Europaudvalget 2008-09
2953 - Miljø
Offentligt
1453739_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
11259/09 (Presse 190)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2953. samling i Rådet
Miljø
Luxembourg, den 25. juni 2009
Formand
Ladislav Miko
Den Tjekkiske Republiks miljøminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11259/09 (Presse 190)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0002.png
25.VI.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til
politisk enighed om omarbejdningen af direktivet om industrielle emissioner
(in-
tegreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening).
Under den uformelle frokost og på den formelle samling drøftede ministrene fremskridtene hen
imod en samlet
post 2012-klimaaftale.
Uden drøftelse vedtog Rådet
pakken om det indre energimarked
og et direktiv om
nuklear sikker-
hed.
11259/09 (Presse 190)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0003.png
25.VI.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................6
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Biodiversitet og invasive ikke-hjemmehørende arter...........................................................................8
Industrielle emissioner .........................................................................................................................8
Beskyttelse af jord ................................................................................................................................9
Klimaændringer....................................................................................................................................9
Bioaffald.............................................................................................................................................11
EVENTUELT.....................................................................................................................................12
Genetisk modificerede organismer.....................................................................................................12
Træprodukter ......................................................................................................................................12
Kemikalier ..........................................................................................................................................12
International miljøpolitik....................................................................................................................13
Miljø for Europa.................................................................................................................................13
Konferencer ........................................................................................................................................13
EU's og Kinas projekt om et kulkraftværk med nulemission.............................................................13
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
MILJØ
Tilpasning til klimaændringer................................................................................................................................14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
11259/09 (Presse 190)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2009
DE FÆLLES UDE RIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Den Demokratiske Republik Congo - EU-bistandsmission vedrørende reform af sikkerhedssektoren.................14
EUs strategi mod spredning af masseødelæggelsesvåben......................................................................................15
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Fællesskabskodeks for visa*..................................................................................................................................15
ØKO OMI OG FI A S
Henstillinger til medlemsstaterne vedrørende deres økonomiske politik og beskæftigelsespolitik .......................16
Foranstaltninger mod afgiftssvig i forbindelse med indførsel................................................................................16
LA DBRUG
Forarbejdede landbrugsvarer - Euro-Middelhavsaftalen med Tunesien ................................................................17
Aktivstoffer i plantebeskyttelsesmidler .................................................................................................................17
E ERGI
Krav til miljøvenligt design af elektromotorer - Forskriftsprocedure med kontrol................................................17
Krav til miljøvenligt design − eksterne vådløbercirkulationspumper ....................................................................18
Energifællesskabets Ministerråd ............................................................................................................................18
Det indre marked for energi ...................................................................................................................................18
EF-ramme for nuklear sikkerhed ...........................................................................................................................19
DET I DRE MARKED
Klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger − Tekniske ændringer....................................19
En fælles patentdomstolsordning ...........................................................................................................................20
Landbrugs- og skovbrugstraktorer − kodificering .................................................................................................20
FORSK I G
Kroatien, Serbien og Tyrkiet − aftaler om videnskabeligt og teknologisk samarbejde − Euratom........................20
Europæisk konsortium for en forskningsinfrastruktur ...........................................................................................20
TRA SPORT
Det transeuropæiske jernbanesystem for konventionelle tog − Forskriftsprocedure med kontrol .........................21
11259/09 (Presse 190)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2009
