Europaudvalget 2008-09
2936 - RIA Bilag 3
Offentligt
661856_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
27. marts 2009
Internationalt
2009/4050-1268
Bidrag til supplerende samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
og møde i det blandede udvalg den 6. april 2009
Dagsordenspunkt 19): Kommissionens forslag om oprettelse af et europæisk
asylstøttekontor (KOM(2009)66) ..............................................................................................................2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
661856_0002.png
Dagsordenspunkt 19): Kommissionens forslag om oprettelse af et europæisk asylstøt-
tekontor (KOM(2009)66)
Nyt notat
Resumé:
Kommissionens forslag vedrører oprettelse af et europæisk asylstøttekontor, der skal have til
opgave at bidrage til en styrkelse af det praktiske samarbejde på asylområdet og varetage
opgaver i relation til gennemførelsen af det fælles europæiske asylsystem, herunder operati-
onel støtte til medlemsstater, der er udsat for et stort pres på deres asylsystemer. På mødet
forventes en første drøftelse af forslaget. Forslaget har hverken lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt. Danmark del-
tager som følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslaget. Regeringen støtter overordnet
Kommissionens forslag og dermed et øget praktisk samarbejde i EU på asylområdet.
1. Baggrund
Kommissionen har den 18. februar 2009 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om oprettelse af et europæisk asylstøttekontor.
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i artikel 63, stk. 1, stk. 2, og artikel 66 i EF-
traktaten.
Forslagene skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med proceduren for
fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. EF-traktatens artikel 251.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for
eller finder anvendelse i Danmark.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 6. april 2009, men der vurderes at skulle
ske en tidlig forelæggelse af sagen i den nationale procedure, idet det ikke kan udelukkes, at
det lykkes for formandskabet at sikre politisk enighed om sagen i Rådet og opnå en løsning
med Europa-Parlamentet i første behandling af sagen, inden Europa-Parlamentet går på
valg.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling,
der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
661856_0003.png
2. Formål og indhold
Forslagets kapitel 1 (artikel 1 – 2) indeholder overordnede bestemmelser om formålet med
oprettelsen af asylstøttekontoret og dets funktioner.
Formålet med oprettelsen af et europæisk asylstøttekontor er ifølge Kommissionens forslag
at lette og styrke det praktiske samarbejde mellem medlemsstaterne på asylområdet samt at
bidrage til en bedre gennemførelse af det fælles asylsystem (artikel 1).
Der lægges i forslaget op til, at asylstøttekontorets mandat kommer til at omfatte tre hoved-
opgaver eller -funktioner: 1) Støtte til det praktiske samarbejde på asylområdet, 2) støtte til
medlemsstater, der er udsat for særligt pres, og 3) bidrage til gennemførelsen af det fælles
asylsystem. Asylkontoret arbejder tæt sammen med UNHCR og EU’s Agentur for Grund-
læggende Rettigheder (artikel 2).
Kapitel 2 (artikel 3-12) vedrører indholdet af de opgaver, som asylstøttekontoret ifølge Kom-
missionens forslag skal varetage.
Det andet afsnit i kapitel 2 (artikel 3 -7) indeholder bestemmelser om opgaver i relation til
støtte til det praktiske samarbejde på asylområdet.
Asylstøttekontoret skal have til opgave at fremme og koordinere udveksling af oplysninger
og god praksis mellem medlemsstaterne (artikel 3).
Herudover fremgår det af forslaget, at asylstøttekontoret skal udføre opgaver vedrørende op-
lysninger om hjemlande ved indsamling, udveksling og analyse af sådanne oplysninger samt
udarbejdelse af et fælles format og en fælles metode til præsentation, kontrol og anvendelse
af disse oplysninger. Der skal ligeledes udvikles en fælles portal til sådanne baggrundsop-
lysninger (artikel 4).
Der lægges også op til, at asylstøttekontoret skal kunne koordinere udveksling af oplysnin-
ger og andre foranstaltninger i forbindelse med gennemførelse af (fremtidige) instrumenter
og mekanismer til overførsel inden for Fællesskabet af personer, der har fået international
beskyttelse i EU, på frivillig basis (artikel 5).
