Europaudvalget 2008-09
2941 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
671982_0001.png
Kulturministeriet
22. april 2009
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 11.-12. maj 2009
Kultur
4. Kultur som katalysator for kreativitet og innovation –
side 2
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
5. Den Europæiske Kulturhovedstad
a) Indstilling af Rådets medlemmer til juryen for fællesskabsaktionen vedr. ”Den Euro-
pæiske Kulturhovedstad” for 2010-2012 –
side 5
b) Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2012
– side 6
KOM (2009) 167
- Vedtagelse
c) Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2013
– side 8
KOM (2009) 176
- Vedtagelse
6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af et program for
audiovisuelt samarbejde med branchefolk fra tredjelande MEDIA Mundus –
side 9
KOM (2008) 892
- Statusrapport
7. Kreativt onlineindhold –
side 12
KOM (2007) 836
- Udveksling af synspunkter
J.Nr.2004-22898-7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Ad 4. Kultur som katalysator for kreativitet og innovation
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har bl.a. som led i opfølgningen af Rådets arbejdsplan på kulturområ-
det 2008-2010 og det europæiske år for kreativitet og innovation (2009) fremlagt udkast
til rådskonklusioner om kulturens særlige rolle og potentiale i forbindelse med fremme af
kreativitet og innovation.
Det understreges, at der er en tæt sammenhæng mellem kultur, kreativitet og innovation,
og at kulturområdet, kreative processer og udnyttelse af nye ideer er afgørende for frem-
me af konkurrenceevnen og udviklingen af økonomier og samfund.
Medlemsstater og Kommissionen opfordres til yderligere at fremme synergier mellem
kultur, kreativitet og innovation og andre relevante politikker gennem bl.a. bedre udnyt-
telse af eksisterende støttemuligheder, fremme af adgang til ny teknologi og udveksling
af bedste praksis.
2. Baggrund
Forslaget skal ses med baggrund i det europæiske år for kreativitet og innovation
(2009), som overordnet har til formål at støtte medlemsstaternes bestræbelser på at
fremme kreativitet og innovationsevne.
Rådets nuværende arbejdsplan på kulturområdet har endvidere maksimering af de
kulturelle og kreative industriers, især SMV’ernes, potentiale som prioriteret indsats-
område.
Endelig følger forslaget op på formandskabskonklusioner fra Det Europæiske Råd,
herunder fra den 13.-14. marts 2008, hvori det anerkendes, at en nøglefaktor for fremti-
dig vækst er, at de europæiske borgeres innovations- og kreativitetspotentiale udvikles
fuldt ud på grundlag af europæisk kultur og videnskabelig topkvalitet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Konklusionsudkastet har til formål at fremhæve kulturens særlige rolle og potentiale i
forbindelse med fremme af kreativitet og innovation. Endvidere er formålet at under-
strege den afgørende betydning for udviklingen af økonomier og samfund, som kultu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
ren, kreative processer og udnyttelse af nye idéer har; navnlig i en tid med hurtige
omskift og alvorlige udfordringer.
Der henvises bl.a til:
At selv om kreativitet er at finde overalt i samfundet, spiller kulturen, kultur-
sektoren og de kulturelle og kreative industrier, især SMV’erne, en særlig rolle i
forbindelse med fremme af kreativitet,
at kunst og kultur spiller en vigtig rolle i forbindelse med uddannelse og livs-
lang læring, især mht. fremme af kreativ tænkning og udvikling af kreative ev-
ner og nye færdigheder,
at kultur og kreativitet er drivkræfter for udvikling af regioner og byer, idet de
kan bidrage til at bringe nyt liv i lokale økonomier, herunder gennem klynger af
lokale kulturelle og kreative industrier.
Det understreges således bl.a.:
At strategisk investering i kultur, kulturelle og kreative industrier, især
SMV’ere, bl.a. er afgørende for at styrke dynamiske kreative samfund, skabe
jobs og bidrage til opfyldelse af Lissabon-målsætningerne,
at det bør overvejes lade en sådan investering indgå som en integreret del af
Lissabon-strategien efter 2010,
at det er strategisk vigtigt at fremme synergier mellem den kulturelle sektor og
andre sektorer og sikre, at der bliver taget hensyn til den kulturelle sektors po-
tentiale og særlige kendetegn i andre politikker.
