Europaudvalget 2008-09
2947 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453734_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2947. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Luxembourg, den 8. og 9. juni 2009
Formand
Petr ŠIMERKA
Arbejds- og socialminister
Michael KOCÁB
Minister med ansvar for menneskerettigheder
Dana JURÁSKOVÁ
Sundhedsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0002.png
8.-9.VI.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en orienterende debat om
forberedelsen af Det Europæiske Råds møde i juni 2009
og vedtog konklusioner om
flexicurity i krisetider
samt om
sociale tjenesteydelser som led i ak-
tiv integration.
Det nåede til politisk enighed om:
retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker i 2009.
Rådet vedtog konklusioner om:
lige muligheder for kvinder og mænd: aktiv og værdig aldring
romaernes integration.
Rådet vedtog henstillinger om:
patientsikkerhed, herunder forebyggelse og bekæmpelse af infektioner erhvervet i sundhedsvæ-
senet
et tiltag vedrørende sjældne sygdomme.
Rådet vedtog uden drøftelse:
en forordning om roamingtakster, der yderligere reducerer taksterne og udvider takstlofterne til
også at gælde sms'er og datatjenester foruden talebaserede opkald
en forordning om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets
lufthavne
en forordning om indførelse af skærpede emissionsgrænser for nitrogenoxid og partikler
(Euro VI) fra lastbiler og busser
konklusioner om forelæggelsen af en ændring til Kyotoprotokollen som et bidrag til forhandlin-
gerne om en international post-2012-klimaaftale.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0003.png
8.-9.VI.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Beskæftigelses- og socialpolitik...........................................................................................................8
Forberedelse af Det Europæiske Råds møde i juni ..............................................................................8
Retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker ..........................................................10
Udvidelse af forordning (EF) nr. 883/2004 til at omfatte tredjelandsstatsborgere ............................10
Sikkerheden og sundheden under arbejdet for gravide arbejdstagere ................................................11
Direktiv om princippet om ligebehandling ........................................................................................12
Lige muligheder for kvinder og mænd: aktiv og værdig aldring .......................................................12
Romaernes integration........................................................................................................................13
Social beskyttelse for selvstændige erhvervsdrivende og medhjælpende ægtefæller........................13
Sundhed og forbrugerpolitik ..............................................................................................................14
Henstilling om patientsikkerhed.........................................................................................................14
Henstilling om et tiltag vedrørende sjældne sygdomme ....................................................................14
Patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser ....................................14
Lægemiddelpakken ............................................................................................................................16
Eventuelt.............................................................................................................................................18
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
MILJØ
1
Ændring til Kyotoprotokollen................................................................................................................................21
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.VI.2009
LA DBRUG
Afgrødestatistikker.................................................................................................................................................21
I DRE MARKED
Euro VI for lastbiler og busser*.............................................................................................................................21
TELEKOMMU IKATIO
Roamingtakster* ....................................................................................................................................................22
TRA SPORT
Større fleksibilitet ved tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i EU-lufthavne.............................................22
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0005.png
8.-9.VI.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier SEEUWS
Bulgarien:
Valeri TZEKOV
Tjekkiet:
Dana JURÁSKOVÁ
Petr ŠIMERKA
Michael KOCÁB
Michael VIT
Danmark:
Jakob Axel NIELSEN
Inger STØJBERG
Tyskland:
Ulla SCHMIDT
Olaf SCHOLZ
Gerd HOOFE
Günther HORZETZKY
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Mary HARNEY
Grækenland:
Marius SALMAS
Dimitrios KONTOS
Spanien:
Trinidad JIMENEZ GARCIA-HERRERA
Celestino CORBACHO CHAVES
Tomás VILLANUEVA
Mercedes ROLDOS CABALLERO
Frankrig:
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Ferruccio FAZIO
Eugenia Maria ROCCELLA
Cypern:
Christos PATSALIDES
Sotiroulla CHARALAMBOUS
