Europaudvalget 2008-09
2947 - Beskæftigelse m.v. Bilag 4
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
15. juni 2009
Redegørelse for rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed
og forbrugerbeskyttelse) den 8.-9. juni 2009 – sundhedsdelen
Dagsordenens punkt 11: Forslag til Rådets henstilling om patientsikkerhed, herun-
der forebyggelse og bekæmpelse af infektioner erhvervet i sundhedsvæsenet
Henstillingen blev vedtaget.
Dagsordenens punkt 12: Forslag til Rådets henstilling om et europæisk tiltag ved-
rørende sjældne sygdomme
Henstillingen blev vedtaget.
Dagsordenens punkt 13: Forslag til direktiv om patientrettigheder i forbindelse
med grænseoverskridende sundhedstjenesteydelser
Drøftelsen viste, at der blandt medlemslandene er bred opbakning til de foreløbige
resultater, som er opnået i forhandlingerne under tjekkisk formandskab og som er
beskrevet i fremskridtsrapporten til Rådet. Det gælder ikke mindst betingelserne
for adgang til behandling i en anden medlemsstat og herunder, at medlemsstaterne
har ret til at stille krav om forhåndsgodkendelse til hospitalsbehandling og højt
specialiseret ambulant behandling. Kommissionen udtrykte på sin side bekymring
over den retning, som forhandlingerne har taget i Rådet og som efter Kommissio-
nens opfattelse er for restriktiv.
Medlemslandene var delte i spørgsmålet om, hvorvidt private leverandører af
sundhedstjenesteydelser, der ikke har kontrakt med et offentligt sundhedssystem,
skal være omfattet af direktivet. Tendensen syntes dog at gå i retning af, at sådanne
private leverandører bør være omfattet af direktivet, eventuelt med en form for
undtagelsesmulighed.
Vedrørende formandskabets spørgsmål om langtidspleje var der bred enighed om,
at sådanne ydelser ikke skal være omfattet af direktivet.
Endelig for så vidt angår anvendelsen af komitologi i forslagets kapitel IV om
samarbejde mellem de nationale sundhedssystemer var der i langt overvejende grad
skepsis over for anvendelsen af bindende mekanismer. Sådanne bindende meka-
nismer skulle enten slet ikke anvendes eller kun anvendes i begrænset omfang.
Dagsordenens punkt 14: Lægemiddelpakken
Drøftelserne fokuserede især på de elementer i lægemiddelpakken, der vedrører
information til offentligheden om receptpligtige lægemidler. Mange medlemsstater
stillede sig kritisk til forslagene og henviste blandt andet til, at reglerne vil være
vanskelige at administrere i praksis og derfor vil kunne føre til omgåelser af for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
buddet mod reklame for receptpligtige lægemidler. En række medlemsstater anfør-
te, at man ikke så nogen grund til at fortsætte drøftelserne af de nuværende forslag
fra Kommissionen.
Kun få medlemslande gav eksplicit udtryk for støtte til fortsatte drøftelser af denne
del af lægemiddelpakken.
For så vidt angår de øvrige elementer i lægemiddelpakken, som omhandler forfal-
skede lægemidler og lægemiddelovervågning, syntes der at være bred opbakning
blandt medlemslandene til, at der arbejdes videre på grundlag af Kommissionens
forslag.
Dagsordenens punkt 15. Eventuelt
h) Ingredienser i tobaksvarer
Sagen var sat på dagsordenen på dansk foranledning. Danmark forventer, at Kom-
missionen senest i første halvdel af 2011 vil fremlægge et forslag om revision af
tobaksvaredirektivet. I den forbindelse anmodede Danmark Kommissionen om at
medtage tre konkrete punkter: En fælles europæisk liste over stoffer, som ikke må
tilsættes til tobaksvarer; en regulering af de såkaldte slikcigaretter samt etablering
af en mekanisme med henblik på, at tobaksindustrien pålægges at bidrage til finan-
sieringen af uafhængig forskning i tilsætningsstoffer.
Afslutningsvis fremhævede Danmark højere tobaksafgifter i EU som et velegnet
instrument til bekæmpelse af rygning. Danmark henviste til forhandlingerne i
ECOFIN om minimumsafgiften på blandt andet cigaretter, hvor den danske rege-
ring ønsker så høje minimumsafgifter som overhovedet muligt. Danmark opfordre-
de de øvrige medlemslandes sundhedsministre til i deres respektive regeringer at
gøre sig til talsmænd for højere minimumsafgifter på tobak i EU.
To medlemslande udtrykte støtte til det danske indlæg. Kommissionen erklærede
sig enig i behovet for at evaluere fællesskabslovgivningen vedrørende tobaksvarer
og nævnte, at der er iværksat en konsekvensanalyse, som ville danne udgangspunkt
for videre tiltag.