Medlemsstater og Kommissionen opfordres på den baggrund bl.a. til:
At fremme kulturpolitikkers potentiale i forhold til kreativitet, især gennem
f.eks. fremme af kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog, beskyttelse af
værker og kunstnere samt udvikling af kulturelle og kreative industrier.
at have særlig opmærksomhed på den ny teknologis muligheder og udfordringer
i forbindelse med kreativt indhold og nye måder at formidle viden på,
at styrke dialogen med civilsamfundets sektorer,
at udvikle nationale kulturstatistikker yderligere og sikre bedre indbyrdes
sammenlignelighed i koordination med Eurostat.
Medlemsstater opfordres endvidere bl.a. til:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
At styrke båndene yderligere mellem de kulturelle og kreative sektorer og inno-
vation samt alle andre relevante politikker,
at fremme netværk og udveksling af bedste praksis mellem regioner og byer
vedr. kreativitetsstrategier, herunder fremme kontakter mellem kulturelle ak-
tører og andre sektorer, civilsamfundets aktører og aktører fra den øvrige del af
økonomien,
At fremme adgang til og brugen af nye IKT-teknologier i den kulturelle sektor
og digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt indhold.
Kommissionen opfordres endelig bl.a. til:
Yderligere at udforske de tætte - men undervurderede - bånd mellem kultur,
kreativitet, innovation, økonomisk ydeevne og den bredere økonomi,
at fremme udvekslingen og brugen af bedste praksis fra fællesskabsstøttede pro-
jekter om udvikling af kreativitet,
at forbedre informationen om eksisterende støttemuligheder for SMV’ere i de
kulturelle og kreative sektorer,
udforske relevansen af og muligheden for på længere sigt at fremme fælles-
skabsstøtte til kulturelle og kreative industrier, især SMV’ere.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Konklusionsudkastet har ingen konsekvenser. Der er tale om opfordringer til at styrke
og synliggøre kulturens rolle og betydning for kreativitet og innovation.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s budget. Det vurderes endvidere for usandsynligt, at en
konkret opfølgning på konklusionerne vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.
9. Høring
Konklusionsudkastet har været udsendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpoliti-
ske spørgsmål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbig generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Regeringen finder det vigtigt at sætte fokus på kulturens, herunder de kulturelle og
kreative industriers, særlige rolle og potentiale i forbindelse med fremme af kreativitet
og innovation.
Regeringen kan derfor støtte forslaget, som ligger i god forlængelse af opfølgningen af
Rådets nuværende arbejdsplan på kulturområdet og af dette års europæiske temaår for
kreativitet og innovation.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at støtte forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men emnet vedr.
Rådets arbejdsplan på kulturområdet har senest været forelagt Europaudvalget til
orientering på mødet den 14. november 2008 forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom
og kultur) den 20.-21. november 2008. Endvidere blev emnet vedr. det europæiske år for
kreativitet og innovation forelagt udvalget til orientering på møde den 16. maj 2008
forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 21.-22. maj 2008.
Ad 5. Den Europæiske Kulturhovedstad
a) Indstilling af Rådets medlemmer til juryen for fællesskabsaktionen vedr.
”Den Europæiske Kulturhovedstad” for 2010-2012
Nyt notat.
1. Resumé
De to medlemsstater, der skal indstille Rådets to medlemmer til juryen for fællesskabs-
aktionen vedr. ”Den Europæiske Kulturhovedstad” for 2010-2012, skal udvælges på
rådsmødet. I overensstemmelse med vedtagne praktiske foranstaltninger og procedurer
vil udvælgelsen ske gennem frivillig lodtrækning blandt medlemsstaterne. Danmark er
som følge af sit værtskab for Den Europæiske Kulturhovedstad i 2017 udelukket fra at
deltage i lodtrækningen.
Den formelle udpegning af Rådets medlemmer af juryen forventes at ske på rådsmødet
(uddannelse, ungdom og kultur) i november 2009.
2. Baggrund
Ifølge Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1622/2006/EF af 24. oktober 2006
vedr. fællesskabsaktionen ”Den Europæiske Kulturhovedstad” udpeges Rådets to med-
lemmer af juryen for en treårig periode.
