skadelidte for skader forårsaget af fly og skader som følge af ulovlige handlin-
ger
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at forhandle en multilateral aftale
om erstatning til skadelidte tredjemænd for skader forårsaget af fly og skader som følge af ulovlige
handlinger eller generelle risici.
Udvikling af Sirenekontorerne inden for rammerne af Schengeninformationssystemet
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet,
som på ny bekræfter,
at SIS er et nøgleredskab til varetagelse af personkontrollen ved de ydre græn-
ser og til forbedring af sikkerheden og retfærdigheden i Schengenområdet,
som noterer sig
den statistiske analyse, der viser, at det samlede antal indberetninger i SIS er næsten
tredoblet på otte år, og at antallet af positive søgningsresultater er steget væsentligt, ikke mindst
siden der er kommet 10 nye deltagende stater med,
8478/09 (Presse 83)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.IV.2009
som erkender,
at medlemsstaterne ikke desto mindre vil kunne udnytte SIS' operationelle bidrag
bedre, i betragtning af at væksten i Sirenekontorernes arbejdsbyrde som følge af stigningen i antal-
let af indberetninger og positive søgningsresultater samt andre opgaver (den europæiske arrestordre
m.m.) ikke er blevet fulgt op af en tilsvarende stigning i antallet af medarbejdere, denne situation
har en væsentlig negativ indvirkning på Sirenes operationelle kapacitet og bør afhjælpes snarest
muligt,
som erkender,
at der i den nærmeste fremtid bør tages højde for en yderligere stigning i antallet af
indberetninger og positive søgningsresultater og i Sirenes arbejdsbyrde, og der bør træffes relevante
foranstaltninger,
som understreger,
at oplæringen af Sireneoperatører bør støttes på EU-plan med henblik på at etab-
lere fælles uddannelsesstandarder,
(1)
ser med tilfredshed på
det store bidrag, som Schengeninformationssystemet, herunder
Sirenesamarbejdet, har ydet til at beskytte området uden kontrol ved de indre grænser, navn-
lig i en situation, hvor der er sket en udvidelse af Schengenområdet,
ser med tilfredshed på
statistikkerne over indberetninger og positive søgningsresultater i
Schengeninformationssystemet og
opfordrer
SIS/Sirene-Gruppen til at forelægge dem for
Rådet en gang om året,
opfordrer
medlemsstaterne til at tage skridt til en yderligere forbedring af udnyttelsen af
Schengeninformationssystemet,
noterer sig
den betydelige vækst i Sirenekontorernes arbejdsbyrde og
opfordrer
medlems-
staterne til at træffe passende og øjeblikkelige foranstaltninger til at tackle denne udvikling
og sikre et hurtigtvirkende samarbejde af høj kvalitet mellem Sirenekontorerne, navnlig på
personaleområdet,
støtter kraftigt
aktiviteter, der tager sigte på at arrangere fælles oplæring af Sireneoperatører
med henblik på at opretholde en høj faglig standard."
(2)
(3)
(4)
(5)
8478/09 (Presse 83)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0020.png
6.IV.2009
Det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre
Rådet vedtog en afgørelse om indførelse af det europæiske informationssystem vedrørende straffe-
registre (ECRIS) (14571/08).
Indførelsen af ECRIS supplerer rammeafgørelsen om tilrettelæggelsen og indholdet af udvekslinger
af oplysninger fra strafferegistre mellem medlemsstaterne, der blev vedtaget den 26. februar 2009
(13017/08), idet det indeholder retsgrundlaget for udvikling af et decentraliseret informationstekno-
logisystem til udveksling af strafferegisteroplysninger.
I det fastlægges elementerne i et standardformat til planlagt elektronisk udveksling og andre gene-
relle og tekniske aspekter af udvekslingen af oplysninger.
Samarbejdsaftale mellem Europol og Israel
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Europols direktør til at indlede forhandlinger med
Israel med henblik på indgåelse af en aftale om operationelt samarbejde.
Samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet
Rådet noterede sig evalueringen af gennemførelsen af Rådets henstilling om aftaler mellem politi,
toldvæsen og andre særlige retshåndhævende myndigheder i forbindelse med forebyggelse og be-
kæmpelse af kriminalitet.
I sin henstilling af 27. april 2006 fremsætter Rådet henstillinger til EU-medlemsstaterne med hen-
blik på at forbedre samarbejdet mellem politi, toldvæsen og andre særlige retshåndhævende myn-
digheder i forbindelse med forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet ved at udarbejde formelle
aftaler eller andre ordninger på nationalt plan. Rådet udtrykker ønske om inden for tre år at blive
orienteret om de foranstaltninger, der træffes som reaktion på henstillingen.
