Europaudvalget 2009-10
2973+2974 - Almindelige anl.
Offentligt
1453761_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15914/09 (Presse 329)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2974. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
Eksterne forbindelser
Bruxelles, den 17. november 2009
Formand
Carl BILDT
Sveriges udenrigsminister
*
Nogle punkter vedrørende eksterne forbindelser blev vedtaget uden debat på 2973. samling i
Rådet (almindelige anliggender) (15913/09).
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9548 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15914/09 (Presse 329)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0002.png
17.XI.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet foretog i nærværelse af forsvarsministrene sin halvårlige gennemgang af udviklinger og pro-
jekter inden for den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik. Navnlig:
understregede det
EUNAVFOR- Atalantas
bidrag til søfartssikkerheden ud for Somalias
kyst ved at beskytte fartøjer, der er chartret af Verdensfødevareprogrammet til at levere
hjælp, fartøjer med meget vigtige transporter til AU's fredsstøtteoperation i Somalia
(AMISOM) og andre sårbare fartøjer, navnlig i Adenbugten og i Det Somaliske Bassin.
Det vedtog at forlænge operation Atalanta med endnu et år efter afslutningen af det nuvæ-
rende mandat den 12. december. Endelig godkendte Rådet krisestyringskonceptet om en
eventuel ESFP-mission for at bidrage til uddannelsen af den føderale overgangsregerings
sikkerhedsstyrker.
så det med tilfredshed på de yderligere fremskridt, der er gjort i det forberedende plan-
lægningsarbejde med henblik på en eventuel fremtidig udvikling af
operation Althea
i
Bosnien-Hercegovina i retning af en ikke-udøvende operation vedrørende kapacitetsop-
bygning og uddannelse. Det gentog, at en afgørelse i spørgsmålet nødvendigvis vil skulle
tage hensyn til den politiske udvikling, herunder den fremtidige rolle for EU's særlige re-
præsentant.
Udviklingsministrene afholdt deres halvårlige møde i Rådet. De vedtog en
operationel ramme for
bistandseffektivitet,
der omfatter centrale foranstaltninger med henblik på at mindske byrden på
udviklingslandene og bidrage til en mere effektiv levering af bistand.
Endvidere noterede Rådet sig de endelige forberedelser til topmøderne mellem
EU og Rusland og
EU og Ukraine,
der vil finde sted henholdsvis den 18. november i Stockholm og den 4. december i
Kiev.
Rådet så på ny på situationen i
Belarus
og besluttede at forlænge gyldighedsperioden for de re-
striktive foranstaltninger, der blev indført ved fælles holdning 2006/276/FUSP, som forlænget ved
fælles holdning 2009/314/FUSP, indtil oktober 2010. For at tilskynde til fremskridt på de områder,
som EU har identificeret, besluttede Rådet dog samtidig at forlænge gyldighedsperioden for
suspensionen af anvendelsen af de rejserestriktioner, der er pålagt visse embedsmænd i Belarus.
15914/09 (Presse 329)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0003.png
17.XI.2009
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
MELLEMØSTEN................................................................................................................................ 8
FORBEREDELSER TIL TOPMØDET MELLEM EU OG RUSLAND............................................ 8
UKRAINE............................................................................................................................................ 8
AFGHANISTAN -
Rådets konklusioner
............................................................................................. 9
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK -
Rådets konklusioner
......................... 10
BOSNIEN-HERCEGOVINA, MED OPERATION EUFOR ALTHEA .......................................... 23
UDVIKLINGSSAMARBEJDE......................................................................................................... 23
Bistandseffektivitet -
Rådets konklusioner
........................................................................................ 23
Klimaforandringer og udvikling -
Rådets konklusioner
.................................................................... 23
Udviklingsvenlig politikkohærens -
Rådets konklusioner
................................................................. 24
EVENTUELT .................................................................................................................................... 24
Belarus ............................................................................................................................................... 24
ESFP (europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik).............................................................................. 24
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING ................................................................................... 25
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
15914/09 (Presse 329)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.XI.2009
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Iran - Restriktive foranstaltninger.......................................................................................................................... 26
Aftalen om politisk dialog og samarbejde mellem EU og Latinamerika - Udvidelsen af EU ............................... 26
Partnerskabs- og samarbejdsaftale mellem EU og Tadsjikistan ............................................................................ 26
EU's mæglings- og dialogkapaciteter - Krisestyring ............................................................................................. 27
EUROPPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Ti år med ESFP ..................................................................................................................................................... 27
EU's politimission i Afghanistan - budget ............................................................................................................. 28
Guinea-Bissau - EU's mission til støtte for en reform af sikkerhedssektoren........................................................ 28
Bosnien-Hercegovina - Operation Althea - Den Dominikanske Republiks deltagelse ......................................... 28
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Havovervågning - Rapport fra formandskabet og
Rådets konklusioner
................................................................ 28
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU's udviklingspolitik og bistand til tredjelande -
Rådets konklusioner
............................................................... 29
Handlingsprogram til bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose -
Rådets konklusioner.............................
29
Den Europæiske Udviklingsfond 2010.................................................................................................................. 29
15914/09 (Presse 329)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0005.png
17.XI.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Yves LETERME
Charles MICHEL
Pieter DE CREM
Olivier CHASTEL
Bulgarien:
Rumiana JELEVA
Nickolay MLADENOV
Den Tjekkiske Republik:
Jan KOHOUT
Marek MORA
Jan FULÍK
Danmark:
Per Stig MØLLER
Ulla TØRNÆS
Søren Gade JENSEN
Tyskland:
Guido WESTERWELLE
Rüdiger WOLF
Estland:
Urmas PAET
Jaak AAVIKSOO
Irland:
Dick ROCHE
Peter POWER
Grækenland:
Evangelos VENIZELOS
Dimitris DROUTSAS
Spanien:
Miguel Ángel MORATINOS
Carme CHACÓN PIQUERAS
Soraya RODRÍGUEZ RAMOS
Frankrig:
Hervé MORIN
Pierre LELLOUCHE
Italien:
Franco FRATTINI
Giuseppe COSSIGA
Cypern:
Marcos
ΚΥPRIANOU
Costas PAPACOSTAS
Letland:
Māris RIEKSTI Š
Imants Viesturs LIE IS
Udenrigsminister
Minister for udviklingssamarbejde
Forsvarsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Viceminister for Europaspørgsmål
Viceforsvarsminister
Udenrigsminister
Minister for udviklingsbistand
Forsvarsminister
Viceforbundskansler samt forbundsudenrigsminister
Statssekretær, Forbundsforsvarsministeriet
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Viceminister, Taoiseachs kontor og Udenrigsministeriet,
med særligt ansvar for Europaspørgsmål
Viceminister, Udenrigsministeriet, med særligt ansvar for
udviklingssamarbejde
Forsvarsminister
Viceudenrigsminister
Udenrigsminister og minister for udviklingssamarbejde
Forsvarsminister
Statssekretær for internationalt samarbejde
Forsvarsminister
Statssekretær med ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Statssekretær for forsvarsspørgsmål
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
15914/09 (Presse 329)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0006.png
17.XI.2009
Litauen:
Vygaudas UŠACKAS
Rasa JUKNEVIČIEN
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Jean-Marie HALSDORF
Marie-Josée JACOBS
Ungarn:
Péter BALÁZS
Imre SZEKERES
Malta:
Tonio BORG
Chris SAID
Nederlandene:
Frans TIMMERMANS
Bert KOENDERS
Eimert van MIDDELKOOP
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Norbert DARABOS
Polen:
Radosław SIKORSKI
Mikołaj DOWGIELEWICZ
Stanisław KOMOROWSKI
Portugal:
Luis AMADO
Augusto SANTOS SILVA
Pedro LOURTIE
Rumænien:
Bogdan MAZURU
Doru Romulus COSTEA
Viorel OANCEA
Slovenien:
Samuel �½BOGAR
Ljubica JELUŠIČ
Mitja GASPARI
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Daniel DUCHOŇ
Finland:
Alexander STUBB
Paavo VÄYRYNEN
Astrid THORS
Jyri HÄKÄMIES
Sverige:
Carl BILDT
Gunilla CARLSSON
Cecilia MALMSTRÖM
Sten TOLGFORS
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicepremierminister samt udenrigs- og
indvandringsminister
Minister for indenrigsspørgsmål og fysisk planlægning
samt forsvarsminister
Minister for familiespørgsmål og integration samt ligestil-
lingsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Statssekretær for offentlig dialog og information, premi-
erministerens kontor
Europaminister
Minister for udviklingssamarbejde
Forsvarsminister
Forbundsminister for europæiske og internationale
spørgsmål
Forbundsforsvars- og forbundssportsminister
Udenrigsminister
Statssekretær, Kontoret for Udvalget for Europæisk Inte-
gration
Understatssekretær, Forsvarsministeriet
Ministro de Estado, udenrigsminister
Forsvarsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for internationale spørgsmål, Udenrigsmini-
steriet
Statssekretær og chef for Afdelingen for Forsvars- og
Planlægningspolitik, Forsvarsministeriet
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Minister uden portefølje, med ansvar for vækst og Europa-
spørgsmål
Udenrigsminister
Statssekretær, Forsvarsministeriet
Udenrigsminister
Minister for udenrigshandel og udviklingssamarbejde
Migrations- og Europaminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Minister for udviklingsbistand
Europaminister
Forsvarsminister
15914/09 (Presse 329)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0007.png
17.XI.2009
Det Forenede Kongerige:
Chris BRYANT
Douglas ALEXANDER
Baroness TAYLOR
Viceeuropaminister og statssekretær for udenrigsanliggen-
der
Minister for international udvikling
Statssekretær for internationalt forsvar og international
sikkerhed
Kommissionen:
Margot WALLSTRÖM
Olli REHN
Benita FERRERO-WALDNER
Karel DE GUCHT
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående repræsentant for FUSP
15914/09 (Presse 329)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0008.png
17.XI.2009
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
MELLEMØSTEN
Rådet havde en udveksling af synspunkter om situationen i Mellemøsten.
Drøftelsen fokuserede på den politiske situation og på situationen i området, og der blev givet ud-
tryk for bekymring over manglen på fremskridt siden Rådets sidste drøftelse i oktober.
Rådet gav udtryk for, at det er rede til fortsat at støtte palæstinenserne og Den Palæstinensiske
Myndighed, og især præsident Mahmoud Abbas' position.
FORBEREDELSER TIL TOPMØDET MELLEM EU OG RUSLAND
Rådet drøftede forberedelserne til topmødet mellem EU og Rusland, der finder sted den 18. novem-
ber i Stockholm.
Topmødet vil fokusere på klimaændringer, energi og den økonomiske og finansielle krise. Endvide-
re vil man gøre status over fremskridtene i forbindelserne mellem EU og Rusland, idet man vil kon-
centrere sig om nøglespørgsmål, der indgår i de fire "fælles rum" for EU og Rusland, bl.a. handels-
spørgsmål, tiltrædelse af WTO, visumspørgsmål og krisestyringssamarbejde samt de fremskridt, der
er gjort i forhandlingerne om en ny rammeaftale mellem EU og Rusland.
Topmødet vil også give mulighed for at drøfte en række internationale spørgsmål, herunder Georgi-
en, Mellemøsten og Afghanistan/Pakistan.
UKRAINE
Rådet drøftede situationen i Ukraine som led i forberedelserne til topmødet mellem EU og Ukraine,
der finder sted den 4. december i Kiev.
Topmødet vil fokusere på den økonomiske og finansielle krise, klimaændringer og energiudfordrin-
ger.
Det vil også give mulighed for at gøre status over fremskridtene i forbindelserne mellem EU og
Ukraine og for at drøfte, hvorledes Ukraine kan tilskyndes til at fortsætte sin demokratiske udvik-
ling og tilnærmelse til EU.
15914/09 (Presse 329)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0009.png
17.XI.2009
AFGHANISTAN -
Rådets konklusioner
Rådet havde med deltagelse af NATO's generalsekretær en uformel udveksling af synspunkter om
Afghanistan, navnlig i lyset af den politiske og sikkerhedsmæssige situation.
På et fælles møde for udenrigs- og udviklingsministrene, hvori FN's særlige repræsentant i
Afghanistan, Kai Eide, deltog, drøftede man Afghanistan i forbindelse med demokratistøtte i EU's
eksterne forbindelser.
I de konklusioner, der blev vedtaget om dette spørgsmål, fremhæves det, at EU har en lang række
instrumenter til sin rådighed til støtte for demokratiet i hele verden, som kunne anvendes mere kon-
sekvent og effektivt og forstærke hinanden gensidigt i et sammenhængende hele. Den vedlagte EU-
handlingsdagsorden har til formål at fremme den samlede effektivitet af EU's handlinger til støtte
for demokratiet uden at indføre nogen ny konditionalitet for EU's udviklingsbistand.
Teksten til Rådets konklusioner findes i dokument
16081/09.
15914/09 (Presse 329)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0010.png
17.XI.2009
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK -
Rådets konklusioner
Som sædvanlig hver sjette måned havde Rådet en omfattende ESFP-drøftelse, som forsvarsmini-
strene deltog i.
Der blev sideløbende med samlingen i Rådet holdt et møde i styringskomitéen for Det Europæiske
Forsvarsagentur (EDA) under ledelse af den højtstående repræsentant, Javier Solana.
Forsvarsministrene drøftede ESFP-operationer og -missioner, kapaciteter, herunder kampgrupper,
og spørgsmål, der vedrører EDA.
De højtideligholdt tiåret for oprettelsen af ESFP, der har stået for udsendelse af ca. 70 000 mand i
22 ESFP-missioner og -operationer (hvoraf 12 stadig er i gang) på tre kontinenter. Rådet vedtog
konklusioner vedrørende "Ti år med ESFP – Udfordringer og muligheder".
Med hensyn til EU-operationer og -missioner drejede drøftelserne sig om:
militæroperation EUFOR Althea i Bosnien-Hercegovina
flådeoperation mod piratvirksomhed EU NAVFOR Somalia - Operation Atalanta, herunder
et bredere engagement i Somalia.
Under frokosten drøftede ministrene forskellige forsvarsrelaterede aspekter af Lissabontraktaten.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet markerede tiåret for starten på den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESFP)
med at fremhæve de vellykkede resultater af denne politik, der har omfattet deployering af ca.
