Europaudvalget 2008-09
2955 - Økofin budget Bilag 1
Offentligt
699926_0001.png
17. juni 2009
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN-budget) den 10. juli 2009
1.
Rådets 1. behandling EU’s budget for 2010
-
1. behandling
KOM(2009) 610
Siden sidst
Side 2
2.
Ingen punkter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0002.png
2
Dagsordenspunkt 1:
Rådets 1. behandling EU’s budget for 2010
1. Resume
Kommissionen har fremlagt sit foreløbige forslag til EU’s budget for 2010. Forslaget indebærer
et niveau for forpligtelsesbevillingerne på 138,6 mia. euro, hvilket svarer til 1,18 pct. af EU’s
BNI. I forhold til budgettet for 2009 er der tale om en stigning på 1,5 pct. i løbende priser.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 122,3 mia. euro, hvilket svarer til
1,04 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i løbende priser på 5,3 pct. fra 2009 til 2010.
Rådet (ECOFIN) afholder sin 1. behandling af budgetforslaget den 10. juli 2009.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt sit foreløbige forslag til EU’s budget for 2010. For-
slaget førstebehandles af ECOFIN den 10. juli 2009. Rådets andenbehandling vil
finde sted i november.
Det foreløbige forslag til EU’s budget for 2010 er fastlagt på baggrund af aftalen
om de finansielle perspektiver – den såkaldte Interinstitutionelle aftale (IIA’en) -
og de heri indeholdte udgiftslofter (finansielle perspektiver) for perioden 2007-
2013.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særligt artikel 272.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU’s 2010-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2010
Budget 2009
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
1)
1a. Konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse
Reserve vedr. globaliseringsfond-
en
10)
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst og be-
skæftigelse
Margen til loftet
2. Forvaltning af naturressourcer
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og
retfærdighed
Margen til loftet
4. EU som en global partner
Margen til loftet
5. Administration
Margen til loftet
6. Kompensationer
Margen til loftet
2)
Loftet for
2010
Forslag for Forskel 2009- Forskel 2009-
2010
2010 (euro) 2010 (pct.)
13.275
3)
500
3
48.427
1
5)
56.721
918
1.527
-4
6)
8.104
-420
7)
7.695
82
209
1
12.388
12.269
500
119
4)
49.382
12
59.004
1.109
1.629
64
7.921
221
8)
7.858
230
9)
-
-
-1.005
0
-7,3
49.394
60.113
955
2.282
2,0
4,0
1.693
7.893
8.008
0
102
-183
163
-209
6,7
-2,3
2,1
-100,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0003.png
3
Forpligtelser, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, pct. af BNI
136.458
581
116.172
5.762
1,00 pct.
139.489
134.155
1,14 pct.
138.564
1.754
122.322
12.162
1,04 pct.
2.106
6.150
1,5
5,3
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er udtryk for de faktiske
udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
2) Omfatter vedtaget budget inkl. efterfølgende ændringsforslag nr. 1 og 3 samt foreløbige forslag til ændringsforslag nr. 4 og 5.
3) I overensstemmelse med den politiske aftale om den økonomiske genopretningsplan fra DER den 20. marts 2009 blev 2009-loftet for
kategori 1a forhøjet ekstraordinært med 2.000 mio. euro til energiprojekter. For 2010 forventes 1.980 mio. euro budgetteret til samme
formål ved anvendelse af budgetmidler fra relevante margener i forbindelse med 2. behandlingen af budgettet for 2010, der finder sted i
efteråret 2009. Under kategori 1a har Kommissionen endvidere inkluderet budgetterede udgifter på 5,8 mio. euro til oprettelsen af Det
Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT), som Europa-Parlamentet flyttede til kategori 5 under budgetproceduren for 2009.
Ses der bort fra de 5,8 mio. euro til EIT, indebar budget 2009 forpligtelsesbevillinger til kategori 1a på 13.269 mio. euro.
4) Margenen for kategori 1a tager ikke højde for de 500 mio. euro, som er afsat til Globaliseringsfonden.
5) Den økonomiske genopretningsplan indebar forpligtelser på landdistriktsområdet i 2009 for i alt 600 mio. kr. For 2010 forventes 420
mio. euro budgetteret til samme formål ved anvendelse af budgetmidler fra relevante margener i forbindelse med 2. behandlingen af bud-
gettet for 2010, der finder sted i efteråret 2009.
6) I forbindelse med aktivering af Solidaritetsfonden blev der tilført 12 mio. euro (2009-priser) til kategori 1b i 2009, hvilket budgetteknisk
medfører den negative margen.
7) I forbindelse med oprettelsen af en fødevarefacilitet til udviklingslandene for 2008-10 blev fleksibilitetsinstrumentet taget i brug under
kategori 4 i 2009. I kraft heraf blev der tilført kategorien 420 mio. euro (2009-priser)., hvilket budgetteknisk medfører den negative margen.
8) Margenen for kategori 4 inkluderer ikke de 248,9 mio. euro, der er afsat til nødhjæpsreserven.
9) Margenen er udregnet inkl. et beløb på 80 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning.
10) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
De samlede udgiftslofter for EU i 2010, som blev fastsat i aftalen om de finansiel-
le perspektiver, udgør 139,5 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 134,2 mia. euro
i betalingsbevillinger,
jf. tabel 1 ovenfor.
Kommissionens budgetforslag for 2010 indebærer forpligtelsesbevillinger for
138,6 mia. euro, svarende til 1,18 pct. af EU’s BNI. I forhold til budgettet for
2009 er der tale om en stigning på 1,5 pct. i løbende priser. Forslaget til udgiftsni-
veauet i de enkelte kategorier er inden for de udgiftslofter i de enkelte kategorier,
som er fastlagt i de finansielle perspektiver. Der er for forpligtelser en samlet mar-
gen på 1,8 mia. euro eller ca. 1,3 pct.
For så vidt angår betalingsbevillingerne udgør disse i Kommissionens forslag
122,3 mia. euro, hvilket svarer til 1,04 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i
løbende priser på 5,3 pct. fra 2009 til 2010.
Kommissionen præsenterer også sit udkast til 2010-budgettet i overensstemmelse
med principperne for aktivitetsbaseret budgettering. Dette indebærer, at budgettet
opdeles på aktivitetsområder, som går på tværs af udgiftskategorierne,
jf. bilag 1.
I henhold til aftalen om de finansielle perspektiver kan der ikke flyttes midler fra
én udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet om
EU’s budget for 2010 vedrører således fordelingen af midlerne
inden for
de enkelte
udgiftskategorier samt hvilken margen i forhold til udgiftslofterne, som skal efter-
lades til uforudsete udgifter.
