Europaudvalget 2008-09
2963 - Konkurrenceevne
Offentligt
1453750_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2963. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 24. og 25. september 2009
Formand
Maud Olofsson
Erhvervsminister
Ewa Björling
Handelsminister
Tobias Krantz
Minister for videregående uddannelser og forskning
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0002.png
24.IX.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om konkrete foranstaltninger til forbedring af
det indre markeds
funktion, herunder en effektiv gennemførelse af
servicedirektivet.
Rådet havde også to offentlige debatter som forberedelse til revisionen af Fællesskabets
innovationspolitik
vedrørende henholdsvis konkurrenceevnen og udviklingen af det europæiske
forskningsrum.
Rådet havde en drøftelse om et udkast til direktiv om forenkling af erhvervsbetingelserne for
mikrovirksomheder for at forbedre deres konkurrenceevne.
Rådet blev af Kommissionen briefet om den seneste udvikling vedrørende den europæiske
bilindustri,
og især om situationen for Opel.
Rådet vedtog uden forhandling de tre forordninger, der tilsammen udgør
vejtransportpakken.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0003.png
24.IX.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Revision af innovationspolitikken ................................................................................................... 7
Foranstaltninger til forbedring af det indre markeds funktion -
Rådets konklusioner........................
8
Servicedirektivet: status vedrørende gennemførelsen....................................................................... 9
Forenkling af erhvervsbetingelserne for mikrovirksomheder ......................................................... 10
Det europæiske forskningsrum og innovation................................................................................ 11
Eventuelt....................................................................................................................................... 13
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien - Støtte til mandatet ................16
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Schengeninformationssystemets database - Ændringsbudget for 2009...............................................................16
LANDBRUG
Beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet *....................................................................................................16
Bæredygtig anvendelse af pesticider ................................................................................................................18
Markedsføring af plantebeskyttelsesmidler.......................................................................................................19
Pesticidudbringningsmaskiner..........................................................................................................................20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.IX.2009
MILJØ
Drivhusgasemissioner - Komitologiforslag.......................................................................................................20
Emissioner fra benzinstationer .........................................................................................................................21
TRANSPORT
Certifikater til lokomotivførere - Interoperabilitet i jernbanesystemet - Komitologiforslag ................................21
Vejtransportpakken .........................................................................................................................................21
ENERGI
Direktivet om miljøvenligt design*..................................................................................................................22
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger: rør af jern eller stål - folie af aluminium - håndbetjente palletrucks.....................22
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Fijiøerne - Passende foranstaltninger................................................................................................................23
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................23
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0005.png
24.IX.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Vincent VAN QUICKENBORNE
Benoît CEREXHE
Erhvervsminister og minister for forenkling
Minister i regeringen for hovedstadsregionen Bruxelles,
med ansvar for beskæftigelse, økonomi, forskning,
brandbekæmpelse og akut lægehjælp
Økonomi- og energiminister og minister for turisme
Viceminister for uddannelse, ungdom og videnskab
Viceindustri- og vicehandelsminister
Viceminister for uddannelse, ungdom og sport
Statssekretær, Økonomi- og Erhvervsministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling
Statssekretær, forbundsminister for uddannelse og
forskning
Statssekretær under forbundsministeren for økonomi og
teknologi, medlem af Forbundsdagen
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister, Erhvervs-, Handels- og
Beskæftigelsesministeriet, Uddannelses- og
Videnskabsministeriet samt Ministeriet for
