Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2965 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453751_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14311/09 (Presse 287)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2965. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 12. oktober 2009
Formand
Maria LARSSON
Sveriges minister for ældrespørgsmål og folkesundhed
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5394 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
14311/09 (Presse 287)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453751_0002.png
12.X.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en udveksling af synspunkter og vedtog konklusioner om pandemisk
influenza (H1N1)
- en strategisk tilgang.
14311/09 (Presse 287)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453751_0003.png
12.X.2009
INDHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INFLUENZA A/H1N1 -
Rådets konklusioner.....................................................................................6
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SUNDHED
Særberetning nr. 2/2009 om EU's folkesundhedsprogram (2003-2007) -
Rådets konklusioner
............................15
Narkotikaforebyggelse -
Rådets konklusioner
.......................................................................................................15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
14311/09 (Presse 287)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453751_0004.png
12.X.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jean-Marc DELIZEE
Bulgarien:
Lubomir GAYDOV
Den Tjekkiske Republik:
Dana JURÁSKOVÁ
Danmark:
Jakob Axel NIELSEN
Tyskland:
Ulla SCHMIDT
Estland:
Hanno PEVKUR
Irland:
Geraldine BYRNE NASON
Grækenland:
Mariliza XENOGIANNAKOPOULOU
Spanien:
José MARTÍNEZ OLMOS
Frankrig:
Roselyne BACHELOT-NARQUIN
Italien:
Ferruccio FAZIO
Cypern:
Stella Canna MICHAELIDOU
Letland:
Baiba ROZENTĀLE
Litauen:
Algis ČAPLIKAS
Luxembourg:
Mars DI BARTOLOMEO
Ungarn:
Tamás SZÉKELY
Malta:
Mario GALEA
Nederlandene:
Abraham KLINK
Østrig:
Walter GRAHAMMER
Polen:
Adam FRONCZAK
Portugal:
Francisco RAMOS
Rumænien:
Adrian STREINU CERCEL
Slovenien:
Ivan ER�½EN
Statssekretær for fattigdomsbekæmpelse
Vicesundhedsminister
Sundhedsminister
Minister for sundhed og forebyggelse
Forbundssundhedsminister
Socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for sundhed og social solidaritet
Generalsekretær for sundhed
Sundheds- og sportsminister
Viceminister for arbejdsmarkeds-, sundheds- og socialpo-
litik
Fast sekretær, Sundhedsministeriet
Sundhedsminister
Sundhedsminister
Sundheds- og socialminister
Sundhedsminister
Statssekretær
Sundheds-, velfærds- og sportsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicestatssekretær, Sundhedsministeriet
Statssekretær for sundhed
Statssekretær
Statssekretær, Sundhedsministeriet
14311/09 (Presse 287)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453751_0005.png
12.X.2009
Slovakiet:
Daniel KLAĆKO
Finland:
Paula RISIKKO
Sverige:
Maria LARSSON
Det Forenede Kongerige:
Andy LEBRECHT
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Social- og sundhedsminister
Minister for ældrespørgsmål og folkesundhed
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Androulla VASSILIOU
Medlem
14311/09 (Presse 287)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453751_0006.png
12.X.2009
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INFLUENZA A/H1N1 -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Den 11. juni 2009 forhøjede Verdenssundhedsorganisationen (WHO) varslingsniveauet for influ-
enzapandemien fra fase 5 til fase 6, som svarer til global spredning af 2009-virussen influenza
A/H1N1. På grundlag af videnskabelige og epidemiologiske data og viden råder WHO og Det
Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC) landene på den nord-
lige halvkugle til at forberede sig på en ny bølge af pandemien.
Rådet for Den Europæiske Union:
1.
MINDER
derfor
OM
WHO's internationale sundhedsregulativ (IHR 2005), Europa-
Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2119/98/EF af 24. september 1998 om oprettelse af et
net til epidemiologisk overvågning af og kontrol med overførbare sygdomme i Fællesskabet
1
,
systemet for tidlig varsling og reaktion med hensyn til overførbare sygdomme og forordning
(EF) nr. 851/2004 om oprettelse af et europæisk center for forebyggelse af og kontrol med
sygdomme
2
;
MINDER OM
Kommissionens forordning (EF) nr. 1085/2003 af 3. juni 2003 om behandling
af ændringer af betingelserne i markedsføringstilladelser for humanmedicinske lægemidler og
veterinærlægemidler, som er omfattet af Rådets forordning (EØF) nr. 2309/93, særlig artikel 7
og 8;
BEMÆRKER,
at der findes specifikke lovbestemmelser, der giver fleksibilitet med
hensyn til omfanget af datakrav og mulighed for hastegodkendelse af influenzavacciner efter
en erklæring om en pandemi, og at Kommissionen har godkendt flere influenzavacciner, der
vil skulle ændres i forbindelse med en konkret pandemisituation;
NOTERER SIG MED TILFREDSHED,
at arbejdet i Det Europæiske Lægemiddelagentur
(EMEA) med henblik på at afgive udtalelse om de tre første vacciner har været effektivt, og at
Kommissionen så hurtigt har udstedt markedsføringstilladelser hertil;
2.
