Europaudvalget 2008-09
2937 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453810_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
8713/09 (Presse 89)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2937. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Luxembourg, den 23.-24. april 2009
Formand
Petr GA DALOVIČ
Den Tjekkiske Republiks landsbrugsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
8713/09 (Presse 89)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0002.png
23-24.IV.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om en handlingsplan for bevarelse og forvaltning af hajer.
Rådet noterede sig ministrenes foreløbige bemærkninger til en grønbog om reform af den fælles
fiskeripolitik og en meddelelse om bæredygtig akvakultur.
Rådet havde en orienterede drøftelse om forenkling af den fælles landbrugspolitik.
8713/09 (Presse 89)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0003.png
23-24.IV.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Hajer ............................................................................................................................................... 7
Grønbog om reform af den fælles fiskeripolitik ............................................................................. 10
Bæredygtig udvikling af EF's akvakultur....................................................................................... 11
Forenkling af den fælles landbrugspolitik...................................................................................... 12
Ordning for de ugunstigt stillede områder ..................................................................................... 13
EVENTUELT ............................................................................................................................... 14
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
UDVIDELSE
Montenegros ansøgning om medlemskab af EU * ............................................................................................18
EKSTER E FORBI DELSER
Femte møde i Associeringsrådet EU-Egypten...................................................................................................18
ØKO OMISKE A LIGGE DER
Ændring af EØS-aftalen...................................................................................................................................19
DET I DRE MARKED
Dichlormethan - Beskyttelse af menneskers sundhed imod farlige stoffer .........................................................19
Overførsel af forsvarsprodukter .......................................................................................................................20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8713/09 (Presse 89)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23-24.IV.2009
TRA SPORT
Godstransport og passagerbefordring ad søvejen - Statistisk registrering...........................................................21
Sikkerhedsregler og -standarder for passagerskibe............................................................................................21
SOCIALE A LIGGE DER
Europæiske samarbejdsudvalg .........................................................................................................................22
ÅBE HED - aktindsigt
UD ÆV ELSER
RETSAKTER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Tekniske forskrifter for fartøjer på indre vandveje............................................................................................23
Import af opdrættede laks fra Norge - Anvendelsesområdet for antidumpingtolden...........................................23
8713/09 (Presse 89)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0005.png
23-24.IV.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier SEEUWS
Bulgarien:
Byurhan ABAZOV
Den Tjekkiske Republik:
Petr GANDALOVIČ
Ivo HLAVÁČ
Danmark:
Eva Kjer HANSEN
Tyskland:
Gert LINDEMANN
Estland:
Helir-Valdo SEEDER
Irland:
Brendan SMITH
Grækenland:
Sotiris KHATZIGAKIS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
José Luis Martínez Guijarro
Frankrig:
Michel BARNIER
Italien:
Vincenzo GRASSI
Cypern:
Panicos POUROS
Letland:
Dace LUCAUA
Litauen:
Kazimieras STARKEVIČIUS
Luxembourg:
Fernand BODEN
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for landbrug og fødevarer
Landbrugsminister
Statssekretær for landbrug
Fødevareminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Landbrugs-, fiskeri- og fødevareminister
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Miljøminister og minister for land- og havmiljø
Landbrugsminister og minister for landdistriktudvikling i
det selvstændige samfund Castilla - La Mancha
Landbrugs- og fiskeriminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Direktør i Ministeriet for Landbrug, Naturressourcer og
Miljø
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og
mellemstore virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Ministeriet for
Landbrug og Landdistriktudvikling
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug, naturspørgsmål og fødevarekvalitet
Stedfortrædende fast repræsentant
Ungarn:
Barnabás FORGÁCS
Malta:
George PULLICINO
ederlandene:
Gerda VERBURG
Østrig:
Walter GRAHAMMER
8713/09 (Presse 89)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0006.png
23-24.IV.2009
Polen:
Marek SAWICKI
Portugal:
Luís VIEIRA
Rumænien:
Ilie SÂRBU
Slovenien:
Sonja BUKOVEC
Slovakiet:
Viliam TURSKÝ
Finland:
Sirkka-Liisa ANTTILA
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Jane KENNEDY
Huw IRRANCA-DAVIES
Richard LOCHHEAD
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Attacheret statssekretær for landbrug og fiskeri under
ministeren for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Minister for landbrug, skovbrug og landdistriktudvikling
Statssekretær, Landbrugs-, Skovbrugs- og
Fødevareministeriet
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Landbrugs- og skovbrugsminister
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister og vicemiljøminister
Statssekretær for natur- og havmiljø, dyre- og planteliv og
landdistriktspørgsmål
Kabinetsminister for landdistriktspørgsmål og miljø (den
skotske regering)
Kommissionen:
Joe BORG
Mariann FISCHER BOEL
Medlem
Medlem
8713/09 (Presse 89)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0007.png
23-24.IV.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Hajer
Efter en drøftelse vedtog Rådet konklusioner om en EF-handlingsplan for bevarelse og forvaltning
af hajer på grundlag af en meddelelse fra Kommissionen, der blev forelagt i februar 2009 (7723/09).
