Europaudvalget 2008-09
2954 - Økofin
Offentligt
1453741_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
11735/09 (Presse 207)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2954. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 7. juli 2009
Formand
Anders BORG
Sveriges finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11735/09 (Presse 207)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0002.png
6.VII.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet indledte
procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
over for
Letland,
Litauen, Malta, Polen
og
Rumænien,
og udstedte henstillinger om, hvilke korrigerende foranstalt-
ninger der skal træffes, samt vedtog en ny henstilling til
Ungarn
om foranstaltninger, der skal træf-
fes for at korrigere landets uforholdsmæssigt store underskud.
Det vedtog konklusioner om
procyklikalitet,
der er betegnelse for registrerede forstærkede udsving
på ustabile finansielle markeder. Konklusionerne vurderer det igangværende arbejde, der har til
formål at reducere de procykliske virkninger af finansiel regulering med hensyn til for eksempel
bankernes kapitalgrundlag og regnskabsstandarder samt aflønningsordningerne i finanssektoren.
Rådet vedtog et program, der yder bistand til 47
energiprojekter
under den europæiske økonomiske
genopretningsplan på i alt 3,98 mia. EUR i 2009 og 2010.
Det gennemgik desuden en række af medlemsstaternes
stabilitets- og konvergensprogrammer.
11735/09 (Presse 207)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0003.png
6.VII.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM ..................................................................................7
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I JUNI.......................................................8
FORBEREDELSE AF G20-MØDERNE ............................................................................................9
PROCYKLIKALITET OG REGULERINGEN AF FINANSIELLE TJENESTER ........................10
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN ............................................................................................14
Procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud: Letland, Litauen, Ungarn,
Malta, Polen og Rumænien ................................................................................................................14
Årlige opdateringer af medlemsstaternes stabilitets- og konvergensprogrammer .............................15
EVENTUELT.....................................................................................................................................16
Mellemfristede budgetmål..................................................................................................................16
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING....................................................................17
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Garanti til EIB for projekter uden for EU ..............................................................................................................18
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.................................................................................................................18
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Civilret - Bilaterale aftaler med tredjelande...........................................................................................................18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
11735/09 (Presse 207)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.VII.2009
HA DELSPOLITIK
Foranstaltninger vedrørende antidumping- og udligningstold på import af biodiesel fra De Forenede
Stater ......................................................................................................................................................................19
EU-ordning for indførsel fra visse tredjelande.......................................................................................................19
E ERGI
Europæisk økonomisk genopretningsplan - Projekter på energiområdet..............................................................20
DET I DRE MARKED
To- og trehjulede motordrevne køretøjer - Typegodkendelse................................................................................21
Offentlige kontrakter på forsvars- og sikkerhedsområdet......................................................................................21
DET EUROPÆISKE ØKO OMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Udvidelse af Egnos- og Galileoprogrammerne til at omfatte Island og Norge ......................................................22
BESKÆFTIGELSESPOLITIK
Retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker ..............................................................................22
LA DBRUG
EU-handelsordning for ægalbumin og mælkealbumin ..........................................................................................23
FISKERI
Bevarelsesforanstaltninger - Organisationen for Fiskeriet i det Nordvestlige Atlanterhav....................................23
ÅBE HED
Åbenhed - aktindsigt ..............................................................................................................................................23
BESKIKKELSER
Regionsudvalget.....................................................................................................................................................24
SKRIFTLIG PROCEDURE
Retten i Første Instans............................................................................................................................................24
11735/09 (Presse 207)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0005.png
6.VII.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Boyko KOTZEV
Den Tjekkiske Republik:
Eduard JANOTA
Danmark:
Poul Skytte CHRISTOFFERSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
Ioannis PAPATHANASIOU
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Einars REPŠE
Litauen:
Rytis MARTIKONIS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
Álmos KOVÁCS
Malta:
Tonio FENECH
ederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jacek DOMINIK
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien:
Cosmin COMAN
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Fast repræsentant
Finansminister
Fast repræsentant
Forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Økonomi- og finansminister
Viceministerpræsident og økonomiminister
Økonomi-, finans- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Finansmini-
steriet
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister, vicepremierminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Understatssekretær, Finansministeriet
Ministro de Estado, finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
11735/09 (Presse 207)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0006.png
6.VII.2009
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Velipekka NUMMIKOSKI
Sverige:
Anders BORG
Per JANSSON
Det Forenede Kongerige:
Kim DARROCH
Finansminister
Statssekretær, Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Statssekretær under finansministeren
Fast repræsentant
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Charlie MCCREEVY
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Christian KASTROP
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Næstformand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
11735/09 (Presse 207)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0007.png
6.VII.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORMA DSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig det svenske formandskabs forelæggelse af et arbejdsprogram vedrørende øko-
nomi og finans for dets formandskabsperiode fra juli til december 2009 (11444/09). Det havde en
kort udveksling af synspunkter.