Letland:
Uldis
AUGULIS
Rinalds MUCINS
Litauen:
Nora RIBOKIEN
Audra MIKALAUSKAITE
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicesundhedsminister
Sundhedsminister
Arbejds- og socialminister
Minister med ansvar for menneskerettigheder
Vicesundhedsminister
Minister for sundhed og forebyggelse
Beskæftigelsesminister og minister for ligestilling
Forbundssundhedsminister
Forbundsminister for arbejds- og socialspørgsmål
Statssekretær, Forbundsministeriet for Familie-, Ældre-,
Kvinde- og Ungdomsspørgsmål
Statssekretær, Forbundsministeriet for Arbejds- og Social-
spørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Sundheds- og børneminister
Statssekretær for sundhed og solidaritet
Generalsekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Social
Beskyttelse
Minister for sundhed og socialpolitik
Arbejds- og indvandringsminister
Økonomi- og beskæftigelsesminister i den selvstyrende
region Castilien-Leon
Sundhedsminister i den selvstyrende region De Kanariske
Øer
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for arbejdsmarkeds-, sundheds- og socialpo-
litik
Statssekretær for arbejdsmarkeds-, sundheds- og socialpo-
litik
Sundhedsminister
Arbejdsminister og minister for social sikring
Velfærdsminister
Understatssekretær, Sundhedsministeriet
Vicesundhedsminister
Vicesocial- og arbejdsminister
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0006.png
8.-9.VI.2009
Luxembourg:
Mars DI BARTOLOMEO
Marie-Josée JACOBS
Ungarn:
Tamás SZÉKELY
László HERCZOG
Malta:
Joe CASSAR
ederlandene:
Piet Hein DONNER
Østrig:
Alois STÖGER
Rudolf HUNDSTORFER
Polen:
Ewa KOPACZ
Radosław MLECZKO
Marek TWARDOWSKI
Portugal:
Ana JORGE
Fernando MEDINA CORREIA
Rumænien:
Ion BAZAC
Petru Alexandru FRÃTEAN
Slovenien:
Borut MIKLAVČIČ
Ivan SVETLIK
Slovakiet:
Daniel KLAĆKO
Finland:
Liisa HYSSÄLÄ
Paula RISIKKO
Katariina POSKIPARTA
Sverige:
Maria LARSSON
Sven Otto LITTORIN
Göran HÄGGLUND
Bettina KASHEFI
Christer HALLERBY
Det Forenede Kongerige:
Jonathan SHAW
Sundheds- og socialminister
Minister for familiespørgsmål og integration samt ligestil-
lingsminister
Sundhedsminister
Social- og arbejdsminister
Statssekretær for sundhed, Socialministeriet
Social- og arbejdsminister
Forbundssundhedsminister
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og for-
brugerbeskyttelse
Sundhedsminister
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Understatssekretær, Sundhedsministeriet
Sundhedsminister
Statssekretær for beskæftigelse og erhvervsuddannelse
Sundhedsminister
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Sundhedsminister
Arbejds-, familie- og socialminister
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Social- og sundhedsminister
Omsorgsminister
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Minister for ældrespørgsmål og folkesundhed
Arbejdsmarkedsminister
Socialminister
Statssekretær under socialforsikringsministeren
Statssekretær under integrations- og ligestillingsministeren
Statssekretær for handicapspørgsmål og minister for
Sydøstregionen
Kommissionen:
Vladimir ŠPIDLA
Androulla VASSILIOU
Medlem
Medlem
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0007.png
8.-9.VI.2009
Endvidere deltog:
Aurelio FERNANDEZ LÓPEZ
Bruno COQUET
Formand for Det Europæiske Udvalg for Social
Beskyttelse
Formand for Beskæftigelsesudvalget
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0008.png
8.-9.VI.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Beskæftigelses- og socialpolitik
Forberedelse af Det Europæiske Råds møde i juni
Rådet havde en orienterende debat om den nuværende økonomiske og beskæftigelsesmæssige situa-
tion i Europa og drøftede de foranstaltninger, der allerede er truffet. Det overvejede også, om der
bør træffes yderligere foranstaltninger på kort og lang sigt i lyset af det uformelle beskæftigelses-
topmøde den 7. maj 2009 og Kommissionens nylige meddelelse som led i forberedelsen af Det
Europæiske Råds møde i juni.
På baggrund af den stigende arbejdsløshed i EU understregede alle ministrene vigtigheden af foran-
staltninger til opretholdelse af job eller skabelse af nye job. Mere specifikt nævnte de nedsat ar-
bejdstid, uddannelse og nedsættelse af de indirekte lønomkostninger. Samtidig pointerede nogle
delegationer, at virksomheder, der ikke er levedygtige, ikke bør støttes. Selv om det er nødvendigt
med kortsigtede foranstaltninger, bør medlemsstaterne fortsat forfølge de langsigtede mål i
Lissabon- og beskæftigelsesstrategien og videreføre deres strukturreformer. For at forbedre iværks-
ættermiljøet fandt ministrene det vigtigt at reducere virksomhedernes administrative byrder, herun-
der de indirekte lønomkostninger, hvor det er relevant, at øge mobiliteten og at fremme forskning
og udvikling. Nogle ministre udtrykte forventning om, at der vil kunne skabes nye beskæftigelses-
muligheder ved at opbygge en lavemissionsøkonomi ("grønne job") samt i sundheds- og socialsek-
toren.
Ministrene understregede den afgørende betydning, som de sociale sikringssystemer har for at af-
bøde krisens virkninger, navnlig for de mest sårbare grupper såsom unge, ældre og handicappede.
Nogle delegationer foreslog, at man øger sikkerhedsaspekterne i forbindelse med gennemførelsen af
de fælles flexicurityprincipper. Endvidere lagde ministrene vægt på det bidrag, som den sociale
dialog kan yde til at overvinde krisen.