3.
1
2
EFT L 268 af 3.10.1998, s. 1.
EUT L 142 af 30.4.2004.
6
14311/09 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.X.2009
4.
MINDER OM
Rådets konklusioner af 16. december 2008 om sundhedssikkerhed, hvori med-
lemsstaterne opfordres til at fortsætte og udvide samarbejdet om forberedelse, overvågning,
hurtig varsling og koordineret reaktion i forbindelse med alle spørgsmål vedrørende krise-
situationer på folkesundhedsområdet, der berører mere end én medlemsstat;
MINDER OM
Rådets konklusioner af 30. april 2009 om influenzainfektion af type A/H1N1,
hvori medlemsstaterne indtrængende opfordres til efter WHO's vejledning og i samarbejde
med og sammen med Kommissionen at handle sammen;
MINDER OM
de eksisterende strukturer for uformelt samarbejde og koordination i forbin-
delse med sundhedstrusler, navnlig Udvalget for Sundhedssikkerhed (HSC), der blev oprettet
i 2001 af sundhedsministrene og Europa-Kommissionen, der fastlagde en fælles tilgang i tre
erklæringer om skolelukninger, om rejsende personer med symptomer og om målgrupper og
prioriterede grupper i forbindelse med vaccination;
ANERKENDER
det vigtige arbejde, der udføres af FN-systemet, navnlig WHO, FN-
systemets seniorkoordinator for fugle- og humaninfluenza og Verdensbanken i deres indsats
for at støtte tredjelande;
MINDER OM
henstillingerne fra Den Strategiske Rådgivende Ekspertgruppe vedrørende
Immunisering, som WHO godkendte den 11. juli, vedrørende vacciner mod 2009-pandemien
(H1N1) med henblik på at nå følgende tre mål for en vaccinationsstrategi: at beskytte sund-
hedssystemets integritet og landets kritiske infrastruktur, nedbringe sygelighed og dødelighed
og reducere spredning af 2009-virussen influenza A/H1N1 inden for samfund;
MINDER OM
drøftelserne på det uformelle møde mellem sundhedsministrene den 6.-7. ju-
li 2009 i Jönköping, hvor mulige elementer i en strategisk tilgang på EU-plan blev drøftet;
ERKENDER,
at de forskellige forhold i medlemsstaterne kan kræve landespecifikke til-
gange, og at medlemsstaterne ikke nødvendigvis behøver at træffe de foranstaltninger, der
bl.a. er nævnt i referatet fra formandskabets møde om pandemisk influenza den 2.-3. juli 2009
i Jönköping;
5.
6.
7.
8.
9.
10.
14311/09 (Presse 287)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453751_0008.png
12.X.2009
11.