Siden sidste efterår har den europæiske økonomi stået over for hidtil usete udfordringer. Turbulens
på kapital- og kreditmarkederne i kombination med reduceret global efterspørgsel og en høj grad af
usikkerhed har resulteret i den mest alvorlige tilbagegang siden 1930'erne.
EU og medlemsstaterne har handlet i fællesskab for at styre denne krise. Der er truffet en lang ræk-
ke foranstaltninger for at genskabe tilliden til finansmarkederne, og Det Europæiske Råd er nået til
enighed om en genopretningsplan, der har afbødet krisens indvirkning på vækst og beskæftigelse.
Det svenske formandskab vil fortsat følge implementeringen af disse foranstaltninger og vil yderli-
gere fremme tiltag for at lette en hurtig og bæredygtig genopretning.
Med hensyn til arbejdet i Rådet (økonomi og finans) omfatter formandskabsprogrammet følgende
prioriteter:
forbedring af overvågningen og reguleringen af finansmarkederne
genetablering af sunde offentlige finanser
tackling af udfordringerne på arbejdsmarkedet
reaktivering af EU's Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse efter 2010
fremme af de internationale klimaforhandlinger.
Det forberedende arbejde til G20-topmødet, der skal afholdes i Pittsburgh (USA) den 24.-25. sep-
tember er også et prioriteret område.
11735/09 (Presse 207)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0008.png
6.VII.2009
OPFØLG I G AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I JU I
Rådet gjorde status over den opfølgning, der skal foretages af Det Europæiske Råds møde i juni,
navnlig med hensyn til overvågningen af finansielle tjenester og den internationale finansiering af
foranstaltninger til bekæmpelse af klimaændringer.
Den 18.-19. juni nåede Det Europæiske Råd til enighed om en ny tilsynsstruktur, der skal indføres
på europæisk plan, og som er inspireret af arbejdet i den refleksionsgruppe på højt plan, der har
Jacques de Larosière som formand
1
. Det er hensigten med den nye ramme at styrke tilsynsordnin-
gen og genoprette tilliden til det finansielle system efter den globale finanskrise. Det indebærer
etablering af et europæisk udvalg for systemiske risici, der skal foretage en løbende vurdering af
stabiliteten i det finansielle system som helhed, og tre tilsynsmyndigheder, der tager sig af bank-,
forsikrings- og værdipapirsektoren i et netværkssamarbejde med de nationale tilsynsførende.
Kommissionen forventes at forelægge forslag til lovgivning i begyndelsen af efteråret, så de nye
rammer kan indføres.
Det Europæiske Råd bekræftede i juni også målene for forhandlingerne i København i december om
en ny global og samlet klimaaftale for perioden efter 2012. Den indsats, som EU forventer af både
de udviklede lande og udviklingslandene er fastlagt i de konklusioner, som Rådet vedtog på samlin-
gen den 9. juni.
Det Europæiske Råd hilste det velkommen, at det kommende formandskab har til hensigt at udar-
bejde et arbejdsprogram i tæt samarbejde med Kommissionen.
1
Tidligere administrativ direktør for Den Internationale Valutafond .
8
11735/09 (Presse 207)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0009.png
6.VII.2009
FORBEREDELSE AF G20-MØDER E
Formandskabet orienterede Rådet om sine planer i forbindelse med forberedelsen af G20-møderne i
september. Rådet blev også orienteret om resultaterne af et møde mellem G20-vicefinansministre
den 27.-28. juni.
Rådet havde en kort udveksling af synspunkter.
Der er planlagt et møde mellem G20-finansministrene og centralbankcheferne den 3.-4. september
for at forberede G20-ledernes møde i Pittsburgh (USA) den 24.-25. september som en del af den
igangværende proces med henblik på at genoprette den økonomiske tillid og den finansielle stabili-
tet på verdensplan.
Topmødet i Pittsburgh vil samle stats- og regeringscheferne for verdens udviklede økonomier og
nye vækstøkonomier og repræsentanter for internationale finansielle institutioner. Det vil være en
fortsættelse af topmødet i Washington i november 2008, der var det første G20-møde på højeste
plan, og topmødet i London i april.
EU's finansministre vil holde et uformelt frokostmøde i Bruxelles den 2. september for at forberede
G20-møderne.
