Europaudvalget 2008-09
2962 - RIA Bilag 1
Offentligt
721348_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2009
Det Internationale
Kontor
2009-3061/1-0059
SJE42789
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets an-
svarsområder, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og in-
dre anliggender) og mødet i de blandede udvalg den 21. september
2009
Side:
3-4
Dagsordenspunkt 1
SIS II: Statusorientering
- orientering
KOM-dokument foreligger ikke
Forslag til Rådets afgørelse om oprettelse
af et europæisk kriminalpræventivt net
(EUCPN) og om ophævelse af afgørelse
2001/427/RIA
- politisk enighed
KOM-dokument foreligger ikke
Undertegnelse af aftale mellem EU og
Island og Norge om anvendelse af visse
bestemmelser i Prüm-afgørelserne
- vedtagelse
A-punkt
KOM-dokument foreligger ikke
Indgåelse af en aftale mellem EU og
USA om udlevering og gensidig rets-
hjælp i straffesager
- vedtagelse
A-punkt
KOM-dokument foreligger ikke
Indledning af forhandlinger om en sam-
arbejdsaftale mellem Europol og Colum-
bia
- godkendelse
A-punkt
KOM-dokument foreligger ikke
5-9
Dagsordenspunkt 2
10-14
Dagsordenspunkt 3
15-19
Dagsordenspunkt 4
20-24
Dagsordenspunkt 5
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25-29
Dagsordenspunkt 6
Indledning af forhandlinger om en sam-
arbejdsaftale mellem Europol og Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Make-
donien
- godkendelse
A-punkt
KOM-dokument foreligger ikke
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 1: SIS II: Statusorientering
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Rådet forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
21. sep-
tember 2009
at få forelagt en statusrapport om arbejdet med SIS II til ori-
entering. Nærhedsprincippet ses ikke at have betydning.
Sagen om status
for SIS II har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de
øvrige medlemsstaters holdninger til statusrapporten. Fra dansk side ag-
ter man at tage statusorienteringen til efterretning.
1.
Baggrund
På grundlag af drøftelserne på det uformelle rådsmøde i Prag den 15.-16.
januar 2009 vedtog Rådet på rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 26.-27. februar 2009 en række rådskonklusioner om, hvordan man
fremover kan sikre den nødvendige fremdrift i SIS II-projektet.
På råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. juni 2009 blev det beslut-
tet at fortsætte arbejdet med udviklingen af SIS II. Rådet fastholdt dog
muligheden for i stedet for SIS II at udvikle et mindre avanceret system
(SIS 1+RE), hvis en række nærmere bestemte tekniske milepæle for ud-
viklingen af SIS II ikke nås.
2.
Indhold
Rådet ventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. sep-
tember 2009 at få forelagt en statusrapport for arbejdet med SIS II til
orientering.
Rapporten foreligger endnu ikke, men forventes at indeholde en beskri-
velse af, hvordan arbejdet med første milepæl skrider frem. En række
medlemslande har meldt sig til at deltage i den første milepælstest, og
planen for disse test er ved at blive færdiggjort. De nærmere tidsmæssige
og tekniske aspekter for testforløbet kendes ikke på nuværende tidspunkt.
Det er nu forventningen, at overgangen til SIS II kan ske i 4. kvartal af
2011.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Gældende dansk ret
Sagen om status for SIS II giver ikke anledning til at redegøre for gæl-
dende dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen om status for SIS II har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
6.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet ses ikke at have betydning for spørgsmålet om status
for SIS II.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdninger til statusorienteringen.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side forventer man at kunne tage statusrapporten til efterret-
ning.
9.
Europa-Parlamentet
Spørgsmålet om status for SIS II har ikke været forelagt Europa-
Parlamentet.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen om SIS II har senest været drøftet på et møde i Specialudvalget for
politimæssigt og retligt samarbejde den
31. august 2009.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-
udvalg
Sagen om SIS II har ved flere lejligheder været forelagt for Folketinget
Europaudvalg og Retsudvalg til orientering, senest forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den
4.-5. juni 2009.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 2: Forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af et
europæisk kriminalpræventivt net (EUCPN) og om ophævelse af af-
gørelse 2001/427/RIA
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Formålet med forslaget er at øge Det Europæiske Kriminalpræventive
Nets kapacitet og forbedre nettets evne til at opfylde sine målsætninger,
herunder navnlig at identificere, evaluere, udveksle og formidle bedste
praksis og oplysninger om kriminalitetsforebyggelse, at bidrage til udvik-
ling på det kriminalpræventive område samt at samarbejde med tredje-
lande og relevante organisationer. Forslaget vurderes ikke at være i strid
med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at have lovgivnings-
mæssige konsekvenser eller væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget er fremsat af Belgien, Finland, Frankrig, Nederlandene, Slova-
kiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn.
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side finder man på nuvæ-
rende tidspunkt – hvor den igangsatte høring ikke er afsluttet – ikke at
burde tage endelig stilling til forslaget. Danmark er dog umiddelbart po-
sitiv over for forslaget. Rådet forventes på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 21. september 2009 at få forelagt forslaget med henblik
på opnåelse af politisk enighed.
1.
Baggrund
Det Europæiske Kriminalpræventive Net (EUCPN) blev oprettet ved
rådsafgørelse 2001/427/RIA af 28. maj 2001, som omhandler EUCPN’s
struktur, kompetence, mål og forvaltning mv.
Nettet består af nationale kontaktpunkter, herunder én national repræsen-
tant for hver medlemsstat. Nettet skal bidrage til at udvikle de forskellige
aspekter af kriminalitetsforebyggelse på EU-niveau og støtte kriminal-
præventive aktiviteter på lokalt og nationalt niveau, idet nettets opgaver
bl.a. er at identificere, indsamle, evaluere og udveksle oplysninger, erfa-
ringer og bedste praksis om kriminalitetsforebyggelse, og at bidrage til
lokal, national og europæisk udvikling på det kriminalpræventive områ-
de.