På baggrund af Rådets afgørelse 2007/324/EF af 7. maj 2007 sker udvælgelse af de to
medlemsstater, der indstiller Rådets medlemmer til juryen, gennem lodtrækning blandt
interesserede medlemsstater. Udelukket fra lodtrækningen er medlemsstater, som i den
pågældende periode skal have udvalgt en kulturhovedstad, eller hvis udpegede kultur-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
hovedstad skal rådgives og følges af juryen, heriblandt Danmark som har værtskabet
for Den Europæiske Kulturhovedstad i 2017.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.
4. Nærhedsprincippet
Der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.
5. Formål og indhold
Punktet har til formål at skabe mulighed for på rådsmødet blandt alle interesserede
medlemsstater at udvælge to medlemsstater, der kan indstille Rådets to jurymedlem-
mer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ingen konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Udvælgelsen har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konse-
kvenser eller konsekvenser for EU’s budget.
9. Høring
Høring er ikke relevant, da der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen
retsakt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte udvælgelsen af de to medlemsstater.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at støtte udvælgelsen af de to medlemsstater.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men aktiviteten
Europæisk Kulturhovedstad har været forelagt ved flere tidligere lejligheder, senest til
orientering på mødet den 9. november 2007, forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom
og kultur) den 15.-16. november 2007.
b) Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2012
KOM (2009) 167
- Vedtagelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
Nyt notat.
1. Resumé
Punktet omfatter valg af Europæisk Kulturhovedstad for 2012 (Guimarães i Portugal og
Maribor i Slovenien). Punktet forventes vedtaget.
2. Baggrund
Ifølge Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1622/2006/EF af 24. oktober 2006
udpeger Rådet hvert år - efter rotationsprincip mellem landene - to af de byer i med-
lemsstaterne, som har ansøgt om at blive Europæisk Kulturhovedstad. Byerne udpeges
normalt fire år, før de skal være hovedstad. Valget sker efter en henstilling fra Kom-
missionen med baggrund i en indstilling fra bedømmelsesjuryen bestående af seks
uafhængige eksperter udpeget af den berørte medlemsstat i samråd med Kommissio-
nen. Derudover består juryen af to medlemmer udpeget af Europa-Parlamentet, to af
Rådet, to af Kommissionen og et af Regionsudvalget.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.
4. Nærhedsprincippet
Der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.
5. Formål og indhold
Ifølge ovennvænte rotationsprincip skal hovedstaden for 2012 være i Portugal og Slove-
nien. Med baggrund i juryens indstilling henstiller Kommissionen, at Rådet udpeger
Guimarães i Portugal og Maribor i Slovenien som Europæisk Kulturhovedstad for 2012.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ingen konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Udpegningerne har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
9. Høring
Høring er ikke relevant, da der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen
retsakt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig de foreslåede udpegninger.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
De foreslåede udpegninger forventes vedtaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men aktiviteten
Europæisk Kulturhovedstad har været forelagt ved flere tidligere lejligheder, senest til
orientering på mødet den den 9. november 2007, forud for rådsmødet (uddannelse,
ungdom og kultur) den 15.-16. november 2007.
c) Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2013
KOM (2009) 176
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Punktet omfatter valg af Europæisk Kulturhovedstad for 2013 (Marseille i Frankrig og
Kosice i Slovakiet). Punktet forventes vedtaget.
2. Baggrund
Ifølge Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1622/2006/EF af 24. oktober 2006
udpeger Rådet hvert år - efter rotationsprincip mellem landene - to af de byer i med-
lemsstaterne, som har ansøgt om at blive Europæisk Kulturhovedstad. Byerne udpeges
normalt fire år, før de skal være hovedstad. Valget sker efter en henstilling fra Kom-
missionen med baggrund i en indstilling fra bedømmelsesjuryen bestående af seks
uafhængige eksperter udpeget af den berørte medlemsstat i samråd med Kommissio-
nen. Derudover består juryen af to medlemmer udpeget af Europa-Parlamentet, to af
Rådet, to af Kommissionen og et af Regionsudvalget.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.
4. Nærhedsprincippet
Der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.