11735/09 (Presse 207)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0010.png
6.VII.2009
PROCYKLIKALITET OG REGULERI GE AF FI A SIELLE TJE ESTER
Rådet havde en udveksling af synspunkter om midlerne til at reducere procyklikaliteten på finans-
markederne i lyset af en rapport fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (11479/09).
Procyklikalitet er et udtryk, der betegner registrerede forstærkede udsving på ustabile markeder.
Drøftelsen fokuserede på de eventuelle procykliske virkninger af regulering, navnlig med hensyn til
krav til bankernes kapitalgrundlag og regnskabsstandarder, samt af aflønningsordningerne i finans-
sektoren.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Efter Økofin-Rådets uformelle samling i september 2008 gav EFC en arbejdsgruppe vedrø-
rende procyklikalitet mandat til at bidrage til det igangværende internationale arbejde og bl.a.
finde ud af, hvordan og med hvilke redskaber EU kan tage hensyn til de spørgsmål, som er
fastlagt af Financial Stability Board (FSB), og overveje udviklingen af den makroprudentielle
retning inden for tilsyn. Arbejdsgruppen har nu udarbejdet sin rapport, som indeholder poten-
tielle politiksvar med henblik på at reducere procyklikaliteten i den finansielle sektor. I mel-
lemtiden har erklæringen fra G20-topmødet i november 2008 opfordret de internationale or-
ganer til at tackle procyklikaliteten ved at dæmpe den i reguleringspolitikken og også under-
søge, på hvilke måder værdiansættelse og gearingseffekt, bankkapital, garantiordninger og
hensættelsespraksis kan forstærke de cykliske udviklingstendenser. Disse mål blev gentaget
på det seneste G20-topmøde i april 2009 og understreget af Det Europæiske Råd den 18.-
19. juni 2009.
Rådet SER MED TILFREDSHED på arbejdsgruppens rapport, som fokuserer på fire vigtige
politiksvar med henblik på at reducere de potentielle procykliske effekter af finansiel regule-
ring og udvikle konjunkturudlignende foranstaltninger: i) overvågning af systemiske risici, ii)
opbygning af konjunkturudlignende stødpuder ved hjælp af kapital og hensættelser, iii) for-
bedring af regnskabsreglerne og iv) indførelse af en forsvarlig ramme for aflønningsordnin-
ger. Rapporten er koncentreret om at udvikle en makroprudentiel tilgang på forskellig måde,
f.eks. ved at indbygge automatiske stabilisatorer i reguleringen og oplyse bedre om grundlaget
for skønsbaserede tilsynsforanstaltninger og ændringer i reguleringen gennem bedre overvåg-
ning.
2.
11735/09 (Presse 207)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.VII.2009
3.
Rådet ER ENIGT OM, at der er behov for at overvåge de systemiske risici og sikre, at der
findes passende redskaber og metoder til yderligere udvikling af makroprudentiel overvåg-
ning. Rådet UNDERSTREGER, at en sådan tilgang kun vil være effektiv, hvis de henstillin-
ger, der er baseret på denne overvågning, hvor det er relevant, omsættes til konkrete politik-
foranstaltninger. ESRB (Det Europæiske Udvalg for Systemiske Risici), som vil blive nedsat i
overensstemmelse med retningslinjerne fra Økofinrådet og Det Europæiske Råd i juni, får en
vigtig rolle at spille i denne forbindelse.
Rådet ER ENIGT OM, at mangelen på konjunkturudlignende stødpuder og fleksibilitet i regn-
skabsreglerne ved at tillade hensættelser i hele cyklussen har været vigtige faktorer i forstærk-
ningen af den finansielle krise. Rådet UNDERSTREGER, at det haster med og er vigtigt at
søge en løsning på disse spørgsmål.
Rådet STØTTER indførelsen af fremadrettet hensættelse, som består i at foretage hensættel-
ser, der tages fra overskuddet i gode tider, med henblik på forventede tab på låneporteføljer,
og som vil bidrage til at begrænse procyklikaliteten (herunder udviklingen af modeller for dy-
namisk hensættelse). Regnskabsstandarderne, f.eks. IFRS, tillader for øjeblikket ikke aner-
kendelse af forventede tab. IASB vil senest i oktober 2009 offentliggøre et udkast til standard
for hensættelsesspørgsmålet med overvejelser vedrørende en model for forventede tab. Tilla-
delse til at anerkende forventede tab vil sikre, at der opbygges hensættelser i gode tider, som
kan anvendes under tilbagegang, bidrage til en bedre vurdering af det reelle overskud i gode
tider, tilpasse ledelsesincitamenterne i forbindelse med aflønning, gøre investorerne mere be-
vidste om de underliggende risici og yderligere forbedre overensstemmelsen mellem regn-
skabs- og tilsynsreglerne. I overensstemmelse med henstillingerne fra G20-topmødet i
London og opfordringer fra banktilsyn og FSB til standardsætterne FINDER Rådet derfor, at
standardsætterne bør prioritere en ændring af de nuværende regnskabsregler og indføre mere
fleksibilitet i forbindelse med hensættelse med henblik på forventede tab.