EUCPN’s funktion blev evalueret ved en omfattende ekstern gennem-
gang af nettet i 2008. Ifølge evalueringsrapporten havde nettet opnået
visse gode resultater, men havde langt fra nået sit potentiale. Rapporten
konkluderede, at mangler på det organisatoriske plan, herunder ressour-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
cemangel, udgjorde nettets centrale problem. EUCPN's bestyrelse god-
kendte enstemmigt evalueringsrapportens resultater og har efterfølgende
tilsluttet sig anbefalingerne fra en arbejdsgruppe nedsat af bestyrelsen til
at gennemgå evalueringsrapporten.
På baggrund heraf har Belgien, Finland, Frankrig, Nederlandene, Slova-
kiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn
fremsat et forslag til rådsafgørelse om oprettelse af et europæisk krimi-
nalpræventivt net (EUCPN) og om ophævelse af afgørelse
2001/427/RIA.
Rådet forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. sep-
tember 2009 at få forelagt forslaget med henblik på opnåelse af politisk
enighed.
2.
Indhold
2.1. Generelt
Forslaget er fremsat under henvisning til TEU artikel 30, stk. 1, om poli-
tisamarbejde, artikel 31, om retligt samarbejde i kriminalsager, og artikel
34, stk. 2, litra c, hvorefter Rådet kan vedtage afgørelser med henblik på
at bidrage til opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en med-
lemsstat eller Kommissionen.
Formålet med forslaget er at ophæve den eksisterende rådsafgørelse om
EUCPN og skabe et nyt retsgrundlag, som tager hensyn til anbefalinger-
ne fra EUCPN's bestyrelse. Forslaget bygger på den gældende rådsafgø-
relse, men indeholder en række organisatoriske ændringer af nettet, her-
under navnlig 1) revidering og præcisering af nettets opgaver og de for-
skellige aktørers roller og ansvar, 2) styrkelse og udlicitering af nettets
sekretariat og 3) forskellige andre ændringer.
2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget
2.2.1. Revidering og præcisering af roller og ansvar
Forslaget udvider eller ændrer ikke i væsentligt omfang EUCPN’s man-
dat. Nettets primære formål vil således fortsat være at bidrage til at ud-
vikle de forskellige aspekter af kriminalitetsforebyggelse på EU-niveau
og samtidig støtte kriminalpræventive aktiviteter på nationalt og lokalt
niveau. Endvidere forbliver nettets opgaver og midlerne til at fuldføre
disse i det væsentligste uændrede.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med forslaget skabes en mere fast struktur for nettet, der fremover vil
komme til at bestå af en bestyrelse, et forretningsudvalg, et sekretariat og
nationale kontaktpunkter. Bestyrelsen udgøres af de nationale repræsen-
tanter. Forretningsudvalget skal efter forslaget ledes af formanden for
bestyrelsen og bestå af indtil seks yderligere bestyrelsesmedlemmer samt
en repræsentant udpeget af Kommissionen.
Bestyrelsen vil bl.a. få ansvar for at vedtage nettets strategi og årsrappor-
ten, at gennemføre nettets arbejdsprogram og i øvrigt at sikre, at nettets
aktiviteter bidrager til at forebygge kriminalitet såvel i EU som på natio-
nalt og lokalt niveau.
Efter forslaget skal formanden fremover udnævnes af og blandt de natio-
nale repræsentanter. Nettet vil i sin forretningsorden kunne gå bort fra
den gældende ordning, hvorefter formandskabet følger formandskabet for
Rådet.
2.2.2. Styrkelse og udlicitering af nettets sekretariat
Forslaget lægger op til, at sekretariatets rolle udvides til at omfatte en
administrativ funktion og en kriminologisk analysefunktion. Sekretariatet
skal endvidere udvikle og vedligeholde EUCPN's internetside.
Forslaget lægger herudover op til, at sekretariatet opnormeres persona-
lemæssigt til mindst to fuldtidsansatte. Desuden foreslås det, at sekretari-
atsfunktionen skal varetages af en ekstern tjenesteudbyder, der udvælges
af Kommissionen på grundlag af en udbudsprocedure.
2.2.3. Øvrige ændringer
Med forslaget lægges større vægt på at udvikle forbindelserne med enhe-
der, der har kompetence inden for kriminalitetsforebyggelse i medlems-
staterne eller i tredjelande.
Forslagets lægger desuden op til, at bestyrelsesmøderne fortsat skal af-
holdes mindst én gang hvert halve år, men fremover alene i Bruxelles
med Kommissionen som vært.
Herudover indeholder forslaget en bestemmelse om, at nettets aktiviteter
skal evalueres på ny på et endnu ikke fastsat tidspunkt, foruden bestem-
melser om ikrafttræden mv.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Gældende dansk ret
Rådsafgørelsen fra 2001 indebar for Danmarks vedkommende navnlig, at
der skulle udpeges tre nationale kontaktpunkter og en national repræsen-
tant. Rådsafgørelsen kunne i øvrigt vedtages uden behov for ændringer af
dansk lovgivning.
Danmarks nationale repræsentant er sekretariatschefen for Det Kriminal-
præventive Råd. Der er herudover udpeget yderligere kontaktpunkter ved
henholdsvis Rigspolitiet, Københavns Universitet og i Justitsministeriets
departement.
Forslaget giver ikke i øvrigt anledning til at redegøre for dansk lovgiv-
ning.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes på det foreliggende grundlag ikke at have lovgiv-
ningsmæssige eller væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Datatil-
synet, Det Kriminalpræventive Råd, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af offentlige anklagere, Poli-
tiforbundet, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater,
Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder, Retspolitisk
Forening, Retssikkerhedsfonden, Rådet for Socialt Udsatte og SSP-
samrådet.
Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 14. september 2009.
6.
