Europaudvalget 2008-09
2936 - RIA Bilag 4
Offentligt
663425_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
31. marts 2009
Det Internationale
Kontor
2009-3061/1-0056
SJE42436
Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsmini-
steriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retli-
ge og indre anliggender) og mødet i det blandede udvalg den 6.-7.
april 2009.
Side:
2-7
Dagsordenspunkt 20 Forslag til Rådets forordning om indførel-
se af en procedure for forhandling og ind-
gåelse af bilaterale aftaler mellem med-
lemsstater og tredjelande om sektor-
spørgsmål vedrørende retternes kompe-
tence, anerkendelse og fuldbyrdelse af
domme og retsafgørelser i ægteskabssa-
ger, forældreansvar og underholdspligt
samt lovvalgsregler i forbindelse med un-
derholdspligt
**
- tidlig forelæggelse
KOM(2008)0894
Dagsordenspunkt 21 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om indførelse af en procedure
for forhandling og indgåelse af bilaterale
aftaler mellem medlemsstater og tredje-
lande om sektorspørgsmål vedrørende
lovvalgsregler for kontraktlige forpligtel-
ser og forpligtelser uden for kontraktfor-
hold
**
- tidlig forelæggelse
KOM(2008)0893
8-12
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
**
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om
Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 20: Forslag til Rådets forordning om indførelse af
en procedure for forhandling og indgåelse af bilaterale aftaler mel-
lem medlemsstater og tredjelande om sektorspørgsmål vedrørende
retternes kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse af domme og
retsafgørelser i ægteskabssager, forældreansvar og underholdspligt
samt lovvalgsregler i forbindelse med underholdspligt*
Nyt notat.
Resumé
Forslaget fastsætter en procedure, hvorved Fællesskabet kan give med-
lemsstater bemyndigelse til at forhandle og indgå bilaterale aftaler med
tredjelande om sektorspørgsmål vedrørende retternes kompetence, aner-
kendelse og fuldbyrdelse af domme og retsafgørelser i ægteskabssager,
sager om forældreansvar og underholdspligt samt lovvalgsregler i forbin-
delse med underholdspligt. Det fremgår af forslaget, at adgangen til at
indgå sådanne aftaler antages at falde ind under Fællesskabets enekom-
petence. Forslaget er omfattet af Danmarks forbehold og vil allerede af
den grund ikke have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekven-
ser. Fra dansk side er man overordnet positiv over for forslaget, men fin-
der dog, at forslaget med fordel kan gives et bredere anvendelsesområde.
Formandskabet arbejder på at fremlægge et revideret forslag på et senere
rådsmøde med henblik på at opnå politisk enighed. Det bemærkes, at for-
slaget behandles sammen med et tilsvarende forslag på området for kon-
traktlige forpligtelser og forpligtelser uden for kontraktforhold (KOM
(2008) 893 endelig). Sidstnævnte forslag behandles efter proceduren for
fælles beslutningstagen, og formandskabet arbejder på at opnå enighed
om et revideret forslag allerede under førstebehandlingen i Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet inden for de kommende måneder.
1.
Baggrund
Rådets forordning (EF) nr. 2201/2003 om kompetence og om anerken-
delse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrø-
rende forældreansvar og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1347/2000
(den nye Bruxelles II-forordning) indeholder regler om international
kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sepa-
rations- og skilsmissesager og i sager vedrørende forældreansvar (foræl-
dremyndighed, barnets bolig, samvær m.v.).
Rådets forordning (EF) nr. 4/2009 om kompetence, lovvalg, anerkendel-
se og fuldbyrdelse af retsafgørelser og samarbejde vedrørende under-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
663425_0003.png
holdspligt (Underholdspligtforordningen) indeholder regler om internati-
onal kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser
samt administrativt samarbejde vedrørende underholdspligt (børne- og
ægtefællebidrag m.v.).
Det fremgår af det foreliggende forslag, at området for de 2 forordninger
antages at falde ind under Fællesskabets enekompetence, således at med-
lemsstaterne ikke selv kan forhandle og indgå aftaler med tredjelande på
de pågældende områder.
Fællesskabet vil imidlertid ikke nødvendigvis indgå aftaler med tredje-
lande på alle områder, der er omfattet af enekompetencen. Det forelig-
gende forslag fastsætter på den baggrund en procedure, hvorved Fælles-
skabet – hvis Fællesskabet hverken har indgået eller vil indgå en fælles-
skabsaftale på det pågældende område – kan give medlemsstaterne be-
myndigelse til at indgå bilaterale aftaler med tredjelande om sektor-
spørgsmål vedrørende retternes kompetence, anerkendelse og fuldbyrdel-
se af domme og retsafgørelser i sager om separation, skilsmisser, foræl-
dreansvar og underholdspligt samt vedrørende lovvalgsregler i forbindel-
se med underholdspligt.