Rådet har allerede vedtaget fangstbegrænsninger for hajer og rokker
1
samt en reduktion af fangsten
af dybhavshajer til nul senest i 2010
2
. (Jf. pressemeddelelser fra henholdsvis december og
oktober 2008).
EF-handlingsplanen skal bidrage til genopbygningen af en række nedfiskede bestande i og uden for
EF-farvande. Gennemførelsen af planen vil kræve:
bedre viden om både hajfiskeri og hajarter og deres rolle i økosystemet
effektive koordinerede foranstaltninger, der sikrer, at fiskeri efter hajer er bæredygtigt, og
at hajbifangster ved andet fiskeri er korrekt reguleret
sammenhæng mellem Fællesskabets interne og eksterne hajpolitikker, navnlig i regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer og i multilaterale miljøaftaler.
Fællesskabet har allerede tilsluttet sig FAO's internationale handlingsplan for hajer fra 1999 og har i
årenes løb vedtaget vigtig lovgivning om bæredygtig udnyttelse af hajer
3
, men der har manglet en
koordineret indsats. EU er fast besluttet på at spille en førende rolle i bevarelsen og forvaltningen af
hajer på verdensplan.
1
2
3
Jf. forordning (EF) nr. 43/2009 om fastsættelse af TAC'er og kvoter for 2009 (EUT L 22 af
26.1.2009, s. 1).
Jf. forordning (EF) nr. 1359/2008 om fastsættelse af EF-fiskerfartøjers fiskerimuligheder for
visse dybhavsbestande for 2009 og 2010 (EUT L 352 af 31.12.2008, s. 1).
Jf. Rådets konklusioner af 29. september 2008 om Kommissionens meddelelse om den
fælles fiskeripolitiks rolle i gennemførelsen af en økosystemtilgang til forvaltning af
havet (12769/08)
7
8713/09 (Presse 89)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0008.png
23-24.IV.2009
Kommissionen bør forelægge Rådet en første rapport om handlingsplanens gennemførelse i god tid
inden samlingen i FAO's Fiskerikomité (COFI) i 2011.
Yderligere oplysninger:
Konventionen om international handel med udryddelsestruede vilde dyr og planter:
http://www.cites.org/
Konventionen om beskyttelse af migrerende arter af vilde dyr:
http://www.cms.int/species/sharks/
Konventionen om beskyttelse af havmiljøet i det nordøstlige Atlanterhav:
http://www.ospar.org/
8713/09 (Presse 89)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0009.png
23-24.IV.2009
Baggrund
Mennesker er blevet farligere for hajer, end hajer nogen sinde har været for mennesker: bestandene
er i markant tilbagegang, og for nogle arters vedkommende er der en reel fare for global udryddelse.
Hajernes lave reproduktionsrate og usædvanlig lange reproduktionscyklus gør dem til sårbare arter,
og bestandene har begrænsede muligheder for at genopbygge sig selv efter overfiskning eller
utilsigtet fangst.
Desuden befinder hajer sig øverst i havets fødekæde, og deres forsvinden kan få følgevirkninger i
økosystemet, der kan gå langt ud over, hvad man i øjeblikket kan forestille sig.
Forskere har anvendt fiskernes notater og arkiver til at påvise, at antallet er faldet med hele 99 % i
de seneste to århundreder. I øjeblikket skulle der fortsat findes 47 hajarter i Middelhavet, men
mange af dem er ikke blevet observeret i årtier. Andre rovdyr, såsom hvaler og havskildpadder, og
store fisk som tun er gået tilsvarende tilbage, hvilket udgør en risiko for hele Middelhavets
økosystem.
Ifølge forskning udført for Den Internationale Union for Natur- og Ressourcebevarelse (IUCN), er
mere end 25 % af hajarterne i det nordøstlige Atlanterhav i risiko for at uddø, og yderligere 20 % er
kommet i kategorien næsten truet.