Nærhedsprincippet
Regeringens vurdering er, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprin-
cippet, da formålet med forslaget navnlig er at oprette et net, der skal
forbedre udvekslingen af oplysninger og bedste praksis på europæisk
plan, fremme fælles forskningsaktiviteter inden for kriminalitetsforebyg-
gelse og bidrage til den europæiske udvikling på området.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
Andre landes kendte holdninger
Forslaget er fremsat af Belgien, Finland, Frankrig, Nederlandene, Slova-
kiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn.
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdninger til forslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side finder man på nuværende tidspunkt – hvor den igangsatte
høring ikke er afsluttet – ikke at burde tage endelig stilling forslaget.
Man er dog umiddelbart positiv over for initiativet, som vil kunne være
med til at styrke nettet og dermed EU’s indsats på det kriminalpræventi-
ve område.
9.
Europa-Parlamentet
Forslaget er forelagt for Europa-Parlamentet, der imidlertid endnu ikke
har afgivet udtalelse.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har været drøftet på et møde i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde den 31. august 2009.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-
udvalg
Forslaget blev sammen med et grundnotat oversendt henholdsvis til Fol-
ketingets Europaudvalg og Retsudvalget den 2. september 2009.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 3: Undertegnelse af aftale mellem EU og Island og
Norge om anvendelse af visse bestemmelser i Prüm-afgørelserne
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Rådet forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. sep-
tember 2009 at få forelagt et udkast til en rådsafgørelse om undertegnelse
af en aftale mellem EU og Island og Norge om anvendelse af visse be-
stemmelser i Prüm-afgørelserne med henblik på Rådets vedtagelse. Afta-
len indebærer navnlig, at på den ene side Island og Norge og på den an-
den side de enkelte EU-medlemsstater giver hinanden en vis adgang til
deres dna- og fingeraftryksregistre samt køretøjsregistre. Der blev mel-
lem parterne opnået enighed om et aftaleudkast i december 2008, idet en
række medlemsstater samtidig har taget parlamentarisk forbehold. Det
gælder også Danmark, idet aftalen vurderes at ville kræve lovændringer.
Sagen giver ikke anledning til overvejelser i forhold til nærhedsprincip-
pet. Sagen vurderes ikke på nuværende tidspunkt at have statsfinansielle
konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de
øvrige medlemsstaters holdning til udkastet. Fra dansk side støtter man
undertegnelsen af aftalen med Island og Norge, idet man samtidig vil op-
retholde et parlamentarisk forbehold i forhold til aftalens endelige indgå-
else.
1.
Baggrund
I henholdsvis juli og september 2008 tilkendegav Norge og Island deres
ønske om at kunne anvende bestemmelserne i Prüm-afgørelserne, dvs.
rådsafgørelse 2008/615/RIA om intensivering af det grænseoverskriden-
de samarbejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskri-
dende kriminalitet (”Prüm-afgørelsen”) og rådsafgørelse 2008/616/RIA
om gennemførelse af Prüm-afgørelsen (”Prüm II”).
Prüm-afgørelserne indebærer navnlig, at der gives hver medlemsstat en
begrænset adgang til de andre medlemsstaters dna- og fingeraftryksregi-
stre med henblik på at få oplyst, om en dna-profil eller et fingeraftryk er
kendt i en anden medlemsstat (et såkaldt ”hit”). Der gives derimod ikke
direkte adgang til de bagvedliggende oplysninger om dna-profilen eller
fingeraftrykket (f.eks. oplysninger om navnet på en registreret), og den
søgende medlemsstat må derfor i tilfælde af et ”hit” fremsætte anmod-
ning til den pågældende medlemsstat via de sædvanlige procedurer om
gensidig retshjælp.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den 24. oktober 2008 godkendte Rådet (retlige og indre anliggender) et
mandat til formandskabet i henhold til TEU artikel 38, jf. 24, til at indle-
de forhandlinger om indgåelsen af en aftale med Island og Norge om de-
res associering i anvendelsen af bestemmelserne i Prüm-afgørelserne.
Der blev efterfølgende i december 2008 på arbejdsgruppeniveau opnået
enighed mellem parterne om det foreliggende udkast til aftalen med Is-
land og Norge om anvendelse af visse bestemmelser i Prüm-afgørelserne.
Det forventes, at der på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21.
september 2009 fremlægges et udkast til endelig aftale mellem EU og
Island og Norge med henblik på at opnå politisk enighed samt et udkast
til rådsafgørelse om undertegnelse af aftalen til vedtagelse.
Rådet vil på et senere tidspunkt få forelagt aftalen til (endelig) indgåelse,
når alle EU’s medlemsstater samt Island og Norge har opfyldt de krav,
der måtte gælde ifølge deres egne forfatningsmæssige procedurer.
2.
Indhold
Aftalen mellem EU og Island og Norge har til formål at gøre visse be-
stemmelser i Prüm-afgørelserne anvendelige i forholdet mellem på den
ene side EU-medlemsstaterne og på den anden side Island og Norge.
Efter aftaleudkastet drejer det sig navnlig om Prüm-afgørelsens artikel 1-
24 (om adgang til dna- og fingeraftryksregistre samt køretøjsregistre, fæl-
les operationer og bistand i forbindelse med forsamlinger af store menne-
skemængder mv.), artikel 25, stk. 1 (om databeskyttelse), artikel 26-32
(om kompetente myndigheder, logning, registrerede personers indsigtsret
og erstatning mv.) og artikel 34 (om omkostninger).
Aftaleudkastet indeholder endvidere bestemmelser, der skal medvirke til
at sikre ensartet anvendelse og fortolkning af aftalen, og bestemmelser
om bilæggelse af eventuelle tvister. Herudover indeholder aftaleudkastet
bestemmelser om ændringer og revision af aftalen, om forholdet til andre
instrumenter og om ikrafttræden mv.
3.
