Europaudvalget 2008-09
2949 - transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
692627_0001.png
S AM L E N O T AT
Klima- og energiministeriet
26. maj 2009
J nr. 2102-0023
Ref. BIBAY/SVF
Rådsmøde (energidelen af TTE) den 12. juni 2009
12. Frokostdrøftelse: Hovedsæde for agenturet for samarbejde mellem energitilsyns-
myndigheder (ACER - Agency for Co-operation of Energy Regulators)
Nyt notat
1. Baggrund
Efter den tredje liberaliseringspakkes endelige vedtagelse, herunder vedtagelsen af forordnin-
gen om agentur for samarbejde mellem energitilsynsmyndighederne (ACER), skal der nu
træffes beslutning om placeringen af hovedsædet for agenturet. Forordningen er et centralt
element i den 3. energiliberaliseringspakke.
Formålet med agenturet er på fællesskabsplan at supplere de reguleringsopgaver, der vareta-
ges nationalt af de regulerende myndigheder i medfør af el- og gasdirektiverne, og om nød-
vendigt koordinere disse myndigheders indsats. Agenturet skal ses som en delvis institutiona-
lisering af det frivillige samarbejde, der finder sted i "Gruppen af Europæiske Tilsynsmyndig-
heder for Elektricitet og Gas (ERGEG)".
Agenturets hovedopgave er at være et supplement på europæisk plan til de reguleringsopga-
ver, der varetages af de nationale myndigheder. Agenturet skal udgøre en samarbejdsramme
for de nationale reguleringsmyndigheder, der giver mulighed for myndighedstilsyn med sam-
arbejdet mellem transmissionssystemoperatørerne og for at træffe enkeltafgørelser om infra-
struktur, der berører mere end én medlemsstats territorium.
Der blev den 30. maj 2008 indhentet forhandlingsoplæg vedrørende forordningen og dermed
om selve beslutningen om at oprette agenturet.
Der foreligger en overordnet EU-beslutning – vedtaget i konklusionerne fra Det Europæiske
Råd i december 2003 - om, at nye EU-agenturer fortrinsvis skal placeres i de nye medlems-
lande af hensyn til den geografiske balance. Pt. har tre medlemslande officielt meldt deres
kandidaturer til hovedsædet, nemlig Slovakiet (Bratislava), Rumænien (Bukarest) og Sloveni-
en (Ljubljana).
Beslutningen om placeringen af hovedsædet forventes truffet under frokosten ved rådsmødet
(energi) den 12.juni 2009.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Formål og indhold
Ikke relevant - sagen drejer sig alene om at træffe et valg mellem de tre kandidaturer.
3. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Ikke relevant.
7. Høring
Der skal ikke foretages høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Sagen har ikke været drøftet endnu og der er ikke grundlag for generelle forventninger om
andre landes holdninger.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Dansk holdning til placering af nye agenturer har traditionelt baseret sig på tre overordnede
hensyn. For det første har man med baggrund i de ovenfor nævnte DER-konklusioner priorite-
ret de nye medlemslande i fordelingen af agenturers hovedsæder. For det andet baseres dansk
holdning på en faglig og professionel vurdering af, hvilken af kandidaterne, der er den bedst
egnede. For det tredje er dansk holdning blevet udarbejdet under hensyntagen til nødvendig-
heden af et politisk manøvrerum i forhandlingerne om agenturets hovedsæde.
I den konkrete sag vedrørende ACER-agenturet er de tre officielle kandidater alle nye med-
lemslande, hvorfor regeringens foreløbige generelle holdning primært baserer sig på en faglig
og professionel vurdering af den bedst egnede kandidat. Alle tre kandidater vurderes i ud-
gangspunktet at være gode og egnede kandidater.
Set fra et dansk energipolitisk perspektiv bør kandidatlandets stilling, både politisk og i prak-
sis, i forhold til ånden i liberaliseringen, være et vigtigt kriterium for valget af hovedsæde. Det
bør tælle tungt med i vægtningen i hvilket omfang et land er dedikeret i forhold til liberalise-
ringen, såvel i forhold til den politiske stillingtagen som i forhold til den konkrete praksis på
det nationale plan.
Et andet kriterium er tidsforbruget og omkostningerne ved at rejse til den by, der udvælges.
Det er samtidig også et vigtigt forhold mht. at kunne tiltrække de ansatte til det sekretariat,
som skal arbejde fast i ACER.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagen blev den 30. maj 2008 forelagt for Folketingets Europaudvalg med henblik på forhand-
lingsoplæg i forbindelse med forordningen om oprettelse af agenturet.
Side 3