Ministrene hilste generelt Kommissionens meddelelse til Det Europæiske Råds møde i juni "Den
fælles forpligtelse til at løfte beskæftigelsen", der blev offentliggjort den 3. juni 2009, velkommen
og navnlig forslaget om at bevilge 19 mia. EUR fra Den Europæiske Socialfond (ESF) til foran-
staltninger til at hjælpe folk med at blive i beskæftigelse eller til at bevæge sig over i nye job.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0009.png
8.-9.VI.2009
Den orienterende debat vil bidrage til forberedelsen af konklusionerne fra Det Europæiske Råds
møde i juni.
Drøftelserne byggede på følgende dokumenter:
De vigtigste budskaber fra det uformelle beskæftigelsestopmøde
(10093/09)
1
Beskæftigelsesudvalgets bidrag til det uformelle beskæftigelsestopmøde
(10015/1/09
+
ADD 1)
Bidraget fra Udvalget for Social Beskyttelse til beskæftigelsestopmødet
(10047/09
+
ADD 1)
En meddelelse fra Kommissionen til Det Europæiske Råds møde i juni: "Den fælles forpligtelse
til at løfte beskæftigelsen"
(10628/09)
Kommissionens rapport om befolkningsaldringen 2009
(9200/09)
Den ajourførte fælles vurdering fra Udvalget for Social Beskyttelse og Europa-Kommissionen af
de sociale virkninger af den økonomiske krise og den politiske reaktion
(10133/1/09).
Rådet vedtog konklusioner om "Flexicurity i krisetider"
(10388/09).
Disse konklusioner afspejler
også de drøftelser, der fandt sted på en konference om dette emne tilrettelagt af formandskabet og
Kommissionen (den 25.-26. marts 2009 i Prag).
Ministrene vedtog også konklusioner med overskriften "Sociale tjenesteydelser som redskab til ak-
tiv integration, styrkelse af social samhørighed og et område for beskæftigelsesmuligheder"
(10052/09).
Disse konklusioner bygger på en konference tilrettelagt af formandskabet (den
22.-23. april 2009 i Prag).
Endvidere godkendte ministrene Beskæftigelsesudvalgets udtalelse om de indbyrdes forbundne
spørgsmål kompetencer og mobilitet
(10132/09).
1
Dette og andre dokumenter, der er nævnt i denne pressemeddelelse, kan findes i Rådets of-
fentlige register ved at indtaste det relevante nummer –
http://www.consilium.europa.eu/showPage.aspx?id=549&lang=en
9
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0010.png
8.-9.VI.2009
Retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
Rådet nåede til politisk enighed om retningslinjerne for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker i
2009
(9897/09).
Trods krisen besluttede ministrene at fastholde de retningslinjer, der blev vedtaget
sidste år, da de også fungerer som et værktøj til at tage de umiddelbare udfordringer i form af øget
ledighed og social udstødelse op (f.eks. via flexicuritypolitikker for at fremme overgangen til arbej-
de, matche ledige med ledige job og opgradere kvalifikationer). Endvidere tilskynder de nuværende
retningslinjer medlemsstaterne til at gennemføre strukturreformer, der kan medvirke til at overvinde
krisen.
Udvidelse af forordning (EF) nr. 883/2004 til at omfatte tredjelandsstatsborgere
Trods væsentlige fremskridt nåede ministrene ikke til enighed om et udkast til forordning, der skal
sikre, at tredjelandsstatsborgere, der har lovligt ophold i EU, og som befinder sig i en grænseover-
skridende situation, er omfattet af de samme regler til koordinering af de sociale sikringsrettigheder
som EU-borgerne.
De sidste to udestående spørgsmål vedrører princippet om ligebehandling af tredjelandsstatsborgere
og muligheden for at overføre pensioner til tredjelande.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 63, nr. 4 (foranstaltninger vedrørende indvandringspolitik-
ken); Rådet træffer afgørelse med enstemmighed, og der anvendes høringsprocedure; Europa-
Parlamentet afgav udtalelse den 9. juli 2008.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0011.png
8.-9.VI.2009
Sikkerheden og sundheden under arbejdet for gravide arbejdstagere
Rådet noterede sig formandskabets statusrapport
(10064/1/09 +
10064/1/09 COR 1)
om et udkast til
direktiv, der tager sigte på at forbedre beskyttelsen af arbejdstagere, som er gravide, som lige har
født, eller som ammer. Det opfordrede også sine forberedende organer til at fortsætte arbejdet med
denne sag. Det nye direktiv skal ændre det nuværende direktiv 92/85/EØF.