Gældende dansk ret
Dansk lovgivning indeholder ingen generel regulering af danske rets-
håndhævende myndigheders videregivelse af personoplysninger til andre
landes retshåndhævende myndigheder. Om videregivelse af sådanne op-
lysninger kan finde sted, vil derfor som udgangspunkt bero på de almin-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
delige regler i navnlig persondataloven, herunder persondatalovens kapi-
tel 4 (særligt §§ 6-8) om adgang til edb-behandling af personoplysninger.
På enkelte områder er der i lovgivningen fastsat bestemmelser, hvorved
der udtrykkeligt tages stilling til videregivelse af visse typer af oplysnin-
ger til udenlandske myndigheder.
Det gælder bl.a. for så vidt angår udveksling af oplysninger i medfør af
Prüm-afgørelsen, der er gennemført i dansk ret ved lov nr. 479 af 17. juni
2008. Afgørelsen nødvendiggjorde bl.a. ændringer af lov om Det Centra-
le Dna-profil-register, retsplejeloven og lov om registrering af køretøjer
med henblik på at kunne forbedre udvekslingen af oplysninger med de
øvrige EU-medlemsstater om dna-profiler, fingeraftryk og køretøjer i
forbindelse med opklaring af kriminalitet mv.
Herudover var det nødvendigt at fastsætte regler om strafansvar og er-
statningsansvar for udenlandske embedsmænd, der udfører opgaver i
Danmark efter Prüm-afgørelsen, samt en særlig bestemmelse om den
danske stats erstatningsansvar i tilfælde, hvor brugen af urigtige oplys-
ninger leveret fra et andet land, der har tilsluttet sig Prüm-afgørelsen,
medfører skade.
Gennemførelsen i dansk ret af Rådets afgørelse om gennemførelse af
Prüm-afgørelsen (Prüm II) krævede ikke lovgivning.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådsafgørelsen om undertegnelse af aftalen mellem EU og Island og
Norge om anvendelse af visse bestemmelser i Prüm-afgørelserne har ikke
i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Derimod vurderes gennemførelsen af selve aftalen at kræve lovændrin-
ger. De danske regler om anvendelse af Prüm-afgørelsen, der blev gen-
nemført ved lov nr. 479 af 17. juni 2008, må således formentlig fortolkes
sådan, at reglerne alene angår udveksling af oplysninger mv. mellem
myndigheder i lande, der er (egentlige) medlemmer af – og ikke blot as-
socieret – EU.
Det vil således formentlig bl.a. være nødvendigt at gennemføre ændrin-
ger af lov om Det Centrale Dna-profil-register, retsplejeloven og lov om
registrering af køretøjer svarende til de ændringer, der blev foretaget i
forbindelse med gennemførelsen af Prüm-afgørelsen, jf. ovenfor. Der vil
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på samme måde skulle fastsættes regler om strafansvar og erstatningsan-
svar for udenlandske embedsmænd, der udfører opgaver i Danmark efter
associeringsaftalen med Island og Norge.
På den baggrund vil der i forhold til Rådets endelige godkendelse af afta-
len mellem EU og Island og Norge om anvendelse af visse bestemmelser
i Prüm-afgørelserne skulle afgives en erklæring efter TEU artikel 38, jf.
artikel 24, stk. 5, som indebærer, at aftalen ikke er bindende for Dan-
mark, førend Danmark har vurderet lovgivningsspørgsmålet nærmere og
gennemført de nødvendige lovændringer.
Når alle EU’s medlemsstater – herunder Danmark – samt Island og Nor-
ge har opfyldt de krav, der måtte gælde ifølge deres egne forfatnings-
mæssige procedurer, vil aftalen blive forelagt for Rådet til (endelig) ind-
gåelse. Det bemærkes i den forbindelse, at Danmark på grund af det ret-
lige forbehold ikke vil kunne deltage i indgåelsen af aftalen, hvis aftalen
først forelægges for Rådet på et tidspunkt, hvor Lissabon-traktaten måtte
være trådt kraft.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Rådsafgørelsen om undertegnelse af aftalen mellem EU og Island og
Norge om anvendelse af visse bestemmelser i Prüm-afgørelserne har ikke
i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er ikke foretaget høring i anledning af sagen.
6.
Nærhedsprincippet
Sagen vurderes ikke at give anledning til overvejelser i forhold til nær-
hedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til aftalen og udkastet til rådsafgørelse.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Danmark er positivt indstillet over for at styrke samarbejdet mellem EU
og Island og Norge på det strafferetlige område og kan tilslutte sig vedta-
gelsen af rådsafgørelsen om undertegnelse af aftalen mellem EU og Is-
land og Norge om anvendelse af visse bestemmelser i Prüm-afgørelserne.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
Europa-Parlamentet
Sagen skal ikke forelægges Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har været drøftet på et møde i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde den 31. august 2009.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-
udvalg
Forslagene til de to Prüm-afgørelser blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til forhandlingsoplæg og Folketingets Retsudvalg til orientering
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 15. februar 2007,
ligesom forslagene blev forelagt udvalgene til orientering forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007.
Forslaget til rådsafgørelse om undertegnelse af aftalen mellem EU og
Island og Norge om anvendelse af visse bestemmelser i Prüm-
afgørelserne har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg eller Retsudvalget.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 4: Indgåelse af en aftale mellem EU og USA om
udlevering og gensidig retshjælp i straffesager
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Rådet forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. sep-
tember 2009 at få forelagt et udkast til en rådsafgørelse om indgåelse af
aftaler mellem EU og USA om henholdsvis udlevering og gensidig rets-
hjælp i kriminalsager til vedtagelse. Sagen giver ikke anledning til over-
vejelser om nærhedsprincippet og har ikke statsfinansielle og lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilken-
degivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til aftalerne. Fra
dansk side agter man at tilslutte sig vedtagelsen af rådsafgørelsen om
indgåelse af aftalerne.