Det fremgår endvidere af forslaget, at asylstøttekontoret skal varetage opgaver vedrørende
fastlæggelse og udvikling af uddannelser for medlemmer af nationale administrationer og
retsinstanser, der er kompetente på asylområdet (artikel 6).
Ifølge forslaget indebærer asylstøttekontorets opgaver i relation til det praktiske samarbejde
også støtte til de eksterne aspekter af den fælles asylpolitik, herunder bl.a. igennem styrkel-
se af tredjelandes kapacitet i forbindelse med de regionale beskyttelsesprogrammer efter af-
tale med Kommissionen. Asylkontoret skal desuden koordinere oplysninger og andre foran-
staltninger i forbindelse med genbosætning af flygtninge inden for EU (artikel 7).
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det andet afsnit i kapitel 2 (artikel 8-10) indeholder bestemmelser om asylstøttekontorets
støtte til medlemsstater, der er udsat for særligt pres.
Asylstøttekontoret skal koordinere og støtte alle fælles foranstaltninger til fordel for med-
lemsstater, der er udsat for særligt pres, bl.a. som følge af deres geografiske placering eller
befolkningsmæssige situation, eller i situationer, hvor der pludseligt ankommer et meget stort
antal tredjelandsstatsborgere, som kan have behov for international beskyttelse (artikel 8).
For at kunne evaluere behovene i de medlemsstater, der er udsat for særligt pres, fremgår
det af forslaget, at asylstøttekontoret skal foretage en systematisk analyse af de til rådighed
stående strukturer og personaleressourcer, bl.a. hvad angår oversættelse og tolkning, samt
kapaciteten til at modtage asylansøgere i medlemsstaterne for derved at fremme en gensi-
dig, hurtig og pålidelig informering af de forskellige nationale myndigheder, der er ansvarlige
på asylområdet (artikel 9).
Det fastslås i forslaget, at asylstøttekontoret skal koordinere foranstaltninger til at støtte med-
lemsstater, der udsat for særligt pres, bl.a.: a) etableringen af et system til tidlig varsling med
henblik på at gøre medlemsstaterne opmærksomme, hvis der vil komme mange personer,
der vil ansøge om international beskyttelse, b) foranstaltninger til fordel for medlemsstater,
der er udsat for pres for derved at lette den første gennemgang af asylansøgninger, der be-
handles af de kompetente nationale myndigheder, c) foranstaltninger vedrørende etablering
af passende modtagelsesfaciliteter, herunder nødindlogering og lægelig bistand, samt d) ko-
ordinering af indsættelsen af asylstøtteteams i de pågældende lande (artikel 10).
Afsnit tre i kapitel 2 (artikel 11-12) indeholder bestemmelser om asylstøttekontorets rolle i
forbindelse med gennemførelsen af det fælles europæiske asylsystem.
Det fremgår af forslaget, at asylstøttekontoret skal bidrage til gennemførelsen af det fælles
europæiske asylsystem ved at foretage indsamling og udveksling af oplysninger om gen-
nemførelsen af alle fællesskabsretsakter på asylområdet samt om de nationale administrati-
oners behandling af ansøgninger om international beskyttelse (artikel 11).
Det fremgår endvidere af forslaget, at asylstøttekontoret hvert år udarbejder en rapport om
situationen på asylområdet i EU. I rapporten skal der bl.a. ske en evaluering af de foranstalt-
ninger, der er gennemført. Asylstøttekontoret skal ifølge Kommissionens forslag på anmod-
ning af Kommissionen, og efter udtalelse af kontorets forretningsudvalg og i tæt samarbejde
med sine arbejdsgrupper og Kommissionen, udarbejde tekniske dokumenter om gennemfø-
relsen af fællesskabsretsakter på asylområdet, herunder eksempelvis retningslinjer og ope-
rationelle manualer (artikel 12).
