Europaudvalget 2008-09
2940 - Økofin Bilag 3
Offentligt
674330_0001.png
24. april 2009
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 5. maj
2009
Dagsordenspunkt 5b:
det
Resumé
Meddelelse om god regeringsførelse på skatteområ-
Kommissionen ventes på ECOFIN-mødet den 5. maj 2009 at fremlægge en meddelelse vedr.
god regeringsførelse på skatteområdet. Meddelelsen ventes at omfatte en række anbefalinger om
god regeringsførelse både ift. tiltag inden for EU og i forbindelse med aftaler med tredjelande.
Meddelelsen bygger videre på Rådets konklusioner af 14. maj 2008 samt på EU’s bidrag til
G20 mødet den 2. april 2009.
Baggrund
ECOFIN vedtog den 14. maj 2008 konklusioner, hvor Rådet understreger betyd-
ningen af – på så bred geografisk basis som muligt – at gennemføre principperne
om ”good governance” (god regeringsførelse) på skatteområdet – f.eks. om gen-
nemsigtighed, udveksling af oplysninger og fair skattekonkurrence – i relevante
aftaler mellem på den ene side Fællesskabet og dets medlemsstater og på den an-
den side tredjelande og tredjelands-grupper. Konklusionerne har tekst om, at par-
terne anerkender og forpligter sig til de principper på skatteområdet, som med-
lemsstaterne har tiltrådt på fællesskabsniveau, og at parterne med henblik herpå vil
forbedre det internationale samarbejde på skatteområdet og forbedre opkrævnin-
gen af skatteprovenu.
Det Europæiske Råd 19. og 20. marts 2009 bekræftede EU’s bidrag til G 20 mø-
det 2. april 2009. Bidraget nævnte behovet for at beskytte det finansielle system
mod ikke-gennemsigtige, ikke-samarbejdsvillige og løst regulerede jurisdiktioner,
og understregede behovet for tiltag om international god regeringsførelse på skat-
teområdet (gennemsigtighed, informationsudveksling og fair skattekonkurrence).
Indhold
Kommissionen har endnu ikke fremlagt sin meddelelse om god regeringsførelse,
som ventes præsenteret på ECOFIN den 5. maj 2009. Kommissionen ventes at
fremhæve, at globaliseringen og den internationale integration af markeder har
bidraget væsentligt til den økonomiske vækst, men har også haft negative virknin-
ger, f.eks. ved at gøre lande mere udsatte for skatteunddragelse. Skattely-lande og
utilstrækkeligt regulerede internationale finansielle centre, som ikke accepterer
principperne om gennemsigtighed og informationsudveksling, fremmer skattesvig
og -omgåelse. Det har negativ virkning på andre landes mulighed for at gennem-
føre deres skattelovgivning og underminerer derved deres skatteprovenu.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
På den baggrund og i lyset af det momentum, der er skabt i forbindelse med G20-
mødet 2. april 2009, finder Kommissionen det vigtigt at fremskynde EU’s arbejde
med god regeringsførelse inden for skatteområdet – både inden for EU og i for-
bindelse med indgåelse af aftaler med tredjelande. Kommissionen har til hensigt at
indlede en konstruktiv dialog med alle relevante ”stakeholders” samt evaluere og
afrapportere om situationen i 2010. Kommissionens meddelelse ventes at frem-
hæve følgende tiltag inden for god regeringsførelse.
Eksisterende initiativer
Inden for EU sikres god regeringsførelse på skatteområdet bl.a. gennem lovgiv-
ning om administrativt samarbejde - herunder i forbindelse med informationsud-
veksling, lovgivning om statsstøtte, samt adfærdkodeksen for erhvervsbeskatning.
EU har endvidere allerede iværksat en række tiltag for at sikre tredjelandes over-
holdelse af god regeringsførelse på skatteområdet. Herunder kan nævnes: 1) afta-
ler med tredjelande og tilknyttede områder om beskatning af indkomst fra opspa-
ring; 2) aftaler med EØS-lande og Schweiz; 3) samarbejde på skatteområdet inden
for rammerne af EU’s naboskabspolitik og udvidelsespolitik; 4) opfølgning på
Rådskonklusionerne af 14. maj 2008 om god regeringsførelse; og 5) politikken om
udviklingsbistand.