1.
Baggrund
På baggrund af terrorangrebene i USA den 11. september 2001 blev der
afholdt et ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender samt
civilbeskyttelse) den 20. september 2001 og et ekstraordinært møde i Det
Europæiske Råd den 21. september 2001 med henblik på at drøfte mulig-
hederne for at styrke bekæmpelsen af terrorisme. Rådet og Det Europæi-
ske Råd vedtog i forbindelse hermed en række konklusioner vedrørende
initiativer som led i en styrkelse af indsatsen på området. I konklusioner-
ne blev der bl.a. lagt op til en nærmere undersøgelse af mulighederne for
at indgå en aftale mellem EU og USA på grundlag af TEU artikel 38, jf.
artikel 24, med henblik på at styrke det strafferetlige samarbejde om be-
kæmpelse af bl.a. terrorisme.
På den baggrund vedtog Rådet på rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der samt civilbeskyttelse) den 25.-26. april 2002 et forhandlingsmandat
med henblik på bemyndigelse af formandskabet til at indlede forhandlin-
ger med USA om indgåelse af en aftale om henholdsvis udlevering og
gensidig retshjælp i straffesager.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) den 5.-
6. juni 2003 vedtog Rådet en afgørelse om undertegnelse af aftaler mel-
lem EU og USA om udlevering og gensidig retshjælp i straffesager. Beg-
ge aftaler blev underskrevet den 25. juni 2003.
Efter rådsafgørelsen skal medlemsstaterne – som opfølgning på de under-
tegnede aftaler mellem EU og USA – træffe de nødvendige foranstalt-
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
721348_0016.png
ninger med henblik på at udarbejde bilaterale aftaler mellem dem og
USA samt anerkende anvendelsen af bestemmelserne i aftalerne om ud-
levering og gensidig retshjælp i straffesager. Aftalerne mellem EU og
USA vil træde i kraft mellem de enkelte medlemsstater og USA, når der
mellem disse parter er indgået bilaterale aftaler, og aftalen mellem EU og
USA er trådt i kraft.
Samtlige bilaterale aftaler er nu på plads, hvorfor de to aftaler med EU og
USA nu kan indgås.
2.
Indhold
Udkastet til aftaler mellem EU og USA er udarbejdet på grundlag af TEU
artikel 38, jf. artikel 24.
Det følger af de nævnte bestemmelser, at Rådet kan bemyndige formand-
skabet, der om nødvendigt bistås af Kommissionen, til at indlede for-
handlinger med en eller flere stater eller internationale organisationer om
indgåelse af en aftale om politisamarbejde og retligt samarbejde i straffe-
sager. Sådanne afgørelser indgås af Rådet med enstemmighed efter hen-
stilling fra formandskabet. Ingen aftale er bindende for en medlemsstat,
hvis repræsentant i Rådet meddeler, at medlemsstaten må opfylde de
krav, der gælder ifølge statens egne forfatningsmæssige procedurer. De
øvrige medlemmer af Rådet kan vedtage, at aftalen skal gælde foreløbigt
for dem.
De indgåede aftaler indeholder en række bestemmelser vedrørende udle-
vering og gensidig retshjælp i straffesager med henblik på forenkling og
effektivisering af det strafferetlige samarbejde mellem EU og USA.
Aftalen om udlevering indeholder bl.a. bestemmelser om følgende em-
ner:
fastlæggelse af, hvilke lovovertrædelser der kan føre til udleve-
ring
midlertidig overførelse
forenklet udleveringsprocedure ved samtykke
forenklede regler for fremsendelse mv. af udleveringsbegæringer
For så vidt angår spørgsmålet om udlevering i forbindelse med lovover-
trædelser, der i USA kan straffes med dødsstraf, bemærkes det, at med-
lemsstaterne ifølge den indgåede aftale som hovedregel kan betinge ud-
levering af, at der ikke idømmes dødsstraf. I visse tilfælde kan alvorlige
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
721348_0017.png
lovovertrædelser i USA imidlertid kun retsforfølges, hvis den amerikan-
ske anklagemyndighed påstår den tiltalte idømt dødsstraf. I disse situati-
oner kan udlevering betinges af, at en eventuel idømt dødsstraf ikke fuld-
byrdes.
Aftalen om gensidig retshjælp i straffesager indeholder bl.a. bestemmel-
ser om følgende emner:
identifikation af bankkonti og udveksling af oplysninger om
bankoplysninger og banktransaktioner
fælles efterforskningshold
videokonferencer i forbindelse med afhøringer
databeskyttelse
forenkling af proceduren for fremsendelse af anmodninger om
retshjælp
For så vidt angår spørgsmålet om gensidig retshjælp i forbindelse med
lovovertrædelser, der i USA kan straffes med dødsstraf, afgøres dette
spørgsmål i overensstemmelse med de bilaterale aftaler og national ret.
3.
Gældende dansk ret
Udlevering af personer fra Danmark til strafforfølgning eller straffuld-
byrdelse i andre lande (end de øvrige nordiske lande) sker efter reglerne i
udleveringsloven. Derimod har Danmark – med enkelte undtagelser –
ikke gennemført særlig lovgivning for så vidt angår gensidig retshjælp i
straffesager. Det antages imidlertid med støtte i retspraksis, at udenland-
ske begæringer om efterforskningsskridt i Danmark kan imødekommes
på grundlag af en analog anvendelse af retsplejelovens bestemmelser.
Det eksisterende samarbejde mellem Danmark og USA vedrørende udle-
vering og retshjælp i straffesager fungerer som udgangspunkt allerede i
overensstemmelse med den ramme for samarbejdet, der fremover vil
komme til at gælde mellem EU-medlemsstaterne og USA i kraft af de to
aftaler mellem EU og USA. Aftalerne nødvendiggør dog visse tilpasnin-
ger af bl.a. procedurereglerne for fremsendelse mv. af begæringer om
udlevering og retshjælp.