5. Formål og indhold
Ifølge ovennvænte rotationsprincip skal hovedstaden for 2013 skal være i Frankrig og
Slovakiet. Med baggrund i juryens indstilling henstiller Kommissionen, at Rådet udpe-
ger Marseille i Frankrig og Kosice i Slovakiet som Europæisk Kulturhovedstad for 2013.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ingen konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Udpegningerne har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
9. Høring
Høring er ikke relevant, da der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen
retsakt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig de foreslåede udpegninger.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De foreslåede udpegninger forventes vedtaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men aktiviteten
Europæisk Kulturhovedstad har været forelagt ved flere tidligere lejligheder, senest til
orientering på mødet den den 9. november 2007, forud for rådsmødet (uddannelse,
ungdom og kultur) den 15.-16. november 2007.
Ad 6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af et
program for audiovisuelt samarbejde med branchefolk fra tredjelande MEDIA
Mundus
KOM (2008) 892
- Statusrapport
Revideret notat. Ændringer markeret med kursiv/fed
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til et støtteprogram for audiovisuelt samarbejde med
branchefolk fra tredjelande MEDIA Mundus for perioden 2011-2013. Der er lagt op til et
samlet budget på 15 mio. EUR. Programmet omfatter støtte til projekter, der styrker
informationsudveksling, uddannelse, markedsinformation og distribution af europæiske
film. Forslaget følger op på pilotprogrammet Media International, som Parlamentet
igangsatte i 2007.
Formandskabet ønsker at undersøge muligheden for vedtagelse som led i 1.
behandlingen af sagen og forventes mundtligt at orientere om status for sagen.
2. Baggrund
Kommissionen henviser til, at den europæiske audiovisuelle sektors største problem på
de internationale markeder er den begrænsede udbredelse af audiovisuelle værker. De
forskellige europæiske markeder er opsplittede på grund af sprog og struktur. Dette
rammer udbredelsen af europæiske produktioner på tredjelandes markeder og forhin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
drer den europæiske audiovisuelle industri i at drage fuld fordel af mulighederne for
international ekspansion. EU’s eksisterende audiovisuelle støtteprogrammer (MEDIA
2007, Euromed-programmerne for audiovisuelle medier II eller EU-AVS-programmet
for film) kan ifølge Kommissionen ikke løfte alle udfordringerne i den hurtige internati-
onalisering af den audiovisuelle sektor.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er TEF artikel 157 (industri) og 150 (erhvervsuddannelse). Vedta-
gelse i Rådet sker med et kvalificeret flertal og i fælles beslutningstagen med Europa-
parlamentet i henhold til bestemmelserne i TEF artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Ifølge Kommissionens forslag er det i overensstemmelse med nærhedsprincippet, fordi
målene med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne. Det er
Kommissionens opfattelse, at en fælles tilgang kan føre til en større og positiv virkning,
bæredygtigt globalt netværkssamarbejde og således en gradvis ændring af globale
markedsstrukturer. Det vil være særlig fordelagtigt for mindre medlemsstater.
Det er regeringens vurdering, at fællesskabsindsatserne komplementerer de nationale
indsatser, som hovedsageligt omfatter selve produktionsfasen. Regeringen er enig i, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Programmets hovedmål er:
at øge EU’s av-industris konkurrenceevne på internationale markeder
at gøre Europa i stand til at spille sin kulturelle og politisk rolle i verden
at øge forbrugernes valgmuligheder og den kulturelle mangfoldighed.
Disse mål kan beskrives nærmere i tre specifikke mål:
at øge informationsudveksling, uddannelse og markedsinformation
at forbedre audiovisuelle produktioners konkurrenceevne og den tværnationale
distribution heraf over hele verden
at forbedre audiovisuelle produktioners udbredelse og eksponering over hele
verden og øge offentlighedens (især de unges) efterspørgsel efter kulturel mang-
foldighed.