4.
5.
11735/09 (Presse 207)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.VII.2009
6.
Mens anvendelsen af denne form for hensættelse vil være et vigtigt skridt fremad, vil det må-
ske ikke være nok, da hensættelsen med henblik på tab i låneporteføljen måske ikke vil være
tilstrækkelig stor, og der også er behov for stødpuder mod svingninger i værdien af de finan-
sielle aktiver. Rådet ER derfor ENIGT I, at det er nødvendigt med yderligere arbejde for at
modvirke procyklikaliteten ved at skabe konjunkturudlignende kapitalstødpuder, der skal op-
rettes i gode tider, og som der kan trækkes på under tilbagegang. Det er vigtigt, at konjunktur-
udlignende kapitalstødpuder ikke opfattes som nye minimumskapitalniveauer, når vilkårene
forværres, og at de ikke kommer til at falde ind under lovpligtig kapital, således at bankerne
under tilbagegang kan trække på stødpuder, der er opbygget på forhånd i gode tider. CEBS,
CEIOPS og Baselkomitéen arbejder på forslag. Rådet HILSER også de bestræbelser, som
Kommissionen overvejer for at indføre en simpel ikke-risikobaseret måling, som kan begræn-
se ikke-bæredygtig balancevækst og hjælpe med at modvirke procyklikalitet, VELKOMMEN.
Fordelene ved fair value-princippet skal anerkendes, men krisen har fremhævet, at den nuvæ-
rende værdiansættelse af visse finansielle aktiver (i handelsbeholdningen) kan indebære, at
risiciene ansættes for lavt i gode tider og for højt under tilbagegang, f.eks. når 1) finansielle
instrumenter, der ikke er egnet til fair value, ansættes hertil, når 2) der anvendes markedspri-
ser, mens markederne er illikvide, og når 3) modelpriserne er for afhængige af illikvide mar-
kedspriser. Den løbende værdiansættelse af mange kategorier af finansielle instrumenter bør
tages op til overvejelse og eventuelt tilpasses, især under hensyn til værdiansættelsers usik-
kerhed, hvor reel bankernes forretningsmodel er, hvor længe beholdningen forventes bevaret
og markedernes reelle likviditet. Rådet STØTTER disse synspunkter og målet om at ændre de
relevante regnskabsregler, idet det også minder om målet om at nå frem til et enkelt sæt stan-
darder på globalt plan og forbedre styringen af processen for fastsættelse af standarder.
Rådet HILSER IASB's tilsagn om straks at gennemgå regnskabsreglerne for værdiforringede
finansielle instrumenter VELKOMMEN. Med henblik herpå og for at sikre samme behand-
ling som USA's finansielle institutioner ANMODER Rådet INDTRÆNGENDE IASB om at
ændre IAS39 hurtigt og i god tid før udarbejdelsen af årsregnskaberne for 2009, herunder alle
de spørgsmål, som Kommissionen fastlagde i oktober 2008. Desuden ANMODER Rådet
INDTRÆNGENDE IASB om som et andet skridt at foretage en mere omfattende gennem-
gang af IAS39 under hensyn til målet om at nå frem til en global ensartet praksis i forbindelse
med regnskaber for finansielle instrumenter som afspejlet i G20-kommunikéet.
7.
8.
11735/09 (Presse 207)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.VII.2009
9.
Rådet ERKENDER, at finansielle virksomheders aflønningsordninger har været en kilde til
procyklikalitet på grund af uhensigtsmæssige incitamenter, kortsigtethed og utilstrækkelig op-
fangning af risikoen. Rådet HILSER det arbejde VELKOMMEN, der er udført på internatio-
nalt plan af FSB, samt CEBS højniveauprincipper for aflønningspolitik og Kommissionens
nylige henstillinger. Rådet ANMODER INDTRÆNGENDE medlemsstaterne om at gennem-
føre disse henstillinger med henblik på at afhjælpe sådanne mangler ved at styrke forbindelsen
mellem resultater og løn, fremme en balance mellem lang- og kortsigtede resultatkriterier og
forbedre styringen af aflønningsprocessen, og NOTERER SIG Kommissionens planer om at
forelægge ændringer til kapitalkravsdirektivet vedrørende aflønning i banksektoren, som bør
være i fuld overensstemmelse med det igangværende arbejde på internationalt plan.