De 2 forordninger er omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige
og indre anliggender, og forordningerne er derfor ikke bindende for og
finder ikke anvendelse i Danmark. Med hjemmel i aftale af 19. oktober
2005 mellem Det Europæiske Fællesskab og Danmark om retternes
kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det
civil- og handelsretlige område, der er gennemført i Danmark ved lov nr.
1563 af 20. december 2006 om Bruxelles I-forordningen m.v., har Dan-
mark dog på mellemfolkeligt grundlag tilsluttet sig bestemmelserne i
Underholdspligtforordningen, bortset fra bestemmelserne om lovvalg og
administrativt samarbejde. Det foreliggende forordningsforslag er ligele-
des omfattet af forbeholdet, jf. nedenfor.
Det bemærkes, at forslaget forhandles sammen med et tilsvarende forslag
vedrørende lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser og forpligtelser
uden for kontraktforhold (KOM (2008) 893 endelig).
Det danske forbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i afsnit IV i Traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Fællesskab. Forslaget er derfor omfattet af Danmarks
forbehold vedrørende retlige og indre anliggender, og Danmark deltager
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ikke i en kommende vedtagelse af forslaget, der ikke vil være bindende
for eller finde anvendelse i Danmark.
2.
Indhold
Forslaget er fremsat under henvisning til artikel 61, litra c, artikel 65, ar-
tikel 67, stk. 2, og artikel 67, stk. 5, i Traktaten om oprettelse af Det Eu-
ropæiske Fællesskab, der giver hjemmel til at vedtage foranstaltninger
vedrørende samarbejde om civilretlige – herunder familieretlige –
spørgsmål med grænseoverskridende virkninger, i det omfang de er nød-
vendige for det indre markeds funktion. Det følger af artikel 65, at så-
danne foranstaltninger skal træffes i henhold til artikel 67, stk. 2, dvs.
med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget fastsætter en procedure for, at Fællesskabet kan bemyndige
medlemsstaterne til at ændre eksisterende bilaterale aftaler eller til at for-
handle og indgå nye bilaterale aftaler med tredjelande om sektorspørgs-
mål vedrørende retternes kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse af
domme og retsafgørelser i sager om separation, skilsmisser, forældrean-
svar og underholdspligt samt vedrørende lovvalgsregler i forbindelse
med underholdspligt. Forslaget omfatter derimod ikke indgåelse af eller
ændring af aftaler herom mellem flere end 2 parter, f.eks. regionale afta-
ler eller multinationale aftaler.
Efter artikel 3 i forslaget skal en medlemsstat, der har til hensigt at indle-
de forhandlinger med et tredjeland om ændring af en eksisterende aftale
eller om indgåelse af en ny aftale, der er omfattet af forordningsforslagets
anvendelsesområde, give Kommissionen skriftlig meddelelse herom.
Efter artikel 4 skal Kommissionen herefter vurdere, om medlemsstaten
kan fortsætte forhandlingerne med det pågældende tredjeland. Hvis Fæl-
lesskabet allerede har indgået en aftale om det samme spørgsmål med det
pågældende tredjeland, afslås medlemsstatens ansøgning uden videre af
Kommissionen.
Hvis Fællesskabet endnu ikke har indgået en aftale med det pågældende
tredjeland, undersøger Kommissionen, om der forventes indgået en rele-
vant fællesskabsaftale med det pågældende tredjeland inden for den
nærmeste fremtid.
Hvis dette ikke er tilfældet, kan Kommissionen give bemyndigelse til
medlemsstaten, hvis to betingelser er opfyldt. Den første betingelse er, at
medlemsstaten har godtgjort, at den har en særlig interesse i at indgå en
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bilateral sektoraftale med tredjelandet, hvilket navnlig skyldes økonomi-
ske, geografiske, kulturelle eller historiske bånd mellem medlemsstaten
og det pågældende tredjeland. Den anden betingelse er, at Kommission
finder, at den planlagte aftale kun vil få begrænset indvirkning på den
ensartede og konsekvente anvendelse af de gældende fællesskabsregler
og en korrekt anvendelse af den ordning, der er indført ved disse be-
stemmelser.