SER MED TILFREDSHED PÅ
ECDC's og EMEA's indsats for at støtte og tilvejebringe
videnskabelig rådgivning og vejledning til medlemsstaterne og Kommissionen om influenza-
relaterede spørgsmål samt på HSC's aktiviteter;
NOTERER SIG
Kommissionens meddelelse om 2009-pandemien (H1N1)
1
som et vigtigt
bidrag til den igangværende indsats mod pandemien;
ERKENDER,
at medlemsstaterne er nødt til at træffe alle de nødvendige foranstaltninger til
at sikre borgerne den mest effektive beskyttelse på grundlag af de seneste videnskabelige
resultater og konsultationer på europæisk plan og med WHO og under hensyntagen til udvik-
lingen i den epidemiologiske situation;
BEMÆRKER,
at forberedelsen med henblik på reaktionen på sundhedsrisici i EU hører
under medlemsstaternes kompetence, og at folkesundhedsmæssige foranstaltninger kan støttes
og styrkes ved yderligere samarbejde og udveksling af informationer og erfaringer via WHO
og de eksisterende EU-strukturer;
UNDERSTREGER,
at de nationale foranstaltningers effektivitet vil øges yderligere, hvis
Kommissionen og medlemsstaterne træffer samarbejds- og koordinationsforanstaltninger med
bistand fra ECDC og EMEA og i samarbejde med WHO;
UNDERSTREGER,
at medlemsstaterne er nødt til at arbejde sammen om spørgsmål, der
dækker flere sektorer, navnlig transport-, energi- og informations- og telekommunikations-
sektoren, for at mindske de eventuelle økonomiske og sociale konsekvenser af denne og
kommende pandemier og andre lignende sundhedstrusler;
MINDER OM,
at medlemsstater (og tredjelande), der står over for større nødsituationer, som
overstiger deres nationale reaktionskapacitet, til enhver tid kan tage Fællesskabets civilbeskyt-
telsesmekanisme i brug;
ER ENIGT OM,
at følgende nøglespørgsmål bør indgå i en koordineret EU-tilgang til 2009-
pandemien (H1N1):
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
1
KOM(2009) 481 endelig.
8
14311/09 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453751_0009.png
12.X.2009
Adgang til vacciner
For at sikre, at alle medlemsstater i tide har adgang til vacciner, bør de medlemsstater, der
ikke for øjeblikket har eller kun delvis har aftaler med producenter overveje muligheden for
en mekanisme eller en pakke med udbudsbekendtgørelser som den mest effektive måde at gå
frem på.
Med forbehold af en afklaring af en række juridiske spørgsmål, f.eks. med hensyn til konkur-
rencelovgivning og ansvar, kunne medlemsstater, der allerede har arrangementer med produ-
center, overveje at stille vacciner til rådighed for andre lande.
Vaccinationsstrategi
Målgrupperne omfatter alle, som det ifølge nationale planer anbefales at vaccinere.
Da der i starten ikke vil være vacciner nok, bør medlemsstaterne identificere prioriterede
vaccinationsgrupper. Identificeringen af disse prioriterede grupper bør ske på grundlag af
nyere videnskabelige resultater og analyse af forholdet mellem risici og fordele og vil afhæn-
ge af de landespecifikke forhold. HSC foreslog den 25. august 2009 under hensyntagen til de
foreliggende epidemiologiske og videnskabelige data og viden om 2009-pandemien (H1N1)
tre grupper, som skal have førsteprioritet i forbindelse med vaccination
1
.
Reguleringsprocessen
Der er blevet indført solide reguleringsprocedurer, herunder en grundig analyse af forholdet
mellem risici og fordele foretaget af et kompetent og uafhængigt organ, således at der kan
stilles effektive og sikre vacciner af høj kvalitet til rådighed overalt i EU. Det bliver af afgø-
rende betydning, at supplerende data vurderes, så snart de er til rådighed, og at der føres tilsyn
med eventuelle uventede, alvorlige uønskede bivirkninger, således at der om nødvendigt kan
foretages en fornyet vurdering af forholdet mellem risici og fordele. Det er derfor vigtigt med
et snævert samarbejde mellem medlemsstaterne, EMEA og ECDC, samt overvågning efter
markedsføringen, herunder lægemiddelovervågning og risikostyringsplaner.
1
-
Alle fra seks måneders alderen med underliggende kroniske sygdomme, der øger risikoen
for alvorlig sygdom, først og fremmest dem, der lider af alvorlige underliggende sygdomme
(f.eks. astma i svær grad, ustabil koronar hjertesygdom, ubehandlet hjertefejl osv.), og
forslaget
skal helst komme fra patientens direkte sundhedsproducent
- gravide
- sundhedspersonale.
14311/09 (Presse 287)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.X.2009
Information og kommunikation til offentligheden
Kommunikation med offentligheden, medierne og andre parter i én medlemsstat eller fra
Kommissionens side kan få virkninger i medlemsstaterne generelt. Modstridende meddelelser
skal så vidt muligt undgås, og parterne skal om fornødent sørge for, at der løbende skabes til-
lid, og at de centrale budskaber formidles til medierne for at minimere eventuelle uønskede
sociale og økonomiske følger.