70 000 mand i 22 ESFP-missioner og -operationer, hvoraf 12 stadig er i gang, til støtte for
international fred og sikkerhed. ESFP har vist sig at være et effektivt redskab i EU's samlede
optræden udadtil, der skal ses i sammenhæng med den europæiske sikkerhedsstrategi (ESS)
og nødvendigheden af at styrke forbindelserne og synergierne mellem sikkerhed og udvikling.
Rådet godkendte ministererklæringen "Ti år med ESFP – Udfordringer og muligheder"
1
.
2.
1
15649/09 + COR 1.
10
15914/09 (Presse 329)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0011.png
17.XI.2009
I.
ESFP-MISSIONER OG -OPERATIONER
Det vestlige Balkan
EULEX Kosovo
3.
Rådet udtrykte anerkendelse af missionens indsats for at gennemføre sit mandat i hele
Kosovo, efter erklæringen om fuld operativ kapacitet den 6. april 2009, på trods af de alvor-
lige udfordringer, den står over for. Rådet udtrykte på ny sin fulde støtte til EULEX' fortsatte
bestræbelser på at udøve sit mandat i hele Kosovo.
Rådet noterede sig med tilfredshed de resultater, som EULEX Kosovo hidtil har opnået med
at bistå retslige og retshåndhævende myndigheder og med at fremme retsstatsreformer, bl.a.
hvad angår retsforfølgning og afgørelser i følsomme straffesager og bekæmpelse af organise-
ret kriminalitet og korruption, og med hensyn til at påtage sig ansvaret for lov og orden til
støtte for Kosovos politi og i samarbejde med andre internationale partnere, når der er behov
for det.
Rådet så frem til oprettelsen af menneskerettighedspanelet, som skal vurdere EULEX Kosovos
handlemåde under udøvelsen af dens eksekutive mandat. Dette vil bidrage til ansvarliggørelse
af EULEX Kosovo udadtil
Rådet, der mindede om det betydelige og enestående ansvar, som Den Europæiske Union har
påtaget sig, understregede, at det er vigtigt, at alle medlemsstaterne sikrer, at missionen fortsat
vil have et tilstrækkeligt personale af høj kvalitet, så den kan opfylde sit mandat.
Rådet gav udtryk for fuld støtte til de lokale bestræbelser på at etablere retsstatsforhold og un-
derstregede samtidig, at det er vigtigt med et fortsat og reelt samarbejde med missionen fra
Kosovos myndigheders side. Rådet gav på ny udtryk for betydningen af, at de regionale og in-
ternationale partnere samarbejder med missionen. Gennemførelsen af EULEX Kosovos man-
dat vil fortsat spille en vigtig rolle i indsatsen for at styrke stabiliteten i regionen i overens-
stemmelse med dens europæiske perspektiv og vil kræve et konsekvent engagement fra alle
interessenters side. Rådet gav udtryk for sin fortsatte støtte til EULEX' bestræbelser på at
fremme det regionale samarbejde.
4.
5.
6.
7.
15914/09 (Presse 329)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0012.png
17.XI.2009
EUPM Bosnien-Hercegovina (EUPM)
8.
Rådet noterede sig med tilfredshed de bestræbelser, som EUPM Bosnien-Hercegovina har
udfoldet for at gennemføre sit mandat, og noterede sig den vigtige rolle, som missionen spiller
som en del af EU's samlede bestræbelser på at stabilisere Bosnien-Hercegovina med henblik
på dets europæiske perspektiv. Det noterede sig med tilfredshed missionens støtte til Bosnien-
Hercegovinas myndigheder i forbindelse med gennemførelsen af politireformen, bekæmpel-
sen af organiseret kriminalitet og korruption, herunder i højt profilerede sager, og med henblik
på at forbedre koordineringen mellem politiet og retsvæsenet.
Missionen vil bidrage til EU's omfattende og styrkede engagement i Bosnien-Hercegovina og
forberede omorganiseringen af den i overensstemmelse med sit mandat for tiden efter 2009,
som er fokuseret på støtten til bekæmpelse af organiseret kriminalitet og korruption. EUPM
vil fortsætte sit tætte samarbejde med EU-familien, især med EUSR, EUFOR Althea og Euro-
pa-Kommissionen.
9.
Operation Althea
10.
Rådet har foretaget en evaluering af operation Althea og har tilsluttet sig anbefalingerne i den
halvårlige rapport om denne operation fra generalsekretæren/den højtstående repræsentant.
Rådet bekræftede, at operation Althea stadig er en vigtig del af EU's samlede indsats i
Bosnien-Hercegovina til støtte for en politisk proces, der skal give Bosnien-Hercegovina
mulighed for på grundlag af de nødvendige reformer at fortsætte med at gøre fremskridt i
forbindelse med EU-integrationsprocessen.
Rådet noterede sig, at sikkerhedssituationen i Bosnien-Hercegovina fortsat er stabil på trods af
den vanskelige politiske kontekst. Rådet hilste styrkens positive bidrag til et trygt og sikkert
miljø i Bosnien-Hercegovina velkommen og tilføjede, at den EU-ledede styrke (EUFOR)
fortsat skaber tryghed og er parat til at reagere på eventuelle sikkerhedsproblemer i hele
landet.
Rådet så med tilfredshed på de yderligere fremskridt, der er gjort i det forberedende planlæg-
ningsarbejde med henblik på en eventuel fremtidig udvikling af operation Althea i retning af
en ikke-udøvende operation vedrørende kapacitetsopbygning og uddannelse. Rådet gentog, at
en afgørelse om en eventuel udvikling af operation Althea vil skulle tage hensyn til den poli-
tiske udvikling, herunder den fremtidige rolle for EU's særlige repræsentant. Det forventes at
vende tilbage til spørgsmålet på den næste samling i december.
11.
12.
13.
15914/09 (Presse 329)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0013.png
17.XI.2009
14.
Rådet gentog betydningen af, at medlemsstaterne giver operationen de nødvendige ressourcer
til gennemførelsen af mandatet.
Sammenhæng i EU's indsats i Bosnien-Hercegovina har stadig stor betydning og involverer
samtlige EU-aktører, herunder Kommissionen og EU's missionschefer. Den øverstbefalende
for EUFOR, EU's særlige repræsentant og chefen for EUPM holder regelmæssigt samråd med
hinanden forud for hver aktion. EUFOR har også bibeholdt tætte arbejdsforbindelser, bl.a.
vedrørende opera-tive spørgsmål, med andre internationale aktører. Samarbejdet med NATO
om operation Althea fungerer stadig godt.
15.
Sydkaukasus
EUMM Georgia
16.
Rådet noterede sig med tilfredshed missionens bidrag til EU's samlede indsats for konfliktløs-
ning i Georgien, navnlig ved at overvåge gennemførelsen af aftalerne af 12. august og 8. sep-
tember 2008. Da FN's og OSCE 's observatørmissioner er ophørt, er EUMM nu den eneste
internationale observatørmission i Georgien. Dette har øget betydningen af EUMM's aktivite-
ter. Rådet forlængede missionens mandat med endnu et år indtil den 14. september 2010.