Samlet for alle udgiftskategorier findes herudover det såkaldte fleksibilitetsinstru-
ment, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro på tværs
af udgiftskategorierne. Hvis midlerne ikke anvendes i budgetåret, kan de akkumu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0004.png
4
leres og anvendes i de efterfølgende to budgetår. Kommissionen har ikke i sit
budgetforslag for 2010 foreslået, at fleksibilitetsinstrumentet skal anvendes i 2010.
I forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspektiver er det endvidere be-
sluttet at nødhjælpsreserven (maksimal ramme på 221 mio. euro årligt i 2004-
priser, svarende til 248,9 mio. euro i 2010) finansieres uden for de finansielle per-
spektiver, hvilket også fortsat er tilfældet for solidaritetsfonden (maksimal ramme
på 1 mia. euro årligt).
Endelig finansieres globaliseringsfonden af uforbrugte midler under budgettet (via
uforbrugt margen fra det foregående budgetår og/eller annullerede forpligtelses-
bevillinger fra de foregående to budgetår) op til 500 mio. euro årligt. Fonden skal
kunne yde tidsbegrænset støtte til omstilling og opkvalificering af arbejdstagere
ramt af massefyringer forårsaget af ændringer i verdenshandelen.
Budgetforhandlingerne vedrører ikke selve grundlaget for de såkaldte obligatori-
ske udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter. Rådet og
Parlamentet er således gensidigt forpligtet i den interinstitutionelle aftale til at ind-
budgettere obligatoriske udgifter på budgettet. Et vigtigt element i budgetforhand-
lingerne er dog at sikre, at der sker en retvisende, realistisk budgettering af de ob-
ligatoriske udgifter.
5.1. Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Udgiftskategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i Lissabon strategien, herunder uddannelse og forskning, energi
og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelsesbe-
villinger på ca. 12,8 mia. euro inkl. globaliseringsfonden, svarende til et fald på 1
mia. euro eller -7,3 pct. i forhold til 2009,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Forslag til budget 2010 for kategori 1a Konkurrenceevne for vækst og beskæftigel-
se
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Konkurrenceevne og innovation
Forstærkning af forskning og tekno-
logisk udvikling
Bæredygtige EU netværk for trans-
port og energi
Energiprojekter ifbm. den europæi-
ske genopretningsplan
Livslang læring
Socialpolitisk agenda
Budget 2009
508
6.752
1.853
2.000
1.061
176
Forslag for
2010
525
7.566
2.043
-
1.102
190
Forskel 2009-
2010 (euro)
17
814
190
-2.000
41
14
Forskel 2009-
2010 (pct.)
3,3
12,1
9,3
-100,0
3,9
7,8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0005.png
5
Agenturer
Andet
Kategori 1a i alt
Reserve vedr. globaliseringsfon-
den
1)
Margen
Betalingsbevillinger i alt
267
658
13.275
2)
500
3
11.106
239
604
12.269
500
119
10.982
-28
-54
-1.005
0
-124
-10,4
-8,2
-7,3
0
-1,1
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
2) Under kategori 1a har Kommissionen inkluderet budgetterede udgifter på 5,8 mio. euro til oprettelsen af Det Europæiske Institut for
Innovation og Teknologi (EIT), som Europa-Parlamentet flyttede til kategori 5 under budgetproceduren for 2009. Ses der bort fra de 5,8
mio. euro til EIT, indebar budget 2009 forpligtelsesbevillinger til kategori 1a på 13.269 mio. euro.
Det tilsyneladende fald i bevillingerne til 1a på 7,3 pct. fra 2009 til 2010 skyldes, at
der i 2009 blev afsat ekstraordinære bevillinger til den økonomiske genopretnings-
plan til energiprojekter. Aftalen indebar, at der blev afsat i alt 3.980 mio. euro på
en ny budgetlinje til energiprojekter under kategori 1a i 2009 og 2010. Heraf blev
der afsat 2.000 mio. euro i 2009, der dog ikke kunne afholdes inden for margenen
under kategori 1a i 2009. Derfor blev den flerårige finansielle ramme (2007-2013)
revideret i overensstemmelse med den politiske aftale om genopretningsplanen fra
DER den 20. marts 2009, således at 2009-loftet for kategori 1a blev forhøjet med
2.000 mio. euro, som er udlignet af en tilsvarende nedsættelse af 2009-loftet for
kategori 2 med et tilsvarende beløb. På den baggrund sker der ingen overskridelse
af det samlede loft for den finansielle ramme for 2007-2013. Ser man bort fra de
afsatte midler til energiprojekter i 2009 i forbindelse med genopretningsplanen, er
der tale om en samlet stigning i bevillingerne til kategori 1A på 8,4 pct.
De resterende 1.980 mio. euro forventes budgetteret ved anvendelse af budget-
midler fra relevante margener i forbindelse med 2. behandlingen af budgettet for
2010, der finder sted i efteråret 2009. Årsagen til denne fremgangsmåde er, at bl.a.
Kommissionen først da mener at have et tilstrækkeligt overblik over tilgængelige
margener til finansiering af det anseelige beløb til genopretningsplanen på 2010-
budgettet.
Budgetforslaget indebærer en margen på 119 mio. euro til udgiftsloftet. Kategori-
en indeholder nøgleområderne i opnåelsen af Lissabon-strategien. Hovedparten af
bevillingerne er afsat til forskning og teknologisk udvikling (syvende rammepro-
gram for forskning) som med en bevilling på 7.566 mio. euro i 2010 stiger med
814 mio. euro eller 12,1 pct. i forhold til 2009. Samlet set er det i de finansielle
perspektiver forudsat, at bevillingerne til forskning stiger med i alt 75 pct. fra 2007
til 2013. I 2010 vil der bl.a. være fokus på forberedelse og iværksættelse af offent-
lig-private samarbejder om forskning i grønne biler og trafikstyringssystemer samt
forskning i energieffektive bygninger.
Herudover er der væsentlige stigninger i de afsatte bevillinger til programmer ved-
rørende transport og energi (9,3 pct.) og socialpolitisk agenda (7,8 pct.). Under
området vedrørende transport og energi ligger det europæiske satellitnavigations-
system Galileo. Der er i 2010 afsat 895 mio. euro til Galileo, hvilket isoleret set
udgør en stigning på 7,9 pct. i forhold til 2009. Denne stigning er i overensstem-
melse med den profil for finansieringen af Galileo i perioden 2008-13, som blev
aftalt i forbindelse med vedtagelsen af EU's budget for 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0006.png
6
Forpligtelsesbevillingerne til agenturer under kategori 1a, herunder bl.a. Det Eu-
ropæiske Kemikalieagentur og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, falder
under ét i Kommissionens budgetforslag med 10,4 pct. fra 2009 til 2010. Faldet
skyldes dels overførsler af uforbrugte midler fra 2009 pga. lave udnyttelsesgrader
og dels at enkelte agenturer forventer en større finansiering fra brugerne i 2010.
