Europaudvalget 2008-09
2950+2951 Almindelige Anl. Bilag 3
Offentligt
696767_0001.png
12. (Evt.) Sudan/Darfur
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådets drøftelse af Sudan forventes at fokusere på ICC’s arrestordre mod præsident Bashir, den afrikanske
holdning til arrestordren samt Bashirs efterfølgende udvisning af 13 internationale NGO’er. Herudover kan det
forventes, at deployeringen af UNAMID, fredsforhandlingerne i Darfur samt forholdet mellem Nord- og
Sydsudan vil blive drøftet. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
ICC udstedte den 4. marts 2009 en arrestordre mod Sudans præsident Omar al-Bashir.
Arrestordren omfatter forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser, men ikke
folkedrab, idet to ud af de tre dommere ikke fandt, at der var tilstrækkelige beviser herfor.
Dommerne udelukkede dog ikke, at folkedrab kunne blive del af anklagen, såfremt
anklagemyndigheden fremlagde yderligere beviser.
Som reaktion på arrestordren udviste Sudans regering 13 internationale humanitære
organisationer, herunder Norsk Flygtningehjælp, Læger Uden Grænser og Save the Children
(UK og US) og lukkede 3 sudanesiske organisationer. FN erkender, at udvisningen af
hjælpeorganisationerne modsat forventningerne ikke på kort sigt har ført til en betydelig
forværring af den humanitære situation i Darfur. Efter internationalt pres ser det også ud til, at
visse af de udviste organisationer får lov til at komme tilbage under nye navne og logoer.
En række afrikanske lande og regionale organisationer, herunder den Afrikanske Union (AU),
League of Arab States (LAS) og Organisation of Islamic Conference (OIC), har siden
fremlæggelsen af anklageskriftet udtrykt bekymring for, at sagen mod Bashir kunne have
negative konsekvenser for fredsforhandlingerne om Darfur og hæmme gennemførelsen af
fredsaftalen mellem Nord- og Sydsudan (CPA’en). Med Sudan i spidsen har landene og de
regionale organisationer siden efteråret arbejdet på at få FN’s Sikkerhedsråd til at benytte sin ret
til at suspendere sagen i 12 måneder (art. 16 i Rom-statutten), men der har ikke på noget
tidspunkt har kunnet samles flertal herfor. På et møde blandt de afrikanske ICC-statsparter i
Addis Ababa i juni ventes en drøftelse af de afrikanske landes holdning til ICC i lyset af
arrestordren mod Bashir.
Danmark har sammen med det øvrige EU klart støttet, at de ansvarlige for overgrebene i
Darfur bør retsforfølges. Ud over en aktiv indsats under Sikkerhedsrådsmedlemskabet stod
Danmark endvidere bag stærkt sprogbrug i juni 2008 om Sudans samarbejde med ICC, der
indføjedes i GAERC- og DER-konklusioner. Med udgangspunkt i Rom-statuttens generelle
bestemmelser samt EU's politiske linje, har der mellem EU medlemslandene været enighed om
at undgå alle ikke-essentielle kontakter med Bashir.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sudans regering og oprørsbevægelsen JEM (Justice and Equality Movement) underskrev den
17. februar 2009 en hensigtserklæring i Doha, der skal bane vejen for egentlige
fredsforhandlinger om Darfur. Forud for underskrivelsen fandt der en optrapning af den
militære konflikt sted mellem regeringsstyrker og JEM, særligt i det sydlige Darfur. Indtil videre
har hensigtserklæringen ikke ført til en nedgang i militære sammenstød i Darfur, og efter
udstedelsen af ICC’s arrestordre har fredsforhandlingerne mistet sit momentum.
Der er fortsat stor mistillid mellem ledere fra Nord- og Sydsudan, hvilket vanskeliggør
gennemførelsen af fredsaftalen mellem Nord og Syd, som blev undertegnet den 9. januar 2005.
Det afgørende spørgsmål om grænsedragning omkring det olierige Abyei område er nu
underlagt international mægling. På positivsiden kan det nævnes, at folketællingen er
gennemført, en valglov vedtaget, valgkommissionen nedsat og en ny fælles administration for
Abyei udnævnt. Parterne er også blevet enige om at afholde demokratiske valg i februar 2010.
Deployering af den fælles fredsbevarende styrke UNAMID er fortsat en topprioritet for FN og
AU. Troppeindsættelsen er betydeligt forsinket, men FN forventer, at 95% af styrken vil være
indsat ved udgangen af 2009. Især FN’s generalsekretær og USA presser pt. på for at opnå en
hurtigere deployering af styrken, og tidligere på året har Bashir givet sig i forhandlingerne med
FN, og der er blevet forhandlet en aftale på plads, med en række konkrete delmål for
deployeringen. Det største problem for UNAMID er nu manglen på kritisk materiel, bl.a.
helikoptere, som europæiske lande ifølge den oprindelige aftale skulle have bidraget med.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af ICC’s arrestordre mod præsident Bashir og den sudanesiske
regerings reaktion herpå, samt konsekvenserne for implementeringen af Nord-Syd fredsaftalen
(CPA’en), Darfur fredsforhandlingerne, og sikkerheden for vestlige lande/borgere og FN
udsendte i Sudan. Endvidere ventes en drøftelse af EU’s reaktion på arrestordren på længere
sigt, herunder betydningen for de diplomatiske forbindelser til landet inkl. med præsidenten
selv. Endvidere forventes en drøftelse af deployeringen af UNAMID herunder evt. spørgsmålet
om manglen på materiel.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for, at EU støtter ICC’s fortsatte arbejde
vedr. Sudan, inkl. implementering af arrestordren mod præsident Bashir. Derudover vil
regeringen arbejde for, at EU fastholder sin støtte til indsættelsen af UNAMID, Darfur
fredsforhandlingerne og implementeringen af Nord-Syd fredsaftalen (CPA) for Sudan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om vigtigheden af at bakke op om ICC’s arbejde og implementering af
arrestordren mod præsident Bashir. Der kan dog forventes nuancer i, hvor stærk en støtte det
synes betimeligt at udtrykke under henvisning til konsekvenserne for CPA’en, Darfur
fredsforhandlingerne samt sikkerheden for vestlige lande/borgere og FN udsendte i Sudan.
Samme forskelle i nuancer kan også forventes med hensyn til spørgsmålet om den fremtidige
kontakt til Bashir. Der vil være enighed om behovet for at sikre gennemførelsen af Nord-Syd
fredsaftalen (CPA) for Sudan. Derudover forventes der at være bred opbakning til de fortsatte
bestræbelser på deployering af UNAMID og om at bringe parterne i Darfur-konflikten til
forhandlingsbordet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. marts 2009.