Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2990 - økofin Bilag 1
Offentligt
781084_0001.png
6. januar 2010
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 19. januar 2010
1.
Skat
a)
Rentebeskatningsdirektivet
Politisk enighed
KOM(2008)727
b)
Inddrivelsesdirektivet
Generel indstilling
KOM (2009)28
Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)
Generel indstilling
KOM(2009)29
Side 2
Side 6
c)
Side 10
2.
Præsentation af formandskabets arbejdsprogram
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Anti-svigsaftaler med Liechtenstein og andre tredjelande
Drøftelse om forhandlingsmandater
KOM-dokument foreligger ikke
Statistik
Side 16
3.
Side 38
4.
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Side 43
5.
Eventuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 1a:
Resumé
Skat – Rentebeskatningsdirektivet
ECOFIN ventes at drøfte forslaget om ændring af rentebeskatningsdirektivet med henblik på at
opnå politisk enighed. Direktivet skal sikre beskatningen af opsparingsindkomst, som betales
fra fx en bank i et EU-land til en person i et andet EU-land. Forslaget omfatter en række
tekniske ændringer af direktivet for bedre at sikre beskatningen.
KOM (2008)727
Baggrund
Rentebeskatningsdirektivet (2003/48/EF) skal sikre beskatningen af opsparings-
indkomst, som betales fra banker og andre finansielle institutter i et EU-land til en
person i et andet EU-land. Det sker ved, at oplysning om betalingen automatisk
indberettes til betalerens skattemyndigheder, som videresender oplysningerne til
rentemodtagers skattemyndigheder. Tre medlemsstater (Belgien, Luxembourg og
Østrig) har en overgangsperiode, som indebærer opkrævning af kildeskat af rente-
indtægter til rentemodtagere i andre EU-lande i stedet for automatisk at videregi-
ve oplysninger om betalingen. Belgien er imidlertid fra 1. januar 2010 overgået til
automatisk informationsudveksling.
Direktivet har en revisionsbestemmelse, hvorefter Kommissionen hvert tredje år
skal aflægge rapport til Rådet om, hvordan direktivet virker. Kommissionen kan i
den forbindelse foreslå ændringer af direktivet, som måtte være nødvendige for
bedre at sikre beskatning af indtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkur-
renceforvridninger.
Kommissionens første treårsrapport (KOM(2008)552) blev drøftet på ECOFIN
den 2. december 2008. Kommissionen vurderer, at rentebeskatningsdirektivet
generelt har fungeret efter sin hensigt, men at der er behov for visse justeringer i
direktivet. Kommissionen har derfor fremsat forslag om ændring af direktivet.
Såvel det tjekkiske som det svenske formandskab har fremsat en række kompro-
misforslag på baggrund af Kommissionens forslag, senest den 18. november 2009.
Indhold
Kommissionens forslag samt ændringerne i det seneste kompromisforslag inde-
holder en række ændringer til direktivet bl.a. vedr. de anvendte begreber i direkti-
vet, præciseringer af definitioner samt udvidelse af anvendelsesområdet. De væ-
sentlige ændringer er beskrevet i afsnittene nedenfor.
Information om rentemodtagers identitet
Direktivets regler om, hvilken information de betalende agenter (banker og andre
finansielle institutioner) skal oplyse om rentemodtagers identitet og bopæl, fore-
slås ændret med henblik på at forbedre kvaliteten af informationen og dermed
bedre opnå direktivets mål. Banker mv. skal således både anvende rentemodtagers
fødselsdato, fødested og disses skattemæssige identifikationsnumre, dersom så-
danne anvendes i den pågældende medlemsstat. Desuden skal kvaliteten i de beta-
lende agenters indlevering af oplysninger i forbindelse med fælles konti og andre
situationer med flere rentemodtagere forbedres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Udvidelse af anvendelsesområdet til betalinger via enheder i lande, hvor direktivet ikke finder
anvendelse
Direktivets anvendelsesområde foreslås udvidet ved, at banker og øvrige finansiel-
le institutter skal anvende direktivet på betalinger til enheder, som ikke er under-
lagt effektiv beskatning – som f.eks. trusts, fonde og foreninger – og som er etab-
leret i jurisdiktioner uden for EU og de områder, hvor direktivet eller forholdsreg-
ler, der svarer til direktivets, finder anvendelse. Direktivet skal således anvendes,
når banken er bekendt med, at rentemodtageren er en fysisk person med bopæl i
et andet EU-land end det, hvori banken er hjemmehørende, selv om rentebetalin-
gen kanaliseres via et tredjeland. Den pågældende person anses for retmæssig ejer
af betalingen, selv om den umiddelbare modtager er en enhed uden for EU og
områder, hvor direktivet finder anvendelse. Formålet hermed er at undgå, at per-
soner omgår direktivet ved at indskyde en enhed i en jurisdiktion uden for direkti-
vets geografiske virkefelt mellem sig selv og banken. For at reducere usikkerheden
og den administrative byrde for bankerne vil Kommissionen føre en eksemplifice-
rende liste over de berørte enheder i jurisdiktioner uden for Fællesskabet. Listen
skal være bilag til direktivet.
Det foreslås endvidere præciseret, at banker og andre finansielle institutter inden
for EU har pligt til at anvende direktivet, når en betaling foregår via en anden
bank eller finansielt institut uden for EU, hvis banken i EU har kendskab til, at
betalingen faktisk er til fordel for en person med bopæl i en anden medlemsstat.
Dette vil især bidrage til at forhindre misbrug af det internationale netværk af fi-
nansieringsinstitutter (filialer, datterselskaber, associerede selskaber og holdingsel-
skaber) til at omgå direktivet.
Udvidelse af definitionen af ”betalende agent”
Det foreslås præciseret, at direktivets begreb ”betalende agent” udvides til også at
omfatte institutioner, som efter medlemslandets egne regler ikke er underlagt ef-
fektiv beskatning. En eksemplificerende liste over sådanne institutioner i de enkel-
te medlemsstater vil lette implementeringen af de nye bestemmelser. Listen omfat-
ter for Danmarks vedkommende interessentskaber, kommanditselskaber, kom-
manditaktieselskaber, partrederier og trusts og lignende oprettet i henhold til
udenlandsk lovgivning.
Udvidelse af definitionen af rentebetalinger
Det foreslås, at rentebeskatningsdirektivets definition af rentebetalinger udvides til
også at omfatte følgende elementer:
Anden indkomst svarende til renteindtægter, f.eks. kursgevinster af særlige
finansielle instrumenter, som ligner gældsfordringer.
Visse livsforsikringsaftaler, der kan sidestilles med investeringsprodukter, fordi
kunden er sikret udbetalinger svarende til indbetalingerne, eller fordi forsik-
ringskontrakten i væsentligt omfang er knyttet til afkast af gældsfordringer el-
ler andre instrumenter, som er omfattet af direktivet. Det er hensigten, at
egentlige pensionsordninger ikke skal omfattes af direktivet.
Indkomst fra indirekte investeringer, f.eks. gennem investeringsforeninger.
Udvidelse af anvendelsesområdet til også at omfatte investeringsforeninger mv.
Rentebeskatningsdirektivet omfatter på nuværende tidspunkt kun udbetalinger fra
investeringsfonde, investeringsforeninger o.lign., som er godkendt efter direktivet
om investeringsforeninger (såkaldte UCITS). Direktivet gælder også for ikke-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
godkendte investeringsforeninger mv., men kun hvis disse
ikke
har status som
selvstændig juridisk enhed. Denne forskelsbehandling af investeringsfonde, inve-
steringsforeninger mv. anses ikke for velbegrundet, og det foreslås derfor, at di-
rektivet fremover skal omfatte alle investeringsforeninger, investeringsfonde mv.
uanset deres retlige form, og uanset om de er godkendt efter det ovennævnte di-
rektiv eller ej.
Det foreslås desuden præciseret, at direktivet også omfatter rentebetalinger o.lign.
fra alle investeringsfonde etableret uden for EU og EØS.
Andre ændringer
Der foreslås forbedringer i de statistiske oplysninger, som medlemsstaterne skal
give om anvendelsen af direktivet.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i EF-traktatens artikel 93 og 94, som kræver enstemmig
vedtagelse af medlemslandene.
Nærhedsprincippet
Beskatning af indkomst, som en person i en medlemsstat har indtjent ved opspa-
ring i en anden medlemsstat, kan kun opnås ved en fælles retsakt. Regeringen
vurderer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig endnu.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
De gældende regler om indberetningspligt for danske pengeinstitutter mv. vedrø-
rende rentebetalinger findes i skattekontrolloven. Loven indeholder en bestem-
melse om de oplysninger, som danske pengeinstitutter mv. skal indsende automa-
tisk til SKAT i henhold til rentebeskatningsdirektivet.
Når der foreligger en endelig aftale om ændring af rentebeskatningsdirektivet, vil
det blive overvejet, om der er behov for at justere skattekontrolloven.
Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
En effektivisering af direktivet vil have positive statsfinansielle konsekvenser gen-
nem øget provenu fra skat af renter mv. i udlandet.
Høring
Direktivforslaget har været sendt til høring hos Advokatsamfundet, Børsmægler-
foreningen, CEPOS – Center for Politiske Studier, Center for Kvalitet i Regule-
ringen, Danish Venture Capital and Private Equity Association, Dansk Aktionær-
forening, Den Danske Fondsmæglerforening, Den Nordiske Børs, København,
Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen af Firmapensionskasser, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registre-
rede Revisorer, Forsikring og Pension, Forvaltningshøjskolen, InvesteringsFor-
eningsRådet, Københavns Fondsbørs, Nationalbanken, Realkreditrådet og SKAT.
Advokatsamfundet
anser det for retssikkerhedsmæssigt betryggende, at direkti-
vet forsynes med en udtømmende oversigt over enheder og retlige arrangementer,
som er berørt af præciseringen om, at rentemodtagere ikke kan kanalisere rente-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
indtægter igennem enheder i jurisdiktioner, som ikke er omfattet af direktivet.
Advokatsamfundet finder dog, at det er en ulempe ved listen, at det vil være en
ganske stor udfordring at lave en løbende ajourføring heraf. Advokatsamfundet
opfordrer til, at der foretages en afvejning af fordele og ulemper.
Advokatsamfundet finder det endvidere uheldigt, at direktivforslaget medfører en
betydelig udvidelse af begrebet ”rentebetalinger” i forhold til dansk rets forståelse
af ”renter”. Bliver direktivforslaget inkorporeret i dansk ret, vil man skulle operere
med to forskellige rentebegreber – et snævert dansk rentebegreb og et udvidet
rentebegreb i direktivet – hvilket er retssikkerhedsmæssigt uhensigtsmæssigt.
Et løsningsforslag kunne ifg. Advokatsamfundet være, at man i direktivet anvend-
te det rentebegreb, der er findes i OECD’s modeloverenskomst. Det fremgår dog
af direktivforslagets bemærkninger, at man bevidst har valgt en bredere rentedefi-
nition end den, der findes i modeloverenskomsten. Advokatsamfundet foreslår i
lyset heraf, at man i direktivteksten sondrer mellem rentebetalinger og andre beta-
linger, der sidestilles med rentebetalinger.
Endvidere har
Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer
og
Foreningen
Registrerede Revisorer
meddelt, at de ikke har nogen bemærkninger.