Efter princippet om gensidig fordel skal branchefolk fra lande, der deltager i program-
met, og deltagere fra andre lande i fællesskab foreslå og gennemføre projekter under
programmets foreslåede tre aktionslinjer, der omfatter
1. Styrkelse af informationsudveksling, uddannelse og markedsinformati-
on (f.eks. støtte til udvikling og gennemførelse af uddannelses moduler)
2. konkurrenceevne og distribution (f.eks. gennem styrkede markedsfø-
ringsfremstød at øge offentlighedens opmærksomhed om udgivelse af
film fra EU-lande over hele verden)
3. Distributionsstøtte (f.eks. at støtte projekter, der præsenteres af biograf-
ejere i EU og tredjelande med henblik på at programsætte et betydeligt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11
antal henholdsvis europæiske og tredjelandes film i kommercielle pre-
mierebiografer).
Kommissionens forslag til støtteprogrammet MEDIA Mundus er foreslået til at gælde
for perioden 2011-2013. Det samlede budget for programmet foreslås at være på 15 mio.
EUR, heraf 13,5 mio. EUR til aktionerne og 1,5 mio. EUR til gennemførelse af pro-
grammet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Der pågår forhandlinger mellem Euro-
pa-Parlamentet og Rådet med henblik på indgåelse af en mulig 1. behandlingsvedtagel-
se. Europa-Parlamentet stemmer efter planen om forslaget i plenum den 4. maj 2009.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser for Danmark ud over Danmarks
bidrag til EU-budgettet på ca. 2 pct. (svarende til ca. 2.250.000 DKK).
Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos Det Danske Filminstitut, Media Desk Denmark,
Producentforeningen, Danske Filminstruktører, Foreningen af danske distributører,
Den Danske Filmskole, UNESCO Nationalkommissionens Kulturudvalg, UNESCO
Nationalkommissionens Kommunikationsudvalg, dk4, DE, MTG A/S, SBS A/S, TV
2/Danmark A/S, TV 3, TvDanmark A/S. Fristen var den 17. februar.
Det Danske Filminstitut (3. februar 2009) finder forslaget relevant og vedkommende.
Med hensyn til kravet om antal deltagere i konsortier, der vil kunne opnå støtte, henle-
der Det Danske Filminstitut opmærksomheden på, at langt de flest udviklings- og
udvekslingssamarbejder mellem Danmark og tredjelande finder sted på bilateral basis.
Det Danske Filminstitut mener, at det inden for programmet bør være muligt at støtte
bilaterale projekter, som har potentiale til at udvikle sig til netværk med flere delta-
gende lande.
DR (17. februar 2009) støtter forslaget, idet DR forudsætter, at betegnelsen "av-
industrien" inkluderer public service-broadcastere.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det foreslåede program lægger op til øgede partnerskaber med tredjelande på filmom-
rådet, og vil henholdsvis styrke danske films internationale muligheder og øge mangfol-
digheden i udbuddet af film fra tredjelande i de danske biografer. Regeringen kan
derfor støtte forslaget til et nyt program.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i Rådets arbejdsgruppe om av-spørgsmål. Der er stor
opbakning fra medlemslandene til forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg,
men udvalget har
fået oversendt grundnotat om forslaget af 26. februar 2009.
Ad 7. Kreativt onlineindhold
KOM (2007) 836
- Udveksling af synspunkter
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet forventes på rådsmødet at gennemføre en udveksling af synspunkter om
medlemsstaternes opfølgning på rådskonklusioner fra november 2008 om udvikling af
lovlige online-tilbud med et kulturelt og kreativt indhold og forebyggelse og bekæmpelse
af piratkopiering i det digitale miljø.
Udvekslingen forventes at ske med udgangspunkt i spørgsmål fra formandskabet.
2. Baggrund, formål og indhold
Rådskonklusionerne om udvikling af lovlige online-tilbud med et kulturelt og kreativt
indhold og om forebyggelse og bekæmpelse af piratkopiering i det digitale miljø fra
november 2008 opfordrer medlemsstaterne til hurtigst muligt at nå frem til eller frem-
me samordnede løsninger mellem de berørte parter med henblik på at finde konkrete,
effektive og rimelige og korrekt dimensionerede løsninger, der fremmer udviklingen af
lovlige online-tilbud og forebyggelse og bekæmpelse af piratkopiering.