Ud over de foranstaltninger, der tager sigte på at forebygge fremtidig procyklikalitet på de
finansielle markeder, er Rådet bevidst om behovet for fortsat at udvikle kortsigtede foranstalt-
ninger for at overvinde den nuværende krise. Rådet opfordrer Kommissionen og medlemssta-
terne til at fremskynde deres arbejde og hurtigt gøre fremskridt med hensyn til at imødegå re-
guleringsstandarders procykliske virkninger, f.eks. vedrørende kapitalkrav og værdiforringede
aktiver.
Rådet OPFORDRER Europa-Kommissionen til at forelægge forslag for at nå disse mål og
modvirke procyklikalitet i samordning med den aktuelle internationale udvikling."
10.
11.
11735/09 (Presse 207)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0014.png
6.VII.2009
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTE
Procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud: Letland, Litauen, Ungarn,
Malta, Polen og Rumænien
Rådet indledte procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud over for Letland,
Litauen, Malta, Polen og Rumænien med henstillinger om de korrigerende foranstaltninger, der skal
træffes, og fremsatte en revideret henstilling til Ungarn om foranstaltninger, der skal træffes for at
korrigere landets uforholdsmæssigt store underskud.
Det vedtog i henhold til artikel 104, stk. 6, i traktaten beslutninger om uforholdsmæssigt store of-
fentlige underskud i Letland, Litauen, Malta, Polen og Rumænien, som i 2008 lå over traktatens re-
ferenceværdi på 3 % for underskuddets andel af bruttonationalproduktet (BNP).
Det vedtog i henhold til artikel 104, stk. 7, i traktaten henstillinger om de foranstaltninger, som de
fem medlemsstater skal træffe for igen at bringe deres underskud ned under tærsklen på 3 % af
BNP, og det reviderede tidsplanen for korrektion af Ungarns underskud. Ungarn er allerede gen-
stand for en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
Rådet fastsætter i sine henstillinger den 7. januar 2010 som den frist, hvor hver af de seks medlems-
stater skal have truffet korrigerende foranstaltninger.
På baggrund af de udsigter, som Kommissionen har givet i sine økonomiske prognoser fra foråret
2009, opfordrer Rådet Letland til at bringe sit underskud ned under tærsklen på 3 % af BNP senest i
2012, Litauen til at gøre det samme senest i 2011, Malta senest i 2010, Ungarn senest i 2011, Polen
senest i 2012 og Rumænien senest i 2011.
Ungarn har været genstand for en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
siden juli 2004, hvor Rådet også rettede en henstilling til landet i henhold til artikel 104, stk. 7, i
traktaten. Rådet rettede yderligere henstillinger i henhold til artikel 104, stk. 7, i marts 2005 og ok-
tober 2006.
I henstillingen fra oktober 2006 blev der anvist foranstaltninger til at korrigere Ungarns underskud
senest i 2009. På baggrund af den økonomiske nedgang anses det imidlertid ikke længere for reali-
stisk at overholde dette mål.
Der findes flere oplysninger i pressemeddelelse
11744/09.
11735/09 (Presse 207)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0015.png
6.VII.2009
Årlige opdateringer af medlemsstaternes stabilitets- og konvergensprogrammer
Rådet vedtog udtalelser om en række af medlemsstaternes stabilitets- og konvergensprogrammer.
Udtalelserne vedrører
opdateret stabilitetsprogram forelagt af Belgien (9235/09), Østrig (9157/09) og Slovenien
(9677/09), og et stabilitetsprogram forelagt af Slovakiet (9844/09)
et opdateret konvergensprogram forelagt af Rumænien (11375/09).
I henhold til EU's stabilitets- og vækstpagt skal medlemsstater, der anvender møntenheden euro,
gennemføre stabilitetsprogrammer, og lande, der ikke deltager i den fælles valuta, skal gennemføre
konvergensprogrammer. Formålet er at sikre sunde offentlige finanser som et middel til at styrke
forudsætningerne for prisstabilitet og vedvarende og beskæftigelsesskabende vækst.
Rådets udtalelser findes i følgende dokumenter: Belgien (11627/09), Østrig (11628/09), Rumænien
(11631/09), Slovakiet (11630/09) og Slovenien (11629/09).
11735/09 (Presse 207)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0016.png
6.VII.2009
EVE TUELT
Mellemfristede budgetmål
Rådet noterede sig en række spørgsmål, som blev rejst af den slovenske minister vedrørende en me-
tode, som medlemsstaterne skal anvende fra dette efterår, når de fastsætter mellemfristede budget-
mål for deres nationale budgetter.