HA DELSPOLITIK
Forenkling af grænsekontrollen − EU-Norge ........................................................................................................21
Autonome fællesskabstoldkontingenter for landbrugs- og industriprodukter........................................................21
Autonome toldsatser for visse industri- og landbrugsprodukter samt fiskevarer ...................................................22
Aftale mellem EU og Schweiz om forenkling af grænsekontrollen ......................................................................22
TOLDU IO
Konvention om en fælles forsendelsesprocedure...................................................................................................22
UDVIKLI G
Centret for Virksomhedsudvikling − AVS-landene...............................................................................................23
Integration af miljøhensyn i udviklingssamarbejdet ..............................................................................................23
11259/09 (Presse 190)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0006.png
25.VI.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Benoît LUTGEN
Bulgarien:
Atanas KOSTADINOV
Den Tjekkiske Republik:
Ladislav MIKO
Jan DUSÍK
Danmark:
Troels Lund POULSEN
Connie HEDEGAARD
Tyskland:
Michael MÜLLER
Landbrugsminister og minister for landdistrikter, miljø og
turisme (regionen Vallonien)
Viceminister for miljø og vandforvaltning
Miljøminister
Første vicemiljøminister, Afdelingen for Internationale
Spørgsmål, Lovgivning og Statsforvaltning
Miljøminister
Klima- og energiminister
Statssekretær under forbundsministeren for miljø, natur-
beskyttelse og reaktorsikkerhed, medlem af Forbundsda-
gen
Miljøminister
Minister for miljø, kultur- og naturarv samt lokalstyre
Statssekretær for miljø, fysisk planlægning og offentlige
arbejder
Statssekretær for klimaændringer
Statssekretær med ansvar for økologi
Statssekretær for miljø og natur- og havbeskyttelse
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær, Miljøministeriet
Miljøminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Miljø og Vandressourcer
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Boligminister, minister for fysisk planlægning og
miljøminister
Estland:
Jaanus TAMKIVI
Irland:
John GORMLEY
Grækenland:
Stavros KALOGIANNIS
Spanien:
Teresa RIBERA RODRÍGUEZ
Frankrig:
Chantal JOUANNO
Italien:
Roberto MENIA
Cypern:
Michalis Polyniki CHARALAMPIDES
Letland:
Zaneta MIKOSA
Litauen:
Gediminas KAZLAUSKAS
Luxembourg:
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
István KLING
Malta:
George PULLICINO
ederlandene:
Jacqueline CRAMER
11259/09 (Presse 190)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0007.png
25.VI.2009
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Polen:
Maciej NOWICKI
Portugal:
Francisco NUNES CORREIA
Rumænien:
Marius HIRTE
Slovenien:
Karl Viktor ERJAVEC
Slovakiet:
Viliam TURSKÝ
Finland:
Paula LEHTOMÄKI
Sverige:
Andreas CARLGREN
Det Forenede Kongerige:
Hilary BENN
Joan RUDDOCK
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Miljøminister
Miljøminister og minister for fysisk planlægning og
regionaludvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for miljø og fysisk planlægning
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Miljøminister
Miljøminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Viceminister, Ministeriet for Energi- og Klimaændringer
Kommissionen:
Stavros DIMAS
Medlem
11259/09 (Presse 190)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0008.png
25.VI.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Biodiversitet og invasive ikke-hjemmehørende arter
Rådet vedtog konklusioner om både biodiversitet og invasive ikke-hjemmehørende arter. Teksten
findes i
11412/09.
Industrielle emissioner
Rådet nåede til politisk enighed med henblik på senere vedtagelse af en fælles holdning vedrørende
omarbejdningen af direktivet om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening (IPPC)
(11320/09).
IPPC-direktivet har til formål at forebygge og bekæmpe forureningen af luft, vand og jord som føl-
ge af emissioner fra industrianlæg på en koordineret måde. Det regulerer emissioner af en lang ræk-
ke forurenende stoffer, herunder svovl- og nitrogenforbindelser, støvpartikler, asbest og tungmetal-
ler. Direktivet tager sigte på at forbedre den lokale luft-, vand- og jordkvalitet, ikke på at modvirke
nogle af disse stoffers virkninger med hensyn til global opvarmning. Direktivet omfatter ikke emis-
sioner af kuldioxid.
Rådet drøftede navnlig spørgsmålet om store fyringsanlæg, dvs. kraftværker og fyringsanlæg i olie-
raffinaderier og metalindustrien. For at reducere forureningen fra disse kilder yderligere havde
Kommissionen foreslået at skærpe de eksisterende emissionsgrænseværdier ved at bringe dem på
linje med den bedste tilgængelige teknik (BAT) senest i 2016. BAT henviser til den mest effektive
tilgængelige emissionsreduktionsteknologi som dokumenteret i de europæiske BAT-
referencedokumenter (BREF-dokumenter).
Rådet nåede til enighed om at anvende den nuværende BAT på nye store fyringsanlæg tidligere end
foreslået af Kommissionen, nemlig inden for to år efter direktivets ikrafttrædelse. Eksisterende store
fyringsanlæg vil skulle anvende den nuværende BAT fra 2016, men enigheden omfatter også en
overgangsperiode: Indtil udgangen af 2020 kan medlemsstaterne fastlægge nationale overgangspla-
ner, der lægger loft over emissionerne af visse forurenende stoffer (NO
x
og/eller SO
2
og/eller støv).
Disse årlige lofter skal reduceres mellem 2016 og 2020 og skal ved udgangen af 2009 svare til de
niveauer, der forbindes med den nuværende BAT.
Fyringsanlæg, der fyrer med indenlandsk kul eller lignit, og som ikke kan overholde emissions-
grænseværdierne for SO
2
, kan i stedet anvende minimumafsvovlingssatsen. Denne sats er fortsat
96% for store fyringsanlæg med en indfyret termisk effekt på over 300 MW.
Den politiske enighed omfatter også bestemmelser om store fyringsanlæg med særlige egenskaber,
der er afgørende for energisikkerheden i nogle medlemsstater.