Med hensyn til betalingsbevillingerne budgetteres med et samlet fald på 124 mio.
euro (svarende til 1,1 pct.) fra 2009 til 2010. Betalingerne til det syvende ramme-
program for forskning falder med 6,9 pct. fra 2009 til 2010 til 6.438 mio. euro.
Ligeledes falder betalingerne til Galileo med 40,2 pct. til 455 mio. euro i 2010,
mens betalinger til TEN-T programmet omvendt stiger med 10,4 pct. til 932 mio.
euro i 2010. Ser man bort fra allerede budgetterede betalinger til energiprojekter i
forbindelse med genopretningsplanen på henholdsvis 76,2 mio. euro i 2009 og 650
mio. euro i 2010, er der tale om et fald i betalinger under kategori 1a på 6,3 pct. fra
2009 til 2010. Faldet i betalingsbevillingerne skyldes bl.a., at Parlamentet sidste år
tilførte kategori 1a betalingsbevillinger ud over det niveau, som Kommissionen
havde opført i sit budgetforslag.
Hele kategori 1a udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet i forhold
til både forpligtelses- og betalingsbevillinger som udgangspunkt har det sidste ord i
budgetforhandlingerne. Omprioriteringsmulighederne begrænses af, at en stor del
af udgifterne i praksis vil blive fastlagt som led i konkrete flerårige programmer
vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.
Kategori 1b
Kommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger til
strukturforanstaltninger på 49.382 mio. euro, hvilket er en stigning på 955 mio.
euro eller 2,0 pct. i forhold til 2009,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Forslag til budget 2010 for kategori 1b Samhørighed for vækst og be-
skæftigelse
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Strukturfonde, herunder
- Konvergensmål
- Regional konkurrenceevne og
beskæftigelse
- Europæisk territorialt samar-
bejde
- Teknisk assistance
Andet
Samhørighedsfonden
Kategori 1b i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2009
39.117
29.723
8.111
1.199
85
13
9.297
48.427
1
34.963
Forslag for
2010
39.192
30.256
7.605
1.243
88
-
10.190
49.382
11,9
36.382
Forskel 2009-
2010 (euro)
75
533
-506
44
4
-13
894
955
1.419
Forskel 2009-
2010 (pct.)
0,2
1,8
-6,2
3,4
4,1
-100,0
9,6
2,0
4,1
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
I henhold til den interinstitutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for
kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste andre udgiftskategorier. Derfor er de foreslåede forpligtelsesbevillinger i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0007.png
7
Kommissionens budgetforslag typisk identiske med de finansielle perspektiver,
hvorfor margenen for kategori 1b typisk er 0. I budgetforslaget for 2010 er der
dog afsat en margen til teknisk assistance på 11,9 mio. euro.
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 36.382 mio. euro, hvilket
svarer til en stigning på 1.419 mio. euro eller 4,1 pct. fra 2009 til 2010. Ifølge
Kommissionen udgør betalingerne i forbindelse med implementeringen af pro-
grammerne for 2007-2013 ca. 31 mia. euro, mens de resterende ca. 5 mia. euro
skyldes programafslutninger for perioden 2000-2006. Fsva. førstnævnte baserer
Kommissionen sit skøn på erfaringer fra det tilsvarende programår i den foregå-
ende periode. Hertil er lagt en række justeringer i opadgående retning som følge af
de betalingsfremskyndende tiltag, der er blevet vedtaget på struktur- og samhørig-
hedsfondsområdet i forbindelse med den økonomiske genopretningspakke.
Udgiftskategori 1b består af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord. Da forpligtelsesbevillingerne reelt er identiske med de finansielle per-
spektiver, knytter Parlamentets indflydelse sig dog i praksis til fastlæggelsen af
niveauet for betalingsbevillingerne.
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
Budgetforslaget indebærer samlede forpligtelsesbevillinger på 59.004 mio. euro,
svarende til en stigning på 2.282 mio. euro. Den samlede margen er på 1.109 mio.
euro,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Forslag til budget 2010 for kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Landbrugsstøtte (søjle I)
1)
, herunder
Markedsudgifter
Faktiske udgifter
Formålsbest. indt.
Direkte støtte
Faktiske udgifter
Formålsbest. indt.
Landdistriktsstøtte (søjle II), herunder
Opr. landdistriktsstøtte inkl.
modulation
Genopretningsplan
Fiskeri
Miljø
Agenturer
Andet
Kategori 2 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2009
41.127
3.410
3.925
-515
37.779
39.640
-1.861
14.252
13.652
600
932
317
40
53
56.721
918
52.566
Forslag for
2010
43.745
4.042
4.202
-160
39.326
39.921
-595
13.975
13.975
-
2)
930
307
43
4
59.004
1.109
58.075
Forskel 2009-
2010 (euro)
2.618
632
277
355
1.547
281
1.266
-276
323
-600
-2
-10
3
-49
2.282
5.509
Forskel 2009-
2010 (pct.)
6,4
18,5
7,1
-68,9
4,1
0,7
-68,0
-1,9
2,4
-2,7
-3,2
6,7
-92,2
4,0
10,5
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Dette beløb afviger fra summen af markedsudgifter og direkte støtte idet landbrugsstøtten blandt andet også indeholder
administrative udgifter (herunder kontrolindtægter), sanitære udgifter etc.
2) I forbindelse med den økonomiske genopretningsplan forventes i 2010 afsat 420 mio. euro til landdistriktsområdet ved
anvendelse af budgetmidler fra relevante margener under 2. behandlingen af budgettet for 2010, der finder sted i efteråret
2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0008.png
8
Ca. 74 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører markedsudgifterne og den direkte
støtte, mens landdistriktsstøtte med ca. 24 pct. af de samlede bevillinger udgør
den anden større udgiftspost.
For så vidt angår markedsudgifterne og den direkte støtte, er der en stigning i for-
pligtelsesbevillingerne på 2.618 mio. euro (6,4 pct.) fra 2009 til 2010 opgjort i lø-
bende priser. Denne stigning skyldes overvejende to forhold:
1.
2.
Indfasningen af de nye medlemsstater betyder alene en stigning i den direk-
te støtte på 750 mio. euro.