Den nye metode blev efterlyst i 2005-adfærdskodeksen for gennemførelsen af EU's stabilitets- og
vækstpagt for at sikre, at medlemsstaternes budgetstrategier afspejler reelle mellemfristede behov
ved ikke blot at tage hensyn til gældens størrelse, men også implicitte forpligtelser, navnlig udgifter
som følge af befolkningernes aldring, herunder forventede sundhedsudgifter og udgifter til pensio-
ner.
11735/09 (Presse 207)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0017.png
6.VII.2009
MØDER I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
Der blev afholdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
Eurolandenes ministre holdt møde i Eurogruppen den 6. juli.
Morgenmadsmøde
Ministrene deltog i et morgenmadsmøde, hvor de drøftede Den Internationale Valutafonds midler,
navnlig de "nye lånearrangementer". De noterede sig desuden fremskridtene med Margueritefon-
den, en europæisk equityfond for energi, klimaændringer og infrastruktur, som Den Europæiske In-
vesteringsbank og andre finansielle institutioner vil lancere, og med EU's investeringsramme for
Vestbalkan.
Finansministermøde i Middelhavsunionen
Ministrene deltog sammen med deres kolleger fra Middelhavslandene i et ministermøde i Middel-
havsunion. De havde en udveksling af synspunkter om foranstaltninger til håndtering af virkninger-
ne af den økonomiske og finansielle krise og om EU's og Middelhavslandenes reformdagsordener,
og de vedtog fælles konklusioner.
Frokostmøde mellem ministrene om Euro-Middelhavs-faciliteten for investeringer og
partnerskab
Ministrene og deres kolleger fra Middelhavslandene holdt et frokostmøde om Euro-Middelhavs-
faciliteten for investeringer og partnerskab (FEMIP). De gennemgik et udkast til en operational tre-
årsplan, herunder FEMIP's bidrag til de prioriteter, som Middelhavsunionen har opstillet, og drøfte-
de mulige strukturer for de fremtidige udvalgsmøder i FEMIP.
11735/09 (Presse 207)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0018.png
6.VII.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Garanti til EIB for projekter uden for EU
Rådet vedtog en afgørelse om en EU-garanti til Den Europæiske Investeringsbank mod tab i forbin-
delse med lån til og lånegarantier for projekter uden for Fællesskabet (3620/09), efter at der var op-
nået enighed ved førstebehandlingen i Europa-Parlamentet.
EU-garantien dækker EIB-finansieringstransaktioner, der undertegnes i perioden fra den 1. fe-
bruar 2007 til den 31. oktober 2011, op til et samlet beløb på 27,8 mia. EUR.
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Rådet noterede sig en rapport fra Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning) og
opfordrede gruppen til at rapportere tilbage inden afslutningen af det svenske formandskab.
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Civilret - Bilaterale aftaler med tredjelande
Rådet vedtog forordninger om indførelse af procedurer for forhandling og indgåelse af bilaterale
aftaler mellem medlemsstater og tredjelande vedrørende
retternes kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse af domme og retsafgørelser i ægte-
skabssager, sager om forældreansvar og sager om underholdspligt samt lovvalgsregler i
forbindelse med underholdspligt
(9987/09),
og
lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser og forpligtelser uden for kontraktforhold
(3655/09 og 11191/1/09 ADD1).
11735/09 (Presse 207)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0019.png
6.VII.2009
Forordningerne bemyndiger enhver EU-medlemsstat til at ændre en eksisterende aftale eller til at
forhandle og indgå en ny aftale med et tredjeland på visse civilretlige områder efter en praktisk og
forenklet ordning, samtidig med at den gældende fællesskabsret sikres.
Vedtagelsen af forordningerne sker, efter at Rådet nåede til enighed den 5. juni
(pressemeddelelse
10697/09).
HA DELSPOLITIK
Foranstaltninger vedrørende antidumping- og udligningstold på import af biodiesel fra De
Forenede Stater
Rådet vedtog forordninger om indførelse af antidumpingtold
(11084/09)
og udligningstold
(11080/09)
på import til EU af biodiesel med oprindelse i De Forenede Stater.
Med forordningerne gøres de midlertidige foranstaltninger, der blev indført i marts 2009
1
, endelige
for en femårsperiode med det formål at udligne den skade, som producenter i Fællesskabet har lidt.
Foranstaltningerne bygger på en kommissionsundersøgelse, der konkluderede, at biodiesel fra USA
var blevet solgt i EU til en pris under den normale værdi og havde fået statssubsidier, hvorved euro-
pæiske producenter havde lidt skade. Proceduren, som har ført til vedtagelse af forordningerne, blev
indledt som følge af en klage fra European Biodiesel Board på vegne af EF-erhvervsgruppen.