Anbefalinger
Kommissionen ventes at opfordre til, at Rådet så hurtigt som muligt vedtager tre
direktivforslag om administrativt samarbejde inden for EU (forslag til nyt direktiv
til afløsning af det gældende direktiv om bistand med udveksling af oplysninger,
forslag til nyt direktiv til afløsning af det gældende direktiv om bistand med op-
krævning og forslag om ændring af rentebeskatningsdirektivet (opsparingsdirekti-
vet)). Desuden ventes Kommissionen at anbefale at fortsætte arbejdet med over-
holdelse af adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning.
I forholdet til tredjelande ventes Kommissionen at anbefale en række tiltag.
Rådet bør give passende
politisk prioritet til god regeringsførelse på skatteområdet,
således
at dette punkt nævnes tidligt i forhandlinger om relevante aftaler med tredjelande,
under hensyn til den enkelte aftales karakter. Eventuelt skal punktet inddrages i
den politiske dialog inden forhandlingerne om den pågældende aftale. Samtidig
skal Kommissionen have tilstrækkelig fleksibilitet i forhandlingerne.
Aftaler med tredjelande bør også have bestemmelser svarende til de, der gælder
inden for EU vedrørende
statsstøtte,
så man kan imødegå forvridende praksis, som
skader medlemsstaternes offentlige finanser og erhvervsliv.
Særlige aftaler på skatteområdet
– som udveksling af oplysninger til brug i skattesager
– kan overvejes til at fremme processen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissionen ventes at opfordre til en forbedring af aftalerne med Schweiz,
Liechtenstein, Monaco, Andorra og San Marino i forbindelse med
rentebeskatnings-
direktivet,
så disse lande sikrer beskatning af indkomst fra opsparing ved informa-
tionsudveksling på anmodning i stedet for som nu ved anonym kildeskat af beta-
lingerne. Det medfører, at overgangsreglerne for Østrig, Luxembourg og Belgien
ophører, så disse lande skal skifte fra kildeskat til automatisk informationsudveks-
ling. Kommissionen ventes endvidere at understrege behovet for at undersøge
mulighederne for at fremskynde drøftelser om transparens og informationsud-
veksling med øvrige tredjelande i lyset af udmeldingerne i forbindelse med G20
mødet – særligt Singapore, Hongkong og Macao.
Kommissionen ventes at anbefale, at
adfærdskodeks-gruppen vedr. erhvervsbeskatning
skal udvikle en politik i forhold til tredjelande, for så vidt angår anvendelsen af
anti-misbrugsregler.
Der ventes endvidere en opfordring til at overveje en større sammenhæng mellem
på den ene side
EU’s finansielle støtte og indrømmelse af adgang til EU-markedet
til særli-
ge lande og på den anden side disse landes samarbejde om god regeringsførelse på
skatteområdet. Bl.a. ved Mid-Term reviews af EU’s udviklingsbistandsprogram-
mer kan punktet være relevant. Det kan således overvejes at flytte midler fra de
lande, som ikke vil samarbejde, til de lande, som vil samarbejde.
Endeligt ventes Kommissionen at lægge op til en undersøgelse af sammenhængen
mellem principperne om god regeringsførelse og medlemsstaternes egen skattepo-
litik, herunder
bilaterale aftaler med tredjelande,
så landene ikke gennem deres bilatera-
le dobbeltbeskatningsoverenskomster åbner nye muligheder for omgåelse af andre
medlemsstaters skattesystemer eller for omgåelse af EU-direktiver.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Rådskonklusioner om god regeringsførelse blev forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg forud for ECOFIN 14. maj 2008.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter, at ECOFIN intensiverer arbejdet for at bekæmpe skattesvig mv.,
herunder i forbindelse med EU’s aftaler med tredjelande.
Andre landes holdninger
Kommissionens meddelelse foreligger endnu ikke og andre landes holdninger
kendes derfor ikke.