Rådet noterede sig med tilfredshed missionens bidrag til stabilitet, normalisering og tillids-
skabelse i Georgien. Rådet gav på ny udtryk for sin støtte til den fulde gennemførelse af
EUMM's landsdækkende mandat, herunder adgang til de facto-enhederne. Rådet gav udtryk
for, at det forsat er forpligtet på Georgiens uafhængighed, suverænitet og territoriale integritet
samt på princippet om ikke-anvendelse af magt, og understregede samtidig, at det er vigtigt
med foranstaltninger, der kan skabe yderligere tillid mellem parterne, herunder ved at gøre
brug af de vedtagne mekanismer til forebyggelse af og reaktion på hændelser (IPRM). Dette
skulle skabe mulighed for menneskelige og handelsmæssige kontakter i hele Georgien, som
vil føre til yderligere forbedring af levevilkårene for alle befolkninger, som er berørt af kon-
flikten. Rådet opfordrede i den forbindelse alle parter til at sætte alt, hvad de råder over, ind
på at bidrage til disse bestræbelser.
17.
15914/09 (Presse 329)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0014.png
17.XI.2009
Asien
EUPOL Afghanistan
18.
Rådet gentog, at det er fast besluttet på at yde et betydeligt bidrag til reformen af det afghan-
ske politi. Det er meget vigtigt for indsatsen for at fremme stabilitet og sikkerhed i
Afghanistan, at der sker en styrkelse af det afghanske politi og retsstatssektoren. Rådet under-
stregede, at EUPOL Afghanistans specifikke rolle er at yde civil politiekspertbistand, og at
denne bistand er meget vigtig for bæredygtigheden af politireformerne i Afghanistan, og det
anerkendte betydningen af et tæt samarbejde mellem aktørerne på stedet. I den forbindelse
fremhævede Rådet den afgørende rolle, som Det Internationale Politikoordinationsorgan
(IPCB) spiller. Rådet noterede sig med tilfredshed konsolideringen af EUPOL Afghanistans
strategiske prioriteter, som forfølger seks mål: efterretningsbaseret politiarbejde, en komman-
do-, kontrol- og kommunikationsvej inden for politiet, strafferetlig efterforskning, bekæmpel-
se af korruption, forbindelserne mellem politi og anklager samt menneskerettigheder og
kønsmainstreaming inden for det afghanske politi. Rådet noterede sig også de fremskridt, som
missionen fortsat har gjort i det seneste år på strategisk, operativt og taktisk plan.
På dette kritiske tidspunkt er det yderst vigtigt, at EU opfylder sine forpligtelser til støtte for
politireformen i Afghanistan. Rådet understregede, hvor vigtigt det er, at medlemsstaterne
stiller det personale og de logistiske ressourcer, der er nødvendige for at gennemføre missio-
nens mandat i hele landet, til rådighed for missionen.
19.
Mellemøsten
EUJUST LEX
20.
Rådet understregede, at Den Europæiske Union fortsat er fast besluttet på at støtte udviklin-
gen af retsstaten i Irak, især ved at give uddannelse og vejledning på områderne politi, retsvæ-
sen og fængselsvæsen. Rådet noterede sig med tilfredshed forlængelsen af EUJUST LEX med
et år og dens første pilotaktiviteter på irakisk område. Med udgangspunkt i succesen med dis-
se aktiviteter i landet er missionen ved at øge sit engagement til støtte for retsstaten i Irak
gennem yderligere planlagt arbejde. Rådet understregede, at det er vigtigt at sikre en geogra-
fisk balance i missionens aktiviteter og den videre uddannelse af højtstående embedsmænd,
både i Irak, i regionen og i Europa.
15914/09 (Presse 329)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0015.png
17.XI.2009
EUPOL COPPS
21.
Rådet noterede sig det arbejde, som missionen har udført på politi- og strafferetsområdet. Det
noterede sig især med tilfredshed missionens bestræbelser på at styrke sin rådgivende rets-
statssektion, der nu befinder sig i samme bygning som den palæstinensiske pendant, og dens
præference for den civile politimodel og støtte til nærpolitivirksomhed. Rådet besluttede at
arbejde videre med yderligere foranstaltninger vedrørende retsstatsprincippet i bredere for-
stand i de palæstinensiske områder. Der bør fortsat tilstræbes synergier mellem EUPOL
COPPS-aktiviteter og fællesskabs- og medlemsstatsaktiviteter på dette område.
EU BAM Rafah
22.
Rådet, der med tilfredshed noterede sig forlængelsen af mandatet for EUBAM Rafah med
yderligere seks måneder, bekræftede, at EU er rede til med kort varsel at redeployere ved
grænseovergangen i Rafah, hvis omstændighederne tillader det. På trods af lukningen af
grænseovergangen i Rafah opretholder missionen sin operative kapacitet.
Afrika
Operation Atalanta/EUNAVFOR
23.
Rådet udtrykte anerkendelse af, at Atalanta fortsat bidrager positivt til søfartssikkerheden ud
for Somalias kyst ved at beskytte fartøjer, der er chartret af Verdensfødevareprogrammet til at
levere hjælp til Somalia, fartøjer med meget vigtige transporter til AU's fredsstøtteoperation i
Somalia (AMISOM) og andre sårbare fartøjer, navnlig i Adenbugten og i Det Somaliske
Bassin. Rådet noterede sig i den forbindelse den hidtidige vellykkede opbygning af maritime
aktiver, især den seneste forøgelse af antallet af fly til havpatruljering, og behovet for at fort-
satte bestræbelserne. Rådet hilste også den stadig større deltagelse fra tredjelandes side vel-
kommen.
I erkendelse af den komplekse karakter af de udfordringer, der er forbundet med at bekæmpe
piratvirksomhed over store havområder, tilskyndede Rådet alle aktører til at fortsætte de nu-
værende koordineringsbestræbelser, herunder med hensyn til indsamling og udveksling af op-
lysninger og efterretninger. Rådet noterede sig med tilfredshed de resultater, der er opnået via
Atalantas Maritime Sikkerhedscenter for Afrikas Horn, som især muliggør en effektiv koordi-
nering og et effektivt samarbejde med den civile søfart. Rådet noterede sig med tilfredshed
den ledende rolle, som operation Atalanta spiller i koordineringen mellem de multinationale,
nationale og regionale flådestyrker, der opererer i området for at gøre området konfliktfrit og
for at sikre fælles bevidsthed og koordinering i forbindelse med indsatsen for at stoppe pirat-
virksomhed. I den forbindelse blev der især udtrykt anerkendelse af arbejdet i Shade-
forummet (Shared Awareness and Deconfliction) i Bahrain.
24.
15914/09 (Presse 329)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0016.png
17.XI.2009
25.
Rådet mindede om det meget vigtige bidrag fra Kenya i forbindelse med tilbageholdelse og
retsforfølgning af mistænkte pirater, der pågribes af Atalantas krigsskibe. Rådet noterede sig
også med tilfredshed den brevveksling, der blev afsluttet den 30. oktober 2009 mellem EU og
Republikken Seychellerne om overførsel af mistænkte pirater og bevæbnede røvere, der på-
gribes i forbindelse med operation Atalanta. Denne ordning udgør et vigtigt nyt bidrag til ind-
satsen for bekæmpelse af piratvirksomhed. Rådet udtrykte i den forbindelse anerkendelse af
det vigtige bidrag, som Europa-Kommissionen yder gennem stabilitetsinstrumentet til støtte
for det kenyanske retsvæsen, og noterede sig med tilfredshed, at Kommissionen nu yder en
lignende støtte til Seychellerne.