Antidumpingtoldsatserne vil ligge på mellem 68,60 EUR pr. ton og 198 EUR pr. ton netto. Udlig-
ningstoldsatserne vil ligge på mellem 211,20 EUR pr. ton og 237 EUR pr. ton netto.
EU-ordning for indførsel fra visse tredjelande
Rådet vedtog en kodificeret udgave af en forordning om indførelse af en EU-ordning for indførsel
fra visse tredjelande (10347/09).
Den nye forordning træder i stedet for de forskellige retsakter, der er indarbejdet i forordning nr.
519/94, idet deres indhold bevares fuldt ud.
1
EU-Tidende L 67 af 12.3.2009.
19
11735/09 (Presse 207)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0020.png
6.VII.2009
E ERGI
Europæisk økonomisk genopretningsplan - Projekter på energiområdet
Rådet vedtog en forordning om et program til støtte for den økonomiske genopretning i form af fæl-
lesskabsstøtte til projekter på energiområdet, idet alle Europa-Parlamentets førstebehandlingsæn-
dringer blev godkendt (3659/09,
11318/09
ADD1 REV1).
Forordningen er en del af den europæiske økonomiske genopretningsplan, der blev godkendt af Det
Europæiske Råd i december 2008 (17271/08) som svar på den globale finanskrise og økonomiske
afmatning. Planen opstiller en ramme for foranstaltninger, som træffes af den enkelte medlemsstat
som reaktion på dens særlige forhold, og indkredser en række aktioner, der skal gennemføres på
EU-plan.
Forordningen er udformet med henblik på at støtte den økonomiske genopretning inden for EU, op-
fylde kravene om energiforsyningssikkerhed og reducere drivhusgasemissionerne ved at øge udgif-
terne i strategiske sektorer.
Den indeholder 47 projekter og Fællesskabets bidrag til hvert af dem med en samlet finansierings-
ramme til gennemførelse i 2009 og 2010 på 3 980 mio. EUR, fordelt som følger:
18 projekter vedrørende gasinfrastruktur: 1 440 mio. EUR
9 projekter vedrørende elinfrastruktur: 910 mio. EUR
2 projekter på små øer: 15 mio. EUR
5 projekter vedrørende offshore-vindkraftanlæg: 565 mio. EUR
13 projekter vedrørende CO
2
-opsamling og -lagring: 1 050 mio. EUR.
For hvert af disse projekter vil der - navnlig til implementering af projekterne på stedet - blive fore-
lagt specifikke projekter for forvaltningskomitéerne, der vil kontrollere, om forslagene opfylder
udvælgelseskriterierne i forordningen, hvoraf de vigtigste er projektets modenhed og manglende
adgang til finansiering. På grund af det presserende behov for stimulering, vil alle individuelle retli-
ge forpligtelser til gennemførelse af budgetforpligtelser, der indgås i 2009 og 2010, blive indgået
senest den 31. december 2010.
Forordningen træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
11735/09 (Presse 207)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0021.png
6.VII.2009
DET I DRE MARKED
To- og trehjulede motordrevne køretøjer - Typegodkendelse
Rådet vedtog kodificerede udgaver af direktiverne vedrørende typegodkendelse af to- og trehjulede
motorkøretøjer med det formål at præcisere og forenkle dem.
Direktiverne vedrører fastholdelsesanordninger for passagerer
(3626/08)
og støtteben
(3625/08)
til
tohjulede motordrevne køretøjer, samt identificering af betjeningsorganer, kontrollamper og indika-
torer på to- eller trehjulede motordrevene køretøjer
(3629/08).
Offentlige kontrakter på forsvars- og sikkerhedsområdet
Rådet vedtog et direktiv om tildeling af kontrakter på forsvars- og sikkerhedsområdet med det for-
mål at fremme åbenhed og konkurrenceevne på EU's forsvarsmarkeder
(3609/09 og
11134/3/09
ADD 1 REV 3).
Direktivet vil gøre den nuværende lovgivning på dette område mindre uensartet og øge konkurren-
cen og åbenheden, og således sætte europæiske virksomheder, herunder små og mellemstore virk-
somheder, i stand til at afgive bud på kontrakter i hele EU.
Efter de nye harmoniserede regler for indkøb af våben, ammunition og krigsmateriel vil antallet af
ekstraordinære tilfælde, hvor medlemsstaterne kan fastsætte restriktioner for adgangen til offentlige
udbud, blive begrænset til visse tilfælde som f.eks. tilfælde, der vedrører nationale sikkerhedsinte-
resser. De nye regler tager hensyn til de specifikke forhold på markedet, nemlig med hensyn til for-
syningssikkerhed og informationssikkerhed.