For at sikre konsekvens i informationerne bør det om nødvendigt overvejes at indgå aftaler
om fælles strategiske tilgange til vigtige spørgsmål. Disse kunne omfatte spørgsmål af fælles
interesse, f.eks. risikoniveauet for virussen, de udfordringer, medlemsstaterne kan blive stillet
over for på grund af pandemien, den indsats, der allerede er gjort, og som skal gøres, samt
betydningen af, at enkeltpersoner træffer foranstaltninger for at beskytte sig selv. Sådanne
fælles strategiske tilgange bør bygge på videnskabelig rådgivning fra WHO og ECDC under
hensyntagen til landespecifikke omstændigheder som f.eks. pandemiens udvikling.
Globalt samarbejde
Da 2009-pandemien (H1N1) er et globalt problem gentager EU sit tilsagn om at støtte globalt
samarbejde i FN-systemets regi i snævert samarbejde med WHO.
Tværsektorielle spørgsmål
Pandemier kan få betydning for produktiviteten og evnen til at opretholde kontinuiteten i de
essentielle tjenesteydelser i medlemsstaterne. For at undgå enhver afbrydelse af transport (af
fødevarer, lægemidler, brændstof osv.), kommunikation og energiforsyning skal medlems-
staterne arbejde sammen om en tværsektoriel koordination på mange forskellige planer, hvor
det er nødvendigt:
-
Ansvaret for pandemiberedskabet er fordelt på mange forskellige aktører. Dette forhold
gør det nødvendigt med koordination og informationsudveksling på strategisk og opera-
tivt plan inden for eksisterende strukturer og uden at overlappe det arbejde, der sker i
eksisterende grupper og mekanismer på EU-plan, som behandler de forskellige aspekter
af 2009-pandemien (H1N1).
14311/09 (Presse 287)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453751_0011.png
12.X.2009
-
De eksisterende foranstaltninger og arrangementer, der skal sikre, at vigtige tjenester
fungerer, bør gennemgås, og der bør foretages en behovsanalyse, i første række i
informations- og telekommunikations-, transport- og energisektoren med henblik på
eventuelle yderligere arrangementer. Disse sektorer omfatter en række transnationale
tjenesteudbydere, der driver virksomhed regionalt eller i hele EU, samt planlægning af
driftskontinuitet. Den indbyrdes afhængighed inden for disse sektorer og i forhold til
andre sektorer kan medføre et behov for øget informationsudveksling og en kollektiv
indsats på EU-plan, efterhånden som pandemien udvikler sig.
19.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL
Information og kommunikation til offentligheden
-
at identificere mulige fælles strategiske tilgange for at sikre en sammenhængende infor-
mation via eksperter i HSC og foretage en yderligere udbygning via HSC's formidler-
netværk.
Tværsektorielle spørgsmål
-
at samarbejde om udvekslingen af strategiske og operative informationer om tvær-
sektorielle spørgsmål.
Globalt samarbejde
-
at undersøge mulighederne for at yde umiddelbar støtte til FN-systemets indsats, navn-
lig WHO, for at begrænse 2009-pandemien (H1N1), herunder ved at stille vacciner og
antivirale midler til rådighed og distribuere og give adgang til dem, men også tage stil-
ling til, om der er behov for beredskabsplanlægning og offentlige sundhedskampagner,
og udforme og nå til enighed om en reaktion på FN's, WHO's og UNSIC's vurderings-
rapport om behovene
1
på en måde, der ikke påvirker andre globale prioriteter på sund-
hedsområdet negativt
at sørge for en effektiv anvendelse af finansielle og øvrige EU-mekanismer (f.eks.
logistik og knowhowstøtte) til gavn for tredjelande, navnlig udviklingslande, samt
globalt samarbejde
-
1
Urgent Support for Developing Countries' Responses to the H1N1 Influenza Pandemic af
17. september 2009 [WHO, Kontoret for Koordination af Humanitære Anliggender
(OCHA), FN-systemets influenzakoordination (UNSIC)]
11
14311/09 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.X.2009
-
at fastholde en kraftig støtte til udviklingslandene for at bistå dem med at udvikle hold-
bare offentlige sundhedssystemer
at tilskynde til en øget produktion og anvendelse af influenzavacciner, herunder brug af
nye innovative teknologier for at øge den globale produktion af vacciner og kapacitet i
udviklingslandene, således at de kan udvikle deres egne vacciner og antivirale midler.