Et fald i de såkaldte formålsbestemte indtægter på 1.621 mio. euro sammen-
lignet med 2009, heraf vedrører de 355 mio. euro indtægter på markedsord-
ningerne, mens de 1.266 mio. euro falder under den direkte støtte, jf. tabel 4
ovenfor. Dette fald i formålsbestemte indtægter betyder et øget finansie-
ringsbehov på det tilsvarende beløb. De formålsbestemte indtægter omfat-
ter dels indtægter til EU-budgettet via finansielle genopretninger som følge
af forsømmelighed eller uregelmæssigheder og dels indtægter i form af pro-
ducentafgifter eksempelvis ved overskridelse af mælkekvoten (den såkaldte
superafgift)
1
. I 2009 var indtægterne fra de formålsbestemte indtægter sær-
ligt høje på grund af overførsler fra 2008 (ca. 1,3 mia. euro).
Når der ses bort fra effekterne af indfasningen af de nye lande og forventningerne
til de formålsbestemte indtægter, ses et samlet fald i de faktiske udgifter til mar-
kedsordninger og direkte støtte på i alt 192 mio. euro svarende til 0,4 pct. af de
faktiske udgifter til disse områder.
Den resterende ændring i de samlede landbrugsudgifter i søjle I i forhold til 2009
skyldes ændrede forventninger til f.eks. administration, kontrol etc.
For så vidt angår markedsudgifterne budgetterer Kommissionen med en stigning
på 632 mio. euro (18,5 pct.) Stigningen i udgifterne skal dels tilskrives en ændret
markedssituation som følge af faldende priser og den økonomiske krise og dels
det nævnte fald i formålsbestemte indtægter. Således kan de 355 mio. euro som
nævnt henføres til lavere formålsbestemte indtægter, mens de resterede 277 mio.
euro primært skyldes øgede udgifter – hovedsagligt eksportrestitutioner - til mæl-
kesektoren som følge af prisfald.
I forhold til det loft for landbrugsudgifter, der blev vedtaget i 2002 og som også
indgår i budgetaftalen for 2007-2013, opretholder Kommissionen en margen på
ca. 1,0 mia. euro. Det kan dermed konstateres, at det ikke p.t. vurderes nødvendigt
at iværksætte instrumentet for finansiel disciplin (degressivitet) i 2010.
1
De formålsbestemte indtægter er bestemt til genanvendelse inden for den fælles landbrugspolitik. Udnyttes de formålsbe-
stemte indtægter ikke i det pågældende budgetår overføres de til det efterfølgende budgetår. Fra 2008-budgettet overførtes
således 1.334 mio. euro som følge af uforbrugte formålsbestemte indtægter til 2009, hvorved de samlede formålsbestemte
indtægter for budgetåret 2009 blev på 2.376 mio. euro. De formålsbestemte indtægter for 2010 er budgetteret til 755 mio.
euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Den direkte støtte stiger i 2010 med 1.547 mio. euro svarende til 4,1 pct., jf. tabel
4. Heraf udgør øgede udgifter til indfasning af de nye medlemslande som nævnt
750 mio. euro, mens faldet i de formålsbestemte indtægter beløber sig til 1.266
mio. euro. Den øgede modulation, det vil sige overførsler fra direkte støtte til
landdistriktsstøtte, reducerer omvendt udgifterne til den direkte støtte med ca. 560
mio. euro.
Som følge af de nævnte bevægelser falder den direkte støtte i 2010 som andel af
udgifterne til søjle I i den fælles landbrugspolitik fra 91 pct. til 90 pct. På grund af
reformerne vil en øget del af den direkte støtte blive udbetalt som afkoblet støtte,
det vil sige uafhængigt af landmandens produktionsbeslutning. Den afkoblede
støtte udgør 85 pct. af de direkte betalinger i budgetforslaget for 2010 svarende til
en stigning på 6,6 pct. point i forhold til 2009.
For så vidt angår landdistriktsstøtten, ses umiddelbart et fald i forpligtelsesbevil-
lingerne på 1,9 pct. fra 2009 til 2010, således at der i alt afsættes 13.975 mio. euro i
2010. Dette beløb er et resultat af forpligtelser for programperioden 2007-2013
samt modulation, herunder fra sundhedstjekket vedtaget i november 2008. I belø-
bet for 2010 tages imidlertid ikke højde for den økonomiske genopretningspakke,
der allokerer 600 mio. euro til forpligtelser på landdistriktsområdet i 2009 og 420
mio. euro i 2010. Uden genopretningsplanen ses således en samlet stigning på 323
mio. euro svarende til 2,4 pct. Inkluderes genopretningsplanen også i forpligtel-
serne for 2010, er der tale om en svag stigning på 0,1 pct. i forhold til 2009. Fi-
nansieringen af de 420 mio. euro afventer et mere nøjagtigt skøn for de tilgængeli-
ge margener, og vil indgå som en del af budget-forhandlingerne med Europa-
Parlamentet til efteråret, hvorfor bevillingerne pt. ikke er indeholdt i budgetforsla-
get for 2010.
På betalingssiden forventer Kommissionen udgifter til landdistriktspolitikken på i
alt 13.132 mio. euro. Dette svarer til en stigning på 28,4 pct. i forhold til 2009, og
skyldes overvejende forventninger til betalinger på 2007-2013-programmet, base-
ret på afløbserfaringer fra den foregående programperiode. Oven i disse betalings-
skøn budgetterer Kommissionen med betalinger på 300 mio. euro i relation til
genopretningsplanens forpligtelser i 2009 på landdistriktsområdet.
Med hensyn til fiskeriområdet er de afsatte forpligtelsesbevillinger i 2010 stort set
identiske med de afsatte midler i 2009, mens betalingsbevillingerne falder svagt.
Endeligt bemærkes, at forpligtelsesbevillingerne til de agenturer, (bl.a. Det Euro-
pæiske Miljøagentur og Fiskerikontrolagenturet) som finansieres under kategori 2
under ét stiger med 6,7 pct. fra 2009 til 2010.
Kommissionen vil i lighed med tidligere år fremlægge et ændringsforslag til bud-
getforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventninger-
ne til priserne på landbrugsprodukter og valutakurser vil blive indarbejdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0010.png
10
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kommissionens budgetforslag for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Ka-
tegori 3a vedrører frihed, sikkerhed og retfærdig (RIA-området), mens kategori 3b
vedrører borgerskab, som dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogram-
mer, kulturprogrammer mv. Der er desuden en række agenturer under kategori 3,
som set under et får et bevillingsløft fra 2009 til 2010.
