Europaudvalget 2009-10
2973+2974 - Almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
752298_0001.png
752298_0002.png
752298_0003.png
752298_0004.png
752298_0005.png
752298_0006.png
752298_0007.png
752298_0008.png
752298_0009.png
752298_0010.png
752298_0011.png
752298_0012.png
752298_0013.png
752298_0014.png
752298_0015.png
752298_0016.png
752298_0017.png
752298_0018.png
752298_0019.png
752298_0020.png
752298_0021.png
752298_0022.png
752298_0023.png
752298_0024.png
752298_0025.png
752298_0026.png
752298_0027.png
752298_0028.png
752298_0029.png
752298_0030.png
752298_0031.png
UDENRIGSMINISTERIETFORSVARSMINISTERIET
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0Den 5. november 2009
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)den 16.-17. november 2009SAMLENOTAT
1. Præsentation af den kommenterede dagsorden for DER 11.-12.12.09....................................... 22. Post Lissabonstrategi................................................................................................................. 43. WTO, det multilaterale handelssystem og det globale økonomiske klima .............................. 64. EU’s bæredygtighedsstrategi .................................................................................................... 85. Ukraine EU/Ukraine-topmødet................................................................................................ 96. Det vestlige Balkan................................................................................................................... 117. Rusland .....................................................................................................................................148. Hviderusland ............................................................................................................................169. Afghanistan...............................................................................................................................1810. (Evt.) Somalia (våbenembargo og sanktioner)...................................................................... 2011. Religionsfrihed ....................................................................................................................... 2312. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP) ....................................................... 2513. Integration af maritim overvågning....................................................................................... 28
1
1. Præsentation af den kommenterede dagsorden for DER 11.-12.12.09- Formandskabets udkast til kommenteret dagsordenKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméFormandskabets kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 10.-11. december forelig-ger endnu ikke. I lyset af formandskabets tidligere tilkendegivelser ventes mødets hovedpunkter at blive den øko-nomiske og finansielle krise, vedtagelse af Stockholm-programmet samt evt. institutionelle anliggender og klima.Formandskabet ventes forud for mødet i Coreper II den 11. november 2009 at præsentere sit udkast til kom-menteret dagsorden.2. BaggrundMødet i Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2009 er et ordinært møde. I henhold tilgældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det Eu-ropæiske Råds møder.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdEt af hovedemnerne for Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2009 ventes atter at bliveden aktuelle finansielle og økonomiske situation, hvor der skal tages beslutning om mikrodelenaf pakken om finansielt tilsyn og regulering. Derudover ventes Det Europæiske Råd at vedtageStockholm-programmet, der blev præsenteret af Kommissionen i juni. Stockholm-programmetsætter rammerne for det retlige samarbejde i EU over de næste fem år. Det er en afløser forHaag-programmet, der udløber i år. Derudover kan både institutionelle spørgsmål og klimaforventes at få en fremtrædende placering alt efter udviklingen i Tjekkiet og hen mod COP15.Den kommenterede dagsorden ventes præsenteret forud for mødet i Coreper den 11. novem-ber 2009 og vil danne baggrund for en første drøftelse blandt udenrigsministre i Rådet for al-mindelige anliggender og eksterne forbindelser (GAERC) den 16.-17. november 2009. Hereftervil der som vanligt blive udarbejdet et udkast til konklusionstekst for DER, der vil blive drøftetinden topmødet på det næstekommende Råd for almindelige anliggender og eksterne forbindel-ser (GAERC) den 7.-8. december 2009.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.
2
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetDet første udkast til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 10.-11. de-cember 2009 foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden indebærer ikke isig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkono-mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blivefulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådannekonsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.9. HøringSagen ventes ikke sendt i høring.10. Regeringens foreløbige generelle holdningFormandskabets udkast til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke. Regeringen ventes attage formandskabets orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til efterretning.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerIdet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-ninger ikke på nuværende tidspunkt.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
2. Post LissabonstrategiKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméArbejdet med Lissabon-strategien kan inddeles i to ”spor”: Den nuværende cyklus 2008-2010 samt den kom-mende relancering af Strategien post 2010. Lissabon post 2010 forventes vedtaget på forårstopmødet i 2010.Det forventes, at der på GAERC vil være en overordnet drøftelse af Lissabon-strategien post 2010 på baggrundaf en redegørelse fra formandskabet og Kommissionen.2. BaggrundPå forårstopmødet i marts 2000 vedtog Det Europæiske Råd Lissabon-strategien om, at EUinden 2010 skulle være "den mest, konkurrencedygtige og dynamiske vidensbaserede økono-mi".Da Lissabon-strategien blev reformuleret i 2005 lancerede man fra dansk side et initiativ forskabelsen af et indre marked for viden, som efterfølgende blev medtaget i Kommissionens ud-spil til cyklussen 2008-2010. På forårstopmødet i 2008 blev det besluttet at genlancere Lissa-bon-strategien for perioden 2008-2010. Det blev besluttet, at fokus skulle fastholdes på imple-mentering af igangsatte reformer og videreførelse af Lissabon-strategiens 24 integrerede ret-ningslinjer samt yderligere konkretisering af tiltag inden for strategiens fire prioritetsområder: 1.beskæftigelse og investering i mennesker; 2. et mere dynamisk erhvervsmiljø; 3. energi og kli-maændringer; 4. forskning og udvikling og innovation.Sideløbende med evalueringen af gennemførelsen af Lissabon-strategien er der indledt fornyedeovervejelser om, hvilke elementer og prioriteter en Lissabon-proces efter 2010 skal indeholde –den såkaldte Lissabon-strategi post 2010. På mødet for Lissabon-koordinatorer i Paris den 5.december 2008 anmodede Barroso medlemsstaterne om at fremsende skriftlige bidrag tilKommissionen inden det kommende forårstopmøde. Som svar på Kommissionens anmodningog som input til Kommissionens overvejelser udarbejdede Danmark i foråret i regi af Lissabon-kontaktudvalget et dansk non-paper. I non-paperet foreslås, at et fremtidigt Lissabon-samarbejde tager højde for følgende frem punkter: 1. videreudvikling af det indre marked; 2.fortsat fokus på viden og innovation; 3. fortsat promovering af grøn og bæredygtig vækst; 4.større fokus på Lissabon-strategiens eksterne dimension og 5. en bedre styring og implemente-ring (”governance”) af strategien.Det må forventes, at arbejdet med Strategien post 2010 vil være en vigtig prioritet for detkommende spanske formandskab.Det forventes, at der på GAERC vil være en overordnet drøftelse af Lissabonstrategien post2010 på baggrund af en redegørelse fra formandskabet og Kommissionen.
