Europaudvalget 2008-09
2955 - Økofin budget Bilag 2
Offentligt
702075_0001.png
23. juni 2009
Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsforslag nr. 6 til EU’s
budget for 2009
1. Resume
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 6 til EU’s 2009-budget. Forslaget
indeholder de årligt tilbagevendende tekniske ændringer på budgettets indtægtsside som følge af
revision af en række overslag, som lå til grund for 2009-budgetforslaget, samt en korrektion af
UK-rabatten. Som konsekvens opjusteres det danske EU-bidrag i 2009 isoleret set med knapt
800 mio.kr.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 6 til EU’s budget for
2009 (KOM (2009) 288 final). Forslaget forventes vedtaget som et a-punkt på et
kommende rådsmøde.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 272 (beslutningsprocedure for budgettet).
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Ændringsforslag nr. 6 indeholder en række tekniske korrektioner af 2009-
budgettet som følge af opdaterede skøn for bl.a. landbrugsafgifter, moms og BNI
samt korrektion af UK-rabatten.
Revision af skøn for landbrugsafgifter, told, momsgrundlag og BNI
På basis af aktuelle oplysninger sker der i henhold til praksis en ajourføring i for-
hold til de skøn fra maj 2008, som lå til grund for budgetforslaget for 2009. Ajour-
føringen er alene udtryk for en omfordeling af de samlede nødvendige indtægter
mellem indtægtskilder og mellem medlemsstaternes bidrag til finansieringen. Ind-
tægternes samlede størrelse berøres ikke.
De ændrede skøn for landbrugs- og sukkerafgifter, toldindtægter og det samlede
momsgrundlag medfører isoleret set en forventet dansk mindrebetaling til EU’s
budget for 2009 på i alt ca. 800 mio. kr. Dette skyldes hovedsagligt, at der som
følge af den økonomiske krise skønnes lavere toldindtægter, ligesom momsgrund-
laget er nedjusteret af samme årsag.
Endvidere gør sig gældende, at det samlede EU-BNI-grundlag for 2009 nedjuste-
res med 10,7 pct. I forhold til tidligere skøn udgør det isolerede danske BNI-
grundlag imidlertid en større andel af EU’s samlede BNI, hvilket medfører et stør-
re dansk BNI-bidrag. Denne effekt – kombineret med at EU’s skønnede lavere
indtægter fra told og moms skal dækkes med et højere BNI-bidrag – medfører en
opjusteret dansk BNI-betaling på ca. 1.770 mio. kr. i 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Korrektion af budgetuligevægt til fordel for Det Forenede Kongerige (UK-rabatten)
Der gennemføres en korrektion af UK-rabatten vedrørende regnskabsårene 2005
og 2008. Det gør sig også gældende for korrektionen vedr. UK-rabatten, at den
alene er udtryk for en intern omfordeling mellem medlemsstaternes bidrag til fi-
nansieringen af EU’s egne indtægter og derfor ikke berører indtægternes samlede
størrelse. Alle 27 medlemsstater medvirker til finansieringen af UK-rabatten i
2008, mens det kun er de daværende 25 medlemsstater, der medvirker til finansie-
ring af UK-rabatten i 2005.
Det reviderede skøn vedr. den samlede 2005-rabat er på 4.841 mio. euro, svarende
til en stigning på ca. 2,1 mio. euro i forhold til det seneste skøn vedr. UK’s 2005-
rabat.
Det reviderede skøn over den samlede 2008-rabat til fordel for UK er på 5.379
mio. euro, svarende til en nedjustering på ca. 976,1 mio. euro i forhold til det fore-
løbige skøn opført på budgettet for 2009.
De reviderede skøn for UK-rabatten i 2005 og 2008 medfører isoleret set et lavere
dansk EU-bidrag på ca. 205 mio. kr. i 2009.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne
støtte forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
Ændringsforslag nr. 6 indebærer samlet set, at det danske bidrag til EU’s budget
for 2009 isoleret set øges med knapt 800 mio. kr. Opjusteringen skyldes de samle-
de effekter af dels en relativ stigning i det danske BNI-bidrag i forhold til tidligere
skøn, dels det forhold at BNI-bidrag udgør en større del af EU’s egne indtægter
pga. nedjusterede forventninger til indtægter fra told og moms og endelig et ned-
justeret skøn for UK-rabatten i 2005 og 2008.
Det seneste skøn for det danske EU-bidrag i 2009, inkl. ændringsforslag 1-6, er
herefter på ca. 19,8 mia. kr.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens holdning
Danmark kan støtte forslaget, da der er tale om en fast årlig teknisk ændring, som
følger af reglerne i henholdsvis Rådets afgørelse om ordningen for De Europæi-
ske Fællesskabers egne indtægter (2000/597/EF, Euratom) og Rådets afgørelse
om ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne indtægter (2007/436/EF,
Euratom).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslandene kan støtte forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.