.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til ændring af rentebeskatningsdirektivet blev forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg til orientering forud for ECOFIN den 2. december 2008 og forud for
ECOFIN den 2. december 2009.
Holdning
Dansk holdning
Danmark kan støtte forslaget om ændring af rentebeskatningsdirektivet, herunder
det foreliggende kompromisforslag.
Andre landes holdninger
Flertallet af medlemsstater forventes at kunne støtte forslaget om ændring af ren-
tebeskatningsdirektivet, idet enkelte lande dog har reservationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Dagsordenspunkt 1b:
Resumé
Skat – Inddrivelsesdirektivet
ECOFIN ventes at have en drøftelse af forslaget til nyt direktiv om gensidig bistand ved inddri-
velse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger med henblik på at
opnå politisk enighed. Formålet med et nyt inddrivelsesdirektiv er at effektivisere inddrivelsen og
øge inddrivelsesprovenuet ved inddrivelse af udenlandske fordringer.
KOM(2009)28
Baggrund
EU’s direktiv om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med
skatter, afgifter og andre foranstaltninger (inddrivelsesdirektivet) gør det muligt
for ét medlemsland at anmode om bistand fra et andet medlemsland til inddrivelse
af skatter mv. fra det ansøgende lands egne borgere. Bistanden ydes enten ved
udveksling af oplysninger, som er nødvendige ved inddrivelsen, eller ved at det
ansøgte land konkret inddriver skatter mv. på vegne af det ansøgende land. Ind-
drivelsesdirektivet komplementerer således bistandsdirektivet, som har til formål
at sikre udveksling af oplysninger om indkomst til korrekt fastsættelse af beskat-
ning.
Mobiliteten for personer og kapital bliver stadig større, hvilket gør det vanskelige-
re for medlemsstaterne at inddrive skatter. Medlemsstaterne anmoder derfor i
stigende grad andre medlemsstater om bistand ved inddrivelse, men de reelt ind-
drevne beløb udgør imidlertid kun en meget lille andel af de beløb, for hvilke der
anmodes om bistand til inddrivelse.
Kommissionen finder det derfor nødvendigt at gennemføre forbedringer af de
eksisterende regler. Forbedringerne er bl.a. rettet mod at strømline og præcisere
kravene til bistandsanmodninger, udvide anvendelsesområdet for anmodningerne
og udvikle en ordning med en højere grad af automatisk udveksling af oplysnin-
ger. Kommissionen har således fremsat forslag om et nyt inddrivelsesdirektiv med
henblik på at effektivisere inddrivelsen og øge inddrivelsesprovenuet ved inddri-
velse af udenlandske fordringer.
Indhold
Kommissionens forslag indeholder bl.a. en udvidelse af anvendelsesområdet til at
omfatte alle skatter og afgifter og hæftelser for tab i forbindelse med manglende
betaling af skatter og afgifter.
Det nuværende direktiv medfører, at medlemsstaterne kan anmode en anden
medlemsstat om oplysninger, der er af værdi for denne ved inddrivelsen af en
fordring. Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne fremover også automatisk
må udveksle oplysninger, dvs. uden forudgående anmodning, om tilbagebetaling
af skatter (modregning).
Derudover foreslår Kommissionen nye regler om, at embedsmænd fra den bi
standssøgende medlemsstat efter aftale vil kunne være til stede på administrative
kontorer i den bistandssøgte medlemsstat eller efter aftale deltage i administrative
undersøgelser i den bistandssøgte medlemsstat. En medlemsstat er efter forslaget
ikke forpligtet til at indgå sådanne aftaler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
På baggrund af den øgede mobilitet for kapital på det Indre Marked finder Kom-
missionen, at det er nødvendigt at udvide mulighederne og tidsrammerne for at
søge et andet EU-land om bistand til inddrivelse. Idet forældelsesfristen af skatte-
krav er en kritisk faktor i forbindelse med inddrivelse af skatter mv. bør det være
muligt for et medlemsland at søge om bistand fra et andet medlemsland
inden
lan-
dets eget, nationale forsøg på inddrivelse er afsluttet. Dette er ikke muligt inden
for de eksisterende regler.
Forslaget om det nye direktiv indebærer endvidere en strømlining og præcisering
af formatet for ansøgninger om bistand samt oprettelsen af et ensartet eksekuti-
onsinstrument, som giver det ansøgte land bemyndigelse til at imødekomme an-
modningen f.eks. ved inddrivelse af skatter på vegne af et andet medlemsland. De
eksisterende regler stiller krav til bl.a. oversættelse og verifikation af de forskellige
instrumenter, som medlemslandene benytter. Formålet med den foreslåede strøm-
lining er at gøre grundlaget for inddrivelsen mere ensartet og dermed effektivisere
inddrivelsen.
Forslaget om det nye direktiv indebærer herudover, at der indføres en mulighed
for at anmode et andet medlemsland om at gennemføre arrest med henblik på at
sikre inddrivelse af fordringer. Dvs. at et medlemsland kan anmode et andet med-
lemsland om at foretage arrest
inden
der foreligger en konkret anmodning og ekse-
kutionsinstrument, som gør det muligt at yde bistand til inddrivelse. Formålet er,
at forhindre situationer, hvor lovovertrædere planlægger insolvensbehandling,
inden der er etableret et instrument, der giver det ansøgte medlemsland bemyndi-
gelse til at imødekomme anmodningen om bistand.
Reglerne for ændring af forældelsesperioden for et skattekrav, hvad enten der er
tale om en suspension, afbrydelse eller forlængelse af perioden, foreslås ændret
med henblik på at simplificere de eksisterende regler, således at det altid er den
bistandssøgte medlemsstats regler, der gælder.
Det er foreslået, at hvert medlemsstat senest 31. marts hvert år underretter Kom-
missionen om antallet af anmodninger, størrelsen af de beløb, der anmodes ind-
drevet og størrelsen af inddrevne beløb, med henblik på at evaluere effektiviteten
af den nye forordning.
Sagen om forslag til nyt inddrivelsesdirektiv blev taget af dagsordenen for ECO-
FIN-mødet den 2. december 2009. På ECOFIN-mødet den 19. januar 2010 ven-
tes således en drøftelse af forslaget til nyt inddrivelsesdirektiv med henblik på at
opnå politisk enighed.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i EF-traktatens artikel 93 og 94, som kræver enstemmig ved-
tagelse.
Nærhedsprincippet
For at få en effektiv ordning for bistand ved inddrivelse er det nødvendigt at ved-
tage fælles regler og ensartede akter. Regeringen vurderer derfor, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Høring
Direktivforslaget har været sendt i høring hos Advokatsamfundet, DI, KL, Dan-
ske Regioner, Center for Kvalitet i Reguleringen, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
Forsikring og Pension, Forvaltningshøjskolen, Justitsministeriet, Den danske
Dommerforening og Dommerfuldmægtigforeningen og SKAT.
Advokatsamfundet
anfører, at det er retssikkerhedsmæssigt problematisk, at
udenlandske embedsmænd kan gøre brug af lokale kontrolbeføjelser, og at der
mangler en bestemmelse om borgerens ret til at klage over embedsmanden til de
nationale myndigheder og en sanktionsmulighed. Det anføres endvidere, at det er
retssikkerhedsmæssigt problematisk, at direktivet beskæftiger sig med bevisværdi-
en af materiale modtaget af udenlandske myndigheder. Det bør overlades til de
nationale domstole. Derudover anføres det, at det er et generelt problem, at et
medlemsland skal inddrive udenlandske skatter uden at stille spørgsmål fx hvis der
er tale om et krav, der er i modstrid med en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Til Advokatsamfundets bemærkninger kan anføres, at direktivforslaget under for-
handlingerne er ændret således, at udenlandske embedsmænd kun kan medvirke
ved inddrivelsesforretninger efter aftale med det bistandssøgte land. Danmark kan
således undlade at indgå sådanne aftaler. Vedrørende bevisværdien af materiale
modtaget af udenlandske myndigheder bemærkes, at tvister om kravets eksistens
eller størrelse altid skal afgøres af det bistandssøgende land. Inddrivelse af krav,
hvorom der er tvist, sættes i bero indtil der er en afklaring af kravet. Hermed vur-
deres det, at der er taget hensyn til Advokatsamfundets bemærkninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Bestemmelserne i det gældende inddrivelsesdirektiv er omfattet af bekendtgørelse
af lov om gensidig bistand ved inddrivelse af visse EF-fordringer m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 778 af 16. september 2002.
Det vurderes, at det ny bistandsdirektiv vil indebære en ajourføring af den danske
gennemførelseslovgivning.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelse af direktivforslaget vil medvirke til at begrænse provenutab, der
opstår ved manglende inddrivelse af restancer. Direktivet vil således have en posi-
tiv virkning for statsfinanserne og samfundsøkonomien.
Gennemførelse af direktivforslaget forventes at medføre et behov for øgede res-
sourcer i SKAT, herunder udgifter til systemudvikling. Der kan ikke skønnes over
størrelsen heraf, før direktivets endelige udformning kendes. Hvis de forudsatte
automatiseringer skal integreres i SKATs planlagte inddrivelsessystem - EFI (et
fælles inddrivelsessystem), kan der forventes betydelige administrative udgifter,
især hvis de foreslåede automatiseringer ikke umiddelbart kan tilpasses EFI. Disse
udgifter afholdes i udgangspunktet inden for SKATs eksisterende udgiftsrammer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN
den 2. december 2009..
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan generelt støtte forslaget til nyt inddrivelsesdirektiv
Andre landes holdning
Alle medlemslande ventes generelt at støtte forslaget til nyt inddrivelsesdirektiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Dagsordenspunkt 1c:
Skat – Administrativt samarbejde på skatteområdet
(bistandsdirektivet)
Resumé
ECOFIN ventes at have en generel drøftelse af forslaget til nyt direktiv om administrativt sam-
arbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet). Det ny direktiv skal afløse det gældende bistands-
direktiv fra 1977, som ikke har fulgt den internationale udvikling, herunder især i forhold til
bankhemmelighed. Det nye direktiv skal styrke og udvide udvekslingen af oplysninger mellem
medlemsstaternes skattemyndigheder. Drøftelsen ventes især at angå automatisk informationsud-
veksling.
KOM(2009)29
Baggrund
Det gældende bistandsdirektiv (77/799/EØF) har til formål at sikre, at medlems-
staterne udveksler de oplysninger, som er nødvendige for en korrekt beskatning af
personer og virksomheder i en medlemsstat, som har økonomiske relationer til en
anden medlemsstat.
Direktivet er imidlertid utilstrækkeligt til at opfylde formålet, idet det bl.a. giver
mulighed for, at en medlemsstat kan afslå en anmodning fra en anden medlems-
stat om oplysninger med den begrundelse, at statens egen lovgivning eller admini-
strative praksis (bankhemmelighed) forhindrer den i at indhente oplysningerne.
Desuden indebærer direktivet ikke pligt til automatisk informationsudveksling.
Det vil sige, at oplysninger, som en medlemsstats myndigheder får indberettet om
betalinger, på nuværende tidspunkt ikke videresendes automatisk i de tilfælde,
hvor modtageren af betalingen er hjemmehørende i en anden medlemsstat.
Kommissionen har derfor fremsat forslag til et nyt bistandsdirektiv, som skal for-
bedre og på visse punkter udvide udvekslingen af oplysninger mellem medlems-
staternes skattemyndigheder.