4
3. HjemmelsgrundlagIkke relevant.4. NærhedsprincippetIkke relevant pt. da der ikke foreligger nogle dokumenter.5. Formål og indholdFormålet med Lissabon-strategien post 2010 er at skabe flere jobs i EU, styrke de økonomiskereformer i medlemslandene og samtidig sikre den sociale samhørighed i EU. Der forventes atvære fokus på at skabe en stærk økonomi, som er grøn, bæredygtig og innovativ.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetImplementering af strategien post 2010 forventes generelt at have positive samfundsøkonomi-ske og miljømæssige konsekvenser.9. HøringRegeringen vil høre Lissabon-kontaktudvalget, bestående af interesseorganisationer, arbejds-markedets parter samt lokale og regionale myndigheder.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen forventes at kunne bakke op om Kommissionens og formandskabets oplæg om-kring post 2010-strategien.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes generel opbakning til formandskabets og Kommissionens præsentationer.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgFolketingets Europaudvalg er ikke tidligere blevet orienteret om Lissabon-strategien post 2010,men blev senest orienteret om den eksisterende strategi forud for DER den 19.-20. marts 2009.
5
3. WTO, det multilaterale handelssystem og det globale økonomiske klimaKOM-dokument foreligger ikkeNyt notat1. ResuméRådet ventes at drøfte forberedelsen af WTO’s ministerkonference i Genève den 30. november – 2. december2009 samt evt. gøre status for DDA-forhandlingerne (Doha Development Agenda).2. BaggrundWTO’s ministerkonferencer skal i henhold til Marrakesh-aftalens Art. IV afholdes hvert andetår. Seneste ministerkonference blev afholdt i Hongkong i december 2005. Siden er ministerkon-ferencer blevet udskudt i forventning om, at man kunne holde den næste konference, når dervar et gennembrud i DDA-forhandlingerne. Beslutningen om at afholde den kommende mini-sterkonference er taget ud fra den betragtning, at det i længden er uholdbart ikke at afholde deforeskrevne møder i WTO’s styrende organ i mangel af fremdrift i DDA-forhandlingerne.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdDer afholdes WTO-ministerkonference i Genève fra den 30. november - 2. december 2009.Der vil ikke blive ført egentlige forhandlinger under konferencen, men DDA-processen vil evt.indirekte blive berørt i forbindelse med debatterne. Selv om målet om at afslutte DDA-forhandlingerne i 2010 blev bekræftet på G20-mødet i Pittsburgh i slutningen af september2009, er der fortsat ikke rigtig fremdrift i de konkrete forhandlinger. En afslutning af forhand-lingerne ventes tidligst i anden halvdel af 2010. På den kommende ministerkonference i Genèveønsker man bevidst at afvige fra tidligere traditioner med at holde forhandlingskonferencer - ogdermed får konferencen et mindre politisk og mere teknisk format.Det overordnede tema for konferencen vil være ”WTO, det internationale handelssystem ogdet globale økonomiske klima”. Herudover afholdes lukkede arbejdssessioner om henholdsvis:”WTO’s aktuelle aktiviteter og arbejdsprogrammet for Doha-forhandlingerne” samt “WTO’sbidrag til økonomisk genopretning, vækst og udvikling”. Dagsordenen for ministermødet vil iøvrigt omfatte status for arbejdet i WTO’s organer og komiteer samt obligatoriske emner somf.eks. en forlængelse af moratorium for toldfri e-handel, de særlige forhold vedr. bomuldspro-duktion, optagelse af nye medlemmer (p.t. ikke udsigt til optagelse af nye medlemmer) samt tidog sted for næste ministerkonference (formentlig Genève efterår 2011). Der ventes ikke vedta-get et slutdokument men alene en opsummering ved formanden.
6
6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropaparlamentet ventes at drøfte ministerkonferencen i udvalget for international handel(INTA) den 9. – 10. november 2009.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetSagen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-sesniveauet.9. HøringHandelspolitisk Specialudvalg behandler løbende forberedelsen af konferencen. Sagen har end-videre været drøftet med NGO-miljøet (92-gruppen) på et møde den 28. august 2009 og i densåkaldte Beach Club gruppe den 30. oktober 2009, som er en bredere kreds af handelspolitiskeinteressenter (ministerier, styrelser, Grønland/Færøerne, organisationer og NGOer). Der ergenerel enighed om, at konferencen primært vil få en teknisk karakter med drøftelser af igang-værende WTO-aktiviteter.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen anser de multilaterale forhandlinger i WTO som det primære forum for øget inter-national handel. Regeringen arbejder generelt for en balanceret afslutning af DDA-forhandlingerne hurtigst muligt. Endvidere vil man arbejde for, at WTO fortsætter med at mo-nitorere protektionistiske tiltag med henblik på at begrænse udbredelsen heraf.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er generelt tilslutning til, at ministerkonferencen afholdes på trods af manglende fremskridti DDA-forhandlingerne. I lyset af ministerkonferencens tekniske format ventes små delegatio-ner og begrænset ministerdeltagelse.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDen konkrete ministerkonference har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg,men udvalget har løbende været orienteret om DDA-forhandlingerne, senest på mødet den 5.december 2008.
7
4. EU’s bæredygtighedsstrategiDer henvises til særskilt samlenotat fra Miljøministeriet.
8
5. Ukraine EU/Ukraine-topmødetKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet ventes at drøfte situationen i Ukraine og udviklingen i forholdet EU-Ukraine i lyset af det foreståendeEU-Ukraine topmøde, der finder sted den 4. december 2009.2. BaggrundSamarbejdet mellem EU og Ukraine er i god gænge og en associeringsaftale er under forhand-ling. Den vil udgøre det nye juridiske grundlag for EU/Ukraine samarbejdet. Associeringsafta-len omhandler politisk samarbejde og økonomisk integration mellem EU og Ukraine. Ukrainevil som det første naboland blive tilbudt betydelig markedsadgang og inddragelse i en del af DetIndre Marked gennem regelharmonisering. Frihandelsaftalen vil adskille sig afgørende fra EU’stidligere frihandelsaftaler, idet den ikke bare vil omfatte varehandel, men også tjenesteydelser.Det er ikke sandsynligt, at forhandlingerne om associeringsaftalen vil kunne afsluttes før detukrainske præsidentvalg, der finder sted den 17. januar 2010. På energiområdet blev der den 9.oktober 2009 undertegnet et memorandum om afslutning af forhandlingerne om optagelse afUkraine i det Europæiske Energifællesskab. Dette er et vigtigt skridt på vejen mod ukrainskadgang til EU's indre energimarked. På visumområdet har EU og Ukraine indgået en visum-lempelses- og tilbagetagelsesaftale, der trådte i kraft 1. januar 2008. Den vedrører bl.a. forenk-ling af visumudstedelse, visumgebyrfrihed og øget mulighed for at give længerevarende visum.Der er dog stadig visumkrav, og egentlig visumfrihed er der ikke udsigt til i nær fremtid.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdI lyset af det forestående EU-Ukraine topmøde den 4. december 2009 og det ukrainske præsi-dentvalg den 17. januar 2010 ventes en generel drøftelse af situationen i Ukraine, udviklingen iforholdet EU-Ukraine samt muligheder for at fremme reformprocesserne i landet, der har væ-ret præget af politisk ustabilitet.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.