Under det tjekkiske formandskab har Rådets forberedende organer navnlig drøftet muligheden af at
anse anden familierelateret orlov, der tilbydes moderen, for barselsorlov, ydelser under orlov, bar-
selsorlovens obligatoriske periode, forbuddet mod afskedigelse og beskyttelse mod forskelsbehand-
ling. Det lykkedes formandskabet at forbedre forståelsen af de involverede spørgsmål betydeligt og
at præcisere teksten til Kommissionens forslag. Til trods herfor er der behov for yderligere forhand-
linger, navnlig om barselsorlovens længde og det dermed forbundne spørgsmål om i visse tilfælde
at anse anden familierelateret orlov for barselsorlov, barselsorlovens obligatoriske del og barsels-
ydelsen.
På samlingen den 9. marts 2009 havde Rådet en orienterende debat om en række grundlæggende
spørgsmål i Kommissionens forslag (6854/09).
Hovedformålet med Kommissionens forslag er at udvide barselsorlovens minimumslængde fra 14
til 18 uger, hvoraf mindst seks uger skal tages efter fødslen. Andre elementer i forslaget omfatter
princippet om fuld løn i de 18 uger med mulighed for, at medlemsstaterne kan indføre et loft, der
ikke må ligge under sygedagpengeniveauet; retten til, at kvinder, når de vender tilbage efter bar-
selsorlov, eller når de stadig er på barselsorlov, kan anmode arbejdsgiveren om at få tilpasset deres
arbejdsordning og arbejdstider; samt retten til at vende tilbage til det samme eller et tilsvarende ar-
bejde.
Forslaget indgår i Kommissionens pakke for bedre balance mellem arbejde og privatliv, der tager
sigte på at bidrage til at forene arbejds-, privat- og familieliv mere effektivt. De andre dele af pak-
ken udgøres af et forslag til direktiv om ligebehandling af selvstændige erhvervsdrivende og deres
medhjælpende ægtefæller
(13981/08),
et politikdokument, der forklarer baggrunden og sammen-
hængen
(13977/08),
og en beretning om EU-landenes fremskridt med hensyn til de såkaldte Barce-
lonamål om pasningsmuligheder for børn (13978/08).
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 137, stk. 2 (arbejdstagernes sikkerhed og sundhed), og
artikel 141, stk. 3 (ligebehandling af mænd og kvinder); Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal; der anvendes fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet, hvis førstebehandlings-
udtalelse ventes at foreligge i efteråret 2009.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0012.png
8.-9.VI.2009
Direktiv om princippet om ligebehandling
På grundlag af en statusrapport (10073/1/09
REV 1)
orienterede formandskabet Rådet om situatio-
nen med hensyn til drøftelserne om udkastet til direktiv om gennemførelse af princippet om ligebe-
handling af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.
Under det tjekkiske formandskab har drøftelserne i Rådets forberedende organer været koncentreret
om bestemmelserne om beskyttelse af handicappede mod forskelsbehandling (forslagets artikel 4).
Formandskabet har fremlagt flere forslag for at lægge direktivet tættere op ad teksten til FN's kon-
vention om handicappedes rettigheder og at sørge for gradvis gennemførelse af direktivet. Det står
dog klart, at der er behov for yderligere omfattende arbejde med talrige spørgsmål. Det gælder såle-
des specifikke bestemmelser om handicap (f.eks. direktivets anvendelsesområde, dets finansielle og
praktiske konsekvenser, retssikkerheden, tidsplanen for gennemførelse og forbindelsen mellem di-
rektivudkastet og mere detaljerede sektorbestemte specifikationer, kompetencefordelingen og legi-
tim ulige behandling (f.eks. billigere offentlig transport for handicappede).
Kommissionens forslag sigter mod at udvide beskyttelsen mod forskelsbehandling på grund af reli-
gion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering til også at gælde områder uden for arbejds-
markedet, herunder social beskyttelse, sociale goder, uddannelse samt adgang til varer og tjeneste-
ydelser.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 13 (foranstaltninger mod forskelsbehandling); Rådet træf-
fer afgørelse med enstemmighed; der anvendes høringsprocedure: Europa-Parlamentet vedtog sin
udtalelse den 2. april 2009.
Lige muligheder for kvinder og mænd: aktiv og værdig aldring
Rådet vedtog konklusioner med overskriften "Lige muligheder for kvinder og mænd: aktiv og vær-
dig aldring" (10412/09). Medlemsstaterne opfordres til at fremme politikker for aktiv aldring rettet
mod ældre arbejdstagere under hensyntagen til kvinders og mænds respektive behov, at bekæmpe
den forskelsbehandling, som ældre kvinder og mænd udsættes for på arbejdsmarkedet, og at støtte
arbejdsgiverne i deres bestræbelser på at ansætte ældre arbejdstagere. Konklusionerne opfordrer
også medlemsstaterne til navnlig i forbindelse med en reform af deres pensionssystemer at tage hen-
syn til, at kvinder er mere udsatte for fattigdom.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0013.png
8.-9.VI.2009
Romaernes integration
Ved at vedtage konklusioner om romaernes integration (10394/09) noterede Rådet sig med tilfreds-
hed mødet i den integrerede europæiske platform for romaernes integration den 24. april 2009 i
Prag og opfordrede Kommissionen og medlemsstaterne til, hvor det er relevant, at tage hensyn til de
fælles grundlæggende principper for romaernes integration, der blev drøftet på dette møde, i forbin-
delse med udformning af politikker til fremme af romaernes fulde integration
Det er meningen, at Spanien, som har EU-formandskabet i første halvår af 2010, vil afholde andet
europæiske romatopmøde den 8. april 2010.