Kommunikation, Energi og Naturressourcer, med særligt
ansvar for videnskab, teknologi, innovation,
informationssamfundet og naturressourcer
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for Den Europæiske Union
Generaldirektør for handel i den selvstyrende region
Valencia
Videnskabs- og innovationsminister
Generalsekretær for industri
Industriminister
Generaldirektør, Handelsministeriet
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse og Videnskab
Bulgarien:
Traicho TRAIKOV
Sergej IGNATOV
Den Tjekkiske Republik:
Martin TLAPA
Vlastimil RŮ�½IČKA
Danmark:
Michael DITHMER
Uffe TOUDAHL PEDERSEN
Tyskland:
Frieder MEYER-KRAHMER
Peter HINTZE
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Conor LENIHAN
Grækenland:
Léonidas ROKANAS
Spanien:
Diego LÓPEZ GARRIDO
Silvia ORDIÑAGA RIGO
Cristina GARMENDIA MENDIZÁBAL
Teresa SANTERO QUINTILLÁ
Frankrig:
Christian ESTROSI
Cypern:
Efstathios CHAMBOULLAS
Italien:
Giuseppe PIZZA
Vincenzo GRASSI
Letland:
Mareks GRUŠKEVICS
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0006.png
24.IX.2009
Litauen:
Rimantas �½YLIUS
Nerija PUTINAIT
Luxembourg:
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Istváv VARGA
Malta:
George PULLICINO
Jason AZZOPARDI
ederlandene:
Peter W. KOK
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Marcin KOROLEC
Jerzy SZWED
Portugal:
José MARIANO GAGO
Rumænien:
Vasile PUSCAS
Slovenien:
Darja RADIĆ
Jozsef GYÖRKÖS
Slovakiet:
Pavol KRIŠTOF
Jozef HABÁNIK
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Anni SINNEMÄKI
Riina NEVAMÄKI
Sverige:
Maud OLOFSSON
Ewa BJÖRLING
Tobias KRANTZ
Jöran HÄGGLUND
Gunnar WIESLANDER
Peter HONETH
Det Forenede Kongerige:
Andy LEBRECHT
Viceøkonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for national udvikling og økonomi
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Statssekretær for indkomst- og arealspørgsmål, Finans-,
Økonomi- og Investeringsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for økonomi samt familie- og ungdoms-
spørgsmål
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Understatssekretær, Ministeriet for Videnskab og
Videregående Uddannelse
Minister for videnskab, teknologi og videregående
uddannelse
Minister, chef for departementet for Europaspørgsmål
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Videregående Uddannelse,
Videnskab og Teknologi
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Undervisningsministeriet
Erhvervsminister
Arbejdsminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Vicestatsminister og erhvervsminister
Handelsminister
Minister for videregående uddannelser og forskning
Statssekretær under erhvervsministeren
Statssekretær under handelsministeren
Statssekretær under ministeren for videregående
uddannelser og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Janez POTOČNIK
Charlie MCREEVY
Næstformand
Medlem
Medlem
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0007.png
24.IX.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
Revision af innovationspolitikken
Rådet havde en offentlig debat som forberedelse til revisionen af Fællesskabets innovationspolitik
med henblik på at udstikke politiske retningslinjer for den indledende proces, der skal munde ud i
vedtagelse af integrerede konklusioner om et konkurrencedygtigt, innovativt og miljøeffektivt
Europa på samlingen i Rådet (konkurrenceevne) den 3.-4. december 2009.
Disse konklusioner skal tjene som bidrag til EU's strategi for vækst og beskæftigelse for perioden
efter 2010.
Ministrene udtrykte tilfredshed med forelæggelsen af Kommissionens meddelelse "Revision af
Fællesskabets innovationspolitik i en verden under forandring"
(12905/09)
1
og planerne for den
kommende europæiske innovationslovgivning.
Ministrene fremsatte deres synspunkter på grundlag af nogle spørgsmål
(13079/09)
fra
formandskabet og nåede til enighed om en række grundelementer, der skal tages hensyn til i EU's
kommende innovationsstrategi, herunder:
Der skal anlægges en bredere tilgang til innovation for at fremkalde en samfundsmæssig
omstilling inden for vidensøkonomiens rammer, samtidig med at der sker en bevægelse i retning
af en lav-CO
2
-økonomi.
Der skal gøres fremskridt i standardiseringsprocessen for produkter i det indre marked.
Interaktionen og samarbejdet mellem virksomheder og videnproducenter skal styrkes.
Der skal skabes de nødvendige retlige rammevilkår, så EU-virksomheder får mulighed for at
være nyskabende, med særlig opmærksomhed på de små og mellemstore virksomheder
(SMV'er).
Der skal tilskyndes til at skabe flere offentlig-private partnerskaber for at fremme en
innovationskultur.
1
Meddelelsen ledsages af fem arbejdsdokumenter:
innovation in services
(12956/09),
making
public support for innovation more effective
(12957/1/09),
assessing Community innovation policies
(12958/1/09),
Lead Market Initiative mid-term progress report
(12959/1/09),
financing SME
innovation
(12960/09).
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0008.png
24.IX.2009
Midlerne til forskning og innovation skal udnyttes effektivt, så innovationen kommer til at føre
til vækst og beskæftigelse med et forenklet og mindre bureaukratisk system.