Efterspørgslen efter hajprodukter (specielt finner, som kan indbringe op til 430 EUR pr. kilo, men
også kød, skind, brusk mv.) er vokset betydeligt og er blevet hjulpet godt på vej af en række
faktorer såsom forbedrede fangstmetoder, markedsføringsteknikker samt tilbagegang i andre
fiskebestande. I perioden 1984-2004 øgedes fangsterne af hajer på verdensplan fra 660 000 til over
810 000 tons, selv om de stadig kun udgør en lille del af verdens samlede fiskeriproduktion.
Hajer er levende akvatiske ressourcer og hører derfor ind under den fælles fiskeripolitik, hvis
overordnede mål er at beskytte og bevare disse ressourcer, sikre en bæredygtig udnyttelse af dem og
begrænse fiskeriets indvirkning på de marine økosystemer mest muligt.
8713/09 (Presse 89)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0010.png
23-24.IV.2009
Grønbog om reform af den fælles fiskeripolitik
Rådet noterede sig en grønbog om reform af den fælles fiskeripolitik, som Kommissionen vedtog
den 22. april (8977/09), og ministrenes første reaktion i afventen af de tilbundsgående drøftelser,
der forventes at finde sted i maj.
De betænkeligheder, som medlemsstaterne flere gange gav udtryk for, drejede sig om udsmid og
nødvendigheden af at forbedre selektivt fiskeri, hensyntagen til sociale og økonomiske såvel som
miljømæssige forhold, styrkelse af eksisterende redskaber såsom begrænsning af fangster og
reduktion af fiskeriindsatsen, opretholdelse af relativ stabilitet og bekæmpelse af ulovligt fiskeri. De
understregede også betydningen af tæt samråd med interessenterne for at sikre, at de tilslutter sig
reformen.
Den fælles fiskeripolitik, der først blev vedtaget i 1983, er siden blevet revideret med ti års
mellemrum. Den seneste reform blev vedtaget i 2002, og den næste er planlagt til senest 2012.
Resultatet af den høring af alle berørte parter
1
, som Kommissionen har iværksat, vil blive
offentliggjort i 2010 og fulgt op af et lovforslag til forelæggelse for Rådet og Parlamentet.
Flere oplysninger:
http://ec.europa.eu/fisheries/reform
bemærkninger bedes indsendt senest den 31. december 2009 til:
[email protected]
eller til:
"Reform af den fælles fiskeripolitik" ("CFP reform"), B-1049 Bruxelles, Belgien
1
Registrering via
http://ec.europa.eu/transparency/regrin
10
8713/09 (Presse 89)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0011.png
23-24.IV.2009
Bæredygtig udvikling af EF's akvakultur
Rådet noterede sig Kommissionens meddelelse: "En bæredygtig fremtid for akvakultursektoren - ny
fremdrift til strategien for bæredygtig udvikling af europæisk akvakultur" samt de første
tilkendegivelser fra ministrene (8677/09).
Formandskabet agter at forelægge et udkast til konklusioner på Rådets samling i juni.
Alle medlemsstaterne var, med tanke på enten kystfarvande eller indvande, enige i Kommissionens
synspunkter med hensyn til nødvendigheden af at stimulere sektorens konkurrencedygtighed,
bæredygtighed og forvaltning og samtidig forenkle den administrative byrde, gøre sektoren mere
miljøvenlig og sikre bedre kommunikation og oplysning til forbrugerne.
Kommissionens repræsentant noterede sig visse specifikke krav, som medlemsstaterne fremsatte
med hensyn til dyrevelfærd, foder, kvalitet, ambitiøse standarder for folkesundhed, brug af
veterinærlægemidler, rovdyr, biodiversitet samt finansiel støtte enten til forskning og teknologi eller
for at tage hensyn til investeringernes langsomme forrentningstid i akvakultursektoren.
I september 2002 forelagde Kommissionen en meddelelse om en strategi for bæredygtig udvikling
af europæisk akvakultur. I januar 2003 vedtog Rådet konklusioner om denne strategi
1
. I juni 2008
undertegnede 18 medlemsstater et memorandum om fremme af bæredygtig udvikling af akvakultur
i Europa.
Der er gjort gode fremskridt med hensyn til at sikre akvakulturproduktionens bæredygtighed,
sikkerhed og kvalitet i EU på grundlag af foranstaltninger truffet i henhold til den første strategi.