Social beskyttelse for selvstændige erhvervsdrivende og medhjælpende ægtefæller
På grundlag af en anden rapport fra formandskabet (10013/09) noterede ministrene sig de hidtil
opnåede fremskridt med et udkast til direktiv, der tager sigte på at forbedre den sociale beskyttelse
for selvstændige erhvervsdrivende og medhjælpende ægtefæller. De opfordrede de forberedende
organer til at fortsætte arbejdet med dette spørgsmål.
Under det tjekkiske formandskab drejede drøftelserne i de ansvarlige grupper sig især om definitio-
nen af medhjælpende ægtefæller, bestemmelserne om barselsorlov for selvstændige erhvervsdri-
vende og medhjælpende ægtefæller, spørgsmålet om afløsere, forbindelsen mellem EU-lovgivning
og national lovgivning samt antitilbagegangsklausulen.
Trods visse fremskridt kræver Kommissionens forslag yderligere drøftelser, især med hensyn til
begrebet "medhjælpende ægtefæller", den mest hensigtsmæssige måde at give barselsorlov til selv-
stændige erhvervsdrivende, den foreslåede valgfrihed i forbindelse med social beskyttelse til selv-
stændige erhvervsdrivende og deres medhjælpende ægtefæller, afløsningsordningerne, direktivets
anvendelsesområde og dets retsgrundlag.
Hovedelementerne i Kommissionens forslag er at give kvindelige selvstændige erhvervsdrivende ret
til barselsorlov, at anerkende medhjælpende ægtefællers bidrag til familievirksomheden ved på de-
res anmodning at give dem ret til mindst samme grad af social beskyttelse som den, deres selvstæn-
dige erhvervsdrivende partnere har, og at give kompetence til nationale ligestillingsorganer i tilfæl-
de af forskelsbehandling. Størstedelen af medhjælpende ægtefæller er kvinder (landbrugeres hustru-
er er et typisk eksempel), og mange af dem befinder sig i en sårbar situation på grund af manglende
formel anerkendelse og social beskyttelse.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0014.png
8.-9.VI.2009
I lighed med forslaget om forlængelse af barselsorloven indgår forslaget om medhjælpende ægte-
fæller i Kommissionens pakke for bedre balance mellem arbejde og privatliv.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 141, stk. 3 (ligebehandling af kvinder og mænd); Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal; fælles beslutningsprocedure: Europa-Parlamentet vedtog
sin førstebehandlingsudtalelse den 6. maj 2009 (8840/09).
Sundhed og forbrugerpolitik
Henstilling om patientsikkerhed
Rådet vedtog under offentlig debat
1
en henstilling om patientsikkerhed, herunder forebyggelse og
bekæmpelse af infektioner erhvervet i sundhedsvæsenet
(10120/09).
Formålet med henstillingen er
at skabe rammer til stimulering af udviklingen af politikker og fremtidig handling i og mellem med-
lemsstaterne med henblik på at tage nøglespørgsmål inden for patientsikkerhed op.
Henstilling om et tiltag vedrørende sjældne sygdomme
Rådet vedtog under offentlig debat
1
en henstilling om et tiltag vedrørende sjældne sygdomme
(10122/09).
Formålet med denne henstilling er at tilvejebringe en koordineret EU-tilgang til sikring
af effektiv anerkendelse, forebyggelse, diagnose, behandling, pleje og forskning inden for området
sjældne sygdomme i Europa.
Patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser
På grundlag af en fremskridtsrapport fra formandskabet (10026/09) og spørgsmål, der var foreslået
af formandskabet
(10345/09),
havde Rådet en offentlig debat
1
om et udkast til direktiv om patient-
rettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser.
1
http://www.consilium.europa.eu/videostreaming
kan Rådets offentlige begivenheder føl-
ges direkte.