Markederne for risikovillig kapital skal forbedres.
Der skal ske forbedringer inden for intellektuel ejendomsret i Europa.
Der var også enighed i Rådet om, at det på baggrund af den økonomiske krise er på tide at øge
tempoet og foreslå en innovationsplan, der sætter samfundet i centrum og tager
hovedudfordringerne i samfundet op.
Kommissionen gør i sin meddelelse, der blev offentliggjort den 2. september, status over
Fællesskabets innovationsfremmende politikker i de seneste år og vurderer de fremskridt, der er
gjort med at gennemføre dem. Den peger også på lakuner og mangler som led i forberedelserne til
en fremtidig europæisk innovationsplan.
Foranstaltninger til forbedring af det indre markeds funktion -
Rådets konklusioner
Rådet havde en drøftelse om konkrete foranstaltninger til forbedring af det indre markeds funktion
og vedtog følgende konklusioner:
(13024/09)
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0009.png
24.IX.2009
Servicedirektivet: status vedrørende gennemførelsen
Under arbejdsfrokosten fokuserede ministrene på en analyse af, hvor langt man er nået med
gennemførelsen af direktivet om tjenesteydelser i det indre marked.
Efter Kommissionens redegørelse udvekslede ministrene synspunkter med udgangspunkt i en
baggrundsnote og nogle spørgsmål fra det svenske formandskab
(12930/09).
Ved debattens afslutning understregede formandskabet, at alle medlemsstaterne er forpligtede til at
øge indsatsen med henblik på fuld gennemførelse af servicedirektivets bestemmelser inden fristens
udløb den 28. december 2009.
Det blev understreget, at servicedirektivet kan tjene som et redskab til at hjælpe Europa med at
komme hurtigere over den økonomiske krise. Desuden er en effektiv og rettidig gennemførelse af
direktivet en forudsætning for, at virksomheder og forbrugere kan drage fuld fordel af de
muligheder, der er forbundet med et reelt integreret indre marked for tjenesteydelser.
Med henblik på at gennemføre servicedirektivet skal medlemsstaterne sætte de love og
administrative bestemmelser i kraft, som er nødvendige for at efterkomme det. I forbindelse med
denne proces skal medlemsstaterne gennemgå de nationale regler og oprette kvikskranker for
tjenesteydere, indføre elektroniske procedurer og intensivere det administrative samarbejde.
Gennemgangen af den nationale lovgivningen skal forelægges Kommissionen i december 2009 og
vil være hovedgenstanden for en gensidig evaluering året efter.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0010.png
24.IX.2009
Forenkling af erhvervsbetingelserne for mikrovirksomheder
Rådet havde under den offentlige forhandling en orienterende drøftelse om et udkast til direktiv, der
tager sigte på at forenkle erhvervsbetingelserne og navnlig regnskabskravene til mikrovirksomheder
for at forbedre deres konkurrenceevne og frigøre deres vækstpotentiale.
Drøftelsen mundede ud i politiske retningslinjer for det videre arbejde i Rådet.
Drøftelsen fokuserede på følgende to nøglespørgsmål:
– det foreslåede direktivs betydning set i et bredere perspektiv af den forenkling af fjerde og
syvende selskabsdirektiv (regnskabsdirektiverne), som blev bebudet i Kommissionens
lovgivningsprogram, og
– forslagets frivillige karakter: de medlemsstater, der ønsker at mindske de administrative byrder
for mikrovirksomhederne, som følger af kravet om udarbejdelse og offentliggørelse af
årsregnskaber, vil kunne udelukke dem fra anvendelsesområdet for fjerde selskabsdirektiv. Der
blev dog givet udtryk for betænkelighed ved, at forslagets frivillige karakter vil føre til en
afharmonisering af reglerne på EU-plan på regnskabsområdet.
I februar 2009 forelagde Kommissionen som led i sin økonomiske genopretningsplan et forslag til
ændring af direktiv 78/660/EØF om årsregnskaberne for visse selskabsformer ("fjerde selskabs-
direktiv"). Det foreslåede direktiv
(7229/1/09)
ville give medlemsstaterne mulighed for at udelukke
meget små virksomheder (de såkaldte "mikroenheder", der har færre end ti ansatte) fra
anvendelsesområdet for fjerde selskabsdirektiv og dermed fritage dem for dets administrative og
regnskabsrelaterede krav.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse om forslaget, der er omfattet af den fælles
beslutningsprocedure.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0011.png
24.IX.2009
Det europæiske forskningsrum og innovation
Rådet havde en offentlig debat om udvikling af det europæiske forskningsrum og politiske
spørgsmål vedrørende forskningsbaseret innovation.
