Europaudvalget 2008-09
2941 - uddannelse m.v.
Offentligt
1453728_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
9130/09 (Presse 103)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2941. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom og kultur
Bruxelles, den 11.-12. maj 2009
Formand
Miroslava KOPICOVÁ
Den Tjekkiske Republiks minister for uddannelse, ungdom
og sport
Václav RIEDLBAUCH
Den Tjekkiske Republiks kulturminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9130/09 (Presse 103)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0002.png
11.-12.V.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en ny
strategiramme for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet, der
skal gælde frem til 2020.
Rådet udpegede Guimarães og Maribor til
Europæiske Kulturhovedstæder
i 2012 og Marseille og
Košice i 2013.
Rådet vedtog uden debat et direktiv om
sikkerhedskrav til legetøj.
9130/09 (Presse 103)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0003.png
11.-12.V.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
UNGDOM ............................................................................................................................................7
Europæisk samarbejde på ungdomsområdet ........................................................................................7
UDDANNELSE ...................................................................................................................................7
Partnerskaber mellem uddannelses- og erhvervsuddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere...............7
Strategiramme for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet frem til 2020 ........................7
KULTUR..............................................................................................................................................7
Kulturen som katalysator for kreativitet og innovation........................................................................7
Europæisk Kulturhovedstad .................................................................................................................8
DET AUDIOVISUELLE OMRÅDE...................................................................................................8
Kreativt onlineindhold..........................................................................................................................8
EVENTUELT.....................................................................................................................................10
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
UDDA
ELSE
Redskaber til mobilitet og kvalitet i erhvervsuddannelsen ....................................................................................12
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
9130/09 (Presse 103)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.V.2009
EKSTER E FORBI DELSER
EU-Argentina - Politisk erklæring .........................................................................................................................12
Stabiliserings- og Associeringsrådet EU-Albanien - Forretningsorden .................................................................15
Første møde i Stabiliserings- og Associeringsrådet EU-Albanien .........................................................................15
EU-Schweiz - Liberalisering af handelen med forarbejdede landbrugsprodukter .................................................15
DET EUROPÆISKE ØKO OMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Møde i Rådet for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.....................................................................15
Ændring af EØS-aftalen.........................................................................................................................................15
DET I DRE MARKED
Sikkerhedskrav til legetøj* ....................................................................................................................................16
Tilpasning af forsøgsmetoder, der er fastlagt med henblik på REACH-forordningen...........................................17
Ændring af REACH-forordningen.........................................................................................................................17
Typegodkendelse af to- og trehjulede motordrevne køretøjer ...............................................................................17
HA DELSPOLITIK
Antidumping - stearin-, paraffin- og vokslys - Kina..............................................................................................18
SELSKABSRET
Forenkling af regnskabsregler for EU-selskaber....................................................................................................18
DOMSTOLE
Antidumpingtold....................................................................................................................................................18
LA DBRUG
Deltagelse i ottende møde i De Forenede Nationers Skovforum ...........................................................................19
ÅBE HED
Aktindsigt ..............................................................................................................................................................25
9130/09 (Presse 103)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0005.png
11.-12.V.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Isabelle WEYKMANS
Bulgarien:
Yavor Todorov MILUSHEV
Mukaddes NALBANT
Den Tjekkiske Republik:
Miroslava KOPICOVÁ
Václav RIEDLBAUCH
Jakub DÜRR
Danmark:
Karoline Prien KJELDSEN
Tyskland:
Ursula VON DER LEYEN
Bernd NEUMANN
Ute ERDSIEK-RAVE
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Batt O'KEEFFE
Grækenland:
Aris SPILIOTOPOULOS
Antonis SAMARAS
Spanien:
María Ángeles GARCÍA MORENO
César Antón BELTRÁN
María Soledad HERRERO
Frankrig:
Martin HIRSCH
Italien:
Giuseppe PIZZA
Francesco Maria GIRO
Cypern:
Andreas DEMETRIOU
Letland:
Ints DĀLDERIS
Litauen:
Remigijus VILKAITIS
Luxembourg:
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Ferenc CSÁK
Malta:
Theresa CUTAJAR
Minister for kultur og medier, beskyttelse af monumenter
samt for ungdom og sport (det tysksprogede fællesskab)
Vicekulturminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Kulturminister
Viceminister for uddannelse
Statssekretær, Kulturministeriet
Forbundsminister for familie-, ældre-, kvinde- og ung-
domsspørgsmål
Viceminister, forbundskanslerens kontor, og forbundsre-
geringens ansvarlige for kultur og medier
Minister for uddannelse, delstaten Slesvig-Holsten
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Minister for uddannelse og trossamfund
Kulturminister
Uddannelses- og videnskabsminister i den selvstyrende
region Castilla-La Mancha
Familie- og ligestillingsminister i den selvstyrende region
Castilla y León
Minister for kultur, turisme og håndværk i den selvstyren-
de region Castilla-La Mancha
Højkommissær for en aktiv solidarisk indsats mod fattig-
dom
Statssekretær for uddannelse, universiteter og forskning
Statssekretær for kulturværdier og -aktiviteter
Minister for uddannelse og kultur
Kulturminister
Kulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Uddannelses- og Kulturministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
9130/09 (Presse 103)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0006.png
11.-12.V.2009
ederlandene:
Peter W. KOK
Østrig:
Claudia SCHMIED
Johannes HAHN
Christine MAREK
Polen:
Monika SMOLEŃ
Krzysztof Piotr STANOWSKI
Portugal:
Maria de Lurdes RODRIGUES
José António PINTO RIBEIRO
Rumænien:
Marius HIRTE
Slovenien:
Igor LUKŠIČ
Slovakiet:
Jozef HABÁNIK
Ivan SEČÍK
Finland:
Carl HAGLUND
Heljä MISUKKA
Sverige:
Nyamko SABUNI
Jan BJÖRKLUND
Lena ADELSOHN LILJEROTH
Det Forenede Kongerige:
Jim KNIGHT
Barbara FOLLETT
Fiona HYSLOP
Michael RUSSELL
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for uddannelse, kunst og kultur
Forbundsminister for videnskab og forskning
Statssekretær, Ministeriet for økonomi, familie-og ung-
domsspørgsmål
Understatssekretær, Ministeriet for Kultur og den Nationa-
le Kulturarv
Understatssekretær, Uddannelsesministeriet
Uddannelsesminister
Kulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og sportsminister
Statssekretær i Uddannelsesministeriet
Statssekretær i Kulturministeriet
Statssekretær for kultur og sport, Uddannelsesministeriet
Statssekretær for uddannelse og videnskab, Uddannelses-
ministeriet
Integrations- og ligestillingsminister
Uddannelsesminister
Kulturminister
Viceminister for skolevæsen og elever
Viceminister for kultur, kreative erhverv og turisme samt
minister for Østengland
Kabinetsminister for uddannelse og livslang læring (den
skotske regering)
Minister for kultur, udenrigsspørgsmål og forfatningen
(den skotske regering)
Kommissionen:
Siim KALLAS
Viviane REDING
Ján FIGE�½
Næstformand
Medlem
Medlem
9130/09 (Presse 103)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0007.png
11.-12.V.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
U GDOM
Europæisk samarbejde på ungdomsområdet
Rådet havde en offentlig udveksling af synspunkter om de fremtidige perspektiver for de nye ram-
mer for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet. Det vedtog konklusioner om både evalue-
ringen af de nuværende rammer og perspektiverne for de fremtidige rammer, se
9169/09.