Indhold
Kommissionens forslag indebærer overordnet, at alle direkte skatter og indirekte
skatter bliver omfattet af ensartede regler om udveksling af oplysninger, undtagen
told og indirekte skatter, som er omfattet af Rådets forordning (EF) nr.
1798/2003 og Rådets forordning 2073/2004.
Derudover indeholder forslaget en række ændringer vedr. bistandens art, udveks-
lingen af oplysninger, administrativt samarbejde mv.
Bistandens art
Forslaget indeholder regler om fem forskellige typer af bistand til fremsendelse af
oplysninger: udveksling efter anmodning, automatisk udveksling, spontan udveks-
ling, embedsmænds tilstedeværelse på en anden medlemsstats territorium og sam-
tidigt gennemførte undersøgelser (”simultane revisioner”). Disse fem typer er de
samme som de fem typer af bistand, som almindeligvis er omfattet af aftaler om
administrativ bistand i skattesager, der indgås bilateralt på grundlag af en bestem-
melse i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, der svarer til artikel 26 i OECD’s
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
model for dobbeltbeskatningsoverenskomster. I forhold til det gældende direktiv
er forslaget om udenlandske embedsmænds tilstedeværelse på en medlemsstats
territorium nyt.
Automatisk udveksling af oplysninger betyder, at en medlemsstat med aftalte mel-
lemrum skal sende oplysninger, som er relevante for beskatning i en anden med-
lemsstat, til den anden medlemsstat. Oplysningerne skal sendes, uden at den an-
den stat har anmodet om dem.
Det seneste kompromisforslag indebærer, at medlemsstaterne kun får pligt til au-
tomatisk udveksling af oplysninger om løn og bestyrelseshonorarer, og at landene
herudover skal foretage automatisk udveksling af de oplysninger, som de er i be-
siddelse af.
Herudover medfører kompromisforslaget en præcisering af den spontane udveks-
ling af oplysninger. En medlemsstat vil i fremtiden være forpligtet til at sende op-
lysninger til en anden medlemsstat i tilfælde, hvor førstnævnte stat vurderer det
som sandsynligt, at skattereglerne overtrædes, der er tale om skatteundgåelse eller
-unddragelse i den anden medlemsstat, eller vurderer, at der er risiko for, at der vil
ske ukorrekt beskatning i den anden medlemsstat.
Udveksling af oplysninger
I det seneste kompromisforslag er foreslået en bestemmelse om, at oplysninger,
som en medlemsstat modtager i henhold til direktivet, skal holdes fortrolige på
samme måde som oplysninger, der er indhentet i henhold til den modtagende
medlemsstats egen lovgivning. Endvidere skal oplysninger, som en medlemsstat
har modtaget fra en anden medlemsstat i henhold til direktivet, efter tilladelse fra
den anden stat kunne anvendes til andre formål end beskatning. En medlemsstat,
som har modtaget oplysninger fra en anden medlemsstat, skal desuden kunne
videregive oplysningerne til en tredje medlemsstat, forudsat at direktivets regler og
procedurer overholdes.
I forhold til det gældende direktiv er der tilføjet en særlig bestemmelse, hvorefter
oplysninger, som en medlemsstat modtager fra et tredjeland, skal videregives til
andre medlemsstater, medmindre dette hindres af internationale aftaler med det
pågældende tredjeland.
Mht. medlemsstaternes forpligtelser og begrænsninger heri er det foreslået, at den
medlemsstat, der modtager en anmodning om oplysninger, skal indsamle informa-
tionen, selv om den ikke har brug for oplysningerne til egne skattemæssige formål.
Direktivforslaget forpligter ikke en medlemsstat til at indhente eller videregive
oplysninger, hvis det ville være i strid med lovgivningen i staten at gennemføre
sådanne undersøgelser eller indhente sådanne oplysninger til egne formål. En
medlemsstat kan dog ikke afslå at indhente oplysninger alene med den begrundel-
se, at oplysningerne findes i et pengeinstitut el.lign., eller at oplysningerne vedrø-
rer ejerskabet til fx et selskab eller en fond. Det vil bl.a. indebære, at medlemssta-
ter, der har bankhemmelighed, skal afskaffe denne, hvilket er en markant ændring
i forhold til det gældende direktiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Forslaget indeholder derudover – i modsætning til det gældende direktiv – en
form for såkaldt ”mestbegunstigelsesbestemmelse”. Bestemmelsen medfører, at
hvis en medlemsstat har påtaget sig forpligtelser over for et ikke-EU-land til at
afgive oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af direktivet, så skal med-
lemsstaten afgive oplysninger i samme omfang til de øvrige EU-medlemsstater,
som ønsker at indgå et sådant gensidigt videre samarbejde.
Det er endvidere foreslået at lægge visse begrænsninger på medlemsstaternes mu-
ligheder for at anmode om bistand i en anden medlemsstat. Eksempelvis skal en
medlemsstat først anmode en anden medlemsstat om oplysninger, når den har
udtømt egne rimelige muligheder for selv at skaffe oplysningerne.
Administrativt samarbejde mv.
I modsætning til det gældende direktiv indeholder forslaget en række regler om
tilrettelæggelsen af det administrative samarbejde mellem medlemsstaterne, her-
under bl.a. regler om en organisationsplan, fælles procedureregler, fælles formula-
rer, formater og kanaler for udveksling af oplysninger samt udvidede feed-back-
procedurer.
Det er foreslået, at ECOFIN i 2017 skal overveje en revision af direktivet efter en
rapport fra Kommissionen.
Sagen blev drøftet på ECOFIN den 10. november 2009, hvor der imidlertid ikke
kunne opnås enighed om kompromisforslaget. Der er især uenighed om forslaget
om automatisk informationsudveksling, som vil pålægge medlemsstaterne at have
regler om indberetning af de oplysninger, som skal videresendes. Sagen blev taget
af dagsordenen for ECOFIN-mødet den 2. december 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i EF-traktatens artikel 93 og 94, som kræver enstemmig
vedtagelse af medlemslandene.
Nærhedsprincippet
Bekæmpelse af skattesvig fordrer et effektivt administrativt samarbejde på EU-
niveau, som kun kan opnås ved en fælles retsakt. Regeringen vurderer derfor, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Høring
Direktivforslaget har været i høring hos Advokatsamfundet, CEPOS – Center for
Politiske Studier, Finansrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, For-
eningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer samt Forsikring og
Pension.
Advokatsamfundet anfører retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved en be-
stemmelse i Kommissionens forslag, der tillægger udenlandske embedsmænd ad-
gang til at gøre brug af lokale kontrolbeføjelser. Denne bestemmelse er udgået i
formandskabets kompromisforslag.
Advokatsamfundet kritiserer desuden en bestemmelse om udenlandsk bevismate-
riale, som efter Advokatsamfundets opfattelse indskrænker de nationale domstoles
adgang til at vurdere værdien af disse beviser. Hertil skal bemærkes, at den pågæl-
dende bestemmelse alene går ud på, at en medlemsstat kan påberåbe eller anvende
oplysninger, rapporter mv., som den har modtaget fra en anden medlemsstat, som
bevismateriale på samme måde som tilsvarende oplysninger, rapporter mv., som
staten har modtaget fra andre af dens myndigheder.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Efter gældende dansk ret varetages de opgaver, der omfattes af direktivet, af
SKAT.
Konsekvenserne af forslaget om automatisk udveksling af oplysninger er endnu
ikke vurderet, da det endnu ikke er afklaret, hvilke oplysninger der skal være om-
fattet af automatisk informationsudveksling. Det er muligt, at der kan være behov
for at tilpasse de danske indberetningsregler. Det er ligeledes muligt, at der må
ændres i kontrol- og indberetningsreglerne vedrørende danske pengeinstitutter
mv.
Forslaget indeholder tidsfrister for bl.a. besvarelse af anmodninger om oplysnin-
ger. Sådanne tidsfrister findes ikke i gældende dansk ret og kræver derfor muligvis
en ændring i lovgivningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelse af direktivforslaget vil medvirke til at begrænse provenutab, der
opstår ved skatteunddragelse og utilsigtet udnyttelse af skatteregler. Direktivet vil
således have en positiv virkning for statsfinanserne og samfundsøkonomien.
Gennemførelse af direktivforslaget forventes at medføre et behov for øgede res-
sourcer i SKAT, herunder udgifter til systemudvikling. Der kan ikke skønnes over
størrelsen heraf, før direktivets endelige udformning kendes, og før det er endeligt
afklaret, hvilke oplysninger der skal udveksles automatisk, og hvilke statistiske
oplysninger medlemsstaterne skal afgive, samt fremgangsmåden herfor. Disse
udgifter afholdes inden for SKATs eksisterende udgiftsrammer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for ECOFIN den 10. november 2009 og forud for ECOFIN den 2. december
2009.
Holdning
Dansk holdning
Danmark kan generelt støtte forslaget om et nyt bistandsdirektiv, herunder det
foreliggende kompromisforslag, idet man arbejder for, at omfanget af den auto-
matiske informationsudveksling bliver så bredt som muligt.
Andre landes holdninger
Flertallet af medlemsstater forventes at kunne støtte det nye bistandsdirektiv, idet
enkelte lande dog har reservationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0015.png
15
Dagsordenspunkt 2:
Præsentation af formandskabets arbejdsprogram for
1. halvår 2010
Resumé
Det nye formandskab (Spanien) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 19. januar 2010, som
det er normal praksis, at fremlægge sit arbejdsprogram vedrørende ECOFIN’s arbejde i første
halvår af 2010.
Baggrund og Indhold
ECOFIN-arbejdsprogrammet for det spanske formandskab tager udgangspunkt i
formandskabets eget arbejdsprogram, som forventes offentliggjort i starten af
januar 2010, samt det fælles 18-måneders arbejdsprogram, som Spanien, Belgien
og Ungarn har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla-konklusionerne fra
2002.
Det forventes, at det spanske formandskab vil have følgende overordnede priori-
teter for ECOFIN’s arbejde:
1.
2.
3.
4.
5.
Den økonomiske situation - exitstrategier
Lissabon-strategien post 2010
Opfølgning på internationale klimaforhandlinger
Finansielle sager
Skatter og afgifter
Derudover ventes det spanske formandskab at prioritere forberedelse af EU’s
budget for 2011 samt aktiv EU deltagelse i G20-arbejdet, herunder at fortsætte
arbejdet med at sikre en grundig intern EU-koordination forud for G20-møderne.
1. Den økonomiske situation - exitstrategier
Det spanske formandskab ventes i det kommende halvår at fortsætte arbejdet
med koordination af exitstrategier, herunder finanspolitiske exits inden for ram-
merne af Stabilitets- og Vækstpagten, særligt vedrørende igangsættelse og løbende
vurdering af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud.
Finanspolitiske exitstrategier
Principperne for de finanspolitiske exitstrategier blev fastlagt under det svenske
formandskab og under det spanske formandskab forventes et videre arbejde med
den konkrete implementering af exitstrategierne. EU-landene ventes at udarbejde
nationale finanspolitiske exitstrategier inden for rammerne af den koordinerede
exitstrategi samt landenes henstillinger til korrektion af uforholdsmæssigt store
underskud og fremlægge strategierne i deres stabilitets- og konvergensprogram-
mer i januar 2010.