Ikke desto mindre har sektoren oplevet stagnation i de seneste år. Kommissionen vil nu med
udgangspunkt i en bred offentlig høring om udsigterne for EU's akvakultur, der blev iværksat i
2007, sammenfatte sine overvejelser om, hvorledes man kan fremme og anspore til yderligere
udvikling af EU's akvakultur, således som det fremgår af den meddelelse, Kommissionen vedtog
den 8. april 2009.
1
Se pressemeddelelse
5433/03,
side 11.
11
8713/09 (Presse 89)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0012.png
23-24.IV.2009
Denne nye strategi for bæredygtig udvikling af europæisk akvakultur skal baseres på resultaterne af
2002-strategien for akvakultur og også på de nye rammer for den integrerede EU-havpolitik.
Formålet med strategien er at tackle de forskellige udfordringer, som EU's akvakultursektor står
over for, at foreslå foranstaltninger til forbedring af sektorens konkurrenceevne og bæredygtighed
samt at bidrage med overvejelser om, hvorledes sektorens image og forvaltning kan forbedres.
Det globale forbrug af fisk til fødevarer og foder er støt stigende. Eftersom visse fiskeressourcer er
nedfiskede, kan akvakultur bidrage til at imødekomme denne stigende efterspørgsel efter akvatiske
produkter.
Allerede i dag stammer næsten halvdelen af de fisk, der konsumeres i verden, fra akvakultur.
1
Forenkling af den fælles landbrugspolitik
Rådet havde en orienterende drøftelse om Kommissionens meddelelse "En forenklet
landbrugspolitik for Europa til fordel for alle"
(7771/09)
og formandskabets note "En forenklet
fælles landbrugspolitik: Næste skridt?" (7932/09), som blev rammet ind af et spørgeskema fra
formandskabet (8709/09).
Formandskabet noterede sig omhyggeligt de holdninger, delegationerne gav udtryk for, og svaret
fra kommissær Mariann Fischer Boel. Det meddelte, at det ville udarbejde et udkast til konklusioner
med henblik på vedtagelse i Rådet på samlingen den 25. maj.
1
EF-produktion til en værdi af 3 mia. EUR og import til EU til en værdi af 2,8 mia. EUR,
som sikrer 65 000 job.
12
8713/09 (Presse 89)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0013.png
23-24.IV.2009
Ordning for de ugunstigt stillede områder
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af meddelelsen "En stærkere målretning af støtten
til landbrugere i områder med naturbetingede ulemper" (8858/09) og de første synspunkter, som
delegationerne gav udtryk for.
Rådet pålagde sine forberedende organer at gennemgå meddelelsen med henblik på at udarbejde
konklusioner, som skulle kunne vedtages på Rådets samling den 22.-23. juni.
Kommissionens repræsentant accepterede at udsætte fristen for medlemsstaternes indgivelse af data
til den 21. januar 2010. Mariann Fischer Boel insisterede på, at et eventuelt lovgivningsforslag
under alle omstændigheder først kan gennemføres i forbindelse med de næste finansielle overslag
for 2014-2020.
Kommissionens meddelelse har et dobbelt formål:
Opstilling af en række biofysiske kriterier og indikatorer til fremtidig klassificering af moderat
ugunstigt stillede områder
Opfordring til medlemsstaterne om at "teste" de foreslåede kriterier og indikatorer ved at udføre
simuleringer baseret på detaljerede jordbunds- og klimadata - der kun findes på
medlemsstatsniveau - og fremstille kort over de områder, der opfylder betingelserne som USO
efter dette nye system.
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) tager sigte på
aktiviteter til styrkelse af landbrugs- og skovbrugssektorens konkurrenceevne (akse I), forbedring af
miljøet (akse II), støtte til livskvaliteten i landdistrikter og diversificering af økonomien i
landdistrikter (akse III) samt Leader-programmet, der fremmer initiativer i landdistrikter (akse IV).
En af de væsentlige foranstaltninger under akse II er en foranstaltning, der skal støtte ugunstigt
stillede områder (USO). Der er så forskellige definitioner på disse områder i hele EU's territorium,
at det kan føre til forskelsbehandling af støttemodtagerne i de forskellige lande.
Der er derfor behov for at sikre en konsekvent tilgang i hele EU på grundlag af sammenlignelige og
klart definerede kriterier.