Kapitel 3 (artikel 13 - 21) i forslaget vedrører oprettelsen af asylstøtteteams, der kan udsen-
des til støtte til medlemsstater, der er udsat for særligt pres.
Forslaget lægger op til, at asylstøttekontoret skal have til opgave at koordinere indsatsen af
asylstøtteteams, der samlet betegnes som asylindsatsreserven, i medlemsstater, der er ud-
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sat for særligt pres, og som anmoder herom, i et begrænset tidsrum på den pågældende
medlemsstats område (artikel 13).
Der lægges op til, at disse teams navnlig skal yde ekspertise, hvad angår tolketjenester,
kendskab til oplysninger om hjemlandene og kendskab til behandlingen og forvaltningen af
asylsager inden for rammerne af de støtteforanstaltninger, som asylstøttekontoret gennem-
fører i medlemsstaterne (artikel 14).
Asylstøttekontorets forretningsudvalg træffer på forslag af dets administrerende direktør og
med tre fjerdeles flertal blandt medlemmerne afgørelse om profilerne for og det samlede an-
tal eksperter, der skal stilles til rådighed til at indgå i asylindsatsreserven. Medlemsstaterne
bidrager til reserven gennem udnævnelser af eksperter, der svarer til de ønskede profiler, fra
en national pulje, der etableres i overensstemmelse med de forskellige profiler, der er define-
ret (artikel 15).
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget på anmodning af asylstøttekontoret meddele antallet
af, navnene på og profilerne for de eksperter fra deres nationale pulje, som de kan stille til
rådighed inden for fem dage til oprettelse af et asylstøtteteam. Medlemsstaterne stiller ek-
sperter til rådighed på anmodning af asylstøttekontoret, medmindre de står i en usædvanlig
situation, der i alvorlig grad påvirker udførelsen af nationale opgaver. Oprindelsesstatens au-
tonomi med hensyn til udvælgelse af personale og varigheden af deres indsættelse berøres
dog ikke (artikel 16).
Ifølge forslaget er det den administrerende direktør, der senest fem dage efter anmodningen
træffer beslutning om udsendelse af asylstøtteteams. I den forbindelse udarbejder asylstøt-
tekontoret og den medlemsstat, der har anmodet om bistand, en operativ plan (artikel 17).
Den operative plan skal bl.a. indeholde oplysninger om den forventede varighed af udsen-
delsen, det geografiske ansvarsområde og en beskrivelse af de opgaver og særlige instruk-
ser, herunder om de databaser, som asylstøtteteamene kan foretage søgninger i, og det ud-
styr, de kan anvende i værtsmedlemsstaten samt asylstøtteteamenes sammensætning. Alle
ændringer og tilpasninger af den operative plan skal godkendes af både den administreren-
de direktør og den medlemsstat, der anmoder om bistand (artikel 18).
Asylstøttekontoret dækker bl.a. følgende udgifter, som medlemsstaterne afholder, når de stil-
ler deres eksperter til rådighed: Rejseudgifter, udgifter som følge af særlige forsikringsbehov,
sundhedsudgifter samt dagpenge, herunder til dækning af indkvartering (artikel 21).
Forslagets kapitel 4 (artikel 22-32) fastlægger asylstøttekontorets struktur.
Asylkontorets ledelses- og forvaltningsstruktur skal bestå af en bestyrelse, en administreren-
de direktør og dennes personale, et forretningsudvalg og et rådgivende forum (artikel 22).
Bestyrelsen består ifølge forslaget af medlemmer udpeget for en treårig periode af hver en-
kelt medlemsstat og to medlemmer udpeget af Kommissionen. Forslaget lægger desuden op
til, at UNHCR skal være medlem af bestyrelsen, men uden stemmeret (artikel 23).
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge forslaget vælger bestyrelsen blandt sine medlemmer en formand og en næstformand,
der afløser formanden, når den pågældende er forhindret i at udføre sit hverv (artikel 24).