Rådet understregede, at der må søges bæredygtige løsninger for retsforfølgning af mistænkte
pirater, og noterede sig de initiativer, der er taget inden for rammerne af Kontaktgruppen ved-
rørende Sørøveri ud for Somalias kyst, herunder til oprettelse af en FN-trustfond, som bl.a.
skal yde finansiel støtte til lande, der er rede til at retsforfølge mistænkte pirater, og undersø-
gelsen af mulighederne for at oprette en international mekanisme for retsforfølgning af mis-
tænkte pirater.
Rådet mindede om, at det agter at forlænge operation Atalanta med endnu et år efter afslut-
ningen af det nuværende mandat den 12. december 2009.
26.
27.
Somalia
28.
I juli 2009 besluttede Rådet at optrappe EU's engagement i fremme af fred og udvikling i
Somalia. Med henblik herpå har Rådet undersøgt mulighederne for, at EU bidrager til den in-
ternationale indsats, herunder på sikkerhedsområdet.
Yderligere EU-støtte til Somalias sikkerhedssektor bør tages op til overvejelse inden for en
samlet EU-tilgang til situationen i Somalia. Denne støtte bør være en del af en bredere og
sammenhængende ramme, der omfatter tæt EU-samarbejde med AU, FN og andre relevante
partnere, navnlig USA. Med hensyn til AU er Amisoms rolle særlig vigtig.
Rådet understregede betydningen af den føderale overgangsregerings ejerskab og dennes kla-
re tilsagn om at opbygge en levedygtig og bæredygtig sikkerhedssektor.
Rådet godkendte krisestyringskonceptet om en eventuel ESFP-mission for at bidrage til ud-
dannelsen af den føderale overgangsregerings sikkerhedsstyrker og anmodede om yderligere
plan-lægningsarbejde, uden at foregribe efterfølgende beslutninger om en eventuel ESFP-
aktion.
29.
30.
31.
15914/09 (Presse 329)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0017.png
17.XI.2009
EUSEC RD Congo
32.
Rådet noterede sig med tilfredshed det arbejde, der er udført af EUSEC RD Congo, og under-
stregede, at reform af forsvaret og god forvaltningspraksis på forsvarsområdet fortsat er vig-
tige faktorer for skabelsen af betingelser for varig stabilitet og udvikling i landet. Mandatet for
EUSEC RD Congo er på grundlag af en strategisk analyse blevet revideret og forlænget indtil
den 30. september 2010.
Rådet understregede betydningen af EUSEC RD Congos nøgleopgaver med at yde rådgivning
og bistand i forbindelse med reformen af forsvaret med henblik på at gennemføre Congos re-
viderede reformplan for de congolesiske væbnede styrker (FARDC) og omsætte den til kon-
krete aktioner. Rådet understregede betydningen af, at de congolesiske myndigheder politisk
forpligter sig til at fortsætte reformprocessen, og tilskyndede til oprettelse af en koordine-
ringsmekanisme med henblik på reform af forsvaret under congolesisk ejerskab, med passen-
de støtte fra EUSEC.
Rådet så med tilfredshed på de fremskridt, der er gjort med integration af tidligere væbnede
grupper, herunder CNDP. Denne integration, herunder samarbejdet i betalingskæden, er fort-
sat en nøgleprioritet på kort sigt i forsvarsreformprocessen.
Rådet understregede vigtigheden af EU's indsats i Den Demokratiske Republik Congo i form
af dets bidrag til at forebygge og tackle menneskerettighedskrænkelser og noterede sig derfor
med tilfredshed, at EUSEC RD Congo nu i højere grad fokuserer på at støtte bestræbelserne
på at bekæmpe straffrihed for forbrydelser, især seksuel og kønsbaseret vold begået af sikker-
hedsstyrkerne, og brug af børnesoldater.
33.
34.
35.
EUPOL RD Congo
36.
Rådet noterede sig med tilfredshed EUPOL RD Congos støtte til reformen af det nationale
congolesiske politi og samspillet mellem politi og retsvæsen. Uanset sikkerhedssituationen i
landet, som fortsat er ustabil, er denne reform begyndt at udvise visse positive resultater;
f.eks. har den congolesiske nationalforsamling fået forelagt et udkast til en organisk lov om
politiet. Rådet tilskyndede de congolesiske myndigheder til at få denne vigtige lov igennem
inden for en rimelig tid. Rådet noterede sig også det vigtige koordineringsarbejde, der er ud-
ført af Comité de Suivi de la Réforme de la Police (CSRP), og opfordrede alle partnere til at
fremme koordineringsbestræbelserne i forbindelse med politireformen.
Rådet noterede sig med tilfredshed deployeringen af missionen i Goma og Bukavu og den
øgede indsats inden for kriminalefterforskning, herunder bekæmpelsen af seksuel vold og
straffrihed, ved udsendelse af yderligere specialiseret personale. Missionens mandat er blevet
forlænget indtil den 30. juni 2010.
37.
15914/09 (Presse 329)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0018.png
17.XI.2009
EU SSR Guinea-Bissau
38.
Rådet noterede sig med tilfredshed det arbejde, som EU SSR Guinea-Bissau har udført under
vanskelige omstændigheder og i et klima af politisk ustabilitet. Rådet noterede sig den seneste
positive udvikling i Guinea-Bissau, især det vel gennemførte præsidentvalg, og de mere lo-
vende udsigter for fremskridt med SSR-reformen. Rådet noterede sig, at regeringen i Guinea-
Bissau har forpligtet sig til på ny at gøre en indsats for reformen af sikkerhedssektoren.
Rådet godkendte i november 2009 en forlængelse af missionen med seks måneder. Hoved-
formålet med forlængelsen er at afslutte de aktiviteter, der er omfattet af det nuværende man-
dat, og at forberede de guinea-bissauiske myndigheders fremtidige gennemførelse af de retli-
ge rammer. Der vil under hensyntagen til de regionale aspekter blive foretaget en strategisk
analyse af fremtiden for EU's engagement i Guinea-Bissau i januar 2010.
KONFLIKTFOREBYGGELSES- OG KRISESTYRINGSKAPACITETER OG
TEMATISKE SPØRGSMÅL
39.
II.
Civile kapaciteter
40.
Nye sikkerhedstrusler og -udfordringer og en stigende efterspørgsel efter EU's civile krise-
styring har gjort, at der må tilvejebringes yderligere civile ESFP-kapaciteter. I processen
fremad er der hele tiden mangler, der må afhjælpes, f.eks. de mangler, der er identificeret i
forbindelse med de overordnede civile mål for 2010, og som blev påpeget i Det Europæiske
Råds konklusioner fra december 2008 - ligesom der er behov for en bedre forberedelse,
deployering og gennemførelse af civile ESFP-missioner, der står over for stadig mere
udfordrende og komplekse opgaver. På denne baggrund erkendte Rådet det stadig større
behov for at sikre, at de civile ESFP-missioner som et effektivt krisestyringsredskab hurtigt
kan deployeres af EU sammen med andre instrumenter til støtte for EU's strategiske mål.