11259/09 (Presse 190)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0009.png
25.VI.2009
Et af de centrale elementer i Kommissionens forslag er at styrke anvendelsen af BAT i forhold til
den nuværende lovgivning. Det omarbejdede direktiv giver BREF-dokumenterne en mere fremtræ-
dende rolle, så de nationale myndigheder får mindre adgang til at fravige BAT, når de udsteder
godkendelser. Rådet har nu revideret proceduren for vedtagelse af BREF-dokumenter for at sikre, at
de foreligger på alle officielle EU-sprog, samtidig med at oversættelsesomkostningerne holdes ne-
de. Først vedtages uddrag af BREF-dokumenterne, de såkaldte BAT-konklusioner, ved udvalgspro-
cedure. De fulde BREF-dokumenter vedtages derefter af Kommissionen. Når der er udstedt et nyt
BREF-dokument, skal de relevante godkendelser ajourføres inden for fem år.
Beskyttelse af jord
Formandskabet orienterede Rådet om fremskridtene med hensyn til udkastet til direktiv om ramme-
bestemmelser om beskyttelse af jord, jf. dets statusrapport (10919/09).
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse i november 2007 (14979/07), men Rådet er
endnu ikke nået til politisk enighed om sagen. Flere delegationer beklagede dette og udtalte, at det
er nødvendigt med et fællesskabsinstrument, medens andre delegationer gentog, at de er imod så-
danne fælles foranstaltninger og nærer bekymringer med hensyn til de administrative byrder og
omkostningseffektiviteten.
Jord har hidtil ikke været omfattet af en særlig fælles beskyttelsespolitik på fællesskabsplan. Udka-
stet til direktiv tager sigte på at afhjælpe denne mangel ved at fastlægge en fælles strategi for be-
skyttelse af jord baseret på principperne om
integration af jordbeskyttelsesaspekter i andre politikker og bevarelse af jordfunktioner
forebyggelse af trusler mod jord gennem kortlægning af prioritetsområder og udarbejdelse
af handlingsprogrammer
kortlægning af forurenede arealer og oprydning af sådanne arealer.
Klimaændringer
Ministrene havde en udveksling af synspunkter, hvor de fremhævede, at de fortsat er engageret i det
endelige mål om at nå frem til en ambitiøs og samlet global aftale i København.
Med hensyn til det mellemliggende møde i henhold til De Forenede Nationers rammekonvention
om klimaændringer (UNFCCC) i Bonn for nylig (den 1.-12. juni) noterede ministrene sig, at der var
gjort visse fremskridt i disse forhandlinger. Navnlig er man kommet videre i de retlige procedurer,
der vil kunne føre frem til en ny protokol i henhold til konventionen og/eller en revision af Kyoto-
protokollen i København i december, idet der er fremsat en række forslag på begge områder, bl.a.
EU's forslag til ændring af Kyotoprotokollen. Derfor står der stadig en række muligheder åbne med
hensyn til den retlige form af de aftaler, der skal indgås i København. Denne overgang til egentlige
forhandlinger med bl.a. drøftelserne om elementer i de udkast til retstekster, som begge ad hoc-
arbejdsgrupper har udarbejdet, blev betragtet som opmuntrende. Den indledende forhandlingstekst
fra formanden for Ad hoc-gruppen vedrørende en Langsigtet Samarbejdsindsats har dannet et nyt-
tigt grundlag for de mange konstruktive forslag fra parterne under Bonnmødet.
11259/09 (Presse 190)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.VI.2009
Med hensyn til forhandlingsprocessen frem mod København blev det understreget, at et politisk
momentum er afgørende for, at der kan opnås en aftale. Bevidstheden om, at aftalen er bydende
nødvendig, skal bevares i de kommende måneder; mulighedsvinduet, både politisk og miljømæs-
sigt, er lille, og en fiasko i København kan og bør ikke overvejes - det kommer ganske enkelt ikke
på tale.
På trods af en række opmuntrende tegn skal der meget større fremskridt til for at nå frem til et aftalt
resultat, og forhandlingerne skal op i et højere gear, hvis der skal opnås et vellykket resultat i
København. På de kommende møder i Bonn (august) og Bangkok (september-oktober) skal der fo-
kuseres på at forenkle forhandlingsteksten ved at identificere de områder, hvor der er konvergens,
både generelt og med hensyn til de specifikke muligheder, som parterne har foreslået.
En række afgørende spørgsmål er stadig uløste, både internt og eksternt. Derfor skal EU anvende en
parallel fremgangsmåde, hvorefter det
1.
2.
3.
fortsat sender stærke signaler til sine forhandlingspartnere
udformer en vision for aftalen i København
udarbejder et fuldt mandat i god tid inden konferencen i København.