Flere oplysninger:
http://ec.europa.eu/agriculture/eval/reports/lfa/shortsum_en.pdf
8713/09 (Presse 89)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0014.png
23-24.IV.2009
EVE TUELT
a)
Sørøveri i Somalia
- orientering fra den spanske delegation
Rådet noterede sig den spanske delegations betænkeligheder, som den græske, franske, bulgarske
og italienske delegation tilsluttede sig.
Kommissær Joe Borg vil underrette kommissær Benita Ferrero-Waldner om spørgsmålet om
pirathandlinger, der finder sted uden for det geografiske område, der er udpeget i mandatet for EU's
militære operation "Atalanta".
Efter iværksættelsen af EU's militære operation "Atalanta" er antallet af overfald i Adenbugten
faldet, men piraterne har udvidet deres operationsområde sydpå over imod Seychellernes og det
nordøstlige Madagaskars eksklusive økonomiske zone, som er de områder, hvor EF's tunfiskerflåde
sædvanligvis fisker.
For yderligere oplysninger om Fællesskabets indsats mod sørøveri i Somalia:
http://www.consilium.europa.eu/showPage.aspx?id=1518&lang=en
b)
Ål og CITES
-
anmodning fra den nederlandske delegation
Rådet noterede sig den anmodning, som den nederlandske delegation har fremsat med støtte fra
Danmark, Grækenland og Polen vedrørende ålebestandene
1
, samt delegationens anmodning om at
forbyde eksport og import til og fra lande udenfor Fællesskabet af de ål og åleprodukter, der er
anført i bilag II til CITES
2
-forordningen.
Kommissionens repræsentant opfordrede medlemsstaterne til at sikre, at glasål kun eksporteres i
overensstemmelse med EU-reglerne og understregede, at dette ikke forhindrer medlemsstaterne i at
opretholde strengere nationale regler for eksport, hvis dette er hensigtsmæssigt.
1
2
Rådet vedtog en genopretningsplan for europæisk ål i 2007.
Konventionen om international handel med udryddelsestruede vilde dyr og planter
http://www.cites.org/
8713/09 (Presse 89)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23-24.IV.2009
c)
Fælles strategi for garn i kystområder/marsvin
-
anmodning fra den nederlandske delegation
Rådet noterede sig den nederlandske delegations betænkeligheder, som den belgiske delegation og
Kommissionens repræsentant tilsluttede sig.
Joe Borg anførte, at de nuværende EF-bestemmelser er tilstrækkelige til at opnå gode resultater og
opfordrede de berørte medlemsstater til at begrænse udstedelsen af nationale licenser til fartøjer, der
benytter garn.
Den polske delegation ønskede en grundig analyse og pålidelig videnskabelig forskning, inden der
træffes en afgørelse.
Den nederlandske delegation informerede Rådet om det stigende fiskeri med garn i kystområderne
og følgerne heraf, navnlig bifangsten af marsvin (Phocoena
phocoena),
der nødvendiggør nye
forvaltningsforanstaltninger.
I de nederlandske kystområder anvendes garn (eller indfiltringsnet) i stigende omfang, bl.a. af den
stadig voksende flåde af små fartøjer, hvilket medfører en højere fiskeridødelighed for bestande
som torsk og tunge. Marsvin, hvor bestanden nu har flyttet sig til den sydlige del af Nordsøen,
bliver ofte fanget i disse lange garn. Sidste vinter registrerede Nederlandene ca. 200 strandede
marsvin, hvilket er et usædvanlig højt antal.
d)
Medlemsstaternes forsinkelser med hensyn til EFF-udbetalinger
-
orientering fra Kommissionen
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen om medlemsstaternes forsinkelser med hensyn
til udbetalinger fra Den Europæiske Fiskerifond (EFF) og de forslag, der er kommet fra den britiske
og den spanske delegation.
Kommissionens repræsentant erklærede, at han var parat til at se nærmere på disse forslag, forudsat
at de er i overensstemmelse med de regler, der gælder for de øvrige strukturfonde, men under den
udtrykkelige forudsætning, at forvaltningsstrukturerne er etableret til tiden.
8713/09 (Presse 89)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0016.png
23-24.IV.2009
EFF-programmeringsperioden startede i 2007. Alle operationelle programmer er nu blevet vedtaget.