UDDA
ELSE
Partnerskaber mellem uddannelses- og erhvervsuddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere
Rådet vedtog konklusioner om styrkelse af partnerskaber mellem uddannelses- og erhvervsuddan-
nelsesinstitutioner og arbejdsmarkedets parter, særligt arbejdsgivere, i forbindelse med livslang læ-
ring. Konklusionerne findes i
9876/09.
Strategiramme for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet frem til 2020
Efter en udveksling af synspunkter vedtog Rådet en ny strategiramme for det europæiske samarbej-
de på uddannelsesområdet frem til 2020. Teksten findes i
9845/09.
KULTUR
Kulturen som katalysator for kreativitet og innovation
Rådet vedtog konklusioner om kulturen som katalysator for kreativitet og innovation, se
8749/1/09
REV 1.
9130/09 (Presse 103)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0008.png
11.-12.V.2009
Europæisk Kulturhovedstad
-
Valg af to medlemsstater
Rådet trak lod for at vælge de to medlemsstater, der hver skal anbefale en ekspert, som skal sidde i
juryen og overvågnings- og rådgivningsudvalget for Den Europæiske Kulturhovedstad for perioden
2010-2012.
Luxembourg og Rumænien blev valgt med bistand fra Rådets Juridiske Tjeneste og i overensstem-
melse med afgørelse nr. 1622/2006/EF og Rådets afgørelse 2007/334/EF.
Disse to medlemsstater forventes at foreslå deres kandidater til Rådets eksperter inden udgangen af
juni 2009, så Rådet officielt kan udnævne disse eksperter på samlingen i november.
-
Europæisk Kulturhovedstad 2012
Rådet vedtog en afgørelse om udnævnelse af Guimarães (Portugal) og Maribor (Slovenien) til
Europæiske Kulturhovedstæder 2012
(8790/09).
-
Europæisk Kulturhovedstad 2013
Rådet vedtog også en afgørelse om udnævnelse af Košice (Slovakiet) og Marseille (Frankrig) til
Europæiske Kulturhovedstæder 2013 (8794/09).
DET AUDIOVISUELLE OMRÅDE
Kreativt onlineindhold
Rådet havde en offentlig udveksling af synspunkter om kreativt onlineindhold og mediekendskab.
Ministrene blev anmodet om at besvare to spørgsmål:
9130/09 (Presse 103)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0009.png
11.-12.V.2009
Onlineindhold
Hvilke foranstaltninger har medlemsstaterne truffet for at bidrage til at udvikle lovlige tilbud og
tackle problemerne med piratkopiering? Hvor effektive har disse foranstaltninger været, og kan vi
lære noget af de erfaringer, der er gjort?
Og især:
hvor langt kan det offentlige gå uden at risikere at skabe nye hindringer for udviklingen af
nye innovative tjenester?
i hvilket omfang er det muligt at udvikle løsninger, der gør de lovlige tilbud mere varierede
og bedre tilgængelige, samtidig med at rettighedshavernes interesser beskyttes?
I deres svar fremhævede ministrene nødvendigheden af en afbalanceret indsats, der beskytter rettig-
hedshavernes interesser og fremmer skabelsen af innovative tjenester. Ministrene understregede, at
den hurtige teknologiske og markedsmæssige udvikling gør det særligt vanskeligt at finde løsnin-
ger, som afbalancerer rettighedshavernes interesser med databeskyttelse, ytringsfrihed og tilskyn-
delse til kreativitet og innovation. Samarbejde mellem rettighedshavere, tjenesteudbydere og for-
brugere blev anset for centralt. Nogle ministre gav eksempler på selvregulering på grundlag af den-
ne type interessentplatforme, mens andre allerede havde vedtaget juridiske løsninger, f.eks. for at
indføre sanktioner mod ulovlig downloading eller give indehavere af ophavsrettigheder ret til in-
formation om dem, der ulovligt skaffer sig adgang til deres indhold. Udveksling af bedste praksis på
EU-plan blev anset for at være et supplement til nationale foranstaltninger.
Mediekendskab
Hvordan kan medlemsstaterne blive mere bevidste om vigtigheden af mediekendskab, og kan de se
nogen ekstra fordele ved, at der eventuelt træffes initiativer på EU-niveau?