Med henblik på at sikre, at Danmark fuldt ud kan efterleve bestemmel-
serne i de to aftaler mellem EU og USA om udlevering og retshjælp, har
Danmark og USA den 23. juni 2005 undertegnet to bilaterale aftaler om
henholdsvis udlevering og gensidig retshjælp.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indgåelsen af aftalerne mellem USA og Danmark har ikke krævet lovæn-
dringer i Danmark. Der henvises herved til Justitsministeriets notat af 13.
januar 2005 (jf. REU Alm. del – Bilag 283).
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Indgåelse af aftalerne mellem EU og USA har ikke statsfinansielle og
lovgivningsmæssige konsekvenser.
5.
Høring
Sagen om indgåelse af aftalerne mellem EU og USA har ikke været i hø-
ring.
6.
Nærhedsprincippet
Indgåelse af aftalerne mellem EU og USA giver ikke anledning til over-
vejelser.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Danmark er positivt indstillet over for at styrke samarbejdet mellem EU
og USA på det strafferetlige område og kan tilslutte sig indgåelsen af af-
talerne.
9.
Europa-Parlamentet
Sagen har ikke været forelagt for Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har været drøftet på et møde i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde den 31. august 2009.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-
udvalg
Sagen om undertegnelse af aftalerne mellem EU og USA blev forelagt
Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender, samt civilbeskyttelse) den 5.-6. juni 2003.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagen om indgåelse af aftalerne mellem EU og USA har ikke tidligere
været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 5: Indledning af forhandlinger om en samarbejds-
aftale mellem Europol og Colombia
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Rådet forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. sep-
tember 2009 at skulle tage stilling til, om Europol kan indlede forhand-
linger om en samarbejdsaftale med Colombia om udveksling af person-
oplysninger. Sagen giver ikke anledning til overvejelser i forhold til nær-
hedsprincippet og har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øv-
rige medlemsstaters holdninger til sagen. Fra dansk side kan man tilslutte
sig, at der indledes forhandlinger mellem Europol og Colombia om en
samarbejdsaftale.
1.
Baggrund
Det følger af Europol-konventionens artikel 42, stk. 2, 1. pkt., at Europol,
i det omfang det er nødvendigt for at kunne gennemføre de opgaver, der
er pålagt Europol i henhold til konventionens artikel 3, kan oprette og
opretholde forbindelser med tredjelande og eksterne organisationer.
Rådet vedtog den 3. november 1998 en afgørelse, der fastsætter nærmere
regler for Europols forbindelser med tredjelande og eksterne organisatio-
ner.
Det fremgår af artikel 2, stk. 2, i rådsafgørelsen, at Rådet med enstem-
mighed beslutter, hvilke tredjelande og eksterne organisationer der skal
indledes forhandlinger med.
Det fremgår endvidere af artikel 2, stk. 3, at Europols direktør efter at
have konsulteret Styrelsesrådet og efter Rådets godkendelse kan indlede
forhandlinger om aftaler med tredjelande og eksterne organisationer. Så-
danne aftaler kan først indgås, efter at Rådet med enstemmighed har
godkendt disse.
Rådet har desuden ved to rådsafgørelser af henholdsvis 3. november
1998 og 12. marts 1999 fastsat nærmere regler for Europols videregivelse
af personoplysninger til tredjelande og eksterne organisationer samt for
Europols modtagelse af information fra tredjeparter.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved Rådets afgørelse af 27. marts 2000 blev Europols direktør bemyndi-
get til at indlede forhandlinger om samarbejde mellem Europol og en
række tredjelande og internationale organisationer, herunder bl.a. med
Rusland, Colombia, Norge og Ungarn.
Rådets afgørelse angiver de nærmere betingelser for denne bemyndigel-
se, herunder at eventuelle bestemmelser i aftalerne om udveksling af op-
lysninger skal være i overensstemmelse med reglerne i Europol-
konventionen og gennemførelsesbestemmelserne i tilknytning hertil.
For så vidt angår udvekslingen af personoplysninger er det i rådsafgørel-
sen fra 2000 fastsat, at forhandling med tredjelande og eksterne organisa-
tioner herom først kan indledes, når Rådet med enstemmighed på grund-
lag af en rapport fra Europol og efter høring af Styrelsesrådet og Den
Fælles Kontrolinstans, har konstateret, at der ikke er hindringer for at
indlede sådanne forhandlinger.
Det følger af den nævnte rådsafgørelse fra 1999, at Rådet ved vurderin-
gen af, om Europol bør indlede forhandlinger med et tredjeland eller en
ekstern organisation, skal tage lovgivningen og den administrative prak-
sis vedrørende databeskyttelse i det pågældende tredjeland eller den på-
gældende eksterne organisation i betragtning.
I den rådserklæring, der blev opnået enighed om i forbindelse med ved-
tagelsen af rådsafgørelsen fra 2000, opfordres Europol til at udarbejde og
forelægge rapporter for Rådet om lovgivningen og den administrative
praksis vedrørende databeskyttelse i de tredjelande og eksterne organisa-
tioner, der er nævnt i rådsafgørelsen.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. november 2003
godkendte Rådet en strategisk samarbejdsaftale mellem Europol og Co-
lombia.
Det forventes, at Rådet på sit møde (retlige og indre anliggender) den 21.
september 2009 på baggrund af en rapport fra Europol og efter høring af
Styrelsesrådet og Den Fælles Kontrolinstans skal tage stilling til, om der
kan indledes forhandlinger mellem Europol og Colombia om en samar-
bejdsaftale om udveksling af personoplysninger.
Hvis der opnås enighed mellem Europol og Colombia om et udkast til
samarbejdsaftale, vil dette udkast som anført skulle forelægges for Rådet
til godkendelse.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Indhold
Europol har udarbejdet en rapport om lovgivningen og den administrati-
ve praksis vedrørende databeskyttelse i Colombia. Rapporten er udarbej-
det i tæt samarbejde med de colombianske myndigheder på baggrund af
et besøg i Colombia i november 2008.