9
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetSagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.9. HøringSagen sendes ikke i høring.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark støtter bestræbelser på, at EU på EU-Ukraine topmødet den 4. december 2009 sen-der et stærkt positivt signal om vilje til øget samarbejde med Ukraine. Fra dansk side ses top-mødet som en god anledning til at drøfte Ukraines reformprocesser og samarbejdet mellem EUog Ukraine.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10
6. Det vestlige BalkanKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat1. ResuméDer ventes en drøftelse af det vestlige Balkan med fokus på Bosnien-Hercegovina.2. BaggrundFredsimplementeringsrådet (PIC) besluttede i februar 2008 at lade spørgsmålet om lukning afDen Høje Repræsentants Kontor (OHR) i Bosnien-Hercegovina afhænge af landets opfyldelseaf en række betingelser, herunder den overordnede stabilitet i landet, frem for at fastsætte ettidspunkt for lukningen. PIC rådgiver den Høje Repræsentant (HR) i Bosnien-Hercegovina,Valentin Inzko, som også er EU’s særlige repræsentant (EUSR). PIC mødes næste gang den18.-19. november 2009 med henblik på at vurdere, om Bosnien-Hercegovina opfylder de stille-de betingelser, og i så fald hvornår lukningen af OHR og den forudsete overgang til et styrketEU-engagement i landet skønnes at kunne finde sted.Situationen i Bosnien-Hercegovina er generelt vanskelig, fordi de ledende politikere fra de 3etniske grupper i de to entiteter (Republika Srpska og Føderationen af bosniakker og kroater)savner en fælles forståelse af landets fremtid og nødvendigheden af et velfungerende statsligtsystem, som ikke mindst er påkrævet af hensyn til evnen til at kunne gennemføre nødvendigereformer og EU’s regelsæt som led i tilnærmelsen til EU. På længere sigt er en forfatnings-reform nødvendig i Bosnien-Hercegovina, men en sådan reform er ikke blandt de betingelser,som skal opfyldes for lukningen af OHR.Bosnien-Hercegovina har en stabiliserings- og associeringsaftale med EU, og det næste skridt iBosnien-Hercegovinas tilnærmelse til EU vil være en medlemsansøgning i lighed med Monte-negro og Albanien. EU’s udvidelseskommissær, Olli Rehn, gjorde det i en tale til parlamentet iSarajevo i juli måned klart, at en medlemsansøgning til EU ikke ville give mening i en situation,hvor Bosnien-Hercegovina i stort omfang er styret af det internationale samfund (OHR). Rehnopfordrede politikerne i Bosnien-Hercegovina til at udvise politisk modenhed og lederskab.For at forsøge at bryde det politiske dødvande i Bosnien-Hercegovina - og dermed skabe for-udsætninger for en beslutning om lukning af OHR og dermed muliggøre fremskridt i Bosnien-Hercegovinas ambitioner om yderligere tilnærmelse til EU og NATO – mødtes EU (svenskeudenrigsminister Bildt og kommissær Rehn) sammen med USA med de ledende politikere iBosnien-Hercegovina i Sarajevo den 8.-9. oktober og den 20.-21. oktober 2009. Denne for-handlingsproces, som dels sigter på at opfylde betingelserne for en lukning af OHR og delsgennem forfatningsændringer søger at skabe et mere funktionsdueligt politisk system, fortsætterop til PIC-mødet den 18.-19. november.Albanien indgav den 28. april 2009 en ansøgning om medlemskab af EU. Det næste skridt vilvære, at ansøgningen oversendes til Kommissionen med henblik på en udtalelse (avis).11
Serbien har undertegnet en stabiliserings- og associeringsaftale EU, men i forbindelse med un-dertegnelsen af aftalen i april 2008 blev det samtidig besluttet, at såvel iværksættelse af interims-aftalen om handel som indledning af nationale ratifikationsprocedurer for selve aftalen skulleafvente en beslutning i Rådet om, at Serbien samarbejder fuldt ud med Krigsforbrydertribunaletfor det tidligere Jugoslavien (ICTY). Den krigsforbryderanklagede Radovan Karadzic blev tagettil fange i juli 2008 af de serbiske myndigheder og efterfølgende overført til Krigsforbrydertri-bunalet i Haag. Der er herefter kun to ICTY-tiltalte på fri fod, herunder Mladic.Albanien indgav den 28. april 2009 en ansøgning om medlemskab af EU. Det næste skridt vilvære, at ansøgningen oversendes til Kommissionen med henblik på en udtalelse (avis).3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdDer ventes en generel drøftelse af situationen i Bosnien-Hercegovina forud for mødet i Fred-simplementeringsrådet (PIC) den 18.-19. november. Den albanske ansøgning om medlemskabventes oversendt til Kommissionen med henblik på en udtalelse (avis). Derudover kan spørgs-målet om Serbiens samarbejde med ICTY blive berørt.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetSagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-økonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.9. HøringIkke relevant.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark støtter bestræbelserne på at bryde det politiske dødvande og skabe en ny dynamik iBosnien-Hercegovina. Fra dansk side vil man tilslutte sig, at Albaniens medlemsansøgningoversendes til Kommissionen med henblik på en udtalelse (avis). Fra dansk side støttes gene-relt, at det vestlige Balkans tilnærmelse til EU baserer sig på fremskridt i det enkelte lands egnereformbestræbelser (egne meritter).
12
11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindeligeanliggender og eksterne forbindelser) den 26. oktober 2009 og forud for rådsmødet (almindeli-ge anliggender og eksterne forbindelser) den 14. september 2009 f.s.v.a. Albaniens ansøgningom medlemskab af EU.