Der lægges op til, at der skal afholdes mindst to ordinære bestyrelsesmøder om året (artikel
25). Bestyrelsen træffer beslutning med absolut flertal af de stemmeberettigede medlemmer,
og hvert stemmeberettiget medlem har én stemme; medlemsstater, der ikke fuldt ud deltager
i de fællesskabsretlige regler på asylområdet, deltager dog ikke i afstemningen, når bestyrel-
sen skal træffe afgørelse på grundlag af fællesskabsretsakter, som disse medlemsstater ikke
deltager i (artikel 26).
Det fastslås i forslaget, at bestyrelsens opgaver bl.a. består af at 1) udnævne den admini-
strerende direktør, at 2) vedtage den almindelige årsberetning om kontorets virksomhed, at
3) hvert år inden den 30. september at vedtage asylstøttekontorets arbejdsprogram for det
kommende år, samt at 4) træffe alle beslutninger med henblik på gennemførelsen af asyl-
støttekontorets mandat (artikel 27).
Den administrerende direktør vælges af bestyrelsen for en periode på fem år på grundlag af
en liste over kandidater foreslået af Kommissionen. På baggrund af bl.a. Kommissionens
evaluering kan bestyrelsen på forslag af Kommissionen vælge at forlænge direktørens man-
dat én gang, men højst for en periode på tre år (artikel 28).
For at sikre en hurtig og effektiv forvaltning af asylstøttekontoret lægges der op til, at der skal
etableres et forretningsudvalg bestående af otte af bestyrelsens medlemmer og på anmod-
ning UNHCR (uden stemmeret), som bl.a. skal have til opgave at rådgive asylstøttekontorets
administrerende direktør og afgive udtalelser til bestyrelsen (artikel 30).
Kommissionens forslag fastslår endvidere, at asylstøttekontoret inden for rammerne af sit
mandat skal kunne nedsætte arbejdsgrupper bestående af eksperter fra de kompetente in-
stanser i medlemsstaterne (artikel 31).
Asylstøttekontoret vil skulle arbejde tæt sammen med ikke-statslige organisationer og institu-
tioner i civilsamfundet og opretter med henblik herpå et rådgivende forum, der skal udgøre et
middel til udveksling af oplysninger og samling af viden, herunder fremsættelse af forslag til
bestyrelsen vedrørende det årlige arbejdsprogram (artikel 32).
For så vidt angår de finansielle bestemmelser reguleres disse i kapitel 5 (artikel 33 – 37), og
det kan i den forbindelse særligt fremhæves, at asylstøttekontorets indtægter ifølge forslaget
omfatter: a) et bidrag fra Fællesskabet, der opføres på EU’s almindelige budget, b) eventuel-
le frivillige bidrag fra medlemsstaterne, c) beløb, der opkræves for publikationer, uddannelse
og andre ydelser leveret af asylstøttekontoret (artikel 33).
Kapitel 6 (artikel 38 – 39) indeholder almindelige bestemmelser om personaleforhold, herun-
der privilegier og immuniteter.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
661856_0007.png
Forslagets kapitel 7 (artikel 40 – 52) indeholder generelle bestemmelser om bl.a. asylstøtte-
kontorets retlige status, sprogordning og ansvarsordning. Der er tale om standardbestem-
melser på området i forbindelse med en retsakt om oprettelse af et reguleringsagentur.
Det kan særligt fremhæves, at forslaget lægger op til, at lande, som har indgået aftaler med
Fællesskabet, der indebærer, at de har indført og anvender fællesskabsretten på de områ-
der, der er omfattet af forordningen, kan deltage i asylkontorets arbejde, dvs. lande som
Danmark, Norge, Island og Schweiz. Den nærmere fastlæggelse af bl.a. arten og omfanget
af og betingelserne for disse landes deltagelse i asylstøttekontorets arbejde sker i overens-
stemmelse med de relevante bestemmelser i sådanne aftaler (artikel 47).
Asylstøttekontoret skal ifølge forslaget samarbejde med UNHCR på de områder, der er om-
fattet af forordningen, og det kan yde tilskud til UNHCR. Disse tilskud skal have til formål at
finansiere foranstaltninger med henblik på, at asylstøttekontoret drager nytte af UNHCR’s
ekspertise (artikel 48).
