Europaudvalget 2008-09
2946 - RIA Bilag 3
Offentligt
694952_0001.png
Justitsministeriet
Dato:
Dok.:
Sagnr.:
26. maj 2009
CKV41103
2009-3061/1-0057
Udkast til tale til brug for mødet den 28. maj 2009 i
Folketingets Retsudvalg og mødet den 29. maj 2009 i
Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (retli-
ge og indre anliggender) den 4.-5. juni 2009
Torsdag og fredag i næste uge afholder Rådet møde i Lu-
xembourg om retlige og indre anliggender. Der er tale om
det sidste RIA-rådsmøde under det tjekkiske formandskab.
Udvalget har modtaget et samlenotat om de væsentligste
sager på rådsmødet, og jeg kan oplyse, at alle sager denne
gang forelægges til orientering.
Jeg vil i det følgende koncentrere mig om de væsentligste
af sagerne, men udvalget er naturligvis velkommen til og-
så at spørge til de sager, som jeg ikke selv nævner.
Jeg skal i øvrigt for god ordens skyld nævne, at jeg fore-
lægger to af sagerne på vegne af forsvarsministeren. Det
drejer sig om
punkt 5 og 6
om katastrofeberedskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[SIS II]
Først vil jeg gerne nævne
punkt 1
om SIS II-projektet.
Punktet er sat på dagsordenen for mødet i det blandede
udvalg med Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein, der
finder sted torsdag i tilknytning til rådsmødet.
SIS II er jo efterhånden et fast punkt på Rådets møder og
også en sag, som jeg har nævnt her i udvalget flere gange.
Sagen går i alt sin enkelthed ud på, at den nye udgave af
Schengen-informationssystemet – SIS II – endnu ikke
fungerer.
Det er naturligvis en helt uholdbar situation.
Derfor anmodede Rådet i februar Kommissionen om at
gennemføre en tilbundsgående analyse af problemerne
med SIS II og samtidig komme med forslag til en løsning.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
694952_0003.png
På rådsmødet i juni forventes Kommissionen derfor at
fremlægge forskellige løsningsmuligheder, så Rådet på
mødet kan beslutte, hvordan man kommer videre med ud-
viklingen af Schengen-informationssystemet.
Vi har på side 6 i samlenotatet skitseret de tre forskellige
modeller, der lige nu tegner sig.
Og hvis jeg skal prøve at sige det meget kort, så handler
det nu om enten at arbejde videre med det SIS II-projekt,
som allerede er godt i gang.
Det vil sige en helt ny udgave af systemet med nye funkti-
oner, større data-kapacitet og plads til flere nye Schengen-
lande – og med en mere effektiv styring af systemet foran-
kret hos Kommissionen og med finansiering af den centra-
le del af systemet over Fællesskabets budget.
Det er den løsning, som i samlenotatet betegnes "model 1".
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
694952_0004.png
Eller man kan som en alternativ løsning i stedet vælge at
bygge videre på det nuværende system – det, som i daglig
tale betegnes "SIS 1+".
En sådan alternativ løsning vil også skulle have plads til
flere nye Schengen-lande. Og der vil også være nye funk-
tioner – men næppe helt så mange som med SIS II, og da-
ta-kapaciteten vil måske heller ikke blive helt så stor.
Det er den løsning, som i samlenotatet betegnes "model 2
og model 3", der altså begge bygger på SIS 1+.
Forskellen mellem model 2 og 3 går navnlig på, om man
ligesom ved model 1 får et system med en mere effektiv
styring af systemet forankret hos Kommissionen og med
fællesskabsfinansiering – det er model 2 –
eller
om man
nøjes med at bygge videre på den nuværende struktur,
hvor Frankrig driver den centrale del af systemet og får
udgifterne refunderet direkte af medlemsstaterne efter en
fordelingsnøgle – det er model 3.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
694952_0005.png
Siden samlenotatet blev sendt til udvalget, har der været
stor mødeaktivitet om sagen i Bruxelles, og det ser nu ud
til, at Rådet får forelagt to løsninger – nemlig model 1 om
det fulde SIS II og model 2 om et nyt system baseret på
SIS 1+.
Fra dansk side har det fulde SIS II – altså model 1 – fortsat
den højeste prioritet, men i lyset af projektets udvikling vil
vi være parate til at udvise den nødvendige fleksibilitet.
Men vi vil lægge vægt på, at der findes en løsning, som
hurtigst muligt munder ud i et stabilt og funktionsdygtigt
system til gavn for det praktiske politisamarbejde mellem
Schengen-landene.
Vi vil samtidig lægge afgørende vægt på projektets øko-
nomiske aspekter, herunder at medlemsstaterne i videst
muligt omfang kan bygge videre på de allerede iværksatte
og gennemførte tilpasninger af de eksisterende nationale
dele af Schengen-informationssystemet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
694952_0006.png
Og så er det vores håb fra dansk side, at meldingerne fra
rådsmødet vil sende et meget klart signal om, at det nu er
alvor. Der har været for meget usikkerhed og for mange
forsinkelser, så nu gælder det om, at der træffes pålidelige
og troværdige beslutninger med hensyn til SIS.