13
7. RuslandKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméRådet vil især drøfte EU’s holdning til topmødet med Rusland d. 18. november 2009.2. BaggrundGrundlaget for EU-Rusland samarbejdet er den fortsat gældende Partnerskabs- og Samarbejds-aftale, der blev underskrevet i 1994 og trådte i kraft i 1997. Forhandlingerne om en ny EU-Rusland samarbejdsaftale til erstatning for den gældende, men delvist forældede samarbejdsafta-le, er et væsentligt spørgsmål i EU-Rusland relationerne. Forhandlingerne blev indledt i juli2008, men EU satte forhandlingerne i bero primo september 2008 som led i reaktionen på Ge-orgien-konflikten. Imidlertid blev forhandlingerne genoptaget ultimo november 2008 i lyset afbl.a. Ruslands militære tilbagetrækning fra områderne i Georgien op til de to udbryder-regionerSydossetien og Abkhasien. Forhandlingerne om en ny EU-Rusland samarbejdsaftale er relativtvanskelige og forventes at blive langvarige. Hensigten er, at en ny aftale skal etablere et retligtbindende og regelbaseret samarbejde med Rusland inden for alle væsentlige ressortområder.EU lægger bl.a. vægt på, at EU’s standardklausul vedr. respekt for menneskerettigheder indgår iden nye samarbejdsaftale, som i den nuværende samarbejdsaftale. Spørgsmål vedr. menneske-rettigheder drøftes endvidere i menneskerettighedsdialogen i EU-Rusland-regi.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdRådet ventes at drøfte forberedelsen af det halvårlige EU-Rusland topmøde, der denne gangfinder sted i Stockholm d. 18. november 2009. Der forventes ikke vedtaget en fælles erklæringfra topmødet. Status og perspektiver for forhandlingerne om en ny EU-Rusland rammeaftaleventes at være et væsentligt dagsordenspunkt. Endvidere forventes dagsordenen at omfatte enrække økonomiske og politiske emner inden for det brede samarbejdsfelt, der blev fastlagt iEU-Rusland handlingsplanen om de fire såkaldte fælles rum fra maj 2005 (økonomiske rum;rummet vedr. frihed, sikkerhed og retfærdighed; rummet vedr. ekstern sikkerhed; rummet vedr.uddannelse, videnskab og kultur). Desuden ventes en drøftelse af aktuelle internationale pro-blemer, herunder den finansielle og økonomiske krise, energisikkerhed, spørgsmål vedrørendeeuropæisk sikkerhed og status vedr. forhandlingerne om en ny international klimaaftale.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.14
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetSagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.9. HøringSagen sendes ikke i høring.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter en videreudvikling af samarbejdet mellem EU og Rusland inden for denbrede vifte af områder af fælles interesse. Samtidig lægges der fra dansk side vægt på, at EU stårfast på centrale europæiske interesser i forhold til Rusland.Regeringen støtter generelt indgåelse af en ny EU-Rusland rammeaftale om et udbygget samar-bejde med Rusland på områder af fælles interesse, på grundlag af respekt for demokratiskeprincipper og menneskerettigheder. I lyset af udviklingen i samarbejdet mellem EU og Ruslander der behov for at indgå en udvidet rammeaftale, som afløser for den eksisterende partner-skabs- og samarbejdsaftale fra 1994.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer ventes generelt at være enighed om, at det er i EU’s interesse at videreudvikle samarbejdetmed Rusland inden for den brede vifte af områder af fælles interesse.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
15
8. HvideruslandKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméDer ventes en drøftelse af den aktuelle situation i Hviderusland og af de fremtidige forbindelser mellem EU ogHviderusland, herunder i forhold til visumsanktionerne. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.2. BaggrundSuspensionen af visumrestriktionerne over for en række ledende hviderussiske politikere ogembedsmænd blev indført i oktober 2008 på baggrund af flere positive skridt fra hviderussiskside på demokrati- og menneskerettighedsområdet, bl.a. løsladelse af de sidste politiske fangerpå EU’s liste. Samtidig blev det besluttet at genetablere kontakter mellem EU og de hviderussi-ske myndigheder på ministerniveau.I marts 2009 vedtog Rådet en forlængelse af visumrestriktionerne med 12 måneder, mens su-spensionen af disse blev forlænget med ni måneder, dvs. til december 2009.Efter rådskonklusionerne i marts 2009 indledte EU en menneskerettighedsdialog med Hvide-rusland, og første møde fandt sted i Prag under det tjekkiske formandskab i foråret 2009. Detteer et positivt skridt, idet det er første gang EU har haft mulighed for officielt at drøfte den in-terne situation i Hviderusland med de hviderussiske myndigheder. Derudover blev Hviderus-land i foråret inviteret til at deltage i det Østlige Partnerskab sammen med Armenien, Azerbajd-jan, Georgien, Moldova og Ukraine ved lanceringen den 7. maj 2009. Indtil videre deltagerHviderusland kun i det multilaterale spor sammen med de andre deltagerlande, men afhængigtaf de hviderussiske reformfremskridt, vil man kunne åbne op for den bilaterale del af partner-skabet.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdPå rådsmødet ventes en drøftelse af en forlængelse af suspensionen af EU's sanktioner over foren række ledende hviderussiske politikere og embedsmænd, samt en drøftelse af EU’s fremtidi-ge relationer med Hviderusland. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.Vurderingen af fremtiden for sanktionerne bygger på en vurdering med fokus på fem områder:politiske fanger, mediefrihed, revision af valgloven, NGO’ers vilkår samt forsamlings- og for-eningsfrihed.16
For at øge sandsynligheden for en ny dynamik i forholdet til Hviderusland overvejer EU at for-berede nye politiske initiativer, som kan lanceres, når de politiske forhold i Hviderusland måttetilsige det. Det drejer sig i første række om at genoptage ratifikationen af den Partnerskabs- ogSamarbejdsaftale (PCA), som har været fastfrosset siden 1997. En ikrafttræden vil styrke mulig-heden for juridisk bindende forpligtelser for Hviderusland og give samme ramme for udviklin-gen af det bilaterale samarbejde, som de andre fem lande under det Østlige Partnerskab.Herudover ventes spørgsmålet om et mandat til en visumfaciliterings- og tilbagetagelsesaftale atblive drøftet. Baggrunden er, at hviderussernes adgang til at opnå visum til de vestlige nabolan-de er blevet betydeligt - og utilsigtet – sværere og dyrere, efter at nabolandene er blevet optageti Schengen-samarbejdet. I første omgang venter man at se på muligheden for at udarbejde etmandat og først derefter tage den politiske diskussion om, hvornår forhandlinger med Hvide-rusland i givet fald skal indledes. En lettere adgang til at opnå visum er et vigtigt skridt i forholdtil direkte kontakter mellem EU’s borgere og den hviderussiske befolkning.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetSagen vurderes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.9. HøringSagen sendes ikke i høring.10. Regeringens foreløbige generelle holdningFra dansk side arbejdes for at fremme dialogen og samarbejdet mellem EU og Hviderusland itakt med positive hviderussiske tiltag, herunder på demokrati- og menneskerettighedsområdet.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer ventes generel opbakning til at forsætte den forbedrede dialog med Hviderusland, som eropnået gennem det seneste år. Der ventes opbakning til en politik, som sigter på at fremmedemokrati og menneskerettigheder i Hviderusland.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSpørgsmålet om visumrestriktionerne og relationerne til Hviderusland har senest været forelagtFolketingets Europaudvalg den 10. marts 2009.