Der er i alt under kategori 3 afsat forpligtelsesbevillinger på 1.629 mio. euro i
2010, hvilket er en stigning på 103 mio. euro svarende til 6,7 pct. i forhold til ni-
veauet i 2009,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Forslag til budget 2010 for kategori 3 Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdig-
hed
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
3a. Frihed, sikkerhed og retfærdighed
- Fundamentale rettigheder og retfær-
dighed
- Sikkerhed og sikring af friheder
- Solidaritet og varetagelse af migrati-
onsstrømninger
- Agenturer
- Andet
3b. Borgerskab
- Folkesundhed og forbrugerbeskyttelse
- Media 2007
- Kultur
- Unge
- Europa for borgerne
- Instrument vedr. civil beskyttelse
- Information om europæisk politik mv.
- Den europæiske Solidaritetsfond
- Agenturer
- Andet
Kategori 3 i alt
Margen
Betalingsbevillinger I alt
Budget 2009
864
81
93
468
139
83
663
75
108
52
125
31
19
97
12
119
25
1.527
-4
1)
1.308
Forslag for
2010
980
77
107
497
235
64
649
73
112
54
125
31
19
93
-
125
17
1.629
64
1.360
Forskel 2009-
2010 (euro)
116
-4
14
30
95
-19
-13
-1
4
2
0
-1
-1
-3
-12
6
-8
103
52
Forskel 2009-
2010 (pct.)
13,5
-5,4
15,5
6,3
68,4
-22,7
-2,0
-2,0
3,8
3,4
0,0
-2,2
-2,8
-3,3
-100,0
5,5
-32,7
6,7
3,9
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) I forbindelse med aktivering af Solidaritetsfonden blev der tilført 12 mio. euro (2009-priser) til kategori 1b i 2009, hvilket budgetteknisk
medfører den negative margen.
De samlede forpligtelsesbevillinger for kategori 3a stiger med 116 mio. euro, mens
der sker et fald i forpligtelsesbevillingerne under kategori 3b på 13 mio. euro fra
2009 til 2010. Med hensyn til betalingsbevillingerne øges disse samlet med 52 mio.
euro fra 2009 til 2010, svarende til en stigning på 3,9 pct.
Kategori 3a
Generelt indeholdt aftalen om de finansielle perspektiver for 2007-13 en meget
betydelig opprioritering af RIA-området, hvilket er afspejlet i stigningen fra 2009
til 2010.
Området sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder stiger markant med over
15 pct. fra 2009 til 2010. Dette område omfatter bl.a. et særprogram om beskyttel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
se af kritisk infrastruktur i forbindelse med terrorisme, samt et særprogram om
forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet.
For området ”Solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger” stiger bevillin-
gerne fra 2009 til 2010 med 6,3 pct. Den eksterne grænsefond, der støtter lande
med de største udgifter til ekstern visum- og grænsekontrol, udgør med 208 mio.
euro i 2010 den største udgiftspost under dette område, hvilket svarer til en stig-
ning på 12 pct. fra 2009 til 2010. Under dette område er der endvidere i 2010 bl.a.
tilført 35 mio. euro til Schengen Informationssystemet (SISII).
Endeligt omfatter kategori 3a en række agenturer, bl.a. Eurojust og Frontex, som
set under ét får et løft på ca. 68 pct. i forhold til 2009, eksklusiv formålsbestemte
indtægter. Stigningen skyldes først og fremmest, at Europol i 2010 får status som
et EU-agentur og dermed overgår fra mellemstatslig finansiering til at blive finan-
sieret med 80 mio. euro over fællesskabsbudgettet. Ses der bort fra Europol stiger
forpligtelserne til agenturer under kategori samlet set med 11,2 pct., hvilket pri-
mært skyldes en udvidelse af Eurojusts koordinationsopgaver samt oprettelsen af
et kontor til asylsamarbejde mellem medlemsstater (EASO).
Kategori 3b
De primære udgiftsposter under kategori 3b vedrører forskellige oplysningsaktivi-
teter og kulturelle programmer, civilbeskyttelse samt sundhed og forbrugerbeskyt-
telse.
Den umiddelbare reduktion af bevillingerne under kategori 3b skyldes primært, at
der endnu ikke er budgetteret med udmøntning af midler fra Solidaritetsfonden. I
2009 er der indtil videre i alt udmøntet 12 mio. euro fra Solidaritetsfonden. Ses
der bort fra Solidaritetsfonden er de samlede bevillinger til kategori 3b stort set
uændrede fra 2009 til 2010.
For så vidt angår sundhed og forbrugerbeskyttelse falder forpligtelsesbevillingerne
med 2,0 pct. i forhold til 2009, mens bevillingerne til Media 2007 og Kultur stiger
med henholdsvis 3,8 pct. og 3,4 pct.
Agenturerne under kategori 3b, Den Europæiske Fødvaresikkerhedsmyndighed
og Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelse og Kontrol, får samlet set et
løft i forpligtelsesbevillingerne på 5,5 pct. fra 2009 til 2010.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
7.921 mio. euro. I forhold til 2009 er der tale om et fald på 183 mio. euro svaren-
de til ca. 2,3 pct.,
jf. tabel 6.
Faldet skyldes finansieringen af fødevarefaciliteten til
udviklingslandene i 2009, hvor kategori 4 ekstraordinært blev tilført 420 mio. euro
fra fleksibilitetsinstrumentet. Ses der bort fra fødevarefaciliteten, stiger bevillin-
gerne til kategori 4 med 1,8 pct. fra 2009 til 2010.
Betalingsbevillingerne i budgetforslaget falder med ca. 660 mio. euro, svarende til
et fald på 7,9 pct. fra 2009 til 2010. Faldet skal ses i forhold til en tilsvarende stig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0012.png
12
ning i betalingerne fra 2008 til 2009 og er ifølge Kommissionen primært udtryk
for et fald i udestående forpligtelser, som endnu ikke er kommet til udbetaling
2
.
Ser man bort fra fødevarefaciliteten er faldet i betalinger på 7,1 pct. fra 2009 til
2010.
Tabel 6. Forslag til budget 2010 for kategori 4 EU som global partner
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Førtiltrædelsesstøtte (IPA)
Europæisk naboskab og partnerskab (EN-
PI)
Udviklingssamarbejde (DCI)
Instrument vedr. industrialiserede lande
Demokrati og menneskerettigheder
Instrument for nuklear sikkerhed
Stabilitetsinstrumentet (IfS)
Humanitær hjælp
Makrofinansiel assistance
Fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP)
EU's lånegarantier
Nødhjælpsreserven
Agenturer
Andet (inkl. fødevarefacilitet)
Kategori 4 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2009
1.518
1.618
2.375
25
157
74
188
777
99
243
92
244
15
678
8.104
-420
1)
8.324
Forslag for
2010
1.593
1.551
2.415
58
156
70
220
801
107
282
94
249
18
309
7.921
221
7.665
Forskel 2009-
2010 (Euro)
75
-67
40
33
-2
-4
31
23
8
39
1
5
4
-369
-183
-660
Forskel 2009-
2010 (pct.)