Debatten er et indledende skridt med henblik på samlingen i Rådet (konkurrenceevne) i december
2009, hvor formandskabet agter at fremlægge et sæt konklusioner for at give input til den
kommende europæiske innovationslovgivning, som den næste Europa-Kommission forventes at
fremsætte forslag til i begyndelsen af 2010.
Ministrenes debat, der blev struktureret ved hjælp af nogle spørgsmål
(13047/09),
viste klart
konvergerende synspunkter med hensyn til, om der er et akut behov for at fastsætte
forskningsprioriteter på EU-plan og poole medlemsstaternes ressourcer for at klare de store
samfundsmæssige udfordringer, der ikke kan løses uden større fokus på forskning, koordineret med
innovation og andre relevante politikker.
Endvidere er der bred konsensus om, at de nationale forskningssystemers effektivitet og
produktivitet og det europæiske forskningsrum som helhed skal forbedres gennem en systematisk
og koordineret indsats fra medlemsstaternes og Kommissionens side for at undgå dobbeltarbejde og
maksimere synergien mellem alle forskningspolitikker og andre politikker og politiske
instrumenter, der har en indvirkning på udviklingen af det europæiske forskningsrum og af et
videnbaseret samfund. På samlingen i Rådet (konkurrenceevne) i december 2009 forventes Rådet at
træffe beslutning om en ajourføring af koordinationsstrukturerne og prioriteterne.
Derudover blev betydningen af et højt niveau af effektive investeringer i forskning, innovation og
uddannelse samt af et mere strømlinet internationalt samarbejde med tredjelande fremhævet,
navnlig på baggrund af den aktuelle økonomiske situation.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0012.png
24.IX.2009
Forud for Rådets samling blev der afholdt et uformelt ministerseminar den 24. september med
deltagelse af repræsentanter for Europa-Parlamentet og Kommissionen, hvor man drøftede
eventuelle brede retningslinjer for forskningen efter 2010. Seminaret refererede navnlig til
formandskabets note "The world in 2015"
(13070/09),
Lunderklæringen om omformning af det
europæiske forskningsrum
1
og Göteborgresolutionen om videnstrekanten.
*
*
*
Under frokosten gav formanden for
Det Europæiske Forskningsråds
panel en redegørelse for
revisionen af rådet.
1
http://www.se2009.eu/lund declaration
12
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0013.png
24.IX.2009
Eventuelt
Rådet noterede sig orienteringerne om følgende spørgsmål:
Dagsordenen for "bedre regulering"
Det svenske formandskab meddelte, at det har til hensigt at udarbejde et udkast til konklusioner
med henblik på decembersamlingen i Rådet (konkurrenceevne) med Rådets prioriteter for
dagsordenen for bedre regulering for tiden efter 2010 under hensyn til den seneste udvikling i
forbindelse med initiativet vedrørende bedre regulering med henblik på at mindske de
administrative byrder for EU-virksomheder og at forenkle fællesskabslovgivningen
(13544/09).
Aftalememorandum med de brasilianske konkurrencemyndigheder
Kommissionen orienterede om det udvidede samarbejde med Brasilien om konkurrencepolitiske
spørgsmål
(13451/09).
Fødevareindustriens konkurrenceevne
Kommissionen orienterede om de fremskridt, som gruppen på højt plan har gjort med hensyn til
fødevareindustriens konkurrenceevne.
Bilindustrien
Rådet blev af Kommissionen briefet om den seneste udvikling vedrørende bilindustrien og især om
situationen for Opel.
Forbrugerbeskyttelse
Kommissionen forelagde to meddelelser om henholdsvis:
– en harmoniseret metode til klassificering og indberetning af klager og forespørgsler fra
forbrugere (11978/09 +
ADD 1),
og
– håndhævelse af forbrugerlovgivningen (11817/09).
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0014.png
24.IX.2009
Formandskabet orienterede om resultatet af konferencen om "sikre produkter - et centralt element i
EU's indre marked" den 11. september 2009 i Stockholm. Den fokuserede mest på markedstilsyn og
fri bevægelighed for varer i det indre marked
(13545/09).