(Jf. EU-Tidende C 124
af 25.5.2006, s. 1).
8478/09 (Presse 83)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0021.png
6.IV.2009
EU-aftaler med tredjelande om visumfritagelse for kortvarige ophold
Rådet vedtog afgørelser om undertegnelse af aftalerne om visumfritagelse for kortvarige ophold
med Antigua og Barbuda
(7514/09),
Bahamas
(7522/09),
Barbados
(7518/09),
Mauritius
(7520/09),
Saint Kitts og Nevis
(7528/09)
og Seychellerne
(7526/09).
Aftalerne finder midlertidig anvendelse, indtil procedurerne for den formelle indgåelse er afsluttet.
Irland og Det Forenede Kongerige er ikke bundet af afgørelserne eller anvendelsen heraf i overens-
stemmelse med protokollerne, der er knyttet som bilag til EU-traktaten.
EKSTER E FORBI DELSER
EU og Belarus
- Menneskerettighedsdialogen - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet minder om sine konklusioner om Belarus af 16. marts 2009, hvori det så frem til, at der
bliver indledt en menneskerettighedsdialog med Republikken Belarus.
Rådet bemærker, at menneskerettighedsdialogen med Republikken Belarus har til formål på
den ene side at rejse menneskerettighedsspørgsmål i Belarus og i Den Europæiske Union og
på den anden side at drøfte spørgsmål af fælles interesse og styrke dialogen om menneskeret-
tighedsspørgsmål i multilaterale fora.
Rådet beslutter at indlede en struktureret menneskerettighedsdialog med Republikken
Belarus på trojkaniveau. Der bør inden for rammerne af denne dialog holdes møde mindst en
gang om året, skiftevis i Republikken Belarus og i Den Europæiske Union."
2.
3.
8478/09 (Presse 83)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0022.png
6.IV.2009
- Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse i et år, indtil den 15. marts 2010, af de restriktive
foranstaltninger over for visse embedsmænd i Belarus, der blev vedtaget i 2006, og om suspension
for en periode på ni måneder, indtil den 15. december 2009, af anvendelsen af rejserestriktioner
rettet mod visse embedsmænd i Belarus (7713/09).
Foranstaltningerne er ment som en tilskyndelse til vedtagelse og gennemførelse af andre konkrete
foranstaltninger i retning af demokrati og overholdelse af menneskerettighederne og de grundlæg-
gende frihedsrettigheder i Belarus.
Rådet vil følge situationen i Belarus og overveje muligheden af at ophæve de restriktive foranstalt-
ninger eller om nødvendigt tage rejserestriktionerne i anvendelse igen.
HA DELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - tovværk og kabler af stål - støbegods
Rådet vedtog forordninger om:
ændring af forordning (EF) nr. 1858/2005 om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af tovværk og kabler af stål med oprindelse i bl.a. Indien
(7662/09)
og
ændring af forordning (EF) nr. 1212/2005 om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af visse former for støbegods med oprindelse i Folkerepublikken Kina
(7617/09).
8478/09 (Presse 83)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0023.png
6.IV.2009
UDVIKLI GSPOLITIK
Mauretanien - Konsultationer i henhold til AVS-EF-aftalen
Rådet vedtog en afgørelse om afslutning af konsultationsproceduren med Mauretanien i henhold til
AVS-EF-aftalen
(7857/1/09).
For nærmere oplysninger, se pressemeddelelsen i 8508/09.
Aftalen om handel og udvikling mellem EU og Sydafrika - Protokol om EU-udvidelsen
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af en tillægsprotokol til aftalen om handel, udvikling og
samarbejde med Sydafrika for at tage hensyn til Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU
(16447/08).
Økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-lande - Dialog på højt niveau
Rådet godkendte fremsendelsen af en skrivelse til formanden for AVS-topmødet vedrørende ni-
veauet for konsultationerne om de økonomiske partnerskabsaftaler (ØPA'er) (8161/09).
Svarskrivelsen følger det forslag, som Ghanas præsident og nuværende formand for AVS-topmødet
har fremsat, om at afholde AVS-EU-konsultationer på stats- og regeringschefniveau om ØPA'erne.