4,9
-4,2
1,7
136,3
-1,2
-4,8
16,7
3,0
8,1
15,9
1,5
2,0
23,8
-54,4
-2,3
-7,9
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) I forbindelse med oprettelsen af en fødevarefacilitet til udviklingslandene for 2008-10 blev fleksibilitetsinstrumentet taget i brug under
kategori 4 i 2009. I kraft heraf blev der tilført kategorien 420 mio. euro (2009-priser), hvilket budgetteknisk medfører den negative margen.
Kommissionens budgetforslag for 2010 indebærer en margen på 221 mio. euro til
det loft, som er fastsat i de finansielle perspektiver. Margenen skal ses i lyset af, at
Kommissionen i budgetforslaget anfører, at der evt. senere skal afsættes flere mid-
ler til bl.a. klimaforandringer samt EU's engagement i Mellemøsten, Kosovo og
Afghanistan.
Den største post under kategori 4 vedrører Udviklingsinstrumentet (DCI), som
især dækker over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande. Forpligtel-
sesbevillingerne vedr. udviklingssamarbejde stiger med 1,7 pct. fra 2009 til 2010,
hvilket følger aftalen om de finansielle perspektiver for 2007-2013. Samlet set er
der i aftalen forudsat en bevillingsstigning på 25 pct. fra 2007 til 2013.
Instrumentet vedr. industrialiserede lande stiger markant med 33 mio. euro sva-
rende til 136,3 pct. fra 2009 til 2010. Stigningen skyldes dels 15 mio. euro, der er
overført fra margenen under kategori 4, og dels at der fra Udviklingsinstrumentet
overføres 19,5 mio. euro, som også i tidligere år er gået til virksomheds- og forsk-
ningsudveksling med mellemindkomstlande i Latin Amerika og Asien, herunder
Kina og Indien. Aktiviteterne kan således ikke kategoriseres som udviklingsbi-
stand i lande, der er omfattet af Udviklingsinstrumentet.
2
Den tekniske betegnelse for udestående forpligtelser, som endnu ikke er kommet til udbetaling, er RAL (Resté a Liquiter)
Ifølge Kommissionen kommer ca. 90 pct. af RAL i alle budgetkategorier fra forpligtelser indgået inden for de seneste tre år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0013.png
13
I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer en
stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245
pct. fra 2007 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 282 mio.
euro i 2010. Sammenlignet med budgettet i 2009 på 243 mio. euro er der tale om
en stigning på ca. 16 pct.
Der er desuden bl.a. afsat øgede bevillinger til førtiltrædelsesstøtte, humanitær
hjælp, EU’s lånegarantier og stabilitetsinstrumentet, som er designet til at kunne
anvendes i forbindelse med kriser og lignende med et stabilitets- eller sikkerheds-
aspekt.
Fsva. fødevarefaciliteten er der i budgetforslaget for 2010 afsat de sidste 170 mio.
euro af de planlagte i alt 1 mia. euro fra perioden 2008-2010. De 170 mio. euro for
2010 finansieres dels med 70 mio. euro fra stabilitetsinstrumentet samt i alt 100
mio. euro fra områderne Førtiltrædelsesstøtte (29 mio. euro), Europæisk naboskab
og partnerskab (27 mio. euro) og Udviklingssamarbejde (44 mio. euro). De tre
sidstnævnte områder vil blive kompenseret for de i alt 100 mio. euro i perioden
2011-2013 ved omfordeling af midler fra stabilitetsinstrumentet.
Udgiftskategori 4 indeholder primært ikke-obligatoriske udgifter på nær aftaler
indgået med tredjepart, bidrag til internationale organisationer og bidrag til lånega-
rantifonden.
Udgiftskategori 5. Administration
I Kommissionens og de enkelte institutioners foreløbige budgetforslag foreslås i
alt afsat 7.858 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 2,1
pct. i forhold til 2009,
jf. tabel 7.
Tabel 7. Forslag til budget 2010 for kategori 5 Administration
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Kommissionen
Andre EU institutioner
Pensioner (alle institutioner)
Europæiske skoler
Kategori 5 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2009
3.563
2.848
1.135
149
7.695
82
7.695
Forslag for
2010
3.595
2.916
1.193
154
7.858
230
7.858
Forskel 2009-
2010 (Euro)
32
68
58
6
163
163
Forskel 2009-
2010 (pct.)
0,9
2,4
5,1
3,8
2,1
2,1
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Under kategori 5 svarer forpligtelsesbevillingerne stort set til betalingsbevillinger-
ne. Institutionerne begrunder i overvejende grad udgiftsstigningerne med henvis-
ning til udviklingen i pensionsforpligtelser, et stigende antal elever i Europasko-
lerne samt stigende udgifter til sikkerhed. Andre EU institutioner dækker bl.a.
over Parlamentet, Domstolen, Ombudsmanden, Den europæiske tilsynsførende
for datasikkerhed, Revisionsretten samt Regionsudvalget. Det bemærkes, at stig-
ningen i forpligtelser for Kommissionen er mindre end tilfældet har været i tidlige-
re år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0014.png
14
Kategori 5 består, med undtagelse af pensioner, hovedsagligt af ikke-obligatoriske
udgifter. Det bemærkes, at der ikke i budgetforslaget er afsat ekstra midler til evt.
udgifter afledt af i kraft træden af Lissabon-traktaten, herunder oprettelsen af Den
fælles udenrigstjeneste og den faste formand for Rådet. Evt. udgifter til dette for-
ventes fremsat i et selvstændigt ændringsforslag til budgetforslaget.
Udgiftskategori 6. Kompensationer
Denne kategori dækker over udgifter, som blev besluttet i forbindelse med opta-
gelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien, jf. tiltrædelsestraktaten med
disse to lande. Det drejer sig om midler, der har til hensigt at forbedre de to lan-
des nationale budgetter samt til finansiering af et midlertidigt instrument til at
forbedre grænsekontrollen ved de nye eksterne grænser som følge af udvidelsen. I
2009 blev der afsat den sidste del af de programmerede budgetmidler på i alt 862
mio. euro for perioden 2007-2013, hvorfor der ikke er afsat midler til kompensa-
tioner i 2010,
jf. tabel 8.
Tabel 8. Forslag til budget 2010 for kategori 6 Kompensationer
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Kategori 6 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2009
209
1
209
Forslag for
2010
-
-
-
Forskel 2009-
2010 (Euro)
-209
-209
Forskel 2009-
2010 (pct.)