I forbindelse hermed skal EU forblive forenet og sende klare fælles signaler. Det blev fremhævet, at
en koordineret og øget diplomatisk indsats fra EU's og dets medlemsstaters side over for alle de vig-
tigste forhandlingspartnere, navnlig USA og BRIK-landene, har stor betydning.
Det blev fremhævet, at det er vigtigt, at alle parter fortsætter deres indgående overvejelser af mulig-
hederne i forhandlingsteksten, og navnlig at de søger afbalancerede kompromiser, der afspejler
Balihandlingsplanens ambitioner. EU anser det for afgørende, at der opnås enighed i København
om, at den gennemsnitlige globale stigning i overfladetemperaturen skal begrænses til under 2 ºC,
og om, at en global emissionsvej, der er forenelig med dette mål, indarbejdes i aftalen sammen med
en global emissionsreduktion på mindst 50 % under 1990-niveauerne inden 2050, hvor de globale
emissioner topper senest i 2020. Der skal indføres ordninger, som skal sikre, at de udviklede lande
opnår troværdige emissionsreduktionsveje på mindst 80 % senest i 2050 i forhold til 1990-
niveauerne og forpligter sig til tilsvarende faste milepæle på mellemlang sigt. En kraftig indsats fra
udviklingslandenes side vil også skulle fastsættes i aftalen, hvis der skal være en chance for at nå
målet om 2 ºC.
EU har vedtaget et ambitiøst mål for modvirkning og bør fortsætte med at understrege dette tilsagn
og sin vilje til at tilstræbe en reduktion på op til 30 %, hvis andre parter giver tilstrækkelige tilsagn;
dette tilbud er en afgørende "løftestang" i forhandlingerne. EU og dets medlemsstater vil nærmere
overveje de præcise kriterier for fortolkningen af "tilstrækkelighed" i denne forbindelse og vil også
aftale, hvordan reduktionen på 30 % skal opnås i praksis.
Der var bekymring over, at det nuværende ambitionsniveau hos andre anneks I-lande er utilstrække-
ligt, og at de emissionsreduktioner, som gruppen af udviklede lande tilbyder, sammenlagt ligger
langt under de videnskabelige krav, nemlig en reduktion på 25-40 % under 1990-niveauerne senest i
2020. EU skal fortsat gå ind i konstruktive drøftelser for at sikre, at de udviklede landes individuelle
og kollektive indsats er forenelig med de videnskabelige krav.
Udviklingslandenes indsats for at opnå bæredygtig udvikling og samtidig begrænse emissionsvæk-
sten er et afgørende element i Københavnsaftalen. EU skal fortsætte med at forklare fordelene ved
sit forslag om at anvende fremgangsmåden med lavkarbonudviklingsstrategier som et middel til at
opnå dette og værdien af disse strategier i forbindelse med fastlæggelsen af programmer og projek-
ter, der kan komme i betragtning til ekstern støtte i Københavnsaftalens finansielle arkitektur.
11259/09 (Presse 190)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0011.png
25.VI.2009
Med hensyn til reguleringen af emissioner fra bunkerfuel til skibe blev det fremhævet, at der er be-
hov for en stærk og forenet tilgang fra EU's side til forhandlingerne om reelt globale foranstaltnin-
ger i Den Internationale Søfartsorganisation (IMO).
EU har i konklusioner fra både Økofinrådet og Det Europæiske Råd i den seneste tid gjort frem-
skridt med hensyn til sin vision for og sit engagement i Københavnsaftalens kommende finansielle
arkitektur, men der er dog stadig akut behov for en stor indsats på dette område, især fordi det er et
så afgørende element i den kommende aftale. Der bør hurtigst muligt gøres flere større fremskridt,
og miljøministrene skal i deres egenskab af medlemsstaternes repræsentanter med overordnet man-
dat til UNFCCC-forhandlinger lede og vise vej i debatten, både i de relevante rådssammensætninger
og i deres medlemsstaters administrationer, for at sikre, at der opnås et acceptabelt resultat.
Tilpasning har i en række henseender ikke fået tilstrækkelig opmærksomhed. Det skal der rettes op
på, og EU skal især arbejde på at sikre, at der aftales passende mekanismer, så de fattigste og mest
sårbare udviklingslande får omfattende støtte.
Selv om den fjerde vurderingsrapport fra Det Mellemstatslige Panel om Klimaændringer indeholder
et væld af dokumentation, erkendes det, at Københavnsaftalen skal indeholde bestemmelser om for-
nyet gennemgang og revision af aftalen på baggrund af ny videnskabelig dokumentation, navnlig
resultatet af femte vurderingsrapport fra IPCC, der kommer i 2014.