17
9. AfghanistanKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméDrøftelserne på rådsmødet den 16.-17. november 2009 forventes bl.a. at behandle den aktuelle situation i Af-ghanistan efter præsidentvalget den 20. august 2009 samt status for udvidelsen af EU’s politimission i Afgha-nistan.2. BaggrundDen politiske proces i forbindelse med valget til præsidentposten i Afghanistan den 20. august2009 er afsluttet, efter den uafhængige valgkommission mandag den 2. november 2009 annon-cerede beslutningen om at aflyse anden valgrunde og erklære præsident Hamid Karzai som vin-der af præsidentvalget.Valgkommissionen begrundede bl.a. afgørelsen med, at der nu kun var en kandidat tilbage samthensynet til de store sikkerhedsrisici og ressourcemæssige omkostninger, som afholdelsen af enanden valgrunde ville medføre. Valgkommissionens beslutning kom dagen efter, at AbdullahAbdullah trak sig fra anden valgrunde.Efter det foreløbige valgresultat for præsidentvalget blev offentliggjort den 16. september 2009,blev en kontrol- og genoptællingsproces gennemført i samarbejde mellem valgkommissionenog valgklagekommissionen. På baggrund heraf offentliggjorde valgkommissionen det endelige,certificerede valgresultat fra præsidentvalgets første runde, ifølge hvilket Karzai fik 49,7 procentaf stemmerne. Man besluttede herpå at afholde en anden valgrunde den 7. november 2009.Der er enighed i såvel EU-kredsen som resten af det internationale samfund om at stille stærkekrav til den nye afghanske præsident om bedre regeringsførelse og væsentlige fremskridt indenfor bl.a. menneskerettigheder og anti-korruption.På rådsmødet den 26.-27. oktober 2009 vedtog medlemslandene en handlingsplan om øget ind-sats i Afghanistan og Pakistan. Planen blev efterfølgende endosseret af Det Europæiske Rådden 29.-30. oktober 2009. Handlingsplanen fokuserer på styrkelse af afghanske og pakistanskestatsinstitutioners civile kapacitet og god regeringsførelse. Som opfølgning på handlingsplanenskal Kommissionen og medlemslandene udfærdige en implementeringsplan i løbet af 2009. EUser i overensstemmelse med det øvrige internationale samfund bl.a. afghansk ejerskab, korrup-tionsbekæmpelse, overholdelse af menneskerettighederne og opbygning af lokale strukturersom afgørende for en positiv udvikling i landet.Det er i handlingsplanen om øget indsats i Afghanistan og Pakistan besluttet at arbejde for hur-tig deployering af det resterende mandskab til EU’s politimission i Afghanistan (EUPOL).Formandskabet har sammen med Den Høje Repræsentant taget skridt i retning af snarlig im-plementering af denne beslutning.
18
3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdPå rådsmødet forventes bl.a. en drøftelse af den aktuelle situation i Afghanistan efter præsi-dentvalget samt status for udvidelsen af EU’s politimission i Afghanistan.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetSagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.9. HøringIkke sendt i høring.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er fortaler for en stærk, koordineret EU-indsats i Afghanistan.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerPå baggrund af EU’s vedtagne fællesplan om øget indsats i Afghanistan og Pakistan er der op-bakning fra medlemslandene til et stærkt EU-engagement i Afghanistan.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgAfghanistan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. oktober2009.
19
10. (Evt.) Somalia (våbenembargo og sanktioner)KOM (2009) 0393 af 29. juli 2009Nyt notat1. ResuméRådet forventes at vedtage Somalia forordningsudkast med henblik på at leve op til forpligtelserne i FN’s Sik-kerhedsrådsresolution 1844 (2008), som bekræfter den fuldstændige våbenembargo mod Somalia pålagt afSikkerhedsrådets resolution 733 (1992) samt efterfølgende resolutioner, og som introducerer yderligere restriktiveforanstaltninger i form af indefrysning af midler samt indrejserestriktioner.2. BaggrundDen 20. november 2008 vedtog FN’s Sikkerhedsråd resolution 1844 (2008), som bekræfter dengenerelle og fuldstændige våbenembargo mod Somalia, pålagt af Sikkerhedsrådets resolution733 (1992), og som introducerer yderligere restriktive foranstaltninger.De yderligere restriktive foranstaltninger vedrører indrejserestriktioner og finansielle restriktiveforanstaltninger over for personer, der er udpeget af FN’s sanktionskomité. Ud over den gene-relle våben embargo indfører resolutionen er specifikt forbud mod direkte og indirekte levering,salg eller overførsel af våben og militært udstyr og et specifikt forbud mod levering af tilhøren-de bistand og tjenesteydelser til personer og enheder, der er udpeget af komitéen.De restriktive foranstaltninger skal pålægges personer og enheder, der af FN er udpeget somværende engageret i eller støtter handlinger, der truer fred, sikkerhed eller stabilitet i Somalia.Dette omfatter også handlinger, der truer Djibouti-aftalen af 18. august 2008, eller den politiskeproces eller de føderale overgangsinstitutioner eller den Afrikanske Union’s Mission i Somalia(AMISOM), har handlet i strid med våbenembargoen og dertil knyttede foranstaltninger, ellersom hindrer leveringen af humanitær bistand til og i Somalia.FN’s sikkerhedsrådsresolution 733(2002) samt efterfølgende resolutioner er blevet gennemført iEU ved Rådets fælles holdning 2002/960/FUSP samt Rådets forordning (EF) nr. 147/2003.Rådsforordning (EF) nr. 147/2003 pålagde et generelt forbud mod tilvejebringelse af tekniskvejledning, støtte, træning, finansiering eller finansiel bistand relateret til militære aktiviteter tilpersoner, enheder eller organer i Somalia.Med henblik på gennemførelse af resolution 1844(2008) vedtog Rådet fælles holdning2009/138/CFSP af 16. februar 2009, der erstattede fælles holdning 2002/960/EF. I fælles-holdningen pålægges EU-landene at indføre finansielle restriktive foranstaltninger for personer,enheder og organer på FN’s liste, såvel som et forbud mod direkte og indirekte bistand og tek-niske ydelser relateret til våben og militært udstyr til sådanne personer, instanser og organisatio-ner.