Rådet noterede sig med tilfredshed de betydelige fremskridt, der er gjort med hensyn til civil
kapacitetsplanlægning og -udvikling under det svenske formandskab. Rådet noterede sig med
tilfredshed gennemførelsesdokumentet om civil kapacitetsplanlægning og -udvikling med ret-
ningslinjer for andet halvår af 2009, som samlede de forskellige arbejdsområder, det er nød-
vendigt at inddrage for at kunne tage alle EU's udfordringer op. Det noterede sig, at denne
proces har muliggjort en dynamisk og fokuseret civil kapacitetsudviklingsindsats og samtidig
sikret et passende strategisk overblik og passende strategiske retningslinjer. Det anerkendte, at
der må tages hensyn til de forskellige nationale tilgange, men mente også, at det er nødvendigt
med en velkoordineret civil kapacitetsudviklingsramme, som kan være vejledende for det
fremtidige arbejde med at fremme de civile kapaciteter.
41.
15914/09 (Presse 329)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.XI.2009
42.
Disse konklusioner samler rapportering om de fremskridt, der er gjort, sådan som fastsat i de
overordnede civile mål for 2010 (november 2007), ministrenes tilsagn med hensyn til udvik-
lingen af de civile kapaciteter (november 2008) og gennemførelsesplanen for civile kapacite-
ter (januar 2009). De omfatter også rapportering om ESFP-mandatet til det svenske formand-
skab (juni 2009) samt status over gennemførelsen af retningslinjerne for civile kapaciteter
(juli 2009).
Nu hvor overordnede civile mål for 2010 nærmer sig deres afslutning, så Rådet frem til yder-
ligere overvejelser om, hvordan leveringen af europæiske kapaciteter kan fremmes i tiden
efter 2010. Dette bør omfatte retningslinjer for den planlagte status, der skal finde sted inden
udgangen af 2010, og overvejelser om nødvendigheden af at tilnærme den civile og den mili-
tære kapacitetsudviklingsproces til hinanden, når det er muligt, også under hensyn til resulta-
terne af de overordnede mål for 2010 for de militære kapaciteter.
43.
Fremme af disponibiliteten af civilt personale
Lettelse af deployeringen af civilt personale
44.
Rådet noterede sig med tilfredshed de betydelige fremskridt, som medlemsstaterne har gjort
med hensyn til at træffe og gennemføre nationale foranstaltninger til lettelse af deployeringen
af civilt personale. Det noterede sig, at flere medlemsstater er i færd med at vedtage sådanne
nationale foranstaltninger/strategier og etablere mere hensigtsmæssige strukturer. Rådet note-
rede sig i den forbindelse med tilfredshed indsatsen for at fremme en kontinuerlig udveksling
af erfaringer og bedste praksis, bl.a. på ekspertseminarer, som fører til en øget inddragelse af
relevante nationale myndigheder i den civile styrkeopbygningsproces. Rådet noterede sig, at
denne udveksling i øjeblikket er fokuseret på fire indsatsområder (dvs. nationale lovgivnings-
foranstaltninger, nationale budgetforanstaltninger, nationale lister og uddannelse). Rådet for-
venter, at dette arbejde vil blive fortsat uden forsinkelse.
Rådet noterede sig, at der fortsat er behov for, at missioner i passende omfang forsynes med
personale af høj kvalitet, så missionernes mandater kan blive opfyldt med positive resultater.
Rådet understregede, at det er vigtigt at fortsætte bestræbelserne på at matche ambitionerne
med midlerne. Det tilskyndede kraftigt alle medlemsstater til at træffe praktiske foranstaltnin-
ger til at sikre den nødvendige styrkeopbygning.
45.
Menneskelige ressourcer
46.
Med henblik på at lette en velordnet og forudsigelig styrkeopbygning noterede Rådet sig med
tilfredshed de klart bedre procedurer, der er indført for indkaldelse af bidrag og udvælgelse af
personale. Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med hensyn til standardisering af job-
beskrivelser og udvikling af administrative standardredskaber for missioner.
15914/09 (Presse 329)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.XI.2009
Hurtig deployering
47.
Rådet noterede sig med tilfredshed de fremskridt, der er gjort med hensyn til at fremme den
civile kapacitet til deployering, og mindede om behovet for at fremme denne kapacitet yderli-
gere som en prioritet.
Forberedende foranstaltninger og finansforordning
48.
Rådet så med tilfredshed på aftalen om at stille finansielle midler til rådighed i de tidlige faser
af EU's reaktion på en krise og så frem til tilpasningerne af rammen for de forberedende for-
anstaltninger i 2010. For at forbedre EU's mulighed for hurtigt at reagere på kriser understre-
gede Rådet nødvendigheden af at gøre yderligere fremskridt med finansieringen af aktivite-
terne og forenklingen af beslutningsprocedurerne og gennemførelsesbestemmelserne under
hensyn til de indhøstede erfaringer.
Rådet så i den henseende også frem til de muligheder, som revisionen af finansforordningen,
der er planlagt til 2010, giver.
Udstyr
49.
Rådet understregede, at en permanent kapacitet til opbevaring af nyt og eksisterende strate-
gisk materiel er et meget vigtigt middel til hurtig deployering af udstyr til nye og eksisterende
missioner og forsvarlig økonomisk forvaltning. Det hilste opførelsen af en midlertidig lager-
bygning som led i EUPM Bosnien-Hercegovina senest i januar 2010 velkommen og så med
tilfredshed på det igangværende arbejde med at finde en permanent opbevaringsløsning. Rå-
det ser frem til resultaterne i 2010 med hensyn til en eventuel permanent opbevaringsløsning.
Rådet noterede sig også med tilfredshed det igangværende arbejde med et lagerstyringssystem
for civile ESFP-missioner.
Rådet noterede sig de rammekontrakter, som Kommissionen allerede har indgået, og under-
stregede behovet for inden udgangen af 2009 at indgå eller iværksætte alle de rammekontrak-
ter, der er nødvendige for en korrekt og rettidig levering af vigtigt udstyr.
50.
Civile reaktionshold (CRT)
51.
Rådet noterede sig med tilfredshed revisionen af CRT-konceptet. Dette koncept går ud på, at
CRT-puljen skal fordobles, idet målet er 200 eksperter med supplerende ekspertiseområder,
og at der skal indføres mere effektive procedurer for beslutningstagning og deployering. Rå-
det forventer, at det reviderede CRT-koncept vil føre til en højere grad af fleksibilitet og di-
sponibilitet. Rådet noterede sig desuden med tilfredshed Kommissionens deltagelse, bl.a. med
hensyn til at finde en langsigtet løsning for finansiering af uddannelsesbehovene. Det så frem
til gennemførelsen af det reviderede CRT-koncept og vil samtidig tage hensyn til udviklingen
af den europæiske SSR-pulje.
15914/09 (Presse 329)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.XI.2009
Goalkeepersoftwaren
52.
Rådet noterede sig med tilfredshed de fremskridt, der er gjort med hensyn til udvikling og
frigivelse af Goalkeepersoftwaren, og mindede om behovet for at færdiggøre og implementere
alle Goalkeeperapplikationer og gøre dem operative snarest muligt.
Overordnet koncept for missioner til styrkelse af politiet
53.