Rapporten har været i høring hos Styrelsesrådet og Den Fælles Kontrol-
instans. Styrelsesrådet og Den Fælles Kontrol har ikke fundet, at der er
noget til hinder for, at der kan påbegyndes forhandlinger mellem Europol
og Colombia om en samarbejdsaftale. Styrelsesrådet har ikke haft nogen
bemærkninger til rapporten udarbejdet af Europol.
Bemærkningerne fra Den Fælles Kontrolinstans kan i hovedtræk sam-
menfattes således:
Den Fælles Kontrolinstans bemærker, at Colombia har en databeskyttel-
seslov og en særlig databeskyttelseslov, der omfatter politimyndigheders
behandling og videregivelse af oplysninger.
Den Fælles Kontrolinstans bemærker endvidere, at grundlæggende data-
beskyttelsesprincipper vedrørende bl.a. datakvalitet, frister for opbeva-
ring, formål for registrering mv. ses som lovfæstede principper i den co-
lombianske lovgivning.
Den Fælles Kontrolinstans peger imidlertid på, at der ikke er adgang til
egenacces i forhold til oplysninger behandlet af politimyndighederne i
Colombia. Herudover peger Den Fælles Kontrolinstans på, at visse op-
lysninger kan lagres meget længe ifølge colombiansk ret, hvilket ikke
anses at være i overensstemmelse med Europol-konventionens bestem-
melser om sletning af oplysninger.
Endelig peger Den Fælles Kontrolinstans på, at det er usikkert, i hvilket
omfang databeskyttelsesrettigheder også finder anvendelse for andre end
colombianske statsborgere. Det fremgår i øvrigt ikke helt klart, hvilken
myndighed der uafhængigt skal kontrollere politimyndighedernes be-
handling og videregivelse af oplysninger.
Den Fælles Kontrolinstans understreger på den baggrund, at Europol i
forbindelse med forhandlingerne med Colombia skal have fokus på, at
ovennævnte punkter afklares.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Gældende dansk ret
Konventionen af 26. juli 1995 om oprettelse af en europæisk politienhed
(Europol-konventionen) er gennemført i dansk ret ved lov nr. 415 af 10.
juni 1997. Loven trådte i kraft den 1. juli 1999. Europol-loven er efter-
følgende ændret ved lov nr. 1435 af 22. december 2004 (om gennemfø-
relse af tillægsprotokollerne til Europol-konventionen mv.).
Folketinget vedtog den 18. december 2008 forslag til folketingsbeslut-
ning om udkast til rådsafgørelse om oprettelse af Den Europæiske Politi-
enhed (Europol) (B 7). Formålet med rådsafgørelsen er at erstatte den
nuværende Europol-konvention (samt tre tilknyttede protokoller) med en
rådsafgørelse, som dels indeholder alle de ændringer, der indgår i proto-
kollerne, dels indfører yderligere forbedringer med henblik på at gøre
Europol i stand til at klare de nye udfordringer, som Europol står over
for.
Sagen giver ikke i øvrigt anledning til at redegøre nærmere for gældende
ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er ikke foretaget høring i anledning af sagen.
6.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet ses ikke at have betydning for sagen.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdninger til sagen.
8.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig, at Europol indleder forhandlinger
med Colombia om en samarbejdsaftale. Hvorvidt Danmark senere vil
kunne godkende en samarbejdsaftale, vil afhænge af det nærmere indhold
heraf.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
Europa-Parlamentet
Sagen skal ikke forelægges Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for politi og retligt samarbejde
Sagen har været drøftet på et møde i Specialudvalget for politi og retligt
samarbejde den 31. august 2009.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-
udvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
eller Retsudvalg.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 6: Indledning af forhandlinger om en samarbejds-
aftale mellem Europol og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Ma-
kedonien
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Rådet forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 21. sep-
tember 2009 at skulle tage stilling til, om Europol kan indlede forhand-
linger om en samarbejdsaftale med Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien (FYROM) om udveksling af personoplysninger. Sagen gi-
ver ikke anledning til overvejelser i forhold til nærhedsprincippet og har
ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke
at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger til sagen. Fra dansk side kan man tilslutte sig, at der indledes
forhandlinger mellem Europol og FYROM om en samarbejdsaftale.
1.
Baggrund
Det følger af Europol-konventionens artikel 42, stk. 2, 1. pkt., at Europol,
i det omfang det er nødvendigt for at kunne gennemføre de opgaver, der
er pålagt Europol i henhold til konventionens artikel 3, kan oprette og
opretholde forbindelser med tredjelande og eksterne organisationer.
Rådet vedtog den 3. november 1998 en afgørelse, der fastsætter nærmere
regler for Europols forbindelser med tredjelande og eksterne organisatio-
ner.
Det fremgår af artikel 2, stk. 2, i rådsafgørelsen, at Rådet med enstem-
mighed beslutter, hvilke tredjelande og eksterne organisationer der skal
indledes forhandlinger med.
Det fremgår endvidere af artikel 2, stk. 3, at Europols direktør efter at
have konsulteret Styrelsesrådet og efter Rådets godkendelse kan indlede
forhandlinger om aftaler med tredjelande og eksterne organisationer. Så-
danne aftaler kan først indgås, efter at Rådet med enstemmighed har
godkendt disse.
Rådet har desuden ved to rådsafgørelser af henholdsvis 3. november
1998 og 12. marts 1999 fastsat nærmere regler for Europols videregivelse
af personoplysninger til tredjelande og eksterne organisationer samt for
Europols modtagelse af information fra tredjeparter.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved Rådets afgørelse af 13. juni 2002 blev Europols direktør bemyndiget
til at indlede forhandlinger om samarbejde mellem Europol og FYROM.