Finansielle exitstrategier
Principperne for de finansielle exitstrategier blev ligeledes fastlagt under det sven-
ske formandskab, og der er lagt op til konkret implementering af exitstrategierne,
der ventes at begynde med tilbagerulning af garantiordningerne. Timing af exits
ventes at blive et centralt spørgsmål, idet det vil være hensigtsmæssigt så hurtigt
som muligt at vende tilbage til en selvbærende finansiel sektor, men samtidig sikre,
at en exit ikke kommer så tidligt, at ustabiliteten i den finansielle sektor blusser op
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0016.png
16
igen. Et andet centralt spørgsmål er om incitamentet til exit skal styrkes ud over
den tilskyndelse, der allerede ligger i de finansielle støtteordninger.
2. Lissabon-strategien post 2010
En af de store prioriteringer under det spanske formandskab ventes at blive arbej-
det med Lissabon-strategien efter 2010, der bl.a. forventes at lægge vægt på beho-
vet for langsigtede strukturreformer, der kan øge vækst og beskæftigelse på længe-
re sigt, herunder for at afhjælpe krisens forventede negative konsekvenser for
produktionspotentialet og holdbarheden af de offentlige finanser. Det ventes og-
så, at strategien fokuseres på færre mål og at øge gennemførelsen af konkrete am-
bitiøse og realistiske reformer.
3. Opfølgning på internationale klimaforhandlinger
Den arbejdsgruppe (friends of the presidency-gruppe), der blev nedsat under
DER i oktober 2009, skal fremkomme med anbefalinger til en løsning på den
interne byrdefordeling i EU af den langsigtede klimafinansiering. Det spanske
formandskab forventer at arbejdsgruppen via ECOFIN skal afrapportere til DER
i marts 2010.
4. Finansielle sager
Det spanske formandskab ventes at fortsætte arbejdet med at reformere de finan-
sielle rammer i EU, herunder ventes der en yderligere af EU-samarbejdet vedr.
kriseforebyggelse og krisehåndtering i forbindelse med grænseoverskridende fi-
nansielle virksomheder. Endvidere ventes direktivforslaget vedrørende regulering
af alternative investeringsfonde, der blev fremsat af Kommissionen i foråret 2009,
behandlet under det spanske formandskab. Det spanske formandskab ventes også
at fortsætte arbejde med en række andre finansielle sager, herunder kapitalkravsdi-
rektivet, procyclikalitet, internationale regnskabsstandarder, kreditvurderingsbu-
reauer og derivatmarkeder.
5. Skatter og afgifter
Formandskabet ventes generelt at fortsætte arbejdet med forenkling og moderni-
sering af skatte- og afgiftssystemerne med det mål at reducere de administrative
omkostninger og forbedre det indre marked. Det spanske formandskab ventes at
fokusere på forslagene om revision af bistandsdirektivet, af inddrivelsesdirektivet
og af rentebeskatningsdirektivet samt indgåelse af anti-svigsaftaler med Liechten-
stein og andre tredjelande med henblik på automatisk informationsudveksling af
skatteoplysninger. Endvidere ventes formandskabet at behandle revision af ener-
giafgiftsdirektivet, direktivforslag om momsfaktura samt direktivforslag om moms
i forbindelse med finansielle ydelser og forsikringsydelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet
arbejdsprogram.
har ikke
udtalt
sig
om
formandskabets ECOFIN-
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det spanske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfunds-
økonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s dagsorden i 1. halvår
2010 kan imidlertid have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Høring
Formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det spanske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side kan man generelt støtte det spanske formandskabs arbejdsprogram
for ECOFIN i 1. halvår af 2010.
Andre landes holdninger
Rådet ventes at udtrykke generel støtte til det spanske formandskabs arbejdspro-
gram for ECOFIN i 1. halvår af 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0018.png
18
Bilag
Oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
Det spanske formandskabs
ECOFIN-arbejdsprogram
Det spanske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram for
det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 19. januar
2010.
Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i EU.
Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter Rådet på
baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage ”et sæt
integrerede retningslinjer bestående af to elementer: de overordnede
økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG) og retningslinjerne for
beskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for sam-
ordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele vif-
ten af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespoli-
tikkerne, for så vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske
politikker”. Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-
strategien, der blev gennemført på forårstopmødet i marts 2005, hvor
det bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en treårig
cyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinjer bestående af
BEPG’erne og EG’erne. Den igangværende cyklus for de integrerede
retningslinjer, herunder BEPG’erne, dækker perioden 2008-2010, og
det ventes at ECOFIN i løbet at foråret 2010 vil drøfte revision af
BEGP’erne for den næste cyklus for 2011-2013.
ECOFIN har i første halvår af 2009 evalueret det første år af den an-
den treårige cyklus for de integrerede retningslinjer 2008-2010, herun-
der de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG). Den
næste runde af landespecifikke anbefalinger forventes forelagt ECO-
FIN og DER i begyndelsen af 2010.
Det spanske formandskab vil fortsætte drøftelsen af Lissabon-
strategien efter 2010 (hvor den nuværende strategi formelt udløber) og
ECOFIN ventes at vedtage rådskonklusioner i marts om Lissabonstra-
tegiens fortsættelse som led i forberedelserne af DER i marts. Konklu-
sionerne ventes at indeholde justeringer i indhold styring af strategien.
Overordnet økonomisk
politik – de integrerede
retningslinier (IG)
Traktatens artikel 121
(kvalificeret flertal)
Traktatens artikel 126
(kvalificeret flertal)
Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabili-
tets- og Vækstpagten.
Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlems-
lande konvergensprogrammer. De opdaterede stabilitets- og konver-
gensprogrammer forventes behandlet af ECOFIN på mødet i marts
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0019.png
19
2010 og muligvis på flere møder i løbet af det spanske formandskab.
ECOFIN opnåede på et møde den 20. marts 2005 enighed om en
aftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpag-
ten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret på Det
Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter ud-
møntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. Rådets for-
ordninger nr. 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27.
juni 2005. Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konver-
gensprogrammerne blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.
ECOFIN ventes under det spanske formandskab at fortsætte imple-
menteringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder at
vedtage udtalelser om medlemslandenes opdaterede stabilitets- og
konvergensprogrammer samt igangsætte proceduren for uforholds-
mæssigt store budgetunderskud for de lande der i 2010 skønnes at
overstige referenceværdierne for de offentlige finanser.
Makroøkonomisk dialog
(Køln-processen)
Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- og
arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen afholdes i
forbindelse med ECOFIN to gange årligt.
EU’s budget for 2011: På Rådsmødet i marts forventes ECOFIN at
vedtage en række prioriteter for det kommende års budget, bl.a. vedr.
budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning. Kommissionen
forventes den 18. maj 2010 at præsentere ECOFIN for et foreløbigt
udkast til EU’s budget for 2011, hvorefter ECOFIN forventes at fore-
tage sin behandling af budgetforslaget den 23. juli 2010. Budgetproce-
duren påvirkes af implementeringen af Lissabon-traktaten, idet der i
2010 kun vil blive foretaget en behandling af budgettet mod hidtil to. I
tilfælde af uenighed mellem Råd og Parlament efter behandlingen, vil
parterne indgå i en forligsprocedure i stedet for en andenbehandling.
Lissabon-traktaten forventes endvidere under spansk formandskab at
medføre gennemførelse af en forordning for de flerårige finansielle
rammer samt muligvis en
fast track
revision af Finansforordningen.
Review: Kommissionens hvidbog om budget review er gentagne gange
blevet udsat, og forventes nu tidligst at foreligge sent i foråret 2010.
Budget reviewet er ikke en spansk prioritet, og det er derfor usikkert,
om det spanske formandskab vil påbegynde behandlingen af dette.
Skulle det ske, er det endvidere uklart, om ECOFIN vil blive involve-
ret. DER vedtog d. 11. december 2009 konklusioner, der opfordrer
Kommissionen til at komme med sin rapport om budget reviewet i
tide til at der kan udstikkes prioriteter i løbet af 2010.
Decharge: På mødet i ECOFIN den 18. november 2009 præsentere-
de Revisionsretten sin årsberetning for regnskabsåret 2008 med tilhø-
rende revisionserklæring. Herefter behandles beretningen i Rådets
Budgetsager
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0020.png
20
budgetudvalg og Coreper med henblik på udarbejdelse af henstilling
fra Rådet til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kom-
missionen for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 319, stk. 1 i Lis-
sabon-traktaten. Henstillingen forventes vedtaget i ECOFIN 16. feb-
ruar 2010.
Byrdefordeling vedr. klima
Den nedsatte
friends of the presidency-gruppe,
som skal udarbejde anbefa-
linger til en løsning på byrdefordelingen internt i EU af den langsigte-
de klimafinansiering, vil skulle afrapportere til DER i marts 2010. Det-
te vil ifølge det spanske formandskab ske via ECOFIN.
ECOFIN ventes i 1. halvår af 2010 at fortsætte arbejdet med bedre
regulering som igangsattes i december 2004.
Det spanske formandskab forventes at fortsætte arbejdet med at nå
målsætningen om 33 pct. administrative lettelser for virksomheder,
dog uden at tage nye initiativer eller gøre bedre regulering til et særligt
fokusområde.
Den nye Kommission forventes fortsat at prioritere bedre regulering
og at udgive en meddelelse i februar 2010 om status for indsatsen,
herunder implementeringen af forenklingsforslagene på de 13 priorite-
rede områder. Kommissionen forventer at kunne lette virksomheder-
nes administrative byrder med ca. 33 pct., hvilket svarer til ca. 40 mia.
EURO. DK, UK og NL har udarbejdet et oplæg til inspiration for
fremtidige indsats for
smart regulation.
Oplægget, der bl.a. opfordrer til
øget brugerinddragelse i udarbejdelsen af forenklingsforslag og ny
regulering, forventes præsenteret for Europaparlamentet i januar 2010.
Bedre regulering
Statistik
På ECOFIN den 28. november 2006 vedtog Rådet, på baggrund af
den Økonomiske og Finansielle Komités (EFC) statusrapport, konklu-
sioner som fremhæver nødvendigheden af reduktioner af de admini-
strative byrder forårsaget af statistikrapportering i EU. Desuden op-
fordrede ECOFIN til, at Kommissionen fortsætter sine analyser af
mulighederne for at overgå til et ”Single Flow”-system for intern vare-
handel i EU, således at handler mellem to EU-lande alene afrapporte-
res af det eksporterende land.
På ECOFIN den 13. november 2007 drøftedes reduktionen af de sta-
tistiske byrder og Rådet anerkendte det arbejde, der er blevet iværksat,
men opfordrede samtidig Kommissionen til at fremskynde arbejdet.
ECOFIN drøftede endvidere rammerne for statistisk produktion og
vedtog en beslutning om oprettelsen af et rådgivende organ og et råd-
givende udvalg herom.
Det er muligt, at det spanske formandskab i 1. halvår 2010 vil arbejde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0021.png
21
videre med implementeringen af det europæiske adfærdskodeks for
produktion af statistik, særligt vedrørende kvalitetsforbedring, drifts-
sikkerhed, og transparens.
Skatteområdet
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
1)
Skattepakken
Traktatens artikel, 94EF
(enstemmighed)
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skat-
tepakken, dvs.