Hvis Kommissionen konkluderer, at der ikke er hindringer for aftalens
indgåelse, kan Kommissionen give medlemsstaten bemyndigelse til at
indlede forhandlinger med det pågældende tredjeland, jf. artikel 5, stk. 1.
Kommissionen kan om nødvendigt foreslå forhandlingsdirektiver og an-
mode om indføjelse af særlige klausuler i den planlagte aftale. Aftalen
skal indeholde en klausul om, at den opsiges, hvis Fællesskabet indgår en
aftale med det samme tredjeland om det samme spørgsmål. Det fremgår
af artikel 5, stk. 3, jf. artikel 8, stk. 2, at Kommissionens afgørelse træffes
ved anvendelse af udvalgsprocedure.
Kommissionen kan ifølge artikel 6 deltage som observatør i forhandlin-
gerne mellem medlemsstaten og tredjelandet.
Ifølge artikel 7 skal medlemsstaten, inden der indgås en endelig aftale,
meddele Kommissionen forhandlingsresultaterne og fremsende aftaletek-
sten. Herefter vurderer Kommissionen endeligt, om aftalen kan indgås.
Det fremgår af artikel 7, stk. 5, jf. artikel 8, stk. 3, at Kommissionens af-
gørelse træffes ved anvendelse af udvalgsprocedure.
Forslagets artikel 9 indeholder en overgangsbestemmelse for så vidt an-
går medlemsstater, der allerede har indledt forhandlinger med et tredje-
land, men endnu ikke har indgået en aftale, når forordningen træder i
kraft.
Det fremgår af forslagets artikel 11, at forordningen alene vil være gæl-
dende indtil 31. december 2014.
Formandskabet har foreslået, at forslaget udvides til også at omfatte afta-
ler mellem et mindre antal medlemsstater og tredjelande, f.eks. regionale
aftaler, og at det også udvides til at omfatte hele anvendelsesområdet for
den nye Bruxelles II-forordning og Underholdspligtforordningen. For-
mandskabet har endvidere foreslået, at kriterierne for afslag på tilladelse
til at indgå en bilateral aftale præciseres. Endelig foreslår formandskabet,
at udvalgsproceduren i artikel 8 udgår, og at de øvrige medlemsstater på
en anden måde inddrages i behandlingen af sager om indgåelse af aftaler,
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der er omfattet af forordningen, især når Kommissionen er sindet at afslå
en anmodning herom.
3.
Gældende dansk ret
Forslaget giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forordningsforslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser for Danmark. Det skyldes allerede det forhold, at forslaget
som nævnt er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og in-
dre anliggender og derfor ikke vil være bindende for eller finde anven-
delse i Danmark.
5.
Høring
Kommissionens forslag vil blive sendt i høring snarest muligt. Når hø-
ringsresultatet foreligger, vil høringssvar og en høringsoversigt blive
sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.
6.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forordningsforslaget anført, at forslaget vedrører et
område, der hører under Fællesskabets enekompetence. Medlemsstaterne
har således ikke kompetence til selv at indgå de nævnte bilaterale aftaler.
7.
Andre landes kendte holdning
Regeringen er ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om andre
medlemsstaters holdning til forslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Forordningsforslaget er som nævnt omfattet af det danske forbehold, og
Danmark deltager derfor ikke i den kommende vedtagelse af forslaget,
der således ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget. Efter regeringens
opfattelse kan forslagets anvendelsesområde dog med fordel udvides,
således at der efter den foreslåede procedure tillige kan indgås aftaler
mellem flere end 2 parter, og således at forslaget omfatter hele anvendel-
sesområdet for den nye Bruxelles II-forordning og Underholdspligtfor-
ordningen.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har ikke været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Rets-
udvalg
Et grundnotat om sagen blev oversendt til Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Retsudvalg den 23. marts 2009.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 21: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om indførelse af en procedure for forhandling og indgå-
else af bilaterale aftaler mellem medlemsstater og tredjelande om
sektorspørgsmål vedrørende lovvalgsregler for kontraktlige forplig-
telser og forpligtelser uden for kontraktforhold*
Nyt notat.
Resumé
Forslaget fastsætter en procedure, hvorved Fællesskabet kan give med-
lemsstater bemyndigelse til at forhandle og indgå bilaterale aftaler med
tredjelande om sektorspørgsmål vedrørende lovvalgsregler for kontrakt-
lige forpligtelser og forpligtelser uden for kontrakt. Det fremgår af for-
slaget, at adgangen til at indgå sådanne aftaler antages at falde ind under
Fællesskabets enekompetence. Forslaget er omfattet af Danmarks forbe-
hold og vil allerede af den grund ikke have lovgivningsmæssige og stats-
finansielle konsekvenser. Fra dansk side er man overordnet positiv over
for forslaget, men finder dog, at forslaget med fordel kan gives et bredere
anvendelsesområde. Formandskabet arbejder på at opnå enighed om et
revideret forslag allerede under førstebehandlingen i Rådet og Europa-
Parlamentet inden for de kommende måneder.
