Europaudvalget 2008-09
2948 - Økofin Bilag 2
Offentligt
693692_0001.png
26. maj 2009
Supplement til samlenotat vedr. ECOFIN den 9. juni 2009
Dagsordenspunkt 2a
Forberedelse af DER 18.-19. juni
Den europæiske finansielle tilsynsstruktur
Resumé
Kommissionen fremlagde den 27. maj et forslag til revision af den europæiske finansielle tilsyns-
struktur på baggrund af Larosière-rapportens anbefalinger fra februar 2009. Det ene særligt
væsentlige element i forslaget er etableringen af et europæisk råd for systemisk risiko (ESRC),
som skal overvåge den finansielle stabilitet på tværs af alle finansielle markeder i hele EU. Det
andet element i forslaget er etableringen af tre egentlige europæiske tilsynsmyndigheder (vedr. hhv.
banker, værdipapirer og pension/forsikring) med yderligere ressourcer og beføjelser i forhold til de
nuværende tre tilsynskomiteer. Ved ECOFIN-mødet ventes en drøftelse af forslaget mhp. anbe-
falinger til DER om det videre arbejde.
Baggrund
Kommissionen nedsatte i efteråret 2008 en arbejdsgruppe under forhenværende
IMF-direktør Jacques de Larosière, som i februar 2009 offentliggjorde en række
konkrete anbefalinger for at styrke finansiel regulering og tilsyn i EU, bl.a. gennem
reformer af tilsynsstrukturen.
Kommissionen fremlagde den 4. marts 2009 en meddelelse forud for DER i marts
med en plan over en lang række initiativer indenfor finansiel regulering, som
Kommissionen vil fremlægge i løbet af 2009 og 2010, bl.a. på basis af Larosière-
gruppens anbefalinger. Forslaget vedr. revision af den europæiske finansielle til-
synsstruktur er et element heri.
Indhold
Kommissionen fremlagde den 27. maj et udspil vedr. en europæisk finansiel til-
synspakke i form af en meddelelse. Pakken indeholder to forslag til nyskabelser i
den samlede europæiske tilsynsarkitektur.
Det ene element i tilsynspakken er etableringen af et europæisk råd for systemisk
risiko (European Systemic Risk Council - ESCR), hvis opgave vil være at overvåge
og vurdere systemisk risiko på tværs af alle finansielle markeder og alle medlems-
lande. Det andet element i tilsynspakken er etableringen af et europæisk system
for finansielt tilsyn (European System of Financial Supervision - ESFS), hvor de
tre eksisterende tilsynskomiteer etableres som egentlige myndigheder med mere
ansvar, beføjelser og flere ressourcer.
Kommissionen foreslår, at en revideret finansiel tilsynsstruktur skal træde i kraft i
løbet af 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Et europæisk råd for systemisk risiko (ESRC)
Det ene element i Kommissionens forslag er tanken om at etablere et europæisk
råd for systemisk risiko (ESRC). Dette organ vil have til opgave at indsamle og
analysere alle oplysninger, der er relevante for at overvåge og vurdere mulige trus-
ler mod den finansielle stabilitet, som skyldes udviklingen i makroøkonomien og i
det finansielle system som helhed. På denne baggrund skal organet identificere og
advare om systemiske risici i EU og give anbefalinger til tiltag, der kan imødegå
sådanne trusler, samt overvåge opfølgningen af disse anbefalinger. ESRC vil imid-
lertid ikke have juridisk bindende beføjelser.
ESRC vil desuden have til opgave at samarbejde med aktører udenfor EU, som
varetager samme opgaver som ESRC på globalt plan, herunder IMF og det i G20-
regi foreslåede Financial Stability Board (FSB).
Kommissionen foreslår at lade ESRC sammensætte af alle 27 EU-landes central-
bankdirektører, formanden for Den Europæiske Centralbanks (ECB) direktion, et
medlem fra EU-Kommissionen samt formændene for de tre europæiske tilsyns-
myndigheder (se nedenfor). Desuden vil de nationale tilsynsmyndigheder kunne
deltage som observatører med én deltager per land. De nationale finansministerier
vil ikke deltage i ESRC, men formanden for det økonomiske og finansielle udvalg
(EFC) vil deltage som observatør og således fungere som bindeled til det politiske
niveau. ESRC vil træffe beslutninger ved simpelt uvægtet flertal.
Et europæisk system for finansielt tilsyn (ESFS)
Det andet element i Kommissionens tilsynspakke er skabelsen af et europæisk
system for finansielt tilsyn (ESFS) gennem en opgradering af de tre eksisterende
tilsynskomitéer for hhv. banker, værdipapirhandel og pension/forsikring til egent-
lige EU-myndigheder med større beføjelser end i dag.
De nye myndigheder foreslås bl.a. at få beføjelse til at udstede bindende standar-
der for tilsyn, overvåge og koordinere tilsynskollegier samt sikre en konsistent
implementering og håndhævelse af EU regler. De nationale tilsyn skal fortsat in-
den for de af de nye myndigheder fastsatte rammer udøve det egentlige dag-til-dag
tilsyn med de enkelte finansielle virksomheder som i dag.
Desuden vil de nye myndigheder få til opgave at indsamle tilsynsinformation om
enkeltvirksomheder samt at etablere en database til bl.a. brug for tilsynskollegiers
funktion og samarbejdet med ESRC. De vil desuden skulle varetage en rolle i for-
bindelse med vurderinger af fusioner på det finansielle område.