14
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.VI.2009
Ud fra ønsket om at finde den rette balance mellem patientfrihed, de offentlig sundhedssystemers
holdbarhed og medlemsstaternes ret til at tilrettelægge deres egne sundhedssystemer hilste mini-
strene generelt den retning, som drøftelserne har taget under det tjekkiske formandskab, velkom-
men, særlig for så vidt angår omstruktureringen af teksten, præciseringen af medlemsstaternes an-
svarsområder og forhåndstilladelse. Med hensyn til medlemsstaternes nationale kompetencer til at
tilrettelægge deres sundhedssystemer ønskede et stort antal delegationer at tilføje EF-traktatens arti-
kel 152 som retsgrundlag for forslaget. Mange ministre ønskede at udelukke langtidsydelser fra
direktivudkastets anvendelsesområde. Vedrørende direktivudkastets anvendelsesområde divergerer
synspunkterne med hensyn til, om anvendelsesområdet bør begrænses til kun at omfatte sundheds-
tjenesteydere, der har kontrakt med den offentlige sygesikring eller på anden måde er anerkendt af
det offentlige system, eller udvides til også at omfatte private sundhedstjenesteydere, der ikke er
anerkendt således. Ministrene blev enige om, at samarbejde på området sundhedsydelser er nødven-
digt. Et stort antal delegationer var imidlertid modstandere af at anvende udvalgsprocedurer inden
for et sådant samarbejde.
Sundhedskommissær Androulla Vassiliou accepterede at medtage artikel 152 som retsgrundlag og
at udelukke langtidsydelser fra direktivets anvendelsesområde. Hun foreslog dog yderligere drøftel-
ser om forhåndstilladelse og den mulige udelukkelse af visse sundhedstjenesteydere.
Formandskabet afsluttede debatten ved at understrege behovet for forhåndstilladelse på visse betin-
gelser, så længe EF-Domstolens retspraksis overholdes. Med hensyn til direktivudkastets anvendel-
sesområde foreslog formandskabet, at kvalitet og sikkerhedsstandarder kunne anvendes som kriteri-
er ved afgørelsen af, hvilke sundhedstjenesteudbydere der skal være omfattet.
Behandlingen af denne sag vil fortsætte under det kommende svenske formandskab.
Det tjekkiske formandskabs kompromisforslag søger at finde løsninger på spørgsmål som "patient-
tilstrømningen", "gatekeeping", justeringer af kapitel IV om samarbejde om sundhedsydelser i for-
bindelse med udvalgsprocedurer osv. De første reaktioner på kompromisforslaget i de kompetente
ansvarlige arbejdsgrupper var samlet set positive (f.eks. tekstens nye struktur, præcisering af med-
lemsstaternes ansvar og ensartet anvendelse af definitionerne). De nye retningslinjer bidrog også til
at skabe enighed om andre dele af forslaget, f.eks. omfanget af kodifikationen af EF-Domstolens
retspraksis, udelukkelsen af visse typer af ydelser fra direktivets anvendelsesområde, gensidig aner-
kendelse af recepter og samarbejde om sundhedsydelser. Til trods for dette konkrete fremskridt er
der fortsat behov for drøftelser om en række væsentlige spørgsmål, herunder det egentlige indhold
af nogle vigtige udtryk, direktivets anvendelsesområde og udelukkelsen af visse typer af ydelser,
grundene til at give afslag på forhåndstilladelse, godtgørelse af recepter, bestemmelserne om sam-
arbejde om sundhedsydelser og retsgrundlaget.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0016.png
8.-9.VI.2009
Kommissionen forelagde dette lovgivningsinitiativ som en del af pakken vedrørende den sociale
dagsorden den 2. juli 2008 med fokus på tre mål: at garantere, at alle patienter har adgang til sund-
hedsydelser, der er sikre og af god kvalitet, at støtte patienterne i udøvelsen af deres ret til grænse-
overskridende sundhedsydelser og at fremme samarbejdet mellem sundhedssystemerne. Sigtet med
det andet mål er navnlig at kodificere Domstolens retspraksis vedrørende godtgørelse af grænse-
overskridende sundhedsydelser.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 95 (det indre marked); Rådet træffer afgørelse med kvalifi-
ceret flertal; fælles beslutningsprocedure, hvor Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse blev
vedtaget ved afstemning den 23. april 2009
(8903/09).
Lægemiddelpakken
På grundlag af tre fremskridtsrapporter fra formandskabet (10183/09
+ ADD 1 + ADD 2 + ADD 3)
havde Rådet en udveksling af synspunkter om de lovgivningsforslag, der udgør "lægemiddelpak-
ken".
Med hensyn til at forhindre, at forfalskede lægemidler kommer ind i den lovlige forsyningskæde,
hilste ministrene i det store og hele forslaget velkommen, idet de fremhævede vigtigheden af direk-
tivudkastet for lægemidlers sikkerhed.
Drøftelserne i de kompetente arbejdsgrupper i Rådet har vist, at delegationerne anser Kommissio-
nens forslag for at være et godt grundlag for forbedring af det eksisterende direktiv om humanmedi-
cinske lægemidler for så vidt angår beskyttelse mod forfalskede lægemidler. Der er imidlertid be-
hov for yderligere drøftelser om enkelte elementer i forslaget. Dette vedrører især definitionerne af
f.eks. "forfalskede lægemidler", forslagets anvendelsesområde og sikkerhedsforanstaltningerne.