De nødvendige forvaltnings- og kontrolsystemer skulle have været etableret inden for de følgende
12 måneder, men processen tager meget længere tid end forventet, og hele
gennemførelsesprocessen er derfor blevet væsentligt forsinket. En stor del af EFF-bevillingerne er
derfor ikke blevet udbetalt.
e)
Regnskabsafslutning
Anmodning fra den danske delegation
Rådet noterede sig det synspunkt, den danske delegation gav udtryk for, og som blev støttet af en
række delegationer
1
, med hensyn til proceduren for regnskabsafslutning (8830/09).
Kommissionens repræsentant svarede, at standardsatser altid er blevet brugt som en sidste udvej,
der indebærer risiko for, at offentlige midler ikke anvendes korrekt. Hun nævnte, at proceduren for
regnskabsafslutning i gennemsnit ikke varer mere end to år.
Danmark havde foreslået faste sanktioner i stedet for standardkorrektioner.
f)
g)
Anmodning fra den rumænske delegation om at øge top-up for 2009
(trukket tilbage)
Forskud på betalingsordningen som likviditetsstøtte til landbruget
Anmodning fra den tyske delegation
Rådet noterede sig anmodningen fra den tyske delegation, der blev støttet af den belgiske,
nederlandske og litauiske delegation, om forskud på betalingsordningen som likviditetsstøtte til
landbruget (8839/09).
Kommissær Mariann Fischer Boel erkendte i sit svar, at visse landmænd står over for
vanskeligheder som følge af finanskrisen, men mindede om, at ifølge budgetreglerne er den tidligste
dato for forskudsbetaling den 16. oktober inden for en maksimumsgrænse på 75 % af det fulde
beløb, og samtlige betingelser skal være opfyldt. Kommissionen vil holde øje med situationen i alle
medlemsstaterne og vende tilbage til spørgsmålet senere på året.
1
Den tyske, estiske, franske, cypriotiske, irske, italienske, luxembourgske, nederlandske,
ungarske, østrigske, polske, slovenske, svenske og Det Forenede Kongeriges delegation.
16
8713/09 (Presse 89)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0017.png
23-24.IV.2009
h)
Situationen på mælkemarkedet
Anmodning fra den irske delegation
Rådet noterede sig den irske delegations anmodning, som blev støttet af den belgiske, tyske,
græske, spanske, franske, ungarske, østrigske, slovenske, slovakiske og portugisiske delegation,
vedrørende situationen på mælkemarkedet og nødvendigheden af fortsat at benytte
markedsforvaltningsforanstaltninger for så hurtigt som muligt at få genoprettet balancen på
markedet (8854/09). Rådet noterede sig endvidere de øvrige forslag, som delegationerne fremsatte i
denne forbindelse
1
.
Kommissionen bekræftede i sit svar, der blev støttet af den nederlandske delegation, at den seneste
effektive brug af markedsforvaltningsredskaber har bidraget til at stabilisere råvareprisen på mælk,
og at Kommissionen er fast besluttet på at fortsætte sine bestræbelser. Hun mindede endvidere om,
at krisen på markedet for mejeriprodukter er global og skal forstås på denne baggrund.
i)
Situationen på markedet for svinekød
Anmodning fra den belgiske delegation
Rådet noterede sig anmodningen fra den belgiske delegation, der blev støttet af den irske, græske,
franske, ungarske, polske og østrigske delegation, om indførelse af midlertidige eksportrestitutioner
for fersk og frosset svinekød samt indlæggene fra andre delegationer
2
(8930/09).
Under henvisning til den seneste markedsudvikling fastholdt Kommissionens repræsentant
Kommissionens holdning, hvorefter der ikke er behov for markedsstøtte.
1
2
F.eks. at gøre skolemælksordningen mere attraktiv.
Italien gik ind for støtte til privat oplagring i stedet for eksportrestitutioner, medens
Danmark og Det Forenede Kongerige i højere grad satte deres lid til aftaler om
handelspartnerskaber med svinekødsimporterende tredjelande.
17
8713/09 (Presse 89)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0018.png
23-24.IV.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
UDVIDELSE
Montenegros ansøgning om medlemskab af EU *
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Den 15. december 2008 forelagde præsident Filip Vujanović, parlamentsformand Ranko
Krivokapić og premierminister Milo Ðukanović Montenegros ansøgning om medlemskab af Den
Europæiske Union. Rådet har besluttet at gennemføre proceduren i artikel 49 i traktaten om Den
Europæiske Union. Kommissionen opfordres derfor til at afgive udtalelse.