Ministrene understregede, at mediekendskab er en nøglekompetence af vital betydning i vidensøko-
nomien. Der er ikke kun tale om tekniske kompetencer, men også om grundlæggende kendskab til
ophavsrettigheder og informeret vurdering af indhold.
Kommissionen lovede at tage fuldt hensyn til delegationernes bemærkninger, når den forbereder
yderligere initiativer vedrørende disse spørgsmål.
9130/09 (Presse 103)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0010.png
11.-12.V.2009
EVE TUELT
Rådet noterede sig oplysninger om følgende punkter:
Konference om unge volontørers mobilitet i Europa
Formandskabet orienterede Rådet om resultaterne af den europæiske konference om unge, der blev
afholdt den 12.-13. marts 2009 i Prag, og som fokuserede på unge volontørers mobilitet i Europa.
Jerntæppets fald
Formandskabet orienterede Rådet om de prioriteter, det har for at markere tyveårsdagen for jern-
tæppets fald (9284/09).
Europaskolerne
Den svenske delegation orienterede Rådet om forløbet af reformen af Europaskolerne (9292/09). På
mødet i april vedtog Det Øverste Råd bl.a. følgende afgørelser:
-
-
-
systemet vil blive mere fleksibelt og åbnet op for skoler af type II og type III
skolerne vil få større uafhængighed gennem uddelegering af ansvar
systemet med omkostningsdeling vil blive gjort mere retfærdigt via referencetal vedrørende
det antal stillinger, som hvert land forventes at bidrage med.
Forum for et kreativt Europa
Formandskabet orienterede Rådet om resultatet af ministerkonferencen i marts 2009 i Prag, som
blev tilrettelagt i samarbejde med Europa-Kommissionen inden for rammerne af det europæiske år
for kreativitet og innovation 2009. Konferencen understregede kreativitetens store betydning for
skabelse af social og økonomisk velstand. Yderligere oplysninger kan findes på:
www.forumforcreativeeurope.cz.
9130/09 (Presse 103)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0011.png
11.-12.V.2009
Arbejdsplan på kulturområdet 2008-2010
Formandskabet orienterede i en note (9447/90) medlemsstaterne om det hidtidige arbejde i de ar-
bejdsgrupper, der er nedsat inden for rammerne af den åbne koordinationsmetode på kulturområdet,
der er indført ved Rådets arbejdsplan på kulturområdet 2008-2010
1
. Det oplyste også, at formand-
skabet har udarbejdet et svar på Islands og Norges anmodning om at deltage i den åbne koordinati-
onsmetode på kulturområdet som resultatet af relevante drøftelser medlemsstaterne imellem.
Indvielse af det nye Akropolismuseum
Den græske delegation orienterede Rådet om indvielsen af det nye Akropolismuseum, som åbnes
officielt i juni 2009 i Athen, Grækenland.
Media Mundus
Formandskabet orienterede delegationerne om forslaget til et program for audiovisuelt samarbejde
med branchefolk fra tredjelande (Media Mundus,
5237/0).
Formålet med programmet er at øge den
europæiske av-industris konkurrenceevne på verdensmarkedet og forbedre udbredelsen af audiovi-
suelle værker i hele verden. Europa-Parlamentet og Rådet er under uformelle forhandlinger nået til
enighed, som efterfølgende er blevet bekræftet af Europa-Parlamentets førstebehandlingsafstem-
ning.
Indholdsudbyderes og -brugeres ansvar
Formandskabet orienterede Rådet om en konference om indholdsudbyderes og -brugeres ansvar,
som blev afholdt i marts 2009 i Prag. Yderligere oplysninger kan findes på: www.media-
conference.cz.
Google Books
Den tyske delegation gjorde ministrene opmærksom på den digitale database "Google book search".
I sin note (9285/09) understreger den betydningen af denne udvikling og nødvendigheden af at sik-
re, at der tages hensyn til europæiske interesser, herunder indehavere af ophavsrettigheder, og at
disse drøftes. Det tyske indlæg blev støttet af flere ministre.
1
Rådets konklusioner om arbejdsplanen for kultur 2008-2010. EUT C 143 af 10.6.2008, s. 9.
11
9130/09 (Presse 103)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0012.png
11.-12.V.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
UDDA
ELSE
Redskaber til mobilitet og kvalitet i erhvervsuddannelsen
Rådet vedtog to nye europæiske retsakter, der skal fremme mobiliteten og forbedre kvaliteten i er-
hvervsuddannelsen. Den første retsakt, Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om etablering af
det europæiske meritoverførselssystem for erhvervsuddannelse (3747/08), har til formål at fjerne
hindringer for identifikation, validering og anerkendelse af læringsresultater, der opnås under et
ophold i et andet land. Denne retsakt vil således gøre det lettere for folk at flytte fra et land til et
andet eller fra en region til en anden, fordi de kan være sikre på, at deres læringsresultater anerken-
des i fornødent omfang. Den anden retsakt, Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om fastlæg-
gelse af en europæisk referenceramme for kvalitetssikring af erhvervsuddannelserne (3746/08), har
til formål at hjælpe medlemsstaterne til at fremme og overvåge en fortsat forbedring af deres er-
hvervsuddannelsessystemer ud fra fælles europæiske referencer. Denne retsakt er således et kvali-
tetssikringsredskab, der kan anvendes som en systematisk tilgang til at modernisere uddannelsessy-
stemerne ved at forbedre uddannelsernes effektivitet.