-100,0
-100,0
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets har endnu ikke fastlagt sin holdning. Kommissionens bud-
getforslag vil – i lighed med processen i Rådet - gennemgå en første og en anden
behandling i Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag, som følger af Kommissionens foreløbige forslag til EU’s
budget for 2010, vil blive opført på Forslag til finanslov for 2010.
8. Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens budgetforslag vil medføre et dansk EU-bidrag
på ca. 18,8 mia. kr. i 2010. Til sammenligning indebar Kommissionens budgetfor-
slag for 2009 en dansk betaling på 18,4 mia. kr. (2009-priser).
9. Høringer
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for EU’s budget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overholdelse af
de udgiftslofter, der er fastsat i de finansielle perspektiver og sikring af en tilstræk-
kelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
Fra dansk side lægges stor vægt på retvisende budgettering i forhold til den store
del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsregi. Budgetteringen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforholdene og en kri-
tisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Inden for ovennævnte ramme er der plads til at fremføre et mindre antal særlige
danske prioriteter.
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete
udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning, energi og uddannelse
højt fra dansk side.
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
er regeringens holdning, at
der skal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhørig-
hedsfonden.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
er det en dansk prioritet, at der
afsættes realistiske betalingsbevillinger til landbrugspolitikken, så det undgås, at
der henstår betydelige uforbrugte midler ved årets udgang.
For så vidt angår
kategori 3
lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råde-
rum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger særlig vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til ufor-
udsete udgifter.
Inden for denne overordnede ramme vil Danmark:
Arbejde for, at EU fortsat yder et markant bidrag til bekæmpelse af den
globale fattigdom og opfyldelse af FN’s 2015-mål, herunder for, at der ikke
overføres midler fra Udviklingsinstrumentet til andre instrumenter.
Arbejde for, at støtten til genopbygning af Irak og Afghanistan forbliver en
høj prioritet for EU.
Arbejde for at støtten til stabilisering og demokrati i Pakistan gives højere
prioritet i EU.
Støtte at der afsættes midler til Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP), som følger den betydelige stigning forudsat i aftalen om de finan-
sielle perspektiver.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
har Danmark traditionelt en stram og bud-
getansvarlig linje. Danmark lægger således stor vægt på, at udviklingen i EU’s ad-
ministrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor der er et
betydeligt fokus på administrationsudgifterne. Den budgetansvarlige linje gælder
også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige udgiftska-
tegorier, herunder især agenturer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster
i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af
institutionerne og strukturelle reformer. Regeringen er således kritisk over for
udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling, som ikke direkte kan
henføres til udvidelser eller nye opgaver. For udvidelsesrelaterede udgifter skal
også tages højde for muligheden for indfasning og for at finde kvalificerede ansø-
gere.
For betalingsbevillingerne lægger Danmark generelt vægt på, at der foretages en
realistisk budgettering, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved
udgangen af året.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
ECOFIN opnåede den 10. marts 2009 enighed om Rådets prioriteter for 2010-
budgettet. Der lægges betydelig vægt på budgetdisciplin, som det også sker i med-
lemslandene. Således skal de finansielle perspektiver overholdes med tilstrækkelig
margen i hver udgiftskategori til uforudsete udgifter, ligesom der skal ske en retvi-
sende og realistisk budgettering, hvilket ses som udtryk for god finansforvaltning.
Omprioritering og omfordeling understreges også som et væsentligt instrument til
at sikre opfyldelsen af aktuelle og fremtidige behov.
Vedr. både forpligtelses- og betalingsbevillingerne understreges i Rådets priorite-
ter, at disse skal afspejle reelle og veldefinerede behov med inddragelse af absorp-
tionskapacitet samt tidligere budgetgennemførelse. Rådet opfordrer endvidere alle
involverede aktører til forsat at gøre deres yderste for at undgå overvurderinger af
bevillinger.
I forbindelse med de uventede udfordringer fra den nuværende finansielle og
økonomiske krise understreger Rådet vigtigheden af en europæisk økonomisk
genopretningsplan, som den DER godkendte den 11.-12. december 2008.
Rådet foretog endvidere specifikke konklusioner på en række konkrete områder
på 2010-budgettet:
Kategori 1a. Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse.
Rådet understreger betydningen
af at styrke investeringerne navnlig i infrastrukturarbejder og i energisektoren i
fuld overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner fra december
2008 samt energisikkerhedsområdet. Dertil lægger Rådet meget stor vægt på kor-
rekt gennemførelse af de forskellige programmer og foranstaltninger inden for
loftet for dette område. Der er fra dansk side fremført, at forskning og uddannelse
er væsentlige danske prioriteter, hvorfor en større margen og reducerede forplig-
telsesbevillinger så vidt muligt skal friholde disse områder.
Kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse. Strukturfonde:
Rådet understreger be-
tydningen af en hurtig gennemførelse af forskellige foranstaltninger godkendt un-
der budgetproceduren for 2009, der har til formål at få indkørt gennemførelsen af
strukturfondene og Samhørighedsfonden samt at undgå tilbagevendende under-
udnyttelse. I lyset af den økonomiske krise anmoder Kommissionen om at frem-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
skynde overensstemmelsesvurderingsprocedurer for forvaltnings- og kontrolsy-
stemer mhp. at starte mellemliggende betalinger hurtigst muligt i 2009. Endelig
opfordres alle aktører til at arbejde for at opstille realistiske og præcise betalingsni-
veauer under strukturfondene. Der er generelt anerkendelse af, at implementerin-
gen af strukturfondsmidlerne er forbedret, men en række af de traditionelt budget-
restriktive lande finder dog, at en yderligere reduktion af betalingsbevillingerne vil
være velbegrundet.
Kategori 2: Forvaltning af naturressourcer.
Som i tidligere år lægges der vægt på, at
Kommissionen foretager et realistisk skøn for udgifterne til EU’s landbrugsord-
ninger, herunder særligt at der sker en retvisende budgettering af betalingsbevillin-
ger til landdistriktsstøtte. En række lande, inkl. Danmark, finder at der er grundlag
for en nedjustering af de af Kommissionen foreslåede bevillinger. Omvendt har
en række andre lande afvist reduktioner.
Kategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Rådet minder om, at det er vig-
tigt at allokere tilstrækkelige ressourcer til EU’s politikker som fx indvandringspo-
litikken. Det vurderes, at der er et generelt ønske i hovedparten af medlemslande-
ne om begrænsede øgede margener, som bl.a. kan tilvejebringes ved reduktioner i
merudgifterne til agenturer.