Rådet erindrer om den fornyede enighed om udvidelse, som den kommer til udtryk i konklusionerne
fra Det Europæiske Råds møde den 14.-15. december 2006, og bekræfter, at det vestlige Balkans
fremtid ligger i Den Europæiske Union. Det gentager, at det enkelte lands fremskridt hen imod EU
afhænger af dets egen indsats for at opfylde Københavnskriterierne og betingelserne i stabiliserings-
og associeringsprocessen. Rådet erindrer om sine konklusioner fra 8.-9. december 2008 og
bemærker, at det er afgørende for EU's vurdering af en medlemskabsansøgning, at ansøgerlandet på
tilfredsstillende måde har efterlevet sine forpligtelser i henhold til sin stabiliserings- og
associerings-aftale (SAA), herunder dennes handelsrelaterede bestemmelser."
1
EKSTER E FORBI DELSER
Femte møde i Associeringsrådet EU-Egypten
Rådet vedtog et udkast til dagsorden for femte møde i Associeringsrådet EU-Egypten, der afholdes
den 27. april 2009 i Luxembourg.
1
Kommissionen vil afgive udtalelse i løbet af 2010.
18
8713/09 (Presse 89)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0019.png
23-24.IV.2009
ØKO OMISKE A LIGGE DER
Ændring af EØS-aftalen
Rådet godkendte et udkast til afgørelse truffet af Det Blandede EØS-udvalg om ændring af bilag II
og protokol 37 til EØS-aftalen for at tage hensyn til en række nye EU-retsakter (6759/09).
DET I DRE MARKED
Dichlormethan - Beskyttelse af menneskers sundhed imod farlige stoffer
Rådet vedtog en beslutning om begrænsning af markedsføring og anvendelse af dichlormethan
(DCM) i det indre marked med det formål at begrænse de risici, som dette stof udgør for
menneskers sundhed
(3610/09).
Med beslutningen indføres der forbud mod levering til forbrugerne af DCM-holdige malingfjernere,
der ofte bruges af private til at fjerne maling, fernis og lak. Der indføres også begrænsninger for
bedre at kunne kontrollere og mindske risikoen ved industriel og erhvervsmæssig anvendelse.
Medlemsstaterne vil kunne give godkendte erhvervsmæssige brugere mulighed for fortsat at
anvende DCM, hvis det konstateres, at det er særligt vanskeligt eller uhensigtsmæssigt at erstatte
DCM med andre kemiske agenser. I så fald er de nationale myndigheder ansvarlige for at bevilge
og overvåge sådanne undtagelser, der skal ledsages af specifikke forebyggende foranstaltninger.
De risici, som DCM i malingfjerner udgør for menneskers sundhed, er blevet vurderet i
videnskabelige undersøgelser, hvori det konkluderes, at der er behov for risikobegrænsende
foranstaltninger i hele Fællesskabet.
Beslutningen ændrer Rådets direktiv 76/769/EØF om begrænsning af markedsføring af farlige
stoffer.
8713/09 (Presse 89)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0020.png
23-24.IV.2009
Overførsel af forsvarsprodukter
Rådet vedtog et direktiv om forenkling af vilkår og betingelser for overførsel af forsvarsrelaterede
produkter inden for Fællesskabet
(3732/08).
Det er hensigten, at de nye regler skal bidrage til udvikling af et fælles marked for
forsvarsprodukter og -udstyr og dermed styrke den europæiske forsvarsindustris konkurrenceevne.
Det anses for nødvendigt efterhånden at skabe et europæisk marked for forsvarsmateriel for at
styrke det europæiske forsvars industrielle og teknologiske grundlag og udvikle den militære
kapacitet, der kræves for at gennemføre EU's sikkerheds- og forsvarspolitik.
Formålet med direktivet er at reducere hindringerne for handelen med forsvarsrelaterede varer og
tjenester inden for det indre marked samt at nedbringe konkurrenceforvridninger ved at forenkle og
harmonisere licensbetingelserne og -procedurerne. På grund af de særlige forhold, der gør sig
gældende på markedet for forsvarsprodukter, og behovet for at beskytte den nationale sikkerhed vil
licenskravene blive erstattet med et strømlinet system af generelle licenser, hvor individuelle
licenser vil være en undtagelse.
EU-regeringer, der foretager indkøb hos leverandører, som er etableret i andre lande, vil opleve en
forbedret forsyningssikkerhed, idet omkostningerne i forbindelse med licensansøgninger vil blive
reduceret, og betingelserne vil blive mere forudsigelige.