Ministrene gentog deres tilsagn om at gå efter en overordnet post-Kyoto-aftale og understregede, at
alle forhandlingsveje skal udnyttes, herunder bilaterale kontakter og aktiv deltagelse i vigtige inter-
nationale fora, bl.a. G8, G20 og De Større Økonomiers Forum. Ministrene drøftede navnlig resulta-
tet af det tredje forberedende møde til De Større Økonomiers Forum for Energi og Klima i Mexico
(den 22.-23. juni 2009). Ministrene udtrykte tilfredshed med det personlige tilsagn fra Mexicos præ-
sident Felipe Calderon og hans indlæg på det seneste forberedende møde og ser frem til en ambitiøs
erklæring på mødet mellem lederne i L'Aquila i juli.
Den kommende formand for Rådet (miljø) Andreas Carlgren gjorde kort rede for det kommende
svenske formandskabs tilgang og prioriteter.
Bioaffald
Rådet vedtog konklusioner om bioaffald. Teksten kan findes i
11462/09.
11259/09 (Presse 190)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0012.png
25.VI.2009
EVE TUELT
Rådet noterede sig oplysninger om følgende punkter:
Genetisk modificerede organismer
Den østrigske delegation holdt et indlæg på grundlag af en note (11226/2/09
REV 2)
vedrørende
politiske valgmuligheder med hensyn til regulering af genetisk modificerede organismer (gmo'er) i
EU. Østrig, der blev støttet af en lang række delegationer, argumenterede for, at de enkelte med-
lemsstater bør kunne forbyde eller regulere dyrkningen af gmo'er på hele deres område eller i visse
områder. Den beskrevne vej frem indebærer, at man skal nå til enighed om socioøkonomiske krite-
rier herfor og om en række mindre ændringer af den relevante EU-lovgivning. De medlemsstater,
der støtter dette initiativ, henstillede til Kommissionen at fremsætte et forslag og fremlægge eventu-
elle yderligere valgmuligheder.
Træprodukter
Formandskabet orienterede Rådet om de fremskridt, der er gjort med forslaget til forordning om
fastsættelse af krav til virksomheder, der markedsfører træ og træprodukter.
Kemikalier
Den danske delegation understregede betydningen af en koordineret tilgang til de kombinerede
virkninger af kemikalier (cocktailvirkninger), herunder hormonforstyrrende stoffer. Eksperter anser
den fremherskende kemikalie-for-kemikalie tilgang ved risikovurdering for ikke at yde tilstrækkelig
beskyttelse mod risikoen for blandingseffekter. Danmark henstillede til Rådet og det kommende
formandskab at begynde at arbejde for at sikre, at der i EU's kemikalielovgivning tages behørigt
hensyn til risikoen for blandingseffekter.
11259/09 (Presse 190)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0013.png
25.VI.2009
International miljøpolitik
Formandskabet orienterede Rådet om resultaterne af en række møder i internationale organisationer
på miljøområdet:
Anden internationale konference om kemikalieforvaltning den 11.-15. maj 2009 i Genève
(10937/09);
Fjerde partskonference under Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte
den 4.-8. maj 2009 i Genève (10935/09);
17. møde i FN's Kommission for Bæredygtig Udvikling den 4.-15. maj 2009 i New York
(10933/09).
Miljø for Europa
Formandskabet orienterede Rådet om de fremskridt, der er gjort i reformen af "Miljø for Europa"-
processen, der blev lanceret i oktober 2007 på 6. møde i FN's Økonomiske Kommission for Europa
i Beograd (10932/09).
Konferencer
Formandskabet orienterede også Rådet om en række konferencer, som det tjekkiske formandskab
har afholdt om miljøspørgsmål:
International konference om gennemførelse af Århuskonventionen i praksis den 16.-
17. april 2009 i Brno (11073/09);
Konference om e-miljø – mulighederne af SEIS og SISE: - integrering af miljømæssig vi-
den i Europa den 24.-27. marts 2009 i Prag (11036/09);
Konference om vildmarken og store naturlige habitatområder den 27.-28. maj 2009 i Prag
(11168/09).
EU's og Kinas projekt om et kulkraftværk med nulemission
Kommissionen præsenterede sin meddelelse om CO
2
-opsamling og geologisk lagring i vækstøko-
nomier og udviklingslande og finansiering af EU's og Kinas projekt om et kulkraftværk med nule-
mission (11448/09).
11259/09 (Presse 190)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0014.png
25.VI.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
MILJØ
Tilpasning til klimaændringer
Rådet vedtog konklusioner om "Klimaændringer: Mod en overordnet EU-tilpasningsstrategi". Tek-
sten kan findes i
10435/09.
