Europaudvalget 2008-09
2960+2961 - almindelige anl. Bilag 5
Offentligt
723274_0001.png
10. Sudan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den væsentligste nye udvikling siden sidste rådsbehandling i marts 2009 er kendelsen fra Den Permanente
Voldgiftsdomstol i Haag, som blev afsagt i juli i år om afgrænsningen af det olierige Abyei område på grænsen
mellem Nord- og Sydsudan. EU bakker op om kendelsen. Der skal holdes valg i Sudan i april 2010, og
befolkningen skal i 2011 stemme om Sydsudans fremtidige tilhørsforhold. Efter en periode med stigende vold i
Darfur rapporteres der på det seneste om et fald i voldsniveauet. Den humanitære bistand har siden marts 2009
været fokuseret på at modvirke konsekvenserne af udvisningerne af en række internationale NGO’er, der har
berørt over 1 million mennesker. Sudans regering, FN organisationerne og de tilbageværende NGO’er har
samarbejdet for at udfylde behovet for nødhjælp. FN’s fredsbevarende styrke i Darfur, UNAMID, er fortsat
under deployering og havde med udgangen af juni 2009 opnået 68 % af den planlagte styrke. Der forventes
vedtaget rådskonklusioner, der støtter op om fredsprocessen og kendelsen fra den Permanente Voldgiftsdomstol.
2. Baggrund
Behandlingen af Sudan på rådsmødet i marts 2009 fokuserede på ICC’s udstedelse af
arrestordre på præsident Bashir og problemerne med deployering af FN’s fredsbevarende
styrke UNAMID i Darfur.
Det væsentligste nye element siden er kendelsen den 22. juli 2009 fra Den Permanente
Voldgiftsdomstol i Haag om afgrænsningen af det olierige Abyei område på grænsen mellem
Nord- og Sydsudan. Sagen var i 2008 blevet indbragt af parterne til Nord/Syd fredsaftalen,
efter at en lokal grænsekommission havde afsagt kendelse, som regeringspartiet i Khartoum
ikke kunne acceptere. Den nye kendelse, som begge parter har erklæret at ville respektere, går
på nogle punkter imod afgørelsen fra den lokale kommission, således at grænsen fastsættes
sydligere, og det meste af olien i området derved går til Nord. EU bakker op om kendelsen og
opfordrer parterne til gennemførelse af kendelsens bestemmelser.
På amerikansk foranledning har fredsaftalens parter forhandlet en køreplan for den resterende
del af fredsperioden frem til 2011. Aftalen omfatter detaljerede forpligtelser inden for næsten
alle fredsaftalens protokoller, ligesom den også fastlægger udgangspunktet for en løsning af
konflikten i Darfur. Generelt er der tale om en aftale, som bekræfter parternes ansvar i forhold
til nord/syd fredsaftalen i bogstav og ånd, og som forudser tæt opfølgning samt et betydeligt
amerikansk engagement.
Der skal holdes valg i Sudan i april 2010, og befolkningen skal i 2011 stemme om Sydsudans
fremtidige tilhørsforhold. Der lægges op til, at EU vil støtte valgprocessen og overveje at
udsende en valgobservationsmission.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sudans udvisning af 13 internationale og afregistrering af 3 lokale NGO’er i marts 2009 efter
ICC’s udstedelse af international arrestordre på præsident Bashir betød et akut forværring af
den humanitære situation for mere end 1 million mennesker i Nordsudan og i Darfur. 3 af de
internationale organisationer har efterfølgende fået lov til at vende tilbage, men under andre
navne. EU har opfordret til, at nødhjælpsorganisationerne ikke lægges hindringer i vejen for
deres arbejde.
Regeringen har i samarbejde med FN og de resterende NGO’erne arbejdet for at opfylde
behovet for fødevarebistand, sundhedsydelser, vand og sanitet og andre livsnødvendige
fornødenheder. Efter en periode med stigende voldsniveau i Darfur rapporteres der på det
seneste om et fald i voldsniveauet. Der rapporteres fortsat om overfald på nødhjælpsarbejdere
og tyveri af køretøjer. UNAMID, FN’s fredsbevarende styrke i Darfur, var med udgangen af
juni 2009 nået op på ca. 13.500 soldater mod et mål på godt 19.500 mand, eller ca. 68 %.
Mangel på logistik er fortsat et stort problem for UNAMID.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Vedtagelse af rådskonklusioner, der støtter op om fredsprocessen og kendelsen fra den
Permanente Voldgiftsdomstol.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for, at EU fortsat støtter gennemførelsen af
nord/syd fredsaftalen og samtidig opfordre parterne til at gennemføre de endnu udestående
dele af fredsaftalens bestemmelser, herunder grænsedemarkeringen af Abyei.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der forventes fortsat enighed om behovet for at sikre gennemførelsen af nord/syd fredsaftalen
for Sudan, hvilket også ses som en forudsætning for at løse konflikten i Darfur.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. marts 2009.