Forslaget fastslår også, at asylstøttekontoret skal samarbejde med de fællesskabsorganer,
hvis virksomhed er knyttet til dets aktivitetsområder, herunder navnlig Det Europæiske Agen-
tur for Forvaltning af det Operative Samarbejde ved EU’s Medlemsstaternes Ydre Grænser
(Frontex) og Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder (artikel 49).
Endelig fremgår det forslaget, at asylstøttekontoret senest skal være operationelt et år efter
denne forordnings ikrafttræden (artikel 51).
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der findes ikke dansk lovgivning, der regulerer det praktiske samarbejde på asylområdet
med andre medlemslande i EU.
Eventuel senere vedtagelse af Kommissionens forslag har ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og
forslagene ikke er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Hvis Danmark efter forslagets bestemmelser herom beslutter at deltage i agenturets arbejde
på mellemstatsligt grundlag i det omfang det er muligt, vurderes en sådan tilknytning ikke
umiddelbart at ville få lovgivningsmæssige konsekvenser. En endelig stillingtagen hertil vil
dog skulle afvente en afklaring af bl.a. arten og omfanget af og betingelserne for Danmarks
deltagelse i asylstøttekontorets arbejde.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet Kommissionens forslag og dermed et øget praktisk samarbej-
de i EU på asylområdet.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
661856_0008.png
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige medlemslande forventes at støtte oprettelsen af asylstøttekontoret.
6. Høring
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 11. marts 2009.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal inddrages i sagen i medfør af proceduren for fælles beslutningsta-
gen i henhold til EF-traktatens artikel 251. Der foreligger endnu ikke et udkast til betænkning.
8. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at medlemsstaterne ikke hver for sig i tilstrækkelig grad kan nå for-
slagets mål, som bedre kan nås ved en indsats på fællesskabsplan.
I den forbindelse fremhæver Kommissionen, at hvis medlemsstaterne handler alene, er der
bl.a. risiko for, at forskelsbehandling af personer, der anmoder om international beskyttelse,
vil fortsætte i de forskellige medlemsstater.
Endvidere anfører Kommissionen, at da spørgsmålene i forbindelse med international be-
skyttelse er af tværnational art, kan asylstøttekontoret gennem bl.a. udveksling af god prak-
sis og tilrettelæggelse af relevante uddannelseskurser bidrage til at mindske forskellene i
forbindelse med gennemførelse af lovgivningen på asylområdet, som i lyset af det nuværen-
de praktiske samarbejde ikke i væsentlig grad og på effektiv vis har kunnet mindskes alene
ved en indsats på national plan.
Kommissionen finder på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens forslag har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige
eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da forslaget er omfattet af
det danske forbehold om retlige og indre anliggender.
Asylstøttekontoret bliver finansieret over en budgetpost på fællesskabsbudgettet. Det er
planlagt at oprette asylstøttekontoret i budgetåret 2010.
Ifølge Kommissionen er de anslåede samlede finansielle omkostninger i forbindelse med
forslaget 40,25 millioner Euro i perioden fra 2010-2013.
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
661856_0009.png
Eftersom Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og
forslaget ikke er bindende for eller finder anvendelse i Danmark, vil Danmark skulle modtage
refusion fra EU svarende til to procent af de samlede finansielle omkostninger forbundet med
forslaget, idet dette skal finansieres over fællesskabsbudgettet.
Når omfanget af, arten og betingelser for dansk deltagelse i agenturet er fastlagt, vil det blive
vurderet, om dette vil indebære eventuelle statsfinansielle konsekvenser, herunder om
Danmark på bilateralt grundlag skal bidrage til asylstøttekontorets finansiering. Eventuelle
udgifter forbundet med dansk deltagelse vil eventuelt kunne dækkes af det refunderede be-
løb fra EU.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
26.-27. februar 2009 som en præsentation.
Side 9