20
Med henblik på at fastsætte nærmere regler om indefrysning af midler tilhørende personer, en-heder og organer på FN’s liste har Kommissionen den 29. juli 2009 fremsat forslag til rådsfor-ordning om indførelse af visse specifikke restriktive foranstaltninger mod visse personer, enhe-der og organer på grund af situationen i Somalia.3. HjemmelsgrundlagForslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskabs artikel60, 301 og 308 og skal vedtages med enstemmighed.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdKommissionens forslag til rådsforordning nr. 393/2009 har til formål at indføre en proceduremed henblik på at leve op til forpligtelserne i FN’s Sikkerhedsrådsresolution 1844 (2008), sombekræfter det fuldstændige våbenforbud mod Somalia pålagt af Sikkerhedsrådets resolution 733(1992) samt efterfølgende resolutioner, og som introducerer yderligere restriktive foranstaltnin-ger i form af indefrysning af midler samt indrejserestriktioner.Efter den foreslåede procedure skal Kommissionen træffe afgørelse om at pålægge specifikkerestriktioner mod personer, enheder og organer i forhold til situationen i Somalia. De restriktiveforanstaltninger vedrører personer der: 1) har deltaget i eller støttet handlinger, der truer freden,sikkerheden eller stabiliteten i Somalia, herunder handlinger, der truer Djibouti-aftalen af 18.august 2008, eller den politiske proces eller truer de føderale overgangsinstitutioner eller denAfrikanske Unions mission i Somalia (AMISOM) med magtanvendelse, 2) har handlet i stridmed våbenforbuddet og dertil knyttede foranstaltninger, eller 3) har hindret levering af humani-tær bistand til Somalia eller hindret adgang til eller udlevering af humanitær bistand i Somalia.Efter den foreslåede procedure skal Kommissionen yderligere træffe afgørelse om indefrysningaf midler og økonomiske ressourcer tilhørende en person eller enhed, når Kommissionen mod-tager meddelelse fra FN’s sanktionskomité om, at der er beslutning om at opføre pågældendepå FN’s sanktionsliste.Den procedure, der foreslås for at ændre bilag I til forordningen, omfatter offentliggørelse af enmeddelelse om retningslinjerne for indgivelse af oplysninger, således at de personer og enheder,der er opført på listen, kan udøve deres ret til at blive hørt. Meddelelsen vil blive offentliggjort,når Kommissionen har besluttet for første gang at opføre en person på listen. Når Kommissio-nen har gennemgået oplysninger, som er indgivet af en person eller enhed, der er opført på li-sten, bør Kommissionen træffe en endelig beslutning i overensstemmelse med forordningen.Forslaget indeholder desuden en bestemmelse om behandling af personoplysninger vedrørendepersoner på listen.Det vides endnu ikke, hvornår forslaget forventes at blive forelagt Rådet med henblik på vedta-gelse.6. Europa-Parlamentets udtalelser21
Europa Parlamentet skal i henhold til TEF art. 308 høres. Der foreligger endnu ikke en udtalel-se.7. Gældende dansk retIkke relevant8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetSagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.9. HøringForslaget har ikke været sendt i høring.10. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer ventes generel enighed om, at EU skal leve op til forpligtelserne i FN’s Sikkerhedsrådsreso-lution 1844 (2008) samt behovet for at styrke retssikkerhedsgarantierne.11. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen vurderer, at forordningens bestemmelser stemmer overens med generelle danskeholdninger i spørgsmål af denne karakter. Danmark støtter generelt forordningsudkastets ind-hold og har arbejdet målrettet for tiltag, der styrker retssikkerheden for personer og grupper iforordningen.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
22
11. ReligionsfrihedKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat1. ResuméRådet ventes at vedtage rådskonklusioner vedrørende religionsfrihed med henblik på at understrege den betyd-ning, som EU tillægger emnet som en del af EU’s menneskerettighedspolitik.2. BaggrundGennem de senere år er fronterne i FN mellem Organisationen af Islamiske Stater (Organisati-on of the Islamic Conference, OIC) på den ene side og de vestlige lande, herunder EU på denanden side blevet trukket skarpere op i drøftelser om centrale menneskerettigheder. I en rækkeforhandlinger om resolutionstekster i FN-regi har det centrale stridspunkt således været balan-cen mellem ytringsfrihed og religionsfrihed over for hensynet til respekt for religioner. Situationfor religiøse mindretal i mange dele af verden er desuden præget af manglende respekt for deresgrundlæggende rettigheder, hvilket har sat øget fokus på denne debat. EU arbejder for at styrkeværnet om ytringsfriheden og religionsfriheden, hvorimod OIC-landene med entydig henvis-ning til Islam fokuserer på at ophøje respekten for religion på bekostning af individuelle rettig-heder. Fra EU’s side har man derfor fundet behov for at markere religionsfrihed, religiøse min-dretals rettigheder samt ytringsfrihedens betydning herfor som essentielle dele af EU’s menne-skerettighedspolitik.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdMed henblik på at understrege religionsfrihed som en grundlæggende og universel værdi i EU’smenneskerettighedspolitik ventes Rådet at vedtage rådskonklusioner, hvor EU’s overordnedeholdning til emnet beskrives. Formålet vil med generel reference til situationen for religiøsemindretal i mange dele af verden samt ytringsfrihedens betydning i denne sammenhæng desu-den være at øge opmærksomheden om emnet.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauet23