1.
Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 593/2008 om lov-
valgsregler for kontraktretlige forpligtelser (Rom I-forordningen) inde-
holder regler om, hvilket lands lovgivning der finder anvendelse for kon-
traktretlige forpligtelser på det civil- og handelsretlige område i situatio-
ner, hvor der skal foretages et valg mellem forskellige landes lovgivning.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 864/2007 om lov-
valgsregler for forpligtelser uden for kontraktforhold (Rom II-
forordningen) indeholder regler om, hvilket lands lovgivning der finder
anvendelse for forpligtelser uden for kontrakt på det civil- og handelsret-
lige område i situationer, hvor der skal foretages et valg mellem forskel-
lige landes lovgivning.
Det fremgår af det foreliggende forslag, at området for Rom I- og Rom
II-forordningerne antages at falde ind under Fællesskabets enekompeten-
ce, således at medlemsstaterne ikke selv kan forhandle og indgå aftaler
med tredjelande på de pågældende områder.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
663425_0009.png
Fællesskabet vil imidlertid ikke nødvendigvis indgå aftaler med tredje-
lande på alle områder, der er omfattet af enekompetencen. Det forelig-
gende forslag fastsætter på den baggrund en procedure, hvorved Fælles-
skabet – hvis Fællesskabet hverken har indgået eller vil indgå en fælles-
skabsaftale på det pågældende område – kan give medlemsstaterne be-
myndigelse til at indgå bilaterale aftaler med tredjelande om sektor-
spørgsmål vedrørende lovvalgsregler på det civil- og handelsretlige om-
råde, som helt eller delvis falder ind under anvendelsesområdet for Rom
I- og Rom II-forordningerne.
Rom I- og Rom II-forordningerne er omfattet af det danske forbehold
vedrørende retlige og indre anliggender, og forordningerne er derfor ikke
bindende for og finder ikke anvendelse i Danmark. Det foreliggende for-
ordningsforslag er ligeledes omfattet af forbeholdet, jf. nedenfor.
Det bemærkes, at forslaget forhandles sammen med et tilsvarende forslag
vedrørende det familieretlige område (KOM(2008)0894).
Det danske forbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i afsnit IV i EF-traktaten. Forslaget er
derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anlig-
gender, og Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af forsla-
get, der ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
2.
Indhold
Forslaget er fremsat under henvisning til artikel 61, litra c, og artikel 65 i
EF-traktaten, der giver hjemmel til at vedtage foranstaltninger vedrøren-
de samarbejde om civilretlige spørgsmål med grænseoverskridende virk-
ninger, i det omfang de er nødvendige for det indre markeds funktion.
Det følger af artikel 67, stk. 5, at sådanne foranstaltninger skal træffes i
henhold til artikel 251, dvs. efter den fælles beslutningsprocedure.
Forslaget fastsætter en procedure for, at Fællesskabet kan bemyndige
medlemsstaterne til at ændre eksisterende bilaterale aftaler eller til at for-
handle og indgå nye bilaterale aftaler med tredjelande om sektorspørgs-
mål vedrørende lovvalgsregler på det civil- og handelsretlige område,
som helt eller delvist falder ind under anvendelsesområdet for Rom I- og
Rom II-forordningerne. Forslaget omfatter derimod ikke indgåelse af el-
ler ændring af aftaler herom mellem flere end 2 parter, f.eks. regionale
aftaler eller multinationale aftaler.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter artikel 3 i forslaget skal en medlemsstat, der har til hensigt at indle-
de forhandlinger med et tredjeland om ændring af en eksisterende aftale
eller om indgåelse af en ny aftale, som er omfattet af forordningsforsla-
gets anvendelsesområde, give Kommissionen skriftlig meddelelse herom.
Efter artikel 4 skal Kommissionen herefter vurdere, om medlemsstaten
kan fortsætte forhandlingerne med det pågældende tredjeland. Hvis Fæl-
lesskabet allerede har indgået en aftale om det samme spørgsmål med det
pågældende tredjeland, afslås medlemsstatens ansøgning uden videre af
Kommissionen.