Rådets afgørelse angiver de nærmere betingelser for denne bemyndigel-
se, herunder at eventuelle bestemmelser i aftalerne om udveksling af op-
lysninger skal være i overensstemmelse med reglerne i Europol-
konventionen og gennemførelsesbestemmelserne i tilknytning hertil.
For så vidt angår udvekslingen af personoplysninger er det i rådsafgørel-
sen fra 2000 fastsat, at forhandling med tredjelande og eksterne organisa-
tioner herom først kan indledes, når Rådet med enstemmighed på grund-
lag af en rapport fra Europol og efter høring af Styrelsesrådet og Den
Fælles Kontrolinstans, har konstateret, at der ikke er hindringer for at
indlede sådanne forhandlinger.
Det følger af den nævnte rådsafgørelse fra 1999, at Rådet ved vurderin-
gen af, om Europol bør indlede forhandlinger med et tredjeland eller en
ekstern organisation, skal tage lovgivningen og den administrative prak-
sis vedrørende databeskyttelse i det pågældende tredjeland eller den på-
gældende eksterne organisation i betragtning.
I den rådserklæring, der blev opnået enighed om i forbindelse med ved-
tagelsen af rådsafgørelsen fra 2000, opfordres Europol til at udarbejde og
forelægge rapporter for Rådet om lovgivningen og den administrative
praksis vedrørende databeskyttelse i de tredjelande og eksterne organisa-
tioner, der er nævnt i rådsafgørelsen.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. oktober 2006 god-
kendte Rådet en strategisk samarbejdsaftale mellem Europol og FY-
ROM.
Det forventes, at Rådet på sit møde (retlige og indre anliggender) den 21.
september 2009 på baggrund af en rapport fra Europol og efter høring af
Styrelsesrådet og Den Fælles Kontrolinstans skal tage stilling til, om der
kan indledes forhandlinger mellem Europol og FYROM om en samar-
bejdsaftale om udveksling af personoplysninger.
Hvis der opnås enighed mellem Europol og FYROM om et udkast til
samarbejdsaftale, vil dette udkast som anført skulle forelægges for Rådet
til godkendelse.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Indhold
Europol har udarbejdet en rapport om lovgivningen og den administrati-
ve praksis vedrørende databeskyttelse i FYROM. Rapporten er udarbej-
det i tæt samarbejde med de makedonske myndigheder på baggrund af et
besøg i FYROM i december 2008.
Af rapporten fremgår bl.a., at Europarådskonventionen af 28. januar
1981 om beskyttelse af det enkelte menneske i forbindelse med elektro-
nisk databehandling af personoplysninger blev ratificeret af FYROM den
24. marts 2006.
Rapporten har været i høring hos Styrelsesrådet og Den Fælles Kontrol-
instans. Styrelsesrådet og Den Fælles Kontrol har ikke fundet, at der er
noget til hinder for, at der kan påbegyndes forhandlinger mellem Europol
og FYROM om en samarbejdsaftale. Styrelsesrådet har ikke haft nogen
bemærkninger til rapporten udarbejdet af Europol.
Bemærkningerne fra Den Fælles Kontrolinstans kan i hovedtræk sam-
menfattes således:
Den Fælles Kontrolinstans bemærker, at FYROM har ratificeret oven-
nævnte Europarådskonvention, og at den nationale databeskyttelseslov
også finder anvendelse for de makedonske politimyndigheder. Herudover
bemærker Den Fælles Kontrolinstans, at FYROM har en uafhængig data-
tilsynsmyndighed, der også foretager kontrol af politiets behandling og
videregivelse af oplysninger.
Den Fælles Kontrolinstans peger på, at selv om databeskyttelseslovgiv-
ningen i FYROM er i overensstemmelse med Europarådskonventionen
fra 1981, mangler FYROM stadig at implementere almindelige databe-
skyttelsesprincipper.
I den forbindelse understreger Den Fælles Kontrolinstans nødvendighe-
den af, at Europol i forbindelse med forhandlingerne om en samarbejds-
aftale sikrer, at almindelige databeskyttelsesprincipper finder anvendelse
for udvekslingen af oplysninger mellem Europol og FYROM.
3. Gældende dansk ret
Konventionen af 26. juli 1995 om oprettelse af en europæisk politienhed
(Europol-konventionen) er gennemført i dansk ret ved lov nr. 415 af 10.
juni 1997. Loven trådte i kraft den 1. juli 1999. Europol-loven er efter-
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
følgende ændret ved lov nr. 1435 af 22. december 2004 (om gennemfø-
relse af tillægsprotokollerne til Europol-konventionen mv.).
Folketinget vedtog den 18. december 2008 forslag til folketingsbeslut-
ning om udkast til rådsafgørelse om oprettelse af Den Europæiske Politi-
enhed (Europol) (B 7). Formålet med rådsafgørelsen er at erstatte den
nuværende Europol-konvention (samt tre tilknyttede protokoller) med en
rådsafgørelse, som dels indeholder alle de ændringer, der indgår i proto-
kollerne, dels indfører yderligere forbedringer med henblik på at gøre
Europol i stand til at klare de nye udfordringer, som Europol står over
for.
Sagen giver ikke i øvrigt anledning til at redegøre nærmere for gældende
ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er ikke foretaget høring i anledning af sagen.
6.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet ses ikke at have betydning for sagen.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdninger til sagen.
8.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig, at Europol indleder forhandlinger
med FYROM om en samarbejdsaftale. Hvorvidt Danmark senere vil
kunne godkende en samarbejdsaftale, vil afhænge af det nærmere indhold
heraf.
9.
Europa-Parlamentet
Sagen skal ikke forelægges Europa-Parlamentet.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Specialudvalget for politi og retligt samarbejde
Sagen har været drøftet på et møde i Specialudvalget for politi og retligt
samarbejde den 31. august 2009.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-
udvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
eller Retsudvalg.
29