1.
2.
3.
Beskatning af opsparing (rentebeskatningsdirektivet)
Beskatning af renter og royalties og
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
ECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og
rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskat-
ning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning) den 3. juni
2003.
Rentebeskatningsdirektivets (Direktiv 2003/48/EF) ikrafttræden
afhang af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunder
Schweiz), dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UK
og Nederlandene. ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, at
forudsætningerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 var
opfyldt, og alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsaftalerne
anvender direktivet med virkning fra denne dato.
2)
Efter rentebeskatningsdirektivet skal medlemsstaterne sikre be-
Rentebeskatningsdirektivet skatningen af indkomst fra opsparing ved (automatisk) udveks-
ling af oplysninger om rentebetaling fra en medlemsstat til en
fysisk person i en anden stat. Luxembourg og Østrig har dog en
undtagelse, så de skal sikre beskatningen ved at opkræve kildeskat
af rentebetalingen. Overgangsordningen løber, indtil Schweiz,
Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino accepterer, at
disse 3.-landes skattemyndigheder skal give skattemyndighederne
i EU’s medlemsstater oplysninger om rentebetalinger fra 3.-
landene til personer i medlemsstaterne, når medlemsstaterne an-
moder om disse oplysninger.
Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionen
hvert tredje år aflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivet
virker, og eventuelt foreslå Rådet de ændringer af direktivet, som
måtte være nødvendige for bedre at sikre en reel beskatning af
indtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkurrencefordrej-
ninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0022.png
22
Kommissionen fremlagde en foreløbig rapport for ECOFIN 14.
maj 2008 om erfaringen med direktivets virkninger. Kommissio-
nen fremlagde den endelige rapport til Rådet den 15. september
2008.
Kommissionen har herefter den 13. november 2008 fremsat for-
slag til direktiv om ændring af rentebeskatningsdirektivet. Der
foreslås en række tekniske ændringer for at sikre direktivets ef-
fektivitet.
Forslaget blev forelagt for ECOFIN i december 2008. I 1. halvår
2009 har en arbejdsgruppe drøftet forslaget, og det tjekkiske
formandskab har forelagt en fremskridtsrapport forud for ECO-
FIN 10. juni 2009.
Under det svenske formandskab er der arbejdet videre med for-
slaget – uden at der er opnået enighed om ændringerne. Luxem-
bourg og Østrig har kædet forslaget sammen med forslag om nyt
bistandsdirektiv, inddrivelsesdirektiv samt anti-svigsaftaler (jf.
punkt 7-9).
Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 1. halvår af 2010.
3)
Renter og royalties
Traktatens artikel 94EF
(enstemmighed)
Direktivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selska-
ber i forskellige EU-lande blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni
2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. oven-
for.
Kommissionen fremsatte 30. december 2003 et forslag til æn-
dring af rente-/royaltydirektivet. Kommissionen foreslog en præ-
cisering af direktivet, således at et EU-lands pligt til at undlade
kildebeskatning af renter og royalties bliver betinget af, at det
selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet
af en effektiv beskatning i dette land.
ECOFIN kunne den 7. juni 2005 ikke opnå enighed om det fore-
slåede ændrings-direktiv, idet et medlemsland ikke kunne accep-
tere forslaget.
Efterfølgende har en arbejdsgruppe drøftet sagen og et nyt kom-
promisforslag, som kunne accepteres af det pågældende med-
lemsland, men ikke af et andet medlemsland.
Arbejdsgruppen drøftede sagen igen i november 2009, men der
har fortsat ikke kunnet opnås enighed.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0023.png
23
4)
Adfærdskodeks for er-
hvervsbeskatning
Mellemstatslig aftale af 1.
december 1997.
Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre
skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, vare-
tages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at EU-
landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med
kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordnin-
ger i strid med kodeksen (Standstill). Desuden har gruppen set på
EU-landenes regler og praksis for transfer pricing og udveksling
af information. Endelig har gruppen drøftet procedurer for dens
beslutninger og andre opgaver.
ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdsko-
deksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksiste-
rende skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne –
som beskrevet i rapporten – var tilstrækkelige og gav tilladelse til
tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den princi-
pielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.
ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om ar-
bejdet i adfærdskodeksgruppen senest forud for ECOFIN den 2.
december 2009
Gruppen påbegyndte i 1. halvår 2009 behandlingen af et fremti-
digt arbejdsprogram, som ligger udover rollback og standstill,
nemlig anti-misbrug, gennemsigtighed og informationsudveksling
i sager om interne transaktioner mellem koncernforbundne sel-
skaber (transfer pricing), administrativ praksis og forholdet til 3.-
lande. Denne del af arbejdsprogrammet planlægges afsluttet i 2.
halvår 2010.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2010.
5)
Selskabsbeskatning
Traktatens artikel 94EF
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund
af undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU.
Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i
september 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en
fælles selskabsskattebase. Det blev i den forbindelse besluttet at
nedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skulle undersøge mulig-
heder for og konsekvenser ved etablering af en fælles konsolide-
ret selskabsskattebase i EU (Common Consolidated Corporate
Tax Base (CCCTB)).
Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november
2006 en meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen og
planerne for det videre arbejde.
Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlems-
stater. I dag kan et selskab med aktivitet i flere medlemsstater
blive beskattet i alle disse stater efter deres forskellige skatteregler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0024.png
24
og under hensyn til de bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster. Forslaget medfører, at selskaber kan opgøre en samlet skat-
tepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten for-
deles mellem de berørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver stat
beskatter den del af selskabets indkomst, som henføres til staten.
Det er kun metoden til beregning af skattepligtig indkomst, der
er fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sin skattesats.
Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrder
for selskaber med grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettere
at gennemføre grænseoverskridende omstruktureringer og hindre
dobbeltbeskatning inden for EU.
Kommissionen havde planer om i efteråret 2008 at fremsætte
forslag til udformning af den fælles selskabsskattebase, men initi-
ativet er udskudt. Efter at Lissabontraktaten er trådt i kraft, ven-
tes Kommissionen at fremsætte forslaget.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2010.
6)
Kommissionen udsendte Rådet tre meddelelser af 19. december
Kommissionens meddelel- 2006 om Koordinering af medlemsstaternes systemer for direkte
ser om direkte beskatning beskatning i det indre marked (KOM(2006)823/824/825).
I den første meddelelse redegjorde Kommissionen for baggrun-
den for meddelelserne. Personer og selskaber, som har grænse-
overskridende aktiviteter, kan blive udsat for diskrimination,
dobbeltbeskatning og øgede administrative omkostninger. Det
udgør en hindring for grænseoverskridende etablering, aktivitet
og investering. En fælles konsolideret selskabsskattebase
(CCCTB), som nævnt ovenfor, er en systematisk måde til at fjer-
ne disse grundlæggende skattehindringer på. Imidlertid vil
CCCTB ikke omfatte personer og ikke nødvendigvis alle selska-
ber og/eller alle EU-lande. Der er derfor behov for mere målret-
tede tiltag på kort og mellemlangt sigt. Der er bl.a. behov for at
sikre, at EU-landenes skattesystemer fungerer bedre sammen,
både for at undgå de skattemæssige hindringer for grænseover-
skridende aktivitet mv. og for at hindre en udhuling af EU-
landenes skattegrundlag.
Desuden er der efter Kommissionens opfattelse behov for vej-
ledning om betydningen af de principper, der følger af EF-
domstolens afgørelser, for så vidt angår direkte beskatning.
De to andre meddelelser vedrører to områder, hvor de nuværen-
de skattesystemer kan medføre sådanne skattemæssige hindrin-
ger, nemlig
-
den skattemæssige behandling af underskud i grænse-
overskridende tilfælde,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0025.png
25
-
fraflytningsbeskatning, dels når en person flytter fra et
EU-land til et andet, dels når et selskab flytter aktiver fra
anvendelse i et EU-land til et andet.
I den førstnævnte meddelelse foreslår Kommissionen en under-
søgelse af mulighederne for en effektiv og bindende mekanisme
til løsning af problemer med international dobbeltbeskatning
inden for EU.
ECOFIN tog på mødet den 27. marts 2007 meddelelserne til
efterretning.
ECOFIN har den 2. december 2008 vedtaget en Råds-resolution
med anbefalinger vedr. fraflytningsbeskatning.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2010.
7) Administrativt samar-
bejde (bistandsdirektivet)
Kommissionen fremsatte 2. februar 2009 forslag til nyt bistands-
direktiv. Forslaget har som formål at styrke, forenkle og på visse
punkter udvide medlemsstaternes udveksling af oplysninger, som
er nødvendige for korrekt beskatning. Den vigtigste ændring er,
at bankhemmelighed ikke længere skal kunne hindre udveksling
af oplysninger. Desuden foreslås, at skattemyndighederne i en
medlemsstat hvert år systematisk skal sende oplysninger til skat-
temyndighederne i de andre medlemsstater, for så vidt angår vis-
se betalinger fra den førstnævnte stat til personer og selskaber i
de andre stater (automatisk informationsudveksling).
Det ny bistandsdirektiv skal erstatte direktiv 77/799/EØF, som
er ændret mange gange siden 1977.
Forslaget blev drøftet af ECOFIN den 10. november 2009, uden
at der blev opnået enighed. Der er især uenighed om omfanget af
automatisk informationsudveksling. Desuden har Luxembourg
og Østrig kædet forslaget sammen med andre forslag, især rente-
beskatningsdirektivet.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2010.
8) Inddrivelse
Kommissionen fremsatte 2. februar 2009 forslag til et nyt inddri-
velsesdirektiv. Forslaget har som formål at effektivisere med-
lemsstaternes samarbejde med inddrivelse af udenlandske for-
dringer vedr. skatter og afgifter. Anvendelsesområdet foreslås
udvidet til at omfatte alle skatter og afgifter samt obligatoriske
socialsikringsbidrag.
Det ny inddrivelsesdirektiv skal erstatte direktiv 76/308/EØF,
som kodificeret ved direktiv 2008/55/EF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0026.png
26
En arbejdsgruppe har drøftet forslaget i 1. og 2. halvår 2009 uden
at opnå enighed.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2010.
9) Anti-svigsaftaler med
europæiske 3.-lande
EU og dens medlemsstater har indgået en anti-svigsaftale med
Schweiz, som har til formål at bekæmpe svig til skade for lande-
nes finansielle interesser. Aftalen går bl.a. ud på udveksling af
oplysninger til bekæmpelse af svig vedr. bl.a. moms og told, men
ikke vedr. direkte skat.
Kommissionen og Liechtenstein har forhandlet om en tilsvaren-
de aftale, som også skal omfatte svig vedr. direkte skat. Forhand-
lingerne var tidligere meget vanskelige – især på grund af uenig-
hed om betydningen af Liechtensteins regler om bankhemmelig-
hed og særligt snævre definition af skattesvig, som ikke omfatter
manglende selvangivelse af indtægter.
Liechtenstein har nu afgivet erklæring over for OECD om, at
landet vil give andre lande oplysninger vedr. direkte beskatning,
herunder også bankoplysninger. Liechtenstein har indgået aftale
med USA herom og er også indstillet på at indgå en aftale med
EU og dens medlemslande.
Aftalen er imidlertid ikke indgået endnu da Luxembourg og Øst-
rig kæder sagen sammen med andre forslag, herunder især rente-
beskatningsdirektivet.
