Europaudvalget 2008-09
2960+2961 - almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
721366_0001.png
8. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og Rumænien
KOM (2009) 0401, KOM (2009) 0402
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner om status for samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien
og Rumænien med udgangspunkt i Kommissionens monitoreringsrapport for hvert af de to lande.
Rådskonklusionerne ventes at opfordre til hurtige resultater på de udeståender Kommissionen har påpeget. Der
forventes som udgangspunkt ingen substansdrøftelse.
2. Baggrund
Samarbejds- og verifikationsmekanismen indgik som en del af Bulgariens og Rumæniens EU-
tiltrædelse den 1. januar 2007. Mekanismen er med hjemmel i tiltrædelsestraktaten for de to
lande etableret ved to separate Kommissionsbeslutninger i efteråret 2006 og omhandler
udeståender på det retslige område, herunder bekæmpelse af korruption og organiseret
kriminalitet. Konkret har Kommissionen vedtaget 6 benchmarks for Bulgarien og 4
benchmarks for Rumænien. Kommissionen udarbejder i medfør af mekanismen to rapporter
årligt om de to landes overholdelse af de formulerede benchmarks. Mekanismen vil være i kraft,
indtil alle benchmarks er opfyldt. Såfremt Bulgarien eller Rumænien vurderes ikke at gøre
tilstrækkeligt i retning af opfyldelse af de fastsatte benchmarks, kan sikkerhedsklausuler på
grundlag af tiltrædelsestraktatens artikel 37 og 38 aktiveres i op til tre år efter tiltrædelsen (dvs.
indtil 31. december 2009), herunder suspension af medlemsstaternes forpligtelse til at
anerkende og fuldbyrde de to landes domme og retlige beslutninger.
Kommissionen offentliggjorde den 22. juli 2009 sine seneste rapporter under mekanismen for
de to lande. De to monitoreringsrapporter peger på fremskridt i begge lande, men understreger
samtidig, at der fortsat er væsentlige udeståender på det retslige område. Kommissionen lægger
ikke op til anvendelse af sikkerhedsklausulerne.
I forhold til Rumænien konkluderer rapporten, at der er indtruffet en holdningsændring. Der er
tegn på en samlet tilgang fra regeringens side med vedtagelser af ny strafferetlig og civilretlig
lovgivning. Derudover gøres der en indsats fra domstolenes side for at fremme en ensartet
retspraksis. Rumænien slås dog stadig med et kludetæppe af retsplejelove, hvilket fører til en
uensartet retspraksis og langsommelige strafferetlige procedurer, som hindrer en effektiv
retsforfølgelse. Reformerne er ikke dybt rodfæstede.
I forhold til Bulgarien konkluderer rapporten, at der er sket visse fremskridt. Bulgarien har især
på teknisk niveau taget skridt, der fortjener støtte og anerkendelse. Disse skridt er dog ikke
bakket op af en bred politisk enighed eller en overbevisende strategi for at gøre kampen mod
organiseret kriminalitet og korruption til Bulgariens topprioritet. Rapporten konkluderer, at der
er behov for væsentlige fremskridt vedr. efterforskning, retsforfølgelse og domfældelse i sager
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om korruption på højt niveau og organiseret kriminalitet med henblik på at sikre en varig
ændring i Bulgarien.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes vedtagelse af rådskonklusioner uden substansdrøftelse. Formandskabet ventes at
lægge op til, at rådet byder rapporterne velkomne, og at rådskonklusionerne derudover bakker
op om Kommissionens anbefalinger og linje.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan bakke op om Kommissionens rapporter og monitorering og støtte, at de to
lande opfordres til hurtigst muligt at opfylde alle benchmarks. Monitoreringen bør først
ophæves, når alle benchmarks er opfyldt.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om at byde Kommissionens rapporter velkomne og udtrykke støtte til
konklusionerne, herunder at opfordre Bulgarien og Rumænien til at opfylde alle udeståender.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udvidelsen med Rumænien og Bulgarien, herunder samarbejds- og verifikationsmekanismen,
blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. september 2008.