EU's overordnede koncept for missioner til styrkelse af politiet er blevet revideret for at tage
hensyn til de erfaringer, der er gjort i forbindelse med ESFP-missioner. Det reviderede kon-
cept er fortsat underlagt de grundlæggende retsstatsprincipper og anerkender nødvendigheden
af stærke forbindelser med retsvæsenet. Det understreger fortsat, at den nødvendige grænse-
flade med et værtslands retssystem samt lokalt ejerskab er vigtig, at det er nødvendigt med
større fokus på bekæmpelse af organiseret kriminalitet og korruption, og at politifolk i pas-
sende omfang må kunne gribe ind, når de konstaterer menneskerettighedskrænkelser. Rådet
mener, at det reviderede koncept, der fastlægger, hvilke redskaber der skal være til rådighed
for missioner til styrkelse af politiet, vil kunne bidrage til en bedre missionsplanlægning, en
bedre missionsbenchmarking og en bedre udveksling af bedste praksis.
Samarbejde mellem ESFP og RIA
54.
Rådet noterede sig med tilfredshed de initiativer, der er taget på dette område. Rådet erkendte
det presserende behov for større deltagelse fra politiets, anklagernes, dommernes og fæng-
selspersonalets side i ESFP-missioner og noterede sig med tilfredshed de drøftelser, der har
fundet sted mellem ESFP- og RIA-aktører (f.eks. uformelle CIVCOM-møder, møder i Arti-
kel 36-Udvalget, uformelt Europolministermøde og drøftelser i taskforcen af politichefer) om
samarbejde mellem de relevante RIA- og ESFP-aktører. Det noterede sig, at flere ESFP-
missioner også yder et positivt bidrag til EU's interne sikkerhed ved at støtte bekæmpelsen af
grov grænseoverskridende kriminalitet i deres værtslande og ved at opbygge kapacitet inden
for internationalt retligt samarbejde. Det noterede sig, at de erfaringer, der gøres i forbindelse
med missioner, bidrager til kompetenceudvikling for retshåndhævende personale. Det under-
stregede, at det er vigtigt, at de relevante RIA-aktører erkender dette forhold, når de prioriterer
tildeling af passende personale til ESFP-missioner. Det noterede sig med tilfredshed de frem-
skridt, der er gjort med hensyn til udveksling af oplysninger inden for vedtagne rammer mel-
lem ESFP-missioner og Europol og især med EULEX Kosovo. Rådet tilskyndede til øget ko-
ordinering mellem ESFP og initiativer vedrørende den eksterne dimension af RIA, f.eks.
Frontex. Det opfordrede endvidere til et øget samarbejde og udveksling af oplysninger mel-
lem de relevante ESFP- og RIA-aktører, hvor det er hensigtsmæssigt.
15914/09 (Presse 329)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0022.png
17.XI.2009
Civil-militær kapacitetsudvikling
55.
Rådet understregede på ny betydningen af EU's overordnede strategi for krisestyring og note-
rede sig med tilfredshed det arbejde, som det svenske formandskab har igangsat med henblik
på at identificere mulige synergier mellem EU's civile og militære kapacitetsudviklingsarbej-
de under hensyntagen til tidligere bestræbelser på at finde civil-militære synergier. Rådet så
frem til den arbejdsplan, der vil skulle fremlægges i første halvår af 2010, og hvori det vil bli-
ve beskrevet yderligere, hvordan der vil kunne arbejdes videre på en række konkrete områder,
med henblik på en styrkelse af fremtidige synergier. Det understregede også, at de fælles be-
stræbelser må koncentreres om konkrete områder og baseres på erfaringer, der er gjort i for-
bindelse med ESFP-missioner, -operationer og -øvelser. Rådet anerkendte desuden, at der
eventuelt vil kunne opnås økonomiske fordele ved at finde civil-militære synergier i forbin-
delse med kapacitetsudvikling og en ekstra fordel ved kapaciteter, der kan anvendes i begge
kontekster.
Rådet understregede, at Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité (PSC) bør spille en
ledende rolle i dette arbejde ved at udstikke retningslinjer for arbejdet med at finde synergier
mellem EU's civile og militære kapacitetsudvikling, og noterede sig betydningen af oprettel-
sen af Direktoratet for Krisestyring og Planlægning (CMPD) for det fremtidige arbejde.
CMPD vil inden for sit ansvarsområde bl.a. fremme og koordinere arbejdet med synergier
mellem civil og militær kapacitetsudvikling, bl.a. ved at bistå med at indkredse fælles behov.
Rådet noterede sig, at det igangværende arbejde med integrering af havovervågningen er et
konkret eksempel på civil-militære synergier. Rådet noterede sig i den forbindelse det igang-
værende arbejde i Det Europæiske Forsvarsagentur (EDA) og Kommissionens meddelelse om
havovervågning. Rådet noterede sig, at arbejdet med Wise Pen Team er i gang."
56.
57.
Den fulde tekst til konklusionerne findes i dokument
16500/09.
15914/09 (Presse 329)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0023.png
17.XI.2009
BOSNIEN-HERCEGOVINA, MED OPERATION EUFOR ALTHEA
Rådet evaluerede på en fælles samling af udenrigs- og forsvarsministrene det politiske miljø og
sikkerhedssituationen i Bosnien-Hercegovina (BiH). Det vedtog at fortsætte med at følge den
politiske udvikling i BiH og godkendte rapporten fra den højtstående repræsentant Javier Solana om
halvårsoversigten over operation Althea.
Rådet evaluerede også operation Althea og dens bidrag til bevarelsen af freden og sikkerheden i
BiH.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Bistandseffektivitet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog en operationel ramme, der indeholder foranstaltninger på nøgleområder af dagsorde-
nen for bistandseffektivitet, såsom arbejdsdeling, anvendelse af landesystemer og teknisk samarbej-
de. De vil mindske den byrde, der hviler på udviklingslandene, og bidrage til en mere effektiv leve-
ring af bistanden.
Rådet fremhævede EU's engagement med hensyn til bistandseffektivitet og understregede, at gen-
nemførelsen af dagsordenen for bistandseffektivitet bør styrkes. Med henblik på yderligere styrkelse
af gennemførelsen af EU's dagsorden for bistandseffektivitet og sikring af et stærkt og effektivt EU-
bidrag til forummet på højt plan i Seoul i 2011 anmodes Kommissionen og de kommende formand-
skaber om først på året i 2010 at udarbejde yderligere handlingsorienterede forslag til mulige fælles
tilgange, der kan indgå i den operationelle ramme.
Konklusionerne findes i dokument
15912/09.
Klimaforandringer og udvikling -
Rådets konklusioner
Rådet havde en orienterende drøftelse og vedtog konklusioner, hvori det fremhæver betydningen af
at se klimaforandringer og udvikling i et mellem- til langsigtet perspektiv. En styrket sammenhæng
mellem de to er afgørende, hvis det skal lykkes at opfylde internationalt aftalte klima- og ud-
viklingsmål, samtidig med at det sikres, at bekæmpelsen af fattigdom og opfyldelsen af 2015-
målene ikke bringes i fare.
15914/09 (Presse 329)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0024.png
17.XI.2009
I konklusionerne opfordres Kommissionen og medlemsstaterne til i højere grad at engagere sig i en
dialog med partnerlandene og støtte integration af klimahensyn i deres udviklingsstrategier og bud-
getprocesser.
Konklusionerne findes i dokument
16071/09.
Udviklingsvenlig politikkohærens -
Rådets konklusioner
Rådet drøftede udviklingsvenlig politikkohærens (PCD) og vedtog konklusioner herom.