Efter de allerseneste meldinger er det forventningen, at der
kan opnås bred støtte til en løsning, hvor man arbejder vi-
dere med SIS II, men hvor der samtidig fastsættes nogle
klare milepæle for, hvordan projektet bør skride frem, hvis
det skal fortsætte. Hvis milepælene ikke nås, vil projektet
blive afbrudt, og man vil i stedet udvikle et alternativt sy-
stem baseret på SIS 1+.
Man kan sige, at der bliver tale om et SIS II "med en bag-
dør" til SIS 1+.
Det vil være Rådet, der til sin tid skal afgøre, om bagdøren
i givet fald skal benyttes.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som det også fremgår af samlenotatet, må der forventes at
være visse merudgifter forbundet med det videre arbejde
med projektet. Rigspolitiet har foreløbigt helt overordnet
skønnet udgifterne til 10-20 mio. kr.
Når Rådet har truffet en endelig beslutning om projektets
fremtid, vil vi foretage en nærmere vurdering af de for-
skellige elementer af den valgte løsning og på den bag-
grund foretage et mere sikkert skøn over udgifterne – og
naturligvis også afklare spørgsmålet om finansiering.
[Guantánamo-lejren]
En anden sag på rådsmødet er dagsordenens
punkt 2
om
en koordineret tilgang til modtagelse af tidligere indsatte
fra Guantánamo-lejren.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at der fra regeringens
side er stor tilfredshed med, at den nye amerikanske admi-
nistration nu er i færd med at konkretisere planerne for en
lukning af Guantánamo-lejren.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vi har således fra dansk side konsekvent fastholdt, at tids-
ubegrænset tilbageholdelse af fanger er uacceptabelt.
Samtidig skal der ikke være tvivl om, at hovedansvaret for
at sikre en hensigtsmæssig lukning af lejren påhviler USA.
Og det er vigtigt at holde fast i, at spørgsmålet om eventu-
el modtagelse af tidligere indsatte hører under medlems-
staternes enekompetence. EU kan således ikke fastsætte
regler for, om en medlemsstat skal – eller ikke skal – tage
imod tidligere indsatte.
Når det er sagt, må man imidlertid have for øje, at en med-
lemsstats beslutning om at modtage tidligere indsatte vil
kunne påvirke de øvrige medlemsstater som følge af reg-
lerne om den fri bevægelighed for personer inden for
Schengen-området.
Derfor er der god grund til, at medlemsstaterne nu slår
fast, at man vil konsultere hinanden i forbindelse med
overvejelser om at modtage tidligere indsatte fra lejren.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
694952_0009.png
Med udkastet til konklusioner bekræfter medlemsstaterne i
den forbindelse, at man vil benytte de eksisterende rammer
for udveksling af oplysninger om enkeltpersoner – også
når det gælder oplysninger om tidligere indsatte fra Gu-
antánamo.
Samtidig bekræfter medlemsstaterne, at man løbende vil
orientere hinanden på EU-niveau om relaterede spørgsmål
af mere overordnet karakter.
Fra dansk side agter vi at tilslutte os udkastet til konklusi-
oner og den foreslåede ordning for udveksling af oplys-
ninger.
[Katastrofeberedskab]
Jeg vil herefter kort vende mig mod dagsordenens
punkt 5
og 6,
som jeg som nævnt forelægger på vegne af for-
svarsministeren.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er tale om
dels
en meddelelse fra Kommissionen om
en fællesskabsstrategi til forebyggelse af naturkatastrofer
og menneskeskabte katastrofer,
dels
om et udkast til råds-
konklusioner om øget bevidsthed om civilbeskyttelse.
Med meddelelsen har Kommissionen igangsat en proces,
som bl.a. skal føre til identifikation af tiltag, der kan indgå
i en fællesskabsstrategi vedrørende katastrofeberedskab.
I meddelelsen beskrives rammerne for bedre informations-
deling, og der lægges op til at styrke udveksling af god
praksis for forebyggelse af katastrofer.
Fra regeringens side finder vi det positivt, at Kommissio-
nen nu sætter øget fokus på forebyggelse og på mulighe-
derne for at udarbejde en strategi for forebyggelse af na-
turkatastrofer og menneskeskabte katastrofer.
Fra dansk side kan vi endvidere støtte formandskabets ud-
kast til rådskonklusioner, der bl.a. vil kunne bidrage til at
øge befolkningens bevidsthed inden for civilbeskyttelse.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Procedurer vedrørende indgåelse af bilaterale aftaler]
Jeg vil herudover gerne nævne dagsordenens
punkt 7 og 8
om forslag til forordninger om indførelse af procedurer for
forhandlingen og indgåelsen af bilaterale aftaler mellem
medlemsstater og tredjelande.
Der er tale om to forslag, som begge går ud på at fastsætte
en procedure, hvorved Fællesskabet kan bemyndige med-
lemsstater til at indgå bilaterale aftaler med tredjelande om
henholdsvis retternes kompetence i ægteskabssager mv. og
sager om lovvalg i og uden for kontrakt.
