Europaudvalget 2008-09
2960+2961 - almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
722294_0001.png
9. Honduras
KOM dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Drøftelsen på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. september 2009 ventes at
fokusere på situationen i Honduras efter kuppet mod præsident Zelaya den 28. juni 2009, herunder den for-
værrede menneskerettighedssituation, samt mulighederne for at fremme mæglingssporet gennem øget pres på
Honduras’ de facto regime. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Honduras folkevalgte præsident Zelaya blev afsat ved hjælp af militæret i et forfatningsstridigt
kup den 28. juni 2009. Kuppet skete efter en række tiltag, hvor Zelaya havde udfordret landets
statslige institutioner i forsøget på at sikre muligheden for at blive genvalgt. Højesteret havde
inden kuppet erklæret hans tiltag for ulovlige, og også menneskerettighedsombudsmanden
havde forholdt sig kritisk til tiltagene.
Det internationale samfund har efterfølgende fordømt kuppet i skarpe vendinger. En FN-
resolution har stillet krav om genindsættelse af den demokratisk valgte Zelaya i
præsidentembedet.
De regionale institutioner, herunder Organisationen af Amerikanske Stater (OAS) og Rio-
Gruppen, har spillet en fremtrædende rolle med enslydende fordømmelser af statskuppet. Efter
udløb af en af OAS udmeldt frist for genindsættelse af præsident Zelaya er Honduras eks-
kluderet fra organisationen.
Mæglingsbestræbelser i Honduras anføres af Costa Ricas præsident Arias. Denne har efter en
længere forhandlingsrunde i juli med konfliktens parter fremlagt en syv-punkts plan til
genetablering af den forfatningsmæssige orden i Honduras. Planen omfatter præsident Zelayas
tilbagevenden som leder af en national samlingsregering, indtil hans afgang som præsident i
januar, ophævelse af sanktionerne mod landet, indførsel af (begrænset) amnesti for politiske
forbrydelser og forbud mod, at Zelaya søger at ændre forfatningen med henblik på at åbne for
muligheden for genvalg til præsidentembedet.
Menneskerettighedssituationen i Honduras giver generelt anledning til stigende bekymring. En
bredt sammensat international NGO-gruppe med bl.a. repræsentation fra danske Ibis, der som
en af de allerførste internationale grupper besøgte Honduras 17.-26. juli d.å., meldte om en
række brud på menneskerettighederne i landet.
EU har løbende udtrykt utvetydig fordømmelse af militærkuppet og krævet at alle tilbageholdte
løslades; at menneskerettighederne overholdes; og at alle parter i konflikten medvirker til at
finde en fredelig løsning, som er i overensstemmelse med Honduras’ forfatning og med
demokratiske spilleregler. EU har udtrykt eksplicit støtte til de aktuelle mæglingsbestræbelser,
som anføres af præsident Arias. Blandt øvrige tiltag har EU indstillet sin bistand til det statslige
niveau i Honduras, og EU Kommissionen har suspenderet forhandlingerne mellem EU og de
centralamerikanske lande (Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras og Nicaragua) om en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
associeringsaftale. Hertil har EU besluttet ikke at udsende en valgobservationsmission ifm. det
kommende valg den 29. november 2009 i Honduras.
Fra dansk side er støtte til den honduranske ombudsmandsinstitution (3 mio. kr. i perioden
januar 2009 – juni 2010 inden for rammerne af det regionale menneskerettigheds- og
demokratiprogram i Mellemamerika) suspenderet og yderligere samarbejde og udbetalinger til
de statslige institutioner indenfor det regionale miljøprogram er indstillet. Dansk støtte til civil-
samfundet, kommuner og miljøfremme i det private erhvervsliv fortsætter. Danmark har ingen
repræsentation i Honduras, der dækkes af den danske ambassade i Managua, Nicaragua.
Honduras’ ambassade i Stockholm er sideakkrediteret til Danmark.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes på rådsmødet en drøftelse af situationen i Honduras efter kuppet, herunder af
den forværrede menneskerettighedssituation i landet, og af EU's muligheder for at bidrage til
genetablering af den forfatningsmæssige orden i landet, herunder gennem mulige målrettede
sanktioner. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges vægt på fortsættelse af en fast og fælles EU-linje, der støtter op om Costa
Ricas præsident Oscar Arias’ og Organisationen af Amerikanske Staters (OAS) mæglings-
bestræbelser med henblik på genetablering af den forfatningsmæssige orden i Honduras, her-
under tilbagevenden af den folkevalgte præsident Zelaya.
Fra dansk side vil der blive støttet fælles EU-overvejelser om målrettede EU-sanktioner mod
Honduras’ de facto regime med henblik på at fremme mulighederne i mæglingssporet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes tilsvarende holdninger i de øvrige EU-lande. I forhold til målrettede sanktioner
forventes Spanien at være mest aktiv.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.