Kommissionen bliver i rådskonklusionerne bl.a. opfordret til at forbedre kendskabet til
den digitale kulturelle økonomi i al dens mangfoldighed, især til de lovlige online-tilbud,
og til omfanget af, årsagerne til og konsekvenserne af piratkopiering på økonomien for
kunstnerisk skaben og kulturel mangfoldighed. Herudover bliver Kommissionen opfor-
dret til mere generelt at bidrage til udviklingen af lovlige online-tilbud og bekæmpelse
af piratkopiering gennem alle de relevante politikker.
Endvidere opfordres både medlemsstater og Kommission, indenfor deres respektive
kompetencer, til især gennem objektive oplysningskampagner at forbedre forbrugerop-
lysninger om ophavsret og beslægtede rettigheder og om konsekvenserne ved ikke at
overholde dem, og mere generelt at bevidstgøre alle aktører, også erhvervsudøvere, om
konsekvenserne af piratkopiering for kunstnerisk skaben og kulturel mangfoldighed.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til at bidrage aktivt til at styrke overhol-
delse og beskyttelse af ophavsret og beslægtede rettigheder på internationalt plan inden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 13
for rammerne af de relevante bilaterale og multilaterale aftaler og den politiske dialog
og samarbejdet med tredjelande.
Rådskonklusionerne følger op på Kommissionens meddelelse om kreativt online-indhold
fra januar 2008, som er fremlagt på baggrund af i2010-initiativet fra juni 2005 om et
europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse. I meddelelsen finder Kom-
missionen, at der skal skabes en EU-indsats, der sigter mod at fremme en hurtig og
effektiv indførelse af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativt
indhold online.
Med hensyn til den nationale opfølgning på rådskonklusionerne indledte kulturministe-
ren i maj 2008 en møderække om håndhævelse af ophavsrettigheder på internettet med
deltagelse af alle de væsentligste aktører på området.
Møderækkens formål har været at undersøge de tekniske muligheder for at identificere
ophavsretskrænkelser på internettet samt de tekniske muligheder for at blokere for
disse krænkelser.
Der har været afholdt 4 møder i møderækken, og arbejdet er i dets afsluttende fase.
Møderækkens rapport vil indeholde en redegørelse for de retsregler, som regulerer
området, samt give et overblik over de praktiske, økonomiske og retssikkerhedsmæssige
overvejelser, som det kan være relevant at foretage i forbindelse med senere drøftelser
af eventuelle initiativer på området.
Den endelige rapport vil blive oversendt til Folketinget, når den foreligger, ligesom
Folketingets partier vil blive orienteret om resultatet af møderækken.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med udvekslingen af synspunkter.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kreativt indhold i form af ophavsretligt beskyttede værker og andre frembringelser er
reguleret efter ophavsretsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 763 af 30. juni 2006.
Endvidere reguleres online-tjenesteydelser ved lov om tjenester i informationssamfun-
det, herunder visse aspekter af elektronisk handel (e-handelsloven).
Udvekslingen af synspunkter forventes ikke at få konsekvenser for gældende dansk ret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 14
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Udvekslingen af synspunkter på rådsmødet har ikke i sig selv statsfinansielle konse-
kvenser eller konsekvenser for EU’s budget. Det vurderes endvidere for usandsynligt, at
udvekslingen af synspunkter på rådsmødet vil blive fulgt op af konkrete retsakter eller
andet, der vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.
8. Høring
Punktet om udveksling af synspunkter har været sendt i høring i EU-specialudvalget
for kulturpolitiske spørgsmål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt med at fremme en hurtig og effek-
tiv indførelse af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativt online-
indhold. Regeringen lægger vægt på, at initiativer på europæisk plan balancerer de
hensyn, der er hos de forskellige interessenter på markedet for kreativt indhold online,
herunder forbrugerne, indholdsproducenter og -udbydere samt hardwareproducenter.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i udvekslingen af synspunkter og i den forbindelse orien-
tere om eventuelle tiltag, som er foretaget med henblik på at følge op på rådskonklusio-
nerne fra november 2008.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet om udveksling af synspunkter om opfølgningen på rådskonklusionerne fra
november 2008 har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men
Europaudvalget er tidligere blevet orienteret om disse rådskonklusioner om udvikling
af lovlige online-tilbud med et kulturelt og kreativt indhold og forebyggelse og bekæm-
pelse af piratkopiering i det digitale miljø på møde den 14. november 2008 forud for
rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 20.-21. november 2008.