Hvis Fællesskabet endnu ikke har indgået en aftale med det pågældende
tredjeland, undersøger Kommissionen, om der forventes indgået en rele-
vant fællesskabsaftale med det pågældende tredjeland inden for den
nærmeste fremtid.
Hvis dette ikke er tilfældet, kan Kommissionen give bemyndigelse til
medlemsstaten, hvis to betingelser er opfyldt. Den første betingelse er, at
medlemsstaten har godtgjort, at den har en særlig interesse i at indgå en
bilateral sektoraftale med tredjelandet, hvilket navnlig skyldes økonomi-
ske, geografiske, kulturelle eller historiske bånd mellem medlemsstaten
og det pågældende tredjeland. Den anden betingelse er, at Kommission
finder, at den planlagte aftale kun vil få begrænset indvirkning på den
ensartede og konsekvente anvendelse af de gældende fællesskabsregler
og en korrekt anvendelse af den ordning, der er indført ved disse be-
stemmelser.
Hvis Kommissionen konkluderer, at der ikke er hindringer for aftalens
indgåelse, kan Kommissionen give medlemsstaten bemyndigelse til at
indlede forhandlinger med det pågældende tredjeland, jf. artikel 5, stk. 1.
Kommissionen kan om nødvendigt foreslå forhandlingsdirektiver og an-
mode om indføjelse af særlige klausuler i den planlagte aftale. Aftalen
skal indeholde en klausul om, at den opsiges, hvis Fællesskabet indgår en
aftale med det samme tredjeland om det samme spørgsmål. Det fremgår
af artikel 5, stk. 3, jf. artikel 8, stk. 2, at Kommissionens afgørelse træffes
ved anvendelse af udvalgsprocedure.
Kommissionen kan ifølge artikel 6 deltage som observatør i forhandlin-
gerne mellem medlemsstaten og tredjelandet.
Ifølge artikel 7 skal medlemsstaten, inden der indgås en endelig aftale,
meddele Kommissionen forhandlingsresultaterne og fremsende aftaletek-
sten. Herefter vurderer Kommissionen endeligt, om aftalen kan indgås.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår af artikel 7, stk. 5, jf. artikel 8, stk. 3, at Kommissionens af-
gørelse træffes ved anvendelse af udvalgsprocedure.
Forslagets artikel 9 indeholder en overgangsbestemmelse for så vidt an-
går medlemsstater, der allerede har indledt forhandlinger med et tredje-
land, men endnu ikke har indgået en aftale, når forordningen træder i
kraft.
Det fremgår af forslagets artikel 11, at forordningen alene vil være gæl-
dende indtil 31. december 2014.
Formandskabet har foreslået, at forslaget udvides til også at omfatte afta-
ler mellem et mindre antal medlemsstater og tredjelande, f.eks. regionale
aftaler. Formandskabet har endvidere foreslået, at kriterierne for afslag
på tilladelse til at indgå en bilateral aftale præciseres. Endelig foreslår
formandskabet, at udvalgsproceduren i artikel 8 udgår, og at de øvrige
medlemsstater på en anden måde inddrages i behandlingen af sager om
indgåelse af aftaler, der er omfattet af forordningen, især når Kommissi-
onen er sindet at afslå en anmodning herom.
3.
Gældende dansk ret
Forslaget giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forordningsforslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser for Danmark. Det skyldes allerede det forhold, at forslaget
som nævnt er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og in-
dre anliggender og derfor ikke vil være bindende for eller finde anven-
delse i Danmark.
5.
Høring
Kommissionens forslag vil blive sendt i høring snarest muligt. Når hø-
ringsresultatet foreligger, vil høringssvar og en høringsoversigt blive
sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.
6.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forordningsforslaget anført, at forslaget vedrører et
område, der hører under Fællesskabets enekompetence. Medlemsstaterne
har således ikke kompetence til selv at indgå de nævnte bilaterale aftaler.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
Andre landes kendte holdning
Regeringen er ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om andre
medlemsstaters holdning til forslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Forordningsforslaget er som nævnt omfattet af det danske forbehold, og
Danmark deltager derfor ikke i den kommende vedtagelse af forslaget,
der således ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget. Efter regeringens
opfattelse kan forslagets anvendelsesområde dog med fordel udvides,
således at der efter den foreslåede procedure tillige kan indgås aftaler
mellem flere end to parter.
9.
Europa-Parlamentet
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har ikke været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Rets-
udvalg
Et grundnotat om sagen blev oversendt til Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Retsudvalg den 23. marts 2009.
12