Vedrørende "lægemiddelovervågning", dvs. styrkelse af EU-systemet til sikkerhedsovervågning af
lægemidler, hilste ministrene Kommissionens forslag til forordning og direktiv velkommen og
fremhævede deres bidrag til patientbeskyttelse.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.-9.VI.2009
De indledende drøftelser i den kompetente arbejdsgruppe i Rådet viser imidlertid, at fortsat behand-
ling af forslagene er nødvendig, særlig med hensyn til det foreslåede lægemiddelovervågningsud-
valgs sammensætning, rolle og mandat og dets samspil med Det Europæiske Lægemiddelagenturs
(EMEA) øvrige forberedende organer.
Hvad angår den foreslåede forordning og det foreslåede direktiv om levering af oplysninger fra in-
dehavere af markedsføringstilladelser gav mange ministre udtryk for nogle bekymringer, som alle-
rede var kommet frem i arbejdsgruppen. Mens der var enighed om, at der er behov at forbedre in-
formationen til offentligheden om receptpligtige lægemidler, frygter mange delegationer, at det fo-
reslåede system vil blive for byrdefuldt for de kompetente myndigheder uden at føre til markante
forbedringer i kvaliteten af de oplysninger, der leveres til patienterne. Mange delegationer fasthol-
der desuden, at forskellen mellem "information" og "reklame" ikke er tilstrækkelig klar, og frygter
derfor, at forslagene ikke vil give tilstrækkelige garantier for, at forbuddet mod reklame for recept-
pligtige lægemidler over for offentligheden ikke omgås.
Foreslået retsgrundlag: Alle fem forslag har traktatens artikel 95 (det indre marked) som grundlag;
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal; fælles beslutningsprocedure. Europa-Parlamentets
førstebehandlingsudtalelse ventes tidligst i efteråret 2009.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0018.png
8.-9.VI.2009
Eventuelt
(a)
Rapport fra Gruppen på Højt Plan vedrørende Handicapspørgsmål om gennemførelse
af FN-konventionen om handicappedes rettigheder
Kommissær Špidla orienterede ministrene om denne rapport
(10550/09).
(b)
Konsekvenserne af arbejdskraftens frie bevægelighed som følge af udvidelsen af EU
Kommissær Špidla forelagde Kommissionens rapport om tredje fase af de over-
gangsordninger, der er fastsat i tiltrædelsestraktaten fra 2003, vedrørende adgang til
arbejdsmarkedet
(10552/09).
(c)
Møde i den ministerielle arbejdsgruppe (den 18.-19. maj 2009 i Radziejowice,
Polen).
Rådet noterede sig den polske delegations orientering om et møde i den ministerielle
arbejdsgruppe den 18.-19. maj 2009 i Radziejowice
(10553/09).
(d)
Formandskabets konferencer om beskæftigelse og socialpolitik
Formandskabet gjorde ministrene opmærksom på resultatet af følgende konferencer
om beskæftigelse og socialpolitik, som er sammenfattet i de i parentes angivne do-
kumenter.
(a)
"8. møde med mennesker, der er ramt af fattigdom", den 15. maj 2009 i
Bruxelles
(10558/09)
"Sociale tjenesteydelser", den 22.-23. april 2009 i Prag
(10559/09)
"Flexicurity", den 25.-26. marts 2009 i Prag
(10560/09)
"Pleje og beskyttelse af seniorborgere – værdighed og risici for de ældre",
den 25.-26. maj 2009 i Prag (10561/09)
"Nye måder til bekæmpelse af kønsstereotyper", den 27. maj 2009 i Prag
(10562/09)
(b)
(c)
(d)
(e)
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0019.png
8.-9.VI.2009
e)
Spørgsmål vedrørende sundhedssikkerhed, herunder vaccine og vaccination mod in-
fluenzatype A (H1N1)
Kommissionen orienterede om 2009-arbejdsprogrammet fra Udvalget for Sundheds-
sikkerhed og om det fremskridt, der var gjort inden for revisionen af strukturerne
vedrørende sundhedssikkerhed i EU. Udbruddet af influenzatype A (H1N1) og
spørgsmålet om vaccine og vaccinationsstrategier mod influenzatype A (H1N1) blev
vist særlig opmærksomhed. Ministrene var enige med Kommissionen i at støtte Ud-
valget for Sundhedssikkerhed i dets aktiviteter, der har til formål at sikre, at både
vaccinen og vaccinationsstrategierne udvikles sammenhængende og i rette tid. De
blev desuden enige om, at en samordnet indsats på dette område kunne give en ekstra
fordel i forbindelse med internationale drøftelser og udviklingen inden for området.
