Europaudvalget 2008-09
2949 - transport, tele og energi Bilag 10
Offentligt
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Redegørelse for it- og telepunkterne på rådsmøde (transport, telekom-
munikation og energi) den 11.-12. juni 2009
Dagsordenens punkt 9
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om beskyttelse af kritisk
informationsinfrastruktur: Beskyttelse mod storstilede cyberangreb og sam-
menbrud: øget beredskab, sikkerhed og robusthed
KOM(2009) 149 endelig
Udveksling af synspunkter
Formandskabet præsenterede kort emnet, herunder informationsinfrastrukturens
tiltagende betydning for samfundet og det dermed forhøjede trusselsniveau for
både borgere, virksomheder samt offentlige myndigheder.
Kommissionen fremhævede de potentielt enorme omkostninger ved et sikker-
hedsbrud i denne infrastruktur. Der er følgelig behov for et øget sikkerhedsniveau
i Europa, og Kommissionen inviterede medlemsstaterne til at komme med be-
mærkninger om, hvordan de eksisterende og eventuelt nye instrumenter kunne
anvendes til dette formål.
I den efterfølgende udveksling af synspunkter tog næsten samtlige medlemsstater
ordet, og alle var enige med Kommissionen i, at sikkerhedsniveauet for informa-
tionsinfrastrukturen i Europa skulle hæves.
For så vidt angik de eksisterende instrumenter på området, blev særligt Det Euro-
pæiske Agentur for Net- og Informationssikkerheds (ENISA) rolle diskuteret.
Debatten viste stor opbakning til, at ENISA, som har eksisteret siden 2004, skal
spille en stærkere rolle, og i den sammenhæng talte mange medlemsstater for en
udvidelse af agenturets mandat samt allokering af flere ressourcer. Kun få med-
lemsstater udtalte sig skeptisk omkring ENISA’s fremtidige rolle.
Der var også generel enighed om, at medlemsstaterne selv har et stort ansvar for
at sikre et tilstrækkeligt højt sikkerhedsniveau, men at problemet er grænseover-
skridende, hvorfor europæisk samarbejde på mange niveauer er ønskeligt. Mange
medlemsstater udtalte sig i positive vendinger om de foreslåede fælleseuropæiske
øvelser i håndtering af omfattende sikkerhedsbrud, om end enkelte også formanede
til, at sådanne øvelser skulle planlægges i meget god tid.
Fra dansk side tilsluttede man sig, at der var tale om et vigtigt, grænseoverskri-
dende emne, som kræver en øget grad af samarbejde i Europa. For så vidt angik
ENISA, erklærede Danmark sig enig i, at agenturet skal have en styrket rolle. Det
blev dog samtidigt fremhævet, at det stadig er de enkelte medlemsstater, som bæ-
rer det største ansvar for at hæve sikkerhedsniveauet på området. Endelig med-
delte Danmark, at man har besluttet at etablere en national, statslig varslingstje-
neste (GovCERT).
18. juni 2009
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
26769388
Sagsbehandler
Peter Mikael Ostenfeld
Telefon
E-post
3545 0133
[email protected]
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med debatten er bolden nu givet videre til det kommende formandskab, Sverige,
som forventedes at arbejde videre med dette emne.
Uformelt dagsordenspunkt om drøftelse af teledirektivpakken
Formandskabet indledte drøftelsen om fremtiden for teledirektivpakken med at
redegøre kort for baggrunden, som var Europa-Parlamentets afstemning den 6.
maj 2009. Ved afstemningen i Europa-Parlamentet blev det oprindelige æn-
dringsforslag 138 vedtaget i modstrid med den kompromisaftale, som repræsen-
tanter for Rådet og Europa-Parlamentet havde forhandlet på plads ugen forinden.
Alle inklusive Kommissionen fandt det ærgerligt, at Europa-Parlamentet ikke
havde overholdt kompromisaftalen. Kommissionen opfordrede dog medlemssta-
terne til at acceptere Europa-Parlamentets afstemningsresultat og dermed også
ændringsforslag 138 med henblik på at vedtage teledirektivpakken hurtigst mu-
ligt.
Et stort flertal af lande gav udtryk for ønske om at sende sagen i forligsprocedure
med henblik på at finde et kompromis for ændringsforslag 138. Kun få medlems-
stater, herunder Danmark, støttede åbent ændringsforslaget. Der var enighed om,
at forligsdrøftelserne bør afgrænses til kun at omfatte teksten i ændringsforslag
138.
Endelig blev en eventuel opsplitning af teledirektivpakken drøftet, idet det mu-
ligvis var en juridisk farbar løsning at vedtage to ud af de tre retsakter og dermed
kun forhandle om den retsakt, som indeholder ændringsforslag 138 (rammedirek-
tivet). Drøftelsen viste dog et stort flertal for at holde alle tre retsakter samlet.
IT- og Telestyrelsen
Side
2/2