DE FÆLLES UDE RIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Den Demokratiske Republik Congo - EU-bistandsmission vedrørende reform af sikkerheds-
sektoren
Rådet vedtog en fælles aktion om ændring og forlængelse af fælles aktion 2007/406/FUSP om EU's
rådgivnings- og bistandsmission vedrørende reform af sikkerhedssektoren i Den Demokratiske
Republik Congo (EUSEC RD Congo)
(10358/09).
Den fælles aktion forlænger med yderligere tre måneder, indtil den 30. september 2009, den nuvæ-
rende missions mandat, der udløber den 30. juni 2009.
Det finansielle referencebeløb til dækning af udgifterne i forbindelse med missionen fra juli 2008 til
september 2009 udgør 8 450 000 EUR.
I 2007 vedtog Rådet fælles aktion 2007/406/FUSP (EUSEC RD Congo), der trådte i stedet for den
mission, der tidligere var indført ved fælles aktion 2005/355/FUSP, med henblik på at opfylde EU's
tilsagn om at bidrage til stabilitet i De Store Søers Område.
11259/09 (Presse 190)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0015.png
25.VI.2009
EUs strategi mod spredning af masseødelæggelsesvåben
Rådet godkendte en halvårlig situationsrapport (2009/I) om gennemførelsen af EU's strategi mod
spredning af masseødelæggelsesvåben og en ajourført prioritetsliste for gennemførelsen i fremtiden.
EU's strategi mod spredning af masseødelæggelsesvåben blev vedtaget af Det Europæiske Råd i
december 2003. Den halvårlige situationsrapport er udarbejdet af den højtstående repræsentants per-
sonlige repræsentant i spørgsmål vedrørende ikke-spredning i samordning med Kommissionen.
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Fællesskabskodeks for visa*
Rådet vedtog fælles regler for procedurer og betingelser for udstedelse af visa til kortvarigt ophold.
Dette er et vigtigt skridt til yderligere udvikling af en fælles visumpolitik og til styrkelse af samar-
bejdet i Schengenområdet. Tredjelandsstatsborgere vil nyde godt af mere konsekvente og gennem-
sigtige ansøgningsprocedurer.
Bestemmelserne vedrører hovedsagelig transit gennem eller forventede ophold i højst tre måneder
inden for en seks måneders periode (visa til kortvarigt ophold).
Den nye forordning, der indfører en fællesskabskodeks for visa (3625/09,
11110/09 ADD1),
samler
alle retsakter om visumafgørelser og skaber større gennemsigtighed og retssikkerhed for ansøgerne.
Den erstatter de fælles konsulære instrukser.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
11376/09.
11259/09 (Presse 190)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0016.png
25.VI.2009
ØKO OMI OG FI A S
Henstillinger til medlemsstaterne vedrørende deres økonomiske politik og beskæftigelsespoli-
tik
Rådet vedtog sin henstilling om ajourføringen i 2009 af de overordnede retningslinjer for medlems-
staternes og EU's økonomiske politikker og gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespo-
litikker (8250/09). De landespecifikke henstillinger er ajourført, så de afspejler de fremskridt, der er
gjort med gennemførelsen af de nationale reformprogrammer og principperne i den europæiske
økonomiske genopretningsplan.
Foranstaltninger mod afgiftssvig i forbindelse med indførsel
Rådet vedtog et direktiv, der skal styrke foranstaltningerne mod momsunddragelse ved indførsel
(10689/09). Den nye retsakt præciserer, på hvilke betingelser indførsel af varer er fritaget for moms,
hvis den efterfølges af levering eller overførsel af de pågældende varer til en afgiftspligtig person i
en anden medlemsstat.
Fritagelsen finder kun anvendelse, hvis importøren har givet de kompetente myndigheder i indfør-
selsmedlemsstaten følgende oplysninger:
importørens momsregistreringsnummer udstedt i indførselsmedlemsstaten
momsregistreringsnummeret på den kunde, som varerne leveres til, udstedt i en anden medlems-
stat eller sit eget momsregistreringsnummer udstedt i den medlemsstat, hvor forsendelsen eller
transporten af varerne afsluttes
bevis for, at de indførte varer er bestemt til at blive transporteret eller forsendt fra indførselsmed-
lemsstaten til en anden medlemsstat.
11259/09 (Presse 190)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0017.png
25.VI.2009
LA DBRUG
Forarbejdede landbrugsvarer - Euro-Middelhavsaftalen med Tunesien
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, EU skal indtage i Associeringsrådet EU-Tunesien med
hensyn til at ændre gennemførelsesbestemmelserne vedrørende forarbejdede landbrugsvarer i Euro-
Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem EU og Tunesien (10604/09).