Når der er indgået en aftale med Liechtenstein ventes forhand-
linger om ændring af anti-svigsaftalen med Schweiz, så den også
omfatter direkte skat, samt indledning af nye tilsvarende anti-
svigsaftaler med Andorra, Monaco og San Marino.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2010.
10)
Nedsat moms
Der blev uden drøftelse på Rådsmødet (miljø) den 22. december
2003 vedtaget konklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningen
for nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (moms-
direktivets bilag IV). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formel
beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december
2005.
Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFIN
den 24. januar 2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den
14. februar 2006 uden drøftelse en ændring af direktivet om ned-
sat moms, der bl.a. indebærer, at ordningen vedrørende reduce-
rede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser (bilag IV) for-
længes til den 31. december 2010, at alle medlemslande fik mu-
lighed for at søge om anvendelse af bilag IV inden 31. marts
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0027.png
27
2006, samt at Kommissionen inden udgangen af juni 2007 op-
fordres til at præsentere ECOFIN og Europa-Parlamentet for en
rapport om virkningerne af nedsat moms på lokale tjenesteydel-
ser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indre mar-
ked. Analyserne skulle gennemføres af en uafhængig økonomisk
tænketank.
Kommissionen har i 2. halvår 2007 fremlagt denne rapport. Sam-
tidig har den i en meddelelse skitseret et oplæg til principper for
anvendelse af nedsat moms i EU-landene fra 1. januar 2011.
ECOFIN vedtog 4. december 2007 at vende tilbage til sagen i
2008 for bl.a. at drøfte, om nedsat moms er et egnet instrument
til at nå sektorpolitiske mål.
På ECOFIN den 4. december 2007 opnåede man enighed om en
forlængelse af nogle af de nye medlemslandes ordninger om ned-
satte momssatser frem til 31. december 2010.
ECOFIN drøftede bl.a. den 2. december 2008 og den 10. marts
2009 Kommissionens direktivforslag af juli 2008 om mulighed
for nedsat moms på lokale ydelser. På det sidstnævnte møde ved-
tog ECOFIN en del af Kommissionens forslag. Det drejer sig i
hovedsagen om at gøre muligheden for at anvende nedsat moms
på arbejdskraftintensive ydelser (de omtalte ydelser i bilag IV)
permanent. Endvidere, at anvendelsesområdet for nedsatte
momssatser også udvides med restaurantydelser. Der var samti-
dig enighed om ikke at gennemføre de resterende dele af Kom-
missionens forslag.
I tilslutning hertil afgav 8 medlemsstater, herunder Danmark, en
erklæring. Det hedder heri bl.a., at alle fremtidige afgørelser om
nedsatte momssatser bør begrænse de nedsatte momssatsers
samlede omfang.
Der forventes ikke nye drøftelser i 1. halvår 2010.
11)
Moms på rejsebureauer
Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og
2003. Det ventes, at det spanske formandskab i 1. halvår 2010 vil
foreslå, at forhandlingerne genoptages.
Kommissionen har i 2003 fremsat forslag om ændring af moms-
direktivet, så samtlige postydelser bliver momspligtige. Forslaget
har to hovedelementer: 1) Direktivets gældende momsfritagelse
for ”det offentlige postvæsens ydelser” ophæves, og 2) medlems-
staterne vil kunne vælge at anvende en nedsat momssats (mindst
5 pct.) for standard postydelser (adresserede forsendelser op til 2.
kg).
Forslaget har været drøftet i 2003 og 2004 uden enighed. ECO-
12) Postmoms
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0028.png
28
FIN vedtog den 2. december 2009 konklusioner, der opfordrer
til nye forhandlinger i 2010.
13)
Forskellige ændringer af
momsdirektivet
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til forskelli-
ge ændringer i momsdirektivet. Det vedrører bl.a. momsfritagelse
for leverancer til fællesforetagender inden for forskning m.v.
oprettet efter traktatens artikel 171EF og justering af reglerne om
momsfradrag for byggemoms.
ECOFIN den 9. juni 2009 konstaterede politisk enighed om
formandskabets kompromisforslag. Det inddrager løsøre i juste-
ringen af reglerne om momsfradragsret. Europa-Parlamentet har
herefter udtalt sig om forslaget igen. Forslaget blev endelig ved-
taget i Rådet den 22. december 2009.
14)
Momsfritagelsen for bank-
og forsikringsydelser
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justerin-
ger i momsdirektivets regler om momsfritagelse for bank- og
forsikringsydelser. Samtidig har Kommissionen fremsat forslag til
rådsforordning med gennemførelsesbestemmelser herom.
Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn til
den udvikling, der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerne
klarere. Endvidere foreslås det bl.a., at medlemsstaterne skal til-
lade finansielle virksomheder frivillig momsregistrering for salg af
finansielle ydelser, der aktuelt er momsfri.
Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau i 2008 og
2009. ECOFIN tog den 3. juni og 2. december 2008 samt 9. juni
2009 fremskridtsrapporter fra formandskaberne om arbejdet til
efterretning. Drøftelserne ventes fortsat i 1. halvår 2010.
15)
Bekæmpelse af svig
Kommissionen har den 2. juni 2006 fremsendt en meddelelse til
bl.a. ECOFIN om behovet for at udvikle en koordineret strategi
mod den fiskale svig. På ECOFIN den 28. november 2006 ved-
toges konklusioner, som lægger vægt på vigtigheden i at bekæm-
pe skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svig
strategi som kan komplementere de nationale bestræbelser på
dette område. Rådet opfordrede Kommissionen til at forberede
en sådan strategi med vægten lagt på en styrkelse af medlemslan-
des sanktionsmuligheder over for svindlere, bedre beskyttelse af
medlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigere in-
formationsdeling medlemslandene imellem.
På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen en
foreløbig rapport om arbejdet og de forslag, der undersøges. På
det grundlag vedtog ECOFIN konklusioner, der opfordrer
Kommissionen til dels at fremsætte visse af forslagene inden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0029.png
29
årets udgang med henblik på vedtagelse i Rådet inden udgangen
af 2008, dels at prioritere undersøgelserne af de øvrige forslag
med henblik på en rapport til Rådet inden årets udgang.
På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen en
meddelelse med afrapportering om det hidtidige arbejde og over-
vejelser om fokus for det videre arbejde. ECOFIN vedtog kon-
klusioner, som støtter retningen i Kommissionens arbejde.
ECOFIN den 4. oktober 2008 vedtog en opfordring til Kommis-
sionen om at fremsætte forslag om retsregler vedrørende opret-
telse af ”Eurofisc” – dvs. et decentralt netværk mellem EU-
landene med henblik på særlig hurtig udveksling af oplysninger
om momssvig.
På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformelt
ECOFIN 20.-21. april 2007 har mulighederne for at ændre
momssystemet som led i svigsbekæmpelsen ligeledes været drøf-
tet. På ECOFIN den 5. juni 2007 vedtog Rådet konklusioner, der
opfordrer Kommissionen til inden årets udgang at komme med
en teknisk analyse af to forslag til ændringer: Dels at EU-landene
vil kunne vælge at indføre generel omvendt betalingspligt for
moms af indenlandske B2B-leverancer (herunder et eventuelt
pilotprojekt herom i en medlemsstat), dels indførelse af moms i
afgangslandet for grænseoverskridende vareleverancer B2B inden
for EU.
Kommissionen har februar 2008 præsenteret en foreløbig analy-
se.
På møderne 4. marts og 14. maj 2008 har ECOFIN drøftet kon-
klusioner vedrørende det videre arbejde med ændringer af
momssystemet for at bekæmpe momssvig. Der blev ikke vedta-
get konklusioner. Det hænger sammen med uenighed om en
eventuel opfordring fra Rådet til Kommissionen om forslag an-
gående et pilotprojekt vedrørende generel omvendt betalings-
pligt.
Der forventes ikke yderligere initiativer i 1. halvår 2010.
16)
Forslag vedrørende svigs-
bekæmpende foranstalt-
ninger
Kommissionen har marts 2008 fremsat forslag til en række æn-
dringer i momsdirektivet og forordningen om administrativt
samarbejde på momsområdet. Hovedsigtet er, at skattemyndig-
hederne skal have hurtigere angivelsesoplysninger om moms fra
virksomhederne, og at der skal ske hurtigere udveksling af så-
danne oplysninger mellem medlemsstaterne. Bl.a. foreslås det, at
den særlige angivelse af varesalg til erhvervskunder i andre EU-
lande skal ske månedligt i stedet for, som i dag, kvartalsvis.
ECOFIN nåede 4. november 2008 til politisk enighed om et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0030.png
30
kompromisforslag.
Kommissionen har november 2008 fremsat et forslag, der består
af to dele: Del I med en stramning af proceduren for fritagelse
for importmoms i tilfælde, hvor varer skal videre fra det første
EU-importland til et endeligt EU-importland. Og del II med et
forslag om, at sælger i én medlemsstat under visse omstændighe-
der bliver medhæftende for købers momsbetaling i en anden
medlemsstat (grænseoverskridende solidarisk hæftelse). På
ECOFIN den 9. juni 2009 opnåedes der politisk enighed om del
I og om at udskille del I til endelig vedtagelse nu. ECOFIN ved-
tog samtidig en konklusion om, at arbejdet med del II skal fort-
sætte.
I januar 2009 har Kommissionen fremsat forslag om reglerne
vedrørende momsfaktura. Dette forslag indeholder elementer
vedrørende både bekæmpelse af svig og harmonise-
ring/regelforenkling (der henvises til omtale straks nedenfor un-
der nr. 17).
I september 2009 har Kommissionen fremsat et hasteforslag, der
giver medlemsstaterne mulighed for at anvende omvendt beta-
lingspligt for moms af indenlandske leverancer af CO2-kvoter.
Forslaget indeholdt også en ”generalisering” af en gældende bri-
tisk momsundtagelse med mulighed for omvendt betalingspligt
for moms ved indenlandske leverancer af mobiltelefoner og
kredsløbsprocessorer. ECOFIN vedtog den 2. december 2009
den del af forslaget, der angår CO2-kvoter men udskød behand-
lingen af delen vedrørende mobiltelefoner m.v. Drøftelsen heraf
ventes fortsat 1. halvår 2010.
I august 2009 har Kommissionen fremsat forslag til revision af
forordningen om administrativt momssamarbejde. Forslaget in-
deholder bl.a. fælles minimumstandarder for medlemsstaternes
regler med hensyn til momsregistrering og afmelding fra registre-
ring og et arrangement, hvor medlemsstaterne får adgang til visse
virksomhedsdata i andre medlemsstaters databaser. Behandlingen
af dette forslag er indledt 1. halvår 2009 og ventes fortsat 1. halv-
år 2010.
17) Forslag vedrørende
momsfaktura
Kommissionen har januar 2009 fremsat forslag til revision af
momsdirektivets regler vedrørende momsfaktura.
Med sigte på forenkling foreslår Kommissionen yderligere har-
monisering af regler for udstedelse af faktura, for de oplysninger,
der skal angives i en faktura og for opbevaring af fakturaer. I den
sammenhæng foreslår Kommissionen også, at momsreglerne
vedrørende anvendelse af elektroniske fakturaer ”liberaliseres”,
så særkrav til dem skal ophæves, og de behandles på samme må-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0031.png
31
de som papirfakturaer.