EKSTER E FORBI DELSER
EU-Argentina - Politisk erklæring
POLITISK ERKLÆRI G OM DE EUROPÆISKE U IO - ARGE TI A
"I DLED I G
Argentina var det første latinamerikanske land, der undertegnede en såkaldt "tredjegenerationsafta-
le" med Den Europæiske Union: rammeaftalen om handelsmæssigt og økonomisk samarbejde, der
blev undertegnet i 1990 og skabte den institutionelle ramme for de bilaterale forbindelser. De øvrige
gældende aftaler er aftalen om samarbejde om fredelig anvendelse af nuklear energi, der trådte i
kraft i oktober 1997, og aftalen om videnskabeligt og teknologisk samarbejde. Denne aftale blev
undertegnet i september 1999, og på grundlag heraf betragtes Argentina som en associeret stat i
forhold til EU for så vidt angår videnskab og teknologi.
9130/09 (Presse 103)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.V.2009
Argentina og Den Europæiske Union, der står sammen i indsatsen for at skabe større international
bevidsthed, så der kan gøres fremskridt på verdensplan om menneskerettighederne, undertegnede
den 19. december 2008 i Buenos Aires i forbindelse med højtideligholdelsen af 60-året for verdens-
erklæringen om menneskerettigheder Den Argentinske Republiks og Den Europæiske Unions fælles
erklæring om menneskerettighederne.
Den Argentinske Republik og Den Europæiske Union har noteret, at deres bilaterale forbindelser
har undergået en betydelig udvikling siden undertegnelsen af ovennævnte aftaler, og de har derfor
på baggrund af disse nye vilkår besluttet at puste nyt liv i de bilaterale forbindelser og dermed styr-
ke og udvide dem og medtage nye sektorer af fælles interesse.
I. FÆLLES VÆRDIER
Den Argentinske Republik og Den Europæiske Union er grundlæggende fælles om en række prin-
cipper, der kan danne grundlag for en styrkelse af det bånd, der i tidens løb er vokset naturligt frem
som en følge af de tætte historiske og kulturelle forbindelser og de fælles værdier, der forener dem.
Den Argentinske Republik og Den Europæiske Union bekræfter, at den menneskelige værdighed er
samfundets grundsten, og at der til stadighed er behov for at fremme og beskytte menneskerettighe-
derne på verdensplan.
Den Argentinske Republik og Den Europæiske Union anerkender, at retsstatsprincippet og styrkelse
af demokratiske institutioner er nært forbundne og er centrale værdier i den politiske og sociale ud-
vikling.
Den Argentinske Republik og Den Europæiske Union deler det synspunkt, at social samhørighed,
lige muligheder og adgang til uddannelse og sundhed skal indgå i målene for deres samfunds øko-
nomiske udvikling.
II. MÅL
Den Argentinske Republik og Den Europæiske Union har gennem projekter og programmer, som
de har udviklet i fællesskab, fået stor erfaring inden for en lang række områder, såsom beskyttelse
og fremme af menneskerettigheder, bæredygtig udvikling, social samhørighed, regional integration
samt universitetssamarbejde og videnskabeligt samarbejde. Det tydeligste resultat af denne indsats
er et fælles syn på, hvordan nutidens udfordringer kan tackles.
9130/09 (Presse 103)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.V.2009
Argentina og Den Europæiske Union anerkender, at udviklingen af ny teknologi, innovation,
klimaændringer, fremme af en effektiv multilateralisme, bekæmpelse af terrorisme, organiseret
kriminalitet og narkotikahandel, migration, globalisering og den usikkerhed, som den nuværende
finanskrise har skabt, er blandt de spørgsmål, der skal prioriteres på den bilaterale dagsorden og på
multilaterale organer organers dagsorden.
Begge parter bekræfter højtideligt, at de er fast besluttet på at styrke deres bilaterale forbindelser for
at sikre begge folks velstand og velfærd og etablere en politisk dialog med dette formål for øje. Dia-
logen vil blive ført ved hjælp af regelmæssigt tilbagevendende konsultationer om spørgsmål af fæl-
les interesse.
III. FÆLLES PROGRAM – DIALOGORDNING
Parterne forpligter sig til:
– at bakke op om årlige bilaterale konsultationer mellem Argentina og Den Europæiske Union på
grundlag af de styrkede og regelmæssigt tilbagevendende konsultationer på lokalt plan, navnlig
på repræsentationschefniveau
– at tage initiativ til møder mellem højtstående embedsmænd og på andre niveauer, hvor det skøn-
nes hensigtsmæssigt, med henblik på at evaluere de fremskridt, der gøres med hensyn til de bila-
terale forbindelser og foreslå foranstaltninger til at styrke og udvide de bilaterale forbindelser
samt udveksle synspunkter om punkter på den internationale dagsorden. Møderne mellem højt-
stående embedsmænd bør afholdes inden for rammerne af internationale møder, som begge par-
ter deltager i
– at afholde ekstraordinære møder, hvis begge parter er enige om det
– at aftale dato, dagsorden og mødested for de førnævnte konsultationer via diplomatiske kanaler
– at tilrettelægge møder mellem eksperter og særlige arbejdsgrupper, eventuelt med deltagelse af
civilsamfundet, for at drøfte spørgsmål af fælles interesse, der er aftalt på forhånd
– foreslå at etablere en regelmæssig og struktureret dialog mellem Europa-Parlamentet og den
ærede Nationale Kongres, navnlig med deltagelse af de udvalg, der behandler spørgsmål af fæl-
les interesse."
9130/09 (Presse 103)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0015.png
11.-12.V.2009
Stabiliserings- og Associeringsrådet EU-Albanien - Forretningsorden
Rådet vedtog Rådets og Kommissionens afgørelse om Fællesskabets holdning til en afgørelse truf-
fet af Stabiliserings- og Associeringsrådet EU-Albanien om vedtagelse af dets forretningsorden
samt forretningsordenen for Stabiliserings- og Associeringsudvalget (8583/09).
Stabiliserings- og associeringsaftalen med Albanien trådte i kraft den 1. april 2009.