Trods fremskridt med hensyn til forbedring af PCD i EU er der brug for en yderligere indsats for at
etablere en mere fokuseret, operationel og resultatorienteret tilgang til PCD. Dette omfatter en styr-
ket dialog med partnerlandene med henblik på at gøre fremskridt på alle niveauer og i alle relevante
sektorer. I konklusionerne indkredses fem prioriterede spørgsmål, hvor EU vil tage hensyn til ud-
viklingsmålene på en mere proaktiv måde som led i en mere fokuseret tilgang til PCD: handel og
finansiering, klimaændringer, fødevaresikkerhed, migration og forbindelsen mellem sikkerhed og
udvikling. Det bemærkes, at disse prioriteter kan udvikle sig i årenes løb.
Rådet vedtog konklusionerne i dokument
16079/09.
EVENTUELT
Belarus
Rådet drøftede situationen i Belarus og vedtog konklusioner om de restriktive foranstaltninger, der
er truffet over for visse personer i Belarus, og som Rådet havde taget op til revision.
Konklusionerne findes i dokument
15593/09.
ESFP (europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik)
Rådet drøftede civile ESFP-kapaciteter.
15914/09 (Presse 329)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0025.png
17.XI.2009
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
EU - Rådet for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EU-EFTA) (1610/09)
EU - Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (EU-OSCE)
Associeringsrådet EU-Jordan (16161/09)
Forsvarsministrenes møde med europæiske allierede, som ikke er medlem af EU, og kan-
didatlande
Samarbejdsrådet EU-Kasakhstan (16175/09).
15914/09 (Presse 329)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0026.png
17.XI.2009
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Iran - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en afgørelse og en forordning om ajourføring af listen over personer og enheder i Iran,
der er omfattet af EU's restriktive foranstaltninger, for at tage hensyn til ændringer i Irans regering
og forvaltning og de berørte personers og enheders situation
(14347/09,
14386/09).
I henhold til fælles holdning 2007/140/FUSP og forordning (EF) nr. 423/2007 om restriktive foran-
staltninger over for Iran skal Rådet med regelmæssige mellemrum og mindst en gang hver tolvte
måned foretage en fornyet gennemgang af listen over personer og enheder for at sikre, at det stadig
er berettiget at bevare deres navne på listen.
Aftalen om politisk dialog og samarbejde mellem EU og Latinamerika - Udvidelsen af EU
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om en pro-
tokol om tilpasning af aftalen om politisk dialog og samarbejde mellem EU og Mellemamerika for
at tage hensyn til ti nye medlemsstaters tiltrædelse af EU i maj 2004.
Forhandlingerne vil også handle om Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse, der allerede er omfattet
af et generelt forhandlingsmandat. Rådet vedtog også forhandlingsdirektiver.
Partnerskabs- og samarbejdsaftale mellem EU og Tadsjikistan
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en partnerskabs- og samarbejdsaftale med Tadsjikistan
(12475/04,
11803/04).
Formålet med aftalen er at styrke Tadsjikistans uafhængighed og konsolidere landets demokrati,
gennemføre dets overgang til markedsøkonomi, skabe en ramme for politisk dialog, fremme handel
og investering og skabe et samarbejdsgrundlag på andre områder, såsom økonomi og naturviden-
skab.
Rådet vedtog også en afgørelse om indgåelse af en protokol til partnerskabs- og samarbejdsaftalen
for at tage hensyn til Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU (16406/08).
15914/09 (Presse 329)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0027.png
17.XI.2009
EU's mæglings- og dialogkapaciteter - Krisestyring
Rådet vedtog et koncept for styrkelse af EU's mæglings- og dialogkapaciteter.
Konceptet, der er fælles for Rådet og Kommissionen, giver et politisk grundlag for EU's engage-
ment i mægling og dialog og indeholder forslag til, hvordan EU's kapacitet kan styrkes, og hvordan
den mægling, der foregår med EU's opbakning, kan støttes.
Den er en del af opfølgningen af den europæiske sikkerhedsstrategi fra 2003 og den højtstående re-
præsentants rapport fra 2008 om dens gennemførelse.
EUROPPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Ti år med ESFP
Rådet vedtog erklæringen i dokument
15649/09
+
15694/09
COR 1.
Det Europæiske Forsvarsagentur (EDA)
Rådet vedtog retningslinjer for Det Europæiske Forsvarsagenturs arbejde i 2010 med det formål at
ajourføre kapacitetsudviklingsplanen, undersøge synergier mellem militær og civil kapacitetsudvik-
ling, skabe lige konkurrencevilkår inden for forsvarsmateriel og optimering af kapaciteterne.
Agenturet vil også arbejde på at harmonisere de militære luftdygtighedsforskrifter og støtte Den Eu-
ropæiske Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESFP) og de deltagende medlemsstater gennem samar-
bejdsprojekter og -programmer.
Rådet vedtog agenturets budget for 2010. Det er på i alt 30,5 mio. EUR (22,1 mio. EUR til driftsud-
gifter og 8,4 mio. EUR til aktionsbudgettet).
Det noterede sig også en rapport fra EDA's chef, der understregede, at det er nødvendigt, at de del-
tagende medlemsstater når frem til et omkostningseffektivt samarbejde til støtte for ESFP-kravene.
15914/09 (Presse 329)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0028.png
17.XI.2009
EU's politimission i Afghanistan - budget
Rådet vedtog en fælles aktion om ændring af fælles aktion 2007/369/FUSP om oprettelse af Den
Europæiske Unions politimission i Afghanistan (EUPOL Afghanistan)
(15116/09).
Med den nye fælles aktion bevilges der 17,4 mio. EUR til missionens budget for at dække dens ope-
rationelle behov fra den 1. december 2009 til den 30. maj 2010.
Formålet med EUPOL Afghanistan er at bidrage til, at der etableres holdbare og effektive civile po-
litiforhold under afghansk ejerskab inden for rammerne af det strafferetlige system i bred forstand.
Den støtter en reformproces, der tager sigte på et tillidsvækkende og effektivt politi, der i overens-
stemmelse med internationale standarder arbejder inden for rammerne af retsstatsprincipperne og
respekterer menneskerettighederne.
Guinea-Bissau - EU's mission til støtte for en reform af sikkerhedssektoren
Rådet vedtog en fælles aktion om en forlængelse med seks måneder indtil den 31. maj 2010 af EU's
mission til støtte for en reform af sikkerhedssektoren i Guinea-Bissau.
Bosnien-Hercegovina - Operation Althea - Den Dominikanske Republiks deltagelse
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale om Den Dominikanske Republiks deltagelse i
Den Europæiske Unions militæroperation i Bosnien-Hercegovina (operation Althea) (15053/09).
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Havovervågning - Rapport fra formandskabet og
Rådets konklusioner
Rådet noterede sig en rapport fra EU's formandskab om integrering af havovervågningen
(15474/1/09).
Se også de konklusioner, Rådet vedtog i dag om samme emne
15176/2/09.
15914/09 (Presse 329)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453761_0029.png
17.XI.2009
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU's udviklingspolitik og bistand til tredjelande -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i dokument
16078/09.
Handlingsprogram til bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i dokument
16076/09.
Den Europæiske Udviklingsfond 2010
Rådet vedtog en beslutning om fastsættelse af de finansielle bidrag, medlemsstaterne skal betale til
Den Europæiske Udviklingsfond i 2010
(15445/09).
15914/09 (Presse 329)
29
DA