Det er nu forventningen, at der inden for kort tid kan ind-
gås en førstebehandlingsaftale med Europa-Parlamentet
om forslaget vedrørende kontraktretlige forpligtelser, mens
der i forhold til forslaget om aftaler på det familieretlige
område forventes opnået politisk enighed om forslaget.
Som anført i samlenotatet er forslagene omfattet af det
danske retsforbehold, og Danmark deltager derfor ikke i en
eventuel vedtagelse af forslagene.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
694952_0012.png
Fra dansk side har vi imidlertid taget aktiv del i drøftelser-
ne og søgt at sætte vores præg på forslagene.
Og jeg vil gerne fremhæve, at det er lykkedes at få ændret
forslaget, så det ikke længere kun angår rene bilaterale af-
tale mellem to lande. Forslagene angår nu også visse
regi-
onale
aftaler mellem flere lande, herunder nordiske aftaler.
[Misbrug af børn + menneskehandel]
Punkt 10 og 11
om de to forslag til nye rammeafgørelser
om bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn og menneske-
handel er sat på dagsordenen, fordi formandskabet ønsker
at orientere om status for forhandlingerne, inden sagerne
overdrages til det kommende svenske formandskab.
Forslagene er langt fra færdigforhandlet, og vi får rig lej-
lighed til at vende tilbage til dem her i udvalget på et sene-
re tidspunkt.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg vil derfor ikke gå i detaljer med forslagene i dag, men
blot tillade mig at henvise til de to grundnotater, som blev
oversendt i sidste uge, og som lige nu er i høring.
[Evaluering – Den europæiske arrestordre]
Jeg vil herefter vende mig mod dagsordenens
punkt 13
om evalueringen af, hvordan medlemsstaterne lever op til
rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre.
Jeg vil ikke gennemgå hele evalueringsrapporten i dag,
men blot mere generelt sige, at jeg glæder mig meget over
resultatet af evaluering, som klart viser, at den europæiske
arrestordre har været med til at styrke samarbejdet mellem
medlemsstaterne ganske betragteligt.
Men evalueringen har også vist, at der er plads til forbed-
ringer, og rapporten indeholder derfor en række anbefalin-
ger til, hvordan man kan rette op på forskellige uhensigts-
mæssigheder ved systemet.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg kan bl.a. nævne spørgsmålet om, hvorvidt der bør være
en form for "bagatelgrænse" i forhold til, hvornår en lov-
overtrædelse konkret kan bære en arrestordre – uanset at
lovovertrædelsen som sådan generelt er omfattet af den
såkaldte positivliste.
Dette er ikke noget nemt spørgsmål, og der er da heller
ikke lagt op til, at vi på rådsmødet skal tage stilling til det-
te – eller til de andre områder, der peges på i rapporten.
I stedet forventes det, at Rådet vil tilslutte sig, at der nu
arbejdes videre med de forskellige anbefalinger – uden at
Rådet dermed har lagt sig fast på, om man skal gennemfø-
re ændringsforslag.
Regeringen vil naturligvis ved en senere lejlighed vende
tilbage over for udvalget, når og hvis der bliver tale om at
ændre på reglerne om den europæiske arrestordre.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Beskyttelse af fremtrædende personer]
Den sidste sag på dagsordenen, som jeg vil nævne, er
punkt 17
om en ændring af rådsafgørelsen fra 2002 om
det europæiske netværk til beskyttelse af fremtrædende
personer.
Rådsafgørelsen omhandler i dag ”fremtrædende personer”,
hvorved forstås personer, som handler i embeds medfør,
og som har krav på beskyttelse efter national ret.
Holland har foreslået, at det ikke længere skal være en be-
tingelse, at personen handler i embeds medfør.
Holland har som begrundelse bl.a. peget på, at man ikke
kan udelukke muligheden for overfald på fremtrædende
personer, uanset om de handler i embeds medfør eller ej.
Det kan bl.a. dreje sig om fremtrædende kulturpersoner,
der ved deres ytringer er særligt udsat for trusler, og som
derfor vurderes at have behov for beskyttelse.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
694952_0016.png
Med ændringsforslaget slås det fast, at netværket også kan
bruges til at udveksle erfaringer mv. om beskyttelse af så-
danne personer.
Fra dansk side er vi parate til at støtte forslaget, der reelt
blot har karakter af en formalisering af et allerede eksiste-
rende samarbejde mellem polititjenesterne.
[Siden sidst]
Til sidst vil jeg gerne kort vende tilbage til sagen om ud-
nævnelse af ny
direktør for Europol,
som jeg nævnte
forud for rådsmødet i april.
Og det er blot for at orientere udvalget om, at Rådet på
mødet i april enedes om at udpege britten Robert Wain-
wright som ny direktør for Europol.
Robert Wainwright overtog derfor posten som direktør den
16. april. Fra dansk side ser vi frem til et godt og tæt sam-
arbejde med den nye direktør.
Tak.
16