Første møde i Stabiliserings- og Associeringsrådet EU-Albanien
Rådet godkendte EU's fælles holdning med henblik på første møde i Stabiliserings- og Associe-
ringsrådet EU-Albanien, som afholdes den 18. maj 2009 i Bruxelles.
EU-Schweiz - Liberalisering af handelen med forarbejdede landbrugsprodukter
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med Det
Schweiziske Forbund om liberalisering af samhandelen med forarbejdede landbrugsprodukter med
henblik på fuldstændig liberalisering af den bilaterale samhandel på fødevareområdet.
DET EUROPÆISKE ØKO OMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Møde i Rådet for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Rådet godkendte den fælles holdning, EU skal indtage på det 31. møde i Rådet for Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde, der afholdes den 19. maj 2009 i Bruxelles.
Ændring af EØS-aftalen
Rådet godkendte et udkast til afgørelse, som skal vedtages af Det Blandede EØS-udvalg, om æn-
dring af bilag II (Tekniske forskrifter, standarder, prøvning og certificering) til EØS-aftalen
(8622/09).
9130/09 (Presse 103)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0016.png
11.-12.V.2009
DET I DRE MARKED
Sikkerhedskrav til legetøj*
Rådet vedtog et direktiv, der tager sigte på at øge sikkerhedskravene til legetøj i det indre marked
(3744/08 og
8923/09 ADD1).
Det nye direktiv, der træder i stedet for direktiv 88/378/EØF, ajourfører og supplerer gældende fæl-
lesskabsregler, idet der tages højde for den teknologiske udvikling af legetøj og ny videnskabelig
viden, navnlig om sikkerhedsproblemer, der ikke var kendt, da det oprindelige direktiv om sikker-
hedskrav til legetøj blev vedtaget.
Der vil navnlig som svar på bekymring fra forbrugernes side blive indført strengere regler vedrø-
rende risici, der forårsages af visse kemiske stoffer og dufte i legetøj, samt vedrørende støj fra lege-
tøj. Direktivet vil også supplere og styrke eksisterende bestemmelser om let læselige advarsler om
legetøj for at reducere risikoen ved brugen.
I overensstemmelse med eksisterende lovgivning om markedsføring af produkter, vil de økonomi-
ske operatører, der bringer legetøj i omsætning i EU, være ansvarlige for at sikre, at dette legetøj
opfylder kravene i fællesskabslovgivningen, så der sikres et højt niveau for beskyttelse af forbru-
gerne og miljøet. Den nye lovgivning styrker markedsovervågningen og de centrale sikkerhedskrav
til legetøj og sikrer dermed, at legetøj, der sælges til forbrugerne i EU, er sikkert.
Dette direktiv er det første specifikke direktiv, der følger principperne i den nye lovgivningsmæssi-
ge ramme
1
for markedsovervågning og EF-mærkning, der blev vedtaget sidste år. Bestemmelserne
om kemiske stoffer er justeret, så de opfylder kravene i forordningen om klassificering, mærkning
og emballering af stoffer og blandinger
2
.
1
2
Forordning 765/2008 og afgørelse 768/2008/EF.
EUT L 353 af 31.12.2008.
16
9130/09 (Presse 103)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.V.2009
Tilpasning af forsøgsmetoder, der er fastlagt med henblik på REACH-forordningen
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om tilpasning i
lyset af den videnskabelige og tekniske udvikling af en kommissionsforordning fra 2008, som fast-
lægger forsøgsmetoder i henhold til forordning 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendel-
se af samt begrænsninger for kemikalier (REACH).
Disse metoder finder anvendelse på forsøg, hvis formål er at indhente oplysninger om stoffers ibo-
ende egenskaber. Tilpasningen består i, at bestemte forsøgsmetoder ændres, og der indføres flere
nye forsøgsmetoder, som OECD har vedtaget.
Ændringsforordningen er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol, der giver Rådet mulighed
for at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af retsakter ud fra fastlagte årsager. Da Rådet har
givet grønt lys, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsæt-
ter sig det.
Ændring af REACH-forordningen
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens beslutning om at ændre bilag XVII til for-
ordning 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH). Bilag XVII indeholder restriktioner for visse farlige stoffer, blandinger og artikler.
Typegodkendelse af to- og trehjulede motordrevne køretøjer
Rådet bekræftede, at det ikke ville modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om æn-
dring af direktiv 97/24/EF om dele af og kendetegn ved to- og trehjulede motordrevne køretøjer
med henblik på tilpasning af det i lyset af den tekniske udvikling.
Rådet kan under forskriftsproceduren med kontrol modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en
retsakt med den begrundelse, at de foranstaltninger, Kommissionen har fremlagt, indebærer en
overskridelse af de gennemførelsesbeføjelser, der er fastsat i basisretsakten, at de ikke er forenelige
med basisretsaktens formål eller indhold, eller at de ikke overholder subsidiaritetsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
9130/09 (Presse 103)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0018.png
11.-12.V.2009
HA DELSPOLITIK
Antidumping - stearin-, paraffin- og vokslys - Kina
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold og om endelig opkrævning
af den midlertidige antidumpingtold på importen af visse stearin-, paraffin- og vokslys samt lignen-
de varer med oprindelse i Kina
(8983/09).
SELSKABSRET
Forenkling af regnskabsregler for EU-selskaber
Rådet vedtog et direktiv, hvis formål er at forenkle reglerne vedrørende visse oplysningskrav til
mellemstore selskaber og kravet om udarbejdelse af konsoliderede regnskaber
(3748/08).
Direktivet er en ændring af direktiv 78/660/EØF ("fjerde selskabsretsdirektiv") om årsregnskaberne
for visse selskabsformer
1
og direktiv 83/349/EØF ("syvende selskabsretsdirektiv") om konsolidere-
de regnskaber
2
, med det formål at lette små og mellemstore virksomheder (SMV) for byrderne ved
at skulle efterkomme regnskabskravene.