Internationalt forskningssamarbejde
Formanden for Det Strategiske Forum For Internationalt Videnskabeligt og Teknologisk
Samarbejde (SFIC) gav et overblik over det igangværende arbejde i SFIC, der er koncentreret om
prioriterede emner og mål og om lande og instrumenter af fælles interesse og tager sigte på at
bidrage til internationaliseringen af europæisk videnskab og forskning.
ITER-projektet for nuklear fusion
Kommissionen orienterede om den seneste udvikling i ITER-projektet med henblik på det næste
møde i ITER-Rådet i november 2009. Kommissionen understregede også betydningen af at holde
tempoet for at sikre ITER's vedvarende succes og komme videre med projektet (13418/09).
Fælles programlægning af forskningsindsatsen
Formændene (det tidligere og nuværende EU-formandskab) for Gruppen På Højt Plan vedrørende
Fælles Programlægning af Forskningsindsatsen redegjorde for de fremskridt, der er gjort indtil nu,
og for de næste skridt, der skal tages med henblik på at forelægge et første sæt forslag på samlingen
i Rådet (konkurrenceevne) i december 2009.
Rådet gav i sine konklusioner af 2. december 2008 (16775/08) medlemsstaternes repræsentanter
mandat til at identificere og dokumentere egnede områder for fælles programlægning.
Det fælles programlægningsinitiativ vedrørende bekæmpelse af neurodegenerative
sygdomme
Kommissionen orienterede om en henstilling om iværksættelse af et fælles
programlægningsinitiativ vedrørende bekæmpelse af neurodegenerative sygdomme, særlig
Alzheimers (12953/09).
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.IX.2009
I december 2008 vedtog Rådet konklusioner, hvori det erkendte nødvendigheden af at iværksætte et
pilotforskningsprojekt vedrørende bekæmpelse af neurodegenerative sygdomme, særlig
Alzheimers, og opfordrede Kommissionen til at fremsætte et forslag i 2009.
Den 22. juli 2009 fremsatte Kommissionens sit forslag til Rådets henstilling om foranstaltninger til
bekæmpelse af neurodegenerative sygdomme, særlig Alzheimers, gennem fælles programmering af
forskningsindsatsen. Eksperter fra omkring 20 lande deltager på nuværende tidspunkt i
behandlingen af forslaget.
Uformelt rådsmøde under det svenske formandskab
Formandskabet gav et kort overblik over forberedelserne til det næste uformelle møde i Rådet
(konkurrenceevne), der holdes den 14.-16. oktober i Umeå.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0016.png
24.IX.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien - Støtte til
mandatet
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse indtil den 10. oktober 2010 af fælles holdning
2004/694/FUSP om yderligere foranstaltninger til støtte for den effektive gennemførelse af
mandatet til Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien (ICTY)
(12896/09).
Den fælles holdning forlænger med yderligere 12 måneder de foranstaltninger, der blev vedtaget i
oktober 2004 ved fælles holdning 2004/694/FUSP med henblik på at indefryse alle midler og
økonomiske ressourcer tilhørende personer, som ICTY har tiltalt for krigsforbrydelser, men som
ikke er i ICTY's varetægt
(offentliggjort i EUT L 315 af 14.10.2004, s. 52).
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Schengeninformationssystemets database - Ændringsbudget for 2009
Medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, vedtog et ændringsbudget for 2009 for C.SIS (den centrale del
af Schengeninformationssystemet) med henblik på at dække behovet for at forlænge kontrakterne
vedrørende driftsmæssig vedligeholdelse af systemet (11782/09).
LANDBRUG
Beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet *
Rådet vedtog en forordning om forbedring af dyrenes velfærd på aflivningstidspunktet
(11272/09,
12195/09 ADD1
)
med kvalificeret flertal, idet den estiske, nederlandske og rumænske delegation
undlod at stemme.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.IX.2009
Formålet med forordningen er at revidere den gældende lovgivning i lyste af den nyeste tekniske og
videnskabelige viden. Den indfører også en ny strategi - der svarer til den, der blev fulgt på
fødevaresikkerhedsområdet - om at give operatøren et større ansvar for dyrenes velfærd.