Med sigte på bekæmpelse af svig foreslår Kommissionen dels en
harmonisering af tidspunktet for momsens forfald for grænse-
overskridende leverancer, dels at fradragsret for moms fremover
alene skal kunne udøves på grundlag af en momsfaktura.
Behandlingen af forslaget er indledt 1. halvår 2009, og drøftelser-
ne ventes at fortsætte 1. halvår 2010.
18)
Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om har-
Registreringsafgift og årlig monisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af
ejerafgift for motorkøretø- biler.
jer
Forslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor der
var bred skepsis over for EU-rammebestemmelser vedrørende
CO2-differentiering af bilafgifter.
Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 1. halvår 2010.
19)
Punktafgifter på alkohol
ECOFIN den 28. november 2006 drøftede forslag til justeringer
af minimumssatserne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedes
muligheden for vedtagelse af en mekanisme for automatisk infla-
tionskorrektion af satserne. Skønt der med få undtagelser var
generel tilslutning til en justering af minimumssatserne, lykkedes
det ikke at opnå enighed.
Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en ana-
lyse af alkoholbeskatning, herunder udviklingen i konkurrencesi-
tuationen og niveauet for alkoholpriser og -afgifter. Analysen skal
også se på en mere smidig procedure for regelmæssige beslutnin-
ger, der kan inflationskorrigere minimumssatsen.
I 1. og 2. halvår 2009 har formandskaberne uformelt sonderet
mulighederne for en genoptagelse af drøftelserne i Rådet uden
yderligere analyser fra Kommissionen. Det er usikkert, om
drøftelserne genoptages i 1. halvår 2010.
20)
Kommissionen har juli 2008 fremsat forslag til ændringer af di-
Punktafgifter på tobaksvar- rektiverne om tobaksafgifter. Kommissionen foreslog bl.a. grad-
er
vise forhøjelser frem til 1. januar 2014 af minimumsafgifterne på
cigaretter og rulletobak. Endvidere foreslog den regulering med
inflationen af minimumafgifterne på cigarer/cigarillos og pibeto-
bak pr. 1. januar 2010.
ECOFIN den 10. november 2009 vedtog et kompromisforslag
fra formandskabet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0032.png
32
21)
Kommerciel diesel
Kommissionen fremsatte i marts 2007 et forslag om at hæve de
eksisterende EU-minimumssatser for afgifter på kommerciel
diesel (også kaldet gasolie). Samtidig blev det foreslået at hæve
minimumsafgiften for blyfri benzin.
Forslaget har været drøftet på arbejdsgruppeniveau i 2007 og i
2008. Der har været afholdt et enkelt arbejdsgruppemøde under
fransk formandskab, som dog ikke førte til større fremskridt. Det
forventes at forslaget ville blive indarbejdet i forslaget om en
revision af energibeskatningsdirektivet, der forventes fremsat i
begyndelsen af 2010.
22)
Revision af ener-
giafgiftsdirektivet
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til revision af
energibeskatningsdirektivet i 1. halvår 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0033.png
33
Finansielle sager
Sag/initiative/hjemmel
Forløb/status
ECOFIN´s "roadmap" og Med udgangspunkt i Kommissionens hvidbog om den fremtidige
G20
politik for finansielle tjenesteydelser 2005-2010 opdaterer ECOFIN
løbende roadmaps, der giver overblik over igangværende og kom-
mende initiativer.
På globalt niveau arbejdes i G20-regi bl.a. for mere effektiv regule-
ring af de finansielle markeder. Det spanske formandskab vil bidra-
ge til en koordineret EU-position på G20 møderne i 1. halvår af
2010.
Ny Europæisk tilsynsstruktur Kommissionen har den 23. september 2009 fremlagt en tilsynspak-
ke, der indeholder to centrale elementer.
Det ene element i tilsynspakken er etableringen af et europæisk råd
for systemisk risiko (European Systemic Risk Council - ESCR), hvis
opgave er at overvåge og vurdere systemisk risiko på tværs af alle
finansielle markeder og alle medlemslande. Det andet element i til-
synspakken er etableringen af et europæisk system for finansielt
tilsyn (European System of Financial Supervision - ESFS), hvor de
tre eksisterende tilsynssamarbejdsgrupper omdannes til egentlige
myndigheder med mere ansvar, beføjelser og flere ressourcer. Det er
målet at, den nye struktur træder i kraft primo 2011.
Rådet nåede til enighed om både ESCR og ESFS på mødet i ECO-
FIN den 2. december 2009. Forslagene afventer nu behandling i
Europa-Parlamentet, som forventes at tage stilling i løbet af 1. halv-
del af 2010.
Det spanske formandskab har indikeret, at vedtagelse af den nye
tilsynsstruktur har høj prioritet under deres formandskab.
Omnibus I og II
Kommissionen fremsatte 29. oktober 2009 forslag til omnibus-
direktiv (Omnibus I), der ændrer en række finansielle direktiver med
henblik på at tildele de nye EU-tilsynsmyndigheder kompetencer, jf.
den nye EU-tilsynsstruktur. Forslaget forventes drøftet i 1. halvdel
af 2010. Europa-Parlamentet har endnu ikke indledt drøftelse heraf.
Kommissionen forventes at fremsætte endnu et omnibus-direktiv
(Omnibus II) i marts 2010, der ventes at øge antallet af direktiver,
som giver de nye EU-tilsynsmyndigheder kompetencer. Der forven-
tes ikke opnået enighed herom under det spanske formandskab.
Derivater – centrale mod-
På ECOFIN den 2. december 2009 var der enighed om at skabe
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0034.png
34
parter
bedre gennemsigtighed og forbedre stabiliteten på derivatmarkeder-
ne. Dette skal ske ved at fremme clearing via centrale modparter,
der er underlagt tilsyn af finansielle myndigheder, kræve clearing via
central modpart at alle standardiserede derivater, og kræve passende
sikkerhedsstillelse og højere kapitalkrav ved bilaterale handler uden
om centrale modpater.
Enigheden på ECOFIN ventes udmøntet i, at Kommissionen frem-
sætter et direktivforslag medio 2010.
Opdateringer af direktiv om
kapitalkrav til kreditinstitut-
ter m.fl. (CRD)
Kommissionen fremlagde den 13. juli 2009 forslag til ændring af CRD
(CRD III). Forslaget vedrører bl.a. en revision af markedsrisiko, be-
handling af komplekse værdipapirsikrede produkter og aflønning.
Der er opnået enighed i Rådet om forslaget i november 2009. Europa-
Parlamentet er endnu ikke kommet med en udtalelse til forslaget,
hvorfor dette først forventes endeligt vedtaget i løbet af 2010.
Kommissionen ventes medio 2010 at fremsætte et andet forslag til
ændring af CRD (CRD IV). Forslaget forventes at vedrøre bl.a. kvali-
teten af den reguleringsmæssige kapital, krav til likviditetsbuffere,
strammere krav til modpartrisici og krav om dynamiske reserver samt
fjernelse af lande-diskretioner og -optioner i reglerne.
På lidt længere sigt ventes Kommissionen at fremsætte forslag om
modcykliske kapitalbuffere og gearingsmål (leverage ratio) for syste-
misk vigtige finansielle institutioner.
Alternative investerings-
fond/Hedge fonde
Kommissionen har den 30. april 2009 fremsat forslag til direktiv
vedrørende forvaltere af alternative investeringsfonde. Forslaget
regulerer de forvaltere (administrationsselskaber), der markedsfører
og administrerer alternative investeringsfonde.
Direktivet indeholder blandt andet bestemmelser om godkendelse
og autorisation af administrationsselskaber samt åbenhed om cen-
trale økonomiske forhold i de alternative investeringsenheder.
Der har været forhandlinger om forslaget i rådet i løbet af efteråret
2009. Ordføreren i Europa-Parlamentet har præsenteret sin rapport
vedrørende forslaget i november 2009. Forslaget bliver nu overtaget
af det spanske formandskab, som sandsynligvis vil sætte forslaget på
ECOFIN i februar 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0035.png
35
Packaged Retail Investment
Products - PRIPs
Kommissionen udsendte den 29. april 2009 en meddelelse om
”Packaged Retail Investment Products”. I meddelelsen orienteres
om det kommende arbejde med at skabe ensartede informations- og
markedsføringsregler om sammensatte investeringsprodukter.
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til direk-
tiv/forordning på området i løbet af 2010.
Kommissionen fremsatte 24. september 2009 forslag til revision af
prospektdirektivet. Forslaget skal beskytte investorerne ved at sætte
krav til mere præcis og dækkende information i forbindelse med
udstedelse af prospekter.
Forslaget er under forhandling i rådet, og der kan forventes opnået
enighed under det spanske formandskab i foråret 2010. Processen
blev udskudt, idet Lissabon-traktaten skal inkorporeres i teksten.
Europa-Parlamentet har indledt drøftelser vedrørende forslaget.
Prospektdirektivet
Indskydergarantier – bank,
forsikring og værdipapirer
Kommissionen forventes at fremsætte en pakke af initiativer vedrø-
rende indskydergarantier på bank, forsikrings- og værdipapirområ-
derne i 1. halvår af 2010. Der vil være tale om forskellige typer af
initiativer på de tre områder, herunder eventuelt lovgivning. På
bankområdet forventes fremsat forslag til revision af direktiv vedr.
indskydergarantiordninger, hvilket kan omfatte ændringer ift. an-
vendelsesområde og dækning, øget harmonisering, finansiering, ud-
betaling m.v.
Kommissionen kan forventes at fremsætte forslag til revision af
konglomeratdirektivet indenfor en række tekniske områder i løbet af
første halvår 2010. Spørgsmål om f.eks. krav til konglomeraters ka-
pitalgrundlag vil afvente vedtagelse af implementeringsretsakter un-
der Solvens II-direktivet.
Direktivet er underlagt en generel revisionsforpligtelse. Herudover
forventes ændringer i forlængelse af kommende initiativer i forhold
til handel med derivater og sammensatte investeringsprodukter.
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til ændring af MiFID-
direktivet i løbet af 2010.
Blandt andet i forlængelse af kommende initiativer i forhold til han-
del med derivater forventes Kommissionen at fremsætte forslag til
ændring af MiFID-direktivet i løbet af 2010.
Konglomerat-direktivet
MiFID-direktivet
Markedsmisbrugs-direktivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
781084_0036.png
36
Transparensdirektivet
Kommissionens forventes at fremsætte forslag til revision af trans-
parensdirektivet i løbet af 2010. Revisionen skal ske for at reglerne
vedrørende transparens fremadrettet bliver europæiske og ikke nati-
onale. Det er planen, at der skal opnås mere åbenhed på dette om-
råde. Det er endnu ikke, fra Kommissionens side afklaret, hvornår
direktivforslaget vil foreligge.
Kommissionen offentliggjorde i den 20. oktober 2009 en meddelel-
se om grænseoverskridende krisestyring i banksektoren. Meddelel-
sen berører bl.a. det nuværende direktiv om likvidation af kreditin-
stitutter. Der gennemføres en offentlig høring om meddelelsen.
Der forudses tidligst initiativer i 2. halvdel af 2010.
