Europaudvalget 2008-09
2948 - Økofin Bilag 2
Offentligt
693784_0001.png
26. maj 2009
Supplement til samlenotat vedr. ECOFIN den 9. juni 2009
Dagsordenspunkt1b:
Resumé
Internationale regnskabsstandarder
På ECOFIN den 9. juni 2009 forventes International Accounting Standards Board (IASB),
som udsteder internationale regnskabsstandarder (IFRS), at redegøre for sine holdninger til
hurtigt at gennemføre ændringer af regnskabsreglerne for finansielle instrumenter som aktier,
obligationer, udlån m.v.
Den amerikanske udsteder af regnskabsstandarder har i april 2009 fortaget ændringer af sine
regler. Hvis ikke IASB foretager tilsvarende ændringer, vil europæiske virksomheders regnska-
ber kunne komme til at udvise dårligere regnskabsresultater end deres amerikanske konkurren-
ters, selv om de underliggende økonomiske realiteter er de samme. IASB har tidligere givet ud-
tryk for, at en mere grundlæggende og mere tidskrævende revision er nødvendig, men har på det
seneste åbnet op for at gennemføre en hurtigere ændring.
Baggrund og indhold
Udarbejdelse af standarder
International Accounting Standards Board (IASB) er en privat, uafhængig organi-
sation, der udsteder internationale regnskabsstandarder kaldet IFRS – Internatio-
nal Financial Reporting Standards.
1
IASB er en del af International Accounting
Standards Committee Foundation (IASCF). Selve standarderne udarbejdes og
godkendes af IASB, som er organisationens bestyrelse.
IASB er initiativtager til og udarbejder den regnskabsregulering, som finder an-
vendelse for børsnoterede virksomheder
2
i EU og EØS og tillige en række andre
lande udenfor EU. Regnskabsstandarderne anvendes globalt af et stigende antal
lande.
3
Børsnoterede virksomheder inden for EU skal anvende IFRS i deres koncern-
regnskaber ifølge forordning 1606/2002. Nye eller justerede standarder skal først
anvendes efter, at de er blevet godkendt i EU. Forordningen muliggør tillige, at
1
2
Tidligere standarder er benævnt IAS – International Accounting Standards.
Børsnoterede virksomheder er virksomheder, hvis kapitalandele (f.eks. aktier) eller gældsbeviser (f.eks. obligationer)
handles på et reguleret marked. I Danmark er der p.t. 2 regulerede markeder, Københavns Fondsbørs (OMX) og Dansk
Autoriseret Markedsplads.
3
Uden for EU er der over 70 lande, der tillader eller kræver anvendelsen af IFRS, herunder Australien, Canada, Brasilien,
Sydafrika, Kina og Indien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
693784_0002.png
2
medlemslandene kan tillade eller kræve, at regnskaber i virksomheder, der ikke er
børsnoterede, skal efterleve standarderne.
Den udbredte anvendelse af IFRS i EU gør, at standarderne er væsentlige både
for de virksomheder, der udarbejder regnskaber på grundlag af standarderne og
for de brugere (væsentligst investorer), der anvender regnskaberne som beslut-
ningsgrundlag.
Da IASB udarbejder standarder, som via godkendelsesproceduren (komitologi-
proceduren) i EU bliver til lovgivning, skal organisationen leve op til visse krav.
Herunder skal der være åbne processer om standardernes tilblivelse, og de virk-
somheder og andre, som påvirkes af standarderne, skal have mulighed for at blive
hørt om kommende regulering.
Standarderne udarbejdes nu som hovedregel i et samarbejde med den amerikanske
standardudsteder, Financial Accounting Standards Board (FASB). Arbejdet sker
inden for rammerne af en aftale om konvergens, der sigter mod, at standarderne
på lidt længere sigt skal være fælles. Samarbejdet har resulteret i, at europæiske
virksomheder, som er børsnoterede i USA, kan udarbejde deres regnskaber efter
IFRS. Det vil sige, at der ikke er krav om, at de til brug for det amerikanske mar-
ked skal anvende de amerikanske standarder. Modsat kan amerikanske virksom-
heder, som er børsnoterede i Europa, anvende deres amerikanske regnskaber i
Europa. De amerikanske myndigheder har også tidligere tilkendegivet, at de vil
tillade amerikanske virksomheder at anvende IFRS.
Dermed arbejdes der frem mod en fælles, global regnskabsregulering for de børs-
noterede virksomheder.
Den amerikanske ændring vedr. likviditetstab mv. og spørgsmålet om en tilsvarende ændring af
IFRS
De amerikanske regler blev ændret i foråret 2009
4
og bevirker, at bl.a. tab på visse
værdipapirer
5
som følge af fald i markedets likviditet ikke vil påvirke resultatopgø-
relsen. Efter ændringen vil nedskrivninger i disse aktiver opdeles efter a) kredit-
tab
6
, som indregnes som et tab i resultatopgørelsen, og b) andre tab, f.eks. likvidi-
tetstab og tab forårsaget af generelle fald i markedets pris på de pågældende vær-
dipapirer, som fradrages direkte i egenkapitalen. Forskellen mellem behandlingen
af de to typer tab begrundes med, at likviditetstab og tab som følge af generelle
fald i markedspriserne i højere grad kan forventes genindvundet, når markedet
vender.
4
5
Denne ændring var ikke – som det er vanlig praksis - koordineret med IASB.