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.9. HøringSagen sendes ikke i høring.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark støtter vedtagelse af rådskonklusioner om religionsfrihed. Fra dansk side ses sagensom en positiv måde at understrege EU’s essentielle værdier, herunder respekten for religions-frihed og religiøse mindretals rettigheder samt en mulighed for at fremhæve ytringsfrihedensbetydning i denne sammenhæng.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
24
12. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat1. ResuméPå rådsmødet vil emner relateret til den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP) blive drøftet. For-svarsministrene ventes at fokusere på de igangværende militære operationer og udviklingen af militære kapacite-ter. På en fælles session mellem udenrigs- og forsvarsministrene ventes drøftelsen fokuseret på EU’s samarbejdemed strategiske partnere, herunder særligt mellem EU og NATO.2. BaggrundUdviklingen af ESDP-samarbejdet under det svenske EU-formandskab har taget udgangspunkti det fælles 18-måneders arbejdsprogram for de franske, tjekkiske og svenske formandskaber,der nu nærmer sig en afslutning. Sverige har særligt sat fokus på EU’s kampgrupper og på atforbedre samarbejdet i udviklingen af henholdsvis civile og militære kapaciteter, ligesom EU’smilitære operationer også har været i fokus. Der er i øjeblikket 12 igangværende EU krisesty-ringsoperationer, heraf ti civile og to militære.Rådsmødet vil for forsvarsministrenes vedkommende udgøre sidste samling under det nuvæ-rende svenske formandskab.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdForsvarsministrenes drøftelser vil primært omhandle EU’s militære operationer og udviklingenaf militære kapaciteter.Operation Atalanta til beskyttelse af nødhjælpsskibe og bekæmpelse af pirateri ud for Somaliaskyst er i god gænge. Det blev i juni 2009 besluttet at forlænge operationens mandat med et årfrem til den 13. december 2010. Der udestår justeringer i forhold til udvidelse af Atalantasfremtidige mandat. Ministrene forventes at drøfte en udvidelse af mandatet til at omfatte rap-portering om ulovligt fiskeri, støtte til maritime myndigheder samt til uddannelse af kystvagter.Danmark er grundet forsvarsforbeholdet afskåret fra at deltage i Operation Atalanta.Forsvarsministrene vil desuden drøfte udviklingen af militære kapaciteter. Direktøren for DetEuropæiske Forsvarsagentur ventes kort at orientere om status for igangværende projekter og
25
aktiviteter inden for kapacitetsudvikling. Forud for forsvarsministrenes drøftelse vil der væreblevet afholdt møde i styringsrådet for Forsvarsagenturet. Danmark deltager som følge af for-svarsforbeholdet ikke i Forsvarsagenturets styringsråd.På en fælles session mellem udenrigsministrene og forsvarsministrene forventes en drøftelse afEU’s samarbejde med strategiske partnere, herunder særligt samarbejdet mellem EU og NATOi fælles operationsområder (bl.a. ud for Somalias kyst, i Kosovo og i Afghanistan).Operation Altheas (Bosnien-Hercegovina) militære opgave vurderes at være løst, men der erfortsat usikkerhed om, hvorvidt en nedlukning eller en neddrosling af operationen til en mindrekapacitets- og træningsopbyningsoperation vil betyde, at operationens resultater går tabt. Denpolitiske stabilitet i Bosnien-Hercegovina er fortsat skrøbelig, og de ledende politikere fra de treetniske grupper savner en fælles vision for landets fremtid. Operation Altheas fremtid er knyttettil usikkerheden omkring nedlæggelse af Den Høje Repræsentants Kontor (OHR) i Bosnien-Hercegovina. Det er foreløbig uklart, hvorvidt Fredsimplementeringsrådet (PIC) den 18.-19.november 2009 vil være i stand til at træffe en beslutning om lukning. For at forsøge at løse opfor den fastlåste situation i Bosnien-Hercegovina har EU og USA de seneste uger drøftet enrække forslag (en pakke) med de ledende politikere i Bosnien-Hercegovina. Formålet medpakken er dels at sikre, at betingelserne for at lukke Den Høje Repræsentants kontor (OHR)bliver opfyldt, og dels at skabe en mere funktionel politisk struktur gennemforfatningsændringer. Dermed vil fremskridt i Bosnien-Hercegovinas tilnærmelse til EU ogNATO blive muliggjort. Der er ikke opnået enighed om pakken, men processen vil fortsættefrem mod mødet i Fredsimplementeringsrådet (PIC) i november. Flere landes udmeldinger omtilbagetrækning af styrker fra Althea gør det vanskeligt at fortsætte operationen i den nuværendeform.Yderligere forventes udenrigs- og forsvarsministrene at drøfte manglen på civilt personel tilESDP-missioner og behovet for at styrke de civile kapaciteter. Endvidere forventes det, at mi-nistrene vil drøfte, hvorledes manglen på civilt mandskab kan imødegås blandt andet gennemflere bidrag, samt overordnet en mere systematisk og strategisk tilgang til rekruttering, træningog deployering.I forlængelse af det øgede behov for civile kapaciteter forventes det yderligere, at ministrene vildiskutere det nye koncept for de civile reaktionsstyrker (Civilian Response Teams – CRT).6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetIkke relevant.
26
9. HøringSagen har ikke været i høring.10. Regeringens foreløbige holdningOverordnet støtter regeringen udviklingen af ESDP-samarbejdet. Som følge af forsvarsforbe-holdet deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har indvirkning på forsvarsområdet. Fradansk side støttes bestræbelserne på at skabe en ny dynamik i Bosnien-Hercegovina.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer ventes bred opbakning blandt medlemslandene til den videre udvikling af ESDP.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgESDP-relaterede emner har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den15. maj 2009. Situationen i Bosnien-Hercegovina har senest været forelagt Folketingets Euro-paudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)den 26.-27. oktober 2009.