De nye myndigheder foreslås desuden at få beføjelser til at afgøre tvister mellem
tilsynsmyndigheder i forskellige lande, og om nødvendigt træffe afgørelse overfor
enkeltvirksomheder, hvis et tilsyn i et land udviser passivitet eller undlader at træf-
fe afgørelse. Det er også en del af forslaget, at myndighederne kan vedtage beslut-
ninger i krisesituationer.
Disse nye EU-myndigheder foreslås ligeledes at varetage det egentlige tilsyn med
enkeltvirksomheder indenfor udvalgte områder, som har relevans for hele EU,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
herunder f.eks. kreditvurderingsbureauer og aktører indenfor clearing og afvikling
af værdipapirhandel.
Hver europæisk tilsynsmyndighed foreslås styret af en forsamling af de øverste
repræsentanter for de relevante nationale tilsynsmyndigheder fra alle 27 EU-lande,
eksempelvis direktøren eller formanden. Hver tilsynsmyndighed vil derudover
have en fuldtidsansat formand, som også vil deltage i den styrende forsamling.
Derudover vil Kommissionen, ESRC og EØS-landene være repræsenteret gen-
nem observatører. Beslutninger vil i udgangspunktet skulle tages efter Traktatens
bestemmelser for kvalificeret flertal, dvs. vægtet med de enkelte landes stemmean-
tal, med mulighed for andre regler i visse tilfælde.
Udkast til rådskonklusioner
Rådet forventes at vedtage et sæt konklusioner om styrkelse af EU’s finansielle
tilsynsstruktur, som vil referere Kommissionens forslag i de detaljer, som er be-
skrevet herover, med de eventuelle ændringer, ministrene blive enige om.
Rådskonklusionerne ventes bl.a. at præcisere de nationale finansministeriers rolle i
forhold til ESRC, idet ESRC’s advarsler og anbefalinger vil skulle kanaliseres gen-
nem ECOFIN (og/eller gennem de nye europæiske tilsynsmyndigheder), ligesom
ECOFIN om nødvendigt vil kunne anmode ESRC om at se nærmere på konkrete
emner. Desuden foreslår rådskonklusionerne at gøre EFC-formanden til fuldgyl-
digt medlem af ESRC, i stedet alene som observatør som i Kommissionens for-
slag.
Endeligt foreslår rådskonklusionerne, at Kommissionens forslag om sammensæt-
ningen af ESRC bibeholdes som et generelt råd, men tillige suppleres med en
snævrere styringskomité, der skal forberede beslutningerne i ESRC’s generelle råd.
Styringskomitéen foreslås sammensat af ESRC’s formand og næstformand, to
centralbankdirektører (én fra et land i euroområdet, og én fra et land udenfor eu-
roområdet) samt repræsentanterne fra Kommissionen, EFC og de tre nye tilsyns-
myndigheder.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har udtalt sig positivt om Larosière-rapportens anbefalinger,
men der har ikke været en egentlig høring af Europa-Parlamentet over Kommissi-
onens meddelelse vedr. planen for kommende initiativer på det finansielle område
eller dette specifikke initiativ vedr. en tilsynspakke.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens meddelelse og de ventede rådskonklusioner har ikke i sig selv
lovgivningsmæssige konsekvenser, men gennemførelsen af de konkrete ændringer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
i lovgivningen forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, som imidlertid
endnu ikke kan vurderes på nuværende tidspunkt.
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse og de ventede rådskonklusioner har ikke i sig selv
statsfinansielle konsekvenser, men gennemførelsen af eventuelle konkrete ændrin-
ger i lovgivningen kan have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse og de ventede rådskonklusioner har ikke i sig selv
samfundsøkonomiske konsekvenser, men gennemførelsen af de konkrete ændrin-
ger i lovgivningen forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser,
i det omfang initiativerne mindsker risikoen for finansielle kriser i fremtiden.
Høring
Der har ikke været gennemført en høring over Kommissionens tilsynspakke.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan generelt støtte Kommissionens forslag vedr. et europæisk råd for
systemisk risiko (ESRC), herunder en styrkelse og systematisering af overvågnin-
gen af systemisk risiko på de finansielle markeder som helhed i hele EU.
Regeringen støtter også generelt styrket samarbejde om tilsynet med de enkelte
finansielle virksomheder, som er formålet med Kommissionens forslag om at
etablere et europæisk system for finansielt tilsyn (ESFS), idet den nærmere kom-
petencedeling mellem EFSF og de nationale tilsynsmyndigheder samt ESFS’s
konkrete beføjelser skal afklares nærmere.
Regeringen kan også generelt støtte tanken om at lade tilsynet med udvalgte typer
af finansielle virksomheder foregå på EU-plan, såfremt der er tale om virksomhe-
der som f.eks. kreditvurderingsbureauer, hvis virke i høj grad påvirker hele EU og
ikke er snævert knyttet til hjemlandet.
Andre landes holdning
De fleste lande ventes at kunne tilslutte sig oprettelsen af et overordnet makro-
overvågende organ som ESRC.
Derimod er visse lande skeptiske over for Kommissionens forslag vedr. ESFS,
særligt mht. ESFS’s juridiske og traktatmæssige rammer og i forhold til tilsyn med
individuelle finansielle virksomheder, herunder forslaget om et fælles tilsyn med
visse kategorier af finansielle virksomheder.