Kommissionens meddelelse af 10. juli 2007 om enklere erhvervsbetingelser for EU-selskaber inden
for regnskabsførelse og revision redegjorde for de ændringer, der skal foretages i de nævnte direkti-
ver, der udgør grundlaget for SMV'ers regnskabsførelse i Fællesskabet.
DOMSTOLE
Antidumpingtold
Rådet besluttede at iværksætte appel til Domstolen af dommen fra Retten i Første Instans i sag
T-249/06 om antidumpingtold på importen af visse sømløse rør med oprindelse i Kroatien,
Rumænien, Rusland og Ukraine.
1
2
EFT L 222 af 14.8.1978, s. 11.
EFT L 193 af 18.7.1983, s. 1.
18
9130/09 (Presse 103)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0019.png
11.-12.V.2009
LA DBRUG
Deltagelse i ottende møde i De Forenede ationers Skovforum
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION —
SOM MINDER OM:
I)
sine tidligere konklusioner om den internationale dialog om skovpolitik, navnlig konklusio-
nerne om opfølgningen af syvende møde i De Forenede Nationers Skovforum, der blev holdt i
2007 (UNFF7)
1
, som især fremhævede EU's tilsagn om at bidrage aktivt til gennemførelsen af
det ikke juridisk bindende instrument vedrørende alle skovtyper, der blev opnået enighed om
på UNFF7, og som blev vedtaget af FN's Generalforsamling den 17. december 2007 samt
gennemførelsen af forummets flerårige arbejdsprogram,
konklusionerne fra samlingen den 4. december 2008 i Rådet (miljø) om en indsats for at imø-
degå udfordringerne ved skovrydning og skovødelæggelse med henblik på at bekæmpe kli-
maændringer og tab af biodiversitet
2
, samt konklusionerne fra samlingen den 20. okto-
ber 2008 i Rådet (miljø) om forberedelser med henblik på fjortende samling i partskonferen-
cen (COP 14) under De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer
(UNFCCC), og fjerde samling i den partskonference, der tjener som møde for parterne i
Kyotoprotokollen (CMP 4) (den 1.-12. december 2008 i Poznań)
3
,
de skovrelaterede beslutninger, der blev truffet på den niende konference mellem parterne
(COP9) i konventionen om den biologiske mangfoldighed (CBD), navnlig beslutning IX/5
om skovenes biodiversitet, der blandt andet vedrører fremme og gennemførelse af bæredyg-
tig forvaltning af skovene for at bevare skovenes biodiversitet og økosystemer, samt beslut-
ning IX/16 om biodiversitet og klimaændringer, beslutning IX/17 om biodiversitet i forbin-
delse med tørre subhumide områder og beslutning IX/18 vedrørende beskyttede områder,
II)
III)
IV) den beslutning, der blev truffet på UNFF7, om på UNFF8 at behandle emnet "skove i et miljø
under forvandling", herunder i) skove og klimaændringer, ii) vende tabet af skovdække, idet
man forebygger skovødelæggelse inden for alle skovtyper og bekæmper ørkendannelse, her-
under lande med lavt skovdække, og iii) bevarelse af skove og biodiversitet, herunder beskyt-
tede områder,
1
2
3
Foreligger i 5553/08.
Foreligger i 16852/08.
Foreligger i 14562/08.
19
9130/09 (Presse 103)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.V.2009
V)
den beslutning, som UNFF7 traf om, med henblik på vedtagelse på UNFF8, at udvikle og
overveje en frivillig global finansieringsmekanisme/portefølje/skovfinansieringsramme, der
tager sigte på at tilvejebringe betydeligt forøgede, nye og supplerende ressourcer fra alle kil-
der, og som er baseret på eksisterende og nye innovative tilgange, der også tager hensyn til
vurderinger og revisioner af nuværende finansieringsmekanismer, til støtte for gennemførel-
sen af bæredygtig skovforvaltning, opfyldelsen af de globale mål vedrørende skove og gen-
nemførelsen af det ikke juridisk bindende instrument vedrørende alle skovtyper,
SOM TAGER FØLGENDE I BETRAGTNING:
VI) Bæredygtig skovforvaltning dækker skovenes flersidighed og bidrager samtidig på en integre-
ret måde til bæredygtig udvikling og til at nå mål, der er aftalt på internationalt plan, navnlig
imødegåelse af og tilpasning til klimaændringer, bekæmpelse af afskovning, skovødelæggelse
og ørkendannelse, bevarelse af biodiversitet og fattigdomsbekæmpelse,
VII) Finansielle ressourcer til bæredygtig forvaltning af skovene skal øges og anvendes mere ef-
fektivt, hvis skovenes kapacitet til at levere mange forskellige produkter og serviceydelser
skal bevares og øges,
VIII) Nye finansieringskilder, der anerkender de serviceydelser på miljøområdet, som skovene gi-
ver, blandt andet i forbindelse med imødegåelse af og tilpasning til klimaændringer og i for-
bindelse med bevarelse af biodiversitet (f.eks. nye finansielle instrumenter til mindskelse af
emissionerne fra afskovning og skovødelæggelse og betalinger for økosystemydelser) tilveje-
bringer nye muligheder for finansiering for så vidt angår gennemførelse af bæredygtig for-
valtning af skovene, opfyldelse af de globale målsætninger for skove og gennemførelsen af
det ikke juridisk bindende instrument,
IX) Der er behov for yderligere at forbedre samarbejdet og samordningen i forbindelse med skov-
spørgsmål, herunder gennem målrettede fælles aktiviteter, der udføres af medlemmerne af det
samarbejdende partnerskab vedrørende skove (CPF),
9130/09 (Presse 103)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0021.png
11.-12.V.2009
1)
FREMHÆVER betydningen af UNFF8 med henblik på at styrke integreringen af miljø-