Dette emne blev også behandlet under frokosten.
f)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kvalitets- og sikkerhedsstan-
darder for menneskelige organer til transplantation
Rådet noterede sig fremskridtsrapporten fra formandskabet om udkastet til direktiv,
der har til formål at sikre, at menneskelige organer til transplantation i EU opfylder
de samme kvalitets- og sikkerhedskrav, og at lette udvekslingen af menneskelige or-
ganer mellem medlemsstaterne (10028/09).
g)
Rådets Folkesundhedsgruppe på Højt Plan
Formandskabet orienterede om resultaterne af mødet i Folkesundhedsgruppen på
Højt Plan den 29. maj 2009.
h)
Ingredienser i tobaksvarer
Den danske delegation, der blev støttet af Frankrig og Letland, anmodede om, at der
bliver truffet foranstaltninger vedrørende tobaksingredienser og slikcigaretter på EU-
plan som led i revisionen af tobaksvaredirektivet, som Kommissionen forventes at
forelægge et forslag om i første halvdel af 2011
(10075/09).
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0020.png
8.-9.VI.2009
i)
Grønbog om sundhedspersonale i Europa
Kommissionen gav en kort sammenfatning af de svar, som den havde modtaget til
grønbogen om sundhedspersonale i Europa af 10. december 2008
(10346/09).
j)
Formandskabets konferencer på sundhedsområdet
Formandskabet orienterede ministrene om resultaterne af følgende konferencer
(10069/09):
i)
"E-sundhed for enkeltpersoner, samfundet og økonomien" (den 18.-20. febru-
ar 2009 i Prag)
"Den mikrobiologiske trussel for patientsikkerheden i Europa" (den 15.-
16. april 2009 i Prag)
"Sundhedssystemernes økonomiske bæredygtighed" (den 10.-12. maj 2009 i
Prag).
ii)
iii)
k)
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Det kommende svenske formandskab fremlagde sit sundhedsarbejdsprogram for
Rådet.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0021.png
8.-9.VI.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
MILJØ
Ændring til Kyotoprotokollen
Rådet vedtog konklusioner om forelæggelse af en ændring til Kyotoprotokollen, jf.
10644/09.
LA DBRUG
Afgrødestatistikker
Rådet vedtog en forordning om afgrødestatistikker
(3614/09)
efter enighed med Europa-Parlamentet
under førstebehandlingen. Den nye retsakt fastlægger fælles retningslinjer for systematisk udarbej-
delse af fællesskabsstatistikker over landbrugets arealanvendelse og afgrødeproduktion.
I DRE MARKED
Euro VI for lastbiler og busser*
Rådet vedtog en forordning om indførelse af skærpede emissionsgrænser for nitrogenoxid og partik-
ler (Euro VI) fra lastbiler og busser efter enighed med Europa-Parlamentet under førstebehandlin-
gen
(3733/08 +
10338/09 ADD 1).
Den nye retsakt kræver, at emissioner af nitrogenoxid og parti-
kelmasse fra lastbiler og busser fra den 31. december 2012 nedsættes med henholdsvis 80 og 66 % i
sammenligning med Euro V-etappen. Forordningen indeholder også krav om, at informationer fra
egendiagnosesystemet og reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer gøres tilgæn-
gelige på websteder i det standardiserede format, som de berørte parters tekniske udvalg har udvik-
let.
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453734_0022.png
8.-9.VI.2009
TELEKOMMU IKATIO
Roamingtakster*
Rådet vedtog
1
en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 717/2007
2
om roaming på offentli-
ge mobiltelefonnet i Fællesskabet
(3645/09,
10319/1/09
ADD 1).
Rådet og Europa-Parlamentet nå-
ede til enighed under førstebehandlingen.
Forslaget indebærer en forlængelse af den nugældende forordning, der udløber i 2010, yderligere
afgiftsnedsættelser og en udvidelse af takstgrænserne til også at omfatte sms- og datatjenester ud
over samtaler.
Yderlige oplysninger findes i pressemeddelelse
10621/09.
TRA SPORT
Større fleksibilitet ved tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i EU-lufthavne
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 95/93 om fælles regler for tildeling
af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne
(3653/09).
For sommerfartplanen 2009 indebærer forordningen en midlertidig ophævelse af de regler, som
pålægger luftfartsselskaberne at beflyve sine ruter mindst 80 % af tiden eller risikere at miste dem.
Denne midlertidige foranstaltning vil hjælpe luftfartsselskaberne til at mindske udgifterne ved at
give dem bedre mulighed for at reducere kapaciteten i travle lufthavne og samtidig vide, at deres
ankomst- og afgangstidspunkter er sikret for den næste sommerfartplan 2010.
Den globale økonomiske og finansielle krise påvirker luftfartsselskabernes aktiviteter alvorligt. Den
har medført en betydelig reduktion af lufttrafikken i vinterfartplanen 2008/09, og den påvirker også
den nuværende sommerfartplan 2009 (29. marts til 24. oktober 2009).
Lignende foranstaltninger blev tidligere vedtaget efter terrorangrebene i september 2001 og efter
Irakkrigen i 2003 og SARS-pandemien.
1
2
Den lettiske og den spanske delegation undlod at stemme.
EUT L 171 af 29.6.2007, s. 32.
22
9721/1/09 REV 1 (Presse 124)
DA