Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2972 - Økofin Bilag 2
Offentligt
749717_0001.png
29. oktober 2009
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 10. no-
vember 2009
1.
2.
3.
4.
(evt.) Opfølgning på G20-Finansministermøde den 6. og 7. november
(evt.) Opfølgning på Det Europæiske Rådsmøde den 29. og 30. oktober 2009
Holdbarhed af offentlige finanser
Rådskonklusioner
Bedre regulering
Rådskonklusioner
KOM(2009)544
(evt.) Kapitalkravsdirektivet
Politisk enighed
KOM(2009)362
Skat
a)
Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)
Generel drøftelse
KOM(2009)29
b)
Postmoms
Politiske retningslinjer
KOM(2003) 234
(evt.) Tobaksafgiftsdirektiver
Politisk enighed
KOM(2008) 459
Side 2
5.
6.
c)
7.
Makrofinansiel assistance til Hviderusland
Sagen er ikke på ECOFIN dagsorden den 10. november 2009, men ventes vedtaget
på et senere rådsmøde
Eventuelt
Siden sidst
-
Ingen punkter
8.
9.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 6b:
Resumé
Skat – Postmoms
ECOFIN ventes at drøfte mulighederne for at genoptage forhandlingerne om Kommissionens
forslag fra 2003 om indførelse af moms på de postydelser, som på nuværende tidspunkt er moms-
fritaget. Det svenske formandskab ønsker bl.a. at genoptage forhandlingerne i lyset af, at EF-
domstolen har afsagt en dom om den gældende momsfritagelses anvendelsesområde. Det bemær-
kes, at Kommissionen har rejst en traktatkrænkelsessag mod bl.a. Sverige, som har moms på
alle postydelser.
KOM(2003) 234
Baggrund
Visse postydelser, der leveres af det offentlige postvæsen, er i dag momsfritaget.
Momsfritagelsen stammer fra 1970’erne, hvor postsektoren var kendetegnet ved
postmonopoler.
Den gældende momsfritagelse på det befordringspligtige område giver konkurren-
ceforvridning mellem postydelser leveret af offentlige og private operatører, da
det kun er førstnævntes ydelser, der er momsfritaget. Ydermere har medlemssta-
terne ikke den samme fortolkning af momsfritagelsen, idet nogle medlemslande
fritager alle postydelser, mens andre har gjort alle postydelser momspligtige. Det
medfører kompleksitet og manglende retssikkerhed for operatørerne.
På den baggrund fremsatte Kommissionen i 2003 et forslag om postmoms, hvor-
efter
Momsfritagelsen for det offentlige postvæsens ydelser og for frankerings-
gyldige frimærker ophæves
Der indføres særlige regler om beskatningsstedet for grænseoverskridende
postydelser bl.a. for at undgå dobbeltbeskatning
Medlemsstaterne vil kunne vælge at anvende en nedsat momssats for stan-
dard adresserede postforsendelser op til 10 kg.
Medlemsstaterne vil kunne vælge at tillade postoperatører at anvende en
forenklet ordning for momsberegning
Der indføres momsregler vedrørende terminalafgifter, som er den afgift,
som befordringspligtige virksomheder betaler hinanden for omdeling af
grænseoverskridende post.
Forslaget blev drøftet i 2003-2004, uden at der kunne opnås enighed. Forslaget
om postmoms har ikke været forhandlet siden.
Kommissionen har rejst traktatkrænkelsessager mod en række medlemslande, bl.a.
Sverige, der har indført moms på alle postydelser.
Indhold
Postydelser i EU er dækket af det 1. postdirektiv fra 1997. Det garanterer borger-
ne postservice i hele landet (”befordringspligt”), mens det gradvis indskrænker
ydelserne med eneret. Dette blev videreført med det. 2. postdirektiv fra 2002. Det
3. postdirektiv fra 2008 indfører en fuld liberalisering af markedet for postydelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
senest med udgangen af 2010 (11 medlemsstater i Øst- og Sydeuropa har dog
mulighed for at udskyde dette til senest udgangen af 2012).
Postdirektiverne forpligter medlemsstaterne til at sikre udbud af en ”universal
postal service” (dvs. levering af en række grundlæggende postydelser over hele
landet til rimelige priser), giver medlemsstaterne mulighed for at vælge at udpege
en eller flere ”universal service providers” til at sikre udbuddet af den grundlæg-
gende postydelse og ophæver muligheden for ydelser med eneret for en bestemt
operatør.
Den nuværende momsfritagelse indebærer en momsmæssig forskelsbehandling på
visse postydelser, hvor Post Danmark modsat andre leverandører vil være moms-
fritaget. Det vil alt andet lige betyde en forvridning af konkurrencen.
EF-domstolen har imidlertid den 23. april 2009 afgjort en britisk præjudiciel sag
om fortolkningen af den gældende momsfritagelse (TNT-sagen C-357/07).