Grænseoverskridende krise-
styring
Dialog med 3. lande om et
Kommissionen drøfter et tættere samarbejde med en række lande –
nordatlantisk / globalt finan- først og fremmest USA – om at fjerne restriktioner for den frie ud-
sielt marked
veksling af finansielle tjenesteydelser.
Kommissionen ventes løbende at orientere ECOFIN om fremskrid-
tene i disse forhandlinger.
Ændring af direktivet om Forslaget blev vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i februar
investeringsforeninger m.m. 2009. Forslaget træder i kraft 1. juli 2011. Kommissionen vedtager en
(UCITS)
række gennemførelsesforanstaltninger på området.
Direktiv om solvenskrav til Forslaget blev vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i april 2009.
forsikringsselskaber (Solvens Forslaget træder i kraft i ultimo 2012. Kommissionen vedtager en
II)
række gennemførelsesforanstaltninger på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
37
Dagsordenspunkt 3:
Skat – Antisvigsaftaler med Liechtenstein og andre
tredjelande
Resumé
På ECOFIN den 19. januar 2010 ventes en ny drøftelse af EU’s anti-svigsaftaler med tredje-
lande med henblik på at opnå politisk enighed om en anti-svigsaftale med Liechtenstein samt
vedtage forhandlingsmandater til lignende aftaler med Andorra, Monaco, San Marino og
Schweiz.
Baggrund og indhold
ECOFIN vedtog den 9. juni 2009 rådskonklusioner, der fremhæver betydningen
af god regeringsførelse på skatteområdet, særligt i forhold til øget gennemsigtig-
hed, udveksling af oplysninger og fair skattekonkurrence med henblik på at sikre
lige konkurrencevilkår og bekæmpe skattesvig. Konklusionerne vedrører både
initiativer inden for EU samt EU’s aftaler med tredjelande. ECOFIN opfordrede
bl.a. Kommissionen til hurtigt at afslutte de igangværende forhandlinger om en
anti-svigsaftale med Liechtenstein og noterede sig Kommissionens hensigt om at
forberede oplæg til forhandlingsmandater til lignende anti-svigsaftaler med An-
dorra, Monaco, San Marino og Schweiz.
Forhandlinger om en anti-svigsaftale med Liechtenstein
Kommissionen fik i 2006 mandat til at forhandle med Liechtenstein om en aftale
mellem på den ene side EU og dens medlemsstater og på den anden side Liech-
tenstein til bekæmpelse af svig og enhver anden ulovlig aktivitet til skade for par-
ternes finansielle interesser. Aftalen skal medføre, at parterne skal bistå hinanden
med udveksling af oplysninger vedrørende direkte og indirekte skatter, moms
samt told- og landbrugslovgivning – både som led i gensidig administrativ bistand
og gensidig retshjælp.
Under forhandlingerne blev en sag afdækket om tyske borgeres bankkonti i liech-
tensteinske banker, som ejerne ikke havde oplyst til de tyske skattemyndigheder.
Efter det daværende aftaleudkast ville Liechtenstein kun skulle yde bistand i sager
om skattesvig, som defineret efter liechtensteinsk lovgivning. Efter liechtensteinsk
lovgivning anses det ikke som skattesvig at undlade at selvangive indtægter til sine
skattemyndigheder. Myndighederne i Liechtenstein kan endvidere ikke gennem-
tvinge et pålæg til en liechtensteinsk bank om at fremsende oplysninger, hvis ban-
ken nægter at udlevere oplysningerne. Efter det daværende aftaleudkastet ville de
tyske myndigheder således ikke have kunnet få bistand fra Liechtenstein.
I november 2008 opfordrede ECOFIN Kommissionen til – på baggrund af det
gældende mandat – at genoptage forhandlingerne med Liechtenstein med henblik
på at opnå forbedringer og yderligere garantier for at sikre reel administrativ bi-
stand og adgang til oplysninger f.eks. i sager om skattesvig. I opfølgning herpå
vedtog ECOFIN i februar 2009 rådskonklusioner, som anmodede Kommissionen
om at fortsætte forhandlingerne med Liechtenstein med henblik på at opnå en
mere effektiv aftale. Aftalen indebærer således, at Liechtenstein skal udveksle op-
lysninger i sager, selvom der ikke efter Liechtensteins lovgivning er tale om skatte-
svig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
38
I december 2008 indgik USA en aftale med Liechtenstein, som sikrer reel infor-
mationsudveksling og opfylder OECD’s standarder for informationsudveksling på
skatteområdet – indeholdt i artikel 26 af OECD’s skattemodelkonvention, som
indebærer informationsudveksling på anmodning, også vedr. bankoplysninger.
Den 12. marts 2009 – forud for G20-mødet den 2. april – afgav Liechtenstein en
erklæring om, at man forpligter sig til fuld implementering af OECD’s standarder
for informationsudveksling, og at man i den forbindelse ville fortsætte forhandlin-
gerne med EU om en revideret anti-svigsaftale.
Kommissionens forhandlinger med Liechtenstein har resulteret i et udkast til en
aftale, der sikrer informationsudveksling på anmodning i overensstemmelse med
OECD’s standarder med henblik på effektiv administrativ bistand på skatteområ-
det og bekæmpelse af skatteunddragelse.
Sagen om anti-svigsaftale med Liechtenstein blev taget af dagsordenen for ECO-
FIN-mødet den 2. december 2009. ECOFIN ventes således den 19. januar 2010
at drøfte det foreliggende udkast til anti-svigsaftale med Liechtenstein med hen-
blik på at opnå politisk enighed.
Forhandlingsmandater med Andorra, Monaco, San Marino og Schweiz
I perioden op til G20-mødet den 2. april 2009 i London tilkendegav en række
lande, at man ville forpligte sig til OECD’s standarder for transparens og informa-
tionsudveksling på skatteområdet. I lyset af disse erklæringer fra Andorra, Mona-
co, San Marino og Schweiz har Kommissionen udarbejdet forslag til forhand-
lingsmandater til anti-svigsaftaler med disse lande på linje med den aftale, der ven-
tes indgået med Liechtenstein. Aftalerne skal således omfatte informationsudveks-
ling på skatteområdet efter anmodning i overensstemmelse med OECD’s stan-
darder – både som led i gensidig administrativ bistand og gensidig retshjælp.
Sagen om forhandlingsmandater til Kommissionen til at forhandle anti-
svigsaftaler med de øvrige tredjelande blev taget af dagsordenen for ECOFIN-
mødet den 2. december 2009. ECOFIN ventes således den 19. januar 2010 at
drøfte sagen med henblik på at vedtage forhandlingsmandaterne til Kommissio-
nen.
Nærhedsprincippet
Bekæmpelse af svig vedrørende direkte og indirekte skatter, moms samt told- og
landbrugslovgivning fordrer et effektivt administrativt samarbejde mellem på den
ene side EU og dens medlemsstater og på den anden side det pågældende tredjeland.
Regeringen vurderer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Effektive anti-svigsaftaler med Liechtenstein og øvrige tredjelande vil medvirke til
at sikre overholdelsen af dansk lovgivning. Aftalerne vurderes ikke at nødvendig-
gøre ændringer af dansk lovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
39
Statsfinansielle konsekvenser
Effektive anti-svigsaftaler med Liechtenstein og øvrige tredjelande vil bl.a. med-
virke til at imødegå skattesvig mv. og deraf afledt tab for de offentlige finanser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser, men initiativer til at
forhindre skatteunddragelse mv. vil have positive samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om en anti-svigsaftale med Liechtenstein og mandater til forhandlinger med
Andorra, Monaco, San Marino og Schweiz blev forelagt Folketingets Europaudvalg
til forhandlingsoplæg forud for ECOFIN den 20. oktober 2009 og til orientering
forud for ECOFIN den 2. december 2009.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter, at ECOFIN intensiverer arbejdet for at bekæmpe skattesvig
mv., herunder i forbindelse med EU’s aftaler med tredjelande.
Regeringen støtter vedtagelsen af det foreliggende udkast til en anti-svigsaftale med
Liechtenstein. Regeringen lægger vægt på, at aftalen er mindst ligeså effektiv som
den aftale, USA har indgået med Liechtenstein, der opfylder OECD’s standarder
og sikrer reel informationsudveksling. Det er endvidere vigtigt, at aftalen er effek-
tiv til at imødegå svig, herunder så finansielle institutioner i Liechtenstein ikke an-
vendes til aktiviteter, der har karakter af skattesvig i forhold til andre lande.
Regeringen støtter Kommissionens hensigt om at iværksætte forhandlinger med
Andorra, Monaco, San Marino og Schweiz med henblik på at indgå anti-
svigsaftaler på linje med den ventede aftale med Liechtenstein. Det er vigtigt at
fremskynde processen for at udnytte det internationale momentum i forhold til
bekæmpelse af skatteunddragelse og landenes tilkendegivelser om at leve op til
OECD’s standarder for informationsudveksling på skatteområdet.
Andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til indgåelsen af en effektiv anti-svigsaftale med Liech-
tenstein, der sikrer informationsudveksling i overensstemmelse med OECD’s
standarder.
Der ventes endvidere bred støtte til forhandlingsmandater til lignende aftaler med
Andorra, Monaco, San Marino og Schweiz fra en række lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
40
Dagsordenspunkt 4:
Resumé
Statistik
ECOFIN ventes på mødet at vedtage rådskonklusioner om det græske statistiske system. På
mødet den 10. november 2009 udtrykte ECOFIN kritik af det græske system, på baggrund af
nye svagheder i den græske produktion af statistik for de offentlige finanser, der bl.a. har indebå-
ret en opjustering af underskuddet på den offentlige saldo i 2008 med 3 pct. enheder. Kommissi-
onen forventes at udarbejde en redegørelse om kvaliteten af den græske produktion af statistik,
som ECOFIN ventes at drage rådskonklusioner om. Rapportens indhold er endnu ikke kendt.
Baggrund og indhold
I 2004 blev der udtrykt markant kritik af Grækenland, bl.a. på baggrund af upåli-
delig statistikproduktion, herunder særligt opgørelserne af de offentlige finanser.
Grækenland blev i den forbindelse pålagt at forbedre sit statistiske system.
I oktober 2009 afsløredes nye svagheder i det statistiske system, der bl.a. indebar
en opjustering af underskuddet på de offentlige finanser i 2008 med 3 pct. enhe-
der. På baggrund heraf udtrykte ECOFIN på ny kritik af Grækenland og opfor-
drede Grækenland til hurtigt at tage de nødvendige skridt for at genopbygge tilli-
den til det statistiske system. Samtidig blev Kommissionen bedt om, at udarbejde
en rapport om årsagerne til svaghederne og foreslå hvilke tiltag, der vil være nød-
vendige for at genoprette tilliden til den græske produktion af statistik. Det kon-
krete indhold af rapporten og anbefalingerne er derfor endnu ikke kendt. ECO-
FIN ventes at drage rådskonklusioner om rapporten og de initiativer, som Græ-
kenland bør tage.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke været hørt om sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke konsekvenser for dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke direkte samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forud for ECOFIN den 10. november 2009 blev Folketingets Europaudvalg orien-
teret om sagen vedr. upålideligheden af det græske statistiske system.
Holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
41
Dansk holdning
Regeringen lægger stor vægt på, at der gennemføres de nødvendige tiltag, således
at tilliden til det græske statistiske system genoprettes.
Andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til, at tilliden til det græske statistiske system genopret-
tes.