Den nye forordning indebærer følgende ændringer i forhold til den gældende lovgivning:
ændring af instrumentet fra et direktiv til en forordning: dermed sikres en ensartet og samtidig
anvendelse, og man undgår de administrative byrder og uligheder, der af og til er forbundet med
gennemførelsen i national ret, og opnår en hurtigere gennemførelse. Der bliver også tale om ét
samlet sæt regler, der bliver klarere og lettere at anvende både for EU's virksomhedsledere og
handelspartnere
bedre integrering af dyrevelfærdsaspekter i produktionsprocessen ved hjælp af kravet om
standardprocedurer for virksomhedsledere og udnævnelse af dyrevelfærdsansvarlige på nogle
slagterier, der skal hjælpe dem med at sikre, at reglerne i forordningen overholdes
forøgelse af de berørte virksomhedslederes og myndighedsrepræsentanters kompetencer og
relevant uddannelse af og udstedelse af kompetencebeviser til personale, der beskæftiger sig med
aflivning og dermed forbundne aktiviteter
opdatering af en række tekniske standarder i lyset af de videnskabelige fremskridt
regelmæssig overvågning af bedøvelsesteknikkernes virkning
hensyntagen til dyrevelfærd i forbindelse med udformning og opførelse af slagterier og udstyr på
slagterier
fremme af innovation og en fælles tilgang i forbindelse med bedøvelses- og aflivningsteknikker
forbedring af dyrebeskyttelsen i forbindelse med masseaflivninger
supplering af det sundhedscertifikat, der ledsager kød indført fra tredjelande, med en attest som
dokumentation for, at krav, der mindst svarer til kravene i kapitel II og III i forordningen, er
overholdt.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0018.png
24.IX.2009
Bæredygtig anvendelse af pesticider
Rådet vedtog et direktiv om en ramme for Fællesskabets indsats for en bæredygtig anvendelse af
pesticider med henblik på at nedbringe risici for menneskers sundhed og miljøet og afhængigheden
af pesticider (3607/09).
Dette direktiv finder anvendelse på pesticider, og anvendelsesområdet vil på et tidspunkt blive
udvidet til også at omfatte biocidholdige produkter.
I henhold til det nye direktiv skal medlemsstaterne:
Vedtage nationale handlingsplaner, der fastlægger kvantitative mål, målsætninger,
foranstaltninger og frister for mindskelse af risici for og virkninger på menneskers sundhed og
miljøet i forbindelse med anvendelse af pesticider og tilskynder til udvikling og indførelse af
integreret bekæmpelse af skadegørere og alternative metoder for at nedbringe afhængigheden af
pesticider. De nationale handlingsplaner bør også omfatte harmoniserede risikoindikatorer, der
fastsættes dels med henblik på at måle de fremskridt, der gøres med hensyn til at mindske risici
ved og negative virkninger af pesticidanvendelse, og dels med henblik på risikostyring og
rapportering.
Træffe alle nødvendige foranstaltninger til at fremme landbrug med lavt pesticidforbrug,
herunder integreret bekæmpelse af skadegørere, og sikre, at de professionelle pesticidbrugere går
over til at bruge alle tilgængelige afgrødebeskyttelsesforanstaltninger på en mere miljøvenlig
måde og prioriterer ikke-kemiske alternativer med lav risiko, hvor det er muligt, og blandt de
produkter, der findes til bekæmpelse af den samme skadegører, vælger dem, der belaster
menneskers sundhed og miljøet mindst. Medlemsstaterne skal sikre, at alle professionelle
brugere af pesticider senest den 1. januar 2014 overholder de generelle standarder for integreret
bekæmpelse af skadegørere.
Indføre ordninger for uddannelse af distributører, rådgivere og professionelle pesticidbrugere,
således at alle, der anvender eller kommer til at anvende pesticider, har fuldt kendskab til de
potentielle risici for menneskers sundhed og miljøet og til egnede foranstaltninger til at mindske
disse risici mest muligt.
Sikre, at håndteringen af pesticider ikke er til fare for menneskers sundhed eller miljøet. De skal
også sikre, at vandmiljøet og drikkevandsforsyningerne samt Natura 2000-områder beskyttes
mod virkningen af pesticider, og at anvendelsen heraf reduceres til et minimum eller forbydes i
specifikke områder, der benyttes af offentligheden eller udsatte grupper.
Forbyde flysprøjtning og kun tillade det i særlige tilfælde, der er godkendt af de kompetente
myndigheder.