-
20.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
Adgang til vacciner
-
at fortsætte støtten til anskaffelse af vaccine i de medlemsstater, kandidatlande, poten-
tielle kandidatlande og nabolande, der ikke i øjeblikket har en aftale med producenterne
at foreslå gennemsigtige mekanismer, som indebærer, at en medlemsstat, der ønsker det,
kan stille vacciner til rådighed for en anden medlemsstat for at imødegå mangel på
sikker vaccine i en medlemsstat og skabe klarhed om EF-retlige spørgsmål i relation til
overførsel af vacciner mellem medlemsstaterne, f.eks. i henseende til konkurrence-
lovgivning og ansvar
at aflægge rapport om mekanismerne vedrørende adgang til vacciner og om, hvordan de
virker, og hvilke resultater de har givet, samt om fremtidige samarbejdsinitiativer.
-
-
Reguleringsprocessen
-
at sikre, at procedurerne til vurdering af forholdet mellem risici og fordele og vedtagelse
af formelle afgørelser om tilladelser til markedsføring af vacciner fortsat er så hurtige
og strenge som muligt
14311/09 (Presse 287)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453751_0013.png
12.X.2009
-
at fremme et snævert samarbejde mellem medlemsstaterne, EMEA og ECDC om for-
hold efter tilladelsen, herunder lægemiddelovervågning og tilsyn.
Information og kommunikation til offentligheden
-
at fortsætte med at fremme samarbejdet om fælles tilgange til kommunikation via HSC's
formidlernetværk
at undersøge passende metoder til at støtte medlemsstaternes kommunikationsaktivite-
ter, når der er behov for det.
-
Tværsektorielle spørgsmål
-
at aflægge rapport om de nationale planlægningsparametre, som de enkelte medlems-
stater anvender i forbindelse med 2009-pandemien (H1N1)
at undersøge den potentielle værdi ved at udforme vejledninger/principper/værktøjssæt
med henblik på planlægning af driftskontinuitet på EU-plan
at udarbejde en oversigt over eksisterende fællesskabsbestemmelser og medlemsstater-
nes kapacitet til at forvalte grænseoverskridende og tværsektorielle afbrydelser i flere
lande som følge af en pandemi, i første række i informations- og telekommunikations-,
transport- og energisektoren
at ajourføre Kommissionens meddelelse om planlægning af beredskab og indsats over
for pandemisk influenza i Det Europæiske Fællesskab af 28. november 2005
1
."
*
*
*
-
-
-
Rådet havde endvidere en udveksling af synspunkter om den nuværende pandemisituation. Mini-
strene fremhævede generelt nødvendigheden af at koordinere information og kommunikation om
influenza A/H1N1 i EU, navnlig i betragtning af en mulig anden bølge. Den information, der gives
til offentligheden, bør følge nogle fælles strategiske, videnskabeligt begrundede retningslinjer, som
er tilpasset de nationale forhold. De eksisterende strukturer, f.eks. formidlernetværket under Udval-
get for Sundhedssikkerhed (HSC), bør udnyttes.
1
KOM(2005) 607 endelig.
13
14311/09 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.X.2009
Ministrene fremhævede også nødvendigheden af et globalt samarbejde om den nuværende og even-
tuelt kommende pandemier. Mange delegationer var enige om, at udviklingslandene på kort sigt bør
have hjælp med levering af vacciner; på længere sigt bør støtten dog i højere grad koncentreres om
at styrke det offentlige sundhedssystem og om at fremme udviklingslandenes evne til at bekæmpe
smitsomme sygdomme; støtten til udviklingslandene bør ydes gennem Verdenssundhedsorganisati-
onen (WHO) og De Forenede Nationer (FN). Ministrene bekræftede endvidere på ny, at de lægger
stor vægt på princippet om solidaritet mellem medlemsstaterne. Delegationerne nævnte f.eks. of-
fentliggørelsen af udbudsbekendtgørelser på grundlag af en fælles model og - ud fra den betragt-
ning, at én enkelt dosis må formodes at give tilstrækkelig beskyttelse - deling af vaccineforsynin-
gerne med andre medlemsstater.
Endelig var ministrene enige om, at følgerne af influenza A/H1N1 kan række ud over ud over sund-
hedssektoren og ramme andre nøglesektorer såsom transport, energi og kommunikation. Ministrene
talte for at uddybe informationsudvekslingen om pandemiberedskabet i disse og andre sektorer.
14311/09 (Presse 287)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453751_0015.png
12.X.2009
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SUNDHED
Særberetning nr. 2/2009 om EU's folkesundhedsprogram (2003-2007) -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i
13737/09.
Narkotikaforebyggelse -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i
13405/09.
14311/09 (Presse 287)
15
DA