Aktivstoffer i plantebeskyttelsesmidler
Rådet vedtog
1
et direktiv om optagelse af visse paraffinolier i bilag I til direktiv 91/414/EØF, forud-
sat at de opfylder renhedskriterierne i Den Europæiske Farmakopé 6.0 (10385/09). Endvidere ved-
tog Rådet
2
et direktiv om optagelse af visse andre paraffinolier i bilag I til direktiv 91/414/EØF på
samme betingelse (10386/09).
E ERGI
Krav til miljøvenligt design af elektromotorer - Forskriftsprocedure med kontrol
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om gennemfø-
relse af direktiv 2005/32/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design af elektromotorer.
Ændringsforordningen er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol, der giver Rådet mulighed
for at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af retsakter ud fra fastlagte årsager. Da Rådet har
givet grønt lys, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsæt-
ter sig det.
1
2
Polen, Danmark og Det Forenede Kongerige stemte imod.
Danmark stemte imod.
17
11259/09 (Presse 190)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0018.png
25.VI.2009
Krav til miljøvenligt design − eksterne vådløbercirkulationspumper
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om gennem-
førelse af direktiv 2005/32/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design af eksterne vådløbercir-
kulationspumper og produktintegrerede vådløbercirkulationspumper.
Ændringsforordningen er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol, der giver Rådet mulighed
for at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af retsakter ud fra fastlagte årsager. Da Rådet har
givet grønt lys, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsæt-
ter sig det.
Energifællesskabets Ministerråd
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af Det Europæiske Fællesskabs holdning med henblik på
mødet i Energifællesskabets Ministerråd, der finder sted den 26. juni 2009 i Sarajevo, og noterede
sig dagsordenen.
Det indre marked for energi
Rådet vedtog enstemmigt pakken af lovgivningsforanstaltninger vedrørende det indre marked for
energi og godkendte i den forbindelse alle Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer.
Teksterne til disse retsakter findes i følgende dokumenter: direktivet om fælles regler for det indre
marked for elektricitet
3648/09, 10814/09 ADD1 REV 3,
forordningen om betingelserne for netad-
gang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling
3651/09, 10817/09 ADD1
REV2,
forordningen om oprettelse af et agentur for samarbejde mellem energireguleringsmyndig-
heder
3650/09, 10816/09 ADD1,
direktivet om fælles regler for det indre marked for naturgas
3649/09, 10815/09 ADD1 REV1
og forordningen om betingelserne for adgang til naturgastransmis-
sionsnet
3652/09,
10818/09 ADD1.
11259/09 (Presse 190)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0019.png
25.VI.2009
Den tredje pakke af lovgivningsforanstaltninger vedrørende det indre marked for energi tager sigte
på at supplere de eksisterende bestemmelser for at sikre, at det indre marked fungerer for alle for-
brugere, og for at EU kan opnå en mere sikker, konkurrencedygtig og bæredygtig energiforsyning.
Den nye lovgivning skal også give energiforbrugerne bedre beskyttelse og de lavest mulige energi-
priser. Endvidere fremmer pakken bæredygtighed ved at fremme energieffektivitet og sikre, at også
små virksomheder, især de, der investerer i vedvarende energi, har adgang til energimarkedet. Et
andet centralt mål for denne lovgivning er at sikre fair konkurrence mellem virksomheder i EU og
virksomheder i tredjelande.
ærmere enkeltheder findes i pressemeddelelse 11271/09.
EF-ramme for nuklear sikkerhed
Rådet vedtog et direktiv om EF-rammebestemmelser for nukleare anlægs nukleare sikkerhed
(10667/09).
Direktivet indfører EF-rammebestemmelser med henblik på at bevare og fremme den løbende for-
bedring af den nukleare sikkerhed og forskrifterne herom. Direktivet skal endvidere sikre, at med-
lemsstaterne indfører passende nationale ordninger for et højt nukleart sikkerhedsniveau til beskyt-
telse af arbejdstagerne og befolkningen mod de farer, som er forbundet med ioniserende stråling fra
nukleare anlæg.
Direktivet træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i EU-Tidende. Medlemsstaterne
har to år efter direktivets ikrafttræden til at efterkomme dets bestemmelser.
DET I DRE MARKED
Klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger − Tekniske ændringer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring,
med henblik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling, af forordning (EF) nr.
1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger.
11259/09 (Presse 190)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0020.png
25.VI.2009
En fælles patentdomstolsordning
Rådet anmodede om en udtalelse fra De Europæiske Fællesskabers Domstol om, hvorvidt den på-
tænkte aftale om indførelse af en fælles patentdomstolsordning er forenelig med EF-traktaten.