Sørge for, at pesticidudbringningsudstyr inspiceres med jævne mellemrum.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0019.png
24.IX.2009
Markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
Rådet vedtog en forordning om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler og om ophævelse af
direktiv 79/117/EØF og 91/414/EØF for gennem en harmonisering af bestemmelserne for
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler at sikre et højt beskyttelsesniveau for både menneskers
og dyrs sundhed og miljøet og forbedre det indre markeds funktion samtidig med, at
landbrugsproduktionen forbedres (3608/09).
Ved denne forordning fastsættes der bestemmelser om godkendelse af plantebeskyttelsesmidler i
den form, hvori de frembydes til salg, samt om markedsføring, anvendelse og kontrol heraf i
Fællesskabet. Den indeholder både bestemmelser om godkendelse af aktivstoffer, safenere og
synergister, som plantebeskyttelsesmidler indeholder eller består af, og bestemmelser om adjuvanter
og hjælpestoffer.
Der er i den nye forordning fastsat stringente kriterier for EU-godkendelsen af aktivstoffer, som vil
udelukke de giftigste stoffer, der er tilgængelige i dag, fra markedet. I ekstraordinære tilfælde kan
der dog indrømmes midlertidige undtagelser fra disse kriterier i tilfælde af alvorlig trussel mod
plantesundheden.
Procedurerne for godkendelse af aktivstoffer og af plantebeskyttelsesmidler er blevet harmoniseret
og forenklet, tidsfristerne er blevet strammet, og medlemsstaternes, Kommissionens og Den
Europæiske Fødevareautoritets roller er blevet præciseret.
Medlemsstaterne bør dog undtagelsesvis kunne godkende plantebeskyttelsesmidler, der ikke
opfylder betingelserne i denne forordning, når det er nødvendigt på grund af en fare for eller trussel
mod planteproduktionen eller økosystemer, der ikke kan styres med andre rimelige midler.
Medlemsstaterne bør i henhold til denne forordning regelmæssigt undersøge
plantebeskyttelsesmidler indeholdende stoffer, der udgør en stor risiko for menneskers sundhed og
for miljøet med henblik på at erstatte dem med plantebeskyttelsesmidler indeholdende aktivstoffer,
der kræver mindre omfattende risikobegrænsende foranstaltninger, eller med ikke-kemiske kontrol-
eller forebyggelsesmetoder. Der bør desuden gives incitamenter til at markedsføre
plantebeskyttelsesmidler med lav risiko.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0020.png
24.IX.2009
Forordningen indfører også en ordning med tre geografiske zoner for gensidig anerkendelse af
plantebeskyttelsesmidler, som vil øge tilgængeligheden af plantebeskyttelsesmidler i hele EU og
mindske medlemsstaternes arbejdsbyrde. Ikke desto mindre får medlemsstaterne mulighed for at
begrænse eller nægte at anerkende godkendelser, der er givet i en anden medlemsstat ud fra visse
miljø- eller landbrugsmæssige forhold.
Den nye forordning indeholder også regler om databeskyttelse, klassificering, emballering og
mærkning, reklamer, registrering, parallelhandel og om frø, der er behandlet med
plantebeskyttelsesmidler.
Ifølge forordningen bør forsøgsmetoder uden anvendelse af dyr fremmes, forsøg med hvirveldyr må
kun foretages som en sidste udvej, og gentagelser af undersøgelser med hvirveldyr bør undgås.
Pesticidudbringningsmaskiner
Rådet vedtog et direktiv, der har til formål at forbedre fremstillingen og vedligeholdelsen af
pesticidudbringningsmaskiner, med henblik på at mindske pesticiders skadelige virkninger for
menneskers sundhed og miljøet
(3662/09).
Det nye direktiv, der ændrer direktiv 2006/42/EF om maskiner, vedrører de væsentlige krav, som
pesticidudbringningsmaskinerne skal opfylde, inden de markedsføres og/eller ibrugtages. Det
pålægger medlemsstaterne at oprette et system til regelmæssig vedligeholdelse og inspektion af det
udstyr, der anvendes.
