Europaudvalget 2008-09
2954 - Økofin Bilag 2
Offentligt
700999_0001.png
19. juni 2009
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 7. juli
2009
1.
2.
3.
4.
Præsentation af formandskabets arbejdsprogram
Politisk debat
(evt.) Opfølgning på Det Europæiske Rådsmøde den 18. og 19. juni 2009
Forberedelse af G20 møde
Side 2
Udveksling af synspunkter
(evt.) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
a) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for Litauen, Malta, Po-
len, Rumænien og Ungarn
Rådshenstillinger
b) Opdaterede Stabilitets- og Konvergensprogrammer for Slovenien, Slovaki-
et, Østrig, Belgien og Rumænien
Rådsudtalelser
5.
(evt.) Anti-svigsaftale med tredjelande
a)
b)
Liechtenstein
Enighed om anti-svigsaftale
Enighed om forhandlingsmandat
Udvekslings af synspunkter
Andre tredjelande
6.
7.
8.
(evt.) Procyclicalitet
Eventuelt
Siden sidst
-
Ingen punkter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 3:
Resumé
Forberedelse af G20 den 24.-25. september 2009
På ECOFIN ventes en drøftelse af forberedelsen af G20-topmødet den 24.-25. september 2009
i Pittsburgh, USA. Det forventes at fokus for G20-landenes møde især vil være at følge op på
implementeringen af de initiativer man nåede til enighed om på ”London Summit” i april.
Baggrund og indhold
Der ventes på ECOFIN den 7. juli 2009 en første drøftelse af forberedelsen af det
kommende G20-topmøde i Pittsburgh, USA den 24.-25. september 2009.
Drøftelsen ventes primært at være koncentreret om opfølgning på de initiativer,
man nåede til enighed om på G20-topmødet i London den 2. april 2009. På
mødet nåede G20-landenes stats- og regeringschefer til enighed om en ambitiøs
dagsorden med følgende hovedformål:
Genskabelse af tilliden til økonomien, og sikre vækst og arbejdspladser
Reparere det finansielle system og genskabe kreditstrømmene
Styrke den finansielle regulering og genskabe troværdigheden
Sikre ressourcer til og reformer af de internationale finansielle institutioner
Fremme global handel og investeringer og undgå protektionisme
Sikre et bæredygtigt opsving
Som led i G20-landenes bestræbelser på at sikre disse målsætninger, nåede man
bl.a. til enighed om et såkaldt ”program til støtte for verdensøkonomien” på i alt
USD 1.100 mia., hvori de enkelte elementer er:
Tilførsel af i alt
USD 500 mia.
til IMF’s ressourcer, hvoraf medlemslandene
bør fremskaffe de USD 250 mia. på kort sigt mhp. efterfølgende inkorpore-
ring i den eksisterende lånefacilitet New Arrangements to Borrow (NAB)
som i alt søges udvidet med op mod USD 500 mia.
Gennemførelse af en såkaldt SDR-tildeling i IMF på i alt
USD 250 mia.,
til
styrkelse af den globale likviditet, ikke mindst til fordel for emerging mar-
kets og lav-indkomstlande.
Styrkelse af de multilaterale udviklingsbankers udlån til lavindkomstlande
med i alt
USD 100 mia.
Tilvejebringelse af mindst
USD 250 mia.
til handelsfinansiering via ek-
sportkreditfonde og de multilaterale udviklingsbanker.
Endvidere nåede G20-landene til enighed om tilvejebringelse af yderligere låner-
essourcer til lavindkomstlandene via øremærkning af en del af afkastet fra det
allerede aftalte salg af dele af IMF’s guldreserver. Endelig nåede de til enighed om
at anbefale en fremrykning af reformerne af de internationale finansielle institu-
tioner.
For at styrke rammerne for den finansielle sektor fremover blev der opnået
enighed om en række initiativer, herunder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Etablering af Financial Stability Board (FSB) med G20-landene, Kommis-
sionen og andre, der bl.a. i samarbejde med IMF skal levere analyser af risici
for den globale makrofinansielle stabilitet. FSB afløser Financial Stability
Forum (FSF).
Udvide regulering og tilsyn til også at omfatte hedgefonde, kreditvurder-
ingsbureauer og andre institutioner af betydning for finansiel stabilitet.
En række indsatser mod skattely og lande med lempelig finansiel regulering.
Implementering af Financial Stability Forums anbefalinger vedr. aflønning
samt andre initiativer, der giver færre incitamenter til høj gearing og stor
risikotagning i den finansielle sektor.
Reducere procykliske effekter via den finansielle regulering, bl.a. ved krav
om opsparing i gode tider, der kan nedbringes i dårlige tider.
For at sikre momentum i implementeringen af de enkelte initiativer har G20-
landene nedsat en styregruppe bestående af G20-trojkaen (UK, Brasilien, Sydko-
rea) og værterne for det kommende topmøde, USA.
Den europæiske position forud for G20-topmødet skal fastlægges og ventes bl.a.
forberedt på de to kommende ECOFIN-møder. Der ventes fælles EU-holdninger
vedrørende håndteringen af den eksisterende krise og opfølgningen på de initia-
tiver, som G20-landene nåede til enighed om på deres forrige møde. Det ventes,
at EU-holdningen vil ligge på linje med de fælles holdninger, man nåede til
enighed om forud for det forrige G20-topmøde i april.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har i sig selv ikke nogen konsekvenser for dansk ret.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har i ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Formålet med koordinering på globalt niveau er dels at opnå større effekt af de
initiativer, der iværksættes dels at vedtage initiativer, der givet de globale finansiel-
le markeder, kun meningsfuldt kan opnås på globalt niveau. En effektiv koordina-
tion vil have samfundsøkonomiske gevinster.
Høring
Sagen sendes ikke i høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen om ECOFIN’s forberedelse af G20-topmødet den 2. april 2009 i London
blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 27. februar 2009 forud
for rådsmødet (ECOFIN) den 10. marts 2009.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen støtter en global koordinering af håndteringen af den økonomiske og
finansielle krise. Regeringen støtter endvidere, at erfaringerne anvendes til relevante
ændringer i de eksisterende rammer for de finansielle markeder med henblik på at
styrke den finansielle stabilitet fremover. Det støttes, at rammerne for de finansielle
markeder så vidt muligt er globale.
Andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.