Direktivet, der omfatter alle forsvarsrelaterede produkter, der svarer til dem, der er opført på EU's
fælles liste over militært udstyr
1
, vil også øge små og mellemstore virksomheders muligheder for at
levere komponenter, hvilket vil bidrage til at gøre det europæiske marked mere dynamisk.
Fristen for medlemsstaternes gennemførelse af direktivet i deres nationale lovgivning er to år fra
dets ikrafttræden (tyve dage efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende).
Denne nye lovgivning kombineres med et direktiv om offentlige forsvars- og sikkerhedskontrakter
(5191/09),
som skal vedtages af Rådet, så snart teksten er endeligt udformet.
1
EUT L 88 af 29.3.2007, s. 58.
20
8713/09 (Presse 89)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0021.png
23-24.IV.2009
TRA SPORT
Godstransport og passagerbefordring ad søvejen - Statistisk registrering
Rådet vedtog et omarbejdet direktiv om statistisk registrering af godstransport og
passagerbefordring ad søvejen, efter at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen (3715/08).
Den nye tekst indeholder de forskellige ændringer, der er foretaget i direktivet i tidens løb, og
tilpasser gennemførelsesbestemmelserne til forskriftsproceduren med kontrol, som blev indført i
EU-lovgivningen i 2006.
Direktivet indeholder bestemmelser om medlemsstaternes indsamling af statistiske data vedrørende
godstransport og passagerbefordring med søgående skibe, der anløber havne på deres område.
Sikkerhedsregler og -standarder for passagerskibe
Rådet vedtog et omarbejdet direktiv om sikkerhedsregler og -standarder for passagerskibe, efter at
der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen (3710/08).
Den nye tekst indeholder de forskellige ændringer, der er foretaget i Rådets direktiv 98/18/EF i
tidens løb, og tilpasser gennemførelsesbestemmelserne til forskriftsproceduren med kontrol, som
blev indført i EU-lovgivningen i 2006.
Formålet med direktivet er at indføre et ensartet sikkerhedsniveau for menneskeliv og ejendom på
nye og eksisterende passagerskibe og højhastighedspassagerfartøjer, for begge skibs- og
fartøjskategoriers vedkommende i forbindelse med indenrigsfart, og at fastsætte procedurer for
internationale forhandlinger med sigte på harmonisering af reglerne for passagerskibe i udenrigsfart.
8713/09 (Presse 89)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0022.png
23-24.IV.2009
SOCIALE A LIGGE DER
Europæiske samarbejdsudvalg
Rådet vedtog et revideret direktiv om europæiske samarbejdsudvalg, efter at der var opnået enighed
med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen (3731/08). For yderligere oplysninger henvises til
8954/09.
ÅBE HED - aktindsigt
Rådet vedtog:
– svar på genfremsat begæring 05/c/01/09 fra Klaus-Dieter SOHN, idet den danske, finske,
slovenske og svenske delegation stemte imod (7390/09);
– svar på genfremsat begæring 06/c/01/09, idet den danske, nederlandske, finske, slovenske og
svenske delegation stemte imod (7710/09);
– svar på genfremsat begæring 07/c/02/09 fra Eva MORAGA GUERRERO, idet den danske,
finske, slovenske og svenske delegation stemte imod (7968/09).
UD ÆV ELSER
Til Regionsudvalget beskikkes som medlem for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil
den 25. januar 2010:
Nicola BEER, Staatssekretärin für Europa, Hessisches Ministerium der Justiz, für Integration und
Europa.
8713/09 (Presse 89)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453810_0023.png
23-24.IV.2009
RETSAKTER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Tekniske forskrifter for fartøjer på indre vandveje
Rådet besluttede den 16. april ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en beslutning om
berigtigelse af gennemførelsesdatoen for Kommissionens direktiv 2008/126/EF om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/87/EF om fastsættelse af tekniske forskrifter for
fartøjer på indre vandveje.
Import af opdrættede laks fra orge - Anvendelsesområdet for antidumpingtolden
Rådet vedtog den 16. april en forordning om præcisering af anvendelsesområdet for den endelige
antidumpingtold indført ved forordning (EF) nr. 85/2006 på importen af opdrættede laks med
oprindelse i Norge.
Forordningen blev offentliggjort i EU-Tidende L 101 af 21.4.2009 og finder anvendelse med
tilbagevirkende kraft fra den 21. januar 2006.
8713/09 (Presse 89)
23
DA