Direktivet skal gælde for kontrakter med en anslået værdi på mindst 412 000 EUR for vareindkøbs-
kontrakter og tjenesteydelseskontrakter og 5 150 000 EUR for bygge- og anlægskontrakter.
Det skal kombineres med et direktiv om forenkling af overførsel af forsvarsprodukter inden for EU,
som Rådet vedtog den 23. april
(pressemeddelelse
8713/09,
side 20).
11735/09 (Presse 207)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0022.png
6.VII.2009
DET EUROPÆISKE ØKO OMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Udvidelse af Egnos- og Galileoprogrammerne til at omfatte Island og orge
Rådet godkendte et udkast til afgørelse om indarbejdelse af grundforordningen om de europæiske
satellitnavigationsprogrammer (Galileo og Egnos) i aftalen om Det Europæiske Økonomiske Sam-
arbejdsområde (EØS) og besluttede at fremsende det til Det Blandede EØS-udvalg til vedtagelse
(10686/09).
Formålet med teksten er at give Norge og Island mulighed for at deltage i alle Egnos- og Galileoak-
tiviteter. På grund af økonomiske problemer er Islands deltagelse i GNSS-programmerne dog mid-
lertidigt suspenderet. Det er planen, at afgørelsen skal have tilbagevirkende kraft fra den 1. janu-
ar 2009.
BESKÆFTIGELSESPOLITIK
Retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
Rådet vedtog en beslutning om fastlæggelse af retningslinjer for 2009 for medlemsstaternes beskæf-
tigelsespolitikker (10421/09).
Trods den økonomiske krise besluttede Rådet at fastholde de retningslinjer, der blev vedtaget sidste
år, da de også fungerer som et værktøj til at tage de umiddelbare udfordringer i form af øget ar-
bejdsløshed og social udstødelse op (f.eks. via flexicuritypolitikker for at fremme overgangen til
arbejde, matche arbejdsløse med ledige job og opgradere kvalifikationer).
Endvidere tilskynder retningslinjerne medlemsstaterne til at gennemføre strukturreformer, der kan
medvirke til at overvinde krisen.
11735/09 (Presse 207)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0023.png
6.VII.2009
LA DBRUG
EU-handelsordning for ægalbumin og mælkealbumin
Rådet vedtog en kodificeret udgave af forordningen om den fælles handelsordning for ægalbumin
og mælkealbumin (10357/09). Den nye forordning træder i stedet for de forskellige retsakter, der er
indarbejdet i forordning nr. 2783/75, idet deres indhold bevares fuldt ud.
FISKERI
Bevarelsesforanstaltninger - Organisationen for Fiskeriet i det ordvestlige Atlanterhav
Rådet vedtog en forordning om bevarelses- og håndhævelsesforanstaltninger gældende for det om-
råde, som reguleres af Organisationen for Fiskeriet i det Nordvestlige Atlanterhav (NAFO)
(10150/09).
Teksten ændrer forordning nr. 1386/2007 og tager hensyn til en række ændringer af bevarelses- og
håndhævelsesforanstaltningerne, som NAFO vedtog på sit 30. årsmøde i september 2008. Ændrin-
gerne vedrører bestemmelser om bundfiskeri, lukkede områder for at beskytte undersøiske bjerge,
mærkningskrav og yderligere havnestatsforanstaltninger.
ÅBE HED
Åbenhed - aktindsigt
Rådet vedtog
svaret på genfremsat begæring 16/c/01/09 fra Christian SYRIER, idet den nederlandske,
finske og svenske delegation stemte imod (10539/09);
svaret på skrivelse sendt til Rådet af Den Europæiske Ombudsmand vedrørende klage
1170/2009/KM fra Klaus-Dieter SOHN (11012/09).
11735/09 (Presse 207)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453741_0024.png
6.VII.2009
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse for den resterende del af mandatperioden, der slutter den
25. januar 2010, af
a)
som medlem:
Geert BOURGEOIS, Vlaams Volksvertegenwoordiger (ændring af mandat),
Luc VAN DEN BRANDE, Voorzitter Vlaams-Europees Verbindingsagentschap (ændring
af mandat),
Gilbert BOSSUYT, burgemeester Menen (ændring af mandat),
Patrick LACHAERT, gemeenteraadslid Merelbeke (ændring af mandat
som suppleant:
Marc VAN DEN ABEELEN, burgemeester van Aartselaar (ændring af mandat).
b)
SKRIFTLIG PROCEDURE
Retten i Første Instans
Rådet vedtog ændringer af procesreglementet for Retten i Første Instans.
11735/09 (Presse 207)
24
DA