aspekter i dialogen om skovpolitik og bæredygtig forvaltning af skovene på alle
niveauer,
UNDERSTREGER, at UNFF8 bør give politisk vejledning ved at tydeliggøre og for-
midle de specifikke bidrag, som bæredygtig skovforvaltning kan yde til internationalt
aftalte mål, således at der fuldt ud tages hensyn dertil i politikker og beslutninger vedrø-
rende multilaterale aftaler og processer, der især er rettet mod imødegåelse af og tilpas-
ning til klimaændringer (herunder REDD)
1
, bekæmpelse af afskovning, skovødelæggel-
se og ørkendannelse, bevarelse af biodiversitet og fattigdomsbekæmpelse, og
FREMHÆVER, at det ikke juridisk bindende instrument og nationale skovprogrammer
er hensigtsmæssige midler til tiltag, der tager sigte på at nå disse mål,
NOTERER SIG MED TILFREDSHED aktiviteterne under CPF's fælles initiativ om vi-
denskab og teknologi og dets globale skovekspertpaneler (GFEP), navnlig arbejdet i pa-
nelet vedrørende tilpasning af skove til klimaændringer, samt etablering af CPF's strate-
giske ramme for skove og klimaændringer, og OPFORDRER medlemmerne af CPF til
at fortsætte og yderligere styrke deres samarbejde og samordning vedrørende skove og
klimaændringer,
FREMHÆVER, at der i forbindelse med forhandlingerne om klimaændringer, navnlig
for så vidt angår LULUCF
2
, bør tages behørigt hensyn til konklusionerne i IPCC's
3
fjer-
de vurderingsrapport, der understreger, at bæredygtig skovforvaltning rettet mod at be-
vare eller øge kulstoflagrene i skovene vil skabe den størst mulige fortsatte imødegåelse
af virkningerne heraf, samtidig med at der på en miljømæssigt forsvarlig måde sikres en
årlig produktion af tømmer, fibre eller energi fra skovene,
ANERKENDER den vigtige rolle, som bæredygtig skovforvaltning spiller i bekæmpel-
se af ørkendannelsen, jordbevaringen og forvaltningen af vandressourcer, og
ANMODER OM, at UNFF8 tager behørigt hensyn til jord og vand som afgørende
komponenter i skovøkosystemer,
2)
3)
4)
5)
1
2
3
Reduktion af emissioner fra afskovning og skovødelæggelse i udviklingslande.
Arealanvendelse, ændringer i arealanvendelse og skovbrug.
Det Mellemstatslige Panel om Klimaændringer.
21
9130/09 (Presse 103)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.V.2009
6)
FREMHÆVER behovet for at tilskynde CPF-medlemmer og UNFF's medlemsstater til
aktivt at udveksle oplysninger om spørgsmål vedrørende skove og bæredygtig skovfor-
valtning, klimaændringer, biodiversitet, ørkendannelse og fattigdomsbekæmpelse, og
FINDER, at UNFF bør opfordre relevante CPF-medlemmer, UNFF-medlemsstater og
regionale enheder til:
– at videreudvikle indikatorer for og metoder til overvågning af skovressourcer og
fremskridt med hensyn til at nå de fire globale målsætninger om skove med henblik
på at vurdere fremskridtene på UNFF9 og UNFF11,
– at fremme regelmæssige nationale skovopgørelser med henblik på at dække alle
aspekter af bæredygtig skovforvaltning (navnlig for at indføre eller videreudvikle pa-
rametre vedrørende skovenes sundhedstilstand, biodiversitet, lagring af kulstof, imø-
degåelse af og tilpasning til klimaændringer og socioøkonomiske og kulturelle
aspekter), øge sammenhængen mellem data vedrørende de nationale skovopgørelser
og sikre værdifulde og rettidige oplysninger om skovressourcer i hele verden,
– at styrke indsatsen hen imod yderligere præcisering og harmonisering af begreber,
definitioner og tilgange mellem forskellige skovrelaterede processer (f.eks. bæredyg-
tig skovforvaltning, skovødelæggelse, bioenergi, biodiversitet),
– at fremme anvendelsen og udviklingen af metoder for økonomisk vurdering af skov-
brugets mange forskellige produkter og serviceydelser,
7)
UNDERSTREGER, at UNFF8 bør tage stilling til den fremtidige finansieringsordning
for bæredygtig skovforvaltning for at fremme gennemførelsen af det ikke juridisk bin-
dende instrument og opfyldelsen af de fire globale målsætninger for skove, som et bi-
drag til bæredygtig forvaltning af skovene,
UNDERSTREGER, at både donor- og modtagerlande har givet tilsagn om at tilveje-
bringe nationale ressourcer og tiltrække internationale finansielle strømme til bæredyg-
tig udvikling, som det står omtalt i Montereykonsensussen, og OPFORDRER indtræn-
gende til, at dette afspejles på behørig vis i de beslutninger, der træffes på UNFF8,
UNDERSTREGER, at den fremtidige finansieringsordning fortsat bør være af frivillig
karakter og bør, hvor det er relevant, bygge på og supplere eksisterende finansierings-
mekanismer og -kilder for at undgå fragmentering af ressourcer og stigende administra-
tive omkostninger, ANERKENDER den vigtige rolle, som den private sektor skal spil-
le, og FINDER derfor, at porteføljen med eksisterende finansieringskilder er et hen-
sigtsmæssigt grundlag for den fremtidige finansieringsordning,
8)
9)
9130/09 (Presse 103)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.V.2009
10)
ANERKENDER, at der er behov for en yderligere indsats for at øge synergier, samar-
bejde og samordning samt konsekvens i forbindelse med finansieringen af bæredygtig
skovforvaltning på alle niveauer (globalt, regionalt og nationalt), og FINDER derfor, at
den fremtidige finansieringsordning bør lette og forbedre adgangen til og anvendelsen
af forskellige eksisterende og nye finansielle instrumenter, idet der bygges på CPF-
medlemmernes samarbejde, med henblik på at udvikle en særlig tjeneste, der forbedrer
samordningen og sammenhængen mellem disse instrumenter,
FREMHÆVER i denne forbindelse behovet for at styrke CPF's rolle, bl.a. ved at fort-
sætte aktiviteterne i den rådgivende gruppe vedrørende finanser og videreudvikle CPF's
kildefortegnelse vedrørende finansiering (Sourcebook on Funding) for bæredygtig skov-
forvaltning, samt behovet for at øge den rolle, som faciliteten for nationale skovpro-
grammer (National Forest Programme (NFP) Facility) og andre internationale og regio-
nale enheder spiller i forbindelse med at opmuntre og bistå lande med at styrke deres
kapacitet til at udvikle nationale skovfinansieringsstrategier inden for rammerne af nati-
onale skovprogrammer,
NOTERER sig, at forskellige eksisterende og nye finansielle instrumenter, såsom
Verdensbankens investeringsprogram for skove (Forest Investment Programme (FIP)),
samt eventuelle finansielle ordninger, der kan udgøre en del af klimaaftalen for perioden
efter 2012, kan tilvejebringe nye og supplerende ressourcer til at støtte bestræbelserne
på at gennemføre det ikke juridisk bindende instrument og en bæredygtig forvaltning af
skovene,
UNDERSTREGER, at officiel udviklingsbistand (ODA) er mest effektiv, når den ydes i
overensstemmelse med Pariserklæringen om bistandseffektivitet som støtte for de mål,
der er fastlagt i modtagerlandenes strategier for fattigdomsreduktion (PRS) og andre
nationale udviklingsstrategier, ANERKENDER selvbestemmelse som et centralt ele-
ment i PRS, og OPFORDRER modtagerlandene til at fremme udviklingen og gennem-
førelsen af nationale skovfinansieringsstrategier,
ER AF DEN OPFATTELSE, at offentlige politikker, herunder finansiering, bør bidrage
til en forbedring af de gunstige betingelser for den private sektors investeringer i bære-
dygtig skovforvaltning ved blandt andet at tage stilling til markedssvigt, politiske
svagheder og dårlig forvaltning, retshåndhævelse på skovområdet og mangler vedrøren-
de oplysnings-, uddannelses- og institutionel kapacitet,
GENTAGER, at god forvaltningspraksis og retshåndhævelse på skovbrugsområdet,
herunder sikre rettigheder vedrørende jordbesiddelse, er forudsætninger for at nå de
globale målsætninger om skove samt for en effektiv anvendelse af finansielle ressour-
cer, og OPFORDRER derfor indtrængende til, at dette spørgsmål behandles korrekt
under drøftelserne og i beslutningerne i UNFF8 både hvad angår skove i et miljø under
forvandling og den fremtidige finansieringsordning for bæredygtig forvaltning af sko-
vene,
11)
12)
13)
14)
15)
9130/09 (Presse 103)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.V.2009
16)
UNDERSTREGER behovet for at tage stilling til retshåndhævelse på skovområdet, for-
valtningspraksis og handel på globalt plan, HILSER de fremskridt VELKOMMEN, der
er sket på nationalt og regionalt plan (FLEG og FLEGT), NOTERER sig behovet for at
fortsætte og intensivere bestræbelserne på at gøre disse og dermed forbundne processer
mere effektive, og FINDER, at UNFF bør opfordre CPF-medlemmer, UNFF's med-
lemsstaterne og de regionale enheder til at styrke deres samarbejde og samordning med
henblik på dette, herunder arbejdet med at udvikle en fælles forståelse af lovligt fældet
tømmer,
FREMHÆVER værdien af politikker for offentlige indkøb og markedsbaseret certifice-
ring til fremme af et miljømæssigt forsvarligt forbrug, og OPFORDRER UNFF til aktivt
at fremme politikkerne for offentlige indkøb af træ og træprodukter fra lovlige og bære-
dygtige kilder,
ANERKENDER bidragene fra større grupper og skovrelaterede regionale organisatio-
ner og processer til de emner, der behandles på UNFF8, OPFORDRER til styrket sam-
arbejde og samordning inden for og mellem disse skovrelaterede regionale enheder samt
processer og sektorer i forbindelse med bæredygtig skovforvaltning på alle niveauer, og
OPFORDRER indtrængende til fortsat inddragelse af alle relevante interessenter i plan-
lægningen og beslutningstagningen på skovområdet for således:
– yderligere at styrke gennemførelsen af skovrelaterede tilsagn,
– mere effektivt at tage de udfordringer, der er en følge af et miljø under forandring, op
på baggrund af de vellykkede resultater, som de forskellige organer allerede har op-
nået,
– at opnå en mere effektiv udnyttelse af eksisterende finansielle ressourcer til støtte for
bæredygtig skovforvaltning og tilvejebringe nye,
19)
OPFORDRER UNFF's sekretariat til at benytte perioden mellem UNFF8-mødet og det
efterfølgende møde til at udvikle målrettede fælles aktiviteter, navnlig i samarbejde med
sekretariaterne for UNFCCC, FN's ørkenkonvention og CBD, under hensyntagen til
CPF-medlemmernes værdifulde arbejde, og aflægge rapport om disse aktiviteter på
UNFF's næste møde i 2011."
17)
18)
9130/09 (Presse 103)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453728_0025.png
11.-12.V.2009
ÅBE HED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
-
-
svar på genfremsat begæring 08/c/01/09 fra Kalliopi STATHOPOULOU (8315/09)
svar på genfremsat begæring 09/c/03/09 fra Eva MORAGA GUERRERO, idet den danske,
nederlandske, finske, slovenske og svenske delegation stemte imod (8465/09
+ REV 1 (sv)).
9130/09 (Presse 103)
25
DA