Dommen angår fortolkningen af formuleringen ”det offentlige postvæsens ydel-
ser” i momsdirektivet, og om fritagelsen kræver eller gør det muligt for en med-
lemsstat at fritage alle ydelser leveret af ”det offentlige postvæsen”.
Regeringen har igangsat et arbejde med henblik på at fortolke afgørelsen. Den
foreløbige fortolkning af afgørelsen indikerer, at den kan have som konsekvens, at
det fremover kun vil være enkeltforsendelser, der kan være omfattet af momsfri-
tagelsen.
Såfremt dette er korrekt, vil det reducere konkurrenceforvridningen af fritagelsen,
idet det er formodningen, at der kun vil opstå konkurrence på markedet for mas-
seforsendelser, hvor det vil være muligt at gøre alle aktører, inklusiv Post Dan-
mark, momspligtige. Fortolkningen af afgørelsen vil blive drøftet med de andre
medlemslande og Kommissionen på et snarligt møde i Momskomitéen.
I lyset af vedtagelsen af det 3. postdirektiv samt TNT-dommen lægger det svenske
formandskab op til, at ECOFIN den 10. november 2009 drøfter, om forhandlin-
gerne om postmoms skal genoptages.
Hjemmelsgrundlag
EF-traktatens artikel 93, som kræver enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
Nærhedsprincippet
De nuværende regler om momsfritagelse for visse postydelser kan kun ændres ved
eller forlænges ved en fællesskabsretsakt, og forslaget er derfor i overensstemmel-
se med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet afgav en udtalelse den 11. marts 2004, hvori man udtrykte
støtte til Kommissionens forslag. Parlamentet foreslog enkelte ændringer, herun-
der at vægtgrænsen for de adresserede postydelser, hvor medlemslandene kan
vælge nedsat moms, hæves fra 2 til 10 kg. Dette forslag er indarbejdet i det seneste
kompromisforslag fra forhandlingerne i 2003-2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Høring
Kommissionens forslag fra 2003 blev sendt i høring kort efter fremsættelsen. Det
momsregistrerede erhvervsliv støttede gennemgående Kommissionens forslag,
mens der var modstand imod forslaget fra privatpersoner, velgørende organisatio-
ner og det ikke-momspligtige erhvervsliv. Disse fremhævede især, at forslaget om
momspligt vil medføre en fordyrelse af portoen, idet det for denne gruppe ikke er
muligt at fratrække købsmomsen.
Statsfinansielle konsekvenser
Såfremt det besluttes at ophæve momsfritagelsen og indføre moms på alle post-
ydelser, skønnes det med megen usikkerhed at medføre et merprovenu på ca. 230
mio. kr. årligt (målt i 2009-priser).
Det bemærkes dog, at der det første år vil være statsfinansielle udgifter til efterre-
gulering af momsfradrag på investeringsgoder, fx en frankeringsmaskine.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Moms på alle postydelser vil alt andet lige være gavnligt for konkurrencen på
postmarkedet, da det sikrer, at alle aktører behandles ens. De væsentligste positive
effekter på konkurrencen kan dog allerede være opnået med en reduktion af
momsfritagelsen til kun at omfatte enkeltforsendelser, jf. ovenstående bemærk-
ninger om EF-dommen.
Moms på alle postydelser vil desuden reducere de administrative omkostninger for
postsektoren (i praksis Post Danmark), idet den ikke længere skal sondre mellem
momsfri og momspligtige postydelser og dermed også slipper for at håndtere del-
vis fradragsret for virksomheder, der både befordrer momspligtige og momsfri-
tagne ydelser.
For forbrugerne vil indførelse af moms på alle postydelser være forbundet med
højere priser som følge af, at de pålægges moms på alle postydelser.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
I den danske momslov er bestemmelsen om momsfritagelse for visse postydelser
gennemført i § 13, stk. 1, nr. 13, som momsfritager Post Danmark A/S for den
postbesørgelse, hvor der er befordringspligt. Befordringspligten indebærer, at Post
Danmark A/S er forpligtet til at omdele bl.a. breve indtil 2 kg og pakker indtil 20
kg over hele landet. Post, der ikke er omfattet af befordringspligten, er momsplig-
tig.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om Kommissionens forslag fra 2003 blev oversendt i juli 2003 og
supplerende grundnotat i august 2003.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter principielt, at der indføres moms på alle postydelser. Regerin-
gen kan derfor støtte at genoptage forhandlingerne om moms på postydelser
mhp. en direktivændring, der ophæver momsfritagelsen for de befordringspligtige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
postydelser mv. Derimod kan regeringen ikke støtte forslag, som omfatter en ud-
videlse af området for nedsat moms.
Andre landes holdninger
Et flertal af medlemslande støtter en genoptagelse af forhandlingerne om post-
moms. Enkelte lande har betinget en genoptagelse af forhandlingerne af mulighe-
den for anvendelse af nedsat moms. En del medlemslande er i varierende grad
imod en genoptagelse af forhandlingerne.