MILJØ
Drivhusgasemissioner - Komitologiforslag
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af beslutninger:
– om godkendelse af Østrigs ensidige medtagelse af en yderligere drivhusgas i EU's
emissionshandelsordning (jf. artikel 24 i direktiv 2003/87/EF); og
– om ændring af beslutning 2007/589/EF for så vidt angår tilføjelse af retningslinjer for
overvågning og rapportering af udledninger af drivhusgas fra opsamling, transport og geologisk
lagring af kuldioxid.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0021.png
24.IX.2009
I overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol kan Kommissionen nu vedtage de
foreslåede beslutninger, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Emissioner fra benzinstationer
Rådet vedtog et direktiv om reduktion af skadelige emissioner af benzindampe på benzinstationer
(3669/09
+
13330/09 ADD 1).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
13576/09.
TRANSPORT
Certifikater til lokomotivførere - Interoperabilitet i jernbanesystemet - Komitologiforslag
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af:
– en beslutning om vedtagelse af grundlæggende parametre for registre over licenser og
supplerende certifikater til lokomotivførere
– et direktiv om ændring af bilag VII til direktiv 2008/57/EF om interoperabilitet i
jernbanesystemet i Fællesskabet og
– en beslutning om ændring af beslutningerne 2006/679/EF og 2006/860/EF om tekniske
specifikationer for interoperabilitet gældende for delsystemer i de transeuropæiske
jernbanesystemer for konventionelle tog og højhastighedstog.
Ifølge EU's forskriftsprocedure med kontrol kan Rådet modsætte sig Kommissionens vedtagelse af
retsakter. Kommissionen kan derfor nu vedtage retsakterne, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig det.
Vejtransportpakken
Rådet vedtog tre forordninger, der tager sigte på at modernisere, erstatte og sammenlægge
bestemmelser vedrørende vejtransportoperatører og adgang til markederne for vejtransport, efter at
der blev opnået enighed med Europa-Parlamentet ved andenbehandlingen som led i den fælles
beslutningsprocedure.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0022.png
24.IX.2009
Forordningerne vedrører henholdsvis adgang til markedet for international godskørsel,
vejtransporterhvervet og adgang til markedet for buskørsel.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
13594/09.
ENERGI
Direktivet om miljøvenligt design*
Rådet vedtog en revideret udgave af direktivet om miljøvenligt design (3663/09,
13329/09 ADD 1
REV 1),
efter at der blev opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
Det nye direktiv udvider anvendelsesområdet for det eksisterende direktiv 2005/32/EF, således at
det i princippet kommer til at omfatte alle energirelaterede produkter. Dette vil forbedre energi- og
ressourceeffektiviteten for langt flere produkttyper og mindske efterspørgslen efter naturressourcer
og dermed bidrage til energiforsyningssikkerheden og til at nå drivhusgasemissionsmålene i EU.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
13626/09.
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger: rør af jern eller stål - folie af aluminium - håndbetjente
palletrucks
Rådet vedtog forordninger:
– om indførelse af en endelig antidumpingtold og om endelig opkrævning af den midlertidige
antidumpingtold på importen af visse sømløse rør af jern eller stål med oprindelse i Kina
(13014/09)
– om indførelse af en endelig antidumpingtold og om endelig opkrævning af den midlertidige
antidumpingtold på importen af visse typer folie af aluminium med oprindelse i Armenien,
Brasilien og Kina (12984/09), og
– om afslutning af den fornyede undersøgelse (ny eksportør) af Rådets forordning (EF)
nr. 1174/2005 om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af den
midlertidige told på importen af håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil med
oprindelse i Kina, om genindførelse af tolden, for så vidt angår importen fra en eksportør i dette
land, og om ophævelse af registreringen af denne import (12831/09).
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453750_0023.png
24.IX.2009
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Fijiøerne - Passende foranstaltninger
Rådet forlængede foranstaltningerne vedrørende Fijiøerne med 6 måneder for at støtte landets
tilbagevenden til demokrati, respekt for menneskerettighederne og retsstaten (13087/09).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
13627/09.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog afgørelser om beskikkelse af følgende medlemmer af Regionsudvalget:
Fiona O'LOUGHLIN, medlem af Kildare County Council
Francisco Javier López Álvarez, Presidente del Gobierno Vasco
Stanislav Eichler, President of Liberec Region
Josef Novotn�½, President of Karlovy Vary Region
Jaroslav Palas, President of Moravia-Silesia Region
Jiří Zimola, President of South Bohemian Region.
13513/1/09 REV 1 (Presse 272)
23
DA