Kategori 4. EU som global partner:
Rådet understreger, at det er meget afgørende at
sikre en tilstrækkelig margen indenfor denne udgiftskategori, således at EU vil
være i stand til at handle hurtigt og effektivt i tilfælde af uforudsete behov og kri-
ser. Bevillingerne til FUSP (den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik) skal være i
overensstemmelse med IIA’en. En række lande, inkl. Danmark, finder at den nu-
værende margen ikke giver et reelt billede af frie midler under kategori 4, idet
Kommissionen allerede har identificeret en række potentielle ekstrabehov i 2010
til Kosovo, Palæstina, Pakistan m.fl. Derfor er der blandt disse lande et ønske om
tilpasninger, som kan frigive midler.
Kategori 5. Administration:
Rådet understreger behovet for, at der løbende sker ef-
fektiviseringer, som det også sker i medlemslandene. I den forbindelse gentages
vigtigheden af, at alle institutioner fremlægger dækkende analyser af institutioner-
nes administrative ressourcer med henblik på at skabe et klart overblik over de
administrative udgifter. Rådet udtrykker bekymring over udviklingen i pensions-
bevillingerne og den fremtidige budgetvirkning heraf. Det minder i den forbindel-
se om sin opfordring til, at Kommissionen iværksætter en undersøgelse af de bud-
getmæssige virkninger af pensionsudgifterne for de næste 30 år og forelægger re-
sultaterne for Rådet den 1. juli 2009. Der forventes opbakning til en kritisk linje.
Fsva. agenturer under alle budgetkategorier understreger Rådet betydningen af
nøje kontrol med finansieringen mhp. at undgå overbudgettering. Rådet opfordrer
kraftigt Kommissionen til at tage højde for agenturernes ikke-udnyttede bevillin-
ger og nedbringe agenturernes årlige overskud.
Der forventes en drøftelse mellem det kommende svenske formandskab, der va-
retager budget 2010 processen, Kommissionen og Parlamentet forud for ECO-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
FIN’s 1. behandling den 10. juli. Mulighederne for en aftale med Parlamentet vil
her blive afsøgt. Egentlige forhandlinger om EU’s budget for 2010 forventes dog i
lighed med tidligere år først indledt til efteråret. Det bemærkes, at der i den for-
bindelse eventuelt også vil skulle finde en afklaring sted af de budgetmæssige kon-
sekvenser af ikrafttræden af Lissabon-traktaten.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 27. februar 2009 orienteret om Rådets over-
ordnede prioriteter for 2010-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 10. marts
2009. Forud for mødet i ECOFIN den 5. maj 2009 blev Folketingets Europaud-
valg den 30. april 2009 orienteret om, at Kommissionen på mødet ville offentlig-
gøre og præsentere sit forslag til EU’s budget for 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
Bilag 1
Tabel 1 nedenfor viser Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2010 i hen-
hold til princippet om aktivitetsbaseret budgettering. Den aktivitetsbaserede bud-
gettering baseres på forpligtelsesbevillinger samt personalemæssige ressourcer.
Hensigten med tabellen er at sammenligne EU’s 2009-budget og det foreløbige
budgetforslag for 2010 fordelt på aktiviteter, dvs. politiske områder.
De politiske områder inkluderer alle forpligtelser, der vedrører mere end en ud-
giftskategori. Bl.a. indeholder alle områder ressourcer under udgiftskategori 5,
administration, idet alle politikområder kræver administrativ kapacitet til gennem-
førelse af konkrete aktiviteter. Derfor kan den aktivitetsbaserede budgettering
fordelt på politiske områder, jf. tabel 1 nedenfor, ikke for de enkelte politiske om-
råder sammenlignes direkte med den nedbrydning af budgettet på udgiftskategori-
er, som i øvrigt er anvendt i notatet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699926_0020.png
20
Tabel 1 Aktivitetsbaseret budgettering (ABB) af Kommissionens budgetforslag 2010
Budget 2009
Total
bevilling
442
664
90
11.187
55.282
4.740
483
4.660
1.512
371
1.013
66
37.913
131
1.406
215
624
924
4.072
80
1.894
1.081
797
78
Antal
personer
588
986
869
856
1.125
1.226
732
1.960
1.211
2.712
376
583
741
540
648
1.000
901
598
3.683
614
2.346
911
228
431
Forslag for 2010
Total
bevilling
456
776
91
11.243
57.614
2.891
439
5.167
1.627
383
1.007
73
38.894
134
1477
213
671
1.040
4.108
79
1.578
1.019
820
78
Antal per-
soner
610
975
885
850
1.132
1.258
730
2.003
1.175
2.725
373
599
756
539
620
1.021
890
595
3.753
607
2.295
951
227
431
Forskel 2009-2010
Total
bevilling i
Antal per-
pct
soner
3,1 %
16,9 %
0,4 %
0,5 %
4,2 %
-39 %
-9,1 %
10,9 %
7,6 %
3,4 %
-0,6 %
11 %
2,6 %
2,3 %
5%
-0,9 %
7,6 %
12,5 %
0,9 %
1,4 %
-16,7%
-5,7 %
3%
0,50 %
22
-11
16
-6
7
32
-2
43
-36
13
-3
16
15
-1
-28
21
-11
-3
70
-5
-51
40
-1
Politiske områder
1. Økonomiske og
finansielle anliggender
2. Virksomheder
3. Konkurrence
4. Beskæftigelse og
sociale anliggender
5. Landbrug and land-
distriktsudvikling
6. Energi og transport
7. Miljø
8. Forskning
9. Infor-
mationssamfundet
10. Direkte forskning
11. Fiskeri og maritime
anliggender
12. Indre marked
13. Regionalpolitik
14. Beskatning og
toldunion
15. Uddannelse og
kultur
16. Presse og kommu-
nikation
17. Helbreds- og for-
brugerbeskyttelse
18. Retlige og indre
anliggender
19. Eksterne an-
liggender
20. Handel
21. Udvikling og relati-
oner til AVS-landene
22. Udvidelse
23. Humanitær bistand
24. Bekæmpelse af
svig
25. Kommissionens
politikkoordination og
juridiske rådgivning
26. Administration
27. Budget
28. Revision
29. Statistik
30. Pensioner
31. Sprogservices
40. Reserver
Kommissionen i alt
Andre institutioner
Samlet total
187
981
278
11
133
1.160
389
744
133.610
2.848
136.458
1.546
3.764
568
109
804
3.961
36.617
36.617
187
1.012
68
11
141
1.214
367
749
135.648
2.916
138.564
1.549
3.815
582
106
802
3.939
36.795
36.795
-0,2 %
3,1
-75,5 %
0,6 %
5,8 %
4,7 %
-0,5 %
0,7 %
1,5 %
1,5%
3
51
14
-3
-2
-22
178
178
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.