De værdipapirer, der er tale om, er papirer, der kategoriseres som ”til rådighed for salg” (”available for sale”), men som
Kredittab er udtryk for fordringens reducerede værdi, som følge af mindre tiltro til debitors betalingsevne.
ikke løbende handles.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
693784_0003.png
3
Problemstillingen har været særlig aktuel i det seneste år, hvor dagsværdien af vis-
se værdipapirer blev reduceret som følge af, at den finansielle krise har bevirket, at
der ikke var købere i markedet. Efter IFRS har virksomhederne i sådanne tilfælde
skullet indregne tab på værdipapirerne, herunder likviditetstab i resultatopgørel-
sen, selv om virksomhederne beholdt dem og ikke havde et salg for øje.
IASB foretog i april 2009 en åben høring
7
med henblik på at kortlægge holdninger
til en hurtig ændring i IFRS svarende til den amerikanske ændring.
Tilbagemeldingerne har været blandede. På den ene side advares mod hurtige æn-
dringer pga. risici for dårlig kvalitet i reglerne, ligesom behovet for en samlet vur-
dering af regnskabsreglerne - og ikke kun en mindre justering - påpeges.
8
Generelt advarer såvel regnskabsaflæggere som regnskabsbrugere mod hyppige
ændringer af regnskabsreglerne, idet implementeringen af nye regler kan være
omkostningstungt og kan indebære, at regnskaberne bliver sværere at gennem-
skue.
På den anden side påpeges fra flere organisationer, medlemslande og Kommissio-
nen, at der – givet den ekstraordinære situation og ændringerne i de amerikanske
regler - er behov for at gennemføre tilsvarende ændringer af IASB. Ønsket er, at
disse ændringer skal kunne vedtages således, at de kan anvendes senest for års-
regnskaberne for 2009. Desuden anføres, at de amerikanske regler vil medføre
større overskud end hvis virksomhederne havde anvendt IFRS, og at man skal
tilstræbe, at der ikke opstår nye forskelle mellem de amerikanske regler og de reg-
ler, som anvendes i EU.
9
Givet ændringen i de amerikanske regler risikerer euro-
pæiske virksomheder således at rapportere dårligere resultater end deres amerikan-
ske konkurrenter, selv om de underliggende økonomiske realiteter er de samme.
Kommissionen har i øvrigt bemærket at IASBs regler anses for mere fordelagtige
end de tilsvarende amerikanske regler i forhold til tilbageførsel af tab på udlån
m.v. Det gælder således i IFRS, at hvis der er foretaget nedskrivninger, som efter-
følgende skal tilbageføres f.eks. fordi der mod forventning modtages betaling fra
kunden, kan det oprindelige tab tilbageføres som en indtægt i resultatopgørelsen.
Dette er ikke muligt under de amerikanske regler.
IASB har anerkendt, at regnskabsreglerne for finansielle instrumenter bør forbed-
res og har planer om en mere grundlæggende revision af de eksisterende regler.
7
Høringen offentliggøres på IASBs hjemmeside. Enhver organisation, myndighed eller enkeltperson er velkommen til at
IASB gennemførte i efteråret 2008, efter opfordring fra bl.a. Kommissionen, nogle små justeringer i regnskabsreglerne for
give høringssvar.
8
finansielle instrumenter. Desværre viste det sig, at ændringerne indeholdt fejl, så der efterfølgende var behov for at lave en
ændring til ændringen.
9
Den forbedring af regnskabsresultaterne, som følger af ændringerne i de amerikanske regler, påvirker ikke virksomheder-
nes egenkapitaler eller deres finansielle situation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
IASB har tidligere oplyst, at de påtænker at udsende et udkast til en ny regnskabs-
standard for finansielle instrumenter i høring i efteråret 2009. Den endelige stan-
dard forventes godkendt i første halvdel af 2010. Tidsplanen er meget ambitiøs i
forhold til den normale proces. Standarden skal efter godkendelse i IASB godken-
des af Kommissionen, inden den kan bruges i EU, jf. tidligere.
IASB har imidlertid afholdt et møde den 22. maj 2009, hvor det er tilkendegivet,
at man ønsker at fremrykke en række ændringer af regnskabsreglerne for finansiel-
le instrumenter. IASB påtænker nu, at sende et udkast til ændringer i åben høring i
juli 2009. Ændringerne forventes i så fald at kunne gennemføres således at de kan
anvendes på årsregnskaberne for 2009.
På det kommende ECOFIN ventes der på basis af en præsentation af IASB’s
holdninger til kommende ændringer af regnskabsreglerne for finansielle instru-
menter at være en udveksling af synspunkter herom.
Hjemmelsgrundlag
I medfør af forordning 1606/2002 skal børsnoterede virksomheder inden for EU
anvende IFRS i deres koncernregnskaber.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har, så vidt vides, ikke udtalt sig om den konkrete problemstil-
ling.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Enslydende regnskabsstandarder i EU og globalt vil bidrage til transparente og
sammenlignelige regnskaber og bidrage til en hensigtsmæssig allokering af kapital.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Regeringen støtter en justering af IFRS på linje med den amerikanske for på kort sigt
at undgå negative konsekvenser for europæiske virksomheder i 2009.
Herudover støtter regeringen en grundlæggende revision med henblik på forbedring
af de eksisterende internationale regnskabsregler for finansielle instrumenter. Rege-
ringen ønsker, at der arbejdes frem mod globale regnskabsstandarder af høj kvalitet,
herunder at der udarbejdes regnskabsregler der giver retvisende regnskaber og at
regnskabsreglerne ikke virker konjunkturforstærkende, jf. det danske indspil fra no-
vember 2008 om åbenhed og ansvarlighed på kapitalmarkederne i Europa.
Andre landes holdninger
Der ventes generelt opbakning til en hurtig implementering af de samme mulig-
heder i IFRS som i de amerikanske regler.