Landbrugs- og skovbrugstraktorer − kodificering
Rådet vedtog en kodificeret udgave af det eksisterende direktiv om støjniveauet i ørehøjde for føre-
re af landbrugs- og skovbrugshjultraktorer af klarheds- og forenklingshensyn (3687/08).
FORSK I G
Kroatien, Serbien og Tyrkiet − aftaler om videnskabeligt og teknologisk samarbejde − Eura-
tom
Rådet vedtog afgørelser om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om aftaler
om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem Euratom (Det Europæiske Atomenergifælles-
skab) på den ene side og Kroatien, Serbien og Tyrkiet på den anden, hvorved disse lande associeres
med Euratoms rammeprogram for forskning og uddannelse på det nukleare område (2007-2011).
Europæisk konsortium for en forskningsinfrastruktur
Rådet vedtog en forordning om rammebestemmelser for et europæisk konsortium for en forsknings-
infrastruktur (ERIC) (10603/09). Den nye retsakt tager sigte på at stimulere etableringen og driften
af nye forskningsinfrastrukturer på EU-plan.
11259/09 (Presse 190)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0021.png
25.VI.2009
TRA SPORT
Det transeuropæiske jernbanesystem for konventionelle tog − Forskriftsprocedure med kon-
trol
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en beslutning om ændring af
beslutning 2006/679/EF for så vidt angår gennemførelsen af den tekniske specifikation for interope-
rabilitet vedrørende delsystemet Togkontrol og signaler i det transeuropæiske jernbanesystem for
konventionelle tog.
Ændringsbeslutningen er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol, der giver Rådet mulighed
for at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af retsakter. Da Rådet har givet grønt lys, kan Kom-
missionen vedtage beslutningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
HA DELSPOLITIK
Forenkling af grænsekontrollen − EU- orge
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, EU skal indtage i Det Blandede Udvalg under aftalen
om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde til forenkling af grænsekontrollen i forbindel-
se med varehandelen med Norge (11029/09,
11037/09 ADD 1).
Autonome fællesskabstoldkontingenter for landbrugs- og industriprodukter
Rådet vedtog en forordning om åbning og forvaltning af autonome fællesskabstoldkontingenter for
visse landbrugs- og industriprodukter (10353/09).
11259/09 (Presse 190)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0022.png
25.VI.2009
Autonome toldsatser for visse industri- og landbrugsprodukter samt fiskevarer
Rådet vedtog en forordning om midlertidig suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser
for visse industri- og landbrugsprodukter samt fiskevarer og om afslutning af suspension af de auto-
nome toldsatser for andre produkter (10354/1/09
REV 1).
Aftale mellem EU og Schweiz om forenkling af grænsekontrollen
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af aftalen mellem EU og Schweiz om forenkling af
grænsekontrol og formaliteter i forbindelse med indførsel og udførsel af varer og om sikkerhedsfor-
anstaltninger (10376/1/09
REV 1).
Afgørelsen fastsætter også, at aftalen skal anvendes foreløbigt fra
den 1. juli 2009.
TOLDU IO
Konvention om en fælles forsendelsesprocedure
Rådet vedtog en afgørelse, der skal sætte Den Blandede Kommission EF-EFTA (fælles forsendelse)
i stand til at ændre konventionen om en fælles forsendelsesprocedure med henblik på at ajourføre
listen over varer, der frembyder øget risiko for svig under en forsendelse.
Konventionen fra 1987 om en fælles forsendelsesprocedure
1
fastsætter specifikke foranstaltninger
for så vidt angår sikkerhedsstillelse med hensyn til varer, der frembyder øget risiko for svig under
en forsendelse.
Den regelmæssige revision af listen, der foretages på grundlag af oplysninger fra de kontraherende
parter i konventionen, viser, at visse varer, som er opført på denne liste, ikke længere anses for at
frembyde øget risiko for svig. Andre varer kan derimod tilføjes på listen.
1
EFT L 226 af 13.8.1987, s. 2.
22
11259/09 (Presse 190)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453739_0023.png
25.VI.2009
UDVIKLI G
Centret for Virksomhedsudvikling − AVS-landene
Rådet godkendte et udkast til afgørelse om det reviderede budget for Centret for Virksomheds-
udvikling for 2009 og fremsendte teksten til udvalget af ambassadører fra landene i Afrika, Vest-
indien og Stillehavet (AVS-landene) og EU med henblik på vedtagelse (10979/1/09). Centrets bud-
get skal revideres for at lette dets omstrukturering.
Integration af miljøhensyn i udviklingssamarbejdet
Rådet vedtog konklusioner om integration af miljøhensyn i udviklingssamarbejdet. Teksten findes i
11474/09.
11259/09 (Presse 190)
23
DA