27
13. Integration af maritim overvågningKOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.1. ResuméI udkast til rådskonklusioner påpeges vigtigheden af øget koordination og samarbejde mellem EU medlemssta-terne vedrørende maritim overvågning. Generelt ytres der et ønske om en fælles informationsdeling inden forEU’s maritime domæne med det formål at etablere en fælles maritim overvågning i EU.Rådet finder det generelt nødvendigt at forbedre koordinationen mellem Kommissionen og relevante organer. Her-udover ønskes, at Kommissionen i tæt samarbejde med EU medlemsstaterne samt andre relevante EU organerudarbejder ideer til en fælles indstilling vedrørende maritim overvågning i EU inden udgangen af 2010.Kommissionen opfordres til at fremme den til situationen tilpassede koordination mellem EU medlemsstaterneinklusiv tredjelande samt relevante organisationer.2. BaggrundKommissionen udsendte i oktober 2007 en meddelelse om ”En integreret EU-havpolitik”(KOM(2007)575) – meddelelsen omtales ofte som Den Maritime Blåbog – og en meddelelsefra d. 15. oktober 2009 Towards the integration of maritime surveillance – A common informa-tion sharing environment for the EU maritime domain (KOM(2009)538). Heri lanceres en ræk-ke maritime politiske foranstaltninger med det formål at skabe en integreret maritim politik forEU. Foranstaltningerne skal søge øget interaktion mellem politikområder, udvikle fælles red-skaber, identificere og udnytte synergier, samt undgå og løse konflikter. I meddelelsen varslestillige om en lang række kommende tiltag inden for forskellige maritime politikområder. Et afdisse tiltag omfatter udvikling af en integreret tilgang til maritim overvågning i EU og er såledeset delelement af det igangværende arbejde med udvikling af en integreret maritim politik i EU.Nærværende udkast til rådskonklusioner tager udgangspunkt i, at udviklingen af en integrerettilgang til maritim overvågning i EU skal tilsikre synergi mellem de forskellige sektorer, der ope-rerer i det maritime miljø med det formål at facilitere en bæredygtig udvikling og forskning samtskabe konkurrencedygtighed og sikkerhed.Der er allerede iværksat en række initiativer såvel i medlemsstaterne som i regi af EU i forholdtil udvikling af maritim overvågning. Det understreges i udkast til rådskonklusioner, at integra-tion af maritim overvågning i EU skal tage udgangspunkt i allerede eksisterende systemer gen-nem udvikling af samarbejde og interoperabilitet mellem disse. Det understreges endvidere, atintegrationen skal skabe en merværdi for de enkelte sektorer.Grundlaget for udviklingen af integreret maritim overvågning er tværsektoriel informationsud-veksling mellem såvel civile som militære maritime overvågningskapaciteter. Dette er med hen-blik på at generere et opdateret situationsbillede dækkende aktiviteterne i det maritime domæne.
28
3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSelv om den maritime overvågning generelt er et nationalt ansvar, ses udviklingen af en integre-ret tilgang til maritim overvågning i EU baseret på allerede eksisterende systemer og interope-rabilitet mellem disse at kunne skabe merværdi på EU-niveau.Regeringen vurderer på denne baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.5. Formål og indholdDet overordnede formål med udkast til rådskonklusioner er gennem en integreret tilgang tilmaritim overvågning at skabe et grundlag for tværsektoriel informationsudveksling mellem ma-ritime overvågningssystemer – såvel civile som militære - med henblik på at skabe en øget situa-tionsbevidsthed vedrørende aktiviteterne til søs. Den øgede situationsbevidsthed anvendesblandt andet til gavn for:Beskyttelse af havmiljø.Sejladssikkerheden.Udbygning af sikkerheden i det maritime miljø.”Vessel Traffic Management”.Fiskerikontrol.Søredning.Håndtering af større ulykker og katastrofer i det maritime miljø.Grænsekontrol.Håndhævelse af nationale og EU regler samt bestemmelser.Handel og andre økonomiske interesser i EU.
Helt konkret anmodes Kommissionen derfor om:I samarbejde med medlemsstaterne at videreudvikle den integrerede tilgang til maritimovervågning.I tæt samarbejde med EU medlemsstaterne og andre relevante EU organer at udarbejdeen fælles indstilling vedrørende maritim overvågning inden udgangen af 2010.I samarbejde med medlemsstaterne at udvikle en fælles platform for interoperabilitetmellem overvågningssystemer.I samarbejde med medlemsstaterne forbedre koordinationen mellem de forskellige sek-torer inden for maritim overvågning, herunder udviklingen af fælles rammer, protokollerog tekniske standarder inden for maritime overvågningssystemer.Fortsætte arbejdet i Kommissionens ekspertgruppe for maritim overvågning.Udarbejde en juridisk ramme for udveksling af maritime overvågningsinformationer.
29
Facilitere den fortsatte koordination mellem relevante europæiske maritime organisatio-ner.Medlemsstaterne anmodes ligeledes om at:Fortsætte udviklingen mod øget interoperabilitet i eksisterende overvågningssystemersåvel nationalt som regionalt under hensyntagen til udviklingen af fælles europæisk inte-roperabilitet.I samarbejde med Europa Parlamentet og Kommissionen at fastholde udviklingen pådette område under de kommende EU formandskaber.6. Europa-Parlamentets udtalelserIkke relevant.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetDet kan forventes, at der også i Danmark skal anvendes ressourcer på at udvikle og vedligehol-de interoperabilitet mellem de eksisterende maritime overvågningssystemer.9. HøringUdkast til rådskonklusioner har været forelagt EU Specialudvalget vedrørende Skibsfartspoliti-ske spørgsmål under Søfartsstyrelsens formandskab.Der er modtaget høringssvar fra følgende:Søfartens ledereDanske HavneDanske HavnevirksomhederDanmarks RederiforeningHøringssvarene bærer præg af en generel opbakning til regeringens positive holdning vedrøren-de integreret maritim overvågning.Søfartens ledere har i øvrigt givet udtryk for, at målet med et integreret EU overvågningssystemtillige bør være et for skibene mere ensartet system, ligesom systemet bør muliggøre en admini-strativ lettere adgang til at blive overvåget.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens foreløbige generelle holdning, at udkast til rådskonklusioner vedrørende in-tegrering af maritim overvågning overordnet kan støttes.
30
Der hersker en generel enighed om at få et maksimalt udbytte af de allerede eksisterende kapa-citeter, hvorfor regeringen bakker op om den øgede koordination og det øgede samarbejde iforbindelse med maritim overvågning EU medlemsstaterne imellem.Det er velkendt, at militære kapaciteter i nogen udstrækning kan anvendes til løsning af civilemaritime overvågningsopgaver. En fleksibel og koordineret udnyttelse af kapaciteterne skabermerværdi på tværs af sektorer og kan samtidig være ressourcebesparende. Derfor hilser regerin-gen konklusionerne velkomne på dette punkt. Danske militære kapaciteter bør således i prin-cippet kunne anvendes til løsning af civile maritime overvågningsopgaver i EU-regi. Det stårsamtidig klart, at forsvarsforbeholdet fortsat vil udelukke dansk deltagelse i militære ESDP ope-rationer, uanset om disse evt. måtte indeholde et accessorisk element af civil maritim overvåg-ning.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerUnder det svenske formandskabs udvikling af nærværende udkast til rådskonklusioner har derværet en generel konsensus landene i mellem i forhold til behovet for udformning afrådskonklusioner vedrørende integreret maritim overvågning.Det er den generelle forventning, at øvrige lande ligeledes vil støtte rådskonklusionerne vedrø-rende integreret maritim overvågning.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgUdkast til rådskonklusioner vedrørende integreret maritim overvågning er ikke tidligere blevetforlagt Folketingets Europaudvalg.
31