Rådet er enig i det synspunkt, at det er ønskeligt at få et samlet billede af de forskellige tendenser på
regionalt plan, og foreslår, at parterne i fællesskab undersøger, hvordan der bedst muligt kan gen-
nemføres en politisk debat på møder på højt plan, hvorunder det vil være muligt at fastlægge de
næste skridt til yderligere uddybning og fremskyndelse af ØPA-processen.
AVS-staternes 6. topmøde fandt sted i Accra, Ghana, i oktober 2008.
8478/09 (Presse 83)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0024.png
6.IV.2009
Revision af AVS-EF-Cotonouaftalen - Den Europæiske Investeringsbank
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som Det Europæiske Fællesskab skal indtage i AVS-
EF-Ministerrådet vedrørende beslutningen om at revidere bilag II til AVS-EF-partnerskabsaftalen
undertegnet i Cotonou
(7279/09).
Afgørelsen har til formål at lette Den Europæiske Investeringsbanks lån af egne midler til AVS-
lande, som er omfattet af initiativet for stærkt gældstyngede fattige land (HIPC) og andre internati-
onalt anerkendte gældsbæredygtighedsordninger, i lighed med lignende bestemmelser, der allerede
anvendes gennem investeringsfaciliteten.
FISKERI
Almindelig tun – Genopretningsplan*
Rådet vedtog en forordning om en flerårig genopretningsplan for almindelig tun (Thunnus
thynnus)
i det østlige Atlanterhav og Middelhavet
1
(7116/09+COR1 og
7598/1/09 REV1, 7598/1/09 REV1
ADD1
og
ADD2).
Planen betyder gennemførelse i fællesskabsretten af de afgørelser, der blev truf-
fet i 2008 af Den Internationale Kommissionen for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet
(ICCAT), som Fællesskabet er kontraherende part i.
Genopretningsplanen indeholder bestemmelser om:
udarbejdelse af nationale fiskeriplaner og tildeling af individuelle kvoter til fartøjer på over
24 m
en øjeblikkelig begrænsning af EU-flådens fiskerikapacitet til 2007-2008-niveauerne, før
udarbejdelse af programmer til reduktion af kapaciteten
en afkortning med fire måneder af fiskeriperioden for notfiskeri (15. april-15. juni)
1
Den ændrer forordning (EF) nr. 43/2009 og ophæver den tidligere plan, der blev vedtaget i
december 2007 (forordning (EF) nr. 1559/2007).
24
8478/09 (Presse 83)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0025.png
6.IV.2009
et forbud mod anvendelse af fly og helikoptere til sporing af almindelig tun
indførelse af specifikke kvoter for sports- og fritidsfiskeri, som skal indgå i de nationale
kvoter
et forbud mod overførsel af tun til opdræt uden forudgående tilladelse fra fiskerifartøjets
flagstat
en forpligtelse til at stille videooptagelser, der foretages under fiskeri- og akvakulturaktivi-
teter, til rådighed for kontrollører
indførelse af strenge rammer for kontrol med fælles fiskeri.
SU DHED
Lægemidler - Supplerende beskyttelsescertifikat
Rådet vedtog en kodificeret udgave af forordningen om det supplerende beskyttelsescertifikat for
lægemidler (3602/09).
Den nye forordning erstatter de forskellige retsakter, der er indarbejdet i forordning (EF)
nr. 1768/92, samtidig med at deres indhold bevares fuldt ud.
MILJØ
Klima-energi-lovgivningspakken*
Rådet godkendte klima-energi-lovgivningspakken med foranstaltninger, der har til formål at be-
kæmpe klimaændringer og fremme vedvarende energi.
8478/09 (Presse 83)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453809_0026.png
6.IV.2009
Pakken er udformet med henblik på at nå EU's overordnede miljømæssige mål om en reduktion af
drivhusgasemissionerne på 20 % og om, at vedvarende energi skal udgøre 20 % af EU's samlede
energiforbrug, senest i 2020.
For nærmere oplysninger, se pressemeddelelsen i
8434/09.
Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af Det Europæiske Fællesskabs holdning til ændring af
Stockholmkonventionens bilag A, B og C på partskonferencens fjerde møde, der finder sted den
4.-8. maj 2009 i Genève.
Stockholmkonventionen blev vedtaget i maj 2001. Det Europæiske Fællesskab og medlemsstaterne
er parter i konventionen, og dens bestemmelser er gennemført i fællesskabslovgivningen ved for-
ordning nr. 850/2004 om persistente organiske miljøgifte og forordning nr. 689/2008 om eksport og
import af farlige kemikalier.
8478/09 (Presse 83)
26
DA