Europaudvalget 2008-09
2942+2943 - almindelig anl. Bilag 2
Offentligt
684419_0001.png
14. Sri Lanka
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den humanitære katastrofe i Sri Lanka blandt andet på baggrund af EU-Trojkaens
besøg d. 12.-13. maj 2009 og besøget i Sri Lanka af Storbritannien og Frankrigs udenrigsministre d. 29. april
2009. Der forventes vedtaget rådskonklusioner for at fastholde EU's pres på konfliktens parter.
2. Baggrund
Den humanitære krise i Sri Lanka fortsætter. Der er tale om en dobbelt krise, som udspiller sig
både i konfliktområdet, hvor regeringshæren stadig kæmper mod de Tamilske Tigre, og i lejrene
for de internt fordrevne.
Antallet af internt fordrevne i regeringens lejre steg fra omkring 65.000 til 190.000 på få dage,
efter en massiv civil eksodus, da regeringshæren trængte ind i kampområdet under de Tamilske
Tigres kontrol d. 20. april 2009. Og tallet fortsætter med at vokse. Ifølge FN er forholdene i
lejerne på bristepunktet. I de overfyldte lejre, hvor internt fordrevne anbringes, mangler helt
grundlæggende fornødenheder som husly, mad, vand og sanitære forhold. Der er pigtråd om
lejrene og de internt fordrevne er forment udgang, samtidig med at de ikke er sikret beskyttelse
og ordentlige forhold i lejrene.
Det vurderes, at 50.000, muligvis mere end 100.000 civile, stadig er fanget i kampzonen. De
Tamilske Tigre bruger de civile som menneskeligt skjold og forhindrer dem i at flygte, mens
regeringshæren fortsætter den militære offensiv i området tæt pakket med civile. Kun meget lidt
nødhjælp og medicin er nået frem til de civile fanget af kampene, og deres situation er desperat.
FN’s humanitære chef John Holmes udtalte på baggrund af sit seneste besøg d. 27.-28. april,
2009 at de fortsatte kampe bragte de civile i stor fare, og at det var skuffende, at det ikke havde
været muligt at sikre en humanitær pause. John Holmes understregede vigtigheden af, at
regeringshæren udviste tilbageholdenhed, særligt i brugen af tunge våben, som de selv havde
givet et løfte om. Kampene har medført store civile tab, men det er ikke muligt verificere, hvor
mange civile der er dræbt, da der ikke er adgang for internationale organisationer eller
journalister i konfliktområdet. Det forlyder, at der har der været en omfattende militær offensiv
fra regeringshæren d. 9. maj 2009, hvor mange civile frygtes dræbt.
Den britiske og den franske udenrigsminister besøgte Sri Lanka d. 29. april i forsøget på at sikre
en aftale, hvor regeringen erklærede våbenhvile med LTTE og få humanitær adgang for FN og
NGOer, hvilket ikke lykkedes.
I rækken af danske aktiviteter for at stoppe de civile lidelser har den danske udenrigsminister
den. 6. maj 2009 sendt sin menneskerettighedsambassadør, Arnold Skibsted, til Sri Lanka. Han
er instrueret om på det kraftigste at overbringe regeringens appel til den srilankanske regering
om øjeblikkeligt at stoppe kamphandlingerne for at få de civile ud af kampzonen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En EU-Trojka på viceministerniveau er i Sri Lanka d. 12.-13. maj 2009, for at fortsætte det
internationale pres for at den srilankanske regering øjeblikkeligt at stoppe kamphandlingerne og
for at understrege vigtigheden af at der gives adgang til internationale hjælpeorganisationer, så
de internt fordrevne i det nordlige Sri Lanka får adgang til tilstrækkelig humanitær hjælp.
Samtidig fordømmer det internationale samfund, EU og Danmark på det kraftigste de Tamilske
Tigres brug af civile som menneskeligt skjold og tvungen rekruttering af børn såvel som voksne
og opfordrer de Tamilske Tigre til at nedlægger våbnene.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det forventes, at der på rådsmødet vil blive drøftet, hvordan EU kan fortsætte presset for at
stoppe de civile lidelse i Sri Lanka blandt andet i lyset af EU-Trojkaen, David Miliband og
Bernard Kouchers seneste besøg. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Drøftelsen af Sri Lanka sker blandt andet på dansk foranledning, da regeringen ser med dyb
alvor på de den humanitære katastrofe og finder de civile lidelser helt uacceptable.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til forsat EU-pres og rådskonklusioner med appel om at stoppe